[ALOEZIE op den Wij lazen voor U.... Hollandschen kustvaarder Zuid - Tirolers ontevreden 5SSS»_W?'.«»t .cheepstype Dr. Colijn bewondert Napoleon Zal Engeland maatregelen nemen Üd INSIDER ZEGT: DE NEDER- !HE CONCURRENTIE IS EN NATUURLIJK. (Van onzen eigen verslaggever). De toestand waarin de Engelsche kustvaart verkeert is zeer slecht. Blijkens een rapport van de „Mer- cantile Marine Service Association" zijn de Nederlandsche kustvaarders de oorzaak van de Engelsche nood toestanden. Zal het de oppositie ge lukken. de Engelsche regeering tot jet nemen van maatregelen tegen de Nederlandsche kustvaarders te nopen? In 1651 werd de Acte van Navigatie uitgevaardigd om de En gelsche vloot de suprematie op de in te verzekeren. Zal er bijna 300 jaar later, een nieuwe Acte van Navigatie komen, alleen toegepast op de kustvaart? Reeds meermalen is er gesproken en ge dreven over den onhoudbaren toestand, e in Engeland ten aanzien van de kust- mart hcencht. Engeland, de groote zee mogendheid, moet het gedogen, dat de kustvaart eitarmelijk slecht is. Zoo nu en dan publiceeren de groote Engelsche dag bladen de moeilijkheden, waaronder deze kleine zeevaart heeft te lijden en de En- gelschman is dan vol verbazing, dat zooiets in zijn land kan bestaan. Het spreekt van- teil, da! er een strooming ontstaan is, die toestanden voorstaat te verbeteren en dal er een zondenbok is gezocht... en Nederland de schuld van alles! Men werpt de schuld op den grootsten mcurrent: Nederland. De Nederlandsche itvaarders zijn 't, die de opdrachten van zijde voor den neus van hun collega's wegkapen. Geen bui- le kustvaarders die de kunst zoo laan, orders in de wacht te slee- ïu toe hebben de Engelschen dit oogen aangezien, maar er vormt, m allengs sterker blok, dat maatre- eischt tegen de „oneerlijke en moor- concurrentie" der Nederlanders, men er in, de regeering inderdaad te brengen dan zal het er somher voor de Nederlandsche kustvaart op Mar wel sprake van „oneerlijke mde" concurrentie, zijn alle ver in wel juist, die men over de hoofden .Nederlanders uitstort? Hoe denken de Nederlandsche kustvaarders zelf over deze •hei ®ra een antwoord op deze vragen 0 ontvangen hebben wij ons gewend tot let isa rlijkei best geïnformeerde Nederlandsche de lud '^wders, die al jaren op Engeland cc. aa* 'n daardoor met deze kwestie uit- tek«l vertrouwd is. „Niets dan naijver". De Nederlandsche concurrentie is eerlijk en natuurlijk, dat moet de Engelsche regeering zelf toegeven, aldus onze zegsman. Wij Nederland- •sche kustvaarders, zijn betere zee lui, ons personeel is bekwamer, wij kennen ons werk beter en daar door «lukt het ons, meer successen te behalen en de Engelsche kust vaart te overvleugelen. Alle verwij ten. die men ons van Engelsche Z|Jde maakt, ontspruiten uit jaloe zie, Men zegt, dat wij ons personeel slecht «a/en en dat wij daarom lagere vracht- 'tgen kunnen berekenen. Iedereen weet rter< dat de Hollandsche kustvaarders tot at hest betaalde personeel behooren Verder wuaea wij te weinig personeel aan boord i cu °n ook daardoor den vrachtprijs 1 S5ne" drukken. Maar men vergeet, dat in linir h evenK°ed als in Engeland bepa- tal 1 i an waarbij een minimum aan* rjeaen {«bemanning wordt voorgeschre- 2°° zou ik tallooze aantijgingen kunnen ontddt die men ons voor de voeten werpt, bei de kapitein, maar de werkelijke oor- jnwer& Illn heel anders, een od die De werkelijke oorzaken flei it iwtertlv j de Blotere vakbekwaamheid der 'het buitenland gebouwde schepen, want de Engelsche reeders koopen liever de goedkoopere Hollandsche schepen. Bovendien vreesde men Hollandsche tegenmaatregelen. Want Holland is een zeer goede klant van Engeland! Het is dus lang niet zeker, welke maatre gelen men zal treffen. In 1651 heeft men de Acte van Navigatie