WAT
Naar het hart van de
Compagnie
ZAL DE ZEEOORLOG BRENGEN?
Wij lazen voor U
De moderne keukenwagei
Waarheen?
k
Lach en vergeet.."
Het oorlogsjaar 1939
De consequenties van de hongerblokkade
Bedreiging der Engelsche
voedseltoevoer - wegen
In ce*i drietal artikelen «uilen we óe
mogelijkheden nagaan, die dek ter aee
In dm huldigen oorlog rullen kunnen
voordoen. De sterkte van de Kngekwh-
Franache vloot, en haar poaltie ten op-
sk-hte van de DulUrhe mi de blokkade
die het gevolg la van de Britarhe supe
rioriteit ter ree en de ligging der ver-
arhlllende mijnen-velden rerhtvaardigen
het vermoeden, dat de oorlog zich zal
beperken tot dulkhootaanvallen en de
beatrtydlng daarvan. Tenzty Duttarhland
(mlaarhlen met behulp van de R«i«-
alache Ooatzeevloot) ee
by Jutland fnrceeren u
Wat zal de oorlog brengen, en voor
welke verraaalngen zal hl) ona plaataen,
dat la een vraag, die herhaalde malen ge-
ateld wordt en telloos vele «yn de giaaln-
gen over bet verloop van den krijg, vooral
nu we nog steeds In de j»eriode van af
wachten schijnen te rijn en offenaleven
nog niet In volle verschrikking worden
Ingezet.
Niet alleen wat betreft den landoorlog,
maar ook aangaande den zeeoorlog bttfft
het by gissingen. temeer, daar achl)nbaar
een treffen wordt vermeden en men zich
van Engelache zl)de schijnt t« beperken
tot het bewaken van de toegangen tot de
Noordzee en de eontróle over dit water.
Om op deze vraag een antwoord te
geven moet men zich rekenarhap geven
van de vlootaterkten der In het conflict
betrokken mogendheden, de poaltiea hun
ner vloten en de daaruit voortvloeiende
mogelijkheden.
Een blik op de kaart doet zien, dat de
Duitache vlootecnheden, die te Kiel zijn
geatationneerd en door het Kleler Kanaal
de Noordzee bereiken kunnen, volkomen
door Engelache mijnenvelden en de Brit-
eche vloot zijn Ingealoten.
Een groot mijnenveld ligt ten Zuiden van
56' N B. en ten Oosten van 5* O.L., dua ge-
heel Duitach Oost-Friesland en voor een ge
deelte der Deenache kust. Hierdoor zyn de
monden van den Wezer en de Elbe. waaraan
de groote handelssteden Bremen. Wcaermunde.
Hamburg. Altoos, Cuxhavrn liggen, volkomen
van de zee afgesloten. Ook vanuit Emden Is
de open zee moeilijk meer te bereiken. Voor
het Skagcrak bevinden zich wellawaar geen
mijnenvelden, maar hoogst waar* hynlyk wordt
deze uitgang door de Britache atnjdkrachten.
dlc eentge dagen voor het uitbreken van der
krijg 1" de Noordzoo waren geconcentreerd,
bchceracht.
Wel doen geregeld geruchten de ronde over
een treffen In dit deel van de Noordzee en voor
de Noorache kuat. maar deze geruchten zyn in
het geheel niet te controleeren. temeer daar van
Engelache Zijde steeds weer demenUea volgen
Een ander mijnenveld ligt voor do kust van
Midden-Engeland om do Industriecentra en
havenplaatsen van Mlddon-Engcland tegen ©en
beschieting vanuit zee te beschermen.
Door Dultschland zijn de toegangen tot de
Oostzee met mijnen versperd, en gedeeltelijk
ook door de Deenache regeering voor Kopen
hagen. zoodat de Oostzee hermetisch gesloten
is en zsi blijven.
Hoewel over de ligging der diverse vloten
het diepste stilzwijgen wordt bewaard, is het
vnj logisch, dat zij deze posities hebben inge
nomen; dc Engelsche op do Noordzee als be
waker van de Duitache toegangswegen tot
deze zee. dc Duitecho gedeeltelijk in dc Noord-
zeehavens tot werkloosheid gedoemd, gedeelte
lijk in de Oostzee, waar zy ongehinderd, zeer
waaischynluk gesteund door de Russische
vloot dc hegemonie uitoefent, wat duidelijk
biykt uit het opbrengen van Fins.he en vooral
Zweodsche schepen die zich in deze zee wagen
Het zal d# Duilachers waarschijnlijk nooit
gelukken de afsluiting te doorbreken, om
dat zy kwantitatief steeds in de minderheid
zyn.
