IVOREN SCHAT
Een Clipper-passagier vertelt
Het drukken van
distributiekaarten
s
DRIE MANNEN
Radioprogramma
Het geheim van de
ih
door: A. PANDOR
xberi De Koningin bezoekt
Haar Kinderen
Hartelijke begroeting bij terug
komst in Den Haag.
k bü'i H.M. He Koningin, die Dinsdag voor een
'ondLf kor? ivezoek in Soest dijk was aangekomen is
f »i*teroehtend oen 10.15 uur |>er open auto
vijf J uit Soest dijk vertrokken en is te ongeveer
Jjalf twaalf ten paleixe Noordeinde te 's-
Craveirfiago aangekomen.
Haar op het paleis Noordeinde reeds de
standaard was geheschen, had zich een
ileine menigte verzameld, die de aankomst
"rxfe.
r/aak
aai ih«
toch *nn üe Koningin afwachtte.
.ia b* mimtfln iius vr
t Ttt
d dos
linqert
ladinj
mei
e r één
liding,
>nd. j
II, IK IW.....*...
Toen de Koningin was voorgereden en
Uitsteeg, ging er een stamtaan gejuich op.
De loense!ion Jle|>en het voorplein op en
herhaaldelijk weerklonk een „Leve de Ko-
de 21 Bingin
Hare Majesteit dankte buigend voor deze
bart' lijke begroeting.
K.L.M- diensten
weer normaal
Hervatting luchtlijn naar Oslo
en Milaan
luchtlijn Amsterdam-Oslo, die in ver
hand met de bijzondere omstandigheden tij*
tie te <je!ijk was gestaakt, zal met ingang van he-
plaati den heropend worden. De K.L.M. zal nor
maal volgen» de dienstregeling dezen dienst
weer uitvoeren.
Ook de luchtlijn Amsterdam— Rotterdam-
1.0 Keulen—I rankiort—Milaan, die de laatste
dagen slecht» in één richting gevlogen werd
Werd van gisteren af weer normaal dage
lijks in beide richtingen gevlogen door de
K.L.M. in samenwerking met do Italiaan-
he luchtvaartmaatschappij A.L.I.
Alle andere diensten functionneeren vrij-
Hillq normaal, ook de nachtpostdienst op
Keulen wordt regelmatig uitgevoerd.
der
"uur
uurde
tm
anti]
>nden
Ike met;
ter pl
van
niet
n de p
slaat ei
Aanvullingsbegrooting
mischc Zaken.
Econo-
Am de toelichting tot de ingediende aan-
vulltojpbegrooiing van Economische Zaken
voor UÖS ontleenen wij nog het volgende:
Het in April 1937 ingestelde rijksbureau
voorbereiding voedselvoorziening in oorlog»
tijd, mm welk bureau werd opgedragen on
der klding van den regeeringscommissaris
voor den akkerbouw en de veehouderij dc
noodige maatregelen voor te bereiden, wel
ke de voodsclvoorzienjng in tijden van oor
log oorlogsgevaar of andere buitengewone
omitamligheden vcreischt, heeft in verhand
met de in September 1938 optredende inter
onalu spanningen een nooddistributie-
kMrt doen drukken en gereed leggen, waar
van ik kosten rond I 13.000 hebljcn bedra
gen.
Voorts is een bedrag uitgetrokken ter dek
king van de kosten welke verbonden zijn
aan het doen drukken en gereed leggen van
distributie-stamkaarten ander drukwerk,
benoodigl voor de distributie van levens
middelen in tijden van mobilisatie of oorlog
In overleg met zijn iimflitgenooen, deel uit
makend van de ministerieels commissie
voor defensie-aangelegenheden, heeft de
minister van Economische Zaken besloten
deze bedragen tot een geraamd totaal van
f tiO.OOO ten laste van de begrooting 1938
van zijn departement te brengen, waaronder
voornoemd bureau ressorteert.
stu
dienstr
Oo»t-
hpol-
gisli
poor
noch
soneei 1
•t DuiJ
tpril
i ilesiet
'ruisenj
alve i
g van|
Duim
dien
dit st«
keer
Polen
Maced
grens
DIENSTREGELING AUTOBUSSEN
ONVERANDERD.
