1*1*0111*41 lil De neutralen gaan zich verzetten De „Sliedrecht 1 in den grond geboord DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Britsche contróte ter Zee Rome doet stappen! Ook Japan te Parijs en Londen op de bres Nederlandsche handelsdelegatie uit Londen terug Vervanging van oudere dienstplichtigen Torpedeering in de Britsche wateren Engeland geeft schade aan de Belfast toe 99 Door Duitsche duikboot Nog 26 zeelieden vermist Noodlottige snelheid Vrijz. democraten bijeen EERBER1CHT Parapluies H. du Crocq r CENTRALE VERWARMING DE V R I ES ARP AD MOLDOVAN Aan vreeselijken dood ontsnapt WffTlIj Laan. Schagen. Tel. 414 (2 lijoen) ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939. Kengetal EflO Sle Jaargang- No. 11*45. Uitgave dar N.V. Ut tg Mij. „Moflondi Noor de rk woeker" na k» een ge- ist- ge- de de- volk i ee- Do- /Jf« rven een- Keer nen Ml we De Italiaansrhe minister van buitenlandsche zaken heeft een onderhoud met den Franschen ambasadeur en den Engelschen zaakgelastigde gehad en hun aandacht gevestigd op de gevol gen, die de toepassing eener blokkade tegen den Duitschen uit voer, zooals die door de regeeringen van Engeland en Frankrijk is aungekondigd, voor den Itaüaanschen handel zou kunnen hebben. Deze officicele stnp gaal gepaard met een vrij scherpe persactie in de Italiaansche bladen tegen de Britsche maatregel. Zoo schrijlt. de Stampa: De neutralen dragen de kosten van den oorlog, terwijl de oorlogvoerenden zich schuil houden achter betonnen fortificaties. In dezen vreemden oorlog is rust alleen te tinden in de versterkte gr»*n>linies. waar de soldaten vertoeven in veilige centraal ver warmde vertokken, van alle moderne ge makken voorzien, terwijl Jn «Ie kleine neu trale landen iedereen den riem nauwer aan moet halen. Wat ter zee gebeurt geeft den genadeslag aan «le illusies, die de neutralen twintig jaar lang hebben gekowterd. Het inooic Ge netische kaartenhuis is deerlijk in elkaar gestort. En venier de ..Popoio d'ltalia": „De Britache maatregelen treffen de neu tralen harder dan «Ion vijond zelf Te Londen zegt men, dat dit de prijs is dien de neutra len moeten Indalen om «le wereld van het nationaal socialisme bevrijd te zien. liet is well>eschouwd «lc prijs van het entréebiljet lol het Britsche imperialisme". Ook Japan sputtert Iepen. Uit Tokio komen berichten» welke er op wijzen, dat ook Japan niet van plan is zich tonder meer bij een Britsche controle op de Duitache uitvoer neer te leggen. Voor alles we nacht men «ie schuld aan den ondergang van het Japansrhc schip „Teroe- koetni Maros" zien \attgesteld en van den schuldige vergoeding t«* ontvangen, maar daarnaast schijnt wel zeker, «lat ook Japan zich naast hel protest eerend Italië, Neder land en België zal scharen. En Rusland? Vrij zeker zal ook Moskou zijn bezwaren togen de verscherpte Frnnsch Pritsche con trole doen hooren. Berichten uit onverdachte Sovjet-bron wijzen in die richting. De Nederlandse!»* delegatie uit Londen tsruo. De Nederlandsche delegatie-Hart keert he den naar Nederland terug, teneinde niet de regeonng nailer te overleggen. Een veeg tee- ken is. «lat ook de ambtenaren, die de dele gatie vergezellen, naar ons land terugkeeren. Van Britsche zijde klaagt men over «ie vrij starre houding, welke «ie Nederiandsche on derhandelaars innemen, doch verklaart vol vertrouwen te zijn op een tot stand komen eener definitieve regeling. Het is intusachen waarschijnlijk dat Den Haag tijd zal trachten te winnen, om af te wachten wat «ie protesten «Ier „machtigen", als Italié en Japan uitwerken. Dc voorwaarden, welke deze landen be dingen, kunnen ou* door Londen moeilijk