PARAPLUI Onder Moeders Is de Duitsche luchtmacht de sterkste De as beschikt over een enorme vloot, doch ook de democratische landen halen hun schade in De fraude te Roswinkel Het erfpacbtschandaal in de hoofdstad Kan de mensch regen maken Verbijsterend cijfer materiaal Eenige maanden geleden heeft Joe Kennedy, de Amerikaansche gezant te Londen, tijdens een verblgf in de Vereenigde Staten het relaas gedaan van een sensationeel onderhoud dat hij enkele dagen vóór de bg eenkomst te Mün- chen, met ministerpresident Chamberlain had. De premier had hem laten roepen om hem nogmaals de motieven van zijn verzoenings- ataatkunde uiteen te zetten. Kennedy wien het niet onbekend was dat een politiek die tot de vernietiging van Tsjechoslowakrje moest leiden, in de Vereenigde Staten wei nig waardeering zou vinden, stelde slechts één vraag: „Why?" Waarom is dit noodig? Als antwoord deelde Chamberlain hem kort mede, dat hg juist dien morgen van onverdachte zijde de aankondiging had gekregen, dat tien duizend bommenwerpers op de Duitsche vlieg velden klaar stonden om op het eerste teeken hun doodelgke last naar Pargs en Londen te dragen. Diep onder den indruk seinde Ken nedy onmiddellijk de onrustbarende mededee- ling naar Washington, aldus schrijft L. de Jong in „De Groene Amsterdammer" van deze week. Het is mogelgk dat Amerikaansche verslag gevers het verhaal van den gezant eeniger- mate verfraaid hebben. Desondanks is het een feit, dat het terugwijken der democra tieën in het vorig jaar voor een deel het ge volg is geweest van den achterstand dien hun militaire uitrusting in de lucht vertoonde. Een zoo betrouwbaar schrijver als de Engelsch- man Graham Hutton, die jarenlang aan de staf van de Londensche „Economist" verbon den was, deelde nog in het begin van dit jaar mede, dat volgens zijn berekeningen Duitsch- land en Italië tezamen ruim vijftienduizend oorlogsvliegtuigen hadden, toen het Münche- ner accoord onderteekend werd: Frankrijk en Engeland bezaten slechts een derde van dat aantal De Duitsche suprematie. Schakelt men de Sowjet-Unie uit wjj komen daarop straks terug dan heeft Duitschland op het oogenblik van de over blijvende mogendheden de grootste productie aan jagers en bommenwerpers. Deze produc tie is niet uitsluitend een prestatie geweest van het Derde Rijk. Hoewel het Verdrag van Versailles Duitschland het bezit van een mili taire luchtvloot had verboden, had de regee ring der Weimar-republiek toch altijd mid delen weten te vinden om „bg" te blijven. Zi> liet in het buitenland veel vliegtuigen bouwen en de beroemde Junkers, Dorniers en Heinkels die voor het civiel verkeer gebruikt werden, konden in een minimum van tijd in oorlogs vliegtuigen veranderd worden. Aan deze camouflage maakte het Hitler-bewind een spoedig einde. Göring belastte zich met de productie van oorlogsvliegtuigen, en met be hulp van geschoolde arbeiders, technici en constructeurs begon de regeering een lucht vloot te bouwen in een tempo, dat „nie da- gewesen" was. De eerste series vielen tegen. Deze vlieger thans op den Balkan en in Zuid- Amerika rond. Maar na enkele jaren van koortsachtig experimenteer waren de bruik bare modellen ontdekt. De Duitsche vliegtuigindustrie telt op het oogenblik ongeveer honderdzeventig duizend arbeiders, die tusschen de 45 en 60 uur per week soms nog langer! werken. Er z\jn 51 fabrieken, benevens 17 fabrieken voor motoren, allen liggende aan de Oostzeekust, rond Berlijn en in Midden-Duitschland: zoo ver mogelijk van de grenzen verwijderd. De mededeeling van minister Chamberlain, dat „tiendui zend bommenwerpers klaar stonden", was echter