Luchtgevecht boven de Siegfried-linie rr^ Ook Letland en Finland DAGBLAD VOOR HOLLAHD'S NOORDERKWARTIER Door ontploffing van een mijn UJEERBf^ et HMs. Jan van Gelder" Het schip van achteren geraakt [Twee dooden drie vermisten West-Terschelling opgeschrikt Engeland waarschuwt zijo handelsvloot De mJan van Gelder" De Landsvrouwe in de hoofdstad Deenscb schip getorpedeerd onder Sov/ël-voogdij? Letlandsch minister naar Moskou Laan. Schaden. Tal. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. ffAANDAC 2 OCTOBER 1939. 93e Jaargang. No. 19998. JitfOv* cUr N.V. Udg.-Mêf „Vtokowds NooedockwocboC 1 d et melk da boa. ge- ff en. >rood jders -ater nu De Regeeringspersdienst meldt: Gistermiddag omstreeks half drie heeft bij mijnenvverkzaam- heden nabij Terschelling door het springen van een mijn een treu rig ongeluk plaats gehad. De Koninklijke Marine betreurt twee j dooden. den korporaal-konstabel Grootjans, en den matroos eerste klasse Bimmel. Vermist worden de luitenant ter zee derde klasse der Koninklijke Marine reserve Donker, schipper Leenders en ma- joor-machinist Strous. Er zijn drie zwaar gewonden, nl. de kwartiermeesters van Eyk, de korporaal-machinist Kruisland en de adspirant kwartiermees ter Arends. Verder zijn vier marineschepelingen licht gewond. Het schip waarop de betrokkenen dienden, H. Ms. mijnenveger Jan van Gelder, is beschadigd. De onmiddellijk na het bekend wor- I den van den ramp in Den Helder ge- J reed gehouden vliegtuigen met ge- neeskundlg personeel, behoefden niet op te stijgen, daar ter plaatse vol- doende geneeskundige hulp aanwezig was. Terschelling opgeschrikt |fte bewoners van bet eiland Terschelling Bden gistermiddag omstreeks half drie por het geluid der ontploffing opgeschrikt, an de kust kon worden waargenomen, dat Ch twee oorlogsschepen In eikaars nabij Md bevonden. Toen bekend werd. dat een Dgeluk was gebeurd, werd de haven onmid- •liijk door niarinemanschappen afgezet. Te ens voeren de reddingboot „Brandaris", een Kxlsboot en de sleepboot „Texel", van de Bederij Doeksen, ter assistentie uit. Het ospitaa! op Terschelling werd dadelijk in Breedheid gebracht en de verplegers ston- m met volledig materiaal klaar om naar haven uit te rukken. Aangenomen werd, dat II. Ms. ..Jan van !elder" zijn werkzaamheden in samenwer- |ng met een anderen mijnenveger vernebt- li Later bleek, dat dit H.Ms. „Abraham van sr Hulst" wii-. Hulp zal dus spoedig gebo- pn kunnen zijn. Van de diensten der „Brandaris beeft men ■sen gebruik b«-hoeven te maken. De redding boot is na enkele uren in de haven teruggc Ksrd. Op sleeptouw In den loop van den middag wend bericht mtvangen. 'lat H. Ms. „Jan van Gelder' door II sleepboot „Texel op sleeptouw was ge- tomen Aanvankelijk schijnt het de liedoc- Ing te zijn geweest den beschadigden oor- og.slKxlem nanr West-Terschelling te sleepen, loch laat in den avond, toen het schip nog air', was gearriveerd, werd vernomen, dat het ten noordwesten van het eiland bij den z g. Spat hoek voor anker was gegaan omi bij het aanbreken van tien dag naar Den llcl r tc worden gebracht. Sohip van achteren geraakt. Omtrent de oorzaak en de toe dracht van het ongeluk konden wij nog weinig bijzonderheden verne men, doch wij hoorden, dot het schip H.Ms. Mijnenveger Jan v. Gelder, een zusterschip van H. Ms, „Willem van Ewijckvan achteren door een mijn werd geraakt. Een explosie volgde, waarbij het schip ernstig beschadigd werd, doch dank zij bet waterdichte schot