wonten onthouden en het zal voor Duitse li- land lastig zijn den kleinen neutralen te verwijten, wat de grooie onzijdigen accep teeren en als vereetdgbaar met hun nationa le eer beschouwen. ZAL ZOOVEEL MOGELIJK WOR DEN' BEVORDERD. Het ligt in het voorarmen der Regeering, geleidelijk zooveel mo gelijk dienstplichtigen, behoorrnda tot de oudste lichtingen, door Jon gere mannen te vervangen; aldus de nntwoordmemorie inzake de al- gemeene beschouwingen over de Itilksbegrooting 1940. De behartiging tan de belangen der fttnobt li «eerden en hun betrek kingen heeft de volle aan«lgcht der regeering. In dit terband moge on der meer worden verwezen naar«le regeling «ter (leriodieke en der ta ken verloven en de verhooging der koat winners vergoedingen. •HET SCHIP WORDT HERSTELD". Officieel wordt medegedeeld, dat de mo de re kruiser „Belfast' Din«dag j.L in de Firth of Forth door een torpet!© of «en mijn beschadigd is. Twintig opvarenden zijn gewond. Dit bcriclit bevestigt dus «le elders In dit numtner opgenomen berichten van Duit sche zijde over dH gebeuren. HET 0ITIC1EELE BRITSCHE COKMUNIOUé. Het volledige communiqué van de admi raliteit betreffende het gebeurde met «le Belfast luidt als volgt: „Zr. M.'a Belfast is* beschadigd door een torpedo of een mijn in dt Firth of Forth. nabij het eiland May op 21 November. Er werden twintig personen gewond en de naaste bloedverwanten zijn daarvan in ken- is gesteld. Het schip wordt hersteld. De Belfast is een kruiser van 10.000 ton, «ik nog geen twee jaar geleden van stapel is geloopen. Oorlogbodems snelden de Belfast te hulp en treinreizigers zagen hoe het be schadigde oorlogsschip naar de haven te rugkeerde. Vijf gewonden hebben kwetsuren aan het hoofd bekomen en lijden aan •shock" Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het zijn een luitenant, een otuierofficier en drie manschappen. Niemand b ernstig gewond. De overige gekwetsten zijn ia het looi hos pitaal behadeld. Een bericht meldt, dat de Belfast omstreeks negen uur Dinsdag j.L uit de Firth of Forth was vertrokken, teza men met andere oorlogvschepcti en om streeks 15 uur terugkeerde. Hieronder ten kaartje van Europa, waar op de contrftlebases zijn aangegeven, ia ver band met de verscherpte contrdle van de zijde van Engeland op de contrabande. Op het navenkaartje ziet men de Neder landsche transitohavens alsmede de Belgi sche transitohaven Antwerpen. Doordat de Duitache uitvoerhsvens Bramen en Hamburg geblokkeerd zijn, werden in den laatsten tijd Rotterdam en Antwerpen meer belast. Ook zullen de Italiaansche transitohavens, ai. Tritst, Venetië en Genus van deze nleu we Britsche maatregelen nadeelige gevolgen ondervinden. Oll nummir bavat 16 pagina'» BEMANNING WERD NIET IN DE GELEGENHEID GESTELD OP EEN ANDERE BOOT OVER TE STAP PEN. ZEVEN DAGEN IN EEN OPEN BOOT OP ZEE ROND OE ZWORVEN. Een nieuwe ramp heeft de Nedet- landsche scheepvaart getroffen. Een Duitache duikboot heeft het meter tankschip •Sliedrecht'* den grond in geboord, zonder de bemanning In de gelegeoheid te stellen op een ander schip ever te stappen. De opvarenden open reddingsboot en te trachten een goed heenkomen te zoeken. Na aen zwerftocht van ruim «oven dagen Is gisteravond een der open sloepen, waarin zich vijf leden der bemanning bevonden, aan da Noord westkust van Engeland aangekomen. Het waren de eerste stuurman Brons en de matrozen de Jong, van der Knoop, Driessen en Storm. Zee en twintig man, die in een andere red dingsboot waren gevlucht, werden nog vermist Omtrent kan lot la niets bekend, doch men vreest het ergste. De Britsche admiraliteit heeft toe gezegd, mede te werken om de vei- miste