f'o II l'tl li l Scheepsramp bij Callantsoog troaansiag op pp meisje DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER Nederlandsche kustvaarder loopt op een mijn Wonderbaarlijke Moedig gedrag van 'n burger en van dat ze de kustwacht redding der zeven opvarenden Moeilijke tedding De geldigheidsduur van suikerbon 6 EERBER1CHT Zes en dertig uur rondgedreven De „J. P. Coen" in veilige haven Dader gevlucht De ontvluchting der vijf Duitschers Laan. Schagen, Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. MAANDAG 11 DECEMBER 1939. 84e Jaargang. No. 11058. Uitgave der N.V. Uitg.-Mij. „Holland* Noorderkwartier" het net of pootjes gedaan, makke- die hij de| hij j enj agent je het! og wa- wagen voor oor el- 6 vak- el- deze inge- j ran el- nu i Gistermorgen, ongeveer kwart over negen is ds Nederlandse motorboot „Immingham", een kustvaarder, metende 390 ton, op weg met een lading steenkool van Goole in Engeland naar Harlingen, op twee en een halve mijl uit de kust van Callantsoog, op een mijn geloopen en gezonken. De zeven opvarenden zijn gered. Vijf hunner wisten zich met de sloep voorloopig in veiligheid te stellen, de andere twee werden door een Nederlandsch watervliegtuig opgepikt en in samen werking met burgers en militairen te Callantsoog, aan land gebracht. Het lijkt waarschijnlijk dat het schip te veel Oost heeft aangehouden en daardoor in een mijnenveld terecht is gekomen. Hoewel het nevelig was, was het zicht nog wsl zoo ruim, dat men een drijvende mijn zeker had opgemerkt. I In het kleine huisje achter de duinen, j Tortelt een eenvoudig man ons een onopgc- t smiukt verhaal van verstoorde Zondagoch- F tendnust, door "de helschc machine, die het zooveclsto Nederlandsche schip naar den kelder joeg. Hij vertelt héél sober, en tracht zijn aan- deel in de moeilijke redding van de twee opvarenden, den kok Koster en den matroos Van der Swarn, zooveel mogelijk te verklei nen, maar anderen verhalen ons. onder wel ke gevaarlijke omstandigheden deze ronde Callantsooger. Vriesman van den Duinweg, samen met de militairen van de kustwacht zijn reddersplicht heeft gedaan. Bovendien het nog zorgelijke gezicht van de vrouw des huizes en een hoopje natte kleeren in het „achterend" zeggen genoeg. In zee geweest?, vragen wij. Tot over m'n middel, zegt Vriesman. Tot aan z'n hals, zeggen anderen En in het ijskoude water... 't Zal zoowat kwart over negen- zijn ge woest, vertelt Vriesman, en ik was achter 't huis, toen ik een klap hoorde. Da's een mijn, daclij ik. en ik roep: ..Vrouw ik ga es kijken. Maar toen ik aan 't strand kwam, zag ik niets, maar 't zicht was ook slecht, want 't mistte. Jk weer naar huis:.,terug, maar ik was toch niet gerust en oni een uur of half elf was ik Weer op 't strand. Ineens komt er een watervliegtuig langs 't water glijden. Wat doet ie raar, denk ik nog, maar meteen geeft de bestuurder een Wenk dat ik naar hem toe moest waden. Nou, dat ging niet zoo makkelijk, en omdat ik dacht dat de machine wat mankeerde, gat ik den bestuurder eerst een andere vaarrichting aan, want hij lag nogal slecht. Ze zijn daar aan de Mok nogal begrijpelijk, en ik kreeg hem tusschen de pieren. Maar wat ie. wou, wist ik nog' niet. Ik zag wel een man op zij zitten, maar ik dacht dat dat de mechani- cien was. Enfin, ik stapte toch maar te wa ter, en toen ik wat dichterbij kwam, zag ik wel dat het leelijk mis was. Ik zag een drenkeling op de drijver van de vliegmachine aan den cenen kant, maar een ander hing half in hot water en hield zich nog aan teen stang vast. Blijkbaar was hij van den drijver afgegleden, want z'n sok ken en z'n sokkenhouders hingen ook aan de stang, dus eerst is hij er zeker nog op geklauterd. Die heeft het niet best, dacht ik cn gelijk hen ik bij hem. Hij was héclemaal nat en verkleumd en kon niks meer