donder olie geen oorlog GESCHUTVUUR dringt door tot Hongkong Vaar dekken de jroole mogendheden liun behoeften? ^«ngclands positie oppermachtig X t Einde der Chineesche piraterij Hongkong Bijzondere geboorte in „Artis" Jaterdag 26 Augustus 1939 Derde blad Bommen werper verbruikt een ton benzine per wnf de okoote v>bndhedbk hun be- venmnif£Jfr ron Bijzondere correspondentie.) is ?k m 0Uei <j»tr gaat liet om in een mo* oorlof! De propeller» üer HrdJ de schroeven der «lag-ciiepcn worden door olie in be- Wf ging gebracht. Duikbooten worden kkel|t gestookt roet olie. Tanks, gemotori- aeerds artillerie, transportwagens en mar tt veldkeukens worden aangedreven vann" door olia. Elk modern schip der oor- £?**--• heelt olicmotoren. Er -ff |»H ii;n meer bunkerplaatsen voor olie J jdan toot kolen in de wereld. .sland L ongetwijfeld Groot-Brittanje, dat niet Nederland de overgroote meer de; bronnen buiten de Vereenigde dacht BTen de Sovjet-Unie controleert. Deze n In den Oriënt, Venezuela, Cana- andsch Indie, Iran, Britsch-Indie, imta en Britsch-Borneo. lale olieverbruik van Engeland, in vredestijd, bedraagt meer dan 12 ton. En leze consumptie stijgt nog veer 500.000 ton per jaar, Engeland ter geen moeilijkheden, zich deze hoeveelheden te verschaffen, hoe- ils 8 procent daarvan in het eigen oducoerd wordt. De rest komt lijk uit «Ie Vereenigde Staten, Ne- ilndië, Venezuela en Iran. ,s is ijP f inde N <roo» Duitichland verbruikt 7.000.000 ton Mtfper ]ur in vredestijd. Ongeveer een niet lijp d.'dnn deze hoeveelheid produceert nar iin ei» n lami. Ondanks het feit, dat het _Besrlukkiag gekregen heeft over de Oos- t, Wks hc bronnen en hel in het bezit is k uilrtekada methodes om synthetische •'te malen,it het er niet in geslaagd zich gel onafhankelijk van het buitenland te Alles en alles hij elkaar produceert I het n olie per jaar, met inbegrip fgesl4»>»lhetiiciie petroleum, benzol en mo* 'iwt. Dt rest krijgt het uit de Ver. N«4 hul ie en Itoemenlö. beteeknis van de Roemeensche bron- ig niet overschat worden. De produc- dat land is lang zoo groot niet, als over het algemeen aanneemt. De productie bedraagt ongeveer 6.000.000 o olie per jaar en deze hoeveelheid met voldoende om de Dultschc he in tijd van oorlog te kunnen dekken, dan, dat de Duitschers er werkelijk slagen de controle over de Roe- bronnen te verkrijgen. Zij hebben rn wereldoorlog getracht, maar tektnd hebben do Rritten toen de 5ïfcklluc** bronnen voor langen tijd on- ïiKMar «maakt, zoodat Duitschland niet ropa ft. M *r zocht, ullenr' dat de Duitschers, nu zij zoo utvsar. ,11 l*h*kkingen met Rusland gore- ïeerïr 1 "H-°P leveranties uit de Sovjet ii.stedKjf rfkeilro- Rusland is na de Vereenigde f i ritste olieproducent van de ordeajP e °0WWgst der Russische bron- roet mliegdp van die van Fasjalin, be- ■t"iet jolakr dan 30000.000 ton per l'aartegcwncr staat echter, dat de »,p'ioeftt' vooral ten gevolge van naast vlgeheele motoriseering van nabouw, zr?r groot is. zoodat er In *'e jarta slechts weinig olie voor bè h 0ver^p'i Anderzijds bezit het r,,k no* ve!e onontgon- in urn f wellicht in tijd van oor- !'"xtttie genomen kunnen worden. Daitschlands positie. lest, rhteri heen n ibr g W; ootflfl *4 vnd lift* .troo* ,lhU* ""■i InW kern» voor .krf cM«land verkeert ln eei kW positie. Iir' den ook duidelijk, dat Rn- dsnd ten aanzien van de olievoor- in geval van oorlog er beter dan Duitschland. Want 1 alle gevallen moet de olie 1 weneesche gebieden komen en j* Meed» heheerscht Engeland» voornaamste wereldzeeén. n '•«wéleg kunnen de Engel 'n van de route om de Kaap ge- r »k maken, wanneer de