Hoe A m e r i k a z i j ti spoorweg kreeg., EAN HERSHOLT ollywood In September 1939... seint Fluistercampagne Waarom Koningin Victoria? Op z'n Paaschbes ln de Wild-West Jean Hersholt zien we hier in zijn creatie pan „Dr. Christian", een van de radio in Amerika beroemde figuur. hopen de Ne* derlandschc Spoorwegen liun eeuw feest te vieren. Om juister te zijn: zij hopen dan den dag te herdenken, waarop Ne- Uit dagen van een ver verleden. Eerst goederenvervoer, zeiden de practische Ameri kanen, de menschen komen vanzelf weL Jean Hersholt, de innemende tooneel- en filmveteraan, is in 1886 te Kopenhagen geboren en studeerde er in de beel dende kunsten. Uitsluitend om het dringend betioodigde geld aanvaardde hij een engagement hij 't Kopenhaagsche tooneel. In datzelfde jaar, 1906, maakte hij zijn filmdebuut voor de Great Northern Films, welke maatschappij toen in de Deensche hoofdstad zetelde. In 1913 arriveerde Hersholt in Hollywood met een rondreis-biljet en 50 dollar en sindsdien is zijn weg berg opwaarts gegaan. Nog niet lang geleden vierde hij zijn zilveren bruiloft en het huwelijk van zijn 24-jarigen zoon Allan. Alhoewel hij bij de film en voor de radio optreedt, vindt hij nog den tijd voor tal van maatschappelijke functies. Hersholt is huiselijk; hij woont in een villa op Beverly Hills, die 15 jaar geleden onder zijn persoonlijk toezicht gebouwd werd, waar talrijke van Hersholt's collega's gast vrijheid genieten. TWEE PRODUCTIES MET G1NGER ROGERS. Na voltooiing van de La Cava comedie „My Fifih Avenue Girl", waar de RKO-ster Ginger Rogers de hoofdrol in speelt, zal Ginger Rogers in twee nieuwe RKO-produc- ties optreden, waarvan één weer geprodu ceerd en geregisseerd zal worden door Gre- gory I*a Cava, getiteld „The Primrose Path", naar een Broadway succes-stuk, dat George Abbott bewerkte naar een roman van Vic toria Lincoln, „February III11". Ginger Ro gers vervult hierin een dramatische rol. De tweede Ginger Rogers-rilm is „F.nchan- ted Cottage", naar Sir Arthur Wing Pinero's fantastisch tooneelstuk. Dit gegeven is reeds in 1923 verfilmd met Richard Barthelmeas en May MsAvoy in de hoofdrollen. VIER JONGENS GEZOCHT. Gene Towne en Graham Baker hebben een oproep geplaatst in iedere belangrijke plaats der V. S. voor het vinden van 4 jon- geus, die hoofdrollen krijgen in „Swiss Fa- milv Robinson", de eerste film, die Towne en Baker voor RKO zullen produceeren. Zij moeten van F.ngelsche nationaliteit en resp. 3, 10, 1G en 17 jaar oud zijn. De 3-jari- ge jongen zal niets in de film behoeven te zeggen. Dc knaap van 10 jaar moet een leer gierig tvpe zijn; de 10-jarige een fatje, ter wijl de jongen, die 17 jaar is, het voorkomen moet hebben van een cadet. De candidaten moeten zich schriftelijk of persoonlijk melden bij de RKO Radio studio, ter attentie van „The Plavs the Thing#Pro- ductions". DE DIKKE EN DE MAGERE WEER SAMEN. De bekende filmspeelster Jean Parker, die onlangs optrad in de films Spring \galn en „Romance of Redwoods", is door Boris Morros Productions geëngageerd voor de vrouwelijke hoofdrol in de Stan Laurel en Oliver Hardy film „The Flving Deuces", welke Edward Suther- land voor RKO regisseert. 