onjuist ZjJ was hem waarschijnlijk door de Duitschers zelf in handen ge speeld die belang hadden bij overdreven angstgevoelens aan de zijde hunner tegen standers. De frontsterkte van de Duitsche luchtvloot bedroeg in den herfst van het vorig jaar volgens de jongste inlichtingen namelijk niet meer dan ongeveer 4200 vliegtuigen, waarvan 2500 bommenwer pers. In dit verband kan men er op wijzen, dat de „Essener National-Zeitung", een blad dat nauwe connecties met Göring onderhoudt, op 80 October j.L een Ita- liaansche mededeeling vermeldde, waarin het heette, dat de eerste-linie-kracht der Duitschers ten tijde van Mtinchen 3000 machines bedroeg. De zorgen van Hermann Göring. Het Derde Rijk heeft op het oogenblik vier verschillende luchtvloten. Eén ia gestation- neerd in Berlijn (tegen Polen en Rusland), één te Bronswijk (tegen Engeland), één te München (tegen Frankrijk) en één te Weenen (tegen den Balkan). De kracht van deze eskaders is zéér groot; de qualiteit van het materiaal is goed, het personeel verkeert in uitstekende conditie. Het komt er echter min der op aan of de luchtvloot op een bepaald moment sterk is: belangrijker is of zij onder alle omstandigheden haar kracht kan be waren. De zorgen van Hermann Göring, generaal Udet, en de honderden andere Duitsche des kundigen die zich dagelijks met de Duitsche luchtvloot bezig houden, betreffen vóór alles twee problemen: het probleem van de grond stoffen voor den bouw der machines, en het probleem van de petroleum. Het eerste probleem is minder urgent dan het tweede. De Duitsche technici zijn er name lijk in reeds in geslaagd, een licht trainings vliegtuig te bouwen, dat slechts voor 16% uit geïmporteerd materiaal is gebouwd. Het gebruik van synthetisch samengestelde, plas tische stoffen breidt zich voortdurend uit, met name bjj de vleugelbedekking. Het Derde Rijk heeft voorts geen dringend tekort aan aluminium. Het petroleum-probleem is dringender. Duitschland produceert 1.2 mill. ton petro leum per jaar. Volgens het Vierjarenplan zal het echter in 1930 in vredestijd reeds 6.3 mill. ton noodig hebben. In oorlogstijd mag men de behoefte schatten op 15 a 20 mill. ton. Het is vrijwel ondoenlijk om deze enorme hoeveel heid langs scheikundigen weg uit steenkool te vervaardigen. Er is echter een andere mogelijkheid: Roemenië. Zonder Roemenië zou Duitschland, in een oorlog gewikkeld, in enkele maanden tijds geen petroleum meer hebben vcor zijn tanks, en bommenwerpers. De veronderstelling is dan ook niet te ge waagd, dat een tweede Wereldoorlog begin nen zou met een krachtigen Duitschen aan val op dit rijke petroleurn-gebied. De groeiende kracht van het „vredesfront". Engeland heeft eenige jaren noodig gehad om zijn vliegtuig-productie op peil te bren gen. Het jongste plan voorzag in een totaal van 2370 eerste-linie-vliegtuigen per 31 Maart j.1. Het is waarschijnlijk overschreden. Terwijl de Duitsche productie op het oogenblik vol gens de betrouwbaarste schattingen zeshon derd toestellen per maand bedraagt, bedraagt de Engelsche slechts vierhonderd. Engeland zal echter, naar men verwacht, in het eind van dit jaar den achterstand ingehaald heb ben. De Engelsche toestellen zijn over de ge- heele linie op zgn minst even goed, in som mige klassen zelfs beter dan de Duitsche. Frankrijk bezit op het oogenblik ongeveer vijftienhonderd moderne toestellen. De produc tie bedraagt honderd per maand, maar zal binnenkort tweehonderd bedragen. Vooral de jagers hebben uitmuntende hoedanigheden. Frankrijk heeft voorts groote orders geplaatst in de Vereenigde Staten. Italië heeft, wat de productie betreft, vol gens