De secretaris van den Ne<L Bond van
Atttobusdienstondernemers, de lieer Kraak
Stwmann, verzoekt, ter voorkoming van
misverstand, mede te doelen dat dc gewone
(vaste) autobusdiensten blijven functionee-
ren volgens dc bestaande dienstregelingen.
FEUILLETON.
oorzie-
•m t«
fbezOS*'
olking
e twéé
g ea f
scho-1
Op df
n df
rschIKï
rveerd
Naar het Amerikaaosch van
Morgan S. Roscue
47.
HOOFDSTUK XXIII.
De rattenval.
Barrett's auto was wel niet groot, maar het
was een sterke en snelle wagen. Hij snorde zijn
weg door New York. aloeg links af en ging
*°*n een van de bruggen over naar Brooklyn.
steeds met dezelfde vaart of de weg heuvelop
of -afwaarts leidde. Barrett's chauffeur ver
stond zjjn vak.
Van de brug, die spookachtig geheimzinnig
onder den donker wordenden hemel, kwa-
0 langs schimmige huizen en daarna door
hobbelige straten van Brooklyn, waar de
«ehten ontstoken waren. Het was de overgang
avondschemer naar duisternis.
Het Interieur van de limousine was onver-
l*bt Maar het schijnsel der lantaarns, die ze
gjjNerden. flitste van tijd tot tijd op O'Mal-
gezicht. En terwijl ze dieper Brooklyn
trok Barrett hem verder in de scha-
dtrw,
J» kunt je beter niet vertoonen. meende
groene Inktvlek heeft behalve Mc Glrk
-raden
inschf 5
ii ver-
uikerfi;
flr»
rradett,^
n \»a
MpiU-
nog een paar andere nationa
liteiten. Kn ze zijn niet bepaald dol op ons! Heb
je vannacht nog bezoek gehad?
Geen sterveling, antwoordde O'Malley
rrooltjk
Barrett lachte zacht.
Je hebt ze zeker voor een uur of twaalf
hullen gevecht gesteld, aivier* zou Je wel wat
▼•n ze gemerkt hebben. Enfin, we zullen zien.
Wat is het plan voor vanavond?
Dat aal ik je straks vertellen, waa het
antwoord. Het is te Ingewikkeld om In korten
In twee da oen van New Tork
naar Manellle.
De heer H. Ja<ob»on. verbonden aan de
Koninklijke Shell groep, Is verleden weck
Donderdag rnet een Clipper over den Allan-
fischfn Oceaan ge\logen en Zaterdag in
Marseille aangekomen. Over dezen buitenge
woon ^nellen tocht heeft de heer Jacobson
aan een verslaggever van het Algesneen Ne-
derlandsch Persbureau eenige niededeeiin-
gen gedaan.
De heer Jarobson. die voor zaken in de
Vereenigde Stalen reisde, en wegens den
xpamienden politieken loesinnd graag zoo
vlug mogelijk naar Den Hang terug wilde,
heeft niet zonder moeite eer. plaats aan
boord van den clipper kunnen krijgen. Het
was hem niet mogelijk een passage te boe
ken voor den snelsten dienst, die van Port
Washington, de luchthaven van de clippers
op Long Island via Canada. New Found-
land en Ierland naar Southampton vliegt.
Met deze verbinding vertrekt men '- och
tends om half acht uit Port Washington en
is den volgenden dag om 1 uur in Souihnmp
ton.
Slecht weer.
