De „Oranje" voor het
eerst naaf zee
dat tien millioen
menschen doodde
DE WERELD
Een triest jubileum.»
Bejaarde dame voor
duizenden gedupeerd.
Moecbr schrok zich dood...
1
Postvluchteo op Indië
DE TRAGISCHE DOOD VAN
DEN AARTSHERTOG VAN
OOSTENRIJK VORMDE HET
BEGIN VAN DEN WERELD
OORLOG.
28 Juni 1914 viel te Serajewo
een schot Frans Ferdinand,
aartshertog van Oostenrijk en zijn
gemalin vielen, onder de moorden
de kogels van een verdwaasde. Het
schot op den aartshertog Frans
Ferdinand was de directe aanleiding
tot den wereldbrand 19141918
het was een schot dat 10 millioen
mannen doodde. Thans 25 jaar later
zucht de gansche wereld nog onder
de noodlottige gevolgen. Thans ook
is er opnieuw nog maar een kleine
aanduiding noodig voor het herha
len van het grootste drama aller
«euwen.
Een stralende zomerzon overgooi het lialf-
Oostersche Scraiewo, op dien 2Sen Juni 1914
waarop Aartshertog Frans Ferdinand, de
Oostenrijksche troonopvolger, zicli gereed
maakte, met zijn gemalin (gravin Sophic
Chotek, met wie hij een morganatisch hu
welijk had gesloten, zeei tegen den zin van
Keizer Frans Jozef) een tocht door dc stad
te maken om vóór zijn vertrek nog ver
schillende bezienswaardigheden in oogen-
schouw te nemen De manoeuvres, ter bij
woning waarvan hij zich hierheen had be
geven. en welke den vorigen dag hadden
plaats gevonden, hadden een gunstig ver
loop gehad en dc Aartshertog was in een
goede luim: na het diner maakte hij de op
merking, dat „de Bosnische reis nü geluk
kig achter den rug was". Dit woord „ge
lukkig" sloot een toespeling in op het feit,
dat hij 'er met tegenzin toe besloten had,
hoewel niets het dramatische einde deed
voorzien. Toch moet men instinctmatig heb
ben gevoeld, dat er iets broeide; waarom
anders maakte een der heeren van zijn hof
houding de opmerking dat „de Aartshertog
evengoed dienzelfden avond de thuisreis
kou aanvaarden?" Hiermede stemden de
meeste aanwezigen in ook de Aartshertog
zelf. Enkele officieren evenwel waren van
meening, dat dit vervroegde vertrek een
minder gewenschten indruk zou kunnen
wekken bij dc Bosnische autoriteiten. Dit
gaf de Aartshertog tenslotte ook toe, niet
vermoedend, dat hij daardoor zijn eigen
doodvonnis en dat van zijn gemalin uit-,
sprak.
In het hol van den leeu\v
Te verwonderen was het niet, dat de
Aartshertog zoo weinig animo aan den
dag legde, om zich naar Bosnië te begeven,
want dit stond gelijk met zich in het hol
van den leeuw wagen. Immers, de annexa
tie van dit gebied door Oostenrijk-Hongarije
in 1998 had veel kwaad bloed gezet in Ser
vië, dat aanvankelijk zelfs voornemens was,
zich daartegen gewapenderhand te verzet
ten, waarbij liet meende te kunnen rekenen
op hulp van Rusland. Deze hulp bleef ech
ter uit, zoodat Servië van openlijk verzet
moest afzien. Des te meer evenwel bleef het
langs slinksche wegen trachten zijn doel te
bereiken. De ondergtondsche propaganda
deed zich duchtig gelden. Het waren voor
namelijk drie organisaties, welke de verwe
zenlijking van een Frooter-Servië nastreef
den. nl. „Mlada Bosna" (Jong-Bosniö), „Na-
rodna Odbrann" (volkswecr) en „Ujedinjenjc
ili smrt" (eenheid of dood). Deze laatste
was bij het volk beter bekend onder den
onheilspeilenden naam van „Crna ruka
(Zwarte Hand) De ...Mlada bosna" bestond
uit jeugdige, fanatici van Servische afkomst,
doch Bosnische onderdanen, wier streven
was gericht op afscheiding van Bosnië van
Oostenrijk-Hongarije, alsmede op de vor
ming van een politiek-Servisch blok. Het
middelpunt van deze organisatie vormde
Serajewo.