zeggen. Toen ik naar hem greep viel ie meteen van de drijver af. Was hij zwaarder geweest, nou, dan was ik omgevallen, maar nu wist ik hein op mijn schouders te krijgen en naar 't strand te brengen. Ondertusschen waren ook de soldaten van de post erbij gekomen en die hebben den an der er afgehaald. Dat watervliegtuig is met een weer vertrokken. Burgemeester Reehorst en de veldwachter waren er ook al gauw. In het wachthuisje van de soldaten, hier vlak achter m'n huis in duin hebben we geprobeerd die twee man nen weer wat op te kalefateren. Daar heb ben de jongens zich geweldig bij" uitgesloofd Ik haalde eerst maar gauw wat brandewijn en m'n vrouw zorgde voor heete koffie cn toen ik terugkwam, hadden dc soldaten ze droge kleeren gegeven en eronder gestopt. Dc een, Koster, was al weer gauw vrij mon ter, maar met de ander, van der Svvam, is de militaire dokter, die we hadden opgeheld, vanuit de post, wel een uur bezig geweest. Hij lag maar steeds te klappertan den; we konden hem amper dc brandewijn tusschen de lippen krijgen, die arme duvel was over z'n zenuwen heen. Nou, cn een uur geleden zijn ze naar den Helder ge bracht en daar zullen ze dan wel verder zien! Tot zoover het eenvoudige verhaal van den heer Vriesman, Wat zou er gebeurd zijn, wanneer hij, die goed met dc stroomingen en geulen bekend is, toevallig niet op het strand was geweest, om de militairen aanwijzing te kunnen geven, om hem bij te staan? Er is géén reddingsboot meer in Callants oog, deze is ongeveer 4 jaar geleden wegge haald. Dit lijkt ons thans, nu elk oogenblik een gebeurtenis als van gisteren zich kan herhalen, niet verantwoord! Wat de militairen betreft, die zich even eens in het ijskoude water waagden, naast den heer Vriesman, verdienen zij groote hulde. Deze moedige en gewaaryollc red ding is een schoone bladzijde in het ge schiedboek van de bezetting van Callants- oogL HOE HET ONGELUK GEBEURDE. Uit, verklaringen der vijf schepe lingen, die door het bewakings vaartuig zijn opgepikt, overgezet op de Dorus Rijkers cn zoo naar Den Helder zijn gebracht cn eveneens in het Marinchospüaal opgenomen, blijkt wei, dat de Immingham, een notedopje bij de zeekasteelcn, die eerder het slachtoffer zijn gewor den, .onmiddellijk is gezonken! Als door een wonder zijn de opvaren den aan den dood ontsnapt! Het schip is aan stuurboordzijde getroffen en gedeeltelijk opengereten. Het helde di rect naar rechts over. Vijf leden der beman ,ning, dc kapitein de Groot,, de' stuurman Denijs, de eerste machinist van der Vlies, dc tweede machinist Garla en de matroos Nieuwkerk. sprongen in dc sloep, de kok Koster en de matroos van der Swarn waren in zee êcsproniron. De een"wist oen luik, dc ander een kurken drijver te bemachtigen en hielden zich met moeite boven water. De sloep slaat om. Men was niet in dc gelegenheid geweest, elkaar de helpende hand te bieden. Ieder dacht slechts aan eigen lijfsbehoud en wist dan ook aanvankelijk niet of zijn kameraad ook aan den dood ontsnapt was. Tiet heele drama daar voor de kust van Callantsoog, heeft zich in enkele minuten afgespeeld. Toen was er niets meer over van do „Immingham", zelfs de plek was niet meer te vinden waar het schip was on dergegaan. Een sombere zee overspoelde de resten van het vaartuig. Plotseling sloeg ook do sloep om. met de vijf leden der bemanning, maar gelukkig wisten zij weer op de. thans niet de kiel hoven drijVcnde boot te komen. Het mag een wonder heeten, dat juist een verken ningsvliegtuig van „Dc; Mok" langs de on- hcilsplek vloog, waarvan de bestuurder de menschen zag drijven en oogenbiikkelijk zijn niataregeien nam, om de drenkelingen tcredden. Hij gaf aanhet bewakingsvaar tuig een seintje, dat oogenbiikkelijk naar de plek van het ongeluk voer. Daarna streek hel vliegtuig op zee neer om het tweetal Koster