IVOREN SCHAT Een Clipper-passagier vertelt Het drukken van distributiekaarten DRIE MANNEN Radioprogramma Het geheim van de ÜSlÜ De Koningin bezoekt Haar Kinderen Hartelijke begroeting bij terug- 1®--^ komst in Den Haag. H.M. dr Koningin. die Dinsdag voor een [kort bezoek In Soeatdijk was aangekotise» ia gi>!eru« liU'nil om» HU 5 uur per open auto 18 °Mu>t Sm-«mlijk vertrokken en is te ongeveer er twaalf ten paleize Noordeinde te 's- iGrnvcnliage aangekomen. PW0®\| Daar op het paleis Noordeindc roods de ftanilaani was geheschen» had zich een kleine menigte verzameld, die de aankomst van «ie Koningin afwachtte. Toen de Koningin was voorgereden en ipitsteeg, ging er een spontaan gejuich op. menschop liepen het voorplein ot» en herhaaldelijk weerklonk een „Leve de Ko ningin." Hare Majesteit dankte buigend voor deze hartelijke begroeting. een d« hen Den den actia, scha- KX-M. diensten weer normaal Hervatting luchtlijn naar Oslo en Milaan. lx» luchtlijn Amsterdam-Oslo, die in ver band met de bijzondere omstandigheden tij delijk was gestaakt, zal met ingang van he den heropend worden. De K.1...M. zal nor maal volgens de dienstregeling dezen dienst weer uitvoeren. Ook de luchtlijn Amsterdam—Rotterdam» Jeulen- Frankfort—Milaan, die de laatste dagen slechts In één richting gevlogen werd werd van gisteren al weer normaal dage lijks in beide richtingen gevlogen door de K.I..M. in samenwerking met de Italiaan- schc luchtvaartmaatschappij A.L.I. Alle andere diensten functionneeren vrij wel normaal, ook de nachtpostdienst op Keulen wordt regelmatig uitgevoerd. in \.V. irreep niet t hij» gr en- ia et al» nat se da voori f grooJ over. lOUWj w as l •Pinf* ge» \va« even kani was r. 0. ter n bij ordt Aanvullingsbegrooting Econo mische Zaken. Asn do toelichting tot de ingediende aan- vuiUögsbegi-ootlng van Economische Zaken voor 1938 ontlcenen wij nog het volgende: Het in April 1937 ingestelde rijksbureau voorbereiding voedselvoorziening in oorlogs tijd, «ui welk bureau werd opgedragen on- der leiding van den regeeringsconimissaria voorden akkerbouw en de veehouderij de noodige maatregelen voor te bereiden, wel kt dé voedselvoorziening in tijden van oor log. oorlogsgevaar of andere buitengewone tnntandighfden verelscht, heeft in verband met de in September 1938 optredende inter nationale spanningen een nooddistributie- knart doen dnikken en gereed leggen, w aar van de kosten rond i 13.U0U hebben bedra gen. Voorts is een bedrag uitgetrokken ter dek king ?nn de kosten welke vertoonden zijn aap het doen drukken cn gereed leggen van distributie stamkaarten cn ander drukwerk, benoodigd voor de distributie van levens middelen in tijden van mobilisatie of oorlog. In overleg met zijn auditgenooen, deel uit makend van do ministerieele commissie voor defensie aangelegenheden, heeft de minister van Economische Zaken besloten deze bedragen tot een geraamd totaal van I W.UOü ter» laste van do begroot ing 1938 van zijn departement te brengen, waaronder TOOraocind bureau ressorteert. sken. reg« egenj oettj i bm tschJ 102H de j; d onl dit f overl i eni lonKI Dl ENSTR EG ELI NG AUTOBUSSEN ONVERANDERD. De secretaris van den Ned. Bond van Autobn-dionstondonicrners. de lieer Kraak Steeman»», verzoekt, ter voorkoming van nu»w>rstand, mede te de>elcn dat de gewone (v«te, autoliiLsdiensten blijven functionec* fvu volgens tic bestaande dienstregelingen. FEUILLETON. Naar het Amerikaansch van Morgan S. Roscuc 47. HOOFDSTUK XXIII. De rattenval. Barrett's auto was wel niet groot, maar het was een sterke en snelle wagen. Hy snorde zyn weg door New York, sloeg links af en ging toen eer. van de bruggen over naar Brooklyn, steeds met dezelfde vaart, of de weg heuvelop of -afwaarts leidde. Barrett's chauffeur ver- f stond zyn vak. i Van de brug. die spookachtig geheimzinnig Wk onder den donker wordenden hemel, kwa- ^*n zs langs schimmige hulzen cn daarna door os hobbelige straten van Brooklyn. waar de hchten ontstoken waren. Het was de overgang '•■avondschemer naar duisternis. interieur van de limousine was onver» "Srt. Maar hrt schynsel der lantaarns, die ze P**wr.