opvarenden te zoeken. EEN TRAGISCH VERHAAL. Het is een tragisch verhaal, dat de geredde eerste stuurman vertelde. Op 16 November werd «ie Sliedrecht op den Atlantischen Oce aan door een Duitache duikboot aangehou den. Daar de scheepspapieren moesten worden overgebracht, begaven de eerste stuurman en vier matrozen zich in een sloep naar de duik boot. Nadat hij de papieren onderzocht had. deelde de kapitein van den oorlogsbodem mede, dat hij het schip tot zinken moest brrngen en de bemanning een half uur tijd gaf om van boord te gaan. Indien nood seinen zouden worden uitgezonden, zou de .„Sliedrecht' zooder verdere waarschuwing tot zinken gebracht wonlen. •Wij hadden", aldus «lc heer Brons, „bijna een half uur noodig om naar het schip te rug te roeien. De 26 man. die nog aan 1-oord waren, begaven zich in een andere boot en kort daarna werd bel schip door kanonvuur tn den grond grooord. Wij bndtlen ge«*n kompas, doch wij geioofdeu, «lat de wiud ons naar het strand zou voeren. Dagen lang was het weer zeer slecht, roodat wij voortdurend moesten Ihx>- zen. Het weinige voedsel, dat wij in «le boot hadden, was weldra ver bruikt Woensdag werd bet weer be ter. Wij slaagden er in van twee over jassen een zeil te rnaken. Des avond zagen wij het licht van een vuurto ren en zoo wisten wij eindelijk, dat er innd in de buurt was Den vol- genihm ochtend werden wij uitgeput en half bevroren door een treiler aan boord genomen. Dit op zeemanswijze zeer sobere verhaal, iaat tusachen de regels door lezen, welke ontberingen onze landgenooten hebben moe ten lijden. Geen plaats voor I>e stuurman vertelde nog, dat er nednik kelijk op was gewezen, dat het schip neu traal was en een lading voor een neurale haven ann boord had. De commandant ant woordde hier niet op. Voorts had hij gewei gerd de bemanning aan l«mrd te nemen, aangezien bij. naar zijn verklaring, daartoe geen ruimte bad. zelfs niet als men spoe dig een ander schip zou ontmoeten, dat de Nederiandsch* bemanning kon overnemen. De „Sliedrecht" is een motorlankschip met een l-emanning van 51 koppen san boord. Het schip. «Int gebouw is in 1924. is eigen- «iom van «le N.V. Stoomvaart Mij „De Maas* dir. N.V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart bedrijf te Rotterdam en het meet 5133 ton. Het schip was op weg met een lading ben zine naar Noorwegen In verhand met de gevaren ter zee waren alle mogelijke voorzorgsmaatregelen aan boord getroffen voor -le veiligheid van de bemanning bij ongelukken. Aan weerszijden van het schip waren met groote letter» «le woorden Jlollan«l" en de Nederlandwh» driekleur geverfd. De gezagvoerder van de „Sliedrecht" ia de heer C Boer. Opnieuw Is door het bovenstaande een fel licht geworpen op de zeer moeilijke positie, waarin de neutrale scheepvaart door de ver scherpte oorlogvoering ter zee Is geraakt Is het besluit van de Engelsche regeering om neutrale schepen, die Duitsche export goederen vervoeren, aan le houden en In beslag te nemen, in flagranten strijd met het internationale recht, de praktijken van Duit sche zijde, zooals nu de vernietiging van de „Sligdrecht" zijn niet min«lrr verwerpelijk. Deze oorlogshandeling. zoo schrijft de N. R. CL, kan in geen geval door den heugel en Berlijn zal dienen te beseffen, dat deze practijken het vertrouwen In de Duitsche verklaringen inzake het ontzien van de wer kelijk neutrale belangen evenzeer schokken als de Britsche besluiten en handelingen soortgelijke verzekeringen van deze tijde op ioase schroeven stellen. Ergerlijk Is daaren!-oven de wijze, waar op de Duitsche duikboolkapltein de omstan digheden, waarin de bemanning verkeerde, heeft veronachtzaamd. Twee gewonden bf| auto ongeluk te Zeilen. Gisteravond omstreeks elf uur Is een per sonenauto. waarin tw.