Een reis. die slecht begon
Waartoe Servische samenzweerders in
staat waren, hadden zij niet langer dan vijf
jaar te voren bewezen bij den moord op
Koning Alexander en zijn gemalin. Uiter
aard was uien in Oostenrijk niet onkundig
van de Servische intriges, hoewel men er
blijkbaar geen kennis droeg van het feit,
dat. Aartshertog Frans Ferdinand reeds lang
door de samenzweerders ten doode was op
geschreven. Een voorgevoel van naderend
onheil had den Aartshertog aanvankelijk
doen aarzelen, om de reis te ondernemen.
Deze begon overigens, toen hij er eenmaal
toe had besloten, onder omstandigheden,
die men later als ongunstige voorteekenen
heeft willen uitleggen. Een der assen van
zijn eigen, specialen salonwagen was warm
geloopen, toen de trein nog slechts een kor
ten afstand had afgelegd zoodal de Aarts
hertog en zijn gemalin plaats moesten ne
men in een coupé eerste klasse. „Dat begint
al goed!" moet bij gezegd hebben. In den
nachttrein, welke hem verder van Weeuen
naar .Serajewo zou voeren; was een salon-
wagen te zijner beschikking gesteld. Op het
laatste oogenblik kwam men tot de ont
dekking. dat er een defect was ontstaan
aan de elcctrische verlichting, zoodat men
zich moest behelpen met kaarsen. „Alweer
een voorteeken!" merkte dc trqpnopvolger
lachend op. Zijn particulier secretaris ver
klaarde later, dat liet een „unheiinlicher
Anblick" was geweest, den Aartshertog in
den wagen te zien zitten, omringd door
kaarsen. Zelfd weet hij te vertellen, dat deze
zeide: „Wat een verlichting niet waar? Het
lijkt wel een graf
De doodenrit
28 Juni 1914
Vijf auto's rijden voor; een zesde volgt
als reserve. In de eerste neemt de burge
meester plaats, in de tweede Aartshertog
Frans Ferdinand met zijn gemalin en den
commandant, der artillerie Potiorek. Naast
den chauffeur zit de eigenaar van den wa
gen, graaf Harrach. De overige auto's dien
den voor de heeren van bet gevolg. Bij een
der bruggen: een luide knal. Een bom valt
op de opengeslagen kap van de tweede auto.
rolt er evenwel af en komt terecht op het
plaveisel, naast de derde auto. Een ontzet
tende ontploffing twee van de inzitten
den worden gewond, de wagen zwaar be
schadigd.
De Aartshertog laat stoppen en draagt
graaf Harrach op, te gaan zien wat er ge
beurd is. Dan wordt de tocht voortgezet.
De man, die de bom beeft geworpen, is weg
gerend en stort zich in de rivier, doch
wordt gegrepen. De stoet heeft inmiddels het
stadhuis bereikt, waar de burgemeester de
hooge gasten met een welkomstrede begroet,
doch hij wordt in de rede gevallen door den
Aartshertog, die op scherpen toon uitroept:
„Dat is wat fraais! Men komt hier op be
zoek en wordt met bommen ontvangen! Nu
gaat u maar verder!" Later vroeg hij,
of men den dader had gearresteerd. Op het
bevestigend antwoord, dat hij ontving, zeide
hij op sarcastischen toon: „Let op -in
plaats van hem onschadelijk, te'maken, zal
men den kerel, echt op zijn Oostenryksch,
nog het kruis van verdienste verleenen!"