en van der Swarn vast te grijpen en te helpen. Voor de andere vijf was het gelukkig dat het water rustig was,, anders waren er onder hen ongetwijfeld slachtoffers geval len. Er waren er hij, o.m. ae kapitein, die verschillende wonden aan armen en han den hadden. Aan boord werden zij verbonden en van droge kleeren voorzien. De schrik en ellen de, welke dc mensschen hadcien doorstaan was groot. Er waren er onder hen, die hun bezinning voor een oogenblik volkomen kwijt waren... De Dorus Rijkers neemt de schip breukelingen over. Intusschen was de reddingboot „Dorus Rijkers', die om half elf de liaven van Nieuwediep was uitgevaren huiten dc Kaapics gekomen en hier scheerde over de reddingboot liet vliegtuig van de Mok, dat de schipper beduidde, dat hij naar het Noor den moest varen. Schipper Bot gaf hieraan gevolg en ontmoette toen spoedig het be wakingsvaartuig, „Amsterdam" waar hij vernam, dat zich vijf opvarenden van de Immingham aan boord bevonden. Besloten werd de menschen over ten neuten en naar Nieuwediep te brengen. Het overstappen op de „Dorus Rijkers" ging, dank zij de rustige zee, zeer vlot. Schipper Bot bracht de menschen naar de kajuit, waar het warm was, maar een van de matrozen weigerde pertinent naar beneden te gaan. „Nee, ik wil zien wat er gebeurt", zei hij „en nooit kom ik meer op zee", zoo liet hij er hartgrondig op volgen. De tocht naar Den Helder verliep vlot en hier stond een ziekenauto klaar om dc menschen naar liet hospitaal te vervoeren, waar in den middag het onderzoek plaats vond. Onderhoud met de bemanning. Toen wc dc bemanning later in het Ma rinehospitaal spraken, waren ze al een wei nig op verhaal gekomen, al was aan enkelen duidelijk te merken, hoe groot de angst was geweest bii liet doorgestane avontuur. Vooral dc kapitein en do roerganger schij nen door het oog van de naald te zijn gekro pen: Zij zaten aanvankelijk in de stuurhut opgesloten cn konden slechts met moeite op het laatste oogenblik door het inslaan' van een ruit daaruit ontsnappen. Een oogen blik daarna verdween het geheele schip on der do golven. Dc menschen waren nog tc veel ontdaan om een geregeld verslag te kunnen geven van de ramp. Eén ding was hun wol hooi duidelijk, dat ze op wonder baarlijke wijze aan den dood waren ont snapt. Hoe alles in zijn werk was gegaan, dat wisten ze zelf eigenlijk niet, hel was alles zoo ongedacht geweest, een noodlots- oogenblik. maar gelukkig, ze waren behou den in Den Helder en de verzorging in het hospitaal was prima. Zog van hen liepen rond in gestreepte hospitaalkleeren, dc kapi tein had een matrozenuniform aan van een van de leden van het bewakingsvaartuig. En op de tafel stonden stapels brood en groo te ketels koffie en melk vijf, zes koppen koffie werden achter elkaar naar binnen ge werkt. De maatschappij van dc „Immingham" tc Rotterdam zou voor kleeren voor de men schen zorgen en ze hoopten nog Zondag avond naar Rotterdam tc kunnen vertrek ken. De twee mannen, die in Callantsoog aan land zijn gebracht, waren uit Vlaardingcn af komstig, de vijf anderen zijn Rotterdam mers. Dc „Immingham" was in 1036 op dc werf van Jan Smit Czn. te Alblasserdam gebouwd, cn behoort aan de N.V. Internationale Kusl- vaartmaatschappij te Rotterdam. De eige naars van het schip hebben onmiddellijk maatregelen genomen om de bemanning van hel noodigc te voorzien. Aankomst te Deu Helder van de „Dorus Rijkers", met de geredden van de „Immingham." Huismoeders, opgelet! In een gedeelte van onzen oplaag konden wij Zaterdag nog melden, dat bon nr. 6 van dc rijksdistributic- kaait recht geeft op' 1 kilogram sui ker gedurende het tijdvak Maandag 11 December- (dus vandaag), tot en met Maandag 1 Januari. Uit Den Haas meldt men nu na der, dat laatstgenoemde datum niet juist is. Bon zes is n.1. geldig vanaf heden tot en met Vrijdag 29 Decem ber. Huismoeders opgelet! Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINT» Verwachting: Meest zwakke tot matige, in liet N. en O. Oostelijke tot Zuidelijke, in het. Z. cn W. Zuidelijke tot Westelijke wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, waarschijnlijk in liet N. en O. nog cenigen. regen, in het Z. en W. geen regen van be- teekenis, in het N. en O iets kouder, in het Z. en W. zelfde temperatuur. Het Noorsche s.s. Paris te IJmui- den. Met twee Belgische schip breukelingen aan boord. Het Noorsche s.s. „Paris" is gisteren te IJinuiden binnengekomen, op weg naar Ant werpen, met aan boord den eersten stuur man Torre cn den matroos Michels van het Belgische s.s. „Quenast", dat op 25 Novem ber op de Noordzee vermoedelijk gekapseisd is. Deze beide opvarenden waren op 27 No vember door de „Paris" opgepikt uit een open boot, waarmede zij 36 uur rondgedre ven hadden. Zij zijn plus minus 15 mijl ten noorden van Noordhindcr opgepikt. De „Quenast" was op weg van Antwerpen naar Oslo met tien man aan boord, waarvan er eenigen werden gered. De „Paris" had beide geredden eerst mee genomen naar Oslo en zal hen nu naar Ant werpen brengen. Gisteravond om ongeveer half tien is dc J. P. Coen van de Stoomvaart Mij. „Neder land" in de Amsterdamschc haven aangeko men. De Coen vertrok op 26 Nov. van Lissa bon en kwam op 30 Nov. in Duins aan. Za terdag kroeg de kapitein toestemming naar Amsterdam door te varen. De J. P. Coen voer met een volledige bemanning. Er bevonden zich geen passagiers aan boord. Geheimzinnig Blokland. drama te Hoog- Zaterdagavond omstreeks acht uur kwam de 18-jarige mej. D. Alting uit Meerkerk per rijwiel uit de richting Gorinchcm. Zij werd gevolgd door een jongen man van omstreeks 18 a 19 jaar. die eveneens per rijwiel was. Toen de veehouder C. den Braven, wo nende aan den rijksstraatweg te Hoog Blok land van huis kwam en zich met zijn fiets naar hel rijwielpad begaf, zag hij, dat de jongen het voor hem rijdende meisje een duw in den rug gaf. Het meisje stapte ver volgens van haar fiets en verdween hierop, gevolgd door den jongen achter de woning van bakker van Maurik. Dc heer den Bra ven zag hierin niets kwaads en reed door. Achteraf bleek, dat het meisje achter de woning was gevlucht voor den jongen man, die haar steeds achtervolgde. Hier is de jon gen haar aangevallen en zonder zich ver der om haar te bekommeren, is hij daarna weer op de fiets gestapt cn gevlucht. Het meisje, dat voelde dat zij was gewond, vluchtte bij bakker van Maurik binnen. Toen zij dezen ver telde, wat er gebeurd was. zag de bakker, dat er een dolkmes in de wonde stak ter hoogte van het schou derblad. Op advies van de dokters Weenink uit Noordeloos en Spijkerboer uit Meerkerk, is het meisje, dat in zorg- wekkenden toestand verkeerde, naar de ouderlijke woning vervoerd. Gistermorgen kon zij nog niet door de po litie worden gehoord. Van den dader is een vaag signalement bekend. Omtrent de aanleiding van dezen aanslag tast men volkomen in hét duister. Haarlcmsche cipier was Inderdaad nalatig. Men herinnert zich, dat eenigen tijd ge leden, vijf Duitschers uit het Huis van Be waring te Haarlem ontvlucht zijn. Alge meen werd verondersteld, dat een schrome lijke overtreding van een der cipiers deze ontvluchting mogelijk heeft gemaakt. Thans geeft de minister van Justitie in een nota aan dc Tweede Kamer toe, dat de ontsnapping der vijf vreemdelingen inder daad te wijten is aan nalatigheid van een der leden van het bewakingspersoneel. De maatregelen, welke inmiddels zijn ge troffen om herhaling van een dergelijke ge beurtenis te voorkomen, kunnen bezwaar lijk openbaar gemaakt worden, daar de uit werking daarvan anders kans zou loopen zeer verzwakt te worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1