uitgevaardigd om dezelfde reden: naijver op de Hollandsche handelssuccessen. Dat een tweede scheepvaartwet onmogelijk is, lijdt geen twijfel. Maar wel kunnen regelingen worden ingesteld, die funest zijn voor de Hollandsche kustvaardei's. Indien het zoo ver mocht komen, zullen we er veel last van krijgen, maar do Britsche regeering zal zich wel tweemaal bedenken alvorens maatrege len te nemen, die neerkomen óp een verdrij ven van de Nederlandsche kustvaarders uit de Engelsche wateren! Ui. Grondstoffennood in Engeland Frankrijk zou kunnen helpen! De Lombard Street medewerker van de „Financial News" schrijft, dat de recente officieele verklaring in houdende,-dat Engeland voor drie maanden reserves hoeft aan eiken esscntieel'en grondstof, en welke bedoeld was om de ongerustheid over het grondstoffenvraagstuk weg te nemen, in dezen opzet niet ge slaagd is. Daar het vaak maanden lang duurt, zoo vervolgt genoemde medewerker, alvorens grondstoffen, welke in verafgelegen landen gepro duceerd worden, in Engeland aan komen, is een voorraad van drie maanden nauwelijks voldoende om zelfs een tijdelijke onafhankelijk heid te waarborgen in geval de scheepvaart stagneert. Veel grootere voorraden zijn noodig, wil Engeland machtige tegenstanders impo- neeren door zijn economische voorbereidin gen. Om dat doeleinde te bereiken, dienen de buitenlandsche valutabronnen in ruime mate te worden gebruikt. Het bezit immers van een grooten voorraad van niet aan bederf onderhevige grondstoffen, zou een even waardevollcn steun voor het pond sterling beteekencn, als het bezit van een overeenkomstig bedrag aan goud. De kosten aan opslag e.a. mogen de regeering er niet van weerhouden voldoende voorraden grond stoffen aan te leggen. De extrakosten zijn van geen beteekenis in verhouding tot die, welke gepaard gaan met het bouwen van extra torpedojagers en escortevaartuigen, ter bescherming van dringend noodige ver schepingen in de eerste maanden van een oorlog. Frankrijk staat er beter voor. In dit opzicht verkeert Frankrijk in een sterk bevoordeelde positie vergeleken met Engeland. Frankrijk kan zich min of meer zelf voorzien, en heeft geen reserve aan voedsel noodig. Wel zou het groote behoef te hebben aan een voorraad grondstoffen om te voorzien in zijn behoeften gedurende het eerste tijdperk van een oorlog. Zijn groote en toenemende goudvoorraad zou het terstond in staat stellen de noodige voorra den aan te leggen. Het is aan te bevelen, dat contact tot stand wordt gebracht tus- schen Londen en Parijs ter verkrijging eener nauwe samenwerking hij het aan- 1 eggen van voorraden voedsel en grond stoffen. Frankrijk verkeert in een positie uit zijn tarwe-overschot tot de Britsche kroonkoloniën veel v. Frankrijk's behoeften aan grondstoffen zouden kunnen leveren. In ieder geval het zou raadzaam zijn om zoo mogelijk de economische verdedigingsplan nen der beide landen te coördineeren. Deze samenwerking dient niet tot Groot- Brittaniië en Frankrijk beperkt te blijven. Ook Polen, Roemenië en Griekenland be hooren aan deze economische besprekingen deel te nemen. Door de mazen der wet Autobusdirecteur tot boete veroordeeld. f 100.- ;;;jrebrmJ-n an voor de kustvaart het best irootere }aanuiSe» van 100 tot 500 ton. liet <,0iK ,pen zÜn onhandig en duurder ttRonner. Toeu r,e Engelschen dat ook E°"1.