Ons nieuwe Ministerie
De breede
basis eindelijk
gevonden
OueA den UeJkeJt
Dc levensloop der
nieuwe Ministers
Amsterdammers zien eet
diesel voor hun deur.,,
Mr. M. P. L. STEENBERGHE (Economische
Zaken).
Ir. J. W. ALBARDA (Waterstaat).
Twee christ-hist.,
twee r.-katholieken,
twee soc.-democraten,
een vrijz. democraat,
een anti-revolutionnair,
twee kleurloos
(waarvan een
vrijz. georiënteerd)
Jhr. Mr. D. J. DE GEER, (minister-presidenti
minister van Financiën en Alg. Zaken).
v. d. TEMPEL (Sociale Zaken).
LuiL-KoL A. Q. H. DIJXHOORN (Defensie).
CH. J. L M. WELTER (Koloniën).
mr. E. M. v. KLEFFENS (Buitenl. Zaken).
Wetenschappen).
H. VAN BOEIJEN (Binnenlandsche Zaken).
G. BOLKESTEIN (Onderwijs, Kunsten en
Prof. Mr. P. S. GERBRANDT (Justitie).
Jhr. mr. D. J. de Geer,
die 14 Dec. 1870 te Groningen geboren werd,
is een van de meest vooraanstaande politici
in ons land. Driemaal was hij minister van
Financiën en bekleedde tot nu toe een zetel
in de Tweede Kamer. In 1020 droeg de Ko
ningin den heer de Geer de formatie van
een extra-parlementair kabinet op. De
heer de Geer slaagde.
De nieuwe premier is voorzitter der Ghr.
Hist. Unie.
Ir. Johan Willem Albarda
werd op 5 Juni 1877 to Leeuwarden geboren.
Na achtereenvolgens als directeur van dc
gemeentelijke arbeidsbeurs te Amsterdam en
als leeraar in de wis-, natuur-en werktuig
kunde te hebben gefungeerd, werd ir. Al
barda in liet jaar 1013 voor de Sociaal-De
mocratische Arbeiders Partij gekozen als
lid van de Tweede Kamer. Verder bekleed
de hij het lidmaatschap van de Provinciale
Staten van Zuid-Holland van 1916 tot 1919.
Sinds 192."» is de lieer Albarda voorzitter van
de sociaaldemocratische fractie der Twee
de Kamer als opvolger van Mr. P. J. Troel
stra.
Tal van tijdschrift- en dagbladartikelen,
brochures en praeadviezen zijn van ziju
hand verschenen.
Hendrik van Boeyen
die tot minister van Binnenlandsche Zaken
benoemd is, was «lit eveneens in liet vierde
cn vijfde Kabinet-Col ij n en is thans als zoo
danig demissionnair. In het jaar 1889 werd
de heer van Boeyen te Putte geboren. Zijn
ambtelijke loophaan ving hij aan op de Pro
vinciale griffie van Gelderland. In 1915 ging
hij over naar het departement van water
staat. De heer van Boeyen is jarenlang dia
ken. daarna ouderling en voorzitter van het
college van notabelen «Ier Ned. Herv. Kerk
te Voorburg en gedurende 13 jaar voorzit
ter van verschillende schoolbesturen ge
weest.
De heer van Boeyen was indertijd be
kend om zijn referaten, inzonderheid over
financieel-economische onderwerpen, de ge
meentepolitiek rakende.
Dr. J. van den Tempel,
geboren 1 Augustus 1877 te Willemstad
(N.Br.) ving zijn loophaan aan als >ehil-
dersgezel te Amsterdam. In 1911.wist bij de
akte M. O. Staathuishoudkunde en Stati
stiek en in 1913 de akte M. O. Staatsinrich
ting te behalen.
Tot lid van de Tweede Kamer werd hij
als mede vertegenwoordiger der S.D.A.P. in
November 1913 gekozen en hij is dit tot nu
nu toe onafgebroken gebleven.
Dr. van den Tempel was van 1910—'19 en
van 1927—'32 lid van don Amsterdamschcn
gemeenteraad en had tevens een aantal ju-
ren zitting in de Provinciale Staten van
Noord-Holland. Voor1> is hij lid van den
Hoogen Raad van Arbeid. Van zijn hand
verschenen verschillende publicaties op het
gebied van de economie.