De minder snelle route gaat van Port
Washington via de A zo ren en Lissabon naar
Marseille. Nu was het den heer Jarobson
gelukt een plant» te krijgen aan boord van
den clipper, die de laatste roule vliegt, voor
Woensdag 23 Augustus. Toen hij op den
ochtend van het vertrek tegen twaalf uur op
Port Washington aankwam deelde men hem
mede. dat de weerberichten zoo slecht wa
ren. dat het niet verantwoord werd geacht
uit te vliegen. De clipper zou vermoedelijk
24 uur vertraging hebben. Deze voorspel
ling kwam uit. want den gehcelen dag bleef
de radioverbinding zoo slecht, dat men niet
wenschte te vertrekken.
Wél een bewijs, dat men veel voor de vei
ligheid van de passagiers over heeft. Den
volgenden dag waren de weerberichten be
ter en om 1 uur taxiede de vliegboot door de
baai van Ix>ng Island. Na 10 minuten steeg
hij op om na een korte vlucht over Long
Island het land achter zich te laten. Behalve
de bemanning wnren er op deze vlucht 12
passagiers. Kr kunnen op een vlucht over
den Oceaan 40 passagiers mee. maar vele
Amerikanen hadden hun vertrek uitgesteld,
nu het in Europa rommelde.
Comfort aan boord.
Het enorme vliegtuig Is comfortabel Inge
richt. Er zijn twee ruime compartimenten,
een rooksalon en een uitstekende slaapge
legenheid, die gelijk staat met het comfort
dat men in Amerikaansche Pullman cars
heeft. Do stemming aan boord was allerge
zelligst en de gezagvoerder kwam af en toe
een praatje met de passagiers maken. De
heer Jarobson was dc eenige Nederlander,
de overige passagiers waren Amerikanen,
Kngelschen. Eranschen, Denen. Polen en
Bolivianen.
Het eten. waarvoor twee stewards zorg
den. was zeer goed. Het lawaai, dat de
vliegboot maakte, was in het geheel niet
storend, men kon even goed mei elkaar
praten als bijvoorbeeld in een Douglas van
de K.L.M.
De clipper daalt.
De nacht verliep heel rustig en den vol
genden ochtend vroeg, om 7 uur. kwamen
de Azoren in het zicht. Zoo geleidelijk daal
de de vliegboot op het water, dat de pnssa
giers var doofheid, zooals in een landvlieg
tuig nog al eens voorkomt, in het geheel
geen last haddeh. Na een uur oponthoud in
Horta vloog de machine door naar Lissa
bon, dat om 5 uur 's middags bereikt werd.
De clipper steeg Zaterdagochtend om half
9 op en oin half vier in den middag kwam
hij in Marseille aan. Van Marseille vloog de
heer Jarobson met de Air Krance naar Pa
rijs, waar hij 's avonds om acht uur aan
kwam. net te laat om van Le Bourget nog
denzclfden avond naar huis te vliegen.
Daarom nam hij den nachttrein voor hel
laatste traject van «leze buitengewoon snelle
reis van New York naar Den Haag.
..Zoudt U deze reis nog wel eens willen
maken?"
„Zonder twijfel", was het antwoord, „het
is me uitstekend bevallen".
Een vergelijking.
En de heer Jacobson besloot met een frap
pante tergeiijking tusschen de moeilijke
rei», die hij in 1914 maakte en den vlotten
tocht, dien hij nu juist achtei den rug heelt.
In '14 was de heer Jacobson met vacantie
in N>rlerland. Zijn standplaats bij de Ko
ninklijke was toen Boekarest en bij het uit
breken van den oorlog moest hij onmiddel
lijk naar ltoemeniö terug. Ook toen deed hij
Lissabon aan, echter met een boot, die hi]
in Port Said verliet om vandaar over land
via .\lexandrie, Constantinopci, en Con-
stanza naar Boekarest terug te keeren.
„Toen was ik vier weken onderweg en
nu drie dagen"..
Toelating vluchtelingen
beperkt
In verband met den internatio
nalen toestand.
