1*1*0111*41 lil
De neutralen gaan zich verzetten
De „Sliedrecht
1
in den grond geboord
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Britsche contróte ter Zee
Rome doet stappen! Ook Japan
te Parijs en Londen op de bres
Nederlandsche handelsdelegatie
uit Londen terug
Vervanging van
oudere
dienstplichtigen
Torpedeering in de
Britsche wateren
Engeland geeft schade
aan de Belfast
toe
99
Door Duitsche
duikboot
Nog 26 zeelieden
vermist
Noodlottige snelheid
Vrijz. democraten bijeen
EERBER1CHT
Parapluies
H. du Crocq
r
CENTRALE
VERWARMING
DE V
R I ES
ARP AD MOLDOVAN
Aan vreeselijken
dood ontsnapt
WffTlIj
Laan. Schagen. Tel. 414 (2 lijoen)
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939.
Kengetal EflO
Sle Jaargang- No. 11*45.
Uitgave dar N.V. Ut tg Mij. „Moflondi Noor de rk woeker"
na k»
een
ge-
ist-
ge-
de
de-
volk
i ee-
Do-
/Jf«
rven
een-
Keer
nen
Ml
we
De Italiaansrhe minister van buitenlandsche zaken heeft een
onderhoud met den Franschen ambasadeur en den Engelschen
zaakgelastigde gehad en hun aandacht gevestigd op de gevol
gen, die de toepassing eener blokkade tegen den Duitschen uit
voer, zooals die door de regeeringen van Engeland en Frankrijk
is aungekondigd, voor den Itaüaanschen handel zou kunnen
hebben.
Deze officicele stnp gaal gepaard met een
vrij scherpe persactie in de Italiaansche
bladen tegen de Britsche maatregel.
Zoo schrijlt. de Stampa:
De neutralen dragen de kosten van den
oorlog, terwijl de oorlogvoerenden zich
schuil houden achter betonnen fortificaties.
In dezen vreemden oorlog is rust alleen te
tinden in de versterkte gr»*n>linies. waar de
soldaten vertoeven in veilige centraal ver
warmde vertokken, van alle moderne ge
makken voorzien, terwijl Jn «Ie kleine neu
trale landen iedereen den riem nauwer aan
moet halen.
Wat ter zee gebeurt geeft den genadeslag
aan «le illusies, die de neutralen twintig
jaar lang hebben gekowterd. Het inooic Ge
netische kaartenhuis is deerlijk in elkaar
gestort.
En venier de ..Popoio d'ltalia":
„De Britache maatregelen treffen de neu
tralen harder dan «Ion vijond zelf Te Londen
zegt men, dat dit de prijs is dien de neutra
len moeten Indalen om «le wereld van het
nationaal socialisme bevrijd te zien. liet is
well>eschouwd «lc prijs van het entréebiljet
lol het Britsche imperialisme".
Ook Japan sputtert Iepen.
Uit Tokio komen berichten» welke er op
wijzen, dat ook Japan niet van plan is zich
tonder meer bij een Britsche controle op de
Duitache uitvoer neer te leggen.
Voor alles we nacht men «ie schuld aan den
ondergang van het Japansrhc schip „Teroe-
koetni Maros" zien \attgesteld en van den
schuldige vergoeding t«* ontvangen, maar
daarnaast schijnt wel zeker, «lat ook Japan
zich naast hel protest eerend Italië, Neder
land en België zal scharen.
En Rusland?
Vrij zeker zal ook Moskou zijn bezwaren
togen de verscherpte Frnnsch Pritsche con
trole doen hooren. Berichten uit onverdachte
Sovjet-bron wijzen in die richting.
De Nederlandse!»* delegatie uit
Londen tsruo.
De Nederlandsche delegatie-Hart keert he
den naar Nederland terug, teneinde niet de
regeonng nailer te overleggen. Een veeg tee-
ken is. «lat ook de ambtenaren, die de dele
gatie vergezellen, naar ons land terugkeeren.
Van Britsche zijde klaagt men over «ie vrij
starre houding, welke «ie Nederiandsche on
derhandelaars innemen, doch verklaart vol
vertrouwen te zijn op een tot stand komen
eener definitieve regeling.
Het is intusachen waarschijnlijk dat Den
Haag tijd zal trachten te winnen, om af te
wachten wat «ie protesten «Ier „machtigen",
als Italié en Japan uitwerken.
