VRIJHEID
het karakter der Najaarsmode
Op een modieus ontbijt gevraagd
De breinaalden tikken nog
en wij dragen knoopen
van bont
Een kopje thee
heeft sfeer
De herfstmantels
Swagger Z'
Kan ik U helpen?
Van lepel, mes
en vork
I
Zaterdag 9 September 1939
Vierde blad
Er iM9 gehamsterd.
Maar hft tóch doet °t tenminste
probeert te doen, hamstert allereerst kof
fie, thee en suiker. Niet erwten en boo-
ntn, aardappels en blik groenten, maar
tent thee, koffie, en suiker Waarom
Omdat een Hollander niet buiten zijn
kopje thee kan... omdat Mina zoo'n lek
ker bakkie koffie zet... Zelfs hield een
huisvader dezer dagen, toen we over nw-
bilisatie en distributie spraken waar
spreek je anders over in deze dagen
bij hoog en bij laag vol, dat hij beter
sonder thee kon dan zonder boterham-
Ik probeerde hem te geloovcn. Nader
hand heb ik er over gepeinsd.
En ik geloof dat ik al peinzende de op-
lotting vond van het raadsel, dat wij
hitl. Plecht buiten ons dagelijksch kopje
thtt kunnen. Want 't gaal niet alleen om
hd peurige bruine vocht als zoodanig. Kr
01 mier vast aan deze. traditionecle con
sumptie. Een kopje thee heeft sfeer. En
dat zjt 'cm niet slechts in het nuttigen
ren het theebladercnaftreksel. Neen, er ts
itmand, die de thee voor ons inschenkt.
Met een gebaar van teederë voorzichtig-
ktid, met een nauwkeurige zorg, een gra
ecus bewegen der handen... Dat gebaar
ii overal hetzelfde. De handen kunnen
blonk en welverzorgd zijn, zooals van de
trouwen, die zich nog de weelde van een
Het dagelijksch gebaar
dienstmeisje kunnen veroorloven, en het
theegerei van porselein en zilver... de
handen mogen ruw en rood zijn en de
kopjes van grof aardewerkóveral
schenkt de huisvrouw, de gastvrouw, met
voorzichtige zorg de kostelijke lafenis in.
alleen weet hoe zij voor ieder van de
haren, voor eiken gast de thee zóó berei
den moet. dat ze smddkt.
Zij weet precies de doses melk en sui
ker toot etk van haar klanten... En hon
derdmaal lekkerder smaakt het kopfe
thee, door moeder ingeschonken dan de
ultqrbreide thicomplet, die U, hokus-po-
kus vanachter der „coulissen" in een of
andrr restaurant wordt voorgezet... Mis
schien zijn er dure bonbons bij en uitge
lezen koekjes... Maar u ziel het niet in-
ichenken... Er is geen speciale zorg, al
leen roor u, aan besteed... Als u maar
den geijkttn prijs betaalt en een fooi
verft aan de dienster, is het in orde, hebt
eerder nfefz te elschen...
'e, honderdmaal smakelijker is. het
hommel je thee thuis dan de meest uiige-
h'ude the-complet, en duizendmaal heer-
bikar dan de thee die uw hospita u, inge-
itkanktn en wel, op uw kamer brengt.
ei schónk zij 't roor uw oogen in... at
*"**1 zij i aantal korrels suiker, dat juist
gehemelte streelen kan. op een duimp-
al weet zij uit haar hoofd te zeggen,
hotte?I druppels melk juist uw smaak
bevredigen dan nóg gaal er niets boren
het kopje thee, dat U door moeder de
trouic geschonken wordt door een lief-
hand
LEOSIINE.
Wilt U dezen herfst een costuum, Iaat ons
zeggen: een mantelpak, dragen, in de ruk
waarvan tien meiers «tof verwerkt zijn? U
kunt het doen en niemand zal kunnen be
weren dat U niet „in de mode" tónt. Of
wilt U een nauw straksluitend rokje dra
gen, dat een diepe „slit" noodig heeft om
IJ het loopen mogelijk te maken? Het is
niet «Ie mode, die liet U beletten zal; er zijn
„modevorsten", dio aan het nauwe rokje
heel hun hart venwad hebben. Al» li er
slechts zorg voor draagt dat de zoom van
«Ie rok ongeveer veertig centimeter» van
den grond verwijderd blijft, kunt li l'wr
keuze vestigen op het model dat U aan
staat.