Middel dvrhe 2>e gevaarlijk zou blij de Engelsche olie voorzien I «n de laatste plaat# dank zij het werk van wijlen dr. Deterding. uitstekend geor ganiseerd. Zoo is het mogelijk, dat de ben- zine. welke men in Londen koopt, niet meer dan vier weken te voren uit den bron van een olieveld in Louisiana spoot. In dien tijd is het product getranspor teerd door de zeven honderd mijlen lange pipeline naar Galveston aan de Golf van Mexico, geraffineerd, in de tankboot geladen, in ongeveer tien dagen over den oceaan ge bracht, opgeslagen ln de groote tanks aan de Theems, daarna overgeladen in een tankwagen, om tenslotte via een tankstation terecht te komen in het reservoir van Mr. Jones' auto. Door een pipeline van 130 kilo meter. Perzische olie, die door een 130 km. lange pipeline, welke dwars door de. woestijn loopt, naar Abadan aan de Perzische Golf gebracht wordt, kan Engeland bereiken, geraffineerd en gereed voor het gebruik, binnen vijf we ken nadat zij de aarde verlaten heeft. Te Abadan is een raffinaderij, die alleen meer dan 11.000.000 ton olie per jaar produceert. Deze raffinaderij alleen zou dus de Engel sche behoefteen vredestijd kunnen dekken. Twee andere belangrijke raffinaderijen zijn die op Curacao en Aruba, in Nederlandsch- West Indie, die hoofdzakelijk de Yene/ulaan- sche olie zuiveren. De een heeft een dnge- iijksche productie van 20,000 ton. de ander van meer dan 25.000 ton. Deze drie groote raffinaderijen produceemi twee maal meer olie dan Groot-Brittanje in tijd van vrede noodig heeft. En zoo noodig ook nog uit an dere landen kan Engeland olie betrekken. Nederlandsch—Indie, met een jaarlijksche productie van bijna 8 mi!L ton, Irak. met 'n productie van 4.300.000 ton. Columhia. met ecu productie van meer dan 3.000.000 ton, Trinid&d en Peru, met een productie van te zamen 5.000.000 ton. En daarbij mag men de Vereenigde Staten niet vergeten, verreweg de grootste producenten van de wereld. Niet minder dan 170.000.000 ton olie werd in het jaar 1938 in de U.S.A. geproduceerd. Hoeveel olie gebruikt een bom menwerper. 4 Om nu ten slotte nog aan te toouen van hoeveel belang olie in een oorlog Is, willen wij het olieverbruik van een bommenwerper aangeven. Een groote machine heeft onge veer 4 liter benzine noodig om een mijl te vliegen. Voor een tocht van 300 mijlen heeft een bommenwerper dus een ton olie noodig. Neemt men aan, dat in een oorlog 1000 toe stellen een tocht van 300 mijl moeten ma ken, dan is daartoe alleen dus reeds 1 mil- lioen ton benzine noodig. Men kan dus ge rust aannemen, dat een groote mogendheid om oorlog te kunnen voeren, ccnige milüoe- non tonnen olie per dag Ier beschikking moet hebben. menschen hadden Shanghai, die emigranten stad, tot bestemming. Te Shanghai wordt iedereen toegelaten en deze stad biedt du* een goede gelegenheid voor de Nrderiamferii- Indische overheid om ongewrnschta. elemen ten te spuien. De Arabieren en Albaniër* droegen hun lot met Oostersche gelatenheid, maar de Dultscher was heftig verontwaar digd En toch, hij had meer reden tot dank baarheid gehad. l)e NederlandschliH overheid had voor hein vrijen overtocht der de klasse betaald, maar aan loont kreeg hij voorrechten als een tweede klasse passagier, wat een vriendelijkheid was der scheepvaart- maatschappij.. Bovendien had de Neder- Inndsch—Indischs overheid dien meneer nog een zakgsldje meegegeven, zoodat hij aan loord nog sigaretten kon rooken. Ned. Indischs regcering „onmen schelljk." Ik meen me te herinneren, dat in Duitsch land Joden, daar geboren Joden, zijn uitge wezen onder vee) minder guustise omstan digheden. En