Prof. mr. Pieter Sjoerds Gerbrandy
werd 13 April 1883 te Goëngamieden gebo
ren. In 1911 promoveerde hij in de rechts
wetenschappen. In 1930 werd hij benoemd
tot hoogleeraar in de rechtswetenschappen
aan de Vrije Universiteit. Van 1920 tot '30
maakte hij deel uit van de Ged. Staten van
Friesland. Prof. Gerbrandy is o.m. voorz.
van den Radioraad en de Bakkerijstichting.
Mr. E. N. van Klcffcns
werd geboren te Heerenveen op 17 Nov,
1894. Van 1919- 1920 was hij verbonden aan
bot Volkenbondssecretariaat. van 1921—'2.'"
bij hel secretariaat van de directie van tl
Kon. Shell groep te Londen. Sinds 1922 is
hij werkzaam bij het Dep. van Buitenland
se ha Zaken. In 1929 werd Mr. van Kleffens
benoemd tot ge zant te Bern. Hij was voorts
griffier van liet Scheidsgerecht voor de
Interpretatie van het Davves- en Youngplan,
en was adjunct secretaris-generaal en later
secretaris-generaal van het Curatorium van
dc Accadcmie voor Internationaal Recht In
liet Vredespaleis te Den Haag Mr. Klcffcns
is tal van malen onderscheiden.
Overste A. Q. H. Dijxhoom
werd in 1889 geboren en trad na de Kon.
mil. Academie te hebben doorloopen op
29 Juli 1911 als tweede luitenant in dienst
van het Nederlandsche leger. Hij werd in
1915 bevorderd tot eerste luitenant, in 1927
tot kapitein en in November 1936 tot ma
joor. Twee jaren later werd de heer Dijx-
lioorn, die inmiddels was toegevoegd aan
den chef van den Generalen Staf, tot den
rang van luitenant-kolonel bevorderd en
belast met de leiding van het bureau ge
nie ra Ie staf aan het Departement van De
fensie.
Hij is ridder in de Oranje-Nassau-Orde
en in het Legioen van Eer van Frankrijk.
Mr. MaximlUen Paul Leon
Steenberghe.
is op 2 Mei 1899 te Leiden geboren. In 1920
promoveerde hij te Utrecht in de rechten.
On internationaal terrein is mr. Steen
berghe zeer dikwijls werkzaam geweest en
ook hier werden hem de meest belangrijke
opdrachten verleend.
Mr. Steenberghe heeft een zeer voorname
rol gespeeld hij de onderhandelingen over
het handelsverdrag Nederland—Duitseh-
land, waaraan hij als regeeringsgedele-
geerde heeft deelgenomen.
In Juni 1934, toen minister Verschuur
om gezondheidsredenen aftrad, werd mr.
Steenberghe diens opvolger als minister van
Econ. Zaken. In September 1935 evenwel
trad hij reeds af wegens verschil van mee
ning inzake het monetaire vraagstuk met
dr. Col ij n.
De heer Steenberghe had vervolgens zit
ting in het vierde kabinet Colijn van 1937—
1939 als minster van Economische Zaken.
Charles Joseph Ignace Marde
Weiter
werd 6 April 1880 te Den Haae geboren. Na
zijn studiejaren trad hij in dienst van het
Indische Gouvernement.
Den 3en November 1924 volgde zijn be
noeming tot lid van den raad van Nedcr-
landsch-Indië, het hoogste bestuurscollege
in Insulinde.
Dezen post moest hij echter spoedig weer
verlaten, doordat de heer Weiter op 26 Sep
tember 1925 door H.M. de Koningin tot
minister van Koloniën werd benoemd in
het ministerie-Colijn, dit duurde echter
slechts tot 1920.
De heer Weiter werd wederom minister
van Koloniën in het vierde kabinet Colijn
van 1937—1939.
Gerrit Bolkestein
werd op 9 Oct. 1871 te Amsterdam geboren.
Na allerlei rangen in de onderwijswereld
te hebben doorloopen. werd hij in 1926 in
specteur van het Middelbaar onderwijs, in
de inspectie van Noord-Holland en Utrecht.
Van 1917 tot 1934 is de heer Bolkestein in
specteur van het Middelbaar Onderwijs ge
weest, terwijl hij van 1934 tot 1937 de func
tie van inspecteur der gymnasia en van
het Middelbaar onderwijs in de vierde in
spectie heeft vervuld.
Van de hand van den heer Bolkestein,
die de vrijz. democratische beginselen is
toegedaan, verschenen talrijke publicaties.
Misdaad stilgehouden
Doch het recht moet zijn loop
hebben.