velen het toppunt bereikt, te weten drie honderd toestellen per maand. Het worstelt met dezelfde grondstoffen-problemen als Duitschland. De Vereenigde Staten zullen over twee jaar een luchtvloot hebben van de kracht van de huidige Duitsche. Het is echter waarschijnlijk, dat de plannen veranderd worden en de vloot sneller zal groeien. Over de Sowjet-Unie tenslotte, is weinig bekend. Het eenige cijfer dat ooit in de Rus sische pers aangehaald werd, vermeldde een totaal van 9000 vliegtuigen. Men weet echter, dat de productie sterk stijgt en dat de quali teit der toestellen goed is, maar dat er een tekort bestaat aan geschoolde arbeiders. Telt men de krachten van Italië en Duitsch land aan den eenen kant, en van de 'Sowjet- Unie, Frankrijk en Engeland aan den anderen kant bij elkaar op, dan zal de balans op het oogenblik ongeveer in evenwicht zijn. Echter ligt de oorlogsindustrie der as-mogendheden uiterst kwetsbaar en is hun grondstoffen- voorziening zéér moeilijk, terwijl de Sowjet- Unie en Engeland met behulp van Amerika over onbegrensde hoeveelheden zouden be schikken. Met het oog op de enorme verliezen aan materiaal die de luchtoorlog met zich brengt om 3500eerste-linie-vliegtuigen in de lucht te hebben moet men per jaar 50.000 bouwen! is dat feit van groote beteekenis. Immers, wanneer slechts de grondstof voor één essentieel onderdeel ontbreekt, zou de productie stokken. In de Vereenigde Staten is tijdens den Wereldoorlog een catastrofale opstopping van half-klare machines ontstaan, doordat de voorraad linnen (dat toen nog veel gebruikt werd) uitgeput was „Sempre crescendo"? Hoewel de tegenstanders van Duitschland langzamerhand hun achterstand inhalen, zijn er nog enkele punten waarop zij iets van het Derde Rijk kunnen leeren. Vooral de scheiding die er tusschen den bouw van nieuwe type's en den serie-bouw bestaat, verdient de aan dacht. Heinkel heeft bijvoorbeeld in Rostock en Warnemünde twee fabrieken waar uitslui tend nieuwe modellen geconstrueerd worden; alle andere fabrieken dienen voor de produc- tie-in-serie van de beste type's. Deze schei ding voldoet voortreffelijk. Zg is van te meer belang, omdat in de vliegtuigproductie de technische ontwikkeling en daardoor de snel heid waarmee de type's elkaar afwisselen, bijzonder groot is. De mogendheden jagen elkaar op. De Sowjet-Unie had parachute corpsen, Duitschland heeft ze nu ook. Duitschland bouwt speciale bommenwerpers die in duikvlucht hun last afwerpen waar bij door de ontzettende snelheden bij het „op trekken" enorme spanningen ontstaan die de hoogste eischen aan het materiaal stellen nu heeft Engeland zich sinds kort ook op deze productie toegelegd. In het algemeen zijn de bestaande type's in vier jaar tijds verouderd, en daar er ongeveer anderhalf jaar verloopt voor men een nieuw ontworpen type in serie kan produceeren daarvoor moeten vaak eerst geheel nieuwe machines geconstrueerd worden dient men ruim twee jaar nadat men het eene model is gaan vervaardigen, het andere model al weer klaar te hebben. Zal de snelheid waarmee zich deze typen afwisselen, gehandhaafd blijven? Voorloopig waarschijnlijk wel. Op den langen duur zal de ontwikkeling mogelijkerwijs eenigszins tot rust komen. Hoe meer kapitaal in deze indu strie belegd wordt, des te zwakker zal de neiging worden om door ingrijpende verande ringen een groot deel daarvan waardeloos te maken. Bovendien is ieder nieuw wapen na een roerige beginperiode, eenigermate tot „rust" gekomen. De afstand tusschen „nieuw" en „oud" is dan niet zoo groot meer. Frank rijk heeft bijvoorbeeld in den wereldoorlog met succes kanonnen gebruikt