GG
EM
Zwarte soldatei
Kegelhuis
MAiTBROEKEN
JAN VEENf
TOPS
SPRUIT
Stermeubelen zijn Garantiemeubelen
MOTOR-RIJWIEL
MAARTEN SMIT
Verkooplokaal De Schakel
FIRMA C. KIESEWETTER
f 3.- CADEAU
naar het
SLAGVELD
Cabaret Dansante
Russische Ballet
Een pote partij Rijwielen, Banden en Onderdeelen
n
n
MAARTEN SMIT, KOEGRAS - TELEF. 2
GRASMACHINES
C. IN 'TH0UT
Nouveautés
Gratis Kousen
Schoenmag. Hoogenbosch
Wij repareeren Automobielen
MAARTEN SMIT - Koegras
1
BENEDEN ELKE
CONCURRENTIE
Voor het bewaren van Uw Inboedel
is Uw adres
Droge Bergplaatsen voor Inboedels
Vraagt prijsopgave
TEL 249 SPOORGRACHT 1
GEDURENDE DE KERMISWEEK
Fa.NEELS
KERMIS 1939 KERMIS
Julianapark Den Helder
Gedurende de Kermisweek groot
Optreden van het
WASSILI KARIMSKY met een
geheel nieuw repertoir
Alles onder leiding van de band van 5
Budé Frères
fflengeltyott-
ARTIKELEN
koopt U het voordeeligst
bij ons, zie onze lage prijzen.
3-deelige hengels
vanaf 30 cent
3-deelige hengels
3 X 1.60 m 70 cent
3-deelige hengele
3 X 1.80 m 80 cent
3-deelige hengels
3 X 2.m 95 cent
4 deelige Japansche hengels
4 X 1-30 65 cent
4 X 160 85 cent
FIRMA VAN KALSBEEK.
Binnenhaven 2. Tel. 584.
Den Helder.
»ij
Keizerstraat 76
DEN HELDER
Gebloemde Dames Over-
gooier samen m. blouse 1.89
Macco Sokken 14 ct
Heeren Interlook
Pantalons, lange pijp 49 ct.
Wollen Haarbanden 29 ct.
Gebloemde Dames Japon-
schorten m. heele rits 1.98
en nog honderden
KOOPJES
ruilden wij in bij den verkoop van nieuwe Ford automobielen
Nieuwe eerste klas rijwielen
Nieuwe race rywielen
Rjjwielbultenbanden
Binnenbanden
Rubberpedalen
Kettingen
Spiegelbellen
Gewone bellen
Electrische rjjwlellampen
Zadels
Zware voetpompen
Zware voetpompslangen
En nog veel meer artikelen bjj:
van
f 40—
voor f
27.50
45—
32.50
50—
87.50
H
60—
37.50
2.25
1.50
1.50
0.85
0.55
0.35
1—
0.55
0.90
0.45
0.65
0.35
1.25
0.55
0.30
0.11
6.50
3.75
5.50
2.90
3.50
1.30
2—
0.65
0.25
0.11
Het adres voor
op kogellager vanaf f 8.50
Schoffels met Steel
55 ct.
ot Harken met Steel
42 ct. is
SLUI SDU KSTRAAT 21
DEN HELDER Telef. 673
Echt kleermakerswerk.
In ieder gewenst model,
tot 70 op dè voet! In zwart
en blauw kamgaren, velvet,
manchester, fant. stof, fla
nel, fresco, tweed enz.
Binnen 24 uur gereed!
KERMIS-RECLAME
Tijdens de kermisweek bij
iedere maatpantalon een
prachtriem of bretel naar
naar keuze cadeau!
Heel wat beter en
goedkoop!
Eind v. d. Spoorstraat 116.
Tel. 703.
vindt U bij
Spoorstr. 68-70
DEN HELDER
Enorme sorteering:
Vesten,
Corsages,
Ceintuurs,
Ruches,
in alle prijzen.
Zijden, linnen en wollen
stoffen
Japonkanten - Konsen
Bandfluweel - Galon enz.