Men gaf den Aartshertog den raad, op
den terugweg vlug te rijden; doch hij wilde
eerst nog een bezoek brengen aan een dei-
bij den aanslag zwaar gewonden. Het ver
standige advies, om eerst te wachten tot het
volk van de straat verwijderd was, werd he
laas niet opgevolgd. Wel werd besloten het
centrum te mijden bij den tocht naar het
ziekenhuis. De gemalin van den Aartsher
tog gaf den wcnsch te kennen, haar gemaal
te vergezellen, waartegen deze geen be
zwaar maakte, hoewel hij toch nog kort te
voren had opgemerkt: „Ik vermoed, dat er
vandaag nog wel enkele kogeltjes zullen
vliegen."
Hierop ving de doodenrit aan. Graaf
Harrach plaatste zich op de linker
treeplank van de auto van het hoo
ge paar, om dit bij een eventueelen
aanslag niet zijn lichaam te bescher
men. Weer reed de auto met den
burgemeester voorop. De rit ging
langs de Appelkade. Bij de Latijn-
sclie brug zwenkte deze eerste auto,
de Lalijnsche straat in, waarop de
tweede auto, met liet Aartshertoge
lijk paar, dit voorbeeld volgde. Potio
rek, die zich eveneens in de tweede
auto bevond, dit bemerkend, riep
den chauffeur toe, dat hij deze straat
niet moest inslaan. De chauffeur wil
de den wagen keeren. Op hetzelfde
oogenblik vielen twee schoten. Aan
vankelijk dacht Potiorek, dat de
Aartshertog en zijn gemalin niet ge
troffen -werden, daar beiden rechtop
bleven zitten; doch na enkele oogen-
blikken zonk gravin Sopliie ineen
en viel dwars over de knieën van
baar gemaal. Deze boog zich over
haar heen en sprak enkele woorden,
die Potiorek niet kón verstaan; graaf
Harrach evenwel meende op te van
gen: „Sofcrl, Soferl, (verkleimvoord
van Sopliie) sterf niet! Blijf leven
voor onze kinderen!" Op de vraag
of hij pijn gevoelde, antwoordde de
Aartshertog op zwakken toon: ,,'t Is
niets!" Deze woorden herhaalde hij
nog enkele malen, steeds zwakker.
Daarop verloor hij het bewustzijn,
terwijl het bloed hem uit den mond
stroomde.
Het einde.
Terwijl leden van het gevolg, omstanders
en politiebeambten den dader grepen, den
Bosnischen student Princip, reed de auto
met de beide stervenden in allerijl naar den
Konak het paleis. Onderweg gaf gravin
Sopliie den geest; haar gemaal bleef recht
op zitten, met als op een oneindige verte ge
richte blikken. Bij aankomst in den Konak
ademde hij nog; doch liet hart klopte nog
slechts zeer zwak en hij was geheel buiten
bewustzijn. Verschillende, onmiddellijk ont
boden artsen beproefden nog al het mogelij
ke om de hand van den dood tegen te hou
den, doch tevergeefs. De kogel had de hals
slagader geraakt en mogelijk ook de wer
velkolom. De tweede kogel had gravin So
pliie in den buik getroffen en een inwendige
verbloeding veroorzaakt. Korten tijd na den
terugkeer in den Konak hield ook Frans
Fcrdinands hart voor altijd op. Ie kloppen.
Zooals een zijner geschiedschrijvers zegt:
„Hij volgde zijn geliefde gemalin in de
groote duisternis, waarin zij hem was voor-,
gegaan, als had bij zonder haar niet op
aarde willen achterblijven."
Vier oplichters veroordeeld tot
zware straffen.
De rechtbank te Arnhem heeft gisteren
uitspraak gedaan in de zaak tegen vier
ojilichters, die een bejaarde dame achter
eenvolgens voor een totaal bedrag van
25.000 tot TJO.OOO gulden hadden benadeeld.
De rechtbank heeft in drie van de vier ge
vallen een aanzienlijk hoogere straf be
paald, dan door den Officier van Justitie'
was geëisebt.