-* boeren waren gr ze ten op den Amsterdamschen Straatweg te Zuilen met grooie snell>eid tegen een langs den weg «taanden vrachtauto gereden. De bestuurder van den personenauto werd licht gewond en kon op eigen gelegenheid naar huis gaan Zijn metgezel was ar erger aan toe Met zwarr ihwrndige kneuzingen moest hij naar het Stads- en Academisch ziekenhuis te l'Uecht worden overgebrachL Bri«le auto's werden zwaar beschadled weg- gesleept. ■r. SI la gen berg stelt eea vraag la "s laadt belaag. De Vrijzinnig-Democratisch* Rond houdt vamlaag ru morgen te Utrecht zijn algemee- ne vergailerlng I»e «»i>enlng*r*<lc voor deze bijeenkomst werd uitgesproken door den voorzitter, Mr. M. Slingenl-erg. Met bekommering vraagt spr. zich af.wat bij de huidige chaos de toekomst van Europa, ja ook de toekomst van Nederland zal zijn. Spr. staat uitvoerig bij «ie binnen- n> bui tenlandse be politiek van ons land stil, zegt «ie regeering «leti steun van den Vrtjz.-Dcm. boud toe cu merkt dan op: Zonder te willen afdoen aan bet vertrouwen dat wi| stellen in deze regeering veroorloof tk cnii toch de vraag te stellen of "s lands belang er niet mee gediend zou zijn, in dien in de tegenwoordige omstan digheden de landsregeeriug zou wor den versterkt met nog enkele alge meen erkend bekwame en algemeen vertrouwen genietende staatslieden. Mr. SÜngert>erg gewaart tenslotte v^n den groei van den V.D B. vooral in de jongerenorganisatie en besluit Met rustige v ast Lr radenheid gaan wij ook in deze donkere tijden verder, vol vertrou wen in onze goede beginselen van internati onale rechtsorde en van democratische ataatskunde. DE BILT SEINT. Verwachting: Wisselend be wolkt. plaatselijk nog enke le regenbuien, vooral ln 1 binnenland zachter dan gisteren, zwakke tot mati ge N.W. tot W. wind. veer DAMES ea HEERCN. Reparatie inrichting LANGESTRAAT M. TEL TM. ALKMAAR. DOOR HET GEHEELS LAND ZIJN INSTAL LATIES VAN ONS IN GEBR11K. ALKMAAR Tel 3045 TCCB* BOttAQ - ROTTERDAM w 145 60 y Opnamen roor S', Xteolaas kunmn uil er- flik tot Vrijdag December aangenomen werden. Geopend dadelijks, ook "i Zondag» lot n.m S war. FUTOGR. KUNSTATELIER NIEUWE NIEDORP BENAUWDE OOOENBLIKKEN VOOR EEN SOLDAAT. Toea Donderdagavond de 24 Jarige militair vaa t 2. alt Zaitbemmal da spoorbrug la de lt|a Amersfoort— Keet eren te reet, met de fiets aaa de hand, passeerde, raakte hij met een vaa rijn schoenen tssechen de rails en eea slnitstnk beklemd. Al rija po gingen loa te komen bleven vrueh teleoe en toen daa ook eea treia la veile vaart daderde, dacht hij Biet aaders daa dat zi|a einde ma bij was Teen de locomotief op tien meier afstand vaa hem genaderd was, wist hij zich les te rakken en zoo aan den dood door verplettering te oat kernen. Zijn fiets werd echter deer dm locomotief aaa stukken geraden. Onderdooien va* het rijwiel hieven aaa de boilers hangen ea toen daa ook de treia ia Wendenharg aan kwam werd dodelijk bet atetlaa Amersfoort gewaarschuwd. Een ea den militair nsblj de spoorbaan door do amoile geheel everstnor, doch ove rigens volkomen ongedeerd. EEN RAMMELAAR VOOR PRINSES IRENE Een KoelaklHke Moeder aeekt ge- schenken alt. Gisteren brac hl Prinses Jullaim een bezoek aan da speelgnedtontoonstelling In het ge- bouw van de Nederlandsche Vrouwenelub te Amsterdam. Bi) deze gelegenheid hebben de organisatrices II K II. twee geschenken aan geboden voor haar heide dochtertje*. Voor i'rinsee Irene zocht II.K II. een hou ten-ram melaar uit an voor Prinses Beatrix nam zij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1