Een winkel
op school
VAN NDLAND's Kledingmagazijn
SIGARENMAGAZIJN „SPOORBUURT".
WHITE ASH
C. DE BOER.
anna paulowna.
DAT IS EEN KOOPJE
GEBR. KOS.
anna paulowna.
WILT U EEN AUTO HUREN?
J. MEELDIJK, Anna Paulowna.
EEN BETER ADRES
Kampeerartikelen
Kinderwagens
Waschmachines
Naaimachines
Rijwielen, Motoren
Stofzuigers, enz. is
P. C. LUIJT NZ.
HIS WILMS
DRUK-EN BINDWERKEN.
KISTENFABRIEK
FA ANT. HUIBERTS
H Breezand. Telefoon 44. |j
VOOR DE INMAAK
A DEKKER JZ. anna paulowna.
INMAAKTIJD
J. A. NEUVEL.
STORING?
J. WIEGMAN.
SINGERMAATSCHAPPIJ N.V.
H. J. PIT te Oudesluis.
C. REZELMAN JZN. -
NIEUWE SORTEERING
EEN KOOPJE
NULAND. -
Anna Paulowna.
- J. VAN
Nieuwe weg 10.
VACANTIEJIJD
DE EISCH.
T. DE JONG.
Kapper. Nieuwe Niedorp. Tel. 19.
INDIEN U VERZEKERD WILT ZIJN VAN EEN
GOED EN GOEDKOOP COSTUUM
BREEZAND, t.o. de R.K. Kerk. Telef. 62
Wegens plaatsgebrek
Wieringerwaard.
Telefoon No. 7.
Julianadorper Boekhandel
T. SPEUR.
Interessant
experiment
bij hef
rekenonderwijs
HEEFT U EEN AUTO
NOODIG?
Garage
DE GRAAF
Garage DE GRAAF.
Breezand.
Kooken of vuuK
!¥I!^TIILToo
Donderdag 29 Juni 1939
GA VOOR EEN LEKKERE DROGE SIGAAR OF SIGARET
NAAR
Wij vragen Uw bijzondere aandacht voor het seriemerk
dat nog steeds aan de spits der merken staat.
ALLE ROOKARTIKELEN, ALS:
Tabaks-, Sigaren- en Sigarettenpijpen - Sigaren- en Sigaretten
kokers - Droogflesschen A.anstekers - Vuursteentjes, enz., enz.
Voor rookers van Amerikaansclie Sigaretten hebben wij een
buitengewoon handig en stevig ÉTUI voor slechts 25 cent.
SPOORBUURT 7.
Niet alleen een koopje, maar ook kwaliteit.
1NTERLOCK DAMESDIRECTOIRS,
verschillende kleuren en maten 4535 et.
BIJPASSENDE CAMISOLS 37 et.
INTERLOOK KINDERDIRECTOIRS
vanaf 10 et.
Partij koopjes in
ONDERJURKEN, KOUSEN en
SPORTKOUSEN.
Komt spoedig, de voorraad is beperkt.
BEL OP TELEFOON 83.
Nog enkele plaatsen beschikbaar voor de
RACES te ASSEN voor ZATERDAG.
VOOR
TEL. HAUKES 4.
POELWEG 1. WIERINGEN.
BOEKHANDEL,
HIPPOLYTUSHOEF.
Uw voordeeligst adres voor alle
voorkomende
HiaiiHiaaiffl1 m m
Bj Speciaal adres voor:
gg GA ASBAKKEN R
M VERZENDKISTEN
M NARCISSENBAKKEN S
AFDEKKAPPEN B
13 Prima kwaliteit en afwerking, concurr. prijzen. k|
m 'iiwiiiiiTOiiiiiiMiiiiiiw m11«laiin
STERILISEERFLESSCHEN vanaf 14 ct.
Verder: Gummiringen, Parafine, Perkamentpapier, Bruis
poeder.
PENJEL en OPEKTA, enz.
MOLEN VAART 17. TEL. 80.
II
Voor alle INMAAKARTIKELEN is UW
ADRES:
SPOORBUURT 6. ANNA PAULOWNA.
BEL 92 EVEN OP en het komt in orde.
Uw stofzuiger, wasmachine of strijkbout defect? Weer
opbellen.
Wij repareren vlug en billijk Uw Electr. Apparaten.
Voor ELECTR. KOKEN het adres.
MOLENVAART 7. TI
Beleefd aanbevelend,
ANNA PAULOWNA.
Voor REPARATIES aan alle soorten NAAIMACHINES is
het beste adres de
Vertegenwoordiger
komt U aan huis bezoeken. Zend briefkaart.
OVERHEMDEN, BOORDEN en DASSEN ontvangen.
