De „Oranje" voor het eerst naaf zee dat tien millioen menschen doodde DE WERELD Een triest jubileum.» Bejaarde dame voor duizenden gedupeerd. Moecbr schrok zich dood... 1 Postvluchteo op Indië DE TRAGISCHE DOOD VAN DEN AARTSHERTOG VAN OOSTENRIJK VORMDE HET BEGIN VAN DEN WERELD OORLOG. 28 Juni 1914 viel te Serajewo een schot Frans Ferdinand, aartshertog van Oostenrijk en zijn gemalin vielen, onder de moorden de kogels van een verdwaasde. Het schot op den aartshertog Frans Ferdinand was de directe aanleiding tot den wereldbrand 19141918 het was een schot dat 10 millioen mannen doodde. Thans 25 jaar later zucht de gansche wereld nog onder de noodlottige gevolgen. Thans ook is er opnieuw nog maar een kleine aanduiding noodig voor het herha len van het grootste drama aller «euwen. Een stralende zomerzon overgooi het lialf- Oostersche Scraiewo, op dien 2Sen Juni 1914 waarop Aartshertog Frans Ferdinand, de Oostenrijksche troonopvolger, zicli gereed maakte, met zijn gemalin (gravin Sophic Chotek, met wie hij een morganatisch hu welijk had gesloten, zeei tegen den zin van Keizer Frans Jozef) een tocht door dc stad te maken om vóór zijn vertrek nog ver schillende bezienswaardigheden in oogen- schouw te nemen De manoeuvres, ter bij woning waarvan hij zich hierheen had be geven. en welke den vorigen dag hadden plaats gevonden, hadden een gunstig ver loop gehad en dc Aartshertog was in een goede luim: na het diner maakte hij de op merking, dat „de Bosnische reis nü geluk kig achter den rug was". Dit woord „ge lukkig" sloot een toespeling in op het feit, dat hij 'er met tegenzin toe besloten had, hoewel niets het dramatische einde deed voorzien. Toch moet men instinctmatig heb ben gevoeld, dat er iets broeide; waarom anders maakte een der heeren van zijn hof houding de opmerking dat „de Aartshertog evengoed dienzelfden avond de thuisreis kou aanvaarden?" Hiermede stemden de meeste aanwezigen in ook de Aartshertog zelf. Enkele officieren evenwel waren van meening, dat dit vervroegde vertrek een minder gewenschten indruk zou kunnen wekken bij dc Bosnische autoriteiten. Dit gaf de Aartshertog tenslotte ook toe, niet vermoedend, dat hij daardoor zijn eigen doodvonnis en dat van zijn gemalin uit-, sprak. In het hol van den leeu\v Te verwonderen was het niet, dat de Aartshertog zoo weinig animo aan den dag legde, om zich naar Bosnië te begeven, want dit stond gelijk met zich in het hol van den leeuw wagen. Immers, de annexa tie van dit gebied door Oostenrijk-Hongarije in 1998 had veel kwaad bloed gezet in Ser vië, dat aanvankelijk zelfs voornemens was, zich daartegen gewapenderhand te verzet ten, waarbij liet meende te kunnen rekenen op hulp van Rusland. Deze hulp bleef ech ter uit, zoodat Servië van openlijk verzet moest afzien. Des te meer evenwel bleef het langs slinksche wegen trachten zijn doel te bereiken. De ondergtondsche propaganda deed zich duchtig gelden. Het waren voor namelijk drie organisaties, welke de verwe zenlijking van een Frooter-Servië nastreef den. nl. „Mlada Bosna" (Jong-Bosniö), „Na- rodna Odbrann" (volkswecr) en „Ujedinjenjc ili smrt" (eenheid of dood). Deze laatste was bij het volk beter bekend onder den onheilspeilenden naam van „Crna ruka (Zwarte Hand) De ...Mlada bosna" bestond uit jeugdige, fanatici van Servische afkomst, doch Bosnische onderdanen, wier streven was gericht op afscheiding van Bosnië van Oostenrijk-Hongarije, alsmede op de vor ming van een politiek-Servisch blok. Het middelpunt van deze organisatie vormde Serajewo. Een reis. die slecht begon Waartoe Servische samenzweerders in staat waren, hadden zij niet langer dan vijf jaar te voren bewezen bij den moord op Koning Alexander en zijn gemalin. Uiter aard was uien in Oostenrijk niet onkundig van de Servische intriges, hoewel men er blijkbaar geen kennis droeg van het feit, dat. Aartshertog