Qceaanvliegerij J Elke vlucht een gok Antobusvervoer ter aanvulling van het spoorwegvervoer Fascistenleider mishandeld Ingezonden De jaarlijksche lintjesregen ruinhoekje Degenen, die zich gaarne laten ver- Minden door uiterlijke verschijnse len, zuilen wellicht meenen, dat met het luchtverkeer over den noordelij-, ken Allant lachen Oceaan titan» alles in kannen en kruiken is. Immers, niet alleen vliegen de Boring Clip pers met een vrij groote regelmatig heid van Amerika naar Europa en omgekeerd, zij nemen zelfs passa giers mee en men kondigt ook al een twee maal wckelykschcn dienst aan. Dat zijn dan de Yankees, maar ook de Franschen laten zich niet onbetuigd. Ze zijn aan het proefvlie gen en men hoopt weldra zoo ver te zijn, dat men met een geregelden dienst aan dit verkeer kan deelne men. Ook de Kngelschen hebben reeds een reeks van proefvluchten achter den rug. Zijn wij dan mis schien van nature gedoemd tot zulk een onvruchtbaar pessimisme, dat we niet meer In staat zijn, de wer kelijkheid te zien zooals deze is? Het Is, aldus de Ilangschc Post, bijna een laar geleden, dat wij \oor het laatst over het Oceaan verkeer schreven en wat er ook in dit jaar gebeurd moge zijn, tot andere opvattingen heeft het ons niet gebracht. De wijze, waarop bet wordt georganiseerd, ver dient de onverbloemde afkeuring van al de genen, die het goed met de luchtvaart mee nen. Het is onverantwoord, een dienst voor passagiers te )>egimien over een lang en ge vaarlijk zeetraject, wanneer men daarop nog bijna geen ervaring beeft opgedann. Het is even onverantwoord, dezen dienst te be ginnen met materiaal, waarmee men nog bijna geen ervaring beeft opgedaan. Dat men dan tóch een dcrgeltykfn dienst !»cgint is te meer verwonderlijk, omdat de Ameri kanen met hun Pacificdienst en hiervoor zijn do weersomstandigheden in vele op zichten gunstiger toch een duur leergeld hebben betaald. Men kan deze overijling al- laan vorklaren uit den wonach, een mono|>o listischen dienst te scheppen en men voelt, dat men aan andere landen niet langer een concessie voor een Oceaandicnst kan wei geren als men zelf geen ernst met do zaak maakt Misplaatst* crost Maar in ieder geval blijft dit een mis plaatste ernst. Zeker, Pan American beeft lot nu toe goed geboerd. De Boeing Clip pers zijn, met en zonder passagier», reed* eenige malen den grooten plas overge*to- ken. De reizen waren alleszins voorspoedig, maar Juist hierin schuilt naar onze mee ning het groote gevaar. Want de Illusie wordt gewekt, dat deze dienst even weinig risico* biedt als andere diensten Ten on rechte, want naar onze meening blijft elke vlucht een gok. F.n het is ons niet duidelijk, waarom de Amerikannscbe luchtvaartmaat schappij. dio een goeden naam te verliezen heeft, boven den Oceaan iets gevoelt voor een bedrieglijk kansspel.: Veertig passagiers kunnen per vlucht worden medegenomen. Dit betrekent dat men van deze passagiers tezamen een liedrag van 15000 dollar incas seert, welk bedrag in verhouding toi de kosten van een dergelijke vlucht zeer klein is te noemen. Terwijl Franschen en Duit scher» vele Jaren hobbM) gewacht voor zij op de met minder risico's ta bevliegen zui delijke routes passagiers meenamen men is daarmee eerst kort geleden begonnen hebben de Amerikanen hun dienst onmid dellijk voor passagiers