Qceaanvliegerij
J
Elke vlucht een gok
Antobusvervoer ter
aanvulling van het
spoorwegvervoer
Fascistenleider mishandeld
Ingezonden
De jaarlijksche
lintjesregen
ruinhoekje
Degenen, die zich gaarne laten ver-
Minden door uiterlijke verschijnse
len, zuilen wellicht meenen, dat met
het luchtverkeer over den noordelij-,
ken Allant lachen Oceaan titan» alles
in kannen en kruiken is. Immers,
niet alleen vliegen de Boring Clip
pers met een vrij groote regelmatig
heid van Amerika naar Europa en
omgekeerd, zij nemen zelfs passa
giers mee en men kondigt ook al
een twee maal wckelykschcn dienst
aan. Dat zijn dan de Yankees, maar
ook de Franschen laten zich niet
onbetuigd. Ze zijn aan het proefvlie
gen en men hoopt weldra zoo ver te
zijn, dat men met een geregelden
dienst aan dit verkeer kan deelne
men. Ook de Kngelschen hebben
reeds een reeks van proefvluchten
achter den rug. Zijn wij dan mis
schien van nature gedoemd tot zulk
een onvruchtbaar pessimisme, dat
we niet meer In staat zijn, de wer
kelijkheid te zien zooals deze is?
Het Is, aldus de Ilangschc Post, bijna een
laar geleden, dat wij \oor het laatst over
het Oceaan verkeer schreven en wat er ook
in dit jaar gebeurd moge zijn, tot andere
opvattingen heeft het ons niet gebracht. De
wijze, waarop bet wordt georganiseerd, ver
dient de onverbloemde afkeuring van al de
genen, die het goed met de luchtvaart mee
nen. Het is onverantwoord, een dienst voor
passagiers te )>egimien over een lang en ge
vaarlijk zeetraject, wanneer men daarop
nog bijna geen ervaring beeft opgedann. Het
is even onverantwoord, dezen dienst te be
ginnen met materiaal, waarmee men nog
bijna geen ervaring beeft opgedaan. Dat
men dan tóch een dcrgeltykfn dienst !»cgint
is te meer verwonderlijk, omdat de Ameri
kanen met hun Pacificdienst en hiervoor
zijn do weersomstandigheden in vele op
zichten gunstiger toch een duur leergeld
hebben betaald. Men kan deze overijling al-
laan vorklaren uit den wonach, een mono|>o
listischen dienst te scheppen en men voelt,
dat men aan andere landen niet langer een
concessie voor een Oceaandicnst kan wei
geren als men zelf geen ernst met do zaak
maakt
Misplaatst* crost
Maar in ieder geval blijft dit een mis
plaatste ernst. Zeker, Pan American beeft
lot nu toe goed geboerd. De Boeing Clip
pers zijn, met en zonder passagier», reed*
eenige malen den grooten plas overge*to-
ken. De reizen waren alleszins voorspoedig,
maar Juist hierin schuilt naar onze mee
ning het groote gevaar. Want de Illusie
wordt gewekt, dat deze dienst even weinig
risico* biedt als andere diensten Ten on
rechte, want naar onze meening blijft elke
vlucht een gok. F.n het is ons niet duidelijk,
waarom de Amerikannscbe luchtvaartmaat
schappij. dio een goeden naam te verliezen
heeft, boven den Oceaan iets gevoelt voor
een bedrieglijk kansspel.: Veertig passagiers
kunnen per vlucht worden medegenomen.
Dit betrekent dat men van deze passagiers
tezamen een liedrag van 15000 dollar incas
seert, welk bedrag in verhouding toi de
kosten van een dergelijke vlucht zeer klein
is te noemen. Terwijl Franschen en Duit
scher» vele Jaren hobbM) gewacht voor zij
op de met minder risico's ta bevliegen zui
delijke routes passagiers meenamen men
is daarmee eerst kort geleden begonnen
hebben de Amerikanen hun dienst onmid
dellijk voor passagiers opengesteld.
Slechts één ongeluk.
Er behoeft slechts óón vliegtuig op deze
luchtlijn ta verongelukken en men krijgt
een reactie, dat het geheelo Oceaanverkeer
voor Jaren ln discredlet zal brengen. Dit is
het fatale van de thans gevolgde politiek.