Deze vrijheid karakteriseert de najaars-
modc. Van dwang i» geen sprake. De mode
wordt door democraten ontworpen; zij heelt
niets „totalitairs".
Dat maakt het niet eenvoudiger een over
zicht te geven van wat er dezen herfst ge
dragen worden zal. Wie waagt het te oor
spellen in welke richting der vrouwen voor
keur zal gaan? Als ik mijn preferentie voor
dc strak-sluiteude pakjes uitspreek, word ik
«ieels door mijn persoonlijken smaak, deels
door overwegingen geleid, die op waarschijn
lijkheids berekeningen berusten. En noch
persoonlijke smaak, noch kans calculaties,
waarin zooveel onbekende factoren een rol,
en misschien een beslissende rol spelen,
kunnen als doorslaggevend beschouwd wor
den. Maar toch! Leven wij in een tijd, waar
in wij ons kleeden kunnen in costuum», die
misschien heel mooi, maar ook heel onprac-
tisch zijn? Verlangen onze dagen niet veel
eer simpele bruikbare en draagbare toilet
ten, die ons in vele verschillende omstan
digheden goede diensten bewijzen kunnen?
De vragen stellen is haar beantwoorden. En
«Ie couturiers, die zoo graag hun fantasie
den vrijen teugel geven, hebben wel inge
zien dat de motte vóór alles prnctisch be
hoort te zijn, al wil «lat zeker niet zeggen,
dat zij van weelde ctï chic en rijkdom in
mag nog gedragen! Want vrijheid gaat deze herfst
en alles!
thee of op een „cocktail-partij" te vragen,
maar op een ontbijt! Om negen uur 's mor
gens liet zij haar mannequins paradeeren,
terwijl de gasten onthaald werden op «lam
pende koffie met-room en knapperende
„croissants", die zich In dit vroege morgen
uur wonderwel lieten «naken. Bewonderen»
waardig was de collectie in de hoogste ma
te. Het is ongelooflijk wat een paar brei
naalden tot stand kunnen brengen: rokken,
blouses, jumpers, sjaal», costuuins voor
overdag en avonds, en alles sierlijk, kleu
rig en licht. Om zóó te breien moet men
niet alleen over fee«knvinger» beschikken,
maar ook over veel tijd. Werd ons niet ver
teld, dat een bepaald costuum «Ie vervaar-
dlgster 210 uren werk gekost had? Aan het
„opzetten" van dergelijke gewrochten kun
nen wij, gewone breisters, niet beginnen, en
«ie mees ten van ons kunnen zulke meester
stukken niet betalen tók. Laat ons er
g* uocgen rnec nemen ze te bewonderen.
Muggy Rouff houdt zich aan de
wijde rokken en de strakke lijfjes.
Sommige toiletten hrhtóit de slui
ting met van voren, maar op «lm
rug. Ze worden gestoten met een
lange rij knou|H*u, die zich van
Eenvoudige modellen
maken een
groote kans
lei», die op lilvcrsneeuw gebed lijn.
In alle collectie» speelt het bont een be
langrijke rol. Nu een» bobben de mantel»
mouwen van boni en zakken, die of geheel
van laait zijn of met bont afgezet, dan weer
i» een breede bootrand schuin over de
borst aangebracht al» het lint van het
grootkruis eener orde of zijn de schou
der» luet bont gegarneerd. Het schijnt mode
le zullen zijn bij deze mantel» een tasch van
bont te dragen; vooral astrakan of na
maakastrnkan schijnt voor dit doel te zul
Ion worden gebruikt.
