i
B
Winterdienst
De taak van
Nederlands
vloot
Wieringermeer
boerderijen
Werd de „Binnendijk"
getorpedeerd
der Ned. Spoorwegen
Kerst-retours
Treinenloop Amsterdam-Den Helder v,v.
PRIJS-OPDRIJVING
Geredden
vertellen
li?
De uitgifte
aangehouden
J7conomische
a rometer
Halfuurdienst
op het Middennet
Treinenloop ongeveer hetzelfde
als vóór de mobiliaatie.
Naar wij vernomen, zal met ingang
van 15 October a.s. bij de invoering
van den wintordienst op het net
van de Xederlandnche spoorwegen
vrijwel de oude frequentie met de zoo
aantrekkelijke en alom gewaardeer
de halfuurdienst op het middennet
wederom In cere worden hersteld.
In een persconferentie heeft drs. D. J.
Wanaink. secrrtaris der N.V. Nederlandache
Spoorwegen nadere mcdrdcclingen verstrekt
over den nieuwen wlnlerdicrwt.
Uij do invoering van de verhoogde fre
quentie op 15 October a.s. wordt natuurlijk
een geheel andere situatie geschapen, waar
bij het practisch gesproken vrijwel onmoge
lijk wordt, dat militair ingrijpen onder alle
om«tandigheden vermeden kun worden. Het
reizend publiek moet zich hiervan dus wel
terdege rekenschap geven, zootlat men daar
uit geen verkeerde conclusies ral dienen te
trekken, alsof uitgebreider militair vervoer
plaats zou vinden dar. voorheen, waaruit men
onwillekeurig geneigd zou ziju de conclusie
te trekken, dat er moeilijkheden op til zijn
op Internationaal gebied.
Reizigerstreinen.
Desa dienstregeling bevat hef door den op-
perbcvelhebl>er van land- en zeemacht goed
gekeurde gedeelte van de gewijzigde dienst
regeling welke ingaande 8 October zou zijn
Ingevoerd, indien er niet gemobiliseerd was.
Behoudena een gering aantal wijzigingen
wordt de dienstregeling van vóór de mobi
lisatie weer hersteld.
Binnenlandsche dienstregeling.
De belangrijkste wijzigingen zijn wel de
volgende.
Het stAtion Amsterdam W.P. wordt, zoo
als takend, voor rclzigerwvervoer gesloten.
Inplant» daarvan wordt het station Amaler
dam Atnstristafion voor dat verkeer ge-
Oje-nd. Be treinen van en naar Utrecht stop
pen alle aan dit station en aan het station
Amsterdam Muidcrpoort.
Op het haanvnnk Bonlrecht Kimihoven
Maaatrirht vervallen de treinen, welke met
Biesel-electrische tractie worden gereden.
Zij worden vervangen door stoomtreinen,
waarvoor de dienstregeling moest worden
gewijzigd. Het aantal treinen blijft echter
onveranderd
t'p het baanvak Arnheni-Zutphcn zijn dc
stoptreinen vervallen. In verhand hiermede
sloppen de sneltreinen op dit haanvak te
l'toren Doesburg.
Op het baanvak Woerden—Utrecht zijn de
stoptreinen van en naar Leiden vervallen,
dientengevolge stoppen er geen Unlnen
meer te Vleuten.
Be dienstregeling der treinen op het baan
vak Leiden—Woerden werd gewijzigd in aan
rrgelmatigen uurdicnst, teneinde te Woer
den een korten overgang te verkrijgen op en
van de eicctrische treinen.
Door de wijziging der treinen op het baan
vak Woerden- Leiden moest de dienstrege
ling op het luiauvnk Gouda Alphen a. d.
Dijn—(Leiden) eveneens worden herzien.
Be Dienst op de haam akkert Woerden—
Breukelen Amsterdam en Eindhoven-Achel
wordt nog niet lier vat.
Op het baanvak l'trecbtZeist vervallen
enkele treinen, teneinde den dienst op dit
baanvak met een enkel trrinstrl te kunnen
uitvoeren. Dit is eveneens bet geval met de
stoptreinen op het bannvak I-age Zwaluwe—
Roosendaal.
Ams'.ordatn—Alkmaar.