Frans Ferdinand reeds lang door de samenzweerders ten doode was op geschreven. Een voorgevoel van naderend onheil had den Aartshertog aanvankelijk doen aarzelen, om de reis te ondernemen. Deze begon overigens, toen hij er eenmaal toe had besloten, onder omstandigheden, die men later als ongunstige voorteekenen heeft willen uitleggen. Een der assen van zijn eigen, specialen salonwagen was warm geloopen, toen de trein nog slechts een kor ten afstand had afgelegd zoodal de Aarts hertog en zijn gemalin plaats moesten ne men in een coupé eerste klasse. „Dat begint al goed!" moet bij gezegd hebben. In den nachttrein, welke hem verder van Weeuen naar .Serajewo zou voeren; was een salon- wagen te zijner beschikking gesteld. Op het laatste oogenblik kwam men tot de ont dekking. dat er een defect was ontstaan aan de elcctrische verlichting, zoodat men zich moest behelpen met kaarsen. „Alweer een voorteeken!" merkte dc trqpnopvolger lachend op. Zijn particulier secretaris ver klaarde later, dat liet een „unheiinlicher Anblick" was geweest, den Aartshertog in den wagen te zien zitten, omringd door kaarsen. Zelfd weet hij te vertellen, dat deze zeide: „Wat een verlichting niet waar? Het lijkt wel een graf De doodenrit 28 Juni 1914 Vijf auto's rijden voor; een zesde volgt als reserve. In de eerste neemt de burge meester plaats, in de tweede Aartshertog Frans Ferdinand met zijn gemalin en den commandant, der artillerie Potiorek. Naast den chauffeur zit de eigenaar van den wa gen, graaf Harrach. De overige auto's dien den voor de heeren van bet gevolg. Bij een der bruggen: een luide knal. Een bom valt op de opengeslagen kap van de tweede auto. rolt er evenwel af en komt terecht op het plaveisel, naast de derde auto. Een ontzet tende ontploffing twee van de inzitten den worden gewond, de wagen zwaar be schadigd. De Aartshertog laat stoppen en draagt graaf Harrach op, te gaan zien wat er ge beurd is. Dan wordt de tocht voortgezet. De man, die de bom beeft geworpen, is weg gerend en stort zich in de rivier, doch wordt gegrepen. De stoet heeft inmiddels het stadhuis bereikt, waar de burgemeester de hooge gasten met een welkomstrede begroet, doch hij wordt in de rede gevallen door den Aartshertog, die op scherpen toon uitroept: „Dat is wat fraais! Men komt hier op be zoek en wordt met bommen ontvangen! Nu gaat u maar verder!" Later vroeg hij, of men den dader had gearresteerd. Op het bevestigend antwoord, dat hij ontving, zeide hij op sarcastischen toon: „Let op -in plaats van hem onschadelijk, te'maken, zal men den kerel, echt op zijn Oostenryksch, nog het kruis van verdienste verleenen!" Men gaf den Aartshertog den raad, op den terugweg vlug te rijden; doch hij wilde eerst nog een bezoek brengen aan een dei- bij den aanslag zwaar gewonden. Het ver standige advies, om eerst te wachten tot het volk van de straat verwijderd was, werd he laas niet opgevolgd. Wel werd besloten het centrum te mijden bij den tocht naar het ziekenhuis. De gemalin van den Aartsher tog gaf den wcnsch te kennen, haar gemaal te vergezellen, waartegen deze geen be zwaar maakte, hoewel hij toch nog kort te voren had opgemerkt: „Ik vermoed, dat er vandaag nog wel enkele kogeltjes zullen vliegen." Hierop ving de doodenrit aan. Graaf Harrach plaatste zich op de linker treeplank van de auto van het hoo ge paar, om dit bij een eventueelen aanslag niet zijn lichaam te bescher men. Weer reed de auto met den burgemeester voorop. De rit ging langs de Appelkade. Bij de Latijn- sclie brug zwenkte deze eerste auto, de Lalijnsche straat in, waarop de tweede auto, met liet Aartshertoge lijk paar, dit voorbeeld volgde. Potio rek, die zich eveneens in de tweede auto bevond, dit bemerkend, riep den chauffeur toe, dat hij deze straat niet moest inslaan. De chauffeur wil de den wagen keeren. Op hetzelfde oogenblik