Dc voorwaarden, welke deze landen be
dingen, kunnen ou* door Londen moeilijk
wonten onthouden en het zal voor Duitse li-
land lastig zijn den kleinen neutralen te
verwijten, wat de grooie onzijdigen accep
teeren en als vereetdgbaar met hun nationa
le eer beschouwen.
ZAL ZOOVEEL MOGELIJK WOR
DEN' BEVORDERD.
Het ligt in het voorarmen der
Regeering, geleidelijk zooveel mo
gelijk dienstplichtigen, behoorrnda
tot de oudste lichtingen, door Jon
gere mannen te vervangen; aldus
de nntwoordmemorie inzake de al-
gemeene beschouwingen over de
Itilksbegrooting 1940.
De behartiging tan de belangen
der fttnobt li «eerden en hun betrek
kingen heeft de volle aan«lgcht der
regeering. In dit terband moge on
der meer worden verwezen naar«le
regeling «ter (leriodieke en der ta
ken verloven en de verhooging der
koat winners vergoedingen.
•HET SCHIP WORDT HERSTELD".
Officieel wordt medegedeeld, dat de mo
de re kruiser „Belfast' Din«dag j.L in de
Firth of Forth door een torpet!© of «en
mijn beschadigd is. Twintig opvarenden
zijn gewond.
Dit bcriclit bevestigt dus «le elders In dit
numtner opgenomen berichten van Duit
sche zijde over dH gebeuren.
HET 0ITIC1EELE BRITSCHE
COKMUNIOUé.
Het volledige communiqué van de admi
raliteit betreffende het gebeurde met «le
Belfast luidt als volgt:
„Zr. M.'a Belfast is* beschadigd door een
torpedo of een mijn in dt Firth of Forth.
nabij het eiland May op 21 November. Er
werden twintig personen gewond en de
naaste bloedverwanten zijn daarvan in ken-
is gesteld. Het schip wordt hersteld.
De Belfast is een kruiser van 10.000 ton, «ik
nog geen twee jaar geleden van stapel is
geloopen. Oorlogbodems snelden de Belfast
te hulp en treinreizigers zagen hoe het be
schadigde oorlogsschip naar de haven te
rugkeerde. Vijf gewonden hebben kwetsuren
aan het hoofd bekomen en lijden aan
•shock"
Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het
zijn een luitenant, een otuierofficier en drie
manschappen. Niemand b ernstig gewond.
De overige gekwetsten zijn ia het looi hos
pitaal behadeld. Een bericht meldt, dat de
Belfast omstreeks negen uur Dinsdag j.L
uit de Firth of Forth was vertrokken, teza
men met andere oorlogvschepcti en om
streeks 15 uur terugkeerde.
Hieronder ten kaartje van Europa, waar
op de contrftlebases zijn aangegeven, ia ver
band met de verscherpte contrdle van de
zijde van Engeland op de contrabande.
Op het navenkaartje ziet men de Neder
landsche transitohavens alsmede de Belgi
sche transitohaven Antwerpen.
Doordat de Duitache uitvoerhsvens Bramen
en Hamburg geblokkeerd zijn, werden in
den laatsten tijd Rotterdam en Antwerpen
meer belast.
Ook zullen de Italiaansche transitohavens,
ai. Tritst, Venetië en Genus van deze nleu
we Britsche maatregelen nadeelige gevolgen
ondervinden.
Oll nummir bavat 16 pagina'»
BEMANNING WERD NIET IN DE
GELEGENHEID GESTELD OP EEN
ANDERE BOOT OVER TE STAP
PEN. ZEVEN DAGEN IN EEN
OPEN BOOT OP ZEE ROND OE
ZWORVEN.
Een nieuwe ramp heeft de Nedet-
landsche scheepvaart getroffen. Een
Duitache duikboot heeft het meter
tankschip •Sliedrecht'* den grond in
geboord, zonder de bemanning In de
gelegeoheid te stellen op een ander
schip ever te stappen. De opvarenden
open reddingsboot en te trachten een
goed heenkomen te zoeken.
Na aen zwerftocht van ruim «oven
dagen Is gisteravond een der open
sloepen, waarin zich vijf leden der
bemanning bevonden, aan da Noord
westkust van Engeland aangekomen.
Het waren de eerste stuurman Brons
en de matrozen de Jong, van der
Knoop, Driessen en Storm. Zee en
twintig man, die in een andere red
dingsboot waren gevlucht, werden
nog vermist Omtrent kan lot la niets
bekend, doch men vreest het ergste.
De Britsche admiraliteit heeft toe
gezegd, mede te werken om de vei-
miste opvarenden te zoeken.
EEN TRAGISCH VERHAAL.