De stoomsneltreinen 931 Amsterdam
CS. (v. 8.18) Alkmaar en 938 Alk
maar (v. 10 3.*») Amsterdam zijn ver
vullen. Trein 931 werd vervangen
door oen electriscben trein, welke to
8.20 van Amsterdam f.A vertrekt
Het vervoer van reizigers niet de
nacblsneltreinen voor goederen en
post wordt nog niet hervat.
De eerste bootverbinding van Amsterdam
en Alkmaar over Rnkhulzen, Stavoren naar
1 .eauwarden, wordt ruim een uur later ge
steld. liet vertrek van Amsterdam CS. wordt
6 18, van Alkmaar 7.16; de aankomst te
Leeuwarden is 10.05
In omgekeerde richting is de eersle boot
verbinding ruim 1 uur en een kwartier la
ter gesteld en vertrekt van I .eeuwarden ten
7.28. De aankomst is te Amsterdam CS. 10.31»
en te Alkmaar 10.21. De met bovenbedoelde
Itoottreinen samenhangende treinen zijn
eveneens gewijzigd.
Strooibiljetten.
Do binnenlandse!»© dienstregeling is weder
verwerkt in een s|K»ort»oekje
Voor wat de buitentandsrhe verbindingen
betreft, ral voor de Belgische en Fransche
verbindingen een strooibiljet worden ultgo
geven. Zoodl-a voldoende betrouwbare gege
ven* liekend zijn van de DuUscbe verblndin
gen zal zulks ook voor deze verbindingen
geschieden.
Goederentreinen.
l»o dienstregeling der goederentreinen la
VTiJwel geheel In ovrarwQsteinming gebracht
met die van voor de mobilisatie, zoodat het
goederen vervoer weder met de normale ver
voersnelheid kan plaats vinden.
Waar zulk* in varband met druk herfst
vervoer noodig l«, b.v. voor het bietenver
voer. worden extra maatregelen genomen ter
verzekering van een snel en regelmatig
transport.
Naar wij varneman ligt bat la da
bedoeling van de directie der Ne-
derlandeche Spoorwegen met de «x
Kerstvacantia speciale retour* be
schikbaar te «tellen ten dienste van
het reUlgersv ervoer. Deze retours
zullen vanaf Zondag 17 December
lUf geldig ztjn tot en mat Dinsdag
Januari lttt.
AMSTERDAMDEN HELDER.
Amsterdam V.
658
8.20
9.19
10.37
12.06
13.37
15.06
16.06
17.24
18J7
20.06
21.37
2156
22 37
2337
Alkmaar V.
7.43
8-53
9-54
11.24
12.50
14.24
15.48
16-50
17-58
19.24
20-50
22.23
22.27
23.24
0.10
Hecrhugo waard
7-51
9.02
10.02
11-12
12.58
14.32
15,56
10.58
18.06
19.82
2038
22.32
2236
2332
Schaffen
8,04
9.15
10.10
11.45
13.13
H 46
10 11
17.13
18.19
19.45
21.13
22 45
22-50
23.45
0.29
Anna Paulowna
8.1 i
9.24
10.2.5
11,54
13.22
14 V»
16.20
17.22
18.28
1934
21.22
22-54
2239
2334
039
Den Helder
8.25
935
10.30
12.05
13.33
1.5.06
1631
1733
1839
20.06
2133
23.06
23.10
0.05
031
Trein 21.» en 23.37 uit
Amsterdam alleen op
Zon- cn
feestdagen.
DEN HELDER—AMSTERDAM.
Den Helder V.
Anna Paulowna
Sc hagen
Hccrhugouaard
Alkmaar A.
Amsterdam A.
653
7.41
8.51
953
11.22
1253
14.23
15-51
1633
1756
1853
20.53
2153
7.06
732
9.03
10 04
1133
13.04
14.34
16.02
17.04
18 07
19.04
21.04
22.04
7.15
8.08
9 14
10.15
11.44
13.14
14.45
16.12
17.14
18 18
19.14
21.14
22.14
7.29
9 28
10.29
1158
13.28
1450
17 28
1832
19.28
21.28
22 28
737
8.23
9.37
10 37
12.06
1837
15.07
1632
17.36
18.40
19.37
21.36
22.36
8.25
834
1035
1135
1231
14.25
15.51
17.25
18.25
19.25
20.25
2235
23.06
Een proefproces
OFriCIER BESTRIJDT DE THEORIE
VAN DE VERVANGINGSWAARDE
IN DE HUIDIGE OMSTANDIGHEDEN.