vielen twee schoten. Aan vankelijk dacht Potiorek, dat de Aartshertog en zijn gemalin niet ge troffen -werden, daar beiden rechtop bleven zitten; doch na enkele oogen- blikken zonk gravin Sopliie ineen en viel dwars over de knieën van baar gemaal. Deze boog zich over haar heen en sprak enkele woorden, die Potiorek niet kón verstaan; graaf Harrach evenwel meende op te van gen: „Sofcrl, Soferl, (verkleimvoord van Sopliie) sterf niet! Blijf leven voor onze kinderen!" Op de vraag of hij pijn gevoelde, antwoordde de Aartshertog op zwakken toon: ,,'t Is niets!" Deze woorden herhaalde hij nog enkele malen, steeds zwakker. Daarop verloor hij het bewustzijn, terwijl het bloed hem uit den mond stroomde. Het einde. Terwijl leden van het gevolg, omstanders en politiebeambten den dader grepen, den Bosnischen student Princip, reed de auto met de beide stervenden in allerijl naar den Konak het paleis. Onderweg gaf gravin Sopliie den geest; haar gemaal bleef recht op zitten, met als op een oneindige verte ge richte blikken. Bij aankomst in den Konak ademde hij nog; doch liet hart klopte nog slechts zeer zwak en hij was geheel buiten bewustzijn. Verschillende, onmiddellijk ont boden artsen beproefden nog al het mogelij ke om de hand van den dood tegen te hou den, doch tevergeefs. De kogel had de hals slagader geraakt en mogelijk ook de wer velkolom. De tweede kogel had gravin So pliie in den buik getroffen en een inwendige verbloeding veroorzaakt. Korten tijd na den terugkeer in den Konak hield ook Frans Fcrdinands hart voor altijd op. Ie kloppen. Zooals een zijner geschiedschrijvers zegt: „Hij volgde zijn geliefde gemalin in de groote duisternis, waarin zij hem was voor-, gegaan, als had bij zonder haar niet op aarde willen achterblijven." Vier oplichters veroordeeld tot zware straffen. De rechtbank te Arnhem heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak tegen vier ojilichters, die een bejaarde dame achter eenvolgens voor een totaal bedrag van 25.000 tot TJO.OOO gulden hadden benadeeld. De rechtbank heeft in drie van de vier ge vallen een aanzienlijk hoogere straf be paald, dan door den Officier van Justitie' was geëisebt. H. de Z., te Utrecht, oud 2S jaar, tegen wien een gevangenisstraf van één jaar, met aftrek van het voorarrest, was geëischt werd veroordeeld tot een gevangenisstraf voor den tijd van één jaar en negen maan den zonder aftrek. De 33-jarige K. L. H. te Amsterdam, tegen wien een gevangenis straf van anderhalf jaar met aftrek van liet voorarrest, was geëischt werd veroor deeld tot twee en een half jaar zonder af trek. De 40-jarige W. J. van B., te Amsterdam, tegen wien twee en een half jaar met af trek van het voorarrest was geëischt, werd veroordeeld tot de maximum straf, t.w. drie jaar gevangenisstraf zonder aftrek, allen wegens oplichting meermalen ge pleegd. De 53-jarige C. M. H. te Amsterdam werd wegens medeplichtigheid aan oplichting veroordeeld tot een gevangenisstraf voor den tijd van twee jaar. De eisch luidde twee en een half jaar gevangenisstraf. Omdat fiaar dochter zich in de polsen sneed. In een benedenhuis aan het Barentszplein te Amsterdam heeft zich gistermiddag om streeks vijf uur een drama afgespeeld. Een ongeveer 40-jarige vrouw, die in be hoeftige financieele omstandigheden ver keerde en daardoor den laatsten tijd aan zwaarmoedigheid leed heeft zich gistermid dag in tegenwoordigheid van haar bejaar de moeder in de polsen gesneden. De oude vrouw schrok zoodanig, dat zij dood bleef. De dochter werd na verbonden te zijn naar het Wilhelmina gasthuis vervoerd. In het moderne Serajewo ziet men op de markt de gesluierde Mohammedaansche vrouwen, op koopjes uit UUeltennen INDIVIDUEELS BAANKAMPIOEN- SCHAPPEN 1939. De individueele kampioenschappen van Nederland op de baan zullen worden verre den op de Stadion Wielerbaan te Amster dam en wel op Zaterdag 22 Juli, Zondag 23 Juli en Dinsdag 25 Juli a.s. Deze kampioen schappen zijn opengesteld voor amateurs, onafhanieëiijken eri beroepsrijders. Het programma bestaat uit: le. Kampioenschap van Nederland sprint. 