Wij hebben iets extra's in BRETELS, de IRON-BRETELS,
met VA jaar garantie, prima afgewerkt. De prijs is uiterst
laag, 75 cents.
Mooie sorteering MOUSELINE, vanaf 28 cent, prima in de
wasch, gegarandeerd kleurecht.
INTERLOOK DAMES- en HEEREN-ONDERGQEDEREN, spot
goedkoop.
Aanbiedinq SKI-SOKJES 10, 15 en 20 cent
KA.MPEERBLOUSJES vanaf 75 cent
Speciale aanbieding in BABY-GOEDEREN.
Aanbevelend,
Zoo juist ontvangen DAMES, en KINDERSPORTKOUSEN.
BLAUWE JEANSBROEKJES vanaf 50 cent.
Dan is een GOED VERZORGD KAPSEL
PERMANENT WAVE f2.50 f3.50 en het
GROOTE SUCCES a f5.—.
Afspreken noodzakelijk.
Aanbevelend,
stelt U dan even met ons in verbinding
Beleefd aanbevelend,
een pracht collectie COSTUMES tegen
PRIJZEN o.a. 15.75, 17.75, etc.
ZEER POPULAIRE
KALKSALPETER.
KALKAMMONSALPETER.
CHILIS ALPETER.
FERTIPHOS, op winterleverin g voor fosforzuurbemesting.
Advertenties en abonnementen op alle cou
ranten en tijdschriften.
Levering van alle Boeken en Drukwerken.
TELEF. 39. JULIANADORP.
Moeder geeft Pietje 29 cent. Hij
koopt een bal van 19 cent. Hoeveel
cent houdt Pietje over?" De meeste
kinderen weten met die som geen
raad. Als ze het geval 25-1f} in de
gewone som-vorm voor zich had
den, zouden ze er geen moeite mee
hebben, maar nu de schrijver van
het rekenboekje er een probleem
van gemaakt heeft, wordt 'f zuch-,
ten en zwoegen in de schoolbank....
Een paar meester.p" en juffrou
wen, die hun leerlingetjes wilden
helpen, besloten een winkel in de
school op te richten en de kinderen
zoo met de vele mogelijkheden van
dubbeltjes en centen vertrouwd te
raken. Het orgaan „Vernieuwing
van Opvoeding en Onderwijs" ver
telt van dit interessante experiment
de volgende bijzonderheden:
Wat konden we doen, om de kinderen in
zicht te doen krijgen in praktische, in het
later leven noodige, rekenkennis! In de
hoogere klassen 4, 5, G en 7 gingen we er toe
over, veel zoogenaamde „levenssommen" op
het bord te schrijven, maar in de lagere
klassen wilden we de elementaire kennis
liefst niet meer in de geijkte vorm zien aan
te leeren. Daar we op school kartonnen
geldstukken hebben, kwamen we op het
idee de kinderen met behulp van dit geld
te laten rekenen. Daarvoor moesten we dus
een „winkel" oprichten. Van twee lange
banken op schragen werd een toonbank ge
maakt. Mooi ruitjespapier er op^en het zag
er al echt uit. Toen moesten de te verkoo-
pen voonverpen komen. Zaagsel in echte
winkelzakken stelde de diverse kruideniers
waren voor, suiker, rijst, meel, enz. Op de
zakken kwamen de prijzen te staan, al
naar gelang de grootte van 2, 4, 5, 6, 7 enz.
tot 25 aan toe. Van staven hout werden, met
behulp van zilverpapier, repen en nougat-
blokken gemaakt. Ook hierop staat de prijs
duidelijk vermeld. Ansichten, doosjes, flesch
jes eau de cologne (gevuld met water, maar
toch heerlijk ruikend!), poppetjes, een-ring,
halskettingen, clipsen, trommels, reclame-
repen, pakjes tabak, alles doet dienst in de
winkel. De kinderen worden van „kooper"
ook producent, want elke dag stroomen er
nieuwe aanwinsten binnen.
Allerlei „rommel" wordt met groot en
thousiasme begroet en gauw geprijsd en
doet dienst als reken-leermiddel.
Echt rekenen!
Nu kunnen we echt en gezellig rekenen!
De kinderen hebben allemaal een doosje
(portemonnaie), waarin voor de le klas eerst
10 losse centen, later 1 dubbeltje cn 10 cen
ten zitten en voor de 2de klas de meest
gangbare geldstukken tot een som van pl.m.
f 1.75. In het begin is de onderwijzeres zelf
winkeljuffrouw, maar al heel gauw laten
we dat een kind doen, terwijl we zelf de
taak van „controle" houden. Het „reke
nen" gaat nu als volgt. De eerste klas win
kelt, dus de tweede klas (we zijn op een
3-mansschool), zit rustig aan ander werk,
waarmee de kinderen voort kunnen: hij
voorbeeld opstel of taal of stillezen.