Voor dc Groninger rechtbank ia gister
middag oen proefproces behandeld inzake
de prijsopdrijving»- en hamstarwet, n.I.
over dc vraag of oen winkelier zijn oude
voorraad tegen ouden prijs moet verkoopen
dan wel of hij. wanneer de inkoopsprijs
Inmiddels is verhoogd, ook do verkoops
prijs van oude voorraden mag verhoog*1 n.
De middenstand stelt zich, zoonis ook
bleek bij de behandeling «lezer zaak. waar
bij liet ging over een prijaverhooging van
wol met vijf cent per knot. op hot stand
punt. dat goede koopmanschap overeenkom
*iig de lcor van dc vervangingswaarde
elacht, dat bil verhoog! ns van inkoopsprij
zen «le winkelier ook de verkoopsprijzen
dient te verhoogen. Slechts dan is «vn
goede financiering van zlfn zaak mogelijk,
terwijl hij tevens een reserve vormt voor
eventueelo verliezen bij prijsdaling in de
toekomst.
De officier van Justitie, die deze
opvatting in het algemeen wel kon
dcelen, meende echter, dat zi] onder
deze bijzondere tijdsomstandigheden,
waarvoor speciale wetten in het
leven zijn geroepen, niet kan gelden
De wet tegen de prijsopdrijving wil
den consument beschermen en zoo
lang mogelijk voor prijsopdrijving
behoeden. Wanneer men de zaak in
dat licht beschouwt, is hier spcako
geweest van prijsopdrijving. Anders
zou immers de wet practisch gocn
doel hebben.
In verband met den principleelen kant der
zauk eischta de officier een boete van Wn
gulden tegen verdachte, een Groninger n»a-
nufacturier.
PlaidooL
De verdediger, mr. Kopplua. rechtskundig
adviseur th-r Algemeene Groninger Winkc-
iiersvereaniging. was daurentegcu van oor
deel. dat de stelling oude voorraden tegen
oude prijzen verkooi»en, niet opgnnt.
Algemeen wordt ook d«»or de deskundigen
de Uteorie der vervangingswaarde bij de
prijzenpolitiek gehuldigd en dan kan men
niet zeggen, dat hier van een onredelijke
prijsverhooging sprake is geweest.
I'leiter concludeardé tot vrijspraak. Uit
spraak 19 Octolwr.
Europa's lot
wordt op de zeeën
uitgevochten
NEDERLAND NEME EEN KRACHTIGE
HOUDING AAN TEGEN HEN, DIE ZIJN
NEUTRALITEIT TRACHTEN TE
SCHENDEN.
Voor de Kon. Ver. „Onze Vloot", afdccling
's-GraVcnhage, heeft gisteravond de heer M.
A. Cagclimr. redacteur \uii „Ouzo Vloot''
een rede gehouden inct het onderwerp:
„Het conflict in Europo gekomen... Wat
nu?"
Do vergadering werd geleid door den ge
pen* ionneerden kap. luit ter zoo 11. B. L.
Braam.
De heer Cageling noemde als gebeurte
nissen sedert een jaar, waarvan de gevol
gen vermoedelijk dicpganmlen invloed op
den loop van de wereldgeschiedenis zullen
oefenen, het iermotrendheden-accoord van
Müncben op 29 Septeml>er 19IW en de
Duitsch Russische accoorden van Moskou
op 24 Augustus en 29 September 1939.
Tengevolge van het accoord van Mün
cben werd niet alleen de Ruropeesche
machtsstructuur geraakt, doch ook in zeke
re mate die van Arié, met name van
Oost-Azië, immers door het feit dat
Groot Drittannie en Frankrijk tijden* en
na „Müncben" zich godwongen zagen tot
ron<«mtratle van «ie hoofdmacht van hun
vloten in ds Eumpaot-cfea wateren word in
Oost Azlfl het poten fiér Ie machtsevenwicht
volkomen verstoord.
Tengcvolgo van het accoord van
Moskou echter zal Azié dermate in
de wereldpolitiek op den voorgrond
treden, dat *t lot van Europa mede
op de zeeeii en de steppen van Aziö
dreigt te worden uitgevochten en te
worden beslist.
