IVOREN SCHAT
Een Clipper-passagier vertelt
Het drukken van
distributiekaarten
DRIE MANNEN
Radioprogramma
Het geheim van de
ÜSlÜ De Koningin bezoekt
Haar Kinderen
Hartelijke begroeting bij terug-
1®--^ komst in Den Haag.
H.M. dr Koningin. die Dinsdag voor een
[kort bezoek In Soeatdijk was aangekotise» ia
gi>!eru« liU'nil om» HU 5 uur per open auto
18 °Mu>t Sm-«mlijk vertrokken en is te ongeveer
er twaalf ten paleize Noordeinde te 's-
iGrnvcnliage aangekomen.
PW0®\| Daar op het paleis Noordeindc roods de
ftanilaani was geheschen» had zich een
kleine menigte verzameld, die de aankomst
van «ie Koningin afwachtte.
Toen de Koningin was voorgereden en
ipitsteeg, ging er een spontaan gejuich op.
menschop liepen het voorplein ot» en
herhaaldelijk weerklonk een „Leve de Ko
ningin."
Hare Majesteit dankte buigend voor deze
hartelijke begroeting.
een
d«
hen
Den
den
actia,
scha-
KX-M. diensten
weer normaal
Hervatting luchtlijn naar Oslo
en Milaan.
lx» luchtlijn Amsterdam-Oslo, die in ver
band met de bijzondere omstandigheden tij
delijk was gestaakt, zal met ingang van he
den heropend worden. De K.1...M. zal nor
maal volgens de dienstregeling dezen dienst
weer uitvoeren.
Ook de luchtlijn Amsterdam—Rotterdam»
Jeulen- Frankfort—Milaan, die de laatste
dagen slechts In één richting gevlogen werd
werd van gisteren al weer normaal dage
lijks in beide richtingen gevlogen door de
K.I..M. in samenwerking met de Italiaan-
schc luchtvaartmaatschappij A.L.I.
Alle andere diensten functionneeren vrij
wel normaal, ook de nachtpostdienst op
Keulen wordt regelmatig uitgevoerd.
in
\.V.
irreep
niet
t hij»
gr en-
ia
et al»
nat se
da
voori f
grooJ
over.
lOUWj
w as l
•Pinf*
ge»
\va«
even
kani
was
r. 0.
ter
n bij
ordt
Aanvullingsbegrooting Econo
mische Zaken.
Asn do toelichting tot de ingediende aan-
vuiUögsbegi-ootlng van Economische Zaken
voor 1938 ontlcenen wij nog het volgende:
Het in April 1937 ingestelde rijksbureau
voorbereiding voedselvoorziening in oorlogs
tijd, «ui welk bureau werd opgedragen on-
der leiding van den regeeringsconimissaria
voorden akkerbouw en de veehouderij de
noodige maatregelen voor te bereiden, wel
kt dé voedselvoorziening in tijden van oor
log. oorlogsgevaar of andere buitengewone
tnntandighfden verelscht, heeft in verband
met de in September 1938 optredende inter
nationale spanningen een nooddistributie-
knart doen dnikken en gereed leggen, w aar
van de kosten rond i 13.U0U hebben bedra
gen.
Voorts is een bedrag uitgetrokken ter dek
king ?nn de kosten welke vertoonden zijn
aap het doen drukken cn gereed leggen van
distributie stamkaarten cn ander drukwerk,
benoodigd voor de distributie van levens
middelen in tijden van mobilisatie of oorlog.
In overleg met zijn auditgenooen, deel uit
makend van do ministerieele commissie
voor defensie aangelegenheden, heeft de
minister van Economische Zaken besloten
deze bedragen tot een geraamd totaal van
I W.UOü ter» laste van do begroot ing 1938
van zijn departement te brengen, waaronder
TOOraocind bureau ressorteert.
sken.
reg«
egenj
oettj
i bm
tschJ
102H
de j;
d onl
dit f
overl
i eni
lonKI
Dl ENSTR EG ELI NG AUTOBUSSEN
ONVERANDERD.
De secretaris van den Ned. Bond van
Autobn-dionstondonicrners. de lieer Kraak
Steeman»», verzoekt, ter voorkoming van
nu»w>rstand, mede te de>elcn dat de gewone
(v«te, autoliiLsdiensten blijven functionec*
fvu volgens tic bestaande dienstregelingen.
FEUILLETON.
Naar het Amerikaansch van
Morgan S. Roscuc
47.
HOOFDSTUK XXIII.
De rattenval.