Sedert Japan zich van Bertjjn heeft af ge
koerd, is voor Engeland de mogeiykheid ge
schapen om ern grooter deel van zyn vloot in
de Europeesche wateren te concentreert®
Was voor het bondgenootschap met Rusland
bet democratische bloc. wat vlootaterkte be
trof in de minderheid ten opzichte van de a*
Rome-Drrtyn-Toklo. nu ia de situatie geheel
veranderd. Zelfs by een eventueel® deelname
van Halt*, wat steeds twijfelachtiger wordt
daar de Itallaansche pers heftig ageert tegen
«en samengaan met de Sovjets en waar waar
achUnJyk de Koning en de Paus al hun Invloed
aanwenden om dit aamengaan te verhinderen,
zal de Duitach-Italiaanache vloot numeriek tn
do min dorheid zyn.
Want Engeland beschikt op het oogen-
bttk over twee oode slagkruisers en tien
oude slagschepen, tersryi Frankrijk be
schikt over twee nieuwe en drie oude slag
schepen. In 1940 sullen deze aantallen
respectievelijk voor Engeland bedragen
twee slagschepen, drie oude slagkruisers
(in dit jaar aai de moderniseering van de
..Renown" voltooid zyn) en tien oude slag
schepen. voor Frankryk in 1940 drie slag
schepen en drie oude slagschepen.
Daartegenover kan Dultschland plaataen;
twee slagschepen en drie pantserschepen
ln 19.19. vier slagschepen en drie pantser-
schepen in 1940. Italië heeft in beide Jaren
twee slagschepen en vier oude slag
schepen. Blijft Dultschland alleen ln dezen
kryg. dan ziet het tegenover zyn vyf
(eventueel 1940 7) slagschepen 12 plus 5
Engelsche en Franache bodems (ln 1940
15 plus 6). Voorwaar een al te ongelijke
strijd.
Zal Italië nog toetreden, dan beschik
ken de asgenooten tezamen over 11 slag
schepen in 1939 en 13 slagschepen In het
Jaar 1940, zoodat het overwicht ln dat
geval aan de zyde der democratieën
blyft. (Verg. Marineblad Augustusnum
mer).
Zou dua het laatste geval zich voordoen, dan
zal oen deel der vloot door het ageeren der
Itallaansche strijdkrachten gebonden worden
san de Middcllandache Zee. maar ook dan nog
zal Engeland zyn superioriteit t.o.v. de Dult-
scherz in de Noordzee kunnen handhaven.
De slagschepen en de pantserkruisers
der Dultoehers zullen zich dus voorlooplg
niet In den stryd wagen, want met de
vernietiging van het slagschip, als kern
van de vloot, xal zy voor een groot deel
haar beterkrnls hebben verloren. Pas In
bet uiterste geval, als het gaat om erop
of eronder, zullen slagschepen worden In
gezet.
Hetzelfde zien we In den vorigrn oor
log. I*a» nis Dultschland den toegang tot
de Noordzee wil formeren, brengt het al
zyn groot materiaal ln het vuur en ont
wikkelt zich de gigantische slag In het
Hkagerak.
Hoe deze oorlog zich zal ontwikkelen is
natuuriyk niet te zeggen, maar wat den zee-
krUg aangaat is dit wel zeer waarschijnlijk,
dat deze zich zal In-perken tot schermut
selingen tusschcn kleinere schepen, kruisers
en torpedoboot jagers, die er op uit zyn om
de handelsvloot van den vyand zooveel moge
lijk schade te berokkenen, of van de andere
zyde om deze te beschermen. Geruchten die op
waarheid schijnen te berusten doen de ronde,
dat de Duitache kruiser in zakformaat, ..Admi
raal Scheer" opereert In het Ziudciyk oeel der
Atlantische Oceaan en als een tweede Emden
de schrik is der koopvaardijschepen. Niet alleen
deze schepen, maar rneer nog de duikboot, het
by uitstek geschikte wapen om handelsschepen
en kleinere oorlogsschepen mot succes san te
vallen, zal zich ver op zee wagen om zooveel
mogeiyk materieele schade te veroorzaken.
Het bewys daarvan ligt reeds in de taliooze
aanvallen de laatste dagen op Britache en
Franache schepen in den Atlantischen Oceaan.