2e. Kampioenschap van Nederland ach tervolging over maximaal 5 K.M. alleen voor beroepsrijders. 3. Kampioenschap van Nederland over 100 K.M. met motorgangmaking alleen voor roepsrijders. flloiateftoAt DE RACES TE ASSEN. Thans is de officieele lijst met inschrij vingen voor den Grooten Prijs van Neder land, welke op 1 Juli op het circuit vanf Assen wordt verreden, verschenen. Internationale klasse: voor dc 500 cc. klasse schreven in negen Duitschers, onder wie Meyer en Kraus, twee Finnen, twee Zwitsers, een Belg, twee Italianen, een Engelschman en drie Nederlanders, totaal 20 renners. In de 350 cc. klasse komen ze ven Engelschen, twaalf Duitschers, vijf Nederlanders, twee Franschen, een Deen, twee Belgen en den Ier StanJev Woods, in totaal 30 renmers aan den start, terwijl in de 250 cc. klasse uitkomen zeven Duit schers, drie Nederlanders, een Italiaan, een Belg, een Deen en een Engelschman, in to taal veertien renners. Nationale klasse: in de 125 cc. klasse starten acht en twintig, in de 250 c.c. klas se zestien, in de 350 cc. klasse zeventien en in de 500 cc. drie en twintig renners. Nederlands snelste mailsciüp naar Indië gistermorgen voor een dricdaagsche proeftocht ver trokken. Onder commando van den commo dore van de stoomvaart maatschap pij „Nederland" kapitein B. A. Pot jer, is het nieuwste mailschip van deze maatschappij de „Oranje" gis termorgen voor een driedaagsche technische proeftocht naar de Noord zee vertrokken. Langzaam en statig voer het machtige 20.000 ton nietende bouw werk v. Ncderlandsche scheepsbouw- industrie, geëscorteerd door een aan tal sleepbooten, over het Y. Aan beide oevers staarden duizenden Amsterdammers „hun" schip na, het in gedachten een goede reis wcnschend, niet alleen voor deze proeftocht, doch ook voor de vele reizen, welke het na de eerste over tocht naar Indië, welke op 6 Sep tember a.s. zal aanvangen, zal ma- keu. „Hun" schip: Want de „Oranje" .was reeds van het oogenblik af, dat de bouw werd aangekondigd, de trots van Amsterdam. Kwam de opdracht van de stoomvaart maatschappij „Nederland" aan de Neder- landscbe scheepsbouw maatschappij te Am sterdam tot, den 'bouw van het vlaggeschip dezer nationale scheepvaartlijn in April 1937 niet in een periode van groote werkloosheid waardoor aan duizenden gedurende eenige jaren werk en brood werd verzekerd? In het begin van Juli van datzelfde jaar werd de kiel gelegd en sindsdien concen treerde de grootste belangstelling voor den scheepsbouw hoe veel andere schepen er gedurende de afgeloopen twee jaren ook in Amsterdam werden gebouwd zich op de „Oranje". Een van de groote gebeurtenisseu tijdens de feestweek ter gelegenheid van het veertigjarig regeèringsjubileum van II. M. de Koningin in September 1938 was de tewaterlating van de „Oranje" door onze Landsvrouwe! Hoe de Qranjeeruit ziet. Het nieuwe vlaggeschip van de stoom vaart maatschappij „Nederland" 'welks bouw eenige jaren voorbereiding en studie heeft gekost de uiteindelijke afmetingen en de indeeling van het schip zijn gegroeid uit meer dan vijftien ontwerpen heeft een lengte tot de lastlijn van 605 voet en S duim, een breedte van S3 voet en zes duim en een holte tot hel promenadedek van 63 voet en acht duim. Het aantal slaapplaat sen voor passagiers eerste tweede en derde klasse bedraagt 665 en vierde klasse tyjp 52, terwijl de laadruimte een inhoud heeft van ongeveer 280.000 kubieken voet. Verge leken bij de tot nu toe voor den dienst op Indië. gebouwde mailbooten ligt het groot ste verschil in de snelheid. De „Johan van Oldenharnevelt" en de „Marnix van Sint Aldegonde", die den zeeweg naar Batavia afleg