Barrett's auto was wel niet groot, maar het
was een sterke en snelle wagen. Hy snorde zyn
weg door New York, sloeg links af en ging
toen eer. van de bruggen over naar Brooklyn,
steeds met dezelfde vaart, of de weg heuvelop
of -afwaarts leidde. Barrett's chauffeur ver-
f stond zyn vak.
i Van de brug. die spookachtig geheimzinnig
Wk onder den donker wordenden hemel, kwa-
^*n zs langs schimmige hulzen cn daarna door
os hobbelige straten van Brooklyn. waar de
hchten ontstoken waren. Het was de overgang
'•■avondschemer naar duisternis.
interieur van de limousine was onver»
"Srt. Maar hrt schynsel der lantaarns, die ze
P**wr.ïni. flitste van Rjd tot tyd op O'Mal-
pzjgezicht. En terwjjl ze dieper Brooklyn
trok Barrett hem verder in dc scha
duw.
h kunt Je beter niet vertooncn. meende
Ae groene inktvlek heeft behalve Mc Girk
Bleekneus" nog een paar andere natlona-
"■hu En ze zyn ntct bepaald «tol op ons! Heb
J« nanacht nog bezoek gehad?
VrooigG**" sterveling, antwoordde O'Malley
Banvtt Iscnte zacht
Js hebt ze zeker voor een uur of twaalf
Witten gevecht gesteld, anders zou Je wel wat
»an se gemerkt hebben. Enfin, we zullen zien.
Wat is het plan voor vanavond?
Dat sal ik je strak» vertellen, was het
antwoord. Het is te ingewikkeld om in korten
In twee daoen van New York
naar Marseills.
De beer H. Jacobson. verbonden aan d"
Koninklijke Shell groep, is verleden weck
Donderdag met een Clipper over den Atlan-
tisebfn Oceaan gevlogen en Zaterdag in
Miirseillc aangekomen. Over dezen buitenge
woon snellen tocht heeft de heer Jacohson
aan een verslaggever van het Algemeen Ne-
derlandsch Persbureau eenigc mededeclin-
g«i gedaan.
De heer Jacobson. die voor zaken in de
Verecntgdc Staten reisde, on wegens den
spannenden poiitieken toestand graag zoo
vlug mogelijk naar Den Hang terug wilde,
beeft niet zonder moeite ei-n plaats aan
boord van den clipper kunnen krijgen, liet
was hem niet mogelijk een passage te lvoc
ken voor den snelstcn dienst, die van Port
Washington, de luchthaven van «Ie clippers
op Long Island via Canada. New Found-
land en Ierland naar Sonihnuipton vliegt.
Met deze verbinding vertrekt men 'soch
tends om half acht uit Port Washington en
is den volgenden dag om 1 uur in Southnmv
ton.
Slecht weer.
De minder snelle route gaat van Port
Washington via de Azoren en Lissatxm naar
Marvel He. Nu was het den heer Jacobson
gelukt een plaat® te krijgen aan boon! van
den clipper, die de laatst^ route vliegt, voor
Woensdag 23 Augustus. Toen hij op den
ochtend van het vertrek tegen twaalf uur op
Port Washington aankwam deelde nV*n hem
mede, dat de weerberichten zoo slecht wa
ren. dat het niet verantwoord werd geacht
uit te vliegen. I>« clipper zou vermoedelijk
24 uur vertraging hebben. Deze voorspel
ling kwam uit. want den geheelen dag bleef
de radioverbinding zoo slecht, dat men niet
wensehte te vertrekken.
Wét eeri bewijs, dat men veel voor dc vei
ligheid van de passagiers over heeft. Den
volgenden dag waren de weerberichten he
ter en om 1 uur taxiede de vlieghoot door de
haai van Long Island. Na 10 minuten steeg
hij op om na een korte vlucht over Long
Island het land achter zich te laten. Behalve
de bemanning waren er op deze vlucht 12
passagiers. Er kunnen op een vlucht over
den Oceaan 40 passagiers mee, maar vele
Amerikanen hadden hun vertrek uitgesteld,
nu het In Europa rommelde.
Comfort aan boord.
Het enorme vliegtuig is comfortabel inge
richt. Er zijn twee ruime compartimenten,
een rook sa Ion en een uitstekende slaapge
legenheid, die gelijk staat met het comfort
dal men in Amerikaanse)»* Pullman cars
heeft. De stemming aan boord was allerge
zelligst en do gezagvoerder kwam af en toe
een praatje met de passagiers maken. Dc
lieer Jacobson was de eeltige Nederlander.»
de overige passagiers waren Amerikanen,
Engelschen. Franschcn, Denen. Polen en
Bolivianen.
