Ons nieuwe Ministerie De breede basis eindelijk gevonden OueA den UeJkeJt Dc levensloop der nieuwe Ministers Amsterdammers zien eet diesel voor hun deur.,, Mr. M. P. L. STEENBERGHE (Economische Zaken). Ir. J. W. ALBARDA (Waterstaat). Twee christ-hist., twee r.-katholieken, twee soc.-democraten, een vrijz. democraat, een anti-revolutionnair, twee kleurloos (waarvan een vrijz. georiënteerd) Jhr. Mr. D. J. DE GEER, (minister-presidenti minister van Financiën en Alg. Zaken). v. d. TEMPEL (Sociale Zaken). LuiL-KoL A. Q. H. DIJXHOORN (Defensie). CH. J. L M. WELTER (Koloniën). mr. E. M. v. KLEFFENS (Buitenl. Zaken). Wetenschappen). H. VAN BOEIJEN (Binnenlandsche Zaken). G. BOLKESTEIN (Onderwijs, Kunsten en Prof. Mr. P. S. GERBRANDT (Justitie). Jhr. mr. D. J. de Geer, die 14 Dec. 1870 te Groningen geboren werd, is een van de meest vooraanstaande politici in ons land. Driemaal was hij minister van Financiën en bekleedde tot nu toe een zetel in de Tweede Kamer. In 1020 droeg de Ko ningin den heer de Geer de formatie van een extra-parlementair kabinet op. De heer de Geer slaagde. De nieuwe premier is voorzitter der Ghr. Hist. Unie. Ir. Johan Willem Albarda werd op 5 Juni 1877 to Leeuwarden geboren. Na achtereenvolgens als directeur van dc gemeentelijke arbeidsbeurs te Amsterdam en als leeraar in de wis-, natuur-en werktuig kunde te hebben gefungeerd, werd ir. Al barda in liet jaar 1013 voor de Sociaal-De mocratische Arbeiders Partij gekozen als lid van de Tweede Kamer. Verder bekleed de hij het lidmaatschap van de Provinciale Staten van Zuid-Holland van 1916 tot 1919. Sinds 192."» is de lieer Albarda voorzitter van de sociaaldemocratische fractie der Twee de Kamer als opvolger van Mr. P. J. Troel stra. Tal van tijdschrift- en dagbladartikelen, brochures en praeadviezen zijn van ziju hand verschenen. Hendrik van Boeyen die tot minister van Binnenlandsche Zaken benoemd is, was «lit eveneens in liet vierde cn vijfde Kabinet-Col ij n en is thans als zoo danig demissionnair. In het jaar 1889 werd de heer van Boeyen te Putte geboren. Zijn ambtelijke loophaan ving hij aan op de Pro vinciale griffie van Gelderland. In 1915 ging hij over naar het departement van water staat. De heer van Boeyen is jarenlang dia ken. daarna ouderling en voorzitter van het college van notabelen «Ier Ned. Herv. Kerk te Voorburg en gedurende 13 jaar voorzit ter van verschillende schoolbesturen ge weest. De heer van Boeyen was indertijd be kend om zijn referaten, inzonderheid over financieel-economische onderwerpen, de ge meentepolitiek rakende. Dr. J. van den Tempel, geboren 1 Augustus 1877 te Willemstad (N.Br.) ving zijn loophaan aan als >ehil- dersgezel te Amsterdam. In 1911.wist bij de akte M. O. Staathuishoudkunde en Stati stiek en in 1913 de akte M. O. Staatsinrich ting te behalen. Tot lid van de Tweede Kamer werd hij als mede vertegenwoordiger der S.D.A.P. in November 1913 gekozen en hij is dit tot nu nu toe onafgebroken gebleven. Dr. van den Tempel was van 1910—'19 en van 1927—'32 lid van don Amsterdamschcn gemeenteraad en had tevens een aantal ju- ren zitting in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Voor1> is hij lid van den Hoogen Raad van Arbeid. Van zijn hand verschenen verschillende publicaties op het gebied van de economie. Prof. mr. Pieter Sjoerds Gerbrandy werd 13 April 1883 te Goëngamieden gebo ren. In 1911 promoveerde hij in de rechts wetenschappen. In 1930 werd hij benoemd tot hoogleeraar in de rechtswetenschappen aan de Vrije Universiteit. Van 1920 tot '30 maakte hij deel uit van de Ged. Staten van Friesland. Prof. Gerbrandy is o.m. voorz. van den Radioraad en de