Hoe Amerika zijn spoorweg kreeg... E AN HERSHOLT ollywood In September 1939 seint: Fluistercampagne Waarom Koningin Victoria? Op z'n Paaschbest ln de Wild-West! M*sc«n Jean Hersholt zien we hier in zijn creatie van „Dr. Christian". een van de radio in Amerika beroemde figuur. Jean Hersholt, de innemende tooneel- en filmveteraan, is in 1886 te Kopenhagen geboren en studeerde er in de beel dende kunsten. Uitsluitend om het dringend benoodigde geld aanvaardde hij een engagement bij 't Kopcnhaagsche tooneel. In datzelfde jaar, 1906, maakte hij zijn filmdebuut voor de Great Northern Films, we 1 kr maatschappij toen in de Deenschc hoofdstad zetelde. In 1913 arriveerde Hersholt in Hollywood met een rondreis-biljct en 50 dollar en sindsdien is zijn weg berg opwaarts gegaan. Nog niet lang geleden vierde hij zijn zilveren bruiloft en het huwelijk van zijn 24-jarigen zoon Allan. Alhoewel hij bij de film en voor de radio optreedt, vindt hij nog den tijd voor tal van maatschappelijke functies. Hersholt is huiselijk; hij woont in een villa op Beverly Hills, die 15 jaar geleden onder zijn persoonlijk toezicht gebouwd werd, waar talrijke van Hersholt's collega's gast vrijheid genieten. TWEE PRODUCTIES MET OINOER ROOERS. Ka voltooiing van de La Ca va comedic „Mv Fiflh Avenue Girl", waar de RKO-ster Ginger Rogera de hoofdrol in speelt, zal Ginger Rogcrs in twee nieuwe RKO-produc- ties optreden, waarvan één weer geprodu ceerd en geregisseerd zal worden door Gre- gorv La Cava, getiteld „The Primrose Path", naar oen Broadway succes-stuk, dat George Abbott bewerkte naar een roman van Vic toria Lincoln, „February Ilill". Ginger Ro gers vervult hierin een dramatische rol. De tweede Ginger Rogers-rilm is „Knchan- ted Cottage", naar Sir Arthur Wing Pinero's fantastisch tooneelstuk. Dit gegeven is reeds in 1923 verfilmd met Richard Barthelmess en May MsAvoy in de hoofdrollen. VIER JONGENS GEZOCHT. Gene Towne en Graham Baker hebben een oproep geplaatst in iedere belangrijke plaats der V. S. voor het vinden van 4 jon gens, die hoofdrollen krijgen in „Swiss Fa- milv Robinson", de eerste film, die Towne en Baker voor RKO zullen produceeren. Zij moeten van Engelsche nationaliteit en resp. 3, 10, 16 en 17 jaar oud zijn. De 3-jari- ge jongen zal niets in de film behoeven te zeggen. De knaap van 10 jaar moet een leer gierig type zijn; de 16-jarige een fatje, ter wijl de jongen, dio 17 jaar is, het voorkomen moet hebben van een cadet. De candidaten moeten zich schriftelijk of persoonlijk melden bij de RKO Radio studio, ter attentie van „The Play's the Thing Pro- ductions". DE DIKKE EN DE MAGERE WEER SAMEN. De bekende filmspeelster Jean Parker, die onlangs optrad in de films „It s^ Spring Again" en „Romance of Redwoods is door Boris Morros Product ions geëngageerd voor de vrouwelijke hoofdrol in de Stan Laurel en Oliver Hardy film „The Flying Deuce»", welke Edward Suther- land voor RKO regisseert. 1 Augustus is de productie van deze Laurel en Hardy film aange vangen, waarbij de twee komieken weer voor 't eerst samen optreden, nadat zij een jaar geleden uit el kaar gingen. Eveneens is geëngageerd Regi- nald Gardner, die in RKO film „Damscl in Distress" met Fred As- taire, den onvergetelijken hutier creëerde. Ralph Spence en Fred Schiller schreven het draaiboek van „The Flying Dcuces." hopen de Ne- derlandsche Spoorwegen hun eeuw feest te vieren. Om juister te zijn: zij hopen dan den dag te herdenken, waarop .Ne derlands eerste spoorlijn, n.1. die van Amsterdam naar Haarlem, op den 20stcn September van het jaar 183!) officieel werd geopend. Kaar aanleiding van dit feit, en mede in verband met de Nederland- sche première van de Warner Bros- film „Dodge City", lijkt het ons