Van het hoofd voet en Lichtbaden vermageren Babie's in de studio Het gesluierde hoedje om t e Per uur valt men 2 ons af! tot de Tip-top! O, tulen sluiertje, charmant klein ding Hoogstens een halve minuut onder de schijnwerpers Een blouse om te stelen! Paardehaar, Zaterdag 17 Juni 1939 Vierde blad Een der beste en veiligste midde len om tot vermindering van het lichaamsgewicht te komen bestaat in het nemen van lichtbaden. Deze methode wordt tegenwoordia op rui me schaal toegepast en verdient, volgens sommigen, de voorkeur bo ven electrische massages en zelfs boven paraffine-baden. Hoe „ondergaat" men een dergelijk licht- !bad? Men wordt, uitgestrekt op een rust bed, in een soort metalen koker gescho- tven, aan de binnenzijde waarvan electrische lampen zijn aangebracht. Het hoofd blijft buiten dit metalen omhulsel, zoodat de „pa tiënte" gemakkelijk kan blijven ademhalen en aan de kans op een flinke hoofdpijn ont snapt. De lampen worden ontstoken en het lichaam baadt in een zee van warmte en licht. Het bad duurt veertig a zestig mi nuten en bewerkt een gewichtsvermindering van 200 tot 800 gram. Men kan op deze wijze, zonder de gezondheid in gevaar te brengen, van 6 tot 8 K.G. overtollig vet per maand verliezen. Deze lichtbaden hebben nog een ander gunstig resultaat. Terwijl het lichaam aan de inwerking van het liciit is blootgesteld, transpireert het overvloedig. Dit heeft tot gevolg dat alle onzuiverheden uit de huid .verdwijnen. Puistjes en andere huidonef- Jenheden verdwijnen als bij tooverslag. Na een lichtbad neemt men gewoonlijk een lauwe douche, die door een massage ge volgd wordt. Van vermoeidheid is daarna geen sprake meer; integendeel, het geheele organisme voelt zich verkwikt. Meer en meer komt men tot de overtui ging, dat vermagering door de toepassing ,van uitwendige middelen moet verkregen worden. Niet alleen dat die op zeer korten termijn tot zekere en behoorlijke resulta ten leiden, maar zij brengen ook niet de ge varen mee, die voor sommigen aan het ge bruik van middelen, die hun werk van- binnen-uit verrichten, verbonden zijn. Het hierboven beschreven lichtbad kan in iet door een eenvoudig zonnebad vervan gen worden. Het zonlicht heeft op het or ganisme een geheel anderen invloed. Het is, met mate en met oordeel genoten, on getwijfeld heilzaam, maar wie er misbruik van maakt stelt zich aan risico's bloot, die men beter niet loopen kan. Vooral zij, die aanleg tot bloedarmoede hebben, moeten slechts een bescheiden portie zonlicht genie ten. GERTRUDE. „Ich bin vom Kopf zum Füsze auf Liebe oingcstellt!" zong Mariene Dietrich eens Nu dat zal niet ieder meisje haar willen nazingen, maar met een kleine variatie zou men wel van menig meisje kunnen zeggen: „Ich bin vom Kopf zum Füsze auf Mode eingcstellt!" Zij haalt het spiegeltje voor de zooveel- sle maal uit haar tasohje, werpt er een steclschen of vrijmocdigcn blik in, begint naar aanleiding van die coquette inspectie met diverse instrumenten haar uiterlijk bij te werken. het is een kammetjewaarmee de onberispelijke lokjes nóg onberispelijker worden weggestrekenhet is een poeder donsje, waardoor de fluwcclige wangetjes Ze weet liet goed, dat het hoofd en de voeten, héél belangrijk zijn voor den in druk van heel haar persoontje. Maar zij heeft er dan ook wat voor óver gehad! Opdat ieder wie daar lust toe heeft, ei; zijn voordeel mee kan doen, geven wij hier, in woord en schrift, het proces weer dat het modieuze meiske onderging: I.: Zij poetste de huid net zoo lang met een lapje, gedrenkt in een goede gelaats- ecn nóg fluweeliger aanschijn krijgencrème, tot alle vuil uit de poriën verdwe nen was. Daarna zorgde zij voor een dun laagje crème als basis voor de poeder. II.: Zij bracht een weinig rouge-in-crême- vorm op drie plaatsen aan en begon deze daarna met de vingertoppen uit te wrijven. Zij gebruikte twee soorten poeder: eerst één gelijk aan haar gelaatskleur en daar na verfde zij zich een aardig blosje. het is een lippenstiftwelke aan de kersroode lipjes een nóg realistischer Be- luwe-aspect geeftof ook het zijn een paar slanke vingertjes, die het hoedje nóg schuiner