opengesteld. Slechts één ongeluk. Er behoeft slechts óón vliegtuig op deze luchtlijn ta verongelukken en men krijgt een reactie, dat het geheelo Oceaanverkeer voor Jaren ln discredlet zal brengen. Dit is het fatale van de thans gevolgde politiek. Is een dienst gedurende vele jaren voorbe reid, dan wordt een ongeluk beschouwd als •en tol, die nu eenmaal aan elk snelverkeer van tijd tot tijd moet worden Ix-taald. Maar wanneer dit niet het geval is, dan kan men een geheel andere reactie venvachten. En nu inschikken de Amerikanen nog over eersterangsch materieel, wat men van de Franschen niet kan zeggen. Deze laatsten maken proefvluchten met verouderde vllegbooten, die een geringe snel heid bezitten, en wachten vol ongeduld op nieuw materieel, dat haast je, rep je, zal worden toegepast Neen, wij voor ons gevtn in elk opzicht de voorkeur aan de voorzich tige methode, zooals deze hijvoortieeld door de K.LM. wordt toegepast. Wanneer deze maatschappij risico's wilde nemen, zou zij de zoo zeer gewenschte versnelling van den Indiè-ilienst ook wel bout portant kunnen invoeren. Maar aangezien men geen risico's wil nemen, verzoent men zich met de ge dachte, dat een dergelijke reorganisatie, waarbij nieuw materieel te pas komt, ten minste eentge jaren moet duren voor zij ge heel haar beslag heeft gekregen. Ten kost* van alles... Bij de eerste terugvlucht met passagiers besloot P.A.A., een deel van de reizigers per lw»ot te laten terugkeeren. Men wilde de vliegdxxit niet te zwaar belasten omdat men rekende mot sterken tegenwind en men dus een zeker risico erkende. Of de meevliegen de passagiers dan góén risico namen, is een vraag, die we maar liever niet beant woorden. P.A.A. bad echter dringend i»e- hoefte aan een geslaAgde passagiersvlucht Daar waa immer* de gevreesde toekomstige concurrent, American Export Lines, waar mee zij het Oceaanverkeer van Amerikaan- sche zijde moet dcelcn. Men wil ten koste van alles een slag voorblijven om alle con currentie reeds bij voorbaat te verslaan. Om de laatst* schakel in bet we reldluchtnet. Er is overigens nog een reden, waarom P.A.A. haast maakt met den dienst. Het gaat niet alleen om een verbinding met Europa, maar ook om aansluiting op den Trans Cnnadeesehen dienst, waarmee dus de laatste schakel in bet wereldluchtnet wordt gesloten. Nu kan komen, wat wil, re deneert men. leder, die, van buiten komen de, iets met de Vereenigdo Staten wil doen, vindt daar alle strategische posities door P.A.A. ingenomen. Daarmee nog niet tevre den, kondigt de maatschappij al weer uit breidingen aan. De dienst vin de Azoren wordt er een, bestemd voor passagiers en post, en een tweede dienst, de noordelijke, via Botwood. waarop men met nog slechtere weersomstandigheden' moet rekenen, is al leen iiestemd voor het vervoer van po«t. De ze dienst zal dan de gewenschte aansluiting op het Canadeesrhr luchtnet via Shediae geven. Hoe nam zich de organisatie van de ze Itejde diensten verder denkt, is niet be kend. De itweringapersdfcmat maakt bekenrfrdat ter Aanvulling van het spoorwegvervoer van personen naast den beperkten treindienst door de Xederiandsche spoorwegen gebruik gemankt zal worden van autobussen. Deze willen van de stationspleinen afrijden en daar aan komen. De reizigers moeten zich voorzien van spoorkaartjes. I*e