I De Brabantsche Brief: RADIO van Seh Mcie-fytijke- ydijk&tLs IP PROGRAMMA Ulvenhout, 11 Januari 1940. £mico, De „Samenwerking", de worstfabriek van den Blaauwe en den Joost, floreert boven de beste verwach- tings. En als ge me nie voluit gelooft, dan kan 'k oe da geloof géven, deur te vertel len, dat... „de Samenwerking" al in proces ligt mee den vroegeren worst baas van den Joost! Maar nou ben 'k meteen aan 't end van in'n vertelsel, zonder dat gij 't begin en den gank van zaken kent. Gin nood, da's te verhelpen! Wa'k hier bij gaai doen, als ik 'r tenminste mee klaar kom. G© wit, ik heb oe dat breedvoerig ge- eehreven g'had, hoe den Joost, op zijnen zilveren jubileumdag, die sjuust viel na éen week oorlog, van zijnen baas 'n kwaje sigaar kreeg en 'n prachtig getuigschrift. Düidelij- ker gezeed: hoe den Joost 'nen schup onder z'n gewitwel kreeg, op 'nen leeftijd, dat for- tninigp. piemels 'n pensioen, 'n lintje, cadeaux en een verslag in de krant krijgen. Ja daar is veul verschil in de weareld. Onbegrijpelijk veul verschil. Waar van düs(!) Onzenlievenheer de schuld krijgt. Zoo in deuzen geest: ,,'s Heeren wegels zijn ondeurgrondelijk." Jaja! Sjuust alsof de we gels die zo'nen worstpatroon gaat, 's Hééren wegels zijn...! Alsof de zon alleen maar 'schijnt veur worstkoningen en nie veur worst knechten. Maar genogt. Ik wou eigenlijk gezeed hebben g'had: den Joost wier na 'n kwarteeuw sappelen op de fiets, over de barre landwagels van durp tot Öurp, buitengegooid, omdat de worsterijen vaneigens liepen". Enomdat er op dieën ©ogenblik veurdeeliger perspectief zat in 't vasthouwen, dan in 't verkoopen van worst gerei. Ja, amico, 't is zóó gelegen: in worst zit van alles, 'k Heb er ooit, als ik 'n verken ge kuipt had, na 'n half jaar uit verom gevonden 'nen wit beenen knoop van m'nen borstrok. Dat was dus worst-mee-knoopen! En nou ik daar, na 'zooveul jaren, bekendheid aan geef, lijkt me Worst-met-Ritssluiting nie wijd meer af. Looikes hangen er soms ook aan. Daarvan is Trui als den dood. Ze beweert glas hard, dat die „medailles" eigenlijk penningen zijn van de... hondenbelasting. Zy gelooft nog altij da-d-ouwe smoesje, dat er op de groote fabrieken aan den éénen kant van de reuzen- machines heele menageries worden gestort, van afgedankte kameelen af tot dakhazen toe, die er aan 't voeten-end" van zo'n jnachien als prachtige worsten weer uitrollen. Ja, zoo is Trui. alles wat haar in haar jeugd is wijsgemokt, gelooft ze vurig. Daar om verslet ze mij veur zo'nen grooten leuge- nèèr denk is. Want eerlijk is eerlijk. Ik heb ze vroeger, ander 'n druppende pèrepluu, of in 'n stil wegeltje ook nen hoop dingskes ge zeed die nouja! De getrouwde kearels zitten op den oogenblik, nou ze dit lezen, nie veur niks mee d'oogkes te knipperenZe ver staan me wel. Maar toen den Blauwe veur 't eerst, na de Oprichting van „de Samenwerking" by ons thuis kwam, toen hee Trui hum gezeed: „kek 's, Blaauwe, gij komt hier nou bekanst 'n halve eeuw as vrind over den vloer, ik hoop nou één dingske Seerjeus, 'n bietje verrast zag den Blaauwe naar Trui; twee groote vraagteekens in z'n trouwe oogen! „We, we wa bedoelde, Truike??" „Da ge onzen Blek en ons Dubbeléen mee tust lot Efkens zat den Directeur van „de Samen- Werking" in 't wèèrgaren. Dan wierd 't hum FEUILLETON door MONICA HART 30. duidelijk. En dan zee-t-ie, met 't onnoozelste bakkes van de weareld (ge ként 'm!): „tuur- lyk, Truike, 'k zal die beesten gin kwaad doen, horre! Maar as ge 'ns 'nen ouwen mat of zoo op te