Hoever deze schepen zich op zee kunnen
wagen biykt wel uit het feit. dat z(J reeds ln
het Zuidclyk deel van den Atlantischen Oceaan
zyn gesignaleerd en vry dicht onder de Ameri-
k&ansche kust.
Hot groote mijnenveld, dat voor de Duitache
havens ligt. de sterke Britache en wellicht ook
Franache vloot, die de Noordzee beheerscht.
zal het echter zelfs aan kleinere kaperschepen
der Duitache marine zooais byv. het vlieg
kampschip „Graf Zeppelindat met zyn
sterke bewapening van 16 kanonnen van 15
cm. 10 kanonnen van 10.5 cm en 22 lichtere
kanonnen, zyn zware bepantsering en groote
snelheid (32 kn.). bijzonder geschikt is voor
zelfstandige operaties op den Atlantischen
Oceaan, onmogeiyk maken om zich buiten de
havens te wagen.
Duitache kapers «p Engelands
Het doel van de Duitache kaperschepen,
voornameiyk dus de duikbooten en een enkele
kruiser, die er ln zal slagen de Engelsche om
singeling te doorbreken, zal zjjn Engeland op
de wegen, waarlangs zyn voedseltoevoer plaats
heeft, zooveel mogeiyk te kwetsen.
Een drietal wogen kunnen dan met name
worden genoemd. Allereerst, die, waarlangs
de graantoevoer uit dc Vereenigde Staten
plaats heeft over het Noordeiyk gedeelte van
den Atlantischen Oceaan, die naar Wsst-Indlë.
vanwaar Brittannië olie en diverse soorten
voedsel betrekt, en die nsar de verschillende
Zuid-Ameriksansche havens.
Ook van de Kaap. uit Nieuw-Zeeiand en
uit Australië worden groote hoeveelheden
grondstoffen betrokken.
De plaatsen waar schepen getorpedeerd zfln
bewyzen. dat Dultschland inderdaad het op
Engelands voedseltoevoer heeft voorzien.
Tegen het tfulkbootgevuar zal Engeland
zlrh zooveel mogrjyk trachten te bescher
men, door haar koopvaardijschepen In
eoovooien te laten varen, begeleid door
krnioers en andere oorlogsschepen.
Byna onmiddeliyk na het torpedeeren
vna de „Al hen ia" verklaarde Wlnston
ChtirehHl, de Britache minister van
Marine, dat aan het systeem van eon-
vojreeren hard werd gewerkt en dat bin
nen enkele dagen dit systeem geperfee-
tlonneerd zou zyn e» la werking zou
treden. Op het oogenbtik worden weinig
schepen meer getroffen, wat de doeltref
fendheid van het systeem bewijst.
Deze maatregelen toonen wel duidelijk,
dat de Engelsche regeering het ges-aar
der dnlkbootaan vallen niet onderschat.
Vooral dc laatste tyd. na het bekend wor
den van steeds betere middelen om duikbooten
op te sporen en te vernietigen, bestond er een
neiging om het duikbootgevaar te onder
schatten.
Er moet echter niet vergeten worden, dat
de techniek der onderwater-aanvallen ln de
zelfde mate is verbeterd en dat van 1914 tot
1918 3000 Britache koopvaardijschepen, geiyk-
staande met een tonneninhoud van 7.500.000,
werden vernietigd door datzelfde wapen.
Eevenwel. de onloochenbare resultaten der
Britache en Franache anti-duikbootaanvallen
bewijzen, dat dit wapen minder fataal is dan
1914—*18.
De maatregelen der Britache regeering zyn
de winst van den vorigen oorlog. Zy heeft er
nu meteen voor gezorgd, dat geen enkel groot
Duitach ochip haar baola kon verlaten, zonder
door een overmachtigs» Britse ben tegenstan
der te worden opgebracht, zy heeft er voor
gezorgd, dat de schade die duikbooten, nog
door de mazen van het net heengeglipt, zou
den kunnen veroorzaken, tot een minimum
wordt beperkt.
Wat de bescherming van haar handelsvloot.
d.i. wat de bescherming van haar vitale be
langen. n.m. de voedsel-toevoer betreft, staat
Engeland er dus heel wat gunstiger voor dan
in de eerste jaren van den vorigen oorlog.
(^Vordt vervolgd).
VISSCHERS VERDACHT GEHAAKT.