drij- vende bleef. Bet feit dat het schip niet miihcliBW* k- tibffen werd. zooals bü H. Ms. „Willem «>fi Ewijck'* het geval was. is oorzaak, dat ramp niet dien ontzettenden omvang h«H aangenomen, als «de ramp van H.Ms. Ewijck." Een nauwkeurig onderzoek naar de oor zaak \«n het vreeselijke ongeluk wordt in- bewapend met een kanon en heeft een ma chinevermogca van zestteljonderd P.K. De commandant van H. Ms. „Jan van Gelder" is de luitenant ter zee der eerste klnsee G. Y. C. Fraser. H. MS „JAN VAN GELDER". H. Ms. mijnenveger „Jan van Gelder" be hoort». evenals II Me- „Willem van Kwijdr tot de serie van acht mijnenvegers, **lk» in de afgeloopen twee jaar tijn ge bouwd en waarvan er vier in Nederlandsch Indijv ttjn gestationneerd. De namen van deze srhej - i *ijn ontleend aan srhrepecom- man lanter, uit de zeventiende eeuw, die hoewol tij minder hekend zijn. een rol van betreken;- hrhlwn vervuld in onze ma ritieme geschiedenis. H. M» ..Jan van Gelder ts gebouwd bij de werf Gusto ?e Schiedam en op 13 .Sep tember 1037 in dienst gesteld. Het schip ia Engelsche verkenningsvliegtuigen door Duitsche overmacht vgrrast. STOUTMOEDIGE TOCHT VAN BRITSCH ESKADRILLELEIDER. Aan een luchtgevecht boven de Siegfried linie, het grootste sinds het uitbreken «Ier vijandelijkheden werd door twee of drie Briteche en Fransche eskaders deelgeno men. Volgens het Britsche ministerie van voor lichting hebben de Britsche vliegers verlie zen geleden, doch In hun eerste oorlogser vnring hehben zij weder de oude ge\echts kwaliteiten getoond. De Britsche vliegtui- gen hadden opdracht gekregen een bijzon dere stelling achter de Duitsche Unie. in het sterkst verdedigde deel van de Saar- werken, te verkennen. De luchtdoelbatte rijen openden een hevig spervuur, doch de Britsche vliegtuigen kwamen daar met suc ces doorheen. STERKE DUITSCHE TEGENSTAND. Van achter een mistbank naderden ne gen Dntisctie gevecht^vliestnigrn. die zevet\ honderd meter hooger vlogen. Aan de rech terzijde zetten zes andere Duitscho toestel len den aanval in. De verkenning moest echter volbracht worden en de Britsche e* cadrille vloog dan ook door. Toen het ge vecht beiron. onthulde de vijand ziin tactiek De DuitM-he toestellen verbraken hun formatie en concentreerden arhterrenvol gens on alle Britsche machines een massa- vuur. Het was hun tactiek in duikvlucht naar beneden te cirkelen en onder den «taart der Engelsche vliegtuigen te komen. Het hevige gevecht duurde 33 minuten. Drie Engelsche toestellen werden nrerge- «choten. een vierde maakte een noodlan ding. doch men heeft waargenomen, dat leden van de twaalf koppen tellende beman nlngen der vllegiuigen zich door middel van hun valscherm konden redden. EéN ENKEL BRITSCH TOESTEL ZETTE HET WERK VOORT. De Engelsche escadrllleleider bleef over en zette zijn werk voort. Hij verwijderde zich van het geconcentreerde vijandelijke vuur. doch b'eef den koer*, die voor de ver kenning noodig was. volgen. Intusschen bleef het geschut In den staart van het toestel voortdurend vuren. Een re gen vnn kogels trof het leidende Messer «chmldttoeatel. dat brandend neerstortte. F.en tweede Duitsche machine ging m vrille naar beoeden terwijl ren zwarte rook uit de neu« opsteeg. De 13 overbUjvende Duit «che vliegtuigen gaven den strijd op. De n» vigator gaf den bestuurder den koers voor den terugtocht aan. hoewel zijn instrumen tri vernield waren en hil zelf aan het voor hoofd gewo nd was. Beide enzinetnnks wa ren gebarsten. Toen het vliegtuig over de grens vloog, weigerde de motor. Bij de lan ding geraakte het toestel in brand. De be manning werd echter gered. Dit nummer bsvat 8 pagina's DE BILT St Verwachting: Meest zwd wolkt of betrokken, plaa lijk renige lichte regen, wel-' nig verandering in tempe ratuur, meest matige Ooste lijke tot Zuidelijken wind. ELK BRITSCH KOOPVAARDIJSCHIP ZAL ALS EEN OORLOGSSCHIP WORDEN BESCHOUWD. Het Engelsche ministerie \an Voorlichting deelt mede, dat de admiraliteit gisteren tot alle Britsche koopvaardijschepen de volgende boodschap heeft gericht: „Uit do Duitsche radio hehben wij van avond het volgende opgevangen: Verschei deur Duitsche dutkbooten zijn de laatste da gen aangevallen door Britsche koopvaardij- scheirn. Tot dusver, zoo beweert de Duitsche radio, hehben de Duitsche duikliooten het in ternationale recht In acht genomen door de koopvaardijschepen altijd tc waarschuwen alvorens aan te vallen. Thans echter zal Dnitschlantf ver- geldlngimaatregelea moel-sn nemen door elk schip van de Britsche koop vaardtjvloot te beechonwen als oen H. M. inspecteert da lochtbe «ie Koninklijke loge waren on. aanwezig: de opjierbevelhohlier van land- en Zee macht. generaal I. II. Heinder*. de comman dant van de Luchtvaartbngade. generaal- majoor P. Beat, de commandant der Mari tieme middelen, kapitein ter. Zee N Host van Tonningrii. de .'amiznenscommandanl van Amsterdam, luitenant kolonel W A Hofwijk en 01. jremrentelijke autoriteiten. Onder luid gejuich cn de klanken van het Wilhelmus nam de Koningin op de re re tribune plaats en nadat Zij zich met ren aantal luchtvaart autoriteiten onderhouden had. begaf Zij rich naar het terrein en sloeg met groote belangstelling de demon- straties van zeer nabij gade Met gasmaakere aitganuL Alle medewerker* aan de ver schillende diensten waren uitgerust uiet gasmasker* Daar waren de reparatie ploegen van da gemeente elrcirirlteitswerken. gasfabrieken, waterleiding, gemeentetram. bestrating, stadsreiniging en rioieering I)e verschillende l Mbeschermings- brandweren «tonden opgesteld met al het materiaal, waarover zi) beschikken. Verder zagen wij Hen ontsnifttingsdienst. welks manschapjten irekleed waren in gasvrfje kleeding. de hirhthesclicrmlnjritroep vaQ het korp* Vrouwelijke Vrijwilliger* en ten slotte iten geneeskundlgrn dienst met een Trom gedeelte van he» be»rhikbare male. riaal voor hei transnor! en de eerste ba- handeling van gewonden Met eenige lichte motorbrandspuitan der vakhrandwrer werd gedemonstreerd, terwijl rie geneeskundige dienst demonstreerde op welke wijze gewonden en met gas besmette patiënten «nel en doeltreffend behandeld en in veiligheid gebmrht kunnen worden De Koningin liet zich door renige autori teiten voorlichten over alles wat zich op het gra-veld afspeelde. Te ruim vier uur verliet zij, luide toegejuicht door de tienduizenden, het Stadion. scherm Ingstn aan oen schuilplaats. Het hoogtepunt van het Koninklijk bezoek aan Amsterdam vormde Zaterdag wel de inspectie des namiddags door de Land* vrouwe van den gemeentelijken luchtbe- schenningsdlen-t in het Olympisch Stadion. Des morgens had de Koningin zich reed» op de hoogte gesteld van de constructie der openbare schuilplaasen in de hoofdstad, waarvan er momenteel honderdvijftig in a*ui»ouw zijn. Hare Majesteit maakte ren rondgang door de bovengrondsche schuil plaats i>ii bet Tweede Weieringplantsoen', 't zwakke schijnsel van ren blauwe lantaarn diende tot verlichting. Vrijwilligers treden aan... Orn tien minuten voor drieen arriveerde de orstin met Haar gevolg ui i»et Olvm pisch hl ad ion, waarvan de tribunes zeer dicht bezet waren met .'KkOQO vrijwilligers. In ZONDER WAARSCHUWING. ELT LEDEN DER BEMANNINO OMGEKOMEN. Het Drersche stoomschip Vendia U Za terdag ter hoogte van llanstholm op da Noordzee door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. Elf leden van <!e beman ning zijn om het leven gekomen. De zo» andere opvarenden van de Vendia zijn door «Ie duikboot gered en door ren Drenwh schip overgenomen. Zoodra de be manning der Vendia de duikboot in het oog kreeg, stopte het schip, doch da duik boot. die geen enkel teeken had gegeven, vuurtje tweemaal op het Deenrehe schip, tengevolge waarvan zich een' ontploffing voordeed. De Vendia voer in ballast naar de Clide om een lading steenkolen te ha len. Het bovenstaande, zoo voegt de admirali teit aan de betreffende boodschap toe, is na tuurlijk volkomen onwaar. Het kan echtei duiden op ren wijziging in de politiek van oorlogvoeren der Duitsche duikboolen en gij dient daarop voorbereid te zijn." De Noordzee vol duikbooten Speciale havenpolitie ln Zweden. De „Allehanda" bericht dat in de Zwred sche havens ren speciale politid is ingesteld, in verband met de berichten over ren wijd verlakte Duitsche «pionnage in de Zweed sche havens. De scheepseigenaars verklaren dat niet alleen in de Zweedache. doch ook in de Noor*rhe havens Duitsche spionnen de aankomst en het vertrek van ieder schip melden. I»e Wanltelns van Dnitnrhe duikboo ten hebben verklaard, dat zij van te voren inlichtingen krijgen over ieder schip. Een Zweedath schipj>er heeft medegedeeld, dat de Noordzee „vol duikbooten" is. Bntsch-lndië bedreigd Officieel wordt uit Riga medegedeeld, dal het Letlandsch kabinet gistermiddag onder voorzitterschap van president Uiman is In buitengewone zitting is bi|rengeknmen. Na dat de minister van buitenlandsche zaken rapport had uitgebracht over de te Moskou gesloten verdragen tusachen de Sovjet Unie en Estland en tuserhen de Sovjet Unie en Duitschland. kwam men tot de conclusie, dat deze verdragen zóó verstrekkende ver andrringen in den politieken toestand van Oo«t Europa hebben gebracht, dat ook Let land zich genoopt ziet tot ren onderzoek zij ner betrekkinjren op buitenlandse!» politiek gebied. In de eerste plaats moet gestreefd worden naar ren aanvullende opheldering der letlandsch# betrekkingen met de Sov jet Unie Met dit doel heeft de regeertng dea Monters, opgedragen, zich onver wijld aaar Moskou te hegoren. oa zich ln directe verbinding met da Sovjetregeerlag te stellen. Monters zal reeds keden vaa Riga vertrokken. Ook uit Tallin (Finland) komen berichten, welke ren bevestiging Inhouden van de groote politieke onrust, welke de groeiende macht der Sov jets In Oo#t Europa hoeft ver oorzaakt Badio Moskou deelde gisteren mede, dat de Sovjet Unie binnenkort Finland e« Let land zal voorstellen verdragen met Rusland te sluiten, analoog aan het Russisch—Est- landsche pact Een stoot aaar het hart vaa Briltaaalf's rijkste koloaltaf ..Kokumin Sjitnboen" bericht, dat span ning heerscht in Afghanistan, dat ren buf ferstaat vormt tusschen de Sovjet Unie en Britsch Indiê Naar vernomen w-ordt hebben reeds Russische afdeelingen de grer» van Afghanistan overschreden In verhand hier mede heeft Afghanistan de mannen tusachet! 23 en 40 'aar gemobiliseerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1