Bakkerijstichting. Mr. E. N. van Klcffcns werd geboren te Heerenveen op 17 Nov, 1894. Van 1919- 1920 was hij verbonden aan bot Volkenbondssecretariaat. van 1921—'2.'" bij hel secretariaat van de directie van tl Kon. Shell groep te Londen. Sinds 1922 is hij werkzaam bij het Dep. van Buitenland se ha Zaken. In 1929 werd Mr. van Kleffens benoemd tot ge zant te Bern. Hij was voorts griffier van liet Scheidsgerecht voor de Interpretatie van het Davves- en Youngplan, en was adjunct secretaris-generaal en later secretaris-generaal van het Curatorium van dc Accadcmie voor Internationaal Recht In liet Vredespaleis te Den Haag Mr. Klcffcns is tal van malen onderscheiden. Overste A. Q. H. Dijxhoom werd in 1889 geboren en trad na de Kon. mil. Academie te hebben doorloopen op 29 Juli 1911 als tweede luitenant in dienst van het Nederlandsche leger. Hij werd in 1915 bevorderd tot eerste luitenant, in 1927 tot kapitein en in November 1936 tot ma joor. Twee jaren later werd de heer Dijx- lioorn, die inmiddels was toegevoegd aan den chef van den Generalen Staf, tot den rang van luitenant-kolonel bevorderd en belast met de leiding van het bureau ge nie ra Ie staf aan het Departement van De fensie. Hij is ridder in de Oranje-Nassau-Orde en in het Legioen van Eer van Frankrijk. Mr. MaximlUen Paul Leon Steenberghe. is op 2 Mei 1899 te Leiden geboren. In 1920 promoveerde hij te Utrecht in de rechten. On internationaal terrein is mr. Steen berghe zeer dikwijls werkzaam geweest en ook hier werden hem de meest belangrijke opdrachten verleend. Mr. Steenberghe heeft een zeer voorname rol gespeeld hij de onderhandelingen over het handelsverdrag Nederland—Duitseh- land, waaraan hij als regeeringsgedele- geerde heeft deelgenomen. In Juni 1934, toen minister Verschuur om gezondheidsredenen aftrad, werd mr. Steenberghe diens opvolger als minister van Econ. Zaken. In September 1935 evenwel trad hij reeds af wegens verschil van mee ning inzake het monetaire vraagstuk met dr. Col ij n. De heer Steenberghe had vervolgens zit ting in het vierde kabinet Colijn van 1937— 1939 als minster van Economische Zaken. Charles Joseph Ignace Marde Weiter werd 6 April 1880 te Den Haae geboren. Na zijn studiejaren trad hij in dienst van het Indische Gouvernement. Den 3en November 1924 volgde zijn be noeming tot lid van den raad van Nedcr- landsch-Indië, het hoogste bestuurscollege in Insulinde. Dezen post moest hij echter spoedig weer verlaten, doordat de heer Weiter op 26 Sep tember 1925 door H.M. de Koningin tot minister van Koloniën werd benoemd in het ministerie-Colijn, dit duurde echter slechts tot 1920. De heer Weiter werd wederom minister van Koloniën in het vierde kabinet Colijn van 1937—1939. Gerrit Bolkestein werd op 9 Oct. 1871 te Amsterdam geboren. Na allerlei rangen in de onderwijswereld te hebben doorloopen. werd hij in 1926 in specteur van het Middelbaar onderwijs, in de inspectie van Noord-Holland en Utrecht. Van 1917 tot 1934 is de heer Bolkestein in specteur van het Middelbaar Onderwijs ge weest, terwijl hij van 1934 tot 1937 de func tie van inspecteur der gymnasia en van het Middelbaar onderwijs in de vierde in spectie heeft vervuld. Van de hand van den heer Bolkestein, die de vrijz. democratische beginselen is toegedaan, verschenen talrijke publicaties. Misdaad stilgehouden Doch het recht moet zijn loop hebben. Tengevolge van een geldkwestie ontstond op 2 Juni ruzie tusschen een inwoners van Altenburg, onder Tictjerk en diens 25-jarigen zoon. De jongeman ging zijn vader met een mes te lijf en bracht hein een steek in den schouder toe. Aanvankelijk werd de vecht partij stilgehouden, doch na een maand volg