Hoe Amerika zijn
spoorweg kreeg...
E AN HERSHOLT
ollywood
In September 1939
seint:
Fluistercampagne
Waarom Koningin
Victoria?
Op z'n Paaschbest
ln de Wild-West!
M*sc«n
Jean Hersholt zien we hier in
zijn creatie van „Dr. Christian".
een van de radio in Amerika
beroemde figuur.
Jean Hersholt, de innemende tooneel- en filmveteraan, is
in 1886 te Kopenhagen geboren en studeerde er in de beel
dende kunsten. Uitsluitend om het dringend benoodigde
geld aanvaardde hij een engagement bij 't Kopcnhaagsche
tooneel. In datzelfde jaar, 1906, maakte hij zijn filmdebuut
voor de Great Northern Films, we 1 kr maatschappij toen in
de Deenschc hoofdstad zetelde.
In 1913 arriveerde Hersholt in Hollywood met een
rondreis-biljct en 50 dollar en sindsdien is zijn weg berg
opwaarts gegaan.
Nog niet lang geleden vierde hij zijn zilveren bruiloft
en het huwelijk van zijn 24-jarigen zoon Allan.
Alhoewel hij bij de film en voor de radio optreedt,
vindt hij nog den tijd voor tal van maatschappelijke
functies.
Hersholt is huiselijk; hij woont in een villa op Beverly
Hills, die 15 jaar geleden onder zijn persoonlijk toezicht
gebouwd werd, waar talrijke van Hersholt's collega's gast
vrijheid genieten.
TWEE PRODUCTIES MET OINOER
ROOERS.
Ka voltooiing van de La Ca va comedic
„Mv Fiflh Avenue Girl", waar de RKO-ster
Ginger Rogera de hoofdrol in speelt, zal
Ginger Rogcrs in twee nieuwe RKO-produc-
ties optreden, waarvan één weer geprodu
ceerd en geregisseerd zal worden door Gre-
gorv La Cava, getiteld „The Primrose Path",
naar oen Broadway succes-stuk, dat George
Abbott bewerkte naar een roman van Vic
toria Lincoln, „February Ilill". Ginger Ro
gers vervult hierin een dramatische rol.
De tweede Ginger Rogers-rilm is „Knchan-
ted Cottage", naar Sir Arthur Wing Pinero's
fantastisch tooneelstuk. Dit gegeven is reeds
in 1923 verfilmd met Richard Barthelmess
en May MsAvoy in de hoofdrollen.
VIER JONGENS GEZOCHT.
Gene Towne en Graham Baker hebben
een oproep geplaatst in iedere belangrijke
plaats der V. S. voor het vinden van 4 jon
gens, die hoofdrollen krijgen in „Swiss Fa-
milv Robinson", de eerste film, die Towne
en Baker voor RKO zullen produceeren.
Zij moeten van Engelsche nationaliteit en
resp. 3, 10, 16 en 17 jaar oud zijn. De 3-jari-
ge jongen zal niets in de film behoeven te
zeggen. De knaap van 10 jaar moet een leer
gierig type zijn; de 16-jarige een fatje, ter
wijl de jongen, dio 17 jaar is, het voorkomen
moet hebben van een cadet.
De candidaten moeten zich schriftelijk of
persoonlijk melden bij de RKO Radio studio,
ter attentie van „The Play's the Thing Pro-
ductions".
DE DIKKE EN DE MAGERE WEER
SAMEN.
De bekende filmspeelster Jean Parker, die
onlangs optrad in de films „It s^ Spring
Again" en „Romance of Redwoods is door
Boris Morros Product ions geëngageerd voor
de vrouwelijke hoofdrol in de Stan Laurel
en Oliver Hardy film „The Flying
Deuce»", welke Edward Suther-
land voor RKO regisseert.
1 Augustus is de productie van
deze Laurel en Hardy film aange
vangen, waarbij de twee komieken
weer voor 't eerst samen optreden,
nadat zij een jaar geleden uit el
kaar gingen.
Eveneens is geëngageerd Regi-
nald Gardner, die in RKO film
„Damscl in Distress" met Fred As-
taire, den onvergetelijken hutier
creëerde.
Ralph Spence en Fred Schiller
schreven het draaiboek van „The
Flying Dcuces."
hopen de Ne-
derlandsche Spoorwegen hun eeuw
feest te vieren.
Om juister te zijn: zij hopen dan
den dag te herdenken, waarop .Ne
derlands eerste spoorlijn, n.1. die
van Amsterdam naar Haarlem, op
den 20stcn September van het jaar
183!) officieel werd geopend.