Onze gratis Kousen-Reclame
is een groot succes
Bij aankoop van 1 p. Kousen
(vanaf 58 ct.) komtU in'tbezit
van een Kousen-Spaarboekje
Keizerstraat 120, Den Helder
volgens de nieuwste reparatiemethoden
BETER - VLUGGER - GOEDKOOPER
Nergens in Holland's Noorderkwartier vindt
U dan ook een reparatie-inrichting met zoo
veel moderne machines, werktuigen en ge
reedschappen, als bij RLLARTEN SMIT,
KOEGRAS. Bovendien hebben wjj een
enorme voorraad onderdeelen, waardoor elke
reparatie, hetzij klein of groot, wordt bespoe
digd. Een groot voordeel beteekent ook het
Ford ruilsysteem, waarbij zoowel motoren
als onderdeelen kunnen worden ingeruild,"
hetgeen een besparing beteekent van meer
dan 70
JE ADRES VOOR GOEDKOOPERE KILOMETERS
EEN PRACHT COLLECTIE
NAAIMACHINES en ELECTRISCHE STOFZUIGERS
van eerste klas fabrikaat, welke wij inruilden bg de verkoop
van automobielen geven wy af
tegen ENORM LAGE PRIJZEN
Electr. Stofzuigers van f 35.— voor f 22-50
- f 40.-
f50-
Handnaaimachines met kast
Electrische Handnaaimachines
Trapnaaimachines (Kastmodel)
f 27.50
f 32.50
van f 45.— voor f 34.—
- - 48*-
- 52.50
- 90—
95—
105—
65—
70—
- 140—
- 140—
150—
met vitrine
van f 270— 185—
Op alle machines 10 jaar schriftelijke garantie.
MAARTEN SMIT - KOEGRAS
TEL 2. (altijd te bereiken)
Biedt te koop aan 3-deurs Linnenkast met spiegel, byp. Kaptafel;
1 Crapeaudstel, 3 Fauteuilstellen, 1 fiets; 1 Ledikant met spiraal;
I6-els Vloerkleed, 1 Lampekap, Théemeubel; Dekstoel enz. enz.
P.S. Wy bieden in voorraad aan 100 gebruikte fornuizen;
30 gebruikte Haardkachels.
Ook voor nieuwe meubelen slaagt U beter en veel veel goedkoper
In „DE SCHAKEL", MOLENSTRAAT 14„, 145, 147, Den Helder.
Modehuis
voor dames, die nu voor weinig
geld, modieuse en goede kleeding
willen koopen;
Swing Coats
moderne snit. in wit, beige, grijs
en nachtblauw, 9.75 11.75 14.75
Bouclé Mantels
gekleede modellen met koord, biezen,
ot bloemmotieven.
Jeugdige modellen, in groote maten,
17.90 14.75 11.75
Japonnen
leuke modellen, ook met tulle inzet,
4.50. In aparte matcrêpes f 7.90
Tot maat 50 verkrijgbaar
Spoorstraat Den Helder Keizeestraat
leveren wij
Va «n 'I, tons bestelwagens
1'/, tons bestel- en vrachtwagens
4 tot 5 tons vracht en kipwagens
Inrulllng tegen dn hoogste weerde.
Gemakkelijke betalingscondities
Groote voorraad nieuwe, gebruikte en demon
stratiewagens tegen zeer lage prijzen,
MAARTEN SMIT, Koegras, Tel. 2
DEN HELDER
*een SCHEMERLAMP ter waarde van
bij iederen aankoop van minstens f 10.
HOOG IN KWALITEIT
Spoorstr.111113-115 Den Helder LAA6 IN PRIJS
EEN SPOORWEG DOOR HET HART VAN
AFRIKA MOET UITKOMST BRENGEN.
(Van onzen correspondent te Marseille).
MARSEILLE, Juli 1939.
Het oorlogsspook steekt den kop
op; in alle landen houdt het be
wapeningsvraagstuk de openbare
meening bezig. In Frankrijk zint
men op wegen en middelen om te
voorzien in het dreigend tekort aan
blanke troepen. Men wil putten uit
het zware menschenreservoir in
Afrika; doch hoe deze zwarte hulp
troepen spoedig in het moederland
te krijgen? Hier moet de Trans-
Sahara-spoorweg uitkomst brengen.