In de tegenvvoordige pliase treedt een toe
spitsing van den strijd c»p bet gebied der
continentale machtsverhoudingen naar vo
ren. Het guut er thans om welke mogend
heid of groep van mogendheden op het
uitgestrekte Kuropeesch Aziatisch vasteland
zal domineeren, of «lat er op dat vasteland
Gistermiddag is het s.s. Statendam
na een oponthoud van meer dan 2
weken in het vaderland teruggo
keerd. Aan boord bevonden zich de
germlden van het verongelukte s.s.
„Binnendijk", die op de terreinen
van dc H.A.L, te Rotterdam «ioor hun
familieleden verwelkomd wcnlcn.
Kcnlge opvarenden vertelden ons
over de ramp, die hun schiji getrof
fen had, liet volgende relaas.
Na een kalme reis van New York kwam de
„HmiH-iidijk" Zaterdag 7 October in de na
bijheid van dc Engel scha kust ter hoogte
vun Miamble» Lichtschip. Het was avonds
om tien uur en het schip voer ongeveer acht
mijl uit de kust, toen van Rotterdam op
dracht werd ontvangen om op tc atoomcu
naar Weymouth voor onderzoek. Juist op 't
oogcnhlik. tjHt aan dit bevel werd voldaan,
en men het roer wendde, deed sich aan
bakboordzijde, in het middenschip, een vree-
•olijke ontploffing voor. De stoker S. T. Ou-
dejans, die zich juist op de vuurplaats be
vond, werd omh«»ug geworpen en viel met
de stukken van de gebroken plaat weer te
rug. de stuurmansleerling T. Huisman stond
op «Ie brug op den uitkijk, ook hij wer«l in
de lucht inworpen en het mag oen geluk
herten, «lat «Ie jongeman niet over lioord
viel. Zoowel «Ie «toker als «Ie stuurmansleer
ling kn-g. ti i.ij dón val lichts verwondingen*
«Ir stoker brak het liiellxvn en «Ie leerling
enkele middenvoetaliecntje*. De ontploffing
was zoo hevig, dat bet schip tot in alle hoe
ken trilde De kapitein, W. P. J. Mo ree, hei
onmiddellijk d«- sloc|»cii gereed houden, ook
werden menschen naar beneden gezonden
om de schade op te nemen.
Olie stroomt ait de machines.
Het bleek, dat in de machinekamer een
ravage was aangericht. De olie stroomde
uit «Ie stukgeslagen machines. «Ie pompen
waren onbruikbaar, de radio installatie was
onklaar en bier en daar was «Ie electriscbe
leiding vernield. Bovendien bleek ruin» 2
water te maken. Het was duidelijk, dat het
schip niet te behouden was en daarom wer
den vuurpijlen afgestoken. De noodsignalen
werden opgevangen «Ioor het vuurschip, dat
de kustwacht waarschuwde. Binnen korten
tijd waren verschillende schepen, waaronder
een tender van den Brilachen contrabande,
dienst, in de nabijheid. Do „Binnendijk"
zonk echter slechts langzaam weg. De be
manning kreeg echter geen gelegenheid om
persoonlijke bezit tangen motie te nemen,
want liet was raadzaam om naar do kwar
tieren af te dalen. Toen de uit tl koppen
I«-staande liemunning zich ordelijk aan
l»oord van den tender had begeven, zonk
do „Binnendijk" nog steeds heel langzaam.
De grootc lading stukgoed hield het schip
drijvende, maar om twee uur deed zich plot
seling een tweede ontploffing voor.
Het schip In brand.
Waamchijnlijk was een ketel ge
sprongen, want men zag een vuur
straal omhoog spuiten. Het voorschip
geraakte in brand en met grtxito
snelheid verspreidde het vuur zich
door de lading. Binneu korten tijd
stond hot geheole schip over de vol
le lengte in brand, toen ging er een
trilling doorheen en zonk de „Bin
nendijk" naar den bodem.
Enkele opvarenden blijken van meening
te zijn, dat de „Binnendijk" niet op oen mijn
Is geloopen, maar in den grond werd ge
boord.
weer een machtsevenwicht zal ontstaan.
Ken volgende phase is. wanneer de maritie
me machtsverhoudingen in haar vollen om
vang in het geding komen.
Nederlands beleid.