Tengevolge van een geldkwestie ontstond
op 2 Juni ruzie tusschen een inwoners van
Altenburg, onder Tictjerk en diens 25-jarigen
zoon. De jongeman ging zijn vader met een
mes te lijf en bracht hein een steek in den
schouder toe. Aanvankelijk werd de vecht
partij stilgehouden, doch na een maand volg
de aangifte.
Gister werd de zaak voor de Leeuwarder
rechtbank behandeld.
Tegen den dader, die thans gedetineerd is,
werd drie jaar gevangenisstraf geëischt.
Het transport van het materti
voor de SpoorwegtcntooasteH,
een puzzle!
De electrische driewagentreiijjhet eer-
transport van het spoorvvegniateriaal,
bestemd is voor de Spoorwegtentoonstelfc
aan het Frederiksplein te Amsterdam 1
dat daarvoor overgebracht moet vvori
van het Haarlemmermeerstation naar
tentoonstellingsterrein, is gisternacht
verder gekomen dan het Concertgebouw^
het begin van de De Lairessestraat. Pit
5 uur was men het kruispunt de Lair«
straatvan Baerlestraat genaderd en in]
band met het aanbreken van den nieui
dag zag men er van af verder te
Precies 4 uur was men bezig geweest
zware wagon weer muurvast op de kli
lorries „mosterdpotten" zooals de tij
nici der Spoorwegen ze noemen te F
ten en kort na drie uur was men met
werkzaamheden gereed gekomen.
Lichte slapers werden door het loi
van de stoomwals wakker, die de wad
trok en men kan zich hun verbazing vq
stellen, toen zij uit het raam kijkende, 1
moderne, gestroomlijnde electrische tn
voor hun huis zagen staan.
Elk transport in twee nachti
Als resultaat van het overleg, dat het
plaats gehad tusschen ingenieurs der Sp<
wegen cn van den dienst van Publieke ivjjj
ken te Amsterdam betreffende het ver
van het materiaal, kan worden mee|
deeld, dat besloten is elk transport in
vervolg in twee nachten over te brengt
De moeilijkheden hij het overbrengen
het zware en in rechthoekige bochten
lastig mnnoeuvreerbare materiaal zijn gif
ter gebleken, dan men oorspronkelijk
gedacht en om nu te voorkomen, drtt. i
verkeer en vooral het tramverkeer, opniei|
kans loopt langdurig gestagneerd te
den, heeft men er van moeten afzien
reeds in de avonduren met het transport.^
beginnen.
In het vervolg zal alleen des
tusschen F en 6 uur, wanneer
trams rijden, aan de overbrenging
materiaal worden gewerkt. Op zijn vlup
zullen de spoorwagons, alsmede de .Tunfi
en de daarbij behoorende tender, dus in 1
nachten van het Haariemmermeerstatia
naar het tentoonstellingsterrein worde
overgebracht.
Vervoerd moeten nog worden een diesel
motorrijtuig, een restauratierijtuig, ee*
pullmanrijutng, een slaaprijtuig, een A.B.C-
rijtuig, een tender en een S0 ton wegenf
locomotief.
nac»
!T g«!
van hf
Oneerlijke vrienden
Tilburqenaar bestole9
Épn 54-jarige inwoner van Tilburg ha
zich naar Den Haag begeven 0111 daar eeu
duchtig feest te vieren. Daartoe had hij eei
bedrag van ongeveer f 100.bij zich. In d
residentie ontmoette hij twee mannen,
wie hij verschillende café's bezocht. I11
dergelijke gelegenheid in de Nieuwe Mo
straat merkte de Tilburgenaar, dat hij vit
briefjes van tien gulden kwijt was. Hij vol
de de vrienden, die inmiddels vertrokke
waren, en wees hen in de Boekhorststra
aan een agent van politie aan. Deze ari
teerde hen en wilde hen overbrengen nai
het bureau Prinsestraat. Onderweg wilj
een van hen twee briefjes weggooien. I
ander had ook twee briefjes bij zich.
De „eerlijke" vrienden zijn natuurlijk
bewaring gesteld.
Bezoek van Mars.
De geleerden die de vorige getracht heb
ben bij Mars binnen te kijken, gelijk oude
dames, die in spionnetjes het leven van
andere oude dames beloeren, zijn weer niet
veel verder gekomen. Tot hun verontschul
diging moet worden aangevoerd dat Mars.
ofschoon „vlakbij", ..og altijd een slordige
50 millioen kilometer van ons verwijderd
was. Tusschen oude dames ontstaat ook
wel eens een respectabele verwijdering,
maar zelden een van 50 millioen kilometer.