interessant in eenige korte flitsen de evoluties van de Kederlandsche Spoorwegen aan ons oog te laten voorbijtrekken. De concessie werd verleend op 1 Juni 1836, doch eerst in 1839 kon de eerste proefrit over een groot deel van den nieuwen weg Amsterdam Haarlem geschieden, met de in Engeland vervaardigde locomotief „De Snelheid", een machine, welke geen 20 K.M. per uur haalde. Schoorvoetend was men overge gaan tot het verleenen van con cessie van zoo'n nieuw vervoer middel, omdat men meende, dat er in ons land geen behoefte bestond aan spoorwegen, daar de waterwe gen voor 't goederen-vervoer ruim schoots voldoende waren! Dit ge beurde eerst, nadat de heeren Le Chevalier, Serruricr en Brade tot Koning Willem I het verzoek ge richt hadden te mogen aanleggen" een ijzeren spoorweg tusschcn Am sterdam en Rotterdam" of „bij wijze van proef" tusschcn Amsterdam en Haarlem. Het zou 8 jaren duren, voor de gehcele lijn Amsterdam-Rotterdam voltooid was. De drie kiasscn van de rijtuigen werden aangeduid met de namen: diligence, char a-banc en „waggon" (thans resp. 11, 2c en 3e klasse.) Diligences waren dicht; char-è-banc eerst open, maar, omdat het er te koud in was al spoedig dicht; „waggons" eerst ook open, maar, om dezelfde reden, weldra met zeildoeken afgesloten (tot 1839). Treeplanken bestonden niet; de conducteurs moesten zich langs de wagens (hetgeen niet van gevaar ontbloot was) bewegen. De kleur van de diligence was eerst lichtgroen, daarna donkergroen, vervolgens purperrood; voor de „cluir-u-banc" goud geel; voor de overige wagons „bruin". Voor degenen, die zich voordétails interesseeren nog dit- aanvankelijk op iedere bank 7 plaatsen, later 6; char-a-bancs en „waggons" eerst van harde banken voorzien, later werden de char-è-bancs met leder en iedere'zitplaats met een lederen rugleuning bekleed. De belangstelling voor dit nieuwe vervoermiddel was zoo groot, dat op Pinksterdagen of met de Haarlemmer Kermis water-wagens, ja zelfs beesten wagens in gebruik werded genomen. Eerst in 1844 treinverwarming: koperen flesschen met warm water ge vuld en bestemd voor de passagiers van de diligence (op verzoek). De eerste spoorweg werd in 1827 in Massucliasctts gebouwd. Terwijl bijna overal elders particuliere maatschappijen den aanleg en de exploitatie op zich namen, was het opmerkelijk, dat juist in Amerika, de regeeringen der verschillende Staten, waaruit de L'nic bestond, dit werk ter hand namen. Toon. daaruit een algemeen staatsbankroet dreigde te ontstaan, is men daarvan bijtijds teruggekeerd. In don Staat New York waren reeds een kleine 300 K.M. spoorweg aangelegd. Nu nog iets over de typen locomotieven: de „Rocket" (1829) van4George Stephenson, de eerste bruikbare locomotief ter wereld. Bekroond, woog 4.5 ton (de zwaarste Am^rikaansche goederen locomotief weegt heden ten dage 110 ton). De stoomcvlinders der machine waren aan den kant bevestigd en zoo hoog geplaatst, dat ze schuin naar beneden op de as werkten. Bovendien bevonden zij zich aan de achterzijde der machine. Bij de locomotief „Planet" in het volgende jaar (1S30) gebouwd, waren de cylinders reeds horizontaal geplaatst en naderden ze dus den tegenwoor- digen staat. De sneltrein-locomotief dateert van plus minus 1SG0. De Amerikaansche locomotief no. 999 haalde in 1893 tijdens een groote tentoonstelling op het traject Chicago-Ncw York verscheidene malen een snelheid van 160 K.M. De machine woog slechts 60 ton. Het zal ongeveer zeventig jaar geleden -geweest zijn, toen eenige mannen niet voor- uitzienden blik der Santa Fé Railroad in het Zuid-Westelijk deel van Kansas een spoorweg aanlegden, aan het eindpunt waar van eens de stad Dodge City zou verrijzen. De laatste spijker was nog niet in het hout