ïni. flitste van Rjd tot tyd op O'Mal- pzjgezicht. En terwjjl ze dieper Brooklyn trok Barrett hem verder in dc scha duw. h kunt Je beter niet vertooncn. meende Ae groene inktvlek heeft behalve Mc Girk Bleekneus" nog een paar andere natlona- "■hu En ze zyn ntct bepaald «tol op ons! Heb J« nanacht nog bezoek gehad? VrooigG**" sterveling, antwoordde O'Malley Banvtt Iscnte zacht Js hebt ze zeker voor een uur of twaalf Witten gevecht gesteld, anders zou Je wel wat »an se gemerkt hebben. Enfin, we zullen zien. Wat is het plan voor vanavond? Dat sal ik je strak» vertellen, was het antwoord. Het is te ingewikkeld om in korten In twee daoen van New York naar Marseills. De beer H. Jacobson. verbonden aan d" Koninklijke Shell groep, is verleden weck Donderdag met een Clipper over den Atlan- tisebfn Oceaan gevlogen en Zaterdag in Miirseillc aangekomen. Over dezen buitenge woon snellen tocht heeft de heer Jacohson aan een verslaggever van het Algemeen Ne- derlandsch Persbureau eenigc mededeclin- g«i gedaan. De heer Jacobson. die voor zaken in de Verecntgdc Staten reisde, on wegens den spannenden poiitieken toestand graag zoo vlug mogelijk naar Den Hang terug wilde, beeft niet zonder moeite ei-n plaats aan boord van den clipper kunnen krijgen, liet was hem niet mogelijk een passage te lvoc ken voor den snelstcn dienst, die van Port Washington, de luchthaven van «Ie clippers op Long Island via Canada. New Found- land en Ierland naar Sonihnuipton vliegt. Met deze verbinding vertrekt men 'soch tends om half acht uit Port Washington en is den volgenden dag om 1 uur in Southnmv ton. Slecht weer. De minder snelle route gaat van Port Washington via de Azoren en Lissatxm naar Marvel He. Nu was het den heer Jacobson gelukt een plaat® te krijgen aan boon! van den clipper, die de laatst^ route vliegt, voor Woensdag 23 Augustus. Toen hij op den ochtend van het vertrek tegen twaalf uur op Port Washington aankwam deelde nV*n hem mede, dat de weerberichten zoo slecht wa ren. dat het niet verantwoord werd geacht uit te vliegen. I>« clipper zou vermoedelijk 24 uur vertraging hebben. Deze voorspel ling kwam uit. want den geheelen dag bleef de radioverbinding zoo slecht, dat men niet wensehte te vertrekken. Wét eeri bewijs, dat men veel voor dc vei ligheid van de passagiers over heeft. Den volgenden dag waren de weerberichten he ter en om 1 uur taxiede de vlieghoot door de haai van Long Island. Na 10 minuten steeg hij op om na een korte vlucht over Long Island het land achter zich te laten. Behalve de bemanning waren er op deze vlucht 12 passagiers. Er kunnen op een vlucht over den Oceaan 40 passagiers mee, maar vele Amerikanen hadden hun vertrek uitgesteld, nu het In Europa rommelde. Comfort aan boord. Het enorme vliegtuig is comfortabel inge richt. Er zijn twee ruime compartimenten, een rook sa Ion en een uitstekende slaapge legenheid, die gelijk staat met het comfort dal men in Amerikaanse)»* Pullman cars heeft. De stemming aan boord was allerge zelligst en do gezagvoerder kwam af en toe een praatje met de passagiers maken. Dc lieer