De minister van Justitie brengt in ver
band mot de buitengewone omstandigheden,
nader het navolgende ter kennis van alh
mganen, belast mot het toezicht ik> de pol:
tiaire grensbewaking en vestigt daarop, vooi
zoover noodig. de «nndachl van de hoofden
van plaatselijke politk*.
1. Vluchtelingen (Joodsohe emigranten,
nz.) die aan dc gren» kunnen vertoonen
een vanwege den minister van Justitie af
gegeven schriftelijke toestcnaning tot vooi
loopig verblijf, welke is gedateerd na 1 Juli
1839, kunnen nog in Nederland worden tot-
gelaten.
Vóór dien datum aan vluchtellng<-n af
gegeven toestemmingen, waarvan tot nu
toe geen gebruik is gemaakt, m.- ten echter
al» vervallen worden beschouwd, toelating
kan daarop nk>( meer plaats hebben.
2. Het is gebleken, dat misverstand be
staat met betrekking tot het begrip vluch
teling, bedoeld onder punt 2 van de bekend
making d.d 24 Augustus 1939.
Onder vluchteling dient aldaar uitslui
tend te worden verstaan de categorie van
Joodschc emigranten, enz. en niet vreemde
lingen, diei n verhand met den internationa
len toestand op regelmatige wijze via ont
land naar het land hunner nationaliteit
willen terugkcercn.
Raadsleden onder
de wapenen
Verlof gevraagd voor de wethou
derskeuze te Maastricht.
De Btirgomcestor van Maastricht Jhr. nu
W. Michel* van Ke»*cnich, lieeft den minis
ter van Binnen la ndscho Zaken het volgende
schrijven doen toekomen:
Aangezien meerdere leden van den nleu
wvn getneentemad zijn gemobiliseerd en
het om meervoudige reden gevvenscht is
dat de aanstaande Dinsdag plaats hebbende
wet houderskeuze geschiedt cloor de voltal
tige gemeenteraden verzoeken wij Uwe Ex
cellentie te bevorderen, dat de gemobiliseer
de leden van den gemeenteraad in de ge
legenheid worden gestold Dinsdag d« raad»
vergadering bij te wonen.
BEURZEN VANDAAG GEOPEND.
In verband met de omstandigheid dat
de dag vandaag voor de rijksdiensten ah
een werkdag wordt beschouwd, heeft het
bestuur der Vereeniging voor dei» effecten
liAndcl het verzoek gedaan op dien dag de
beurzen voor den geld- en fondsenhandel
geojxuid te liouden en dien dag voor de
geldteeningcn. als bedoeld in afdeeling 5
der bcunsvoorschriften, als werkdag te 1*
schouwen. Gehoord het advies van de com
missie van deskundigen, heeft de minister
van financien hieraan goedkeuring ver
leend.
VRIJDAG 1 SEPTEMBER 18».
Hilvcmum I. 1875 en 414.4 m.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. lt.00
AVRO. 4.00 VARA. 7.S0 VPRO. 9.00 VARA
10.40 VPRO. 11.00—15.00 VARA.
8.00 Gramofoonmuziak (Om 8.16 Ber.).
10 00 Morgenwijding.
10.20 Orgelapel.
10.45 Zang en piano.
11.00 Declamatie.
11.30 Eameralda.
12.00 AVRO-Amuaementa-orkMt (opn.).
(12.15 Berichten).
12.40 Dc Romancen en sollate
1.20 Het Omroeporkest.
2 05 Cauaerie „Vrouwenarbeid in Nederland".
2.35 De Romancen en aoiute.
2.55 Verkorte opera ..Othello".
4 00 Gramofoonmuzlek met toelichting.
4 30—5.00 Gramofoonmuzlek.
5.05 Voor de kinderen.
5.30 Orgelapel. zang en gramofoonmuzlek.
6 28 Berichten
6 30 Cauaerie over beeldende kunrten.
6.50 Gramofoonmuzlek.
7 00 VARA-Kalender.
7 05 Causerie Zelfopvoeding, zelfbaheerschlng
zelfopleidlng".