Het is een tragisch verhaal, dat de geredde
eerste stuurman vertelde. Op 16 November
werd «ie Sliedrecht op den Atlantischen Oce
aan door een Duitache duikboot aangehou
den.
Daar de scheepspapieren moesten worden
overgebracht, begaven de eerste stuurman en
vier matrozen zich in een sloep naar de duik
boot. Nadat hij de papieren onderzocht had.
deelde de kapitein van den oorlogsbodem
mede, dat hij het schip tot zinken moest
brrngen en de bemanning een half uur tijd
gaf om van boord te gaan. Indien nood
seinen zouden worden uitgezonden, zou de
.„Sliedrecht' zooder verdere waarschuwing
tot zinken gebracht wonlen.
•Wij hadden", aldus «lc heer Brons, „bijna
een half uur noodig om naar het schip te
rug te roeien. De 26 man. die nog aan 1-oord
waren, begaven zich in een andere boot en
kort daarna werd bel schip door kanonvuur
tn den grond grooord. Wij bndtlen ge«*n
kompas, doch wij geioofdeu, «lat de wiud
ons naar het strand zou voeren.
Dagen lang was het weer zeer slecht,
roodat wij voortdurend moesten Ihx>-
zen. Het weinige voedsel, dat wij in
«le boot hadden, was weldra ver
bruikt Woensdag werd bet weer be
ter. Wij slaagden er in van twee over
jassen een zeil te rnaken. Des avond
zagen wij het licht van een vuurto
ren en zoo wisten wij eindelijk, dat
er innd in de buurt was Den vol-
genihm ochtend werden wij uitgeput
en half bevroren door een treiler aan
boord genomen.
Dit op zeemanswijze zeer sobere verhaal,
iaat tusachen de regels door lezen, welke
ontberingen onze landgenooten hebben moe
ten lijden.
Geen plaats voor
I>e stuurman vertelde nog, dat er nednik
kelijk op was gewezen, dat het schip neu
traal was en een lading voor een neurale
haven ann boord had. De commandant ant
woordde hier niet op. Voorts had hij gewei
gerd de bemanning aan l«mrd te nemen,
aangezien bij. naar zijn verklaring, daartoe
geen ruimte bad. zelfs niet als men spoe
dig een ander schip zou ontmoeten, dat de
Nederiandsch* bemanning kon overnemen.
De „Sliedrecht" is een motorlankschip met
een l-emanning van 51 koppen san boord.
Het schip. «Int gebouw is in 1924. is eigen-
«iom van «le N.V. Stoomvaart Mij „De Maas*
dir. N.V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart
bedrijf te Rotterdam en het meet 5133 ton.
Het schip was op weg met een lading ben
zine naar Noorwegen
In verhand met de gevaren ter zee waren
alle mogelijke voorzorgsmaatregelen aan
boord getroffen voor -le veiligheid van de
bemanning bij ongelukken. Aan weerszijden
van het schip waren met groote letter» «le
woorden Jlollan«l" en de Nederlandwh»
driekleur geverfd. De gezagvoerder van de
„Sliedrecht" ia de heer C Boer.
Opnieuw Is door het bovenstaande een fel
licht geworpen op de zeer moeilijke positie,
waarin de neutrale scheepvaart door de ver
scherpte oorlogvoering ter zee Is geraakt
Is het besluit van de Engelsche regeering
om neutrale schepen, die Duitsche export
goederen vervoeren, aan le houden en In
beslag te nemen, in flagranten strijd met het
internationale recht, de praktijken van Duit
sche zijde, zooals nu de vernietiging van de
„Sligdrecht" zijn niet min«lrr verwerpelijk.
Deze oorlogshandeling. zoo schrijft de N.
R. CL, kan in geen geval door den heugel
en Berlijn zal dienen te beseffen, dat deze
practijken het vertrouwen In de Duitsche
verklaringen inzake het ontzien van de wer
kelijk neutrale belangen evenzeer schokken
als de Britsche besluiten en handelingen
soortgelijke verzekeringen van deze tijde
op ioase schroeven stellen.
Ergerlijk Is daaren!-oven de wijze, waar
op de Duitsche duikboolkapltein de omstan
digheden, waarin de bemanning verkeerde,
heeft veronachtzaamd.
Twee gewonden bf| auto ongeluk
te Zeilen.
Gisteravond omstreeks elf uur Is een per
sonenauto. waarin tw.-* boeren waren gr ze
ten op den Amsterdamschen Straatweg te
Zuilen met grooie snell>eid tegen een langs
den weg «taanden vrachtauto gereden.
