Van het hoofd
voet
en
Lichtbaden
vermageren
Babie's in de studio
Het gesluierde
hoedje
om
t e
Per uur valt men
2 ons af!
tot de
Tip-top!
O, tulen sluiertje,
charmant klein
ding
Hoogstens een halve minuut
onder de schijnwerpers
Een blouse
om te stelen!
Paardehaar,
Zaterdag 17 Juni 1939
Vierde blad
Een der beste en veiligste midde
len om tot vermindering van het
lichaamsgewicht te komen bestaat
in het nemen van lichtbaden. Deze
methode wordt tegenwoordia op rui
me schaal toegepast en verdient,
volgens sommigen, de voorkeur bo
ven electrische massages en zelfs
boven paraffine-baden.
Hoe „ondergaat" men een dergelijk licht-
!bad? Men wordt, uitgestrekt op een rust
bed, in een soort metalen koker gescho-
tven, aan de binnenzijde waarvan electrische
lampen zijn aangebracht. Het hoofd blijft
buiten dit metalen omhulsel, zoodat de „pa
tiënte" gemakkelijk kan blijven ademhalen
en aan de kans op een flinke hoofdpijn ont
snapt. De lampen worden ontstoken en het
lichaam baadt in een zee van warmte en
licht. Het bad duurt veertig a zestig mi
nuten en bewerkt een gewichtsvermindering
van 200 tot 800 gram. Men kan op deze
wijze, zonder de gezondheid in gevaar te
brengen, van 6 tot 8 K.G. overtollig vet per
maand verliezen.
Deze lichtbaden hebben nog een ander
gunstig resultaat. Terwijl het lichaam aan
de inwerking van het liciit is blootgesteld,
transpireert het overvloedig. Dit heeft tot
gevolg dat alle onzuiverheden uit de huid
.verdwijnen. Puistjes en andere huidonef-
Jenheden verdwijnen als bij tooverslag.
Na een lichtbad neemt men gewoonlijk
een lauwe douche, die door een massage ge
volgd wordt. Van vermoeidheid is daarna
geen sprake meer; integendeel, het geheele
organisme voelt zich verkwikt.
Meer en meer komt men tot de overtui
ging, dat vermagering door de toepassing
,van uitwendige middelen moet verkregen
worden. Niet alleen dat die op zeer korten
termijn tot zekere en behoorlijke resulta
ten leiden, maar zij brengen ook niet de ge
varen mee, die voor sommigen aan het ge
bruik van middelen, die hun werk van-
binnen-uit verrichten, verbonden zijn.
Het hierboven beschreven lichtbad kan
in iet door een eenvoudig zonnebad vervan
gen worden. Het zonlicht heeft op het or
ganisme een geheel anderen invloed. Het
is, met mate en met oordeel genoten, on
getwijfeld heilzaam, maar wie er misbruik
van maakt stelt zich aan risico's bloot, die
men beter niet loopen kan. Vooral zij, die
aanleg tot bloedarmoede hebben, moeten
slechts een bescheiden portie zonlicht genie
ten.
GERTRUDE.
„Ich bin vom Kopf zum Füsze auf Liebe
oingcstellt!" zong Mariene Dietrich eens
Nu dat zal niet ieder meisje haar willen
nazingen, maar met een kleine variatie zou
men wel van menig meisje kunnen zeggen:
„Ich bin vom Kopf zum Füsze auf Mode
eingcstellt!"
Zij haalt het spiegeltje voor de zooveel-
sle maal uit haar tasohje, werpt er een
steclschen of vrijmocdigcn blik in, begint
naar aanleiding van die coquette inspectie
met diverse instrumenten haar uiterlijk bij
te werken.
het is een kammetjewaarmee de
onberispelijke lokjes nóg onberispelijker
worden weggestrekenhet is een poeder
donsje, waardoor de fluwcclige wangetjes
Ze weet liet goed, dat het hoofd en de
voeten, héél belangrijk zijn voor den in
druk van heel haar persoontje. Maar zij
heeft er dan ook wat voor óver gehad!
Opdat ieder wie daar lust toe heeft, ei;
zijn voordeel mee kan doen, geven wij hier,
in woord en schrift, het proces weer dat het
modieuze meiske onderging:
I.: Zij poetste de huid net zoo lang met
een lapje, gedrenkt in een goede gelaats-
ecn nóg fluweeliger aanschijn krijgencrème, tot alle vuil uit de poriën verdwe
nen was. Daarna zorgde zij voor een dun
laagje crème als basis voor de poeder.
II.: Zij bracht een weinig rouge-in-crême-
vorm op drie plaatsen aan en begon deze
daarna met de vingertoppen uit te wrijven.
Zij gebruikte twee soorten poeder: eerst
één gelijk aan haar gelaatskleur en daar
na verfde zij zich een aardig blosje.
het is een lippenstiftwelke aan de
kersroode lipjes een nóg realistischer Be-
luwe-aspect geeftof ook het zijn een
paar slanke vingertjes, die het hoedje nóg
schuiner op de glanzende krullen drukken...