toch durfde deze Duitscher te spreken van de „onmensrlielijkheid" der Ne derlandsch—Indische overheid. ln Hongkong. Mot een veertienmijlsvnart Is het van Manilla tot Hongkong drie dagen toornen. Te Hongkong had ik verwacht iets van een oorlogv stemming t« zullen vinden, maar er was bijna n et», dat nnn den in China woedenden oorlog herinner de. Deze stad met thans, met haar talrijke vluchtelingen die er een onderkomen vonden, bijna een mil- lioon inwoners, is vol leven en be weging. Op de kaden en in de winkelstraten ontmoeten er de meest moderne automo bielen niet alleen „rickshaws", deze kleine, door een Chinees getrokken rijtuigjes, maar zelfs nog rniddeleeuwsche draagstoelen. Het zeer drukke verkeer wordt er geregeld door poiitiemannen, die voor een deel uit Britsch Indiê afkomstig zijn. Hongkong i» een Engelsche kroon kolonie en als men pas uit Manilla komt, valt zeer sterk op het verschil tusschen de Engelsche en de Amerikaansche methode, voor welke laat ste ik niet den minsten eerbied kan hei» l>en. De Ancrikanen zijn inzake koloniaal bestuur goedwillende „dilettanten", de Engelschen zijn „meesters Hongkong bestaat uit een gedeeltelijk Europeesche zakenwijk, de Chineestht stad en, tegen heuvelen opgebouwd, een „woon wijk", waar de meeste Europeanen en en kele rijke Chineezen verblijf houden. Twee dagen vertoefde ik te Hongkong en Ik ontmoette er nog een ouden Neder- landschen vriend, dien ik reeds uit Britsch- Indie kende en met wie» ik. in gezelschap van enige anderen, een heelon avond ver praat heb. Te Hongkong, waar men soms door ver geschutvuur aan den thans in China woedenden oorlog herinnerd wordt, maakt men zich ovar dien oorlog niet trtjzonder ongerust Herinoeriog aan den strijd in het Verre Oosten Gezicht op Shanghai, Augustua. Met hetzelfde Nederlandsche schip, dat me ongeveer vijf maanden geleden van Java naar Manilla bracht, de „Tjinegara" heb ik de reis gemankt van Manilla naar China, naar de woelige, kleurige stad Shanghai en aan boord werd ik door enkele der officie ren. door den hofmeester en de bedienden als een oude kennis begroet en behandeld. De tweede en derde klasse waren weder vol met Chineezen op weg naar China Te Hongkong gingen er oenigen aan land. maar er kwamen drie maal zooveel Chinee zen mét beatemrning naar Shanghai hij. Men zou zich kunnen verbazen over dit groote aantal Qiineesche passagiers, maar toch is het gemakkelijk verklaarbaar. 1< Nederlandsch Indie wonen meer dan een millioen Chineezen. die voor een groot ge deeite nog verwanten en andere Intrekkin gen hebben in China: op de Philipptjnen wonen eveneen» vele Chineezen. maar daar hebben de Chineezen zich sterk nwt de be volking vermengd, zoodat vele Phllippi- no's Chineeach bloed en Cliinecsche verwan ten hebben. Vandaar het drukke personen verkeer tusscheu de verschillende dcelcn van Azie, Chineezen zenuwachtig. BIJ het vertrek van Manilla heer»rhte on der een deel der Chlnee-cha passagi"r> een zekere zenuwachtigheid. Men ging immer* naar een „oorlogsland" en dan. het than» ile tijd der typhonen, die over de or»*!el»jke wateren zwerven. Toen we de haven van Manilla verlieten, hing daar liet typhonen- waarschuwingsteekon uil. En schip als de I .Tjinegara' laat zich daardoor echter niet van uitvaren afhouden, ln dezen tijd van het Jaar zwerven over den Grooten Stillen Oceaan telkens typhonen, soms meerdere tegelijk. De eene typhoon is nog niet in noordelijke richting „varloopen" of dichter bij den evenaar ontstaat weder een nieuwe. Niet vaat te zien..,. Het oorlogsland China. Ik had verwacht er in de voornaamst# haven* en aan de