Het eten. waarvoor twee stewards zorg
den. was zeer goed. Het Inwaai, dat de
vliegboot maakte, was in het geheel niet
storend, men kon even goed mei eikuur
praten als bijvoorbeeld in een Dougla» van
dc K.L.M.
De clipper daalt.
De nacht verliep heel rustig en den vol
genden ochtend vroeg, om 7 uur. kwamen
do Azoren in het zicht. Zoo geleidelijk daal
de de vliegboot op het water, dat de possa
giers var doofheid, zoonis in een landviieg-
tuig nog a! eens voorkomt, in het geheel
geen last hadden. Na een uur oponthoud in
Horta vloog de machine door naar Lissa
bon, dat om 5 uur 'smiddag», bereikt werd.
Dc clipper steeg Zaterdagochtend otn half
9 op en om halt vier in den middag kwam
hij in Marseillc aan. Van Marseillc vloog de
heer Jacobson met «Ie Air France naar Pa
rijs, waar hij 's avonds om acht uur aan
kwam. net te laat om van I-e Öourget nog
denzelfden avond naar huis te vliegen.
Daarom nam hij den nachttrein voor liet
laatste traject van deze buitengewoon snelle
reis van New York naar Den Haag.
„Zoudt U deze reis nog wel eens willen
maken?"
„Zonder twijfel", was het antwoord, „liet
is me uitstekend bevallen
Een vergelijking.
En de heer Jacobson besloot met een frap
pante vergelijking tusschen de moeilijke
reis. die hij in 1914 maakte cn den vlotten
tocht, dien hij nu juist achtei den rug heelt,
lu "14 was dc heer Jacobson met vacantie
in Nederland. Zijn standplaats hij de Ko
ninklijke was toen Boekarest cn hij het uit
breken van den oorlog moest hij onmiddel
lijk naar Roemenie terug. Ook toen deed hij
Li&saL'ou aan. echter met een boot, dre hij
in Port Suid verliet om vandaar over land
via Aiexandrié. Constantinopel, en Con-
stanza naar Boekarest terug te keereau
„Toen was ik vier weken onderweg cn
nu drie dagen"..
Toelating vluchtelingen
beperkt
In terband met den internatio
nalen toestand.
De minister van Justitie brengt in yer
band niet de buitengewone otnrUHiidigiiedcu.
nader hel navolgende ter kennis van alle
organen, belast met het tocziciit j»o de poli
tiaire grensbewaking en vestigt daarop, voor
zoover noodig, de aandacht van de hoofden
van plaatselijke politie.
1. Vluchtelingen (Joodsctie emigranten,
enz.) die aan de grens kunnen vertooncn
een vanwege den minister van Justitie af
gegeven schriftelijke tors ten viring tot voor
ioopig verblijf, welke is gedateerd na 1 Juli
1939, kunnen nog in Nederland worden toe
gelaten.
Vóór dien datum aan vluchtelingen af
gegeven toestemmingen, waarvan tot nu
toe geen gebruik is gemaakt, moeten echter
iiIs vervallen worden beschouwd, toelating
kan daarop niet meer plaats hebben.
2. Het is gebleken, dat misverstand be
staat met betrekking tot het begrip vluch
teling. bedoeld onder punt 2 van de bekend
making d.d 21 Augustus 1939.
Onder vluchteling dient aldaar uitslui
tend te worden verstaan de categorie van
Jootfache emigranten, enz. en niet vreemde
lingen. diei n verband met den internationa
len toestand op regelmatige wijze via ons
land naar het land hunner nationaliteit
willen terugkeeren.
Raadsleden onder
de wapenen
Verlof gevraagd roor dé u-ethuu
derskeuze te Maastricht.
De Burgemeester van Maastricht Jhr. tnr.
W. Michels van Kewsenlcti, heeft den minis
ter van Binnenlandacha Zaken het volgende
schrijven doen toekomen:
Aangezien meerdere leden van den nicu
wen gemeenteraad zijn gemobiliseerd en
het om meervoudige reden gewenscht is
dat de aanstaande Dinsdag plaats hebbende
wofhoiiderskcuze geschiedt door «Ie voltal
lige gemeenteraden verzoeken wij Uwe Ex
cellentie te bevorderen, dat de gemobiliseer
de leden van den gemeenteraad in de ge
legcirheid worden gesteld Dinsdag de raadt»
vergadering bij te wonen.