de aangifte. Gister werd de zaak voor de Leeuwarder rechtbank behandeld. Tegen den dader, die thans gedetineerd is, werd drie jaar gevangenisstraf geëischt. Het transport van het materti voor de SpoorwegtcntooasteH, een puzzle! De electrische driewagentreiijjhet eer- transport van het spoorvvegniateriaal, bestemd is voor de Spoorwegtentoonstelfc aan het Frederiksplein te Amsterdam 1 dat daarvoor overgebracht moet vvori van het Haarlemmermeerstation naar tentoonstellingsterrein, is gisternacht verder gekomen dan het Concertgebouw^ het begin van de De Lairessestraat. Pit 5 uur was men het kruispunt de Lair« straatvan Baerlestraat genaderd en in] band met het aanbreken van den nieui dag zag men er van af verder te Precies 4 uur was men bezig geweest zware wagon weer muurvast op de kli lorries „mosterdpotten" zooals de tij nici der Spoorwegen ze noemen te F ten en kort na drie uur was men met werkzaamheden gereed gekomen. Lichte slapers werden door het loi van de stoomwals wakker, die de wad trok en men kan zich hun verbazing vq stellen, toen zij uit het raam kijkende, 1 moderne, gestroomlijnde electrische tn voor hun huis zagen staan. Elk transport in twee nachti Als resultaat van het overleg, dat het plaats gehad tusschen ingenieurs der Sp< wegen cn van den dienst van Publieke ivjjj ken te Amsterdam betreffende het ver van het materiaal, kan worden mee| deeld, dat besloten is elk transport in vervolg in twee nachten over te brengt De moeilijkheden hij het overbrengen het zware en in rechthoekige bochten lastig mnnoeuvreerbare materiaal zijn gif ter gebleken, dan men oorspronkelijk gedacht en om nu te voorkomen, drtt. i verkeer en vooral het tramverkeer, opniei| kans loopt langdurig gestagneerd te den, heeft men er van moeten afzien reeds in de avonduren met het transport.^ beginnen. In het vervolg zal alleen des tusschen F en 6 uur, wanneer trams rijden, aan de overbrenging materiaal worden gewerkt. Op zijn vlup zullen de spoorwagons, alsmede de .Tunfi en de daarbij behoorende tender, dus in 1 nachten van het Haariemmermeerstatia naar het tentoonstellingsterrein worde overgebracht. Vervoerd moeten nog worden een diesel motorrijtuig, een restauratierijtuig, ee* pullmanrijutng, een slaaprijtuig, een A.B.C- rijtuig, een tender en een S0 ton wegenf locomotief. nac» !T g«! van hf Oneerlijke vrienden Tilburqenaar bestole9 Épn 54-jarige inwoner van Tilburg ha zich naar Den Haag begeven 0111 daar eeu duchtig feest te vieren. Daartoe had hij eei bedrag van ongeveer f 100.bij zich. In d residentie ontmoette hij twee mannen, wie hij verschillende café's bezocht. I11 dergelijke gelegenheid in de Nieuwe Mo straat merkte de Tilburgenaar, dat hij vit briefjes van tien gulden kwijt was. Hij vol de de vrienden, die inmiddels vertrokke waren, en wees hen in de Boekhorststra aan een agent van politie aan. Deze ari teerde hen en wilde hen overbrengen nai het bureau Prinsestraat. Onderweg wilj een van hen twee briefjes weggooien. I ander had ook twee briefjes bij zich. De „eerlijke" vrienden zijn natuurlijk bewaring gesteld. Bezoek van Mars. De geleerden die de vorige getracht heb ben bij Mars binnen te kijken, gelijk oude dames, die in spionnetjes het leven van andere oude dames beloeren, zijn weer niet veel verder gekomen. Tot hun verontschul diging moet worden aangevoerd dat Mars. ofschoon „vlakbij", ..og altijd een slordige 50 millioen kilometer van ons verwijderd was. Tusschen oude dames ontstaat ook wel eens een respectabele verwijdering, maar zelden een van 50 millioen kilometer. Tenzij ook op Mars oude dames wonen. Dit lijkt echter niet aannemelijk, wanneer men verneemt dat de