kust iet* te zien v. machtsontwikkeling van Japan. Frankrijk, Engeland en de Vereenig de Staten, die er sterke eskHder» hebben, maar behalve in de haven van Shanghai heb ik nleta anders gezien dan kleine oor logsschepen. liet groote materiaal wordt zooveel mogelijk achteraf gehouden op een veilige plaat», waar het gemakkelijk be schermd kan worden tegen onverwachte aan vallen niet voorafgegaan door een oorlog» verklaring. Dc les van den Russisch—Japanschen oor log. nu ongeveer vijf en dertig jaar geleden, is nog niet vergeten. Toen jti-gen de Japan nors in vollen vrede en zonder oorlogsver klaring over tot een onverwachten torpedo aanval op de Russische oorlogsvloot in het Verre Oosten, die daardoor zoo goed als ver nietigd werd. Emigranten aan boord. Aan boord van de „Tjinegara" bevonden zich, behalve de gewone pa**iwier». nog een aantal menschen. die waren uitgewezen uit Nederlandsch—Indie. eén Duitscher en ver «Ier ruim een dozijn Arabieren en een f« milie zonder bekende nationaliteit, maar oorspronkelijk afkomstig uit Albanië. Deza Het Chineesche gebied om Hongkong Is geheel door de Japanners beiet en Juist toen ik er vertoefde, waren gedurende een week, In verbond met krijgsverrichtingen, dc verbindingen met Canton verbroken. De verbinding met Macao bestaat nog. maar ia moeilijker geworden Macao is de kleine ko lonie. die de Portugeezen hier nog bezitten en Macao i* een soort ontspanningtpIaaU voor de bewoners van Hongkong Waar het gold ovar da groana taf al rolt. Te Macao zijn vermaken toegelaten, die te Hongkong, onder Eng»lach bestuur, ver- luiden zi|n en o.a. vindt ma) er speelhuizen, waar tot morgen* in de vroegte het geld over het groene laken rolt. Marao is e«-.i «ioort „Momte Carlo van het Verre Oosten'. iedtirende de weinige dagen, dal ik te Hongkong vertoefde, had ik geen gelegen heid deze merkwaardige Porlugeesche kolo nie te bezoken. Voor mij was liet van tueer waarde deze weinige dagen te spreken met menschen, die de toestanden hier en in Chi na goed kennen en hun oordeel te verne men. DtMirhij viel het me op, dat dit ooi deel in enkele Opzichten nogal verschilt van de meeningen, die algemeen in Europa gangbaar zijn. Zoo hoorde ik door een neu trale, dn* Onna van jaren kent. de roee- ning verkondigen, dat de Japanner» in Onna ook wel iet* goed* hebben verricht. Zij hebben namelijk vrijwel een einde ge maakt aan het optreden van Chineesche zeeroover*. Ook de En ge lachen hebben ge tracht aan de zeeroovenj den kop in te drukken, maar de Engelschen zijn daar niet in geslaagd. Zij gingen namelijk. grif* mijn zegsman, «e werk naar Europee «J*e methoden en trachtten werkelijk sclm digen. wien turn hun *rhuld liewijron kon te straffen. Vermoedde men. 4«t «W- brw«. ners van ecu Quneeacli kustdorp zicli acitul dig hadden gemaakt aan zeeroovenj, don trokken dc Engelechen erop uit, maar kwa men ze in het verdachte dorp» dan trof men ilnar alleen eerzame \isv-lters aan, die nlela w .*?«n van zeeroovenj en da Engelse hen stonden machteloos- Aziatische manleren. De Japanners gingen op Aziatische metho den te werk. Ban verdacht dorp werd ge- -iraft en zwaar gestraft, some gebombar deerd. waarbij ile goeden met de kwaden moasten lijden. Chineesche vioarheravaartuh gen. «he zich hullen de territoriale wateren tiegeven worden door de Jaiwuiners me*do- genloaa in den grond geboord. Het is naar Kuropcex lm opvattingen onmenachelijk, maar... aan de r««erooveriJ U zoo goed ais de kop ingedrukt. Het is volgens dezelfde methode, dat men In Turkije en Pertll de roovers der grootm karavaanwegen heeft bestreden. Ook hier hebben vele