Ziehier dan enkele voorloopige mededee-
lingcu over de herfatmode, die veel ver
scheidenheid brengt, veel keur. veel vrijheid
en vt»r elk de mogelijkheid zich op aan
trekkelijko wijze te Kleeden. Dal de renvou-
«ligste modellen de beste kansen maken be
hoef ik niet extra te beklcmfoonen. Deze tijd
is er niet een, waarin ons hoofd naar „mo
degrillen" staat. De groote ernst onzer da
gen kan op inze kleding niet zonder in
vloed blijven.
Parijs.
CERTRIDE.
stoffen en vormen afstand gedaan hebben.
Een lust voor dc oogen waren de Itarij-
scha collecties, ook «lil Jaar. En elk der Pa
nische modehuizen kwam met iets eigens,
een origineel motief, een merkwaardige
nieuwe tint, ren lijn, die opviel, ren détail,
dat nergens cider» gezien werd. Zoo viel liet
in de prachtige vvit-gouden salons van
Bruyérc op, dat geen «Ier door dit anu de
Place Vendómc gevestigde modehuis getoon
de toiletten een ceintuur l»ezat. De rok om
sluit de heupen, maar de plaats van de
taille blijft in het vage. Hruyrre is ook ren
verklaatd voorstander van «le zeer korte
rok; deze «laait in bijna alle gevallen niet
lager dan tot hel nudden van «le knie. Een
hij voorkeur gebruikte knoop is van... mar
mer. Deze knoopen, meestal van zwart «>f
van groen wit-dooraderd marnier, hebben
de grootte van ecu gulden en maken ren
curieus? n origuieelrn indruk. De rechtlij
nige ruines gaan vaak vergezeld van ren
tónt pa U-tot. De mantels hebben talrijke
godets «n met die mantels worden aller
aardigste laarsjes verkocht, die of geheel
van hout zijn of van leer, maar dan rijkelijk
met iHHlt versierd.
Anny Btati.het, als gewoonlijk, een schit
terende collectie UaiidgrhreMl*- klrcdingstuk
ken bewonderen. Anny had dit jaar bet
ongincele deukbetid gehad ous met op een
don hals tot benedcu de taille
„uitstrekt" (lastig!), maar de
ontwerpster slaagt er op «leze
wijze in het corsage, dat door
niet» verzwaard wordt, dcu pd-
ren vorm te geven, dien knoo
pen en knoopsgaten altijd eeni*
gcrmale breken. Bij deze corsa-
ges komt het uitsluitend op dc
„lijn" aan. Verschillende man
tels hebtón epauletten of knoo-
pen van bont; het kan met an
ders in dezen tijd van krijgs
getiruisch. De meeste mantel»
zijn tamelijk wijd, maar ver
nauwen zich bij de heupen vrij
plotseling.
Schiaparelli kleedt aanbidde
lijk Jong". Al haar Jurken hek
bei! hetzelfde verrukkelijke ca
chet van jeugd en eenvoud, die
met de uiterste verfijning baud
in hand gaan. De kleuren, die
zij gebruikt, zijn, als steeds,
frisch en licht en prachtig ge
combineerd. Avondcosturne*, die
oranje-roze nuance* vertoofien.
wisselen af met ^oirée's", die
aan goudgroen» knleweidru
doen denken of aan donkere vlo-
HEBT U EEN DROGE HUID?
Ofschoon het ongetwijfeld zekere voor-
«Ireleii oplevert een droge huid te tózit-
ten, is het toch onjuist te veronderstellen
dat zij minder zorg vraagt dan «-en vetti
ge Ken droge huid is vnak heel teer en
ziet er. al» zij niet g«*-«l onderhouden
wordt, brei «p«»edig verlept uil. Hoe komt
dat? Het ontbreekt ren «Irogc huid aan
twee noodzakelijke )>**tanddeelen: vol-
doende water en voldoend* vet. liet U wel
«•en* opgemerkt, dat de huid van zieken,
die veel koorts gehad hebban» er uit ziet
als perkament «*n dikwijls den Indruk
geeft, dat zij schilfert? Dat Is ren gevolg
vau het feit, «lat «le koorts de huid uit
droogt en de werking van de vetkliertjes
ui «Ie huid vertraagd heeft. Wie ren dro
ge huid heeft zal baar dus noodzak* lij-
k «-r wij ze én van voldoende water én van
voldoende vet hebben te vgorzion. Het
tóst? ls dat vet en water tegelijkertijd ge
geven worden. Maar niet alle vettige t»e-
sianddeelen kunnen tot huidvoedael die
nen. Kr zijn jM-hocmheidscrème* «lie het
nadeel hebben dat zij «le poriën verstopten
«*n die dus niet de diensten bewijzen, dia
men er van zou kunnen verwachten. Iji-
noline is zeer goed. maar niet iedere huid
verdraagt een voortgezette lant^me-beban-
deling.