gen met een gemiddelde snelheid van 16% mijl per uur, varen over het traject van Gunea naar Tand jong Priok 20 a21 dagen. De „Oran je", welks gemiddelde snelheid be rekend is op 21 mijlen zal er slechts zestien dagen voor noodig hebben. Boven de waterlijn wijkt de „Oranje" in vorm ook van de meeste andere koopvaar dijschepen af. Het schip heeft, zooals vele oorlogsschepen, een sterke dwarsscheepsche insnoering en kan daardoor gemakkelijk van andere schepen onderscheiden worden. De bedoeling van deze insnoering wa: .om, met behoud van de noodzakelijke breed te op de lastlijn, in het bovenschip gewicht te sparen en het dekpan tser te verkleinen. Vijfhonderd qenoodigden. Ruim vijfhonderd genoodigden hebben ge volg gegeven aan de uitnoodiging van dc directie van de stoomvaartmaatschappij „Nederland" om als eerste passagiers dezen proeftocht mede te maken. Tot hen bchoo- ren o.a. vicc-admiraal J. C. F. Hooykaas, chef der hydrografie, vice-admiraal A. Vos en de heer J. de Groot, directeur der Zee vaartschool op Terschelling. Verder zijn er een groot aantal autoriteiten van de Stoom vaart Maatschappij „Nederland". Van de directie van de Ncderlandsche scheepsbouwmaatschappij, waar het nieuwe mailschip werd gebouwd bevinden zich aan boord de heeren D. Goedkoop Dzn., en P. Goedkoop Dzn., en de commissaris, de lieer H. Goedkoop. Een telegram van de „Oranje." Een draadloos A.N.P.-telegrani van boord van de „Oranje" meldt: De eerste dag van den tcchnischen proef tocht van het nieuwe mailschip der stoom vaart maatschappij „Nederland", de „Oran je", werd begunstigd door prachtig weer. Deze technische proeven betreffen in de eerste plaats de ankerproeven, waarhij tle beide ankers oin beurten worden gevierd en dan gelijktijdig worden ingehaald. Daarop volgden de stuurproeven, het achtereenvol gens volle kracht vaaruit en volle kracht achteruit slaan en vervolgens de stuurproe ven in een cirkel, gevolgd door de hand- stuurproeven. Na deze proeven volgden die met de mo toren, die tijdens deze eerste reis yan het schip op zee onder voortdurende zeer stren ge controle van de vertegenwoordigers der scheepvaartinspectie en dor klassificatiebu- reaux staan. De belangrijkste proef betreft het meten van de hoeveelheid lucht, welke verbruikt wordt voor het aanzetten van de motor. Hiervoor wordt direct na elkaar twaalf maal vooruit en twaalf maal ach teruit gevaren zonder dat de luchtdruk, welke voor het aanzetten der motoren noo dig is en- welke 25 kg. per cm.2 moet bedra gen, door het produceeren van nieuwe lucht versterkt wordt. Gisteravond te zes uur bevond de „Oran je", welke in noordelijke richting vaart, zich op 53 graden 33 minuten Noorder breedte. Vertrek van Aankomst te ZilverreigerU- 27 Juni jBand.27 Juni (heenreis) I 5 I Wielewaal I Atfliene27 Juni |A'dam27Juni (terugreis) I I 0'""n™? |j°dhp.Z"mn |Rang.27Junl (terugreis) IJodhp'27 Iunl [Basra 27 ,uni Si) A'dam27 Juni Athene 27 Juni ftëi" reis) IBand'27 ,uni IMeda" 27 Iuni m_ weinig woorden Italiaansch vlootbezoek aan Portugal. Een deel van het eerste Ilaliaansche eska der onder bevel van admiraal Ricardi is voor een niet-officieel bezoek de haven van Lissabon binnengeloopen. Het smal deel bestaat uit het slagschip „Cavour", 4 kruisers en 8 torpedo jageis met een be manning van 300 officieren en 7000 man schappen. Op 1 Juli zal het weer zee kie zen. Volkenbond toevluchtshaven voor kleiner» staten! In een rede in den Zuid-Afri- kaanschen senaat heeft minister-president Hertzog verklaard, dat de Volkenbond ook nu nog een toevluchtshaven voor alle kleinere staten is. De bond is, zijn zwak heden ten sijot, voor die kleine staten nog 'li bron van kracht. Hel is in het- belang van Zuid-Afrika, aldus Hertzog, licl van den Volkenbond te blijven. Een land, dat anders geneigd zou zijn een kleineren staat te overvallen, zal daartoe