ui sprake van Scheepswrakken iri DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER Motie van wantrouwen der Katholieken Onderzoek naar gezonken In Noordzee en Vliegtuig van een half millioen dollar anc fek DOOR DE VOLKSVERTEGENWOORDI GING MET GROOTE STEMMENMEER- DERHEID AANGENOMEN. Het Zakenkabinet Colijn zal vrij zeker heden zijn ontslag aanbieden Nadat in de zitting van de Tweede Kamer het nieuwe Kabinet verschillende scherpe aanvallen had moeten ver duren en Minister-President Colijn zijn standpunt had uit eengezet, heeft de fractieleider der Roomsch-Katholieken een motie van wantrouwen ingediend van den volgenden inhoud: De Kamer, overwegende dat de kabinetsformatie niet geleid heeft tot het optreden van een kabinet, dat de noo- dige waarborgen biedt, voor een deugdelijke behartiging van het landsbelang in gemeen overleg met de Staten- Generaal, keurt het optreden van dit Kabinet af, en gaat over tot de orde van den dag. Deze motie werd met 55 tegen 27 stemmen aange nomen. Voor de Katholieken, Vrijzinnig-Democraten, Sociaal- Democraten, Communisten en de Chr. Democraten. Tegen de Anti-Revolutionnairen, Chr.-Historischen, Li beralen, Nationaal-Socialisten en Staatkundig-Gerefor meerden. De zitting is verdaagd tot hedenmiddag één uur. Direct na afloop der vergadering hebben, aldus het Hibl., de leden van het vijfde kabinet Colijn In het Tweede Kamergebouw vergaderd. Blijkbaar is besloten, dat heden bet kabinet H.M. de Koningin zijn ontslag zal aanbieden. Zoodra dit is geschied, is de nieuwe kabinetscrisis een vol togen feit. stlwle tweede kamerleden kwbieeren ernstig tegen lomtre bestrijdingsmethode. «Nederland dicht bij jtdwongen arbeidsdienst" Het thans verschenen Tweede Ka merverslag over de door ex-minis ter Romnae voorgestelde maatregelen 'fr bestrijding der jeugdwerkloos heid, waarvoor door hem ruim een te" millioen gulden werd aange vraagd, illustreert duidelijk de ge- DMirteniiscn, welke in de afgeloo- iwi dagen in ons parlement hebben Regrepen. Een groot deel der ioii-T' spreekt zich n.1. in streng af- IhefW benden zin uit over het kostbare werkloosheidsbcstrij- ïa; ^'te'tetde afgetreden regeering :ni 71' !o!?pd, terwijl verscheidene le- 1, n iflen.met de methode-Romme ge en* zijn.. ^5- BÉ verband bestaat er, zoo vragen ver- ai ue('cn a*' tusschen de thans rï voorzieningen en de plannen ijjj," Minister tot verhooging van den "id>Vtr0r ('C toelating t°t ondernemings- h a ^0mt ^un voor> dat aan 200 tedragen, als thans worden aange- ideui ^an behoefte kan bestaan, in- s va» Plannen van den minister ehtcn innen r'V'iL k°men- vooruitloopen op Iten-f» nog ter goedkeuring aan de lt ;"waal moeten worden voorgelegd, ,tenkleden onjuist. L^ene andere leden achten •otvif «n.^ .^djpehjk, dat de minister m j, ^'ds maatregelen voorstelt om g^en van de werkloosheid jeugd op te vangen en r Plannen beraamt om een L nïï verrirK,antal ieugdige personen het 1 mintrpn van arbeid op onderne- tjonmogchjk te maken. Voors- belair d6Ze "1?nnen eens ivas van naangl rafexPg ietne V jat alle' tatie i" inden W chulwl ^derc leden vinden het denkbeeld ^jongens en meisjes uit onderne- weren, sympathiek. Waar ligt de waarheid? ^itlcn betoogt men, dat Kil V S^r.plannen als (lc minister tot i»l bre"«e". "'et noodig zijn. Is verdaci jprake? eigenlijke jcugdwerkloos- ni«t voor de jongens van 14 tot 21 jaar! Onder de meisjes heerscht bovendien nog minder werkloosheid dan onder de jon gens. Vele leden dringen op een nauw keurig onderzoek naar de omvang der jeugdwerkloosheid aan. Volgens anderen bestaat de jeugdwerkloos heid in die mate, dat krachtige maat regelen als door den minister voor gesteld inderdaad noodig zijn. Weer andere leden vreezen, dat door een te ver gaande bemoeiing van den minister de vrijheid der ouders ook bij de keuze van een kamp in gevaar zou komen en de om vang der plannen te groot is. 