H. de Z., te Utrecht, oud 2S jaar, tegen
wien een gevangenisstraf van één jaar, met
aftrek van het voorarrest, was geëischt
werd veroordeeld tot een gevangenisstraf
voor den tijd van één jaar en negen maan
den zonder aftrek. De 33-jarige K. L. H. te
Amsterdam, tegen wien een gevangenis
straf van anderhalf jaar met aftrek van
liet voorarrest, was geëischt werd veroor
deeld tot twee en een half jaar zonder af
trek.
De 40-jarige W. J. van B., te Amsterdam,
tegen wien twee en een half jaar met af
trek van het voorarrest was geëischt,
werd veroordeeld tot de maximum straf,
t.w. drie jaar gevangenisstraf zonder aftrek,
allen wegens oplichting meermalen ge
pleegd.
De 53-jarige C. M. H. te Amsterdam werd
wegens medeplichtigheid aan oplichting
veroordeeld tot een gevangenisstraf voor
den tijd van twee jaar. De eisch luidde
twee en een half jaar gevangenisstraf.
Omdat fiaar dochter zich in de
polsen sneed.
In een benedenhuis aan het Barentszplein
te Amsterdam heeft zich gistermiddag om
streeks vijf uur een drama afgespeeld.
Een ongeveer 40-jarige vrouw, die in be
hoeftige financieele omstandigheden ver
keerde en daardoor den laatsten tijd aan
zwaarmoedigheid leed heeft zich gistermid
dag in tegenwoordigheid van haar bejaar
de moeder in de polsen gesneden. De oude
vrouw schrok zoodanig, dat zij dood bleef.
De dochter werd na verbonden te zijn
naar het Wilhelmina gasthuis vervoerd.
In het moderne Serajewo ziet men op de
markt de gesluierde Mohammedaansche
vrouwen, op koopjes uit
UUeltennen
INDIVIDUEELS BAANKAMPIOEN-
SCHAPPEN 1939.
De individueele kampioenschappen van
Nederland op de baan zullen worden verre
den op de Stadion Wielerbaan te Amster
dam en wel op Zaterdag 22 Juli, Zondag 23
Juli en Dinsdag 25 Juli a.s. Deze kampioen
schappen zijn opengesteld voor amateurs,
onafhanieëiijken eri beroepsrijders.
Het programma bestaat uit:
le. Kampioenschap van Nederland sprint.
2e. Kampioenschap van Nederland ach
tervolging over maximaal 5 K.M. alleen
voor beroepsrijders.
3. Kampioenschap van Nederland over 100
K.M. met motorgangmaking alleen voor
roepsrijders.
flloiateftoAt
DE RACES TE ASSEN.
Thans is de officieele lijst met inschrij
vingen voor den Grooten Prijs van Neder
land, welke op 1 Juli op het circuit vanf
Assen wordt verreden, verschenen.
Internationale klasse: voor dc 500 cc.
klasse schreven in negen Duitschers, onder
wie Meyer en Kraus, twee Finnen, twee
Zwitsers, een Belg, twee Italianen, een
Engelschman en drie Nederlanders, totaal
20 renners. In de 350 cc. klasse komen ze
ven Engelschen, twaalf Duitschers, vijf
Nederlanders, twee Franschen, een Deen,
twee Belgen en den Ier StanJev Woods, in
totaal 30 renmers aan den start, terwijl in
de 250 cc. klasse uitkomen zeven Duit
schers, drie Nederlanders, een Italiaan, een
Belg, een Deen en een Engelschman, in to
taal veertien renners.
Nationale klasse: in de 125 cc. klasse
starten acht en twintig, in de 250 c.c. klas
se zestien, in de 350 cc. klasse zeventien en
in de 500 cc. drie en twintig renners.
Nederlands snelste mailsciüp
naar Indië gistermorgen voor
een dricdaagsche proeftocht ver
trokken.
Onder commando van den commo
dore van de stoomvaart maatschap
pij „Nederland" kapitein B. A. Pot
jer, is het nieuwste mailschip van
deze maatschappij de „Oranje" gis
termorgen voor een driedaagsche
technische proeftocht naar de Noord
zee vertrokken.