!n het nrbeidersorgnan Het Volk lezen
wij het volgende stukje;
..l»e Scheveningers \oelen er niets voor
ckii M lustij* ic\.n(jp van nietsdoen en
steuntrekken te verwisselen voor een leven
van gewoon werken en goed geld verdie-
non". Het is „liet Vaderland," dut in een
beschouwing over de geringe animo der
visschers om onder de huidige omstandig
heden de vlMClierij te hervatten, in zijn
VrijdngavondbUd «leze verdachtmaking san
het adre» der Schevenlngsche visschers
richt. Gevaar? Ach. wat, zegt „liet Vader
land", er worden zóveel \oorzorgwitaalre
gelen getroffen!
Het liberale blad vergeet, dat bij de rege
ling. die \oor de hervatting van dc viasche-
rlj is getroffen, alle la-trokken instanties,
niet alleen de vakorganisaties der visschers
maar ook de reeders, ook de Visarherij-
Centrale, ook het departement van Econo-
michn Zaken, ook dc regeertng tenslotte,
\oorop hebben gestold, dat het uitvaren ge
heel vrijwillig zou geschieden, en dat er
geenerlei dwang op dc visschers zou mogen
worden uitgeoefend.
Nu bat zonder dwang niet gast
zal „Het Vaderland" dan indirecten
dwana toepassen door verdachtma
king. Cm verachtelijk middel, go-
brui kt zonder ssnigon grond.
Niet alleen de Schevenlngsche vissolten.
leggen weinig animo aan den dag. Langs
de geheele kust i* hetzelfde v r*«-hijn-el
waar te nemen IJmufder-, Vlanrdlnger en
Kntwijker schippers trachten tn Sehevenln-
gen bemanningen aan te monsterrit
In den kring oer belanghebbenden bij het
vissche rij bed rijf heeft niemand er aan ge
dacht !i«-t gevaar te kleineeren. „Het Vader
land" durft niettemin de verantwoordelijk
heid aan om de vlascheni aan te sporrn
naar ree te gnan en dan nog wel rnet een
nnn-poriiig. die verdachtmaking to. liet
vilachen op zee onder oorlogsomstandighe
den Is een gevaarlijk bedrijf.
ln den wereldoorlog heeft de viasrhersbe-
volking \an on* land zware offers gc
bracht bi) het uitoefenen van de zeevlssche-
rtj. Tijdens de oorlogsjaren zijn KCf men-
omgekomen weduwen ble\rn
achter en IG8 weezen. Aan materiaal gingen
50 stoomtrawler». 113 zeüloggers. 6 motor
logger* en *2 kleinere vaartuigen verloren
Weduwen en weezen van slachtoffer* der
visscharij tijde na den oorlog, zijn er nog op
Schcveningen.
VARIATIE IN DE VACANTIE.
Uit de Telegranf:
De directie der Ned. Spoorwegen is voor
nemens zich in verbinding te stellen met
autoriteiten op verschillend gebied, ten ein
de deze het denkbeeld voor te leggen, of het
niet wenscheltjk zou ztjn het volgend jaar
de vacanties ander» in te doelen dan tot
dusverre gebruikelijk was.
Tot de autoriteiten, die over dit idee hun
woordje mee te sprekett zullen hebben, be
hooren in de eerste plaat* die \nn de on
derwijzerswereld. De meeste menschen be
palen htin vacantie in overeenstemming
met die van hun kinderen Zoodoende heeft
het meerendeel der bevolking vacantie ge
durende de schoolvnrnniies Indien het
mogelijk ware de schoolvncantie* over een
ruimere periode te verdeden dan alleen
over de maand Augustus finet een voorspel
in Juli en een kort na»pel in Septeml>er).
maar de «chool vacant les reeds in Juni te
laten Iteginnen. zouden ook veel ouders
hun vacantie» vroeger nemen.
Men zou dit bijvoorbeeld dlstrictsgewijs
kunnen doen: la'en w-e zeggen de Noorde-
l'4 o provincie» in Juni. de Zuidelijke In
Juli. de Westelijke in Augustus. Het belang,
dat de spoorwegen daarbij hebben. i«, dat
het varantleverkeer. dat vooral in tijden nl*
deze. nu zooveel materiaal i» opgevorderd
en de meeste menschen. indien de oorlogs
toestand het volgend Jaar nog voortduurt,
hun vacanties in eigen land rullen moeten
doorbrengen. niet in enkele weken Is
samengeperst, ntaar over een ruimer tijds
bestek wordt verdeeld.