op de glanzende krullen drukken... Zij zet de kleine voeten nuffig naast elkaar en kijkt er zóó naar, dat U er óók wel naar kijken moet, naar de glimmende neusjes, de sierlijke leest of de liooge hakjes. III.: Zij beklopte met een pocderborsteltje, dit allermodernste wa pen in den strijd om de schoonheid, luchtig het geheele gezicht. Met een flinke pluk watten gaf zij haar snuitje nu de finishing touch. IV. Het is geen mode meer de wenkbrauwen te scheren. Dus vol stond zij er mee ze een beetje-bij te teekenen, maar zij volgde daarbij de natuurlijke lijn. Tot slot kregen; de lippen een beurt. De beste methode bleek haar, slechts de bovenlip te verven en daarna door het stevige sluiten van den mond ook de bleeke onderlip in het gewenschte frissche rood te doen deelenMet de vingers boetseerde zij haar nieuwen mond en hapte tot slot van de kuur in een sohoonen doek, teneinde de over tollige kleurstof kwijt te raken. Spiegeltje, spi egeltje aan den wand, Is mijn gezichtje niet mooi aan kant? Nu de voeten! Voor avond schoentjes kunnen de model len niet exentrièk genoeg zijn! Geen neuzen, geen hie len, dat is- het allernieuwste! Een versiering met blinkende gespen óf een lichtje in den hak! De meest rechtsche scjioen, stxa,aïf. ro,odlichtr.uU; het bijpassende Linker-exem- Verlichte schoenen plaar, is voorzien van een groen lampje... 'f Kan niet dwazer. De Grieksche sandaal in het midden afgebeeld, moet de draagster eenigszins het gevoel geven, op rolschaatsen te loopen, maar ja, wie mooi wil zijn Het gesluierde hoedje is een succes geworden! De man die het uitvond, verdient zelf een pluim op zijn hoed! Want hoe goed heeft, hij den smaak van de vrouw begrepen! Met hoe veel raffinement zinspeelde hij op haar aangeboren gevoel voor luchti ge gratie, voor feestelijke kleuren, haar kinderlijke bewondering voor 't klatergoud van het sprookje Als de rose strik op een blond kinder hoofd anno 1920 danst het tulen toefje boven op een baret van fijn stroo gelijk een libel over een blinkende sloot zweven blauwvoile vleugels boven lichtende lokken En de pompeuze strikken op een kostbare doos bonbons zijn niets vergeleken bij den gazen bloemzoe- ten tooi van menig vrouwekopje... Het sluiertje schuimig als een vlok zeepsop, teer als een wolkje, doorzichtig als herfstdraden tulen sluiertje, charmant klein ding, wat zijn we allemaal dol op je! Wij, die eigenlijk met een sluier nooit zooveel ophadden! Omdat we dat ouderwetseh, belachelijk von den! Zelfs de Oostersche vrouw is al bezig zich van haar wonderlijke ge laatsbedekking te ontdoen! We wil len hierbij dan ook met nadruk ver klaren, dat wij de meters gaas niet om ons hoofd winden uit een oogpunt van vrouwelijke ingetogenheid. Neen, we doen het enkel omdat we 't flat teus vinden! En erkennen daarbij eerlijk, dat we gevaar loopen ons ge zicht weer geheel te gaan verhullen achter een raadselachtig gazen mas ker Zoover is het echter nog niet. En of we 't zoover zullen laten ko men? Tot nóg toe valt de rose of blauwe voile met een elegante slip „Maar. H betaalt goed! O, zoor denkt de Amerikaansche mama. Bdbies verdienen in Hollywood goed geld. Twintig van hen waren de vorige week de best betaalde en verzorgde artisten te Hollywood. Zij werkten in totaal 73 seconden tezamen met Geraldine Fitzgerald, Jeffrey Lyrvn en Gale Page in de Warner Bros, film „Give Mea Child Voor die 73 seconden kregen zij elk 9 75.-. De jongste onder de babies was zes dagen. De meesten waren 14 dagen. Lois Horn, de school-juffrouw van de studio had hen uit gezocht,, nadat zij eenige honderden moe ders met babies te Los Angelos had be zocht. De studio-auto's haalden de babies bij de diverse ouders en ziekenhuizen af. -In de studio waren een aantal pleegzusters aan genomen en deze ontfermden zich dadelijk over de jeugdige artisten. Moeders, die er toe in staat waren, vergezelden hun babies. Bij één kwam de vader mee. Overeenkomstig hun contracten, welke (volgens de wet geregeld zijn, mochten de babies niet langer dan 30 seconden per keer onder de jupiter-lampen verblijven. Zij mo gen ten hoogste twee uur in de studio zijn en niet langer dan twintig minuten in to taal onder de schijnwerpers vertoeven. In werkelijkheid waren de babies in het geheel nog geen anderhalf uur in de studio aanwezig; Tijdens de 73 seconden, dat zij .