Zij zet de kleine voeten nuffig naast elkaar
en kijkt er zóó naar, dat U er óók wel naar
kijken moet, naar de glimmende neusjes,
de sierlijke leest of de liooge hakjes.
III.: Zij beklopte met een pocderborsteltje, dit allermodernste wa
pen in den strijd om de schoonheid, luchtig het geheele gezicht.
Met een flinke pluk watten gaf zij haar snuitje nu de finishing touch.
IV. Het is geen mode meer de wenkbrauwen te scheren. Dus vol
stond zij er mee ze een beetje-bij te teekenen, maar zij volgde daarbij
de natuurlijke lijn.
Tot slot kregen; de lippen een beurt. De beste methode bleek haar,
slechts de bovenlip te verven en daarna door het stevige sluiten van
den mond ook de bleeke onderlip in het gewenschte frissche rood te
doen deelenMet de vingers boetseerde zij haar nieuwen mond en
hapte tot slot van de kuur in een sohoonen doek, teneinde de over
tollige kleurstof kwijt te raken.
Spiegeltje, spi egeltje aan den wand,
Is mijn gezichtje niet mooi aan kant?
Nu de voeten! Voor avond
schoentjes kunnen de model
len niet exentrièk genoeg
zijn! Geen neuzen, geen hie
len, dat is- het allernieuwste!
Een versiering met blinkende
gespen óf een lichtje in den
hak! De meest rechtsche
scjioen, stxa,aïf. ro,odlichtr.uU;
het bijpassende Linker-exem-
Verlichte schoenen
plaar, is voorzien van een
groen lampje... 'f Kan niet
dwazer. De Grieksche sandaal
in het midden afgebeeld, moet
de draagster eenigszins het
gevoel geven, op rolschaatsen
te loopen, maar ja, wie mooi
wil zijn
Het gesluierde hoedje is een succes
geworden! De man die het uitvond,
verdient zelf een pluim op zijn hoed!
Want hoe goed heeft, hij den smaak
van de vrouw begrepen! Met hoe
veel raffinement zinspeelde hij op
haar aangeboren gevoel voor luchti
ge gratie, voor feestelijke kleuren,
haar kinderlijke bewondering voor
't klatergoud van het sprookje
Als de rose strik op een blond kinder
hoofd anno 1920 danst het tulen
toefje boven op een baret van fijn
stroo gelijk een libel over een
blinkende sloot zweven blauwvoile
vleugels boven lichtende lokken
En de pompeuze strikken op een
kostbare doos bonbons zijn niets
vergeleken bij den gazen bloemzoe-
ten tooi van menig vrouwekopje...
Het sluiertje schuimig als een
vlok zeepsop, teer als een wolkje,
doorzichtig als herfstdraden
tulen sluiertje, charmant klein
ding, wat zijn we allemaal dol op je!
Wij, die eigenlijk met een sluier
nooit zooveel ophadden! Omdat we
dat ouderwetseh, belachelijk von
den! Zelfs de Oostersche vrouw is al
bezig zich van haar wonderlijke ge
laatsbedekking te ontdoen! We wil
len hierbij dan ook met nadruk ver
klaren, dat wij de meters gaas niet
om ons hoofd winden uit een oogpunt
van vrouwelijke ingetogenheid. Neen,
we doen het enkel omdat we 't flat
teus vinden! En erkennen daarbij
eerlijk, dat we gevaar loopen ons ge
zicht weer geheel te gaan verhullen
achter een raadselachtig gazen mas
ker Zoover is het echter nog niet.
En of we 't zoover zullen laten ko
men? Tot nóg toe valt de rose of
blauwe voile met een elegante slip
„Maar. H betaalt goed! O, zoor
denkt de Amerikaansche mama.
Bdbies verdienen in Hollywood
goed geld. Twintig van hen waren de
vorige week de best betaalde en
verzorgde artisten te Hollywood.
Zij werkten in totaal 73 seconden
tezamen met Geraldine Fitzgerald,
Jeffrey Lyrvn en Gale Page in de
Warner Bros, film „Give Mea Child
Voor die 73 seconden kregen zij elk
9 75.-.
De jongste onder de babies was zes dagen.
De meesten waren 14 dagen. Lois Horn, de
school-juffrouw van de studio had hen uit
gezocht,, nadat zij eenige honderden moe
ders met babies te Los Angelos had be
zocht.
De studio-auto's haalden de babies bij de
diverse ouders en ziekenhuizen af. -In de
studio waren een aantal pleegzusters aan
genomen en deze ontfermden zich dadelijk
over de jeugdige artisten. Moeders, die er
toe in staat waren, vergezelden hun babies.
Bij één kwam de vader mee.
Overeenkomstig hun contracten, welke
(volgens de wet geregeld zijn, mochten de
babies niet langer dan 30 seconden per keer
onder de jupiter-lampen verblijven. Zij mo
gen ten hoogste twee uur in de studio zijn
en niet langer dan twintig minuten in to
taal onder de schijnwerpers vertoeven.