Langzaam en statig voer het
machtige 20.000 ton nietende bouw
werk v. Ncderlandsche scheepsbouw-
industrie, geëscorteerd door een aan
tal sleepbooten, over het Y. Aan
beide oevers staarden duizenden
Amsterdammers „hun" schip na,
het in gedachten een goede reis
wcnschend, niet alleen voor deze
proeftocht, doch ook voor de vele
reizen, welke het na de eerste over
tocht naar Indië, welke op 6 Sep
tember a.s. zal aanvangen, zal ma-
keu.
„Hun" schip: Want de „Oranje" .was reeds
van het oogenblik af, dat de bouw werd
aangekondigd, de trots van Amsterdam.
Kwam de opdracht van de stoomvaart
maatschappij „Nederland" aan de Neder-
landscbe scheepsbouw maatschappij te Am
sterdam tot, den 'bouw van het vlaggeschip
dezer nationale scheepvaartlijn in April 1937
niet in een periode van groote werkloosheid
waardoor aan duizenden gedurende eenige
jaren werk en brood werd verzekerd?
In het begin van Juli van datzelfde jaar
werd de kiel gelegd en sindsdien concen
treerde de grootste belangstelling voor den
scheepsbouw hoe veel andere schepen er
gedurende de afgeloopen twee jaren ook in
Amsterdam werden gebouwd zich op de
„Oranje". Een van de groote gebeurtenisseu
tijdens de feestweek ter gelegenheid van
het veertigjarig regeèringsjubileum van II.
M. de Koningin in September 1938 was de
tewaterlating van de „Oranje" door onze
Landsvrouwe!
Hoe de Qranjeeruit ziet.
Het nieuwe vlaggeschip van de stoom
vaart maatschappij „Nederland" 'welks bouw
eenige jaren voorbereiding en studie heeft
gekost de uiteindelijke afmetingen en de
indeeling van het schip zijn gegroeid uit
meer dan vijftien ontwerpen heeft een
lengte tot de lastlijn van 605 voet en S
duim, een breedte van S3 voet en zes duim
en een holte tot hel promenadedek van
63 voet en acht duim. Het aantal slaapplaat
sen voor passagiers eerste tweede en derde
klasse bedraagt 665 en vierde klasse tyjp
52, terwijl de laadruimte een inhoud heeft
van ongeveer 280.000 kubieken voet. Verge
leken bij de tot nu toe voor den dienst op
Indië. gebouwde mailbooten ligt het groot
ste verschil in de snelheid.
De „Johan van Oldenharnevelt"
en de „Marnix van Sint Aldegonde",
die den zeeweg naar Batavia afleg
gen met een gemiddelde snelheid
van 16% mijl per uur, varen over
het traject van Gunea naar Tand
jong Priok 20 a21 dagen. De „Oran
je", welks gemiddelde snelheid be
rekend is op 21 mijlen zal er slechts
zestien dagen voor noodig hebben.
Boven de waterlijn wijkt de „Oranje" in
vorm ook van de meeste andere koopvaar
dijschepen af. Het schip heeft, zooals vele
oorlogsschepen, een sterke dwarsscheepsche
insnoering en kan daardoor gemakkelijk
van andere schepen onderscheiden worden.
De bedoeling van deze insnoering wa:
.om, met behoud van de noodzakelijke breed
te op de lastlijn, in het bovenschip gewicht
te sparen en het dekpan tser te verkleinen.
Vijfhonderd qenoodigden.
Ruim vijfhonderd genoodigden hebben ge
volg gegeven aan de uitnoodiging van dc
directie van de stoomvaartmaatschappij
„Nederland" om als eerste passagiers dezen
proeftocht mede te maken. Tot hen bchoo-
ren o.a. vicc-admiraal J. C. F. Hooykaas,
chef der hydrografie, vice-admiraal A. Vos
en de heer J. de Groot, directeur der Zee
vaartschool op Terschelling. Verder zijn er
een groot aantal autoriteiten van de Stoom
vaart Maatschappij „Nederland".