«wen heelt men zich inder- „iDn ei™,,/ 0 ook net scneepstype een u Ln» Khener V°.' Engelschen hebben altijd buitcn| p Peagebruikt, 'lip vppI urnntor waren Hnri Men kan a vaartu 1 tekepen iwniik, T :n bi te a hnlleSWop de vervaardiging van ter gesneoifn epslyPe- Nederland is ech omdat Enl seei'd in dat soort schepen en heelt m ip*L i een gro°ten achterstand Ichen hun I n' koopen de meeste Engel- Er ischePen in Holland, alterlei vmlü l°i ^et traditie-rijke Engeland Pto trouw "rdlen die de Engelsche schip- 'Janders ziri, gen' maar waar de Neder- schuil, ®iet van aantrckken. Hier fvaardiuheiH ,wel een kern van onrecht- :8cfiilleiido rin: Engelschen zijn aan ver- Ïtet ïeMnn re8®lcn onderworpen, die an nien Lï'00r „^itonlanders. Maar dat pekeneuf aa,'kjk de Nederlanders aan- Zal men maatregelen treffen? ,lM0e"iik,',,ei<1 der Engelsche re- bezjp'n- ,ii uit twee oogpunten fiers beWtiS! belangen der kust- gillende re&..ma?.r °?.k.™oe.t 2ii om t het. aS'4 ^l.oüde„radCn| Een de Hollanders tol «dfe vaÏÏ*1?1 tot een speciale sub- fa,.» xr^/ie kustvaart vond geen in de ham? r! wcrd eveneens van erhwilfnf ezcP een voorstel tot ernooging van invoerrechten op in De waarnemende Amsterdamsche kanton rechter mr. M. D. Lijberse behandelde gisteren een strafzaak tegen den directeur van de Coöperatieve Autobusonderneming C. A. R., verdacht van overtreding van arti kel 2 van het nieuwe Reglement Autover voer Personen. De politie nam kort geleden do autobus in beslag. De busonderneming dagvaardde, zooals wij dezer dagen meld den, in kort geding den Ned-erlandschen Staat, omdat naar de meening van eische- res de politie onrechtmatig dc autobus in beslag had genomen, daar het hier een zui ver eigen gebruik van de autobus betrof door de Coöperatieve Verecniging C. A. R. en geen ongeconcessionneerde busdienst De presi dent van de rechtbank te Den Haag ver klaarde zich onbevoegd om van den eisch kennis te nemen. Ter zitting voor den kantonrechter ver klaarde de directeur, dat z. i. geen sprake was van overtreding van het R. A. P., slechts leden van de Coöperatie zouden vervoerd worden van Amsterdam naar Rotterdam via Den Haag. De verecniging was opgericht om lieden met kleine beurzen in slaat te stel len van Amsterdam naar Den Haag of Rot- terdag te reizen. Ook kon z.i. niet van een tocrwagenrit worden gesproken omdat het in het geheel niet vast stond, dat de leden weer mee terug gingen. Voorts voerde verd. nog aan, dat niet hij doch het bestuur aan sprakelijk was. „Ik ben alleen maar het knechtje van het bestuur en voer slechts de opdrachten uit, hoewel ik in Maart j.1. de verceniging heb opgericht vervul ik geen bestuursfunctie". De verecniging had de autobus in huur koop gekocht en is op den eersten rit in beslag genomen volgens verdachte. Van ca mouflage is z.i. geen sprake. Noch de amb tenaar van het O. M. noch dc kantonrechter waren het met deze lezing eens. Conform den éisch veroordeelde de kantonrechter den directeur van de C. A. R. tot f 100.— boete subs 30 dagen hechtenis, doch hij gelastte de teruggave van de inbeslag genomen auto bus. De kantonrechter was van oordeel, dat de C. A. R. camouflage was om het R. A. P. te ontduiken. Psychologie in de werkkamer. Het was enkele jaren voor zijn dood, dat wij eens bij Monseigneur Nolens „thuis" kwamen, zoo schrijft de Haagsche Post. „Thuis" dat wilde voor hem zeggen: het gesticht der katholieke „Liefde-zusters" op de Prinsengracht te 's Gravenhage, waar hij inwoonde. Wij hadden met hem en nog twee andere genoodigden den middag maaltijd gebruikt, waarbij Nolens zelf zijn gasten van de spijzen bediende. Zusters brachten groote schotels binnen. Nolens, als een vader zijn kinderen, voorzag ons van het noodige. Nóg zien we, hoe trotsch hij was op een prachtigcri haas, dien hij aan sneed, een haas hem toegezonden uit zijn eigen geliefde Limburg. Toen de maaltijd was afgeloopen, begaven wij ons naar zijn studeer-vertrek. Daar hingen verschillende groote portretten. Bij één daarvan bleef Nolens stilstaan. „Mijn moeder!" zei hij zacht. Een eind verder hing een portret van Napoleon en Nolens begon met veel be wondering over hem te spreken. Een jaar of wat later waren wij op visite bij Minis ter-President