't Kost te veeL Zeer velen meenen, dat de plan nen van den minister met betrek king tot kampwerk, cursussen, cen trale werkplaatsen, jeugdregistratie en werkobjecten buitensporig hooge uitgaven vorderen. In de laatste ja ren zijn de uitgaven voor cultureele doeleinden ontzaglijk gestegen. Thans wil de minister deze uitga ven, waarvoor reeds 3 millioen is uitgetrokken, andermaal verhoogeu en wel met I 5,275,000,voor de res- teerende maanden van het jaar 1939. Voor 1940 mag dus gerekend worden op een verhooging, welke ongeveer tweemaal zooveel bedraagt dus rond 10 millioen. Sommige leden vreezen, dat de hierboven aangeduide plannen van den minister in de toekomst nog verdere uitbreiding zullen on dergaan, zoodat ook het bedrag van 10 mil lioen niet voldoende zal blijkeü. Vele leden vragen, hoe deze uitgaven zou den moetên worden gedekt. Welken weg wil de regeering kiezen: dien van bezuiniging op andere uitgaven of dien van belasting verzwaring? Naar het oordeel van de leden, hier aan het woord, past dit voorstel niet in het kader van het algemeen Regccrings- beleid. Verscheidene loden achten de voor gestelde uitgaven noodzakelijk en gelet op het aantal jeugdige werk- loozen niet te hoog. De sociale jeugddienst. Vele leden zijn niet overtuigd van de noodzakelijkheid van de oprichting van den Socialen Jeugddienst met niet -minder dan 150 agentschappen. Pro en contra boekje. staat-van-dienst- Tegen het voorstel tot invoering van een staat-van-dienst-boekje opperen vele leden dezelfde bezwaren, welke bij hen ook be stonden tegen het voorstel tot wijziging en verhooging van het elfde hoofdstuk der rijksbegrooting voor 1939, te weten: dat de werkloosheid onder de jongens niet een zoo danigen omvang heeft, dat de voorgestelde ingrijpende en kostbare maatregelen nood zakelijk zijn; dat dc kosten van deze maat regelen onevenredig hoog zullen zijn. Ook afgezien van deze bewaren vindt het onderhavige voorstel bij vele leden een on gunstig onthaal. Hun voornaamste bezwaar geldt het dwingende karakter van het onderhavige voorstel. Dit systeem van „drang" brengt Nederland zeer dicht bij den gedwongen arbeids dienst, zooals onze Oosterburen dien kennen. Een dergelijk stelsel moge in een autoritair bewind pas sen, voor het Nederlandsche volk deugt het niet. Indien maatregelen tot bestrijding van de jeugdwerkloosheid inderdaad noodzakelijk zijn, kan men dan, aldus vragen verscheide ne leden, geen betere wegen inslaan dan den thans voorgestelde weg? Zou het niet veeleer aanbeveling verdienen bijslag op het loon te geven aan die werkgevers, die bereid zijn om jonge arbeiders te werk te stellen? Maatregelen' als die, welke de mi nister voorstelt, verzachten de gevolgen van de jeugdwerkloosheid, maar tasten den haard van het kwaad niet aan. Verscheidene leden kunnen zich met het voorstel tot invoering van een staat-van- dienst-boekje vereenigen. Toch verklaren zij nadrukkelijk, dat de drang niet in dwang zal