Van de directie van de Ncderlandsche
scheepsbouwmaatschappij, waar het nieuwe
mailschip werd gebouwd bevinden zich aan
boord de heeren D. Goedkoop Dzn., en P.
Goedkoop Dzn., en de commissaris, de lieer
H. Goedkoop.
Een telegram van de „Oranje."
Een draadloos A.N.P.-telegrani van boord
van de „Oranje" meldt:
De eerste dag van den tcchnischen proef
tocht van het nieuwe mailschip der stoom
vaart maatschappij „Nederland", de „Oran
je", werd begunstigd door prachtig weer.
Deze technische proeven betreffen in de
eerste plaats de ankerproeven, waarhij tle
beide ankers oin beurten worden gevierd en
dan gelijktijdig worden ingehaald. Daarop
volgden de stuurproeven, het achtereenvol
gens volle kracht vaaruit en volle kracht
achteruit slaan en vervolgens de stuurproe
ven in een cirkel, gevolgd door de hand-
stuurproeven.
Na deze proeven volgden die met de mo
toren, die tijdens deze eerste reis yan het
schip op zee onder voortdurende zeer stren
ge controle van de vertegenwoordigers der
scheepvaartinspectie en dor klassificatiebu-
reaux staan. De belangrijkste proef betreft
het meten van de hoeveelheid lucht, welke
verbruikt wordt voor het aanzetten van de
motor. Hiervoor wordt direct na elkaar
twaalf maal vooruit en twaalf maal ach
teruit gevaren zonder dat de luchtdruk,
welke voor het aanzetten der motoren noo
dig is en- welke 25 kg. per cm.2 moet bedra
gen, door het produceeren van nieuwe lucht
versterkt wordt.
Gisteravond te zes uur bevond de „Oran
je", welke in noordelijke richting vaart,
zich op 53 graden 33 minuten Noorder
breedte.
Vertrek van Aankomst te
ZilverreigerU- 27 Juni jBand.27 Juni
(heenreis) I 5 I
Wielewaal I Atfliene27 Juni |A'dam27Juni
(terugreis) I I
0'""n™? |j°dhp.Z"mn |Rang.27Junl
(terugreis) IJodhp'27 Iunl [Basra 27 ,uni
Si) A'dam27 Juni Athene 27 Juni
ftëi" reis) IBand'27 ,uni IMeda" 27 Iuni
m_ weinig
woorden
Italiaansch vlootbezoek aan Portugal.
Een deel van het eerste Ilaliaansche eska
der onder bevel van admiraal Ricardi is
voor een niet-officieel bezoek de haven
van Lissabon binnengeloopen. Het smal
deel bestaat uit het slagschip „Cavour", 4
kruisers en 8 torpedo jageis met een be
manning van 300 officieren en 7000 man
schappen. Op 1 Juli zal het weer zee kie
zen.
Volkenbond toevluchtshaven voor kleiner»
staten! In een rede in den Zuid-Afri-
kaanschen senaat heeft minister-president
Hertzog verklaard, dat de Volkenbond
ook nu nog een toevluchtshaven voor alle
kleinere staten is. De bond is, zijn zwak
heden ten sijot, voor die kleine staten nog
'li bron van kracht. Hel is in het- belang
van Zuid-Afrika, aldus Hertzog, licl van
den Volkenbond te blijven. Een land, dat
anders geneigd zou zijn een kleineren
staat te overvallen, zal daartoe waarschijn
lijk niet overgaan, als het weet, dat een
dergelijke actie gevaar medebrengt.
Een Rubens ontdekt. In het Poesjkin-»
museum te Moskou is onlangs een schil
derij van Ruibens ontdekt. Het werk ging
door voor een schilderij van een onbekend
Vlaamsch kunstenaar uit de 17de eeuw.
Aan het einde van het vorige jaar werd
bij een onaanzienlijke restauratie vastge
steld, dat men met een jeugdwerk van Ru
bens, „portret van een jongedame" te
doen had.