waarschijn lijk niet overgaan, als het weet, dat een dergelijke actie gevaar medebrengt. Een Rubens ontdekt. In het Poesjkin-» museum te Moskou is onlangs een schil derij van Ruibens ontdekt. Het werk ging door voor een schilderij van een onbekend Vlaamsch kunstenaar uit de 17de eeuw. Aan het einde van het vorige jaar werd bij een onaanzienlijke restauratie vastge steld, dat men met een jeugdwerk van Ru bens, „portret van een jongedame" te doen had. Nieuwe aanslag te Jeruzalem. In een bul* temvijk van Jeruzalem is een bom ont ploft, waardoor verscheidene Arabieren gewond zijn. Het lichten van de Thetis. Heden ver-» trekt het 3300 ton metende schip „Zelo", uit Birkenhead naar de plaats waar de „Thct'is" is gezonken en indien het weer goed is, zal een begin worden gemaakt met het lichten van het gezonken vaar tuig. Monetaire maatregel van Amerika. He6 ministerie van financiën heeft den aan koopprijs van buitenlandsch zilver ver laagd van 43 tot 40 dollarcent. Yankee Clipper wacht op beter weer. Het vertrek van de Yankee Clipper, die de ope- ningsvlucht naar Southampton maakt, en die sinds Zaterdag te Shediac wordt opge houden, heeft in verband niet het slechte weer het vertrek opnieuw moeten uitstel len. Nog geen staatspensioen in Frankrijk? Iiï de commissie voor financiën van deii Franschen Senaat, heeft de minister-presi dent een uiteenzetting gegeven, welke vol gens mededeeling van de leden van de commissie in de wandelgangen, in het kort inhield, dat de schatkist op-het oogenblik ten gevolge van de behoeften van de lands verdediging niet in staat is het ontwerp tot pensioenecring van oude arbeiders te financieren. Historische documenten gevonden. In dë archieven van de stad Moskou zijn een: aantal zeldzame boeken en historische do cumenten van groote waarde ontdekt; o.a. heeft men het proces verhaal gevonden van de „affaire van het halssnoer" van ko ningin Antoinelte, n.1. de verhooren van de graaf en gravin de la Motte, kardinaal dc Rohan, de graaf en gravin Cagliostro en andere documenten, dateerende uit 1785 en 1786. Italië en het Snezkanaal. De vice-voor* zittcr van het Italiaansche instituut tot industrieele hervorming, Ezio Bonardi, heeft 16 dezer een schrijven gezonden aan den voorzitter van de Suez-kanaal-maat- schappij, waarin hij zegt, dat het vraag stuk van liet kanaal op politiek plan moet worden opgelost en niet op het plan van particuliere belangen. Italië zou tevreden zijn gesteld door twee of drie zetels in den raad van beheer, een verlaging van de ta rieven van 75 procent zou in Italië als „vol- doende" worden beschouwd. Hertog en Hertogin van Wïndsor naar Enge< land terug? De „Evcning Standard" be richt op de eerste pagina, dat de Hertog en de Hertogin van Windsor besloten heb; ben naar Engeland terug te keeren. Zij zullen in October aankomen. Aangezien zij Britsclie onderdanen zijn, kunnen zij komen en gaan zoo als zij wenschen. Het blad voegt hieraan toe, dat de Hertog be sloten heeft niet aan te dringen op den titel van Koninklijke Hoogheid voor de Hertogin. Britsche oorlogsschepen naar thuishavens, De oorlogsschepen van de Metropolitaan- sche vloot keeren thans terug naar de ha vens. waar zij gestationneerd zijn in ver hand met het besluit van de admiraliteit om de periode der zomerverloven, die voorafgaan aan de vlootoefeningen, te ver vroegen. Strafverzwaring voor nationaal socialisten. Zeven Hongaarsche nationaal socialisten te Sopron, die veroordeeld waren tot ge vangenisstraffen tusschen twee en vijf maanden, zijn in hooger beroep veroor deeld tot straffen tusschen twee en drie jaar. Zij waren in Februari jl. veroordeeld wegens het heimelijk uit liet buitenland' binnenbrengen van vlugschriften en van „het toebrengen van nadeel aan de waar digheid van de Hongaarsche natie".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 2