Hoe A m e r i k a z i j ti
spoorweg kreeg.,
EAN HERSHOLT
ollywood
In September 1939...
seint
Fluistercampagne
Waarom Koningin
Victoria?
Op z'n Paaschbes
ln de Wild-West
Jean Hersholt zien we hier in
zijn creatie pan „Dr. Christian",
een van de radio in Amerika
beroemde figuur.
hopen de Ne*
derlandschc Spoorwegen liun eeuw
feest te vieren.
Om juister te zijn: zij hopen dan
den dag te herdenken, waarop Ne-
Uit dagen van een ver verleden.
Eerst goederenvervoer, zeiden de practische Ameri
kanen, de menschen komen vanzelf weL
Jean Hersholt, de innemende tooneel- en filmveteraan, is
in 1886 te Kopenhagen geboren en studeerde er in de beel
dende kunsten. Uitsluitend om het dringend betioodigde
geld aanvaardde hij een engagement hij 't Kopenhaagsche
tooneel. In datzelfde jaar, 1906, maakte hij zijn filmdebuut
voor de Great Northern Films, welke maatschappij toen in
de Deensche hoofdstad zetelde.
In 1913 arriveerde Hersholt in Hollywood met een
rondreis-biljet en 50 dollar en sindsdien is zijn weg berg
opwaarts gegaan.
Nog niet lang geleden vierde hij zijn zilveren bruiloft
en het huwelijk van zijn 24-jarigen zoon Allan.
Alhoewel hij bij de film en voor de radio optreedt,
vindt hij nog den tijd voor tal van maatschappelijke
functies.
Hersholt is huiselijk; hij woont in een villa op Beverly
Hills, die 15 jaar geleden onder zijn persoonlijk toezicht
gebouwd werd, waar talrijke van Hersholt's collega's gast
vrijheid genieten.
TWEE PRODUCTIES MET G1NGER
ROGERS.
Na voltooiing van de La Cava comedie
„My Fifih Avenue Girl", waar de RKO-ster
Ginger Rogers de hoofdrol in speelt, zal
Ginger Rogers in twee nieuwe RKO-produc-
ties optreden, waarvan één weer geprodu
ceerd en geregisseerd zal worden door Gre-
gory I*a Cava, getiteld „The Primrose Path",
naar een Broadway succes-stuk, dat George
Abbott bewerkte naar een roman van Vic
toria Lincoln, „February III11". Ginger Ro
gers vervult hierin een dramatische rol.
De tweede Ginger Rogers-rilm is „F.nchan-
ted Cottage", naar Sir Arthur Wing Pinero's
fantastisch tooneelstuk. Dit gegeven is reeds
in 1923 verfilmd met Richard Barthelmeas
en May MsAvoy in de hoofdrollen.
VIER JONGENS GEZOCHT.
Gene Towne en Graham Baker hebben
een oproep geplaatst in iedere belangrijke
plaats der V. S. voor het vinden van 4 jon-
geus, die hoofdrollen krijgen in „Swiss Fa-
milv Robinson", de eerste film, die Towne
en Baker voor RKO zullen produceeren.
Zij moeten van F.ngelsche nationaliteit en
resp. 3, 10, 1G en 17 jaar oud zijn. De 3-jari-
ge jongen zal niets in de film behoeven te
zeggen. Dc knaap van 10 jaar moet een leer
gierig tvpe zijn; de 10-jarige een fatje, ter
wijl de jongen, die 17 jaar is, het voorkomen
moet hebben van een cadet.
De candidaten moeten zich schriftelijk of
persoonlijk melden bij de RKO Radio studio,
ter attentie van „The Plavs the Thing#Pro-
ductions".
DE DIKKE EN DE MAGERE WEER
SAMEN.
De bekende filmspeelster Jean Parker, die
onlangs optrad in de films Spring
\galn en „Romance of Redwoods", is door
Boris Morros Productions geëngageerd voor
de vrouwelijke hoofdrol in de Stan Laurel
en Oliver Hardy film „The Flving
Deuces", welke Edward Suther-
land voor RKO regisseert.
1 Augustus is de productie van
deze Laurel en Hardy film aange
vangen, waarbij de twee komieken
weer voor 't eerst samen optreden,
nadat zij een jaar geleden uit el
kaar gingen.
Eveneens is geëngageerd Regi-
nald Gardner, die in RKO film
„Damsel in Distress" met Fred As-
taire, den onvergetelijken butler
creëerde.