Xcdertandeche spoorwegen hebben voor dit vervoer de noodige tijdelijke ver gunning van den inspecteur-generaal van het verkeer verkregen. Houders van autobussen, die a&n dit ver voer medewerking willen vertonen, kunnen zich vervoegen bij de Inspecteurs van hei vervoer van de Nedertaadache Spoorwegen te Amsterdam, Botterdam, Utrecht, Nijme gen. (troningen en Maastricht. Nadere medcdeelingen ever dtt vervoer zuilen geschieden door de directie der No- dcrlandschc spoorwegen. Franjche gendarmes grepen niet in. Verscheidene individuen hebben den Ita liaan Giovanni Van lino, bestuurslid van de fascistische afdoeling te Menton (Frankrijk) op het station Menton mishandeld, gesla gen en uit den trein gegooid, zoodat hij be wusteloos geraakte. Twee Fransche gcndamwni woonden dit tooneel bij zonder dat zij den Italiaan tegen den aanval verdedigden. Pa» na tueecben- kon iet van den consul van Daim werd Van- zino naar een ziekenhuis overgebracht. DE VREDESBEWEGING EN DE INTER NATIONALE SPANNING. Het i» noodig. dat ook in deze dagen van gevaar en spanning zij die het voeren van oorlog en de voorbereiding daartoe steeds en consequent heidien afgewezen, hun steen doen liooren. De verschillende groop«-n der vrrdoobewe ging hebben onophoudelijk en dit reed* lang voordat de totalitaire regimes in bun huldigen vorm tot stand kwanten ge waarschuwd tegen den gang van zaken, die noodwendig tot de situatie van vandaag moest leiden. Zij heblien aangetoond, «lat de toestand van vrede die na 1918 intrad, de kiemen in zich droeg van een gewelddadi ge botsing. Zij hebben bij voortduring ge vraagd ernst te maken met de beginselen van den Volkenbond, aangedrongen t»p ontwapening, gewezen oj» de noodzakelijk heid «le economische tegenstellingen uit den weg te ruimen, die een bron van nieuwe conflicten dreigden te worden. Zij hebben aangedrongen op een internationale conferentie, die beter vóór dan na een oor log gehouden kan worden; hier en elders werden voorstellen uitgewerkt, die daar be- harxleld zouden moeten worden. IK» stem der vredesbeweging was echter te zwak, en de baar tegenwerkende krach ten waren te sterk. Toch ging zij door haar taak te vervullen: te getuigen van het zon dige en omnenschelijke van den oorlog, een beroep te doen op het geweten en liet in zicht der menschen. De vredesbeweging wil dat, ook op dit oogenblik. Ook nu vraagt zij baar modernen- schen te willen begrijpen, welke de ontwikke ling was, dit tot de huidige situatie heeft geleid, en dat deze ontwikkeling niet begon met liet ontstaan der totalitaire staten. Ook nu vraagt zij, dat ieder met zijn geweten te rade ga, en de verantwoordelijkheid be sefte, die men draagt. Daarnaast vraagt zij ook: respect voor diegenen, die in het conflict tusschen de trouw aan hun land en de trouw aan hun geweten, zullen blijven bij hun overtuiging, dat zij niet aan oorlog of oorlogsvoorbereiding mogen deelnemen. W. G. BENDELED. Voorzitter Jongeren V red os Actie. Mevr. U. van REE—BERSMA, Voorzitster Alg. Ned. Vrouwen Vredebond. Bij Koninklijk Besluit zijn benoemd tot groot-officier in de Orde van Oranjo-Nassau: Mr. J. A. N. Patijn, oud-minister van Bui ten landsche Zaken: dr. J. J. C van Dijk, oud-minister van Defensie; mr. J. A. de Wilde, oud-minister van Bin- ncnlnndache Zaken en van