Na de gebeurtenissen van dc laatste twee
maanden is eens te meer vast komen tc
staan, dat van geen enkele grootc mogend
heid betrouwbare hulp voor een kleinere
mogendheid is te verwachten en dat voor
do laatste soort mogendheden èn militair
én maritiem sterk bevestigde zelfstandigheids
en neutraliteitspolitiek de grondslag van
bet huitcnlandsrh beleid moet zijn. Do uit
voering van dit beleid voor Nederland zou
spr. willen samenvatten in drie punten,
nl.:
1e het aannemen van oen krachtige
houding tegen de oorlogvoerende
mogendheden, die de neutrale rech
ten pogen te schonden, rnede in sa
menwerking met andere neutrale
staten, alsmede, het leggen van oen
grondslag voor oen algemeene poli
tieke en economische samenwerking
met neutrale staten, die gelijksoorti
ge veiligheidsbelangen hebben eu
een gelijksoortige buitenlandscJie po
litiek voeren.
2e. Een verdere versteviging van
de thans gemobiliseerde weermacht.
3e Kon belangrijke uitbreiding van
de organen voor de Rijksverdediging
en de verdediging v. Nedcrlandsch-
IndiS.
De paraatheid van onze weermacht zal
voor de toekomst een beslissende factor blij
ken tc zijn. niet alleen van de vraag of wij
onze onafhankelijkheid bewaren, maar ook
of wij bulten den oorlog blijven en tiendui
zenden hun leven niet behoeven tc offeren.
Gunstige maritieme positie.
In tegenstelling met de continentaal on
gunstige strategische |>ositie van Polen, heeft
bet Ncdorlandsche Rijk een gunstige mari
tieme strategische positie, die wanneer zij
van de noodige maritieme middelen wordt
voorzien, buitengemeen sterk kan worden
opgebouwd.
De harmonische vloot met zware
schepen als kern is in de wereld
van thans het maritieme middel bij
uitnemendheid om respect af te
dwingen, de groote zeemogendheden
tellen een mogendheid als Neder
land slecht* indien het soortgelijke
maritieme machtsmiddelen op de
volle zee kan brengen als zijzelf.
Spreker kan met stelligheid verklaren dat
van de zijde \au meer «lan één leverancier-
mogendheid ons ook gedurende den oorlogs
tijd dc volledige materiaalleverantics zijn
verzekerd, zelfs al wilden we het dubbeio
1 «ouwen van h«>t getal slagkruisers dat nu
geprojecteerd is.
Slagkruisers werken preventief.
Over de kwestie van den bouw van slag
kruisers, wilde spr. nog eenigc opmerkingen
maken met betrekking lot bet terrein der in
ternationale machtsverhoudingen. Om ie«Icr
mogelijk misverstand bij amlerc mogendhe
den te climineeren, wilde spr. verklaren «int
deze bouw zirh tegen geen enkele mogend
heid richt. Men ge\oelt echter welk een
prestige en welk een enorme preventieve
werking er van het gebruik van dergelijke
grootc cn snel verplaatsbare maclitsorganon
uitgaat. Want het gaat er niet zoozeer om
in e.-n strijd te overwinnen, dan wel om den
strijd zeiven te voorkomen.
Men beslisso snel!
Het is overigens dringend noodzakelijk,
In verband met Nederland* prestige tegen-
over het buitenland, «lat «ie regeering spoe
dig baar beslissing inzake de uitbreiding
van «ie maritieme verdediging van het rijk
en van Ncderlandsch Indie mededeelt.
Tenslotte betoogde spr., dat een spoedige
vrede voor Europa dringend noodzakelijk
i&
UITVOERVERBOD VAN STALEN HELMEN.
Bij Koninklijk Besluit is na overweging,
dat het ter bescherming van dc levensbelan
gen van het rijk noodzakelijk is den uitvoer
van metalen beluien tc verbieden, bepaald,
dat de uitvoer van stalen helmen, al da»
niet in nfgewerkten staat, van heden af is
\orbodeu.
DE „INDRA" IN HET DOK.
In den vooravond is men er In geslaagd
de Finsche houU»oot „Indra" In het Hendrik
dok van de Arnstenlamsehe Droogdok Mij.
to *lecj>en. Om op allo eventualiteiten voor-
bereid te zijn. gaat men zeer voorzichtig te
werk. Zoo zal eerst vandaag mol hel leeg
pompen worden begonnen.
KIND DOOR MILITAIRE AUTO GEDOOD.
Gistermiddag om vijf uur Is het vijfjarig
dochtertje van den slager van Herpen te
lleesch bij het spelen op den rijweg door
re» militaire personenauto overreden. Het
kuid was op slag dood.
Postvluchten op Indië
Op dc heenreis bereikte dc Buizerd
Jodhpoer. op de thuisreis kwam de
Wielewaal te Basrah aan en arri
veerde de Pelikaan te Medan.
MOELUKHEDEN MET DEN AAN
VOER VAN BOUWMATERIALEN.
Do international* verwikkelingen
hebben de directie van de Wierin
germeer genoopt de toewijzing van
de 48 dit jaar voor de verpachting
beschikbare landbouwbedrijven voor-
looplg aan te houden.
In hoofdzaak is deze aanhouding het
volg van hot feit, dat er geen zekerhei
bestaat, «int do in aanbouw zijnde hoerdi
rijen lijdig gereed zullen komen, in vq
band met beperking van den aanvoer v«
bouwmaterialen. Doch ook overigen* biode
de tijdsomstandigheden zoo veel onze ken
dat het gewenscht geoordeeld werd thaa
nog geen definitieve toezeggingen te «loei
Do bedrijven blijven daarom voorshands i
exploitatie bij de Cultuur Maatschappij d
Wieringermeer. Zoodra dc omstandighedc
zulks toelaten, zal tot definitieve toewijzln
van deze bedrijven worden overgegaan.
Een en veertig boeren teleurgesteh
Voor 11 boordorijon waren de pachter
reeds uitgezocht en «lezen is mcdegedealj
dat zij on«Ier normale omstandigheden voo
een bedrijf in aanmerking eekomen zou dei
zijn. Hieruit mag wel worden afgeleid, ds
zij «vn boerderij in pacht zullen verkrijg^
zoodra de boerderijen gereed zijn en zich
ten aanzien van ons !an«l geen feiten heli
ben voorgedaan, welke ons gehecle econs
cnische leven op losse schroeven zetten.
Zeven bedrijven gereserveerd
Een zevental bedrijven worden, zoo
lang dit in verhand met do afwik
keling van zaken door den tegen-
woordlgen dienst voor «Ie Wierin
germeer mogolijk is, gereserveerd
om in pacht te worden uitgegeven
aan daarvoor in aanmerking ko
mende gegadigden, die tengevolge
van de mobilisatie thans onder de
wapenen zijn. Ook ten aanzien van
do uitgifte van 28 gemengde akker
bouw tuinbouwbedrijf je* i* beper
king opgelegd.
De houw der behuizing voor deze bedriif
jes moest ten tijde van de nfkomiiging dei
mobilisatie nog worden aanliesteed en waai
ook in dit opzicht moeilijk kon worden aan
genomen, dut de woningen mot bed rij tl
ruimten tijdig gereed zouden zijn. is de de
finitieve toewijzing van «leze bedrijfje* voor
loopig voor ecu laar uitgesteld. De meer
fierheid van de hiervoor in uanmerking ge
hrachte gegadigden gevoelden ook zelf vod
uitstel, gezien de onzekere tijden en
groote bezwaren, verbonden aan dc exploi
tatie zonder bedrijfsgebouwen.
Eenige uitzonderingen
Slechts een vicrtnl tuinders bleek op grond
van oen hun verstrekte voorloopige toewij
zing ree«ls maatregelen to hebben getroflei
tot liquidatie van bun bedrijf op liet oudt
land. Ten einde deze niet In moeilijkhedei
te brengen, zou het hun voorloopig toe ge we
zen bedrijfje 1 November a-«. te hunner lx»
schikking worden gesteld, terwijl voor he
woning en bedrijfsruimte een zoo goed mo
gelijke oplossing zal worden gezocht.
W«a» Uaaa4a* t« Z-
I Oft M
CV«- tmU
Oc«. MN
Oei. 1»M
Effect enz» er kt
Aandcel-o koersen
73.!
04
Bet «Hoge ver keer
Omzet postcheque-
en girodienst
148.5
110 5
Groothandel
69.9
Groot handelsprij zen
90.3
Omzet lermijnmarkt
18.7
100.7 j
Amsterdam
Kleinhandel
152.3
103.2
Omzet winkelbedrijf
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar
heidedag) Haven Am
18.8
74.3
sterdam
Bevrachtingen wild*
binnenvaart
134.-
76.1
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
115.4
1016
Aanbiedingen san
werknemers
I0R-
114.3
Plaatsingen
119.4
104.4