Is een dienst gedurende vele jaren voorbe
reid, dan wordt een ongeluk beschouwd als
•en tol, die nu eenmaal aan elk snelverkeer
van tijd tot tijd moet worden Ix-taald. Maar
wanneer dit niet het geval is, dan kan men
een geheel andere reactie venvachten. En
nu inschikken de Amerikanen nog over
eersterangsch materieel, wat men van de
Franschen niet kan zeggen.
Deze laatsten maken proefvluchten met
verouderde vllegbooten, die een geringe snel
heid bezitten, en wachten vol ongeduld op
nieuw materieel, dat haast je, rep je, zal
worden toegepast Neen, wij voor ons gevtn
in elk opzicht de voorkeur aan de voorzich
tige methode, zooals deze hijvoortieeld door
de K.LM. wordt toegepast. Wanneer deze
maatschappij risico's wilde nemen, zou zij de
zoo zeer gewenschte versnelling van den
Indiè-ilienst ook wel bout portant kunnen
invoeren. Maar aangezien men geen risico's
wil nemen, verzoent men zich met de ge
dachte, dat een dergelijke reorganisatie,
waarbij nieuw materieel te pas komt, ten
minste eentge jaren moet duren voor zij ge
heel haar beslag heeft gekregen.
Ten kost* van alles...
Bij de eerste terugvlucht met passagiers
besloot P.A.A., een deel van de reizigers per
lw»ot te laten terugkeeren. Men wilde de
vliegdxxit niet te zwaar belasten omdat men
rekende mot sterken tegenwind en men dus
een zeker risico erkende. Of de meevliegen
de passagiers dan góén risico namen, is
een vraag, die we maar liever niet beant
woorden. P.A.A. bad echter dringend i»e-
hoefte aan een geslaAgde passagiersvlucht
Daar waa immer* de gevreesde toekomstige
concurrent, American Export Lines, waar
mee zij het Oceaanverkeer van Amerikaan-
sche zijde moet dcelcn. Men wil ten koste
van alles een slag voorblijven om alle con
currentie reeds bij voorbaat te verslaan.
Om de laatst* schakel in bet we
reldluchtnet.
Er is overigens nog een reden, waarom
P.A.A. haast maakt met den dienst. Het
gaat niet alleen om een verbinding met
Europa, maar ook om aansluiting op den
Trans Cnnadeesehen dienst, waarmee dus
de laatste schakel in bet wereldluchtnet
wordt gesloten. Nu kan komen, wat wil, re
deneert men. leder, die, van buiten komen
de, iets met de Vereenigdo Staten wil doen,
vindt daar alle strategische posities door
P.A.A. ingenomen. Daarmee nog niet tevre
den, kondigt de maatschappij al weer uit
breidingen aan. De dienst vin de Azoren
wordt er een, bestemd voor passagiers en
post, en een tweede dienst, de noordelijke,
via Botwood. waarop men met nog slechtere
weersomstandigheden' moet rekenen, is al
leen iiestemd voor het vervoer van po«t. De
ze dienst zal dan de gewenschte aansluiting
op het Canadeesrhr luchtnet via Shediae
geven. Hoe nam zich de organisatie van de
ze Itejde diensten verder denkt, is niet be
kend.
De itweringapersdfcmat maakt
bekenrfrdat ter Aanvulling van het
spoorwegvervoer van personen
naast den beperkten treindienst
door de Xederiandsche spoorwegen
gebruik gemankt zal worden van
autobussen. Deze willen van de
stationspleinen afrijden en daar aan
komen. De reizigers moeten zich
voorzien van spoorkaartjes.
I*e Xcdertandeche spoorwegen hebben
voor dit vervoer de noodige tijdelijke ver
gunning van den inspecteur-generaal van
het verkeer verkregen.
Houders van autobussen, die a&n dit ver
voer medewerking willen vertonen, kunnen
zich vervoegen bij de Inspecteurs van hei
vervoer van de Nedertaadache Spoorwegen
te Amsterdam, Botterdam, Utrecht, Nijme
gen. (troningen en Maastricht.