Financien; prof. dr. J. R. Slotcmaker de Bruine, oud- minister van Sociale Zaken en van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen; is benoemd tot commandeur in de Orde van Oranje-N'assau: mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren, oud-mi nister van Waterstaat; zijn benoemd tot ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw: mr. C M. J.F. Goseling, oud-minister van Justitie; prof. mr. C. P. M. Romme, oud-minister van Sociale Zaken; prof. mr. R. Kranenburg, lid van de Eer ste Kamer der Staten-Gencraal; F. L. D. Xivard. lid van de Eerste Kamer der Staten Generaal; L. J. Lijkletna, inspecteur der posterijen, telegrafie en telefonie in aigemecncn dienst, te Haarlem; is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau: H. M. Schmidt Crans te Rijswijk (Z.H.), chef instructeur der N.V. Nationale Lucht- vaartschool; Is benoemd tot ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw: ir. F. I'. Mesu te Biltliovcn, directeur van den Cultuurtechnisclien dienst. HEILOO. DR. BARNHOORN ONDERSCHEIDEN. Dr. J. A. J. Bnrnboorn, directeur genees heer van do Psychopaten!nrichting „St. Paulus" alhier is bij Kon. Be«luit benoemd lot officier in de Orde van Oranje-Nassau. ALKMAAR. GERIDDERD EN ONDERSCHEIDEN. Bij Kon. Besluit is benoemd tot ridder ln de Ortlc van den Nederlandschen Leeuw, mr. B. II Hijmans. officier van justitie bij de arrondissementsrechtbank alhier. Verder I* de heer P. Hartkamp, Inspec teur der directe belastingen alhier, eerste afdeeling. lot officier in de Orde van Oranje Nassau benoemd en de heer II. van Buren Lenslnck. ontvanger der registratie en domeinen alhier, tot ridder in de Orde van Oranje Nassau, evenals de heer B. II J. Schouten, apotheker alhier. Aan den heer W. C Swart alhier, machi nist bij de Ned. Spoorwegen is toegekend dc ceromodaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau en wel in zilver. WIERINGERWAARD. EERE, WIE EERE TOEKOMT. De heer Jt). Kaan Kz. Sr. alhier, de be- kciulc figuur op landbouwgebied is bij Kon Besluit benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. DEN HELDER. HOOGE ONDERSCHEIDINGEN. Onze burgemeester, de heer G. Ritmeester, is bij Kon. Besluit benoemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau. Tot ridder In dezelfde Orde werd verder benoonxl de heer A. Kuiler, referendaris der posterijen, telegrafie en telefonie, aan gewezen als directeur van het post-, tele graaf. en telefoonkantoor alhier. Aan den heer J. H. Pasman, plaatselijk directeur hij de N.V. Expeditie-onderneming Van Geml en Ixhïs li toegekend de ecreme daille in goud, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. SCHOORL. ALBERT VAN DALSUM GERIDDERD Onze plaatsgenoot, de bekende tooneel- speler Al bert W. van Dnlsum is bij Kon. Besluit benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. HEERHUGOWAARD LUCHTBESCHERMINGSOEFENING. De verduisteringsproeven, welke Maandag avond gedurende 1V£ uur zouden worden gehouden, zijn tengevolge van de mobilisa tie afgelast. Dc oefeningen van de leden van den luchtbeschermingsdienst hadden wel plaats, nJ. aan den Honden weg en Donkercwog. Een en ander geschiedde met medewerking van vrijwillige burgerwacht cn de afd. K.H.B.O.. Dc inzet was het alarmsignaal van sirene en hoont, waardoor de verschil lende leden en