Nieuwe aanslag te Jeruzalem. In een bul*
temvijk van Jeruzalem is een bom ont
ploft, waardoor verscheidene Arabieren
gewond zijn.
Het lichten van de Thetis. Heden ver-»
trekt het 3300 ton metende schip „Zelo",
uit Birkenhead naar de plaats waar de
„Thct'is" is gezonken en indien het weer
goed is, zal een begin worden gemaakt
met het lichten van het gezonken vaar
tuig.
Monetaire maatregel van Amerika. He6
ministerie van financiën heeft den aan
koopprijs van buitenlandsch zilver ver
laagd van 43 tot 40 dollarcent.
Yankee Clipper wacht op beter weer. Het
vertrek van de Yankee Clipper, die de ope-
ningsvlucht naar Southampton maakt, en
die sinds Zaterdag te Shediac wordt opge
houden, heeft in verband niet het slechte
weer het vertrek opnieuw moeten uitstel
len.
Nog geen staatspensioen in Frankrijk? Iiï
de commissie voor financiën van deii
Franschen Senaat, heeft de minister-presi
dent een uiteenzetting gegeven, welke vol
gens mededeeling van de leden van de
commissie in de wandelgangen, in het kort
inhield, dat de schatkist op-het oogenblik
ten gevolge van de behoeften van de lands
verdediging niet in staat is het ontwerp
tot pensioenecring van oude arbeiders te
financieren.
Historische documenten gevonden. In dë
archieven van de stad Moskou zijn een:
aantal zeldzame boeken en historische do
cumenten van groote waarde ontdekt; o.a.
heeft men het proces verhaal gevonden
van de „affaire van het halssnoer" van ko
ningin Antoinelte, n.1. de verhooren van
de graaf en gravin de la Motte, kardinaal
dc Rohan, de graaf en gravin Cagliostro
en andere documenten, dateerende uit 1785
en 1786.
Italië en het Snezkanaal. De vice-voor*
zittcr van het Italiaansche instituut tot
industrieele hervorming, Ezio Bonardi,
heeft 16 dezer een schrijven gezonden aan
den voorzitter van de Suez-kanaal-maat-
schappij, waarin hij zegt, dat het vraag
stuk van liet kanaal op politiek plan moet
worden opgelost en niet op het plan van
particuliere belangen. Italië zou tevreden
zijn gesteld door twee of drie zetels in den
raad van beheer, een verlaging van de ta
rieven van 75 procent zou in Italië als „vol-
doende" worden beschouwd.
Hertog en Hertogin van Wïndsor naar Enge<
land terug? De „Evcning Standard" be
richt op de eerste pagina, dat de Hertog
en de Hertogin van Windsor besloten heb;
ben naar Engeland terug te keeren. Zij
zullen in October aankomen. Aangezien
zij Britsclie onderdanen zijn, kunnen zij
komen en gaan zoo als zij wenschen. Het
blad voegt hieraan toe, dat de Hertog be
sloten heeft niet aan te dringen op den
titel van Koninklijke Hoogheid voor de
Hertogin.
Britsche oorlogsschepen naar thuishavens,
De oorlogsschepen van de Metropolitaan-
sche vloot keeren thans terug naar de ha
vens. waar zij gestationneerd zijn in ver
hand met het besluit van de admiraliteit
om de periode der zomerverloven, die
voorafgaan aan de vlootoefeningen, te ver
vroegen.
Strafverzwaring voor nationaal socialisten.
Zeven Hongaarsche nationaal socialisten
te Sopron, die veroordeeld waren tot ge
vangenisstraffen tusschen twee en vijf
maanden, zijn in hooger beroep veroor
deeld tot straffen tusschen twee en drie
jaar. Zij waren in Februari jl. veroordeeld
wegens het heimelijk uit liet buitenland'
binnenbrengen van vlugschriften en van
„het toebrengen van nadeel aan de waar
digheid van de Hongaarsche natie".