Colijn. Ook in zijn werkkamer hingen vele portretten. En op zijn schrijf bureau zagen wij vier groote: van mevrouw Colijn, van Kuyper, van Calvijn en... van Napoleon. Is dit geen merkwaardig klaver blad van-vier? En is het niet typecrend, die bevvondering van staatslieden als Nolens en Colijn voor den Franschen keizer? Typee rend, maar wanneer we er even wat langer over nadenken; wanneer we wat dieper graven; wanneer we nagaan wat de sterke lijnen waren in de Napoleon-figuur en ons dan de karakteristieke persoonlijkheid in denken van Nolens en Colijn, dan vinden we voor die bewondering zeer wel de ver klaring. Dr. Colijn verklaarde ons trouwens bij die gelegenheid, dat hij niets zoo graag leest als levensbeschrijvingen van groote persoonlijkheden. Ook dit is verklaarbaar. Zou voor zijn sterke dappere leven de geschiedenis van andere grooten niet oen sterke stimulans zijn ge weest? En daarom wordt het toch wel ver klaarbaar, dat wij in die twee werkkamers ook het portret van Napoleon vonden. Vcreeniging ontbonden. Het officieele orgaan „Wiener Zeitung" publiceert een verordening betreffende de ontbinding van de Verecniging van Zuid- Tirolers in Innsbruck. Dc bezittingen der verecniging worden gcconfiskeerd. Hoewel de tekst der verordening inhoudt, dat liet besluit door de Gestapo op 22 Februari 1939 is genomen, schijnt het toch, dat men ver band kan leggen tusschen dezen maatregel en de recente accoorden met Italië betref fende het en massa overbrengen van de Duitsche bevolking uit de streek van den Boven Etsch naar Duitsch gebied. Zooals men weet, heerscht levendige ontevreden heid onder de Zuid-Tiroolsche bevolking, die bedreigd wordt met gedwongen verlaten der gebieden, waar zij sedert eeuwen was gevestigd. Pleidooi voor een Ziekenfondsraad In een vergadering van vertegenwoordi gers van het Nederlandsch Verbond van Vakbewegingen, het Roomsch-Katholieke Werkliedenverbond, het Christelijk Natio naal Vakverbond, de Centrale Bond van Zie kenfondsen en den Bond van Roomsch-Ka tholieke Ziekenfondsen is besloten zich tot de regeering te wenden met het dringende verzoek te willen bevorderen, dat vrijheid van organisatie op ziekenfondsgebied prin cipieel zal worden gewaarborgd en dat van overheidswege een ziekenfondsraad zal wor den ingesteld, aan welken raad o.m. bevoegd heden waren te verleencn moeilijkheden op ziekenfondsgebied tot oplossing te brengen. In de overwegingen, die tot dit besluit hebben geleid, wordt o.m. het volgende ge zegd: Bij verschillende besprekingen, mede naar aanleiding van in een aantal plaatsen be staande conflicten, welke besprekingen sinds het begin van liet vorige jaar zijn gehouden, is komen vast te staan, dat de samenwer king op voet van gelijkheid der samenwer kende partijen door de Maatschappij voor Geneeskunst onmogelijk wordt gemaakt en derhalve moet worden vastgesteld, dat uit eigen krachten der op ziekenfondsgebied werkzame organisaties geen coördinatie, met alles wat daarmede verband houdt, zal kun nen worden tot stand gebracht. Autobus stort in ravijn Vijftien doodern Een autobus van den dienst Alicante— Valencia is, na met een personenauto in botsing te zijn gekomen, in een ravijn ge stort. Vijftien personen werden gedood en 25 gewond. Uit dc Pers van heden DE VIERDAAGSCHE MAAKT VEERKRACHTIG. De Haagsche Post schrijft over de Vier- daagsche o.m.: In een tijd, dat rollende, snelvarende en vliegende verplaatsingen aan de orde van den dag zijn, herneemt misschien juist als tegenwicht de wandelsport haar oude eerejjlaats. Dit is verheugend. Want mar- cheeren in de vrije natuur is niet alleen een kwestie van getrainde beenen. Het kweekt veerkracht en vasthoudendheid. DE BEGINSELVASTHEID DER KATHOLIEKEN In de Haagsche Post (lib.) lezen wij over de Kabinetscrisis: Te betreuren valt dat een groote partij als de roomsch-katholieke in deze hachelijke tij den uitsluitend haar kracht meent te moe ten zoeken in afbraak en dreigementen en het nieuwe bewind reeds ter dood heeft ver oordeeld alvorens het nog één daad heeft kunnen stellen. Vooral met het dreigement der „uiterste noodzaak", het samengaan van roomsch en rood, werd in deze dagen in de katholieke pers veel geschermd. Wij herin neren ons nog don tijd, dat van den kansel den katholieken werd verboden om zelfs maar in hun gewone privé-leven omgang met sociaal-democraten te hebben. Nu is we liswaar in de politiek het geheugen kort, doch wij meenden dat de katholieken er steeds prat op gingen, dat hun politiek niet door een kort geheugen maar door duurza mer beginselen werd belieerscht. Vandaar wellicht, dat zij nog heden het monsterverbond waarmede zij dreigen, als „uiterste noodzaak" be titelen, al blijft het vreemd, dat be ginselvaste lieden als uiterste nood zaak hun beginselen willen laten va ren. WERK VOOR BOUWVAK ARBEIDERS! Het Volk (s.d.a.p.) schrijft: Twee belangrijke adviezen zijn aan de (voor-) vorige regeering uitgebracht: het rapport-Westhoff dat groote werken ten plattelands aanwees, en het rapport-Van der Waerden over de „blijvende werkloosh "d'\ samengesteld door een commissie, die döor den Hoogen Raad van Arbeid was benoemd. Bede rapporten toonen, wat er in Nederland kan worden gedaan door een regeering, die de kracht heeft om aan te pakken. De bezwaren, die men tegen deze plannen opwerpt, zijn vooral van financieëlen aard. Om te doen zien, hoe overdreven deze he rwaren zijn, kiezen wij één der bijlagen van het rapport der commissie-Van der Waer den en wel de beschouwingen van Ch. Glasz over de mogelijkheden van werkloosheidsbe strijding door woningbouw. Op gezag van den volkshuisvestingsin specteur ir. Zoetmuller gaat het rapport uit van feen percentage van 11 PCt. der wonin gen op het platteland, die aanstonds zouden moeten worden vervangen. Er zouden hier voor dus omstreeks 75.000 woningen nieuw gebouwd moeten worden. Indien men deze vervanging over vijf jaren zou verdeelen, zou er werkgelegenheid voor ruim 8700 bouwvakarbeiders per jaar worden gescha pen. Hierbij zou dan nog indirecte werkver schaffing voor steenbakkerijen, kalkzand steenfabrieken, houtzagerijen, houtschave- rijen en timmerfabrieken komen, waardoor nog ongeveer 3500 personen per jaar aan het werk gezet zouden worden, afgezien dan nog van de werkverruiming door de grootere verbruiksuitgaven van de werkkrijgende ar beiders. De bouw van 15.000 woningen per jaar zou naar een berekening van dr. ir. F. Bakker Schut 36 millioen gulden per jaar kosten. De commissie-Van der Waerden meent, dat hiervoor geleend mag worden, voor zoover het in zulke woningen te steken kapitaal zijn rente kan opbrengen. Een deel van de bewoners der woningen zou de volle huur niet geheel zelf kunnen opbrengen, zoodat een deel van de bouwsom gedekt zou moe ten worden uit de gewone jaarlijksche over heidsinkomsten. De berekening van bet rap- port-Glasz is nu, dat er 20 van de 30 mil lioen geleend zou mogen worden en dat 16 millioen ten laste van de gewone uitgaven zou komen, een berekening, die ons al te voorzichtig lijkt. Intusschen staat hier tegen over, dat door de vermindering der werk loosheid nagenoeg 8 millioen aan steun be spaard zou worden. He bouwplan, waardoor de woning nood ten plattelande geheel zou ver dwijnen, zou derhalve vijf jaar lang niet meer dan S millioen gulden vorderen, waardoor tevens een aan zienlijke vermindering van de werk loosheid te bereiken ware. Ziehier één van dc mogelijkheden voor een ministerie, dat een grootsche bestrijding van de werkloosheidsramp als eerste taak zou beschouwen. Innsbruck, de hoofdstad