de V.B. en E.II.B.0. naar bet centrale punt onzer plaats togen om zoo noodig hulp te bieden. Verschillende demon straties en oefeningen werden gehouden, o.a. in gevallen van brand, waarbij de brand weer zich onderscheidde. Doch ook de E. H. B. liet haar in dit geval van haar goede zijde zien De V. B was daarbij paraat om het verkeer om te leiden, terwijl de leden van den besehermingsdienst het opruiming* werk verrichtten. Wij kregen den indruk, dat een cn ander goed op poolen staat. Verschillende autoriteiten waren aawezig o.a. burgemeester Sutrnan Meijer - dc dok toren. WONINGBOUW. De heer Stekelbosch, Jan Glijnisweg, al hier is voornenten* naast zijn bestaand woon en winkelhuis een nieuw woon- en winkelhuis te laten bouwen. SCHOOLGEHEIMEN. EEN VIJVERTJE IN DEN TUIN Een vijvertje ln den tuin kan een bron van genot voor den liefhebber zjjn. Ligt de tuin op een winderige plaat*, zoodat het kweeken van bloemen vaak met groote moeilijkheden gepaard gaat, dan la een vyver vaak een uit komst. Maar ook in den tuin, die goed be- achut la. kan het zfyn eigenaardige bekoring op ona uitoefenen. Men kan het aanleggen met gewapend be ton. maar het kan ook wel opgebouwd wor den .van gewone metaei*teencn. Heeft men idee voor het aanleggen, dan doet men goed een deskundige ln den arm te nemen. Het al- ton probeeren geeft ln dit geval vaak te- ieurtlelllng en veel werk voor niemandal. Ik wil daaroni in dit artikeltje niet den bouw van den vyver nagaan, maar de planten be handelen. die er ln gebracht kpnnen worden De worstel» der clgeniyke waterplanten waarvan w-y er nog enkele zullen noemen, hebben een heel andere functie dan die van de landpianten. By deze moeten ze ook zor gen voor het opnemen van voedarl uit den bodem. Dit ia bij waterplanten niet het ge val. Daar moet de ondergedoken plant dit doen. By waterplanten dient de wortel du* voornamelijk voor het beveatigen van de plant tn den bodem. Zelfa zyn er waterplanten, die geen wortel hebben en dua gewoon ln het wa ter zweven. Ook de atengela der waterplan ten vertoonen eigenaardigheden Deze hebben ook nog een andere functie dan by de land pianten. Zy moeten by planten met drijvende bladeren en bloemen deze dryvende houden Daalt het wateroppervtak. dan moet «le atengel zich kunnen buigen joodat de blade ren toch blijven drijven. Ook zjjn de atengel* de wegen, waardoor de lucht uit de bladeren naarde wortel* gaat. Die lucht wordt aan den bovenkant der bladeren opgenomen en door de atengela naar beneden gevoerd. Men kan de groote holten In de atengela zien als men byv. een atengel van een waterlelie doorsnijdt. Zoo zyn er vele byaonderheden op te mer ken Btllzwvgend ga ik hier de overwintering door wlnterknoppen maar voorby. Welk* planten groeien nu ln en by den wy noemen allereerst de Witte Waterlelie of Nyphaea alba. Deze heeft een wortelstok. De groote dryvende bladeen staan aan den rand ieta omhoog Bovendien Is de oppervlakte gerimpeld en dea bovenkant met een waalaagje bedekt. De bovenzyde van het blad is daardoor gewooniyk «iroog. De Waterlelie moet by den kweeker of bloemist worden gekocht. Zy kan alleen gpelaatst worden ala de vyver nogal diep la Nr ast de witte Waterlelie komen er ook voor i.iet roode en blauwe bloemen. Vervolgen* noemen wy de Lischdodde of Typha. Deze ia door zyn