Nadere medcdeelingen ever dtt vervoer
zuilen geschieden door de directie der No-
dcrlandschc spoorwegen.
Franjche gendarmes grepen niet in.
Verscheidene individuen hebben den Ita
liaan Giovanni Van lino, bestuurslid van de
fascistische afdoeling te Menton (Frankrijk)
op het station Menton mishandeld, gesla
gen en uit den trein gegooid, zoodat hij be
wusteloos geraakte.
Twee Fransche gcndamwni woonden dit
tooneel bij zonder dat zij den Italiaan tegen
den aanval verdedigden. Pa» na tueecben-
kon iet van den consul van Daim werd Van-
zino naar een ziekenhuis overgebracht.
DE VREDESBEWEGING EN DE INTER
NATIONALE SPANNING.
Het i» noodig. dat ook in deze dagen van
gevaar en spanning zij die het voeren van
oorlog en de voorbereiding daartoe steeds
en consequent heidien afgewezen, hun steen
doen liooren.
De verschillende groop«-n der vrrdoobewe
ging hebben onophoudelijk en dit reed*
lang voordat de totalitaire regimes in bun
huldigen vorm tot stand kwanten ge
waarschuwd tegen den gang van zaken, die
noodwendig tot de situatie van vandaag
moest leiden. Zij heblien aangetoond, «lat de
toestand van vrede die na 1918 intrad, de
kiemen in zich droeg van een gewelddadi
ge botsing. Zij hebben bij voortduring ge
vraagd ernst te maken met de beginselen
van den Volkenbond, aangedrongen t»p
ontwapening, gewezen oj» de noodzakelijk
heid «le economische tegenstellingen uit
den weg te ruimen, die een bron van
nieuwe conflicten dreigden te worden. Zij
hebben aangedrongen op een internationale
conferentie, die beter vóór dan na een oor
log gehouden kan worden; hier en elders
werden voorstellen uitgewerkt, die daar be-
harxleld zouden moeten worden.
IK» stem der vredesbeweging was echter
te zwak, en de baar tegenwerkende krach
ten waren te sterk. Toch ging zij door haar
taak te vervullen: te getuigen van het zon
dige en omnenschelijke van den oorlog, een
beroep te doen op het geweten en liet in
zicht der menschen.
De vredesbeweging wil dat, ook op dit
oogenblik. Ook nu vraagt zij baar modernen-
schen te willen begrijpen, welke de ontwikke
ling was, dit tot de huidige situatie heeft
geleid, en dat deze ontwikkeling niet begon
met liet ontstaan der totalitaire staten. Ook
nu vraagt zij, dat ieder met zijn geweten
te rade ga, en de verantwoordelijkheid be
sefte, die men draagt. Daarnaast vraagt
zij ook: respect voor diegenen, die in het
conflict tusschen de trouw aan hun land en
de trouw aan hun geweten, zullen blijven
bij hun overtuiging, dat zij niet aan oorlog
of oorlogsvoorbereiding mogen deelnemen.
W. G. BENDELED.
Voorzitter Jongeren V red os Actie.
Mevr. U. van REE—BERSMA,
Voorzitster Alg. Ned. Vrouwen
Vredebond.
Bij Koninklijk Besluit zijn benoemd tot
groot-officier in de Orde van Oranjo-Nassau:
Mr. J. A. N. Patijn, oud-minister van Bui
ten landsche Zaken:
dr. J. J. C van Dijk, oud-minister van
Defensie;
mr. J. A. de Wilde, oud-minister van Bin-
ncnlnndache Zaken en van Financien;
prof. dr. J. R. Slotcmaker de Bruine, oud-
minister van Sociale Zaken en van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen;
is benoemd tot commandeur in de Orde van
Oranje-N'assau:
mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren, oud-mi
nister van Waterstaat;
zijn benoemd tot ridder in de Orde van
den Nederlandschen Leeuw:
mr. C M. J.F. Goseling, oud-minister van
Justitie;
prof. mr. C. P. M. Romme, oud-minister
van Sociale Zaken;
prof. mr. R. Kranenburg, lid van de Eer
ste Kamer der Staten-Gencraal;
F. L. D. Xivard. lid van de Eerste Kamer
der Staten Generaal;
L. J. Lijkletna, inspecteur der posterijen,
telegrafie en telefonie in aigemecncn dienst,
te Haarlem;
is benoemd tot ridder in de Orde van
Oranje Nassau:
H. M. Schmidt Crans te Rijswijk (Z.H.),
chef instructeur der N.V. Nationale Lucht-
vaartschool;
Is benoemd tot ridder in de Orde van den
Nederlandschen Leeuw:
ir. F. I'. Mesu te Biltliovcn, directeur van
den Cultuurtechnisclien dienst.