mogen ontaarden. De zeggenschap der ouders en de vrijheid der volwassen jeugdige personen moeten geëerbiedigd worden. Postduiven „aangeschoten" Minister van Justitie dringt op betere bescherming aan. De minister van Justitie brengt in het Alg. Politieblad ter kennis van Rijks- en gemeentepolitie, dat de Federatie van Ne derlandsche Postduivenhonden zich schrif telijk tot. hem heeft gericht met een klacht over veelvuldig aanschieten en dooden van postduiven en een verzoek om ter bescher ming dezer ook voor de landsverdediging nuttige dieren maatregelen te willen tref fen. Een ingesteld onderzoek heeft uitgewezen, dat in sommige landstreken het bovenbe doelde euvel indermiad veelvuldig voor komt. De minister richt mitsdien tot de rijks- en gemeentepolitie het verzoek de noo dig aandacht ter zake te willen besteden en er speciaal op toe te zien, dat door de hou ders geen misbruik wordt gemaakt van de machtigingen tot het voorhanden hebben van een vuurwapen ter verdediging van huis of erf of van vergunningen tot het doo den van schade toebrengende vogels. Klink oogst lauweren te Nijmegen Hij verslaat Pijnenburg en Slaats. heldersche vierdaa.gsche loopers huldigen den kam pioen. Op de wielerbaan „Groenewoud" hebben gisteravond Klink, de Nederlandsche kam pioen-achtervolging en het Amsterdamsche koppel Zwartcpoortevan der Voort succes behaald. In den achtervolgingswedstrijd won Klink van Pijnenburg en van Slaats. En in de fi nale versloeg hij Savelsberg met 15 meter voorsprong Klink werd gehuldigd door deel nemers van de vierdaagsche uit Den Hel der. In de sprint werd Pellenaers voor Wals en Van der Voort winnaar. In de hoofdklassementenrace van 250 ron den, over 55 Km. werd zoo fel gestreden, dat vier klassementen niet gehouden kon den worden. Ten slotte won het Amster damsche koppel ZwartcpoorteVan der Voort. Met 10 punten,toonde het zich de meerdere van de koppels van Schijndel van den Broek, WalsPellenaars en Pij nenburgSlaats. De Belgische koppels kwamen niet voor prijzen in aanmerking. De Douglas D.C. i op de United Air Lines. Het Hsb. verneemt, dat W. A. Patterson, directeur van United Air Lines, het voor nemen te kennen heeft gegeven van zijn maatschappij om over te gaan tot de be stelling van zes 42-persoons Douglas DC 4 vliegtuigen tegen den prijs van 500.000 dol lar per stuk. United zal de DC 4's gebruiken op haar nachtdienst van kust tot kust, waar zij de Douglas DC 3 slaapvliegtuigen zullen ver vangen. Als nachtvliegtuig zal de DC 4 in gericht worden voor het vervoer van 32 passagiers. Het vervoer over United's lijn van kust tot kust bedraagt dit jaar 32% meer dan in 1938 en daarom venvacht men, dat er in 1941 voldoende vraag naar passa ge zal zijn om het in dienst stellen van vliegtuigen' met de capaciteit van de DC 4 te rechtvaardigen. Voordat United het contract met Douglas afsluit, eischt zij echter verschillende ven- anderingen in de specificatie van het serie toestel De voornaamste afwijking van het prototype zal zijn, dat de DC 4's voor Uni ted voorzien moeten worden van een z.g. I Za'1a°TspHnTnf"! Waddenzee deze week gedoken naar tuscar, menja en könig wilhelm. Belangrijk werk van Waterstaat Langs de Nederlandsche kust lig gen tientallen, waarschijnlijk zelfs honderden wrakken. De overblijfselen van schepen, die in den loop der eeuwen óf door stor men ten ondergang gedoemd wer den, óf hij zeeslagen in de diepte verzonken. Het