Behalve de spoorwegen zouden ook de
hotel» van zulk een verruiming van het
vacantieseizoen kunnen profitoeren.
NOGMAALS: NEDERLAND EN HET
VATICAAN.
De Maasbode (r.k.) bepleit wederom een
Nederlandach gezantschap bij den HL Stoel.
Twee dingen moet men echter vastnagelen,
aldus het blad. Yoorrer»t dient het gezant
schat* dadelijk als een blijvend, normaal ge
zantsrhnp ingesteld; vervolgens dient even
eens gestipuleerd, dat dit geen katliolirke.
maar nationale aangelegenheid is. Want het
gehaspel, dat wij nu eenljje keoren beleefd
hebben en dat ons land een mal figuur deed
slaan, moet zich niet herhalen.
Het „Handelsblad" schreef, „«lat men uit
een oogpunt van algemeen Nedertandsrh be
lang de vraag onder het oog zal moeten zien.
of een diplomatieke vertegenwoordiger van
«»n* land hij bet Vatlraan in de huidige Ku
ropeovhe crisis niet een voordeel zou zijn".
Wij wenschen die woorden goed te ver-
Toen in 1937 gedurende de groote vierdnagsche t
vre's welke in September van dat jaar in de
van Deventer werden gehouden, de troep voor del
maal sedert de mobilisatie 1914 1918 door den étg
dienst zou worden gevoed en verpleegd, had nicmam
Mg of dun* denken dat ree«ls 2 jaar daarna dfl
«iien dieiwt in dat jaar veronderstelde „oorlogstosT
reeds zoo spoedig werkelijkheid zou z.ijn.
Met ingang van 3 September («U-n 6dcn mobilisatii
werd de Intendance ingeschakeld voor de levenamidi
voorziening van de getuobiliseerden.
Uitgezonderd eenigr genotmiddelen wordt dagclijkj
ran de zeven vastgestelde étappen rantsoenen voor oif
geronderdee! gefourageerti op de aanvullingeplaaisen1
levensmiddelen.
Modern
ingerichte km-
kenwaqen met
trekker met
daarvoor de
te luitenant
van de militai
re administra
tie de verple
ging sofficier
D. Bree baart
menaqrmees-
ter en koksper-
sonecL
Dagelijks rijden goederentreinen van één punt uit,
.Achter het front" is gelegen, naar de diverse aan
lingsplaatsen. Op die plaat.sen vervoegen zicii iederen
de verplnglngsofficier of één van het hem toegcvoi
personeel (de menagemeesters), om het brood, vlw
de aardappelen, groenten, hetvet.de suiker, koffie, tl
het zout, «ie l*oter e.d., alles aangevoerd in normale i
heidaverpnkking, in ontvangst ie nemen.
Dat de liefde van den soldaat via de maag gaat,
reeds een oude wijsheid, die veel grond van waarheid j
vat. Reeds vroeg in den ochtend is het kokspersonee]
ook in de keukenwagen present, om te zorgen dat l»i
ochtendappél de tiieo is gezet en aan do soldaten
worden uitgereikt. Voor het ontbijt wordt «ie kuch
veerd. voorzien van een portie boter en een of ander
leggingsartikel, als kaas, worst, ontbijtspek e.d. Is .ie
tendmaaltijd achter den rug, «lan moet weer aandl 1
geschonken worden aan dc koffie voor de „lunch".
tusschen worden de aangevoerde aardappelen geschild
de groenten gewasschcn. De sergeant-menagemee
zwaait den scepter en zorgt dat het incnuc van «b-n<
op tijd gereed ia. Scilert «ie inwerkingtreding van dc v
lofsregeling wordt dagelijks zorgge<iragen «lat «ie ver
gangers vroegtijdig genoeg nog don warmen maaltijd k
nen nuttigen bij dc keukenwagen.
staan. De redactie bedoelt natuurlijk niet,
dat men een gezantschap instelt alléén met
het oog op eenzijdig voordeel. Wij lezen haar
uiting zoo, dut de huidige omstandigheden
het voordeel van wederzijdsch contact veel
sterker acccntueeren.
Dat gekloven wij ook. aldus de Msb. Maar
men kan bij den oudsten Souverein ter we
reld, na wat er na tweemaal gebeurd is, niet
een gezant sturen met de boo«ischap: „Sire,
daar zijn wij, want er is nog al wat aan dc
band. waar ii iets van weel; luwt het weer,
dan verhuizen wij weer".