HEILOO.
DR. BARNHOORN ONDERSCHEIDEN.
Dr. J. A. J. Bnrnboorn, directeur genees
heer van do Psychopaten!nrichting „St.
Paulus" alhier is bij Kon. Be«luit benoemd
lot officier in de Orde van Oranje-Nassau.
ALKMAAR.
GERIDDERD EN ONDERSCHEIDEN.
Bij Kon. Besluit is benoemd tot ridder
ln de Ortlc van den Nederlandschen Leeuw,
mr. B. II Hijmans. officier van justitie bij
de arrondissementsrechtbank alhier.
Verder I* de heer P. Hartkamp, Inspec
teur der directe belastingen alhier, eerste
afdeeling. lot officier in de Orde van
Oranje Nassau benoemd en de heer II. van
Buren Lenslnck. ontvanger der registratie
en domeinen alhier, tot ridder in de Orde
van Oranje Nassau, evenals de heer B. II
J. Schouten, apotheker alhier.
Aan den heer W. C Swart alhier, machi
nist bij de Ned. Spoorwegen is toegekend
dc ceromodaille, verbonden aan de Orde
van Oranje Nassau en wel in zilver.
WIERINGERWAARD.
EERE, WIE EERE TOEKOMT.
De heer Jt). Kaan Kz. Sr. alhier, de be-
kciulc figuur op landbouwgebied is bij Kon
Besluit benoemd tot ridder in de Orde
van Oranje Nassau.
DEN HELDER.
HOOGE ONDERSCHEIDINGEN.
Onze burgemeester, de heer G. Ritmeester,
is bij Kon. Besluit benoemd tot officier in
de Orde van Oranje Nassau.
Tot ridder In dezelfde Orde werd verder
benoonxl de heer A. Kuiler, referendaris
der posterijen, telegrafie en telefonie, aan
gewezen als directeur van het post-, tele
graaf. en telefoonkantoor alhier.
Aan den heer J. H. Pasman, plaatselijk
directeur hij de N.V. Expeditie-onderneming
Van Geml en Ixhïs li toegekend de ecreme
daille in goud, verbonden aan de Orde van
Oranje Nassau.
SCHOORL.
ALBERT VAN DALSUM GERIDDERD
Onze plaatsgenoot, de bekende tooneel-
speler Al bert W. van Dnlsum is bij Kon.
Besluit benoemd tot ridder in de Orde
van Oranje Nassau.
HEERHUGOWAARD
LUCHTBESCHERMINGSOEFENING.
De verduisteringsproeven, welke Maandag
avond gedurende 1V£ uur zouden worden
gehouden, zijn tengevolge van de mobilisa
tie afgelast.
Dc oefeningen van de leden van den
luchtbeschermingsdienst hadden wel plaats,
nJ. aan den Honden weg en Donkercwog.
Een en ander geschiedde met medewerking
van vrijwillige burgerwacht cn de afd.
K.H.B.O.. Dc inzet was het alarmsignaal
van sirene en hoont, waardoor de verschil
lende leden en de V.B. en E.II.B.0. naar bet
centrale punt onzer plaats togen om zoo
noodig hulp te bieden. Verschillende demon
straties en oefeningen werden gehouden,
o.a. in gevallen van brand, waarbij de brand
weer zich onderscheidde. Doch ook de E. H.
B. liet haar in dit geval van haar goede
zijde zien De V. B was daarbij paraat om
het verkeer om te leiden, terwijl de leden
van den besehermingsdienst het opruiming*
werk verrichtten. Wij kregen den indruk,
dat een cn ander goed op poolen staat.
Verschillende autoriteiten waren aawezig
o.a. burgemeester Sutrnan Meijer - dc dok
toren.