Jacobson was de eeltige Nederlander.» de overige passagiers waren Amerikanen, Engelschen. Franschcn, Denen. Polen en Bolivianen. Het eten. waarvoor twee stewards zorg den. was zeer goed. Het Inwaai, dat de vliegboot maakte, was in het geheel niet storend, men kon even goed mei eikuur praten als bijvoorbeeld in een Dougla» van dc K.L.M. De clipper daalt. De nacht verliep heel rustig en den vol genden ochtend vroeg, om 7 uur. kwamen do Azoren in het zicht. Zoo geleidelijk daal de de vliegboot op het water, dat de possa giers var doofheid, zoonis in een landviieg- tuig nog a! eens voorkomt, in het geheel geen last hadden. Na een uur oponthoud in Horta vloog de machine door naar Lissa bon, dat om 5 uur 'smiddag», bereikt werd. Dc clipper steeg Zaterdagochtend otn half 9 op en om halt vier in den middag kwam hij in Marseillc aan. Van Marseillc vloog de heer Jacobson met «Ie Air France naar Pa rijs, waar hij 's avonds om acht uur aan kwam. net te laat om van I-e Öourget nog denzelfden avond naar huis te vliegen. Daarom nam hij den nachttrein voor liet laatste traject van deze buitengewoon snelle reis van New York naar Den Haag. „Zoudt U deze reis nog wel eens willen maken?" „Zonder twijfel", was het antwoord, „liet is me uitstekend bevallen Een vergelijking. En de heer Jacobson besloot met een frap pante vergelijking tusschen de moeilijke reis. die hij in 1914 maakte cn den vlotten tocht, dien hij nu juist achtei den rug heelt, lu "14 was dc heer Jacobson met vacantie in Nederland. Zijn standplaats hij de Ko ninklijke was toen Boekarest cn hij het uit breken van den oorlog moest hij onmiddel lijk naar Roemenie terug. Ook toen deed hij Li&saL'ou aan. echter met een boot, dre hij in Port Suid verliet om vandaar over land via Aiexandrié. Constantinopel, en Con- stanza naar Boekarest terug te keereau „Toen was ik vier weken onderweg cn nu drie dagen".. Toelating vluchtelingen beperkt In terband met den internatio nalen toestand. De minister van Justitie brengt in yer band niet de buitengewone otnrUHiidigiiedcu. nader hel navolgende ter kennis van alle organen, belast met het tocziciit j»o de poli tiaire grensbewaking en vestigt daarop, voor zoover noodig, de aandacht van de hoofden van plaatselijke politie. 1. Vluchtelingen (Joodsctie emigranten, enz.) die aan de grens kunnen vertooncn een vanwege den minister van Justitie af gegeven schriftelijke tors ten viring tot voor ioopig verblijf, welke is gedateerd na 1 Juli 1939, kunnen nog in Nederland worden toe gelaten. Vóór dien datum aan vluchtelingen af gegeven toestemmingen, waarvan tot nu toe geen gebruik is gemaakt, moeten echter iiIs vervallen worden beschouwd, toelating kan daarop niet meer plaats hebben. 2. Het is gebleken, dat misverstand be staat met betrekking tot het begrip vluch teling. bedoeld onder punt 2 van de bekend making d.d 21 Augustus 1939. Onder vluchteling dient aldaar uitslui tend te worden verstaan de categorie van Jootfache emigranten, enz. en niet vreemde lingen. diei n verband met den internationa len toestand op regelmatige wijze via ons land naar het land hunner nationaliteit willen terugkeeren. Raadsleden onder de wapenen Verlof gevraagd roor dé u-ethuu derskeuze te Maastricht. De Burgemeester van Maastricht Jhr. tnr. W. Michels van Kewsenlcti, heeft den minis ter van Binnenlandacha Zaken het volgende schrijven doen toekomen: Aangezien meerdere leden van den nicu wen gemeenteraad zijn gemobiliseerd en het om meervoudige reden gewenscht is dat de aanstaande Dinsdag plaats hebbende wofhoiiderskcuze geschiedt door «Ie voltal lige gemeenteraden