1 Augustus is de productie van deze Laurel en Hardy film aange vangen, waarbij de twee komieken weer voor 't eerst samen optreden, nadat zij een jaar geleden uit el kaar gingen. Eveneens is geëngageerd Regi- nald Gardner, die in RKO film „Damsel in Distress" met Fred As- taire, den onvergetelijken butler creëerde. Ralph Spence en Fred Schiller schreven het draaiboek van „The Flying Deuces." derland's eerste spoorlijn, n.1. die van Amsterdam naar Haarlem, op den 20sten September van het jaar 1839 officieel werd geopend. Naar aanleiding van dit feit, en mede in verband met de Nederland- sche première van de Warner Bros- film „Dodgc City", lijkt het ons interessant in ccnigc korte flitsen de evoluties van dc Ncderlandsche Spoorwegen aan ons oog te laten voorbijtrekken. De concessie werd verleend op 1 Juni 183G, doch eerst in 1839 kon de eerste proefrit over een groot deel van den nieuwen weg Amsterdam Haarlem geschieden, met de in Engeland vervaardigde locomotief „De Snelheid", een machine, welke geen 20 K.M. per uur haalde. Schoorvoetend was men overge gaan tot het verleenen van con cessie van zoo'n nieuw vervoer middel, omdat men meende, dat er in ons land geen behoefte bestond aan spoorwegen, daar de waterwe gen voor 't goederen-vervoer ruim schoots voldoende waren! Dit ge beurde eerst, nadat de heeren Le Chevalier, Serrurier en Bradc tot Koning Willem I het verzoek ge richt hadden te mogen aanleggen" een ijzeren spoorweg tusschen Am sterdam en Rotterdam" of „bij wijze van proef" tusschen Amsterdam cn Haarlem. Het zou 8 jaren duren, voor de geheole lijn Amsterdam-Rotterdam voltooid was. De drie kiasscn van dc rijtuigen werden aangeduid met de namen: diligence, char-a-banc en „waggon" (thans resp. 11, 2e en 3c klasse.) Diligences waren dicht; char-a-banc eerst open, maar, omdat het er te koud in was al spoedig dicht; „waggons" eerst ook open, maar, om dezelfde reden, weldra met zeildoeken afgesloten (tot 1859). Treeplanken bestonden niet; de conducteurs moesten zich langs de wagens (hetgeen niet van gevaar ontbloot was) bewegen. De kleur van dc diligence was eerst lichtgroen, daarna donkergroen, vervolgens purperrood; voor de „ehar-è-banc." goud geel; voor de overige wagons „bruin". Voor degenen, die zich voordétails interesseeren nog dit- aanvankelijk op iedere bank 7 plaatsen, later 6; char-è-bancs en „waggons" eerst van harde banken voorzien, later wérden de char-è-bancs met leder en iedere zitplaats met een lederen rugleuning bekleed. De belangstelling voor dit nieuwe vervoermiddel was zoo groot, dat op Pinksterdagen of met de Haarlemmer Kermis water-wagens, ja zelfs beesten wagens in gebruik werden genomen. Eerst in 1844 trein verwarming: koperen flesselicn met warm water ge vuld cn bestemd voor dc passagiers van de diligence (op verzoek). Dc eerste spoorweg werd in 1827 in Massuchasetts gebouwd. Terwijl bijna overal elders particuliere maatschappijen den aanleg en de exploitatie op zich namen, \vas het opmerkelijk, dat juist in Amerika, do regccringen der verschillende Staten, waaruit de Unie bestond, dit werk ter hand namen. Toen daaruit een algemeen staatsbankroet dreigde te ontstaan, is men daarvan bijtijds teruggekeerd. In den Staat New York waren reeds een kleine 300 K.M. spoorweg aangelegd. Nu nog iets over de typen locomotieven: de „Rocket" (1829) van George Stephenson, de eerste bruikbare locomotief ter wereld. Bekroond, woog 4.5 ton (de zwaarste Amerikaansche goedercnlocomotief weegt heden ten dage 110 ton). De stoomcvlinders der machine waren aan den kant bevestigd èn zoo hoog geplaatst, dat ze schuin naar beneden op de as werkten. Bovendien bevonden zij zich aan de achterzijde der machine. Bij de locomotief „Planet" in het volgende jaar (1830) gebouwd, waren de cylinders reeds horizontaal geplaatst en naderden ze dus den tegenwoor- digen staat. De sneltrein-locomotief dateert van plus minus 1860. De Amerikaansche locomotief no. 999 haalde in 1893 tijdens een groote tentoonstelling op het traject Chicago-New York verscheidene malen een snelheid van 160 K.M. De machine woog slechts 60 ton. Het zal ongeveer zeventig jaar geleden geweest zijn, toen eenige mannen met voor uitziende!! blik der Santa Fé Railroad in het Zuid-Westelijk deel van Kansas een spoorweg aanlegden, aan het eindpunt waar van eens de stad Dodge City zou verrijzen. De laatste spijkor was nog niet in het hout Deze fluistercampagne is onschuldiger dan die welke de internationale politiek be- heerscht! Deze foto is uit de nieuwe RKO-film „Way Down South", waarin de jeugdige filmte nor, Bobby Breen, in zijn rol van een plan tage-bezitter in Louisiana, op timide wijze Alan Mowbray overhaalt hem te helpen e.en ouden slaaf, gespeeld door Clarence Muse, te redden uit de handen van een geldzuch- tigen voogd en diens wreeden opzichter. Nieuw succes voor Shirley Temple. In den laatstcn tijd ziet men telkens weer Koningin Victoria van Engeland op het bi oscoopdoek verschijnen. Na twee of méér films die geheel aan deze vorstin waren ge wijd, komt thans een product der 20th Cen- tury-Fox, de geheel in Technicolor uitge voerde Shirley Temple film „The Little Prin- cess" eveneens aandacht vragen voor Vic toria Regina. Is dit een onnoozele zucht tot navolging, of kan men dit verschijnsel op dieper gaande wijze verklaren? Het Victoriaansche tijdperk is voor Enge land en voor geheel West Europa zeer bij zonder geweest. En het ligt oneindig ver van ons af in opvatting en in uiterlijk, of schoon er nog millioenen menschen in le- ven zijn, die dc laatste' periode ervan heb- lx?11 meegemaakt. Het is een tijdvak, dat steeds en steeds meer in het brandpunt der belangstelling komt te staan. Een tweede reden is, dat er een verbod bestaat, nog in leven zijnde vorsten en vorsten wier sterfdatum nog geen kwart eeuw oud is, in speelfilms uit te beelden. Dit verbod is voor den persoon der Engel- schc Koningin kort geleden opgeheven en dus kon men voldoen aan een wensch, die reeds lang werd gekoesterd, haar zoo ka rakteristieke verschijning in filmbeeld vast te leggen. Dit verklaart de veelvuldigheid, waarmee wij thans Koningin Victoria op het doek zien komen. Deze nieuwe film „The little Princess", waarin naast do kleine hoofd vertolkster, nog Anita Louiso cn Richard Greene be langrijke rollen vervullen, geeft ons een bij zonder juist beeld van het laatste deel van het Victoriaansche tijdperk, dat zij weer in volle fleur doet herleven. Heel de romantiek van dien tijd (en de schrijfster van het ge lijknamige boek, dat hier verfilmd werd, Franc es Hodgson Burnett, wist er weg mee!) herleeft en stalt, haar vollen rijkdom voor ons uit. En dMrom ook kon die ééne, de alles bekronende gestalte niet gemist wor den, moest ook dc oude Koningin zelf in deze film een rol vervullen. gedreven of de handel begon reeds L bloeien; dozijnen kar-ladingen huiden fl vleesch kwamen dagelijks af en aan.' I RKO VERNIEUWT CONTRACTEN, Zoowel Anne Shirley, de jeugdige act uit vele RKO-films, als Lucide Ball hel nieuwe overeenkomsten geteekend met! Radio Pictures. Anne Shirley trad dit seizoen op i: RKO-films „Mother Carey's Chickens", Man to Renicnber", „Cureer" en zal bin kort voor do camera's verschijnen in RKO films „Vigil in the Night" (met Ca Lombard), „Anne of Windy Poplars" „Child of Divorce." Lucille Ball kent men uit „Ilaving 1 derful Time", „Next Time I Marrv", Chase Yourself" en trad onlangs op ini Farrow's. „Five Canie Back", een RKO^ die in Amerika groot opzien baart Gewoonlijk wordt de heldin ir een comboy-film in een katoene jurk gestoken, maar hier ziet U een, die haar rol vervult uitgedos in Fifth Avenu's eerste creatie Het is Marjorie Reynolds, de tegei speelster van George O'Brien in d RKO film „Tember Stampede". Z speelt een rijke erfgename uit An> rika's society-kringen, de eigen resse van uitgestrekte bosschen. Marjorie ReynoU tegenspeelster rt Shirley Temple.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 18