WONINGBOUW.
De heer Stekelbosch, Jan Glijnisweg, al
hier is voornenten* naast zijn bestaand
woon en winkelhuis een nieuw woon- en
winkelhuis te laten bouwen.
SCHOOLGEHEIMEN.
EEN VIJVERTJE IN DEN TUIN
Een vijvertje ln den tuin kan een bron van
genot voor den liefhebber zjjn. Ligt de tuin
op een winderige plaat*, zoodat het kweeken
van bloemen vaak met groote moeilijkheden
gepaard gaat, dan la een vyver vaak een uit
komst. Maar ook in den tuin, die goed be-
achut la. kan het zfyn eigenaardige bekoring
op ona uitoefenen.
Men kan het aanleggen met gewapend be
ton. maar het kan ook wel opgebouwd wor
den .van gewone metaei*teencn. Heeft men
idee voor het aanleggen, dan doet men goed
een deskundige ln den arm te nemen. Het al-
ton probeeren geeft ln dit geval vaak te-
ieurtlelllng en veel werk voor niemandal. Ik
wil daaroni in dit artikeltje niet den bouw
van den vyver nagaan, maar de planten be
handelen. die er ln gebracht kpnnen worden
De worstel» der clgeniyke waterplanten
waarvan w-y er nog enkele zullen noemen,
hebben een heel andere functie dan die van
de landpianten. By deze moeten ze ook zor
gen voor het opnemen van voedarl uit den
bodem. Dit ia bij waterplanten niet het ge
val. Daar moet de ondergedoken plant dit
doen. By waterplanten dient de wortel du*
voornamelijk voor het beveatigen van de plant
tn den bodem. Zelfa zyn er waterplanten, die
geen wortel hebben en dua gewoon ln het wa
ter zweven. Ook de atengela der waterplan
ten vertoonen eigenaardigheden Deze hebben
ook nog een andere functie dan by de land
pianten. Zy moeten by planten met drijvende
bladeren en bloemen deze dryvende houden
Daalt het wateroppervtak. dan moet «le
atengel zich kunnen buigen joodat de blade
ren toch blijven drijven. Ook zjjn de atengel*
de wegen, waardoor de lucht uit de bladeren
naarde wortel* gaat. Die lucht wordt aan den
bovenkant der bladeren opgenomen en door de
atengela naar beneden gevoerd. Men kan de
groote holten In de atengela zien als men byv.
een atengel van een waterlelie doorsnijdt.
Zoo zyn er vele byaonderheden op te mer
ken Btllzwvgend ga ik hier de overwintering
door wlnterknoppen maar voorby.
Welk* planten groeien nu ln en by den
wy noemen allereerst de Witte Waterlelie
of Nyphaea alba. Deze heeft een wortelstok.
De groote dryvende bladeen staan aan den
rand ieta omhoog Bovendien Is de oppervlakte
gerimpeld en dea bovenkant met een waalaagje
bedekt. De bovenzyde van het blad is daardoor
gewooniyk «iroog. De Waterlelie moet by den
kweeker of bloemist worden gekocht. Zy kan
alleen gpelaatst worden ala de vyver nogal
diep la Nr ast de witte Waterlelie komen er
ook voor i.iet roode en blauwe bloemen.
Vervolgen* noemen wy de Lischdodde of
Typha. Deze ia door zyn mooie bruine bloei-
wjjss ook zeer decoratief. Zy ataat aan den
kant van den vyver. De Waterviolier of Hot-
tonta paiustrls is een sterke waterplant met
ondergedoken bladeren Zy bloeit met een lila
bloementro* ln onze stooten en wordt wel
voor een pinksterbloem aangezien. Zy kan
gemakkelijk uit dc sloot in onzen vyver wor
den overgebracht, omdat zy geen wortels
heeft
Waterdrieblad of Waterklaver (Menyanthes
trlfoliata). Deze groeit evenals de Water-
violier op moeraaaige plaatsen en kan dus ook
zoo overgeplant worden. Ni.tuurlyk zyn er nog
meer waterplanten, "k noem u nog de Zwane
bloem of Butomus umbellatus en het Fontein-
i—n cl. t- »n een soort mooie bruine lang
werpige bladeren op het oppervlak laat dryven.