In werkelijkheid waren de babies in het
geheel nog geen anderhalf uur in de studio
aanwezig; Tijdens de 73 seconden, dat zij
.■voor de camera's vertoefden, werden er vijf
tverschillende opnamen van hen gemaakt.
Den overigen tijd brachten zij in de spe
ciaal voor hen ingerichte kamers onder
(voortdurend toezicht van hun verpleegsters
idoor.
Hun voeding bestond uit een door hun
•eigen dokter voorgeschreven hoeveelheid
melk. Voor de juiste temperatuur op de
„set" droeg een electrische kachel zorg.
Meer dan 144 luiers waren er speciaal voor
ben aangekocht. De babies werden, voor en
11 a hun camera-werk, geheel onderzocht.
Terwijl iedere denkbare voorzorgsmaatregel
door de studio voor de gezondheid van de
babies getroffen was, bleef de studio toch
verantwoordelijk voor iedere ziekte, welke
zich binnen de zes maanden na den studio-
arbeid voordeed en waarvan de oorzaak te
wijten was aan het verblijf onder de schijn
werpers.
Grieksche sandaal
MRS. CHAMBERLAIN IS
BANG VOOR ONWEER.
Het is algemeen bekend, dat een
groote belevenis in de vroegste
jeugd iemand zijn geheele leven
bij kan blijven. Ook de echtge-
noote van den Engelschcn minis
ter-president heeft zulk een voorval
beleefd.
In de Engelsohe kranten lazen
wij onlangs, dat Mrs. Chamberlain
bang is voor onweer. Toen zij één
maand was, kreeg zij een Schot-
sche verpleegster, die Scott heette
en beweerde, van den beroemden
Engelschen schrijver Sir Walter
Scott af te stammen. Deze ver
pleegster was zeer bijgeloovig.
Wanneer het donder
de, en bliksemde, hulde
zij haar pleegkind, de
latere Mrs. Chamber
lain en haar broertje in
een deken en legde ze
in een kast neer, waar
zij moesten blijven, tot
dat het onweer voorbij
was. Daar deze ver
pleegster een tijdlang
voor de beide kinderen
moest zorgen, heeft ze
ook meerdere malen de
ze „onweerskuur" toe
gepast.
En nooit, zoo vertelt
zij zelf, is het Mrs.
Chamberlain gelukt de
vrees voor een onweer
kwijt te raken.
Nietwaar? Deze schep
ping in lichtrose crêpe,
waarvan de mouwen
met donkerder rose
bloemen-appliqué's zijn
bezet, staat op naam van
de Parijsche modekonin
gin mademoiselle Rose-
vienne,
op rug of schouders
neer of omlijst het
gezicht met een ze
dig kransje
Het is grappig,
dat wij altijd op de
een of andere ma
nier aan voiles de
den. We vinden, dat
we 't nu op een ver
standige en char
mante manier heb
ben klaargespeeld.
Vroeger leed men
bepaald aan exces
sen
fantasieveeren èn tule
werden tot een hoed
Stel je voor, een voilette met mouches bezaaid, voor
het geheele gezicht, en onder de kin vastgeknoopt
Een herinnering aan de mouches van heel vroeger,
eeuwen geleden, toen de dames de oneffenheden van haar
tint verborgen onder opgeplakte stukjes zwart taf in den
vorm van een ster, de maan of een dier
Die „taches de beauté" werden ook wel gebruikt om
de blankheid van de huid des te beter te doen uitkomen!
Geraffineerd? Och, een beetje dom Van twee kwaden is
hier wel het kwaadste gekozen! Want een kleine oneffen
heid, een wratje, een sproet, is toch niet zóó leelijk als een
zwarte pleister... Van die malligheden zijn we gelukkig
af! Weliswaar heeft het zwarte stipje, de „mouche" nog
een zekere aantrekkingskracht op ons behouden. Want
droegen wij niet gaarne de genopte voiles, die zoovéél
konden camoufleeren? liet leek soms of ons gezicht met
dikke inktmoppen was bedektLaten wij dus niet al te
veel spotten om de zeventiende-eeuwsche dametjesOp
naïeve wijze hebben ze de fouten van haar uiterlijk trach
ten te verbeteren. Ze hebben geknipt, geplakt! gepoe
derdEn wij?... Sssst... Nóg geven sommigen onzer
de voorkeur aan een fijn genopte voilette voor neus en
wangen, aan het oogen-gordijntje, maar de meesten hou
den toch van de simpele effen tule, de ragfijne draden
tot duizenden celletjes verweven. Een zijïg-zacht wolkje,
door de handige vingers der modiste omgetooverd in een
croquante strik, een paar bevallige lussen, een roset
In alle kleuren blauw en geel èn in cyclamen, de fasci-
neerende nieuwe modekleur..., Léontine.