Frankrijk streeft er op het oogenblik
weder naar, een spoorwegverbinding in het
leven te roepen tusschen zijn gebieden aan
de Noordkust van Afrika Marokko en
Algerië en die in Midden- en West-
Afrika. Deze plannen bestonden reeds lang,
doch waren voorloopig terzijde gelegd.
Thans evenwel zijn zij weder ter tafel ge
komen. Het ligt voor de hand dat zij niet
alleen uit handels, doch ook (zelfs wel:
vooral) uit strategisch oogpunt belangstel
ling verdienen, ook buiten Frankrijk.
Zooals alle plannen heeft het zijn voor-
en tegenstanders. De tegenstanders schijnen
meer te voelen voor een autoweg. Volgens
hen zou de aanleg van een spoorweg veel
te lang duren, terwijl in geval van oorlog
vijandelijke vliegtuigen den kwetsbaren
spoorweg op tal van punten zouden vernie
len. Een autoweg evenwel zou veel gemak
kelijker en vlugger aan te leggen zijn, daar
men hierbij op veel minder technische
meoilijkheden zou stuiten. Daartegen voe
ren de voorstanders van een spoorweg aan,
dat de tienduizenden vrachtauto's, die ge
regeld gebruik zouden maken van den weg,
het oprichten van depots voor olie, water
en brandstof langs het reusachtige traject
welke depots buitendien bomvrij zouden
moeten worden gebouwd zeker niet veel
minder kosten zouden medebrengen, dan
de aanleg van een spoorweg, welke kosten,
tusschen twee haakjes, geschat worden op
vier milliard francs.
Vliegtuigen onmogelijk voor troe
pentransporten.
Het vliegtuig is in het Zwarte Wereld
deel geschikt voor het vervoer van brieven
en enkele passagiers, doch komt niet in
aanmerking voor massa-vervoer, b.v. van
troepen in oorlogstijd. Er moet dus een keu
ze worden gedaan tusschen een weg voor
auto-transporten en een spoorweg. Het valt
niet te ontkennen, dat een spoorweg dwars
door Afrika in tijd van oorlog een belang
rijke rol zou spelen voor Frankrijk, om
zwarte troepen langs den snelstcn weg
naar de Europeesche slagvelden te voeren.
De Arabieren en Berbers aan de Noord
kust van Afrika bevinden zich wel is waar
veel lichter in de nabijheid, doch zijn te
gering in aantal. De Fransche bezittingen in
Midden- en West-Afrika vormen evenwel
een dichtbevolkt menschenreservoir, waaruit
Frankrijk het is wel tragisch! zou
kunnen putten.
Om dit echter met vrucht te kunnen
doen, moet men over snelle en betrouw
bare vervoermiddelen beschikken; en daar
voor is de spoorweg het aangewezen mid
del. In den vorigen oorlog, waarin de zwar
te hulptroepen eveneens een rol speelden,
leverde hun vervoer te water weinig be
zwaar op, daar de scheepvaart langs de
Afrikaanscho kust en in de Middelland-
sclie Zee vrijwel geheel onder controle der
Geallieerden stond en men op dat traject
EEN PRACHT
f 225.— nieuw
Forsch gebouwd, groote
bandenmaat, electr. verlich
ting, geschikt voor duo
rijden, vrjj van personeele
belasting, wegenbelasting
slechts 2.5P per drie
maanden.
Alleen verkrijgbaar b\j:
Koegras Tel. 2
(altijd te bereiken)
Frankrijk zorgt
voor
troepenresetves
weinig le vreezen had van de ondem
der Centralen, terwijl hun vliegtuigen
het geheel niet te duchten waren.
In vier dagen van Timbo
naar Algiers.
In dezen toestand is thans echter
groote verandering gekomen, nu de act
dius der vliegtuigen en duikbooten zó
toegenomen. De zeeweg is dus niet v
meer. Het transport moet thans over 1
geschieden; en dit is geen kleinigheid
de enorme afstanden. De spoorweg i
duizenden kilometers lang worden en
voor het grootste deel door woestijnei
andere onherbergzame gebieden looper
Het valt evenwel moeilijk in te zien
hoeverre Frankrijk in een eventueel
de deur staanden oorlog profijt zou
ncn trekken van een dergelijke verbinj
daar de aanleg ongetwijfeld op groote
derpalen zal sluiten en jaren in beslag
nemen.