verzoeken wij Uwe Ex cellentie te bevorderen, dat de gemobiliseer de leden van den gemeenteraad in de ge legcirheid worden gesteld Dinsdag de raadt» vergadering bij te wonen. BEURZEN VANDAAG GEOPEND. In verband met de omstandigheid dat de dag vandaag voor de rijksdiensten al* een werkdag wordt beschouwd, heeft het bestuur der Vereeniging voor den effecten handel het verzoek gedaan op dien dag dc beurzen voor den geld- cn fondsenhandel geoi»end te Itouden on dien dag voor de geldleenlngtn, nl* bedoeld in afdecling 5 der bcursvoorschriften, als werkdag te be schouwen. Gehoord het advies van de com missie van deskundigen, heeft de minister van financiën hieraan goedkeuring ver leend. VRIJDAG 1 SEPTEMBER 193». Hilversum I. 1873 en 414.4 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 15.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.16 Bcr 10.00 Morgenwijding. 10 20 Orgelspel. 10 45 Zang cn piano. 11.00 Declamatie. 11.30 Eamermlda. 12.00 AVRO-Amusements-orkest (opa.). (12.15 Berichten). 12.40 De Romancen en soliste 1 20 Het Omroeporkest. 2.05 Causerie „Vrouwenarbeid in Nederland". 2.35 De Romancere en soliste. 2 55 Venrorte opera ..Othello". 4 00 Cramofoonmuziek met toelichting. 4 30— 5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Voor dc kinderen. 5 30 Orgelspel, zang en gramofoonmuziek. 6 28 Berichten 6.30 Causerie over beeldende kunsten. 6.50 Gramofoonmuziek. 7 00 VA RA-Kalender. 7.05 Causerie ..Zelfopvoeding, zelfbaheerschlng. zelf opleiding". 7 23 Berichten ANP. 7.30 Berichten, mededeelingen. Een avontuurlijke reis lutar de onto'qan- keüjke oerwouden tan Afrika, op zoek naar de. plaats, waar de olifanten hun laatste le vensdagen slijten. door: A. PANDOR Half kruipend kwam h(j weer terug en was op het punt de vlucht te nemen, doch René legde beschermend styn hand op de schouder van den kaffer „Vooruit kom tot Jezelf, Kazlmoto", stelde h(j hem gerust. Er Is niets om bang voor te ztjn". „Ug, ug". her- haaide Kazlmoto nog steeds angstig „Wie Is dat dan?" rroeg René nu weer. Kazlmoto zuchtte diep en het kostte hem moeite t(Jn stem te beheersen. Tussen twee zuchten in klonk z(jn stem schei en (jl. ..Hfc hg is dc olifanUman". verklaarde h« Hjj heet Boo loo-la slecht Heel slecht!" De verwondering van René toen hfj dit hoorde, stelde dan ander wat op z(jn ge mak. ..Dat ts de man, waarnaar wty zoeken", riep h(J uit. „HU weet waar het dal der Oli fanten" ligt hy kan onr naar het eeuwen oude kerkhof der grote dikhuiden brengen". Maar Kazlmoto schudde ontkennend x$n hoofd. .Slecht", sputterde hy. .Jieel slecht!" René was te ongewonden om veel aandacht te schenken aan de waarschuwingen van Ka zlmoto. „Luister, Kazlmoto! Ren zo hard Je kunt naar vader, Koen en Bep, cn verteJ hen. dat ik den Olifanlsman gevonden heb dat h|j op dit ogenblik hier op dc pier Is. Begre pen?" Nog geheel verschrikt knikte Kazl moto. Zonder nog een blik op den reusachti ger. «nboorling te slaan, riep hjj „Boo-loo-la" en keerde zich vlug om en rende als een haas weg om de boodschap aan zyn meester orer te brengen. Onbevreesd stapte René nu, ondanks da waarschuwing van Kazimoto. naar het einde van d. pier Toen hy iemand hoorde naderen, dralde dc kaffer zich langzaam om en bleef als een standbeeld staan. Behalve de blik uit z(Jn zwarte ogen. die niet vee! goeds voor spelde. was zyn bronzen gezicht zonder enige uitdrukking .J(j bent Boo-loo-la?" zei Rand beleefd, Ie Olifantsman". De man keek René strak aan zonder te antwoorden. Er vertrok geen spier van sijn gezicht, maar *yn gespierde zwarte hand gir.g naar zyn middel en z(jn vingers stoten zich stevig om heC handsvat van een mes, dat hy in zyn len dendoek droeg. 