onschuldige» moeten lijden, maar het resultaat is, dat berooving van kamvancn en zoo goed al* niet meer voot^ komt Kuropeesclie metlioden en Aziatiacha ma- thoden. j. k. brederode. Zeldzame struisvogel bet levenslicht. «bouwt De jonge condor, den 2j»ten Juni Jl. in ..Artis' geboren, ontwikkelt zich voorspoe dig. Thans valt echter uit ..Artis" een geboor te te vermelden, die misschien nog meer uitzonderlijk genoemd nmg worden, den de geboorte van dan jongen condor. Dinsdag j|„ *»2 dezer, kroop nl. een jonge casuari» *oort *tnii*vogel uil een ei. dat door zijn vader ongeveer 53 dagen bebroed was. Voor zoover bekend, werd tot nu toe nog slecht* eenmaal en wel ook in „Artis" een casuaris in gevangenschap geboren, die op groeide tot hi| geheel volwassen was. Deze gelxxirte vond plaats in 1989, op den 20sten Juli van dat jaar. De toen geboren caouarii leefde 8 jaar in Artis" en *tierf tengevolge van een verwonding, die hij bij een vecht partij met ecu soortgenoot had opgeloopen. Da radar broedt. Op het oogenhlik broedt de vader nog door op een tweede ei, dat zes dagen later gelegd werd dan het ei. waaruit Dinsdag jl. het hierboven bedoeld» jong te voor- *chijn kwam. Als alles mat dit twreede el in orde Is, zou daaruit omstreeks heden nog een ra*uaria-kuïken te voorschijn kun nen komen. Zooal* hierboven reed» werd opgemerkt, is het uitsluitend het casuansmannctje. dal de eieren uitbroedt, en na het uitkomen der jongen deze verzorgt. Het wijfje legt alleen maar haar eieren cn kijkt verder noch naar manlief, noch naar haar kroost om. Voor zoover bekend wertl, behalve in ,»Ar* tis" slechts eenmaal en wel in den tuin ta Londen in de tweede helft van de vorige eeuw een rnsuari» geboren. Dit casuariv kuiken stierf echter zeer kort na het uit komen uit het ei. Hofmeester bestolen uit scheepshal Toen gistermiddag een hofmeester aan boord van de „Johan van Oldenharnevelf* zich in zijn hut verkleedde om aan land ta gaan. bemerkte hij dat zijn portefeuille, waarin drie honderd gulden en enkele pa pieren waren geborgen, uit zijn binnenzak was verdwenen. Dit moet zijn gebeurd ln den korten tijd, dat hij even de hul, wetke hij tnet vier an dere opvarenden deelt, had veriaten. Daar allen reeds aan land waren gegaan toen da aangifte bij de politie geschiedde, levert het onderzoek in dit geval ecnige moeilijkheden op. Door balen copra getroffen Terrsinehef gedood. In den vorigen nacht om drie uur is op het terrein van «ie firma W. H. MueJIer en Co. aan de Merwehaven te Rotterdam bij het los sen van balen copra uit het Duiturhe stoom schip „Gneisenaueen hijsch uit elkaar ge vallen. De 55-jarige terreinchef, A. van Koutrik, gewoond hebbende Mathena—rilljk, werd door een van de vallende halen getroffen en /'hi zwaar verminkt, dat de dood onmiddel lijk intrad. De ketelontploffing te Hoogkerk Een der slachtoffert orerUden. De arbeider H Boerma. uit Hoogkerk, dia Dinsdagmorgen bij een ketelontploffing ta Hoogkerk door kokende asfalt getroffen werd, is gistermorgen in het DUconeoaen Ziekenhui» te Groningen aan de bekomen verwondingen overleden De toestand van liet anders slachtoffer A. Bal ia uit Hoog kerk U redelijk wel. NEDERLANDSCHB TOURISTEN IN het BUITENLAND TERUGGEROEPEN. De persdienst van de Nederlandsche Rei»- ereemgtng meldt ons, dat deze vereeniging sloten heeft, alla in het buitenland ver- ven de rei*groer«en telegrafbch ten* te nepen. Voorts tullen dc reisgroepen, die •edurrmle dit weekeinde ronden vertrekken Ie reis uiet aanvaarden. Rtj deze maatrege len zijn ongeveer 2000 personen betrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 9