I-ant ons daar niet meer aan beginnen.
Wij maken dan ons land belachelijk buiten
de grens en stoken in het binnenland noode-
loos gevaarlijke vuurtjes.
„SIRE, DAAR ZLÏN WLT.
Haagoche traagheid.
De Telegraaf vraagt, waarom er bij het uit
breken van den oorlog in Nederland geen
distributieregeling voor benzine gereed lag.
Het kost thans groote moeite en veel extra
werk om zoon regeling te maken. Al dit
werk had enkele maanden gele«len verricht
kunnen worden, omdat (oen de kansen op
oen eventueels mobilisatie toch ook reed*
groot waren. Hel niet autorijden op Zondag
met eeu groote schade voor verscheidene
menschen daaraan verbonden, is 't gevolg
van deze llaagschc traagheid.
Zijn zestigste inbraak
Internationaal misdadiger te
Ede gevat
Zondagmiddag is ingebroken in café „liet
Planken Wambuis aan den Rijksstraatweg
tusschen Arnhem en Ede.
De eigenaar, de heer Por». afwezig.
Het rafe was ge»lotcn in verband met den
autoloozen Zondag-
Omstreeks vijf uur kwam de heer Por»
thuis en ontdekte «Ie inbraak. Hij waar
schuwde onmiddellijk de politie.
Onder leiding van den adjunct inspecteur
werd het onderzoek inge.-tehl. dat tot resul
taat had. «lat «Ie «lader in Utrecht werd ge
vat. Verschillende voorwerpen waren nog
in zijn bezit, waaronder een gouden horloge,
een gouden tientje, een platina collier ei»
een tg geld.
Do aangehoudene, G. B„ die risten
looe ia, ia oen internationale inbre
ker. Dit zou zijn Me Inbreek zijn.
Neder vernemen wij, dat B. wordt ver
dacht van diefstal met braak in verschillen-
«Ie gemeenten, o.a. Zeist, Driebergen. Hil
versum. Ede. Aerdenhout, VGravenhage en
Bergen op Zoom.
35008 Dnltscher» alt I
Er zullen 35.000 Daitschen uit Ri
ga (Letland) vertrekken. Er bevin
den zich thans 10 schepen in ds ha
ven, terwijl nog twintig schepen
worden verwacht Geen der te svacu-
•eren personen weet waar hij naar
toe gaat
Druivenoogst in
Moezelgebied
Luxemburgers koeren naar b
dorpen terug.
Uii Luxemburg wordt gemeld, dat
het oog op dc betrekkelijke kalmte, wel
sinds <vn weck in dc onmiddellijke na
beid van den Moezel tegenover Schcngcn
Winlrange boerse ht, dc meeste bewoners
deco plaat>en hadden verlaten, zijn tei
gekeerd voor den oogst van druiven, c
appelen en suikerbieten. Z.ij houden
evenwel gereed ie«lcr oogenbtik opnieuw
dorpen te verlaten, indien de militaire
beurtwissen daartoe zouden nopen.
De Prins van Luxemburg heeft npniefl
een bezoek gebracht aan verschilleif
plaatsen, welke hel dichtst bij het ntrij
bied liggen en er zich met «ie autoriteit
oa «ie bewoners onderhouden.
Maar ds Hoogs Raad U tegi
gebruik van lachgas door el
tandarts.
De t and art J. F. M. S. te Bloemendaal
«ioor de re«htbank te Haarlem vertx>r«le<
tot een geldboete van f tt, omdat hij een
tien te tijdens het trekken van kiezen
rubber kapje over «ie neus heeft geplant
welk kapje door middel van een slang u
verbonden mot een r.g. MinniL* lachgas!
paraat.
De rechtbank was van oordcel dat <lc tal
arts daarbij buiten noodzaak de grenzen
ner bevocgtlheid had overschreden,
oordeel blijkens zijn gisteren genomen d
clusie w«>r«lt gc«l«-eld door «icn adv«>caat-f
nrnutI hij den li«>ogi-ii Raad, Mr. Koiut*a<
Deze was van mecning. «lat een tandal
slecht* bevoegd i» tot plaatselijke behai
ling >an de ziekten van tanden en met
aanwending van middelen, die op het
heele lichaam werken en die alleen om
re«ien indirect ook invloed hebben op
tanden. Mr Romiuirh cooclu<leer«ie dan
tot verwerping van hel ingestelde o
beroep.
De Hooge Raad zal op 13 November a1
wijzen.
i