Kaar aanleiding van dit feit, en
mede in verband met de Nederland-
sche première van de Warner Bros-
film „Dodge City", lijkt het ons
interessant in eenige korte flitsen
de evoluties van de Kederlandsche
Spoorwegen aan ons oog te laten
voorbijtrekken.
De concessie werd verleend op 1
Juni 1836, doch eerst in 1839 kon de
eerste proefrit over een groot deel
van den nieuwen weg Amsterdam
Haarlem geschieden, met de in
Engeland vervaardigde locomotief
„De Snelheid", een machine, welke
geen 20 K.M. per uur haalde.
Schoorvoetend was men overge
gaan tot het verleenen van con
cessie van zoo'n nieuw vervoer
middel, omdat men meende, dat er
in ons land geen behoefte bestond
aan spoorwegen, daar de waterwe
gen voor 't goederen-vervoer ruim
schoots voldoende waren! Dit ge
beurde eerst, nadat de heeren Le
Chevalier, Serruricr en Brade tot
Koning Willem I het verzoek ge
richt hadden te mogen aanleggen"
een ijzeren spoorweg tusschcn Am
sterdam en Rotterdam" of „bij wijze
van proef" tusschcn Amsterdam en Haarlem. Het zou 8 jaren duren, voor de
gehcele lijn Amsterdam-Rotterdam voltooid was.
De drie kiasscn van de rijtuigen werden aangeduid met de namen:
diligence, char a-banc en „waggon" (thans resp. 11, 2c en 3e klasse.)
Diligences waren dicht; char-è-banc eerst open, maar, omdat het er te
koud in was al spoedig dicht; „waggons" eerst ook open, maar, om dezelfde
reden, weldra met zeildoeken afgesloten (tot 1839). Treeplanken bestonden
niet; de conducteurs moesten zich langs de wagens (hetgeen niet van gevaar
ontbloot was) bewegen. De kleur van de diligence was eerst lichtgroen, daarna
donkergroen, vervolgens purperrood; voor de „cluir-u-banc" goud geel; voor
de overige wagons „bruin". Voor degenen, die zich voordétails interesseeren
nog dit- aanvankelijk op iedere bank 7 plaatsen, later 6; char-a-bancs en
„waggons" eerst van harde banken voorzien, later werden de char-è-bancs
met leder en iedere'zitplaats met een lederen rugleuning bekleed.
De belangstelling voor dit nieuwe vervoermiddel was zoo groot, dat op
Pinksterdagen of met de Haarlemmer Kermis water-wagens, ja zelfs beesten
wagens in gebruik werded genomen.
Eerst in 1844 treinverwarming: koperen flesschen met warm water ge
vuld en bestemd voor de passagiers van de diligence (op verzoek).
De eerste spoorweg werd in 1827 in Massucliasctts gebouwd. Terwijl bijna
overal elders particuliere maatschappijen den aanleg en de exploitatie op
zich namen, was het opmerkelijk, dat juist in Amerika, de regeeringen der
verschillende Staten, waaruit de L'nic bestond, dit werk ter hand namen.
Toon. daaruit een algemeen staatsbankroet dreigde te ontstaan, is men
daarvan bijtijds teruggekeerd. In don Staat New York waren reeds een
kleine 300 K.M. spoorweg aangelegd.
Nu nog iets over de typen locomotieven: de „Rocket" (1829) van4George
Stephenson, de eerste bruikbare locomotief ter wereld. Bekroond, woog 4.5
ton (de zwaarste Am^rikaansche goederen locomotief weegt heden ten dage
110 ton).
De stoomcvlinders der machine waren aan den kant bevestigd en zoo
hoog geplaatst, dat ze schuin naar beneden op de as werkten. Bovendien
bevonden zij zich aan de achterzijde der machine.
Bij de locomotief „Planet" in het volgende jaar (1S30) gebouwd, waren
de cylinders reeds horizontaal geplaatst en naderden ze dus den tegenwoor-
digen staat.
De sneltrein-locomotief dateert van plus minus 1SG0. De Amerikaansche
locomotief no. 999 haalde in 1893 tijdens een groote tentoonstelling op het
traject Chicago-Ncw York verscheidene malen een snelheid van 160 K.M.
De machine woog slechts 60 ton.
Het zal ongeveer zeventig jaar geleden
-geweest zijn, toen eenige mannen niet voor-
uitzienden blik der Santa Fé Railroad in
het Zuid-Westelijk deel van Kansas een
spoorweg aanlegden, aan het eindpunt waar
van eens de stad Dodge City zou verrijzen.