BEURZEN VANDAAG GEOPEND.
In verband met de omstandigheid dat
de dag vandaag voor de rijksdiensten al*
een werkdag wordt beschouwd, heeft het
bestuur der Vereeniging voor den effecten
handel het verzoek gedaan op dien dag dc
beurzen voor den geld- cn fondsenhandel
geoi»end te Itouden on dien dag voor de
geldleenlngtn, nl* bedoeld in afdecling 5
der bcursvoorschriften, als werkdag te be
schouwen. Gehoord het advies van de com
missie van deskundigen, heeft de minister
van financiën hieraan goedkeuring ver
leend.
VRIJDAG 1 SEPTEMBER 193».
Hilversum I. 1873 en 414.4 m.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 15.00
AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA
10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA.
8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.16 Bcr
10.00 Morgenwijding.
10 20 Orgelspel.
10 45 Zang cn piano.
11.00 Declamatie.
11.30 Eamermlda.
12.00 AVRO-Amusements-orkest (opa.).
(12.15 Berichten).
12.40 De Romancen en soliste
1 20 Het Omroeporkest.
2.05 Causerie „Vrouwenarbeid in Nederland".
2.35 De Romancere en soliste.
2 55 Venrorte opera ..Othello".
4 00 Cramofoonmuziek met toelichting.
4 30— 5.00 Gramofoonmuziek.
5.05 Voor dc kinderen.
5 30 Orgelspel, zang en gramofoonmuziek.
6 28 Berichten
6.30 Causerie over beeldende kunsten.
6.50 Gramofoonmuziek.
7 00 VA RA-Kalender.
7.05 Causerie ..Zelfopvoeding, zelfbaheerschlng.
zelf opleiding".
7 23 Berichten ANP.
7.30 Berichten, mededeelingen.
Een avontuurlijke reis lutar de onto'qan-
keüjke oerwouden tan Afrika, op zoek naar
de. plaats, waar de olifanten hun laatste le
vensdagen slijten.
door: A. PANDOR
Half kruipend kwam h(j weer terug en was
op het punt de vlucht te nemen, doch René
legde beschermend styn hand op de schouder
van den kaffer „Vooruit kom tot Jezelf,
Kazlmoto", stelde h(j hem gerust. Er Is
niets om bang voor te ztjn". „Ug, ug". her-
haaide Kazlmoto nog steeds angstig „Wie Is
dat dan?" rroeg René nu weer. Kazlmoto
zuchtte diep en het kostte hem moeite t(Jn
stem te beheersen. Tussen twee zuchten in
klonk z(jn stem schei en (jl.
..Hfc hg is dc olifanUman". verklaarde
h« Hjj heet Boo loo-la slecht Heel
slecht!" De verwondering van René toen hfj
dit hoorde, stelde dan ander wat op z(jn ge
mak. ..Dat ts de man, waarnaar wty zoeken",
riep h(J uit. „HU weet waar het dal der Oli
fanten" ligt hy kan onr naar het eeuwen
oude kerkhof der grote dikhuiden brengen".
Maar Kazlmoto schudde ontkennend x$n hoofd.
.Slecht", sputterde hy. .Jieel slecht!"
René was te ongewonden om veel aandacht
te schenken aan de waarschuwingen van Ka
zlmoto. „Luister, Kazlmoto! Ren zo hard Je
kunt naar vader, Koen en Bep, cn verteJ hen.
dat ik den Olifanlsman gevonden heb dat
h|j op dit ogenblik hier op dc pier Is. Begre
pen?" Nog geheel verschrikt knikte Kazl
moto. Zonder nog een blik op den reusachti
ger. «nboorling te slaan, riep hjj „Boo-loo-la"
en keerde zich vlug om en rende als een haas
weg om de boodschap aan zyn meester orer
te brengen.
Onbevreesd stapte René nu, ondanks da
waarschuwing van Kazimoto. naar het einde
van d. pier Toen hy iemand hoorde naderen,
dralde dc kaffer zich langzaam om en bleef
als een standbeeld staan. Behalve de blik uit
z(Jn zwarte ogen. die niet vee! goeds voor
spelde. was zyn bronzen gezicht zonder enige
uitdrukking .J(j bent Boo-loo-la?" zei Rand
beleefd, Ie Olifantsman". De man keek
René strak aan zonder te antwoorden. Er
vertrok geen spier van sijn gezicht, maar *yn
gespierde zwarte hand gir.g naar zyn middel
en z(jn vingers stoten zich stevig om heC
handsvat van een mes, dat hy in zyn len
dendoek droeg.