mooie bruine bloei- wjjss ook zeer decoratief. Zy ataat aan den kant van den vyver. De Waterviolier of Hot- tonta paiustrls is een sterke waterplant met ondergedoken bladeren Zy bloeit met een lila bloementro* ln onze stooten en wordt wel voor een pinksterbloem aangezien. Zy kan gemakkelijk uit dc sloot in onzen vyver wor den overgebracht, omdat zy geen wortels heeft Waterdrieblad of Waterklaver (Menyanthes trlfoliata). Deze groeit evenals de Water- violier op moeraaaige plaatsen en kan dus ook zoo overgeplant worden. Ni.tuurlyk zyn er nog meer waterplanten, "k noem u nog de Zwane bloem of Butomus umbellatus en het Fontein- i—n cl. t- »n een soort mooie bruine lang werpige bladeren op het oppervlak laat dryven. Sommige vyver» zyn zoo gemaakt, dat men ze kan laten leegloopen. Dit is tegen den winter aan te bevelen. De stenge's en blade ren sterven ln d*n herfat of en de onder- aardsche deelen overw' teren ln den grond I *.-• w-ter weggeloopen. dan kan men die deelen toed. ken mt een laag turfmolm. Behalve p* .ten kan men ook enkele vis- schen h dei vyver brengen. Goudvlaschen doen het zeer goed cn het is w ketyk een verrassend gezicht, als er plotaellng een achool- tje Jonge vlaachen door het water schiet als een bewijs dat de ouden zich er goed thuis gevoelen Andere dieren waterkevers of salamanders passen niet ln den vyver. Deze vraatzuchtige dieren vallen telkens de vls- schen aan Plaats nog een bank by uw vyvertje en <e kunt er genotvolle oogenbllkkvn doorbrengen Hier ls \ltyd afwisseling. A. ,v. d. LIJN. MIDDERNACHTELIJK HUW] ELUfc Maandagavond zaten wij te midd«t|l ln de trouwzaal van on» raadhui* PV-ftje af le wachten, dat te ketsten* gegeven, voordat „hij'' aan het inohilkK bevel gevolg zou moeten geven, met JS in het huwelijk te willen treden. HitT zoek was ingewilligd, dus stond nitt|| huwelijksvoltrekking in den weg. |>e j,l ierijl ontboden familie waa trouw opgl men, terwijl verder een groote groe*| langstellenden aanwezig was. ter Sutmnn Meijer fungeerde al» a** naar van den Burgerlijken Stand erijjl het paar na de voltrekking hartelijk! Spr. hoopte dat man en vrouw na «Ie gj ding spoedig weer hij elkaar mochten* Van de gelegenheid tot felicitatie i3 ondanks liet Ja te uur een druk geM. gemaakt ROEM UITSLAG AANBESTEDING. Maandagmiddag j.1. te vijf uur vond B. en W. der gemeente Koedijk ten gei tehuize de aanbesteding plaats van: a. het bouwen van een woning voor groot gezin; b. liet glas-, schilder- cn behangwerk <fc woning. Ingeschreven werd als volgt: Th. v. d. Aar, Lknmen f 2657 (a) en f l$a G. de Groot, Hoornschew. Alkmaar f 29M D. Veul, Schagerbrug fSSOO(a) en -."Óf F. v. Doornen, Br. op langendijk f21 Fa. Wed. S. Kok, Koedijk f 225 I'. Boots, Oudorp f M. Molenaar, Koedijk f 277L K. Klaver en J. Molenaar, Koedijk f 2700 G. Roos loot. Bergen f 3848 Fa. C. en N. J. Glorie, Lkranen f T. v. d. Plas, Broek op Langendijk f 294 C de Geus, Broek op Langendijk f 2G8l| K. Wester, St. Pancras (getu. Koedijk) f P. Hes, Koedijk t W. Wagemaker, Koedijk f 22f C Fried, Bergen f 181 J. Tanvis, St. Pancras f 174{| J. Renooi, Burger brug fgem. Zijpe) f J. van Graft, St Pancras f F. Kunst, St. Pancras f 121 A. .Baken, Oudorp f 117.501 N. Stolp, Sdioorldam f 24( P. Oostwouder, Koedijk f 2900fl Laagste inschrijvers zijn dus voor b) bouwwerk zonder dc schilders werken de 4 C cn N. J. Glorie, I.immcn niet f 2644 c voor het schilder-, glas- en behangwerk i lieer A. Baken, Kievitstr. Oudorp tod f 117.50. De gunning is aangehouden* PURMEREND, 29 Aug. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 p tijen, wegende 80-000 Kg., handel mal hoogste prijs f 17.—. 2 stapels Ktelnu Ëcl ri-nkan* f 17.50. 2 stapel# volvette f handel goed. 2225 Kir. boter 125-1.33 ge, kilo. Runderen, totaal 421 stuks: 200 vet» koeien 04—80 ct. per Kg.. goed;, li gelde en melkkoeien f 1"»0-27T> per stta goed; 40 stieren ."O60 ct per kilo, goeda paarden f 70—110 per stuk. goed: 95 vetk en irraskalveren: vette kalveren 65-90. gr» kalveren 25—52 per stuk, 235 nuchtd kalveren: \oor de slacht f 8—12. voor fok f 14—20 per stuk, goed; 158 vet* varkens 48—60 ct. per kilo. vlug; 311 schapen f 15—30 per stuk. goed; 16 lxA ken f 39 per stuk, matig; 173 lammen f 68. per stuk; goed; kipeieren 3.754^ eendeiorrn 2,50 per 100 stuks, 1100 pieg kuikens 5557*4 ct. per kilo, 3900 ou4 kippen en hanen: witte en roode 27*A ct.. blauwe 22«/7—40. uitz.prij* 42»'- ct.. flfl jonge hanen 1047»4ct.. Konijnen 0.29—ij per stuk, eenden 10—25 per stuk, 1100 dol ven 40 ct. per paar. Coöp. Ccntralo Eierveiling. Aanvoer 70.000 eendeieren 2.50—2.85, kleine een4 eieren 1.75—1.90. 60.000 kipeieren 3-3.80. ROTTERDAM. 29 Aug. Veemarkt. Totaal-aanvoer 2123 ttull t.w.: 67 paarden, 37 veulens, 400 mager Hinderen. 761 vette id.. 42 vette ka Ivf ren. 156 graskalveren. 450 nuchtere kalvi ren, 186 schapen en lammeren. 5 varkeng 19 hokken en geiten. Prijzen per Kg.: \ettt koeien 8066-40-54 ct.. vette ossen 68—41 —42 54 ct., stieren 6255—50 ct., vette kal veren 90—75—5060 ct., schapen 46—40—31 ct.. lammeren 504540 ct.. gra<knlvcrefl 50—38 ct., nuchtere kalveren 45 -40—35 ct slarhtpaarden 5145—35 ct. Prijzen p« stuk: schapen f 129—18—16. lammeren 14-1 —9. nuchtere slachtkalveren f 11—9—1 nuchtere fnkkalveren f 25—20—15, slarM paarden f 215—175—110. veulens f 75—60- 40. stieren f 270—220—155. kalfkoejei f 25O-1S0—130. melkkoeion f 240-180-131 varekoeien f 195—150—130, graskalverrt f 6049—25. Overzicht: Vette koeien en oi *en. aanvoer korter, handel vlot, prijzei Iets hooger, pr. koe V» ct.. pr. o* 74 c Stieren, aanvoer veel kleiner, handel lever dig, prijzen hooger. Vette kalveren, aanvo* iets kleiner, handel tamelijk, prijzen val gisteren goed te handhaven, pr. tot 1.-* Schapen en lammeren, aanvoer vee! kl«4 ner. handel matig, prijzen duurder Nuchter* slacht- en fokknlveren. aanvoer rnlndlfj, handel redelijk, omhooggaande prijzen Paanten. aanvoer korter, handel onre^eln» tig. Prijzen Iets hooger. Veulens, aanvosf korter, handel tamelijk, prijzen !et« boe* ger; Varekoeien, aanvoer klein, handel vlug, prijzen Iets hooger. Kalf- en melk koeien. aanvoer korler. handel traag, prf- zen iets Jager. Graskalveren, aanvoer aan merkelijk korter, handel willig, prijzen hoo ger. GRONINGEN. 29 Aug In verhand met den internationalen to* stand is de Groninger Graanbeurs gisto> ren niet gehouden. WTNKBL. 28 Aug. 4npelen 28, |w»ren 1-6, pruimen 3—7. aalbe«*cn 35. tomaten 2—3, *lnboone3 —6, snijhoonen 3—7, aardappelen 1—1.Mk per 109 pond. Meloenen f 6—15. komkom mers 1-3, kropsla 1-3 per 100 stuks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 6