die uit 1877 dateer den. Intusschen zal deze bewapenings-wed- strgd voorloopig nog wel onverminderd voortduren. En wat deze vernietigings industrie in een nieuwen oorlog zou eischen, laat zich nauwelijks aanzien. Zoomin als men in Engeland, dat in 1915 2500 vliegtuigen bouwde, wist dat men er in 1918 meer dan 30.000 zou producee ren...... Rechtbank acht onderzoek uiet volledig. De rechtbank te Assen zou gistermórgen uitspraak doen in de zaak tegen den kas sier van de boerenleenbank Ie Roswinkel, den landbouwer K. G., die 26 Mei j.1. te recht stond wegens verduistering van groote sommen gclds van genoemde bank. Aan G. was ten laste gelegd, dat hij in het tijdvak van 1927 tot 1938 een totaal bedrag van ongeveer 246.000 gulden zou hebben verduisterd, terwijl hij voorts van valsch- heid in geschrifte was beschuldigd. De Officier van Justitie cischte veertien dagen geleden drie en een half jaar gevan- gensstraf. De rechtbank achtte het onder zoek niet volledig en stelde gisterochtend de zaak uit tot 16 Juni, teneinde als getuige nog te hooren den opper-wachtmeester der marechaussee, den lieer B. Hoeksuui te Bar- gerCompascuum. Het vervoer van illegale vluchtelingen Niet meer met Grieksche schepen. Griekenland zal een einde maken aan het gebruiken van grieksche schepen voor het vervoer van Joodsche emigranten naar Pa lestina. De schepen zullen geen passagiers naar Palestina mogen overbrengen, tenzij die in het bezit zijn van geldige paspoorten en de overige noodzakelijke formaliteiten zul len zijn vervuld. Een desbetreffend decreet is in het Grieksche staatsblad gepubliceerd. Overtredingen zullen worden bestraft met een geldboete van öOO.OOO drachmen (ong. fl 8000) en twee jaren gevangenisstraf. Grieksche reeders en gezagvoerders van Grieksche schepen en hun bemanningen staan aan dezelfde straf bloot, indien zij willens en wetens helpen aan 't binnensmok kelen van personen in Palestina, zelfs in dien de passagier de reis maakt met een schip dat onder buitenlandsche vlag vaart. De havenautoriteiten in geheel Griekenland hebben strenge instructies gekregen de wet na te leven. Zij hebben, zoo noodig, het recht alle ver keer met de kust te verbreken van schepen die ongewenschte personen aap boord heb ben en een schip tot buiten de Grieksche territoriale wateren te escorteeren. Eerste deel rapport verschijnt spoedig. Nar wij vernemen wordt thans door de commissie van onderzoek inzake het erf pachtschandaal te Amsterdam, de laatste hand gelegd aan het eerste deel van haar rapport. Het ligt in het voornemen van de commissie, die gedeelte in het laatst van de volgende weck te doen verschijnen. 't Was uit met het behangen! Een moeilijke arrestatie in Haagje. In den vorigen nacht omstreeks half twei wilden twee rijksveldwachters te Den Haaj een 18-jarigen behanger aanhouden, dl nog een boete van 19 gulden moest beta len subs. een hechtenis van tien dagej moest ondergaan. De jongen verrichtte te zamen met zijn vader behangers werkzaam heden in een perceel aan de Laan Cop« van Cattenburgh. Bij zijn aanhouding ver. zette hij zich hevig en het gelukte dei rijksveldwachters slechts met groote moeit» hem over te brengen. Ook de vader verzetti zich tegen de aanhouding van zijn zoon q bedreigde de veldwachters zelfs met e scherpe behangersschaar. De gemeente ke politie heeft asistentie verleend, waar ook de vader kon worden aangeh{ den. Beiden zijn voorloopig in bewari gesteld. De jongeman heeft zich schub gemaakt aan wederspannigheid, de vadi aan belemmering en aan bedreiging m een misdrijf tegen het leven. Belgisch onderwijzer aangehouden De man had een Jaar gevang» nisstraf tegoed. Gistermorgen in de vroegte heeft de Haag, sche politie in een hotel aldaar aange houden een 27-jarige onderwijzer, in Ant werpen woonachtig. I-lij stond gesignaleerd in het Belgische politieblad, daar hij op 2 Mei van dit jaar door de Antwerpsche rechtbank bij verstek veroordeeld is tot een gevangenisstraf van één jaar wegena valschhcid in geschrifte en oplichting. Zijn onmiddellijke aanhouding werd verzocht. Hij is Ier beschikking gesteld van den vreemdelingendienst. 480ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 17de lijst Trekking van Vrijdag 9 Juni 1939 Hooge Prijzen 2403 niet, met premie van 3000.—. 100.— 1955 Prijzen van 70.— 1363 1439 1531 3168 3206 3989 5259 5880 6181 6405 6433 6768 6801 9623 11325 11514 12901 12911 13743 14325 14545 15833 16085 16303 16395 16858 17722 17935 18330 21816 Nieten 1157 1294 2162 2430 2734 2906 3309 3688 3757 4319 4507 4604 4807 5110 5494 5974 6329 6343 6450 6899 6972 7790 8170 8504 8590 9000 9057 9413 9427 9701 10252 10364 10528 11337 11371 11380 11926 12414 12744 13191 13488 13963 14931 15240 15643 15809 15922 16065 16804 16811 17184 17265 17327 17662 17753 17865 19171 19215 19489 19585 19901 2006! 20114 20180 21119 21667 Verbeteringen 5e Klasse 16e lijst: 19579 met f70 moet zijn 19577 met f70. Fantastische ideeën. Onder Móéders paraplu... Van die Idylle is in de afgeloopen we ken niet veel terecht gekomen Droogte en nog eens droogte! Maar waar de natuurlijke regen op zich laat wachten, komen de „regenma kers", als paddenstoelen uit den grond! Zij zullen er wel voor zor gen. dat Moeders paraplu niet over bodig wordt Tijdens de jongste droogteperiode in het Midden-Westen van Amerika werd het meteorologisch instituut te Washington als het ware overstroomd met brieven, waar van de schrijvers beweerden kunstmatig re gen te kunnen voortbrengen. Sommigen denken dit gedaan te krijgen door den eolfstroom om te leggen, anderen weer koesteren het denkbeeld op de top pen der hergen reusachtige vuren aan te leggen. Overbekend zijn de pogingen in ons eigen land om kunstmatig „regen te maken", on dernomen door den heer Veraart, die zijn proefnemingen met groote volharding blijft voortzetten. Zijn methode bestaat hierin, dat van uit vliegtuigen ijskristallen van buitengewoon lage temperatuur in de lucht worden verdeeld. Een ander procédé tracht den zoo wcldadigcn regen te ver wekken door een aantal vliegers in spiraal vlucht op ruwe wijze de atmosfeer te doen verstoren. Luchtverwarmlng en -verver- sching op groote schaal. Een van de interessantste plannen is ont worpen door een zekeren John Coop uit San Bernardine in Californië. Hij stelt voor reusachtige torens te bouwen en een systeem van zuigslangen aan te leggen, door welke de warme lucht van do aardoppervlakte wordt weggezogen en in de frisscho lucht van de hoogere luchtlagen wordt overge bracht. Daardoor zullen wolken ontstaan. De meteorologische wetenschap staat even wel tamelijk sceptisch tegenover dergelijke plannen. Zij beschouwt ze als tot het rijk der utopie, te behooren en zelfs worden vele in theorie onjuist geacht. Doch zelfs al zou den zij theoretisch uitvoerbaar zijn, dan nog zou hun verwezenlijking naar alle waarschijnlijkheid stranden op de onmoge lijkheid, om de daarvoor benoodigde enor- me hoeveelheden energie voort te brengen. IJsmuren en stralenvangers. Enkele jaren geleden, toen een ontzetten de hittegolf Amerika teisterde, legde een uitvinder den meteorologischen dienst het volgende plan voor: reusachtige ijsmuren moesten worden opgetrokken. Door het con tact met het ijs zou de omringende lucht worden afgekoeld. Aan