■voor de camera's vertoefden, werden er vijf tverschillende opnamen van hen gemaakt. Den overigen tijd brachten zij in de spe ciaal voor hen ingerichte kamers onder (voortdurend toezicht van hun verpleegsters idoor. Hun voeding bestond uit een door hun •eigen dokter voorgeschreven hoeveelheid melk. Voor de juiste temperatuur op de „set" droeg een electrische kachel zorg. Meer dan 144 luiers waren er speciaal voor ben aangekocht. De babies werden, voor en 11 a hun camera-werk, geheel onderzocht. Terwijl iedere denkbare voorzorgsmaatregel door de studio voor de gezondheid van de babies getroffen was, bleef de studio toch verantwoordelijk voor iedere ziekte, welke zich binnen de zes maanden na den studio- arbeid voordeed en waarvan de oorzaak te wijten was aan het verblijf onder de schijn werpers. Grieksche sandaal MRS. CHAMBERLAIN IS BANG VOOR ONWEER. Het is algemeen bekend, dat een groote belevenis in de vroegste jeugd iemand zijn geheele leven bij kan blijven. Ook de echtge- noote van den Engelschcn minis ter-president heeft zulk een voorval beleefd. In de Engelsohe kranten lazen wij onlangs, dat Mrs. Chamberlain bang is voor onweer. Toen zij één maand was, kreeg zij een Schot- sche verpleegster, die Scott heette en beweerde, van den beroemden Engelschen schrijver Sir Walter Scott af te stammen. Deze ver pleegster was zeer bijgeloovig. Wanneer het donder de, en bliksemde, hulde zij haar pleegkind, de latere Mrs. Chamber lain en haar broertje in een deken en legde ze in een kast neer, waar zij moesten blijven, tot dat het onweer voorbij was. Daar deze ver pleegster een tijdlang voor de beide kinderen moest zorgen, heeft ze ook meerdere malen de ze „onweerskuur" toe gepast. En nooit, zoo vertelt zij zelf, is het Mrs. Chamberlain gelukt de vrees voor een onweer kwijt te raken. Nietwaar? Deze schep ping in lichtrose crêpe, waarvan de mouwen met donkerder rose bloemen-appliqué's zijn bezet, staat op naam van de Parijsche modekonin gin mademoiselle Rose- vienne, op rug of schouders neer of omlijst het gezicht met een ze dig kransje Het is grappig, dat wij altijd op de een of andere ma nier aan voiles de den. We vinden, dat we 't nu op een ver standige en char mante manier heb ben klaargespeeld. Vroeger leed men bepaald aan exces sen fantasieveeren èn tule werden tot een hoed Stel je voor, een voilette met mouches bezaaid, voor het geheele gezicht, en onder de kin vastgeknoopt Een herinnering aan de mouches van heel vroeger, eeuwen geleden, toen de dames de oneffenheden van haar tint verborgen onder opgeplakte stukjes zwart taf in den vorm van een ster, de maan of een dier Die „taches de beauté" werden ook wel gebruikt om de blankheid van de huid des te beter te doen uitkomen! Geraffineerd? Och, een beetje dom Van twee kwaden is hier wel het kwaadste gekozen! Want een kleine oneffen heid, een wratje, een sproet, is toch niet zóó leelijk als een zwarte pleister... Van die malligheden zijn we gelukkig af! Weliswaar heeft het zwarte stipje, de „mouche" nog een zekere aantrekkingskracht op ons behouden. Want droegen wij niet gaarne de genopte voiles, die zoovéél konden camoufleeren? liet leek soms of ons gezicht met dikke inktmoppen was bedektLaten wij dus niet al te veel spotten om de zeventiende-eeuwsche dametjesOp naïeve wijze hebben ze de fouten van haar uiterlijk trach ten te verbeteren. Ze hebben geknipt, geplakt! gepoe derdEn wij?... Sssst... Nóg geven sommigen onzer de voorkeur aan een fijn genopte voilette voor neus en wangen, aan het oogen-gordijntje, maar de meesten hou den toch van de simpele effen tule, de ragfijne draden tot duizenden celletjes verweven. Een zijïg-zacht wolkje, door de handige vingers der modiste omgetooverd in een croquante strik, een paar bevallige lussen, een roset In alle kleuren blauw en geel èn in cyclamen, de fasci- neerende nieuwe modekleur..., Léontine.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 13