Ralph Spence en Fred Schiller
schreven het draaiboek van „The
Flying Deuces."
derland's eerste spoorlijn, n.1. die
van Amsterdam naar Haarlem, op
den 20sten September van het jaar
1839 officieel werd geopend.
Naar aanleiding van dit feit, en
mede in verband met de Nederland-
sche première van de Warner Bros-
film „Dodgc City", lijkt het ons
interessant in ccnigc korte flitsen
de evoluties van dc Ncderlandsche
Spoorwegen aan ons oog te laten
voorbijtrekken.
De concessie werd verleend op 1
Juni 183G, doch eerst in 1839 kon de
eerste proefrit over een groot deel
van den nieuwen weg Amsterdam
Haarlem geschieden, met de in
Engeland vervaardigde locomotief
„De Snelheid", een machine, welke
geen 20 K.M. per uur haalde.
Schoorvoetend was men overge
gaan tot het verleenen van con
cessie van zoo'n nieuw vervoer
middel, omdat men meende, dat er
in ons land geen behoefte bestond
aan spoorwegen, daar de waterwe
gen voor 't goederen-vervoer ruim
schoots voldoende waren! Dit ge
beurde eerst, nadat de heeren Le
Chevalier, Serrurier en Bradc tot
Koning Willem I het verzoek ge
richt hadden te mogen aanleggen"
een ijzeren spoorweg tusschen Am
sterdam en Rotterdam" of „bij wijze
van proef" tusschen Amsterdam cn Haarlem. Het zou 8 jaren duren, voor de
geheole lijn Amsterdam-Rotterdam voltooid was.
De drie kiasscn van dc rijtuigen werden aangeduid met de namen:
diligence, char-a-banc en „waggon" (thans resp. 11, 2e en 3c klasse.)
Diligences waren dicht; char-a-banc eerst open, maar, omdat het er te
koud in was al spoedig dicht; „waggons" eerst ook open, maar, om dezelfde
reden, weldra met zeildoeken afgesloten (tot 1859). Treeplanken bestonden
niet; de conducteurs moesten zich langs de wagens (hetgeen niet van gevaar
ontbloot was) bewegen. De kleur van dc diligence was eerst lichtgroen, daarna
donkergroen, vervolgens purperrood; voor de „ehar-è-banc." goud geel; voor
de overige wagons „bruin". Voor degenen, die zich voordétails interesseeren
nog dit- aanvankelijk op iedere bank 7 plaatsen, later 6; char-è-bancs en
„waggons" eerst van harde banken voorzien, later wérden de char-è-bancs
met leder en iedere zitplaats met een lederen rugleuning bekleed.
De belangstelling voor dit nieuwe vervoermiddel was zoo groot, dat op
Pinksterdagen of met de Haarlemmer Kermis water-wagens, ja zelfs beesten
wagens in gebruik werden genomen.
Eerst in 1844 trein verwarming: koperen flesselicn met warm water ge
vuld cn bestemd voor dc passagiers van de diligence (op verzoek).
Dc eerste spoorweg werd in 1827 in Massuchasetts gebouwd. Terwijl bijna
overal elders particuliere maatschappijen den aanleg en de exploitatie op
zich namen, \vas het opmerkelijk, dat juist in Amerika, do regccringen der
verschillende Staten, waaruit de Unie bestond, dit werk ter hand namen.
Toen daaruit een algemeen staatsbankroet dreigde te ontstaan, is men
daarvan bijtijds teruggekeerd. In den Staat New York waren reeds een
kleine 300 K.M. spoorweg aangelegd.
Nu nog iets over de typen locomotieven: de „Rocket" (1829) van George
Stephenson, de eerste bruikbare locomotief ter wereld. Bekroond, woog 4.5
ton (de zwaarste Amerikaansche goedercnlocomotief weegt heden ten dage
110 ton).
De stoomcvlinders der machine waren aan den kant bevestigd èn zoo
hoog geplaatst, dat ze schuin naar beneden op de as werkten. Bovendien
bevonden zij zich aan de achterzijde der machine.
Bij de locomotief „Planet" in het volgende jaar (1830) gebouwd, waren
de cylinders reeds horizontaal geplaatst en naderden ze dus den tegenwoor-
digen staat.
De sneltrein-locomotief dateert van plus minus 1860. De Amerikaansche
locomotief no. 999 haalde in 1893 tijdens een groote tentoonstelling op het
traject Chicago-New York verscheidene malen een snelheid van 160 K.M.
De machine woog slechts 60 ton.