Is deze spoorweg er echter een
maal, dan valt aan de groote strate
gische waarde niet te twijfelen,
om ons hiertoe voor het oogenblik
te bepalen. Van begin- tot eindpunt
zal liet transport dan niet meer dan
vier dagen in beslag nemen, terwijl
het transport met auto's in het
gunstigste geval veertien dagen zou
vorderen.
Wat nu betreft de kwetsbaarheid van
spoorweg, b.v. door vliegerbommen, m
men in de kringen, welke gunstig sl
tegenover het plan, op, dat de ondervim
heeft bewezen, dat aan de spoorwegen
gebrachte schade altijd vrij snel te
stellen is.
De Middellandsche Zee vorm
gevaarlijke zone.
Inmiddels heeft men reeds een aan\
gemaakt met het aanleggen van heii
gen, welke Senegal en Niger met. Alg
en Marokko moeten verbinden. Afge:
van de vraag, of de spoorweg tot st
zal komen of niet, zullen deze wegen 1
altijd dienst kunnen doen. Duizenden ki
lingen. door afdeelingen van het Vre
delingenlegioen, werken reeds lang in
zweet huns aanschijns onder do gloeic
Afrikaansche zon aan deze verkccrswej
Een groot bezwaar blijft echter voor Fr.
rijk nog aan het nut van den spoorweg
bonden. Men kan de zwarte troepen bin
enkele dagen naar het eindpunt van
spoorweg vervoeren; doch dit eindpunt
Algiers. Dan rest de moeilijkheid, om
vandaar over te brengen naar het Vi
land. Daartoe zullen zij de gevaren moe
Irotseercn van den overtocht over de I\
dellandsche Zee; end eze overtocht zal
oorlogstijd niet gemakkelijk zijn. Zij zul
zich moeten inschepen in Algiers of Or
om vandaar te worden getransporte
naar Marseille, Nice of een andere Fr
sche haven aan de Middellandsche j
Maar hoeveel troepcn-transportschenen
len erin slagen, de haven van bestcmm
ongedeerd te bereiken? Dat is de gro
vraag.
„BEVA"-
VAKKLEEDING
de BESTE met bovendien
gratis verzekeringspolis.
Zijn verkrijgbaar bij den
Hoofdvertegenwoordiger
DEN HELDER
Wij maken U attent dat ae
,Beva"-Werkmansgoederen
bij NEELS ook nog 20
goedkooper zijn dan bjj ieder
ander.
Huisvaders, alle hens aan de
om een naaitafel te makei
In een gezin met kinderen is er steec
veel te verstellen, te breien en te naaiei
alhoewel iedere huisvrouw zooveel mogely
zal zorgen, dat het zich niet ophoopt e
Zaterdags alles, wat die week uit de wasc
gekomen is, verteld zal zijn. Zeer prac
tisch is het voor haar om een bergplaats b
de hand te hebben, waar zoowel het onder
handen zijnde werk als de verschillend;
naai- en stopbenoodigdheden bij de hani
zijn, hetgeen bij de meeste naaitafels nis>
mogelijk is.
Onze afbeelding geeft echter een zeer
practische naai-werktafel weer, die me
door een meubelmaker kan laten makel
Handige huisvaders zullen wellicht zeil
zoo'n naaitafel maken en deze beitsen o!
als hij een plaats in de slaapkamer vindt,
lakken in een of andere kleur. Men kan
ook zeer practische naaitafels koopen met
een rechte lade onderaan, die echter niet
zooveel berging biedt als het weergegeven
model, dat een diepe lade heeft. Eventueel
kan men deze bergplaats maken van cre
tonne met zijvlakken van triplex, waarvan
de lijst ook gemaakt is. De beide bovenste
laden worden op doelmatige wijze onder
verdeeld in vakjes, zoodat men bij het uit
trekken dadelijk een overzicht heeft van
den inhoud.