grootste aantal vindt men echter in het noorden des lands. In het deel der Noordzee, ongeveer begrensd door Iiuisduinien en dc eilanden ten Noorden Schiermonni koog en Rottumeroog. De geheele streek bij de waddeneilanden vormt bet beruchte schepenkerkhof, waar- Hij dan als een der gevaarlijkste plaatsen voorts nog genoemd moet worden de Razende Bol en Panne- koek. Op al deze plaatsen zijn in den loop der jaren tallooze schepen ten ondergegaan en het zijn goeddeels bekende namen die de wrakken be zitten. Einde van de rust. Nooit heeft iemand zich om deze oude wrakken bekommerd. Ze lagen er en ze ble ven er liggen. Bij de voor de scheepvaart ge vaarlijkste legde men een boei neer als waarschuwing. Naar een enkel wrak werd gedoken. O.a. naar de Lutine... Er is thans echter een wreed einde geko men aan dc rust der wrakken op dit deel van den zeebodem. Menschen zijn afgedaald in de groene diepten van de zee en wandel den over de restanten van oude galjoenen en modernere stoomschepen. Wat men nim mer verwacht had gebeurde thans: de ro mantische rust van de verzonken vloot op het schepenkerkhof werd verstoord en de mogelijkheid is groot dat die i*ust binnen af- zienbaren tijd op nog heviger wijze verstoon' zal worden. Wrakken gevaar voor de scheep vaart. Wat is namelijk het geval. De wrakken op den bodem der zee vormen uiteraard een voortdurend gevaar voor de scheepvaart En met name voor de vaart van de schepen der Noord- en Zuidhollandsche Red dingmaatschappij, die niet te varen plegen over de afgebakende deelen der zee, doch die in geval van hulp- brenging recht op hun doel af gaan. En het is voor deze schepen een groot gevaar in de omgeving dei- wrakken te moeten navigeeren. Door het bestuur van de Redding maatschappij werd dit terecht inge zien en eenigen tijd geleden heeft deze instantie zich gewend tot Wa terstaat, met het verzoek of er geen maatregelen genomen zouden kun nen worden tot opruiming van de wrakken langs de kust. Naar den bodem der zee. Het blijkt dat men inderdaad de noodza kelijkheid van een onderzoek heeft ingezien. Gedurende de maand Juli is tenminste het bekende bergingsvaartuig „Texel" van ree- derij Doeksen te Terschelling dag-in, dag- uit bezig geweest met deze werkzaamheden. De leiding van dit onderzoek be rust bij eenige ambtenaren van Wa terstaat. Voor de Noordelijke zeega ten was dat de technisch ambtenaar Visser van Terschelling, cn voor het zuidelijke rayon de technisch ambte naren C. H. Heuler en A. van Hoepen te Den Helder! Aan boord van het schip bevonden zich eeji tweetal duikers, waarvan er één steeds de duikerwerkzaamheden verrichtte, terwijl de ander als reservekracht en eventueel as sistent bij onverhoopte tegenslag bij de hand bleef. Tegenslag Heeft men echter in geen enkel Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINTi Verwachting: voor het geheele land: meest zwakke, latei- tot matig toenemende Wes telijke tot Zuidelijke wind, helder tot licht of half be wolkt, later vooral in het Westen toenemende bewol king, aanvankelijk droog weer, in het Westen later cenigc kans op regen, warm. drukcabine voor het verkeer op zeer groote hoogte. Het scriotoestcl zal een totaalgewicht heb ben van 31.227 kg., terwijl de snelheden zul len zijn: maximum 381 km. per uur, kruis snelheid op 74% van het motorvermogen 33S km. per uur. Het serietoestel, dus de DC 4 zooals Dou glas die straks op de markt wil