Hebt li niet allren ren droge, maar ook
ren zeer tcere huid dan is er geen beier
middel om haar in goeden staat te houden
dan vereelte ongezouten ta»«er. Een gere-
g»'l«le massage met wat Iwter Ixuidt haar
volmaakt in orde. Boter toch tóvat en
water én vet, dus juist wat de droge huid
behoeft
Hebt l' tijdens «Ie vacantie-weken l'vr
huid wat verwaarloosd en zijn er «Joor «la
inwerking van de zonnestralen fijne run-
p«-!tje» ontstaan dan verdient het nant»e-
veling een crème samen te stellen, die de
volgende bestanddcflcn beval: olie van
zoete amandelen. 12?» gr.. *ap van lelie-
tólleu 120 jrr-, cacaoboter 100 gr„ rozenwa
ter 'si gr. en zuivere was tn gram. Dit alles
moet n»en „au bain man? laten smrlteu
«•n zich van bet mengsel tódlcin-u al» bet
koud geworden is. Deze crème blijft onbe-
jutald-tangen tijd goed.
GERT Hl DE.
Het mes was sinds onlieuglijke tijden,
waarschijnlijk zoolang er menschen be-
slaan, in gebruik. Een abeolute noodzake
lijkheid. waar bel gold, den jachtbuit, het
eenigt voedsel uit het ttjdprrfc der Norna-
den. Onderling te verdoelen. Zoo kennen
wij vuurstrenmessen van verschillend mo
del en van verschillende soort, afkomstig
uit het steencn tijdperk. Van tateren da
tum zijn «le messen van ijzer en brons,
messen. die gemaakt zijn uit één stuk met
reu houten heft van been. In hoofdzaak
kouien ze. wat hun model betreft, met el
kaar Qvetgru.
Ook de lepel werd ree«ls In overoude
tijden, zij het ook in zeer primitieven
vorm. gebruikt om vloeibare en half-
vloeibare levensmiddelen tot zich te ne
uten.
De veertiende en vijftiende eeuw maak
te van den lepel, zoo ook van het mee,
kostbare luxe-voorwerpen. Goudsmeden,
émailieure en ivoordraaier» van groota
reputatie hielden zich met het vervaardi-
gen ervan bezig.
Het jongste lid van het drieUü. dat on»
lafelbredek voltooit, Is de vork. Wel ken
de men haar lang geleden reeds in den
ren of andereu vorm, maar in de meeste
gevallen had zij aiiren de laak, het stuk
vleesrh, «lat gebraden moest worden, bo
ven het vuur te houden of als hulpuud
del te fungreren bij het tnuicheeren van
gebraad. Die vorken waren groot en had
den twee tanden, zonder bijzondere ver
siering van goedkoop materiaal gemaakt
en zoo zwaar, dat ze onhandig genoemd
moesten worden.
Aan den maaltijd zelf gebruikte m?»
tot ver na de Benaissonce eenvoudig ztjn
vingers bij het naar den mond brengen
«Ier gerechten. De eerste vorken, die aan
tafel gebruikt wenken, waren, evenals de
oorspronkelijke modellen, tweetandig en
uit één stuk gemaakt.
Eerst langzamerhand werden vorken in
den hamlet gebracht, die een aparten Heel
hadden.
In de vroege middeleeuwen werd m«
woord en geschrift gestreden tegen 't ge
bruik van vorken, die ais ongekende luxe
werden beschouwd. Kerst in «te achttien
de eeuw raakte men eraan gewend, vor
ken te gebruiken met vier tanden, model-
ka zouai» w y die nu nog kennen.