De bestuurder van den personenauto werd
licht gewond en kon op eigen gelegenheid
naar huis gaan Zijn metgezel was ar erger
aan toe Met zwarr ihwrndige kneuzingen
moest hij naar het Stads- en Academisch
ziekenhuis te l'Uecht worden overgebrachL
Bri«le auto's werden zwaar beschadled weg-
gesleept.
■r. SI la gen berg stelt eea vraag
la "s laadt belaag.
De Vrijzinnig-Democratisch* Rond houdt
vamlaag ru morgen te Utrecht zijn algemee-
ne vergailerlng I»e «»i>enlng*r*<lc voor deze
bijeenkomst werd uitgesproken door den
voorzitter, Mr. M. Slingenl-erg.
Met bekommering vraagt spr. zich af.wat
bij de huidige chaos de toekomst van Europa,
ja ook de toekomst van Nederland zal zijn.
Spr. staat uitvoerig bij «ie binnen- n> bui
tenlandse be politiek van ons land stil, zegt
«ie regeering «leti steun van den Vrtjz.-Dcm.
boud toe cu merkt dan op:
Zonder te willen afdoen aan bet
vertrouwen dat wi| stellen in deze
regeering veroorloof tk cnii toch de
vraag te stellen of "s lands belang
er niet mee gediend zou zijn, in
dien in de tegenwoordige omstan
digheden de landsregeeriug zou wor
den versterkt met nog enkele alge
meen erkend bekwame en algemeen
vertrouwen genietende staatslieden.
Mr. SÜngert>erg gewaart tenslotte v^n
den groei van den V.D B. vooral in de
jongerenorganisatie en besluit
Met rustige v ast Lr radenheid gaan wij ook
in deze donkere tijden verder, vol vertrou
wen in onze goede beginselen van internati
onale rechtsorde en van democratische
ataatskunde.
DE BILT SEINT.
Verwachting: Wisselend be
wolkt. plaatselijk nog enke
le regenbuien, vooral ln 1
binnenland zachter dan
gisteren, zwakke tot mati
ge N.W. tot W. wind.
veer DAMES ea HEERCN.
Reparatie inrichting
LANGESTRAAT M. TEL TM.
ALKMAAR.
DOOR HET GEHEELS
LAND ZIJN INSTAL
LATIES VAN ONS IN
GEBR11K.
ALKMAAR
Tel 3045
TCCB* BOttAQ
- ROTTERDAM
w 145 60 y
Opnamen roor S', Xteolaas kunmn uil er-
flik tot Vrijdag December aangenomen
werden.
Geopend dadelijks, ook "i Zondag» lot n.m
S war.
FUTOGR. KUNSTATELIER
NIEUWE NIEDORP
BENAUWDE OOOENBLIKKEN VOOR
EEN SOLDAAT.
Toea Donderdagavond de 24 Jarige
militair vaa t 2. alt Zaitbemmal da
spoorbrug la de lt|a Amersfoort—
Keet eren te reet, met de fiets aaa de
hand, passeerde, raakte hij met een
vaa rijn schoenen tssechen de rails en
eea slnitstnk beklemd. Al rija po
gingen loa te komen bleven vrueh
teleoe en toen daa ook eea treia la
veile vaart daderde, dacht hij Biet
aaders daa dat zi|a einde ma bij was
Teen de locomotief op tien meier
afstand vaa hem genaderd was, wist
hij zich les te rakken en zoo aan
den dood door verplettering te oat
kernen. Zijn fiets werd echter deer
dm locomotief aaa stukken geraden.
Onderdooien va* het rijwiel hieven
aaa de boilers hangen ea toen daa
ook de treia ia Wendenharg aan
kwam werd dodelijk bet atetlaa
Amersfoort gewaarschuwd. Een ea
den militair nsblj de spoorbaan door
do amoile geheel everstnor, doch ove
rigens volkomen ongedeerd.
EEN RAMMELAAR VOOR PRINSES IRENE
Een KoelaklHke Moeder aeekt ge-
schenken alt.
Gisteren brac hl Prinses Jullaim een bezoek
aan da speelgnedtontoonstelling In het ge-
bouw van de Nederlandsche Vrouwenelub te
Amsterdam. Bi) deze gelegenheid hebben de
organisatrices II K II. twee geschenken aan
geboden voor haar heide dochtertje*. Voor
i'rinsee Irene zocht II.K II. een hou ten-ram
melaar uit an voor Prinses Beatrix nam zij