7.35 Causerie „De kracht van Jezus Christus"
8-00 Pianovoordracht.
8.30 Causerie ..Hel geesteiyk leven in Amerika"
9.00 Eamcrakla cn solist.
9.30 Radlotooneel.
9.45 VARA-orkest.
10 30 Berichten ANP.
10.40 Avondwydtng.
11.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Jszzmuziek fgr.pl
11.5012 00 Gramofoonmuziek.
Hilversum II. 301.3 m.
Algemeen programma, verzorgd door de
KRO.
8 009.15 Gramofoonmuziek (Om 8 19 Ber
10 00 Gramofoonmuziek.
11.30 B()belsche causerie.
12 00 Berichten.
12 15 Gramofoonmuziek
12 30 De Continental Stx <12 50—100 en 120
1.30 Gramofoonmuziek),
1.50 Gramofoonmuziek.
2 00 KRO-orkest
(2 45—3.00 Gramofoonmuziek).
3.45 Gramofoonmuziek.
515 KRO-Mclodlsten en solist (6 00-420
t(Jd uit te leggen. Maar misschien wil Je voor
deze gelegenheid wel precies doen wat ik Je
zeg. Als zich een of andere onvoorziene om
standigheid voordoet, dan kun je natuurlijk
naar goeddunken handelen. Maar schiet nie
mand dood.
O'Maltcy trok een leeüjk gezicht In 't don
ker,
O neen, verklaarde h(j, zyn revolver be
tasten. Ik heb nooit vcv! voor de artillerie
gevoeld. Is dat ding geladen?
Een hartelijk lachen was het bescheid.
Ja. hy is geladen! Je moet leze expeditie
niet onderschatten. O'Malley. Het sal zoo goed
als zeker noodig blijken om te schieten. Daar
om wou Ik Je meehebbcn.
O'Malley verzonk even in gepeins
H'm. mompelde h(j toen weifelend. Ik...
eh... stel die eer op prys!
Barrett wierp hem een v.uggen blik toe en
glimlachte flauwtjes. Maar hy zei niets
Het zakenkwartier van Brooklyn lag nu
achter hen. De kleine auto zoemde rustig voort,
draaide naar rechts cn volgde eenigen tyd
Pourth Avenue, om daarna links af te slaan.
O'Malley merkte op. dat ze niet heelrmaal de
richting van de ondergr°mischc hielden. Een
moment later bevestigde Barrett dit.
Dlck en ik. zette hy uiteen, met een
hoofdbeweging naar den chauffeur, hebben
Arthurstreet op <le kaart opgezocht. Jy ver
telde me. dat de taxi van <ien kant van het
station van de ondergrondsche heenging maar
w(j rijden om en naderen de straat van de
tegenovergestelde zy ic. Het zal niet mogelyk
zyn er met den auto héélemaal te komen, maar
dat is ook beter. En we komen er dicht ge
noeg by.
Als bet maar niet 61 te dicht is. spotte
O'Malley.
Hy was In een gelukkige stemming van
avond. HO was vol sympathie en bewondering
voor Barrett en vond het prettig met hem
samen te zyn En Ctaudla's gezicht stond
voortdurend in lieflijke straling voor zyn gees
tesoog. Bovendien bracht de naderende ont
moeting een prettige opwindende tinteling in
zijn aderen Dit beloofde een avontuur naar
zyn Keltisch hart te worden!
Steeds donkerder werden dc straten weer,
waardoor hun weg voerde en de bestrating
werd hoe langer hoe slecnter. De aaneenge
sloten bebouwing hadden zij nu achter zich
gelaten en hobbelend passeerden zij zoo nu en
dar. enkele afzonderiyk staande huisjes En
elndelyk bereikten zy een straat die er net
zoo uitzag als Arthur street en ook in het open
veld uitkwam, doch In tegenovergestelde rich
ting. Daar stopte de auto.
Barrett stapte uit en O'Malley volgde. Ze
bevonden zich zoo ongeveer aan het emd van
een straat, waaraan hoogstens een half dozyn
huizen stond.
Barrett sprak op zachlen toon met den
chauffeur en O'Malley voegde zich b(J nen.
Dat is HltZStrtMt meneer, zei d* chauf
feur. over de velden wijzend, waar u dal hebt
ziet. Dit is eigentyk het andere einde van Ar
thur street. maar er Is nog geen verbinding
en de weg is opengebroken. Ik ben hier van
daag heen gereden om de omgeving te ver
kennen. Zai ik hier wachten, meneer?