Sommige vyver» zyn zoo gemaakt, dat men
ze kan laten leegloopen. Dit is tegen den
winter aan te bevelen. De stenge's en blade
ren sterven ln d*n herfat of en de onder-
aardsche deelen overw' teren ln den grond
I *.-• w-ter weggeloopen. dan kan men die
deelen toed. ken mt een laag turfmolm.
Behalve p* .ten kan men ook enkele vis-
schen h dei vyver brengen. Goudvlaschen
doen het zeer goed cn het is w ketyk een
verrassend gezicht, als er plotaellng een achool-
tje Jonge vlaachen door het water schiet als
een bewijs dat de ouden zich er goed thuis
gevoelen Andere dieren waterkevers of
salamanders passen niet ln den vyver. Deze
vraatzuchtige dieren vallen telkens de vls-
schen aan
Plaats nog een bank by uw vyvertje en <e
kunt er genotvolle oogenbllkkvn doorbrengen
Hier ls \ltyd afwisseling.
A. ,v. d. LIJN.
MIDDERNACHTELIJK HUW]
ELUfc
Maandagavond zaten wij te midd«t|l
ln de trouwzaal van on» raadhui*
PV-ftje af le wachten, dat te ketsten*
gegeven, voordat „hij'' aan het inohilkK
bevel gevolg zou moeten geven, met JS
in het huwelijk te willen treden. HitT
zoek was ingewilligd, dus stond nitt||
huwelijksvoltrekking in den weg. |>e j,l
ierijl ontboden familie waa trouw opgl
men, terwijl verder een groote groe*|
langstellenden aanwezig was.
ter Sutmnn Meijer fungeerde al» a**
naar van den Burgerlijken Stand erijjl
het paar na de voltrekking hartelijk!
Spr. hoopte dat man en vrouw na «Ie gj
ding spoedig weer hij elkaar mochten*
Van de gelegenheid tot felicitatie i3
ondanks liet Ja te uur een druk geM.
gemaakt
ROEM
UITSLAG AANBESTEDING.
Maandagmiddag j.1. te vijf uur vond
B. en W. der gemeente Koedijk ten gei
tehuize de aanbesteding plaats van:
a. het bouwen van een woning voor
groot gezin;
b. liet glas-, schilder- cn behangwerk <fc
woning.
Ingeschreven werd als volgt:
Th. v. d. Aar, Lknmen f 2657 (a) en f l$a
G. de Groot, Hoornschew. Alkmaar f 29M
D. Veul, Schagerbrug fSSOO(a) en -."Óf
F. v. Doornen, Br. op langendijk f21
Fa. Wed. S. Kok, Koedijk f 225
I'. Boots, Oudorp f
M. Molenaar, Koedijk f 277L
K. Klaver en J. Molenaar, Koedijk f 2700
G. Roos loot. Bergen f 3848
Fa. C. en N. J. Glorie, Lkranen f
T. v. d. Plas, Broek op Langendijk f 294
C de Geus, Broek op Langendijk f 2G8l|
K. Wester, St. Pancras (getu. Koedijk)
f
P. Hes, Koedijk t
W. Wagemaker, Koedijk f 22f
C Fried, Bergen f 181
J. Tanvis, St. Pancras f 174{|
J. Renooi, Burger brug fgem. Zijpe) f
J. van Graft, St Pancras f
F. Kunst, St. Pancras f 121
A. .Baken, Oudorp f 117.501
N. Stolp, Sdioorldam f 24(
P. Oostwouder, Koedijk f 2900fl
Laagste inschrijvers zijn dus voor b)
bouwwerk zonder dc schilders werken de 4
C cn N. J. Glorie, I.immcn niet f 2644 c
voor het schilder-, glas- en behangwerk i
lieer A. Baken, Kievitstr. Oudorp tod
f 117.50.