7.35 Causerie „De kracht van Jezus Christus" 8-00 Pianovoordracht. 8.30 Causerie ..Hel geesteiyk leven in Amerika" 9.00 Eamcrakla cn solist. 9.30 Radlotooneel. 9.45 VARA-orkest. 10 30 Berichten ANP. 10.40 Avondwydtng. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Jszzmuziek fgr.pl 11.5012 00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 301.3 m. Algemeen programma, verzorgd door de KRO. 8 009.15 Gramofoonmuziek (Om 8 19 Ber 10 00 Gramofoonmuziek. 11.30 B()belsche causerie. 12 00 Berichten. 12 15 Gramofoonmuziek 12 30 De Continental Stx <12 50—100 en 120 1.30 Gramofoonmuziek), 1.50 Gramofoonmuziek. 2 00 KRO-orkest (2 45—3.00 Gramofoonmuziek). 3.45 Gramofoonmuziek. 515 KRO-Mclodlsten en solist (6 00-420 t(Jd uit te leggen. Maar misschien wil Je voor deze gelegenheid wel precies doen wat ik Je zeg. Als zich een of andere onvoorziene om standigheid voordoet, dan kun je natuurlijk naar goeddunken handelen. Maar schiet nie mand dood. O'Maltcy trok een leeüjk gezicht In 't don ker, O neen, verklaarde h(j, zyn revolver be tasten. Ik heb nooit vcv! voor de artillerie gevoeld. Is dat ding geladen? Een hartelijk lachen was het bescheid. Ja. hy is geladen! Je moet leze expeditie niet onderschatten. O'Malley. Het sal zoo goed als zeker noodig blijken om te schieten. Daar om wou Ik Je meehebbcn. O'Malley verzonk even in gepeins H'm. mompelde h(j toen weifelend. Ik... eh... stel die eer op prys! Barrett wierp hem een v.uggen blik toe en glimlachte flauwtjes. Maar hy zei niets Het zakenkwartier van Brooklyn lag nu achter hen. De kleine auto zoemde rustig voort, draaide naar rechts cn volgde eenigen tyd Pourth Avenue, om daarna links af te slaan. O'Malley merkte op. dat ze niet heelrmaal de richting van de ondergr°mischc hielden. Een moment later bevestigde Barrett dit. Dlck en ik. zette hy uiteen, met een hoofdbeweging naar den chauffeur, hebben Arthurstreet op <le kaart opgezocht. Jy ver telde me. dat de taxi van <ien kant van het station van de ondergrondsche heenging maar w(j rijden om en naderen de straat van de tegenovergestelde zy ic. Het zal niet mogelyk zyn er met den auto héélemaal te komen, maar dat is ook beter. En we komen er dicht ge noeg by. Als bet maar niet 61 te dicht is. spotte O'Malley. Hy was In een gelukkige stemming van avond. HO was vol sympathie en bewondering voor Barrett en vond het prettig met hem samen te zyn En Ctaudla's gezicht stond voortdurend in lieflijke straling voor zyn gees tesoog. Bovendien bracht de naderende ont moeting een prettige opwindende tinteling in zijn aderen Dit beloofde een avontuur naar zyn Keltisch hart te worden! Steeds donkerder werden dc straten weer, waardoor hun weg voerde en de bestrating werd hoe langer hoe slecnter. De aaneenge sloten bebouwing hadden zij nu achter zich gelaten en hobbelend passeerden zij zoo nu en dar. enkele afzonderiyk staande huisjes En elndelyk bereikten zy een straat die er net zoo uitzag als Arthur street en ook in het open veld uitkwam, doch In tegenovergestelde rich ting. Daar stopte de auto. Barrett stapte uit en O'Malley volgde. Ze bevonden zich zoo ongeveer aan het emd van een straat, waaraan hoogstens een half dozyn huizen stond. Barrett sprak op zachlen toon met den chauffeur en O'Malley voegde zich b(J nen. Dat is HltZStrtMt meneer, zei d* chauf feur. over de velden wijzend, waar u dal hebt ziet. Dit is eigentyk het andere einde van Ar thur street. maar er Is nog geen verbinding en de weg is opengebroken. Ik ben hier van daag heen gereden om