De laatste spijker was nog niet in het hout
Uit dagen van een ver verleden.
Eerst goederenvervoer, zeiden de practische Ameri
kanen, de menschen komen vanzelf wel.
Deze fluistercampagne is onschuldiger
dan die welke de internationale politiek be-
heerscht!
Deze foto is uit de nieuwe RKO-film „Way
Down South", waarin de jeugdige filmte
nor, Bobby Brccn, in zijn rol van een plan
tage-bezitter in Louisiana, op timide wijze
,Alan Mowbray overhaalt hem te helpen een
ouden slaaf, gespeeld door Clarencc Muse,
te redden uit de handen van een geldzuch-
tigen voogd en diens wreeden opzichter.
Nieuw succes voor Shirley Temple.
In den laatstcn tijd ziet men telkens weer
Koningin Victoria van Engeland op het bi
oscoopdoek verschijnen. Ka twee of méér
films die geheel aan deze vorstin waren ge
wijd, komt thans een product der 20th Cen-
tury-Fox, de geheel in Technicolor uitge
voerde Shirley Temple film „The Little Prin-
cess" eveneens aandacht vragen voor Vic
toria Regina. Is dit een onnoozele zucht tot
navolging, of kan men xlit verschijnsel op
dieper gaande wijze verklaren?
Het Victoriaanschc tijdperk is voor Enge
land en voor geheel West Europa zeer bij
zonder geweest. En het ligt oneindig ver
van ons af in opvatting en in uiterlijk, of
schoon er nog millioenen menschen in le
ven zijn, die de laatste periode ervan heb
ben meegemaakt. Het is een tijdvak, dat
steeds en steeds meer in het brandpunt der
belangstelling komt te staan.
Een tweede reden is, dat er een verbod
bestaat, nog in leven zijnde vorsten en
vorsten wier sterfdatum nog geen kwart
eeuw oud is, in speelfilms uit te beelden.
Dit verbod is voor den persoon der Engel
sche Koningin kort geleden opgeheven en
dus kon men voldoen aan een wensch, die
reeds lang werd gekoesterd, haar zoo ka
rakteristieke verschijning in filmbeeld vast
te leggen. Dit verklaart de veelvuldigheid,
waarmee wij thans Koningin Victoria op
het doek zien komen.
Deze nieuwe film „The little Princcss",
waarin naast de kleine hoofdvertolkster,
nog Anita Louise en Richard Greene be
langrijke rollen vervullen, geeft ons een bij
zonder juist beeld van het laatste deel van
het Victoriaansche tijdperk, dat zij weer in
volle fleur doet herleven. Heel de romantiek
van dien tijd (en de schrijfster van het ge
lijknamige boek, dat hier verfilmd werd,
Frances Ilodgson Burnctt, wist er weg mee!)
herleeft en stalt haar vollen rijkdom voor
ons uit. En dartrom ook kon die ééne, de
alles bekronende gestalte niet gemist wor
den, moest ook de oude Koningin zelf in
deze film een rol vervullen.
gedreven of de handel begon reeds
bloeien; dozijnen kar-ladingen huiden
vleesch kwamen dagelijks af en aan.
RKO VERNIEUWT CONTRACTEN.
Zoowel Anne Shirley, de jeugdige actrice
uit vele RKO-films, als Lucide Ball hebben
nieuwe overeenkomsten ge teekend met RKO
Radio Pictures.
Anne Shirley trad dit seizoen op in de
RKO-films „Mother Carey's Chickcns", „A
Man to Rcmenber", „Carcer" en zal binnen
kort voor de camera's verschijnen in de
RKO films „Vigil in the Night" (met Carole
Lombard), „Anne of Windy Poplars" en
„Child of Divorce."
Lucille Ball kent men uit „Having Won-
derful Time", „Next Time I Marry", „Go
Chase Yoursclf" en trad onlangs op in John
Farrow's „Five Came Back", een RKO film,
die in Amerika groot opzien baart.
Gewoonlijk wordt de heldin uit
een comboy-film in een katoenen
jurk gestoken, maar hier ziet U er
een, die haar rol vervult uitgedost
in Fifth Avenu's eerste creaties.
Het is Marjorie Reynolds, de tegen
speelster van George O'Brien in de
RKO film „Tember Stampede". Zij
speelt een rijke erfgenamo uit Ame-
rika's society-kringcn, de eigena
resse van uitgestrekte bosschen.
Marjorie Reynolds
tegenspeelster van
Shirley Temple.