Een dubbeltje is een rijkdom!
De kleintjes hebben dus in het begin 10
cent, waar ze wat voor koopen kunnen. Jen-
nie bijvoorbeeld koopt een doosje van 2 cent,
een potlood van 5 cent en een nougatblok
van 2 cent. Ze komt bij de „winkeljuffrouw"
en ze vertelt, hoeveel ze betalen moet. Dat
kost 5 en dat 2 en dat 2, dat kost samen
9 centen, dan houd ik nog één centje over.
Hierbij deden zich nu leuke voorvalletjes
voor! Een klein jochie „kocht" in het begin
altijd te groote dingen. Als hij zou gaan be
talen, bleek, dat hij het niet opbrengen kon.
„Dat gaat niet", zei hij en ging weer naai
de toonbank, om iets anders uit te zoeken.
Zoo leerde hij al heel gauw, wat voor 10
cent kon en wat niet. Een ander jongetje
had de gewoonte, om zijn heele portemon
naie „uit" te verkoopen. Het geld moest op.
Hij zocht net zoolang, tc'. hij aan de somma
10 kwam, bijvoorbeeld een potlood van 5
cent en een, busje van 5 cent, of een gum
van 3 cent en een reep van 6 cent en nog
een ansicht van 1 cent. Die leerde zich zelf
dus de vele mogelijkheden van 10.
Maar voor ons bestond het mooie van dit
„koopen" in het feit, dat die kinderen nu
echt „beleefden" wat ze rekenden.
Al heel gauw konden we er toe over gaan
ze bij de 10 centen een dubbeltje te geven,
waardoor dè mogelijkheden van de „porte
monnaie" zich voor hun kinderoogen lot in
liet reusachtige uitbreidden. En nu kwamen
we tot een plezierige ontdekking. Deze kin
deren hebben het „geval" 9 plus 5'of 8 plus
7 nog nooit gehad of uitgelegd gekregen.
En daar komt het „uitverkoop"-johgètje
me met een glunder gezicht --vertellen, dat
hij 11 cent moet betalen, omdat hij een
brief van 5 cent en een reep van 6 cent
koopt. Een ander meisje komt bij me en
koopt een flcschje van 8'en geeft parmantig
het dubbeltje: „2 cent terug" zegt ze. De
kinderen rekenen er met plezier mee. Ze
vertellen, hoeveel centjes ze overhouden, als
ze dit of dat gaan koopen, en als ze het niet
weten uit het hoofd, kijken ze even in hun
„portemonnaie". De derde keer weten ze
het dan meestal zoo te zeggen. Ilct blijft
nieuw voor ze. omdat ze steeds zelf weer
neiuwe voonverpen meebrengen, die dage
lijks dienst gaan doen als reken-object.
Voor de tweede klas zitten er natuurlijk
nog veel meer mogelijkheden in. Die krijgen
nu practisch wisselen, want „de winkeljuf-,,
frouvv" kan het vaak genoeg niet „maken".*"'
Bijvoorbeeld Jaantje moet 64. cent betalen.
Ze heeft allen maar 6 dubbeltjes en 1 stui
ver. Wat moet ze nu nog terug hebben?
Bij sommige kinderen was dat in het begin
nog wel een beetje moeilijk, maar na een
week „winkelen" zijn ze allemaal erg vaar
dig geworden in het uitrekenen van derge
lijke puzzle's. Onder elkaar gaan ze ook
„wisselen"; een dubbeltje voor 4 plakken,
een kwartje voor 5 stuivers enz. Op deze
manier komen alle „gevallen" aan de beurt
en worden goed uitgerekend, doordat de
kinderen „handelend" rekenen.
Zetten we nu een „levende" som op het
bord, dan blijkt, dat het gros ze dadelijk
begrijpt. Direct hierop kunnen wc nu het
wegen kilo's, ponden, ons, enz. laten volgen,
door een weegschaal te laten aanrukken cn
de kinderen hiermee laten rekenen. De
„manufacturen-winkel" zorgt voor de ken-
heeft 3 eerste klas en goedge
keurde auto's voor U, met en
zonder chauffeur.
Billijke prijs.
Beleefd aanbevelend
TEL. 5. ZWARTEWEG 14.
Dag en nacht te bereiken.
nis van het metriek stelsel. We geven ze
oude lappen, mooi gekleurd papier en daar
moeten ze een aantal cm. van koopen. Óp
deze manier komen de „tafels" er ook van
zelf bij te pas.
Deze prettige ervaring ment „Onderwies en
Vernieuwing" onder de aandacht van „me-
de-nieuw-lichters" te moeten brengen.
r\ enppwven aanzien van
-
Baby doet een
uitvinding