Uit dagen van een ver verleden. Eerst goederenvervoer, zeiden de practische Ameri kanen, de menschen komen vanzelf wel. Deze fluistercampagne is onschuldiger dan die welke de internationale politiek be- heerscht! Deze foto is uit de nieuwe RKO-film „Way Down South", waarin de jeugdige filmte nor, Bobby Brccn, in zijn rol van een plan tage-bezitter in Louisiana, op timide wijze ,Alan Mowbray overhaalt hem te helpen een ouden slaaf, gespeeld door Clarencc Muse, te redden uit de handen van een geldzuch- tigen voogd en diens wreeden opzichter. Nieuw succes voor Shirley Temple. In den laatstcn tijd ziet men telkens weer Koningin Victoria van Engeland op het bi oscoopdoek verschijnen. Ka twee of méér films die geheel aan deze vorstin waren ge wijd, komt thans een product der 20th Cen- tury-Fox, de geheel in Technicolor uitge voerde Shirley Temple film „The Little Prin- cess" eveneens aandacht vragen voor Vic toria Regina. Is dit een onnoozele zucht tot navolging, of kan men xlit verschijnsel op dieper gaande wijze verklaren? Het Victoriaanschc tijdperk is voor Enge land en voor geheel West Europa zeer bij zonder geweest. En het ligt oneindig ver van ons af in opvatting en in uiterlijk, of schoon er nog millioenen menschen in le ven zijn, die de laatste periode ervan heb ben meegemaakt. Het is een tijdvak, dat steeds en steeds meer in het brandpunt der belangstelling komt te staan. Een tweede reden is, dat er een verbod bestaat, nog in leven zijnde vorsten en vorsten wier sterfdatum nog geen kwart eeuw oud is, in speelfilms uit te beelden. Dit verbod is voor den persoon der Engel sche Koningin kort geleden opgeheven en dus kon men voldoen aan een wensch, die reeds lang werd gekoesterd, haar zoo ka rakteristieke verschijning in filmbeeld vast te leggen. Dit verklaart de veelvuldigheid, waarmee wij thans Koningin Victoria op het doek zien komen. Deze nieuwe film „The little Princcss", waarin naast de kleine hoofdvertolkster, nog Anita Louise en Richard Greene be langrijke rollen vervullen, geeft ons een bij zonder juist beeld van het laatste deel van het Victoriaansche tijdperk, dat zij weer in volle fleur doet herleven. Heel de romantiek van dien tijd (en de schrijfster van het ge lijknamige boek, dat hier verfilmd werd, Frances Ilodgson Burnctt, wist er weg mee!) herleeft en stalt haar vollen rijkdom voor ons uit. En dartrom ook kon die ééne, de alles bekronende gestalte niet gemist wor den, moest ook de oude Koningin zelf in deze film een rol vervullen. gedreven of de handel begon reeds bloeien; dozijnen kar-ladingen huiden vleesch kwamen dagelijks af en aan. RKO VERNIEUWT CONTRACTEN. Zoowel Anne Shirley, de jeugdige actrice uit vele RKO-films, als Lucide Ball hebben nieuwe overeenkomsten ge teekend met RKO Radio Pictures. Anne Shirley trad dit seizoen op in de RKO-films „Mother Carey's Chickcns", „A Man to Rcmenber", „Carcer" en zal binnen kort voor de camera's verschijnen in de RKO films „Vigil in the Night" (met Carole Lombard), „Anne of Windy Poplars" en „Child of Divorce." Lucille Ball kent men uit „Having Won- derful Time", „Next Time I Marry", „Go Chase Yoursclf" en trad onlangs op in John Farrow's „Five Came Back", een RKO film, die in Amerika groot opzien baart. Gewoonlijk wordt de heldin uit een comboy-film in een katoenen jurk gestoken, maar hier ziet U er een, die haar rol vervult uitgedost in Fifth Avenu's eerste creaties. Het is Marjorie Reynolds, de tegen speelster van George O'Brien in de RKO film „Tember Stampede". Zij speelt een rijke erfgenamo uit Ame- rika's society-kringcn, de eigena resse van uitgestrekte bosschen. Marjorie Reynolds tegenspeelster van Shirley Temple.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 10