Het zal ongeveer zeventig jaar geleden
geweest zijn, toen eenige mannen met voor
uitziende!! blik der Santa Fé Railroad in
het Zuid-Westelijk deel van Kansas een
spoorweg aanlegden, aan het eindpunt waar
van eens de stad Dodge City zou verrijzen.
De laatste spijkor was nog niet in het hout
Deze fluistercampagne is onschuldiger
dan die welke de internationale politiek be-
heerscht!
Deze foto is uit de nieuwe RKO-film „Way
Down South", waarin de jeugdige filmte
nor, Bobby Breen, in zijn rol van een plan
tage-bezitter in Louisiana, op timide wijze
Alan Mowbray overhaalt hem te helpen e.en
ouden slaaf, gespeeld door Clarence Muse,
te redden uit de handen van een geldzuch-
tigen voogd en diens wreeden opzichter.
Nieuw succes voor Shirley Temple.
In den laatstcn tijd ziet men telkens weer
Koningin Victoria van Engeland op het bi
oscoopdoek verschijnen. Na twee of méér
films die geheel aan deze vorstin waren ge
wijd, komt thans een product der 20th Cen-
tury-Fox, de geheel in Technicolor uitge
voerde Shirley Temple film „The Little Prin-
cess" eveneens aandacht vragen voor Vic
toria Regina. Is dit een onnoozele zucht tot
navolging, of kan men dit verschijnsel op
dieper gaande wijze verklaren?
Het Victoriaansche tijdperk is voor Enge
land en voor geheel West Europa zeer bij
zonder geweest. En het ligt oneindig ver
van ons af in opvatting en in uiterlijk, of
schoon er nog millioenen menschen in le-
ven zijn, die dc laatste' periode ervan heb-
lx?11 meegemaakt. Het is een tijdvak, dat
steeds en steeds meer in het brandpunt der
belangstelling komt te staan.
Een tweede reden is, dat er een verbod
bestaat, nog in leven zijnde vorsten en
vorsten wier sterfdatum nog geen kwart
eeuw oud is, in speelfilms uit te beelden.
Dit verbod is voor den persoon der Engel-
schc Koningin kort geleden opgeheven en
dus kon men voldoen aan een wensch, die
reeds lang werd gekoesterd, haar zoo ka
rakteristieke verschijning in filmbeeld vast
te leggen. Dit verklaart de veelvuldigheid,
waarmee wij thans Koningin Victoria op
het doek zien komen.
Deze nieuwe film „The little Princess",
waarin naast do kleine hoofd vertolkster,
nog Anita Louiso cn Richard Greene be
langrijke rollen vervullen, geeft ons een bij
zonder juist beeld van het laatste deel van
het Victoriaansche tijdperk, dat zij weer in
volle fleur doet herleven. Heel de romantiek
van dien tijd (en de schrijfster van het ge
lijknamige boek, dat hier verfilmd werd,
Franc es Hodgson Burnett, wist er weg mee!)
herleeft en stalt, haar vollen rijkdom voor
ons uit. En dMrom ook kon die ééne, de
alles bekronende gestalte niet gemist wor
den, moest ook dc oude Koningin zelf in
deze film een rol vervullen.
gedreven of de handel begon reeds L
bloeien; dozijnen kar-ladingen huiden fl
vleesch kwamen dagelijks af en aan.' I
RKO VERNIEUWT CONTRACTEN,
Zoowel Anne Shirley, de jeugdige act
uit vele RKO-films, als Lucide Ball hel
nieuwe overeenkomsten geteekend met!
Radio Pictures.
Anne Shirley trad dit seizoen op i:
RKO-films „Mother Carey's Chickens",
Man to Renicnber", „Cureer" en zal bin
kort voor do camera's verschijnen in
RKO films „Vigil in the Night" (met Ca
Lombard), „Anne of Windy Poplars"
„Child of Divorce."
Lucille Ball kent men uit „Ilaving 1
derful Time", „Next Time I Marrv",
Chase Yourself" en trad onlangs op ini
Farrow's. „Five Canie Back", een RKO^
die in Amerika groot opzien baart
Gewoonlijk wordt de heldin ir
een comboy-film in een katoene
jurk gestoken, maar hier ziet U
een, die haar rol vervult uitgedos
in Fifth Avenu's eerste creatie
Het is Marjorie Reynolds, de tegei
speelster van George O'Brien in d
RKO film „Tember Stampede". Z
speelt een rijke erfgename uit An>
rika's society-kringen, de eigen
resse van uitgestrekte bosschen.
Marjorie ReynoU
tegenspeelster rt
Shirley Temple.