De gunning is aangehouden*
PURMEREND, 29 Aug.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 p
tijen, wegende 80-000 Kg., handel mal
hoogste prijs f 17.—. 2 stapels Ktelnu Ëcl
ri-nkan* f 17.50. 2 stapel# volvette f
handel goed. 2225 Kir. boter 125-1.33 ge,
kilo. Runderen, totaal 421 stuks: 200 vet»
koeien 04—80 ct. per Kg.. goed;, li
gelde en melkkoeien f 1"»0-27T> per stta
goed; 40 stieren ."O60 ct per kilo, goeda
paarden f 70—110 per stuk. goed: 95 vetk
en irraskalveren: vette kalveren 65-90. gr»
kalveren 25—52 per stuk, 235 nuchtd
kalveren: \oor de slacht f 8—12. voor
fok f 14—20 per stuk, goed; 158 vet*
varkens 48—60 ct. per kilo. vlug; 311
schapen f 15—30 per stuk. goed; 16 lxA
ken f 39 per stuk, matig; 173 lammen
f 68. per stuk; goed; kipeieren 3.754^
eendeiorrn 2,50 per 100 stuks, 1100 pieg
kuikens 5557*4 ct. per kilo, 3900 ou4
kippen en hanen: witte en roode 27*A
ct.. blauwe 22«/7—40. uitz.prij* 42»'- ct.. flfl
jonge hanen 1047»4ct.. Konijnen 0.29—ij
per stuk, eenden 10—25 per stuk, 1100 dol
ven 40 ct. per paar.
Coöp. Ccntralo Eierveiling. Aanvoer
70.000 eendeieren 2.50—2.85, kleine een4
eieren 1.75—1.90. 60.000 kipeieren 3-3.80.
ROTTERDAM. 29 Aug.
Veemarkt. Totaal-aanvoer 2123 ttull
t.w.: 67 paarden, 37 veulens, 400 mager
Hinderen. 761 vette id.. 42 vette ka Ivf
ren. 156 graskalveren. 450 nuchtere kalvi
ren, 186 schapen en lammeren. 5 varkeng
19 hokken en geiten. Prijzen per Kg.: \ettt
koeien 8066-40-54 ct.. vette ossen 68—41
—42 54 ct., stieren 6255—50 ct., vette kal
veren 90—75—5060 ct., schapen 46—40—31
ct.. lammeren 504540 ct.. gra<knlvcrefl
50—38 ct., nuchtere kalveren 45 -40—35 ct
slarhtpaarden 5145—35 ct. Prijzen p«
stuk: schapen f 129—18—16. lammeren 14-1
—9. nuchtere slachtkalveren f 11—9—1
nuchtere fnkkalveren f 25—20—15, slarM
paarden f 215—175—110. veulens f 75—60-
40. stieren f 270—220—155. kalfkoejei
f 25O-1S0—130. melkkoeion f 240-180-131
varekoeien f 195—150—130, graskalverrt
f 6049—25. Overzicht: Vette koeien en oi
*en. aanvoer korter, handel vlot, prijzei
Iets hooger, pr. koe V» ct.. pr. o* 74 c
Stieren, aanvoer veel kleiner, handel lever
dig, prijzen hooger. Vette kalveren, aanvo*
iets kleiner, handel tamelijk, prijzen val
gisteren goed te handhaven, pr. tot 1.-*
Schapen en lammeren, aanvoer vee! kl«4
ner. handel matig, prijzen duurder Nuchter*
slacht- en fokknlveren. aanvoer rnlndlfj,
handel redelijk, omhooggaande prijzen
Paanten. aanvoer korter, handel onre^eln»
tig. Prijzen Iets hooger. Veulens, aanvosf
korter, handel tamelijk, prijzen !et« boe*
ger; Varekoeien, aanvoer klein, handel
vlug, prijzen Iets hooger. Kalf- en melk
koeien. aanvoer korler. handel traag, prf-
zen iets Jager. Graskalveren, aanvoer aan
merkelijk korter, handel willig, prijzen hoo
ger.
GRONINGEN. 29 Aug
In verhand met den internationalen to*
stand is de Groninger Graanbeurs gisto>
ren niet gehouden.
WTNKBL. 28 Aug.
4npelen 28, |w»ren 1-6, pruimen 3—7.
aalbe«*cn 35. tomaten 2—3, *lnboone3
—6, snijhoonen 3—7, aardappelen 1—1.Mk
per 109 pond. Meloenen f 6—15. komkom
mers 1-3, kropsla 1-3 per 100 stuks.