temperaturen er variëe- ren van 30 k 80 graden overdag tot 100 graden onder nul na het diner. Uit deze gegevens moet wordm afgeleid, dat sprin gende waterleidingen er waarschijnlijk een nog b kender verschijnsel zijn dan bij ons en dat, indien men ook op Mars met een werkloozenprobleem worstelt, de loodgie ters er tenminste wel altijd te doen zullen hebben. Dit Is inmiddels met een conclusie, die afkomstig is van bovengenoemde geleer den. Aan hen hebben w\j daarentegen wel de onthulling te danken, dat de hoeveel heid zuurstof op Mars slechts 1% bedraagt van die bü ons. De Marsiancn moeten dus gelijken op het menschentype dat bij ons wordt aangetroffen in koetsierskroegen, telefooncellen, excursiebussen en dubbel- tjesbioscopcn. De sprongen in temperatuur schelen niet zooveel met de onze. Het verschil is ech ter, dat de temperatuur op Mars 150 gra den verschil aantoont tusschen dag en nacht, cn bij ons tusschen ochtend en mid dag. Dc ijsbanen op M-r» zijn vermoede lijk slechts 's nacnts open, hetgeen bevor derlijk moet zOn voor den geregelden gang van het onderwijs, aangezien de kin deren op deze wijze nooit ijsvacantle hoe ven te hebben. Zij zullen waarschijnlijk overdag op school slapen, zooals bij ons in den zomer. De geleeruen hebben verder vastgesteld, dat Mars doorsneden Is door kanalen. Dit wijst op een hooge trap van beschaving, daar kanalen ondenkbaar zijn zonder mi nisters van waterstaat, die ze openen en zonder tollen. Door de telescoop gezien is Mars vöor- tweederden lichtelijk rood van kleur. Daaruit af te leiden dat de planeet bevolkt zou zijn met vrijzinnig- of sociaal-demo craten, of dat de heele bevolking geabon neerd zou zijn op een rose blad met aar- digen inhoud, ware weinig minder dan onwetenschappelijk. De kleur van het an- dere derde deel verandert met de seizoe-. nen cn dit wijst .liet op de mogelijkheid' dat de dames er, zooals bij .ons, in den- zomer blond worden, maar op het bestaan van plantenleven. Maar Indien er planten leven is, moet er ook dierenleven bestaan. En als er dierenleven is, moeten er poli- 1 tici, jazzmuziek en bridgedrives zijn. De astronomen hebben daarnaast ook 1 donkere plekken op Mars waargenomen.. Zij kunnen hiervoor geen verklaring ge-,' ven. Vermoedelijk heeft ook Mars zijn Oss. Pogingen om met Mars in contact te treden zijn wederom mislukt. In Lon den werd verleden jaar voor 1 shilling' 6 pence een telegram naar Mars aange nomen „zonder waarborg van overkomst"., t Dit jaar heeft de P.T.T.-directie zulke telegrammen geweigerd. Ze wil alleen.! zaken doen op onze eigen planeet. Het riekt naar autarkie en minister Damme zou als P.T.T.-directeur zeker nooit één l telegram hebben geweigerd. Eén ding is zeker: hoe dich,t bij Mars wij ook geweest zyn, ik heb er evenmin I iets op kunnen zien als wanneer ik afhan- kelyk was geweest van televisie. Bijgelovige menschen zullen van de aan- 1 wezigheid van de oorlogsplaneet wel af- grijselijke dingen hebben gevreesd. Maar als de Marsianen eenig idee van ons heb ben, zullen zij zeker veel banger zijn ge weest dan wjj. Het lijkt mij geen pretje, de Aerde tot buurvrouw te hebben. Ik dur' heelemaal 'iet te denken aan de mogelijkheid, dat de Marsianen technisch beter zouden zijn toegerust dan wij... dat zij in hun astronomische spionnetjes ook bij óns donkere plekken waarnemen en ze zelfs zouden kunnen verklaren ook. AI9 je daaraan denkt, schaam je je dood... laten wy daarom hopen, dat ze al hun aandacht noodig hebben om hun straten sneeuwvrij en hun kanalen open te houden. Hoe min- 1 der benul ze van hun buren hebben, hoe beter!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 6