de omgeving te ver kennen. Zai ik hier wachten, meneer? Barrett dacht even na. Ryd heelrmaal tot het eind en keer dan. Doof de iamprti. maar houd den motor aan. Het is misschien noodig. dat we hals over kop moeten wegkomen. Uitstekend meneer, was het antwoord. Dat is in een minuut gebeurd. Kan ik niet met u meegaan? Neen Dlck. dank Je wel. Het is erg vrien- deiyk van je aangeboden, maar «lAAr heb ik Je niet noodig en hier kan ik Js bróódnoodlg nebben. Dc chauffeur tikte teleurgesteld aan zyn pet en stapte onmlddeltyk achteruit. Met een korte waarschuwing san O'Malley om uit te kyken waar hy liep. zocht Barrett zyn weg door de duisternis, langs den kant van iets wat ternauwernood den naam van weg verdiende. Terwyi ze de auto schter zich lieten, gingen de koplampen uit. zoodat ze alleen het Ucht van den sterrenhemel had ien Een oogenbllk tater hoorden se den wagen zich in beweging zetten, keeren en weer terug komen. by hel licht van de twee kleine lampjes, die nog op het daahbord brandden Zacht nu. fluisterde Barrett. terwjj! se verder in het open veld kwamen. Het was nu geheel en ai donker. Er scheen geen rosan Evenmin waren er wolken in de fluweelachtige tucht om den weerschyn van Brooklyn op te vangen. Zwygend strompelden ze een honderd meter voort: toen sloeg Bsrrett opeens naar links af en opkykend zag O'Malley de omtrekken vsn een klein huisje opdoemen, dat eenzaam en duister onder de sterren stond. Land- en tulnbouw-causerie Ca 6 30 Ber 7 00 Berichten 7.15 Causrric „De luchtvaart in Indid". 7.35 Gramofoonmuziek. 8 00 Berichten ANP. 8 15 KRO-orkest 8.45 De KRO-Mekxlisten en solist 9 10 Gramofoonmuziek 9.30 Declamatie 9 50 Orgel- en viool voordracht. 1030 Berichten ANP. 10 40 Lajo» Veres en zyn orkest. 110012 00 Gramofoonmuziek Hy tuurde er vol aandacht naar en herkende het. Dit waa „A.8CH. Huis waar hy Clau- dia den vorigrr. avond gevonden had. Recht vooruit was de hoek. waar de straatlantaarn brandde, de eerste hoek, dien ze na hun vlucht waren omgeslagen En verderop aan zyn rech terhand stond het leege huls. dat hy den nr<d«n vorigen dag als observatiepost had gebruikt. - - Kom mee. maande Barrett. Achter elkaar ging tm voort langs bet ven ster. nu onverlicht, waardoor O'Malley den vo rigen avond naar binnen geploft was Even later liep hy zacht tegen Barrett op en bleef Met de hand op O'Maliey's arm, stond de oudere man even scherp te luisteren. Voor de keukendeur bleef h(J opnieuw staan om te luisteren. De geluiden van de stad drongen zoo weinig op de open vlakte tot hen door, dat ze het rulachen van het lange gras in den avondwind konden hooren. Het slaperige gekwaak van een klkvoreeh ergens tn de buurt klonk onbe- naagiyk duldeiyk ln de verte blafte eentonig een hond. zyn verdriet melancholiek uithuilend. Maar uit het huis zelf wss niet het minste De schsduwtge gestalte vóór O'Malley stak een ternauwernood zichtbar» hand uit. die zich om 'ien knop van de keukendeur sloot De sterren gaven genoeg licht om O'Malley te doen zien. dat de deur langzamerhand na*r binnen openging en een af gr onl van inkt zwarte duisternis onthulde Maar geluld hoor de hy Dog steeds niet Hy kwam nadert*, stapte de twee stoeptreden vsn de keuken op en volgde Barrett in het duister. Even zacht als de deur opengemaakt was, ging die weer dicht en n(j merkte dal Barrett naast hem stond. Waar is da dienkeuken werd er san zyn oor gefluisterd. Hier rechts. Ik ksn de dzur voelen, ant woordde O'Malley. met eveneens gedemp - slem Ga dan voor. We moeten naar de r* kamer. (Wordt terzolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 11