van Tirol. Auto met zes inzittenden tegen boom Slechts lichtgewonden. Door nog niet bekende oorzaak reeds Don derdagavond omstreeks tien uur een auto met zes personen te Oirschot tegen een boom. De heer de Rooy uit Dordrecht reed met zijn wagen, waarin zijn vrouw, twee kin deren, zijn schoonmoeder en de heer K. za ten, uit de richting Oirschot naar Tilburg. Op den Spoordonkscheweg reed hü met tamelijke vaart tegen een boom. De inzit tenden werden gewond, terwijl de auto licht beschadigd werd. De bestuurder kreeg snij- wonden aan hoofd en schouders en K. liep aan den neus op. Een der kinderen werd door glasscherven aan het gelaat gewond. Alle inzittenden werden door dokter Bur gering uit Oisterwijk naar het ziekenhuis aldaar overgebracht. De bestuurder en het gewonde kind zijn ter verpleging opgeno men. Hun toestand is bevredigend. De licht gewonden konden na verbonden te zijn huiswaarts keeren. De auto is in beslag genomen, doch na onderzoek vrijgegeven. Engeland tegen het Iersche geweld Een plan ontdekt voor aanval len op munitiegebouwen, vlieg velden en menschenlevens. Het Engelsche Hoogerhuis heeft de wet tot verhindering van geweld in tweede lezing zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Bij de indiening van de wet in tweede le zing verklaarde De la Warr, dat er tot dus ver 130 aanslagen waren gepleegd, voor mil- lioenen ponden schade was aangericht, twee menschen gedood en 73 personen min of meer ernstig gewond waren. Het was, aldus De la Warr, al erg genoeg dat dergelijke aanslagen in dezen tijd werden gepleegd, doch men behoefde niet over veel verbeel ding te beschikken om in te zien, wat het zou worden, zoo er een oorlog mocht uit breken. Spr. legde cr den nadruk op, dat al deze aanslagen doelloos waren, omdat geen verstandig mensch zich zou kunnen ver beelden, dat de houding der regeering door zulk een optreden ook maar in het minst zou worden beinvloed. Hij verklaarde voorts, dat het noodig was, de wet vandaag geheel af te handelen, omdat er op dit oogenblik een weloverwogen plan gaande was, om bepaal de zienswijzen ten aanzien van Iersche aan gelegenheden aan de Britsche regeering op te dringen. Dit plan is opgesteld met de gron digheid van een militairen gene rale» staf. Wij zijn, aldus De la Warr, zoo gelukkig geweest tenmin ste één uitgave van dit plan in han den te krijgen, waarin regelingen zijn vastgesteld voor aanvallen op onze openbare diensten, op onze mu nitiefabrieken en vliegvelden, en het beperkt zich niet slecht) tot aansla gen op openbare eigendommen doch ook op menschenlevens. Na hulde gebracht te hebben aan de me dewerking, die de oppositiepartijen ver leend hebben door het aannemen van de wet te vergemakkelijken, vervolg»De la Warr: de bevoegdheden, die door deze wet worden verleend, zijn van dien aard, dat geen enkel lid van het parlement ze ook maar voor een oogenblik zou dulden, tenzij bij allerhoog ste noodzaak. De wet zal gedurende twee jaar van kracht zijn. Een kortere periode zou niet doeltreffend zijn. De wet is werke lijk gematigd, vergeleken met het gevaar, waarvoor wij geplaatst zijn, en wij hebben ons meer bepaald tot het beginsel van pre ventie dhn van bestraffing. Wij weten, dat er een groep van gewetenlooze en misleide mannen bestaat, die zich noch om eigendom men, noch om menschenlevens bekom meren. Velen hunner zijn aan de politie hekend. doch tot dusver kon niet voldoende bewijsmateriaal ver zameld worden om hen te verhin deren, onze veiligheid in gevaar te brengen. Wet ook in derde lezing aange nomen. Na met enkele wijzigingen door dc com missie te zijn goedgekeurd is dc wet in der de lezing aangenomen en naar het Lager huis teruggezonden ter behandeling van de amendementen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 10