den kant der mu ren. waarop de wind stond, zou dientenge volge regen worden verwekt. Dit alles leek in théorie heel aannemelijk, alleen stond men voor de moeilijkheid, dat voor het uit voeren van dit plan ontzaglijke hoeveelhe den ijs noodig zouden zijn geweest. Men heeft toentertijd berekend, dat om op een morgen land op deze kunstmatige wijze vol doende regen te doen vallen, een kapitaal van 20.000 dollar zou moeten worden be steed. Het kunstmatig afkoelen van de wamü lucht door zekere gassen in de atmosfeer te brengen, stuit op dezelfde moeilijkheden af: men zou om dit plan op eenigszins groote schaal te verwezenlijken, enorme hoe veelheden stikstof noodig hebbeD,. wilde men althans het percentage van dit element in de lucht op merkbare wijze verhoogen. Een feit is het. dat er gassen zijn, die in staat zouden zijn de zonnestralen te breken. Het inbrengen van zulk een gaslaag in de lucht zou een groot deel van de zonnehitte in het wereldruim kunnen terugzenden. Ook hier al weer dezelfde moeilijkheid: men zou eerst een middel moeten vinden, om millioenen tonnen van het betreffende gas te vervaardigen. In China wordt stof tot regen gemaakt. Een merkwaardige theoretische oplossing heeft men in China gevonden: daar wil men een groote hoeveelheid stof in de lucht slin geren. Men stelt zich voor, dat dit twee din gen tengevolge zal hebben: allereerst gelooft men, dat dit slof de hitte op een of andere wijze zal obserbeeren en zoodoende den Chi- neeschen zomer minder drukkend zal ma ken; in de tweede plaats is men ervan overtuigd, dat de stofdeeltjes kernen zullen vormen, waaromheen het vocht uit de atmosfeer zich zal vastzetten. Geschiedt dit in sterke mate, dan zal dit vocht neerslaan. Op deze wijze hoopt men regen te kunnen „maken". In principe is dit plan volkomen logisch, d.w.z. in zoo verre de atmosfeer voldoende vocht bevat.. Na groote vulkanische uit barstingen heeft men inderdaad waargeno men, dat de temperatuur der lucht enkele graden was gedaald. Men veronderstelt nu, dat dit het gevolg is geweest van de myri aden nietige stofdeeltjes, die bij zulk een explosie in de lucht worden geslingerd. De regenmakers der toekomst. Tegenwoordig, nu de wetenschap zich steeds meer in het teeken van de radio ont wikkelt, werkt men plannen uit, waarin dé radiogolven een zeer groote rol spelen. Zij moeten dc lucht op bepaalde wijze electrifi- ceeren. Men schrijft namelijk aan de radio, sinds deze algemeen gebruikt wordt, het ver mogen toe, invloed uit te oefenen op den at- mosferischen toestand. De bedenkingen, die togen de methoden met behulp van de radio worden aangevoerd, wijzen op de enorme hoeveelheden energie, die er voor noodig zouden zijn. Om regen te produceeren, zou men een kracht noodig heb ben, die een millioen maal zoo sterk moet zijn als de energie van alle bestaande zend stations bij elkaar. Echter heeft men ecnigen tijd geleden eei nieuwe golfsoort ontdekt, die momenteel het voorwerp van ernstige onderzoekingen en proefnemingen is. Zij geeft de luchtatomcn een buitengewoon groote snelheid, tengevol ge waarvan de waterdampdeeltjes tot den zoo gewenschten regen worden omgevormd. Wanneer men er nu in zou slagen, deze ca tegorie van geluidsgolven in voldoende hoe-, veelheid door de lucht tc doen gaan, waartoe natuurlijk eerst geweldige machines bouwd zouden moeten worden, dan zou de menschheid misschien in de toekomst den zoozeer begeerden regen kunstmatig kun nen verwekken. Doch onze trommelvliezen zullen dan op een zware proef worden ge steld! Wat zonden die twee bespreken?,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 16