723 Berichten ANP.
7,30 Berichten, mededeeilngen.
Een aiontuurli/ke reis naar de ontoegan
kelijke oerwouden tan Afrika, op zoek naar
de plaatsuctar de olifanten hun laatste 14-
t rusdagen slijten.
Ir
Half kruipend kwam hfj weer terug en waa
op het punt de vlucht te nemen, doch Rer.é
legde beachermend zfjn hand op de schouder
van den kaffer. „Vooruit -- kosn tot Jezelf.
Kazlmoto". stelde hjj hem gerust. ,.Er is
niets om bang voor te zyn". „Ug. ug", her
haalde Kazlmoto nog steeds angstig ..Wie is
dat dan?" vroeg Ren* nu weer. Kazlmoto
zuchtte diep en het kostte hem moeite zfjn
stem te beheersen. Tussen twee zuchten tn
klonk zijn stem schei en tyl.
.Hfj hf) is de oliranuman". verklaarde
hf) HQ heet Boo-ioo-ia slecht Heel
slecht"' De verwondering van René toen h$
dit hoorde, stélde den ander wat op ztjn ge
mak. ..Dat is de man. waarnaar wf zoeken",
riep hi) uit. „Hfj wret waar het dal der Oli
fanten" ligt hfj kan on/ naar het eeuwen
oude kerkhof der grote dikhuiden brengen".
Maar Kazlmoto echudde ontkennend styn hoofd.
„Slecht", sputterde hf). ..heel slecht:"
René was te ongewonden om veel aandacht
ts schenken asm de waarschuwingen van Ka
zlmoto. ..Luister, Kazirooto'. Ren zo hard Je
kunt naar vader, Koen en Bep en vertel hen.
dat ik den Olifantsman gevonden heb dat
h(j op dit ogenblik hier op de pier ia Begre
pen?" Nog geheel verschrikt knikte Kazi-
moto. Zonder nog e«n blik op den reusachtl-
gen .nboorling te slaan, riep hij ..Boo-loo-la"
en keerde zich vlug om en rende als een haas
weg om de boodschap aan z(jn meester over
te brengen.
Onbevreesd stapte René nu. ondanks de
waarschuwing van Kazlmoto. naar het einde
van dc pier Toen hu Iemand hoorde naderen,
dralde de kaffer zich langzaam om en bleef
als een standbeeld staan Behalve de bUk uit
zfjn zwarte ogen. die niet veel goeds voor
spelde was zyn bronzen gezicht zonder enige
uitdrukking .JU bent Boo-loo-la?" zei René
beleefd. <Je Oiifanteman". De man keek
René strak aan zonder te antwoorden. Er
vertrok geen spier van ajn gezicht, maar z<jn
gespierde zwarte hand ging naar zfln middel
en zjjn vingers sloten zich stevig om het
handsvat van een mes, dat h(j in z$n len
dendoek droeg.
7.35 Causerie „De kracht van Jezus Christus"
8 00 Planovoordracht.
8.30 Causerie „Het geesteljjk leven in Amerika"
9.00 Eameralda en solist.
9.30 Radiotoonee!
9 45 VARA-orkest.
10 30 Berichten ANP.
10.40 Avondwtydlng.
1100 Gramofoonmuzlek.
11.30 Jazzmuziek (gr.pl
1150—12 00 Gramofoonmuzlek.
Hilvrrnum II. 801.5 m.
KRO.
8 00—9 15 Gramofoonmuzlek (Om 815 Ber).
10 00 Gramofoonmuzlek.
11.30 BybeJache causerie.
12 00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuzlek.
12 30 De Continental Six (12.90—100 en 120
1 30 Gramofoonmuzlek).
1.50 Gramofoonmuzlek.
2.00 KKO-orkest
(2 45—3.00 Gramofoonmuzlek).