brengen, zal zeker geen half millioen kosten; de prijs daarvan zal in Hollandsch geld liggen tusschen de 6 en S ton. Chineesche aanvallen in Sjansi Regen belet de Japansche operaties Blijkens te Tsjoenkin van het front, ont vangen berichten hebben de Chineesche troepen op 25 Juli Yangstjeng, ten westen van de rivier Tsin in Zuidoost Sjansi, her overd, waar de Japansche strijdkrachten probeeren de Chineezen in de bergen bijeen te drijven. Hoewel de Japanneezen Kau-ping en Tsint- sjeng, de twee belangrijkste steden in Zuid oost Sjansi, hebben bezet, zijn de Chinee sche militaire deskundigen van meening, dat de Japansche actie in de naaste toekomst moet falen, daar vele steden door de Chinee zen zijn heroverd, waardoor de voornaamste verbindingen zijn afgesneden. Hevige regens bedreigen Noord-China. De Japansche militaire operaties zijn reeds tot staan gebracht ten gevolge van rampspoe dige overstroomingen. Van de vier uit Pei- ping gaande spoorwegverbindingen is al leen op dc lijn naar Moekden verkeer mo gelijk De andere lijnen staan op verschei den plaatsen blank. opzicht ondervonden. Het weer werkte bij zonder mede en rustig kon de duiker zijn werk op den bodem der zee tusschen de wrakken verrichten. Niet zonder gevaar Het bleek daarbij dat het grootste deel daarvan in nog vrij gave condi tie was, hoewel anderzijds de natuur krachten hun werk grondig gedaan hadden. Nu eens bleek een wrak ge heel opengebarsten te zijn, dan weel was dat op de meest fantastische ma nieren gekraakt cn gebarsten. Zooals zich denken laat was dit duiker- karwei niet van gevaar ontbloot, zoodat er zeer veel van de ervaring van den Terschel- linger duiker geverg werd. De opdracht luidde de juiste plaats te bepalen, het hoog ste punt van het wrak aan te geven en een beschrijving te geven van den toestand waarin dit zich bevond. Voorts de hoogte van het water te bepalen, dat zich boven het wrak bevond. Deze week, Dinsdag cn Woensdag, heeft men het werk beëindigd. Het was een „finale in majeur", gezien het feit dat een drietal vermaarde wrakken „gemeten" werden. Het wa ren namelijk de „Menja", de „Tus- car" en de „König Wilhelm". De „König Wilhelm" ligt zooals men weet even ten zuiden van Huisduinen aan het strand, de „Tuscar" op den Noorderhaaks en de „Mcnja", waarvan de ondergang nog betrekkelijk frisch in de herinnering ligt, op de beruchte Keizersbult, ten noorden van het Westgat. Speciaal bij dit laatste werk werd men ge holpen door uitermate helder water, waar bij men vanuit de boot bijna de werkzaam heden van den duiker kon volgen in de diepte. Worden, de wrakken opgeblazen? De resultaten van dit onderzoek worden thans verzameld en in een rapport samengevat, hetwelk naar het Departement verzonden wordt. De uitslag daarvan zal bepalen of, en op welke wijze, de wrakken opge ruimd zullen worden. Er worden twee mogelijkheden genoemd. De eerste Is dat men den gewonen weg volgt en dat aan een in dit bijzondere werk doorkneed bergingsbedrijf opdracht verstrekt wordt tot opblazen van de schepen. Men noemt in dit verband echter ook de Marin.e, die op het gebied van wégruimen van hindernissen even eens over een behoorlijke ervaring beschikt. Te zijner tijd zullen wij echter wel vernemen op welke wijze de Jaatste overblijfselen van de wrakken op het schepenkerkhof voorgoed aan dc vernietiging prijsgegeven zullen wor den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1