Barrett dacht even na.
Ryd heelrmaal tot het eind en keer dan.
Doof de iamprti. maar houd den motor aan.
Het is misschien noodig. dat we hals over kop
moeten wegkomen.
Uitstekend meneer, was het antwoord.
Dat is in een minuut gebeurd. Kan ik niet met
u meegaan?
Neen Dlck. dank Je wel. Het is erg vrien-
deiyk van je aangeboden, maar «lAAr heb ik Je
niet noodig en hier kan ik Js bróódnoodlg
nebben.
Dc chauffeur tikte teleurgesteld aan zyn pet
en stapte onmlddeltyk achteruit. Met een
korte waarschuwing san O'Malley om uit te
kyken waar hy liep. zocht Barrett zyn weg
door de duisternis, langs den kant van iets wat
ternauwernood den naam van weg verdiende.
Terwyi ze de auto schter zich lieten, gingen de
koplampen uit. zoodat ze alleen het Ucht van
den sterrenhemel had ien
Een oogenbllk tater hoorden se den wagen
zich in beweging zetten, keeren en weer terug
komen. by hel licht van de twee kleine lampjes,
die nog op het daahbord brandden
Zacht nu. fluisterde Barrett. terwjj! se
verder in het open veld kwamen.
Het was nu geheel en ai donker. Er scheen
geen rosan Evenmin waren er wolken in de
fluweelachtige tucht om den weerschyn van
Brooklyn op te vangen.
Zwygend strompelden ze een honderd meter
voort: toen sloeg Bsrrett opeens naar links af
en opkykend zag O'Malley de omtrekken vsn
een klein huisje opdoemen, dat eenzaam en
duister onder de sterren stond.
Land- en tulnbouw-causerie Ca 6 30 Ber
7 00 Berichten
7.15 Causrric „De luchtvaart in Indid".
7.35 Gramofoonmuziek.
8 00 Berichten ANP.
8 15 KRO-orkest
8.45 De KRO-Mekxlisten en solist
9 10 Gramofoonmuziek
9.30 Declamatie
9 50 Orgel- en viool voordracht.
1030 Berichten ANP.
10 40 Lajo» Veres en zyn orkest.
110012 00 Gramofoonmuziek
Hy tuurde er vol aandacht naar en herkende
het. Dit waa „A.8CH. Huis waar hy Clau-
dia den vorigrr. avond gevonden had. Recht
vooruit was de hoek. waar de straatlantaarn
brandde, de eerste hoek, dien ze na hun vlucht
waren omgeslagen En verderop aan zyn rech
terhand stond het leege huls. dat hy den nr<d«n
vorigen dag als observatiepost had gebruikt.
- - Kom mee. maande Barrett.
Achter elkaar ging tm voort langs bet ven
ster. nu onverlicht, waardoor O'Malley den vo
rigen avond naar binnen geploft was Even
later liep hy zacht tegen Barrett op en bleef
Met de hand op O'Maliey's arm, stond de
oudere man even scherp te luisteren. Voor de
keukendeur bleef h(J opnieuw staan om te
luisteren.
De geluiden van de stad drongen zoo weinig
op de open vlakte tot hen door, dat ze het
rulachen van het lange gras in den avondwind
konden hooren. Het slaperige gekwaak van
een klkvoreeh ergens tn de buurt klonk onbe-
naagiyk duldeiyk ln de verte blafte eentonig
een hond. zyn verdriet melancholiek uithuilend.
Maar uit het huis zelf wss niet het minste
De schsduwtge gestalte vóór O'Malley stak
een ternauwernood zichtbar» hand uit. die zich
om 'ien knop van de keukendeur sloot De
sterren gaven genoeg licht om O'Malley te
doen zien. dat de deur langzamerhand na*r
binnen openging en een af gr onl van inkt
zwarte duisternis onthulde Maar geluld hoor
de hy Dog steeds niet Hy kwam nadert*,
stapte de twee stoeptreden vsn de keuken op
en volgde Barrett in het duister. Even zacht
als de deur opengemaakt was, ging die weer
dicht en n(j merkte dal Barrett naast hem
stond.
Waar is da dienkeuken werd er san zyn
oor gefluisterd.
Hier rechts. Ik ksn de dzur voelen, ant
woordde O'Malley. met eveneens gedemp -
slem
Ga dan voor. We moeten naar de r*
kamer.
(Wordt terzolgd.)