3.45 Gramofoonmuzlek.
5.15 KROOIelodlaten en solist 00—0 20
tijd uit te leggen. Maar misschien wil je voor
deze gelegenheid wel precies doen wat ik je
zeg. Als zich een of andere onvoorziene om
standigheid voordoet, dan kun je natuurlijk
naar goeddunken handelen. Maar schiet nie
mand dood.
O'Msdley trok een leeltyk gezicht ln 't don
ker.
O neen. verklaarde hö, zjjn revolver be
tasten. Ik heb nooit veel voor de artillerie
gevoeld. Is dat ding geladen?
Een hartelijk lachen waa het bescheid.
Ja. h() is geladen! Js moet deze expeditie
niet onderschatten. O'Malley. Het zal zoo goed
als zeker noodig blijken om te schieten. Daar
om wou ik je meehebben.
O'Malley verzonk even ln gepeins
H'm. mompelde hU toen weifelend. Ik...
eh... stel die eer op prijs!
Barrett wierp hem een vmggen blik toe en
glimlachte flauwtjes. Maar hU zei niets.
Het zakenkwartier van Brooklyn lag nu
achter hen. De kleine auto zoemde rustig voort,
draalde naar rechts en volgde eenigen tijd
Fourth Avenue, om daarna links af te slaan.
O'Malley merkte op. dat ze niet heelemaal de
richting van de ondergrondsche hielden. Een
moment later bevestigde Barrett dit.
Dlck en ik. zette hU uiteen, met een
hoofdbeweging naar den chauffeur, hebben
Arthurstreet op de kaart opgezocht. JU ver
telde me, dat de taxi van den kant van het
station van de ondergrondsche heenging, maar
wU rtjden om en naderen de straat van de
tegenovergestelde xUde. Het zal niet mogelUk
zyn er met den auto héélemaal te komen, maar
dat Is ook beter. En we komen er dicht ge
noeg b(J.
Als het maar niet «1 1* dicht ia. spotte
O'Malley.
HU was ln een gelukkige stemming van
avond. Hu was vol sympathie en bewondering
voor Barrett en vond het prettig met hem
samen te z(jn En Claudta'e gezicht stond
voortdurend ln lleflUke straling voor *Un gees
tesoog. Bovendien bracht de naderende ont
moeting een prettige opwindende tinteling ln
zjjn aderen Dit beloofde een avontuur naar
zUn Keltisch hart te worden!
Steeds donkerder werden de straten weer.
waardoor hun weg voerde en dc bestrating
werd hoe langer hoe slechter. De aaneenge
sloten bebouwing hadden z# nu achter zich
gelaten en hobbelend passeerden zq zoo nu en
dan enkele afzonderiUk staande huisjes. En
einde tuk bereikten zU «en straat die er net
zoo uitzag als Arthur streef en ook in het open
veld uitkwam, doch ln tegenovergestelde rich
ting. Daar stopte de auto
Barrett stapte uit en O'Malley volgde. Ze
bevonden zich zoo ongeveer aaa het eind van
een straat, waaraan hoogstens een half dozijn
huizen stond.
Barrett sprak op lachten loon met den
chauffeur en O'Malley voegde zich MJ hen.
Dat is Hit zat reet meneer, ze! de chauf
feur, over de velden wijzend, waar u dat licht
ziet. Dit Is eigenlUk het andere einde van Ar
thur street, maar er ls nog geen verbinding
en de weg is opengebroken. Ik ben hier van
daag heen gereden om de omgeving te ver
kennen. Zal lk hier wachten, meneer?
Barrett dacht even na.
Ry.1 heelemaal lot het vind en keer dan.
Doof de lampen, maar houd den motor aan.
Het ls misachten noodig. dat we hals over kop
moeten wegkomen,
Uitstekend meneer, was het antwoord.
Dat ls in een minuut gebeurd. Kan ik niet met
u meegaan?
Neen Dlck. dank je wel. Het ls erg vrien
delijk van je aangeboden, maar déér heb lk je
niet noodig en hier kan ik js bróódnoodig
hebben.