Tenzij ook op Mars oude dames wonen. Dit
lijkt echter niet aannemelijk, wanneer men
verneemt dat de temperaturen er variëe-
ren van 30 k 80 graden overdag tot 100
graden onder nul na het diner. Uit deze
gegevens moet wordm afgeleid, dat sprin
gende waterleidingen er waarschijnlijk een
nog b kender verschijnsel zijn dan bij ons
en dat, indien men ook op Mars met een
werkloozenprobleem worstelt, de loodgie
ters er tenminste wel altijd te doen zullen
hebben.
Dit Is inmiddels met een conclusie, die
afkomstig is van bovengenoemde geleer
den. Aan hen hebben w\j daarentegen wel
de onthulling te danken, dat de hoeveel
heid zuurstof op Mars slechts 1% bedraagt
van die bü ons. De Marsiancn moeten dus
gelijken op het menschentype dat bij ons
wordt aangetroffen in koetsierskroegen,
telefooncellen, excursiebussen en dubbel-
tjesbioscopcn.
De sprongen in temperatuur schelen niet
zooveel met de onze. Het verschil is ech
ter, dat de temperatuur op Mars 150 gra
den verschil aantoont tusschen dag en
nacht, cn bij ons tusschen ochtend en mid
dag. Dc ijsbanen op M-r» zijn vermoede
lijk slechts 's nacnts open, hetgeen bevor
derlijk moet zOn voor den geregelden
gang van het onderwijs, aangezien de kin
deren op deze wijze nooit ijsvacantle hoe
ven te hebben. Zij zullen waarschijnlijk
overdag op school slapen, zooals bij ons in
den zomer.
De geleeruen hebben verder vastgesteld,
dat Mars doorsneden Is door kanalen. Dit
wijst op een hooge trap van beschaving,
daar kanalen ondenkbaar zijn zonder mi
nisters van waterstaat, die ze openen en
zonder tollen.
Door de telescoop gezien is Mars vöor-
tweederden lichtelijk rood van kleur.
Daaruit af te leiden dat de planeet bevolkt
zou zijn met vrijzinnig- of sociaal-demo
craten, of dat de heele bevolking geabon
neerd zou zijn op een rose blad met aar-
digen inhoud, ware weinig minder dan
onwetenschappelijk. De kleur van het an-
dere derde deel verandert met de seizoe-.
nen cn dit wijst .liet op de mogelijkheid'
dat de dames er, zooals bij .ons, in den-
zomer blond worden, maar op het bestaan
van plantenleven. Maar Indien er planten
leven is, moet er ook dierenleven bestaan.
En als er dierenleven is, moeten er poli- 1
tici, jazzmuziek en bridgedrives zijn.
De astronomen hebben daarnaast ook 1
donkere plekken op Mars waargenomen..
Zij kunnen hiervoor geen verklaring ge-,'
ven. Vermoedelijk heeft ook Mars zijn Oss.
Pogingen om met Mars in contact te
treden zijn wederom mislukt. In Lon
den werd verleden jaar voor 1 shilling'
6 pence een telegram naar Mars aange
nomen „zonder waarborg van overkomst"., t
Dit jaar heeft de P.T.T.-directie zulke
telegrammen geweigerd. Ze wil alleen.!
zaken doen op onze eigen planeet. Het
riekt naar autarkie en minister Damme
zou als P.T.T.-directeur zeker nooit één l
telegram hebben geweigerd.
Eén ding is zeker: hoe dich,t bij Mars
wij ook geweest zyn, ik heb er evenmin I
iets op kunnen zien als wanneer ik afhan-
kelyk was geweest van televisie.
Bijgelovige menschen zullen van de aan- 1
wezigheid van de oorlogsplaneet wel af-
grijselijke dingen hebben gevreesd. Maar
als de Marsianen eenig idee van ons heb
ben, zullen zij zeker veel banger zijn ge
weest dan wjj. Het lijkt mij geen pretje,
de Aerde tot buurvrouw te hebben.
Ik dur' heelemaal 'iet te denken aan de
mogelijkheid, dat de Marsianen technisch
beter zouden zijn toegerust dan wij... dat
zij in hun astronomische spionnetjes ook
bij óns donkere plekken waarnemen en ze
zelfs zouden kunnen verklaren ook. AI9 je
daaraan denkt, schaam je je dood... laten
wy daarom hopen, dat ze al hun aandacht
noodig hebben om hun straten sneeuwvrij
en hun kanalen open te houden. Hoe min- 1
der benul ze van hun buren hebben, hoe
beter!