De chauffeur tikte teleurgesteld aan zijn pet
en stapte onmiddellijk achteruit. Met een
korte waarschuwing aan O'Malley om uit te
kijken waar hU Dep. zocht Barrett z(jn weg
door de duisternis, langs den kant van Kts wat
ternauwernood den naam van weg verdiende.
TerwUl ze de auto achter zich lieten, gingen de
koplampen uil. zoodat ze alleen het licht van
den sterrenhemel hadden.
Een oogenbltk later hoorden ze den wagen
zich ln beweging zetten, keeren en weer terug
komen. b(j hel licht van de twee kleine lampjes,
die nog op het dashbord brandden.
Zacht nu. flulsterJe Barrett. terwtJl se
verder ln het open veld kwamen.
Het was nu geheel en al donker. Er scheen
geen mun Evenmin waren er wolken in de
fluweelachtige lucht om den weerschijn van
Brooklyn op te vangen.
ZwUgend strompelden ze een honderd meter
voort: toen sloeg Barrett opeens naar links af
en opkijkend zag O'Malley de omtrekken vaa
een klein huisje opdoemen, dat eenzaam en
duister onder de sterren stond.
Land- en tulnbouw-causerle. Ca. 6 30 Ber
7 00 Berichten.
7.15 Causerie ..De luchtvaart in Indlé".
7.35 Gramofoorunuzisk.
8 00 Berichten ANP.
8 15 KRO-orkcwt
8 45 De KRO-Melodisten en solist
9 10 Gramofoonmuzlek.
9.30 Declamatie
9 50 Orgel- en vlooi voordracht.
10 30 Berichten ANP.
10 40 Lajos Veres en zUn orkest.
11.00—1200 GramofoonmuJek
HU tuurde er vol aandacht naar en herkend#
het. Dit was „AJ.C.H. Huis", waar hu Clau-
dia den vorigen avond gevonden had Recht
vooruit was de hoek, waar de straatlantaarn
brandde, de eerste hoek. dim ze na hun vlucht
waren omgeslagen En verderop aan zUn rech
terhand stond het leegs huis. dat hu den hreien
vorigen dag als observatiepost had gebruikt.
Kom mee. maande Barrett.
Achter elkaar ging ze voort langs het ven
ster. nu onverlicht. waarJoor O'Malley den vo
rigen avond naar binnen geploft was Even
later liep hU zacht tegen Barrett op en bleef
Met de hand op O'Malley's arm. stond de
oudere man even scherp te luisteren. Voor de
keukendeur bleef hU opnieuw staan om te
luisteren.
De geluiden van de stad drongen zoo weinig
op de open vlakte tot hen door. dat ze het
ruischen van het lange gras in den avondwtnd
konden hooren. Het slaperige gekwaak vaa
een kikvorsch ergens in de buurt klonk onbe
haaglijk duidclUk. In de verte Mafte eentonig
een hond. z#n verdriet melancholiek uithuilend.
Maar uit bet huis zelf was niet het minsts
hoorbaar
De schaduwtge gestalte vóór O'Malley stak
een ternauwernood zichtbare hand uit. dis zich
om den knop van de keukendeur stoot. De
sterren gavm genoeg licht om O'Malley te
doen zien. dat de deur langzamerhand naar
binnen openging en een afgrond van inkt
zwarte duisternis onthulde Maar geluid hoor
de hjj nog steeds niet. Hu kwam naderbU.
stapte dtwee stoeptreden van de keuken op
en volgde Barrett in het duister. Even zacht
als de deur opengemaakt was. ging die weer
dicht en hU merkte dkt Barrett naast hem
Waar is de dienkeuken werd sr aan z(Jn
oor gefluisterd
Hier rechts. Ik kan de deur voelen, ant
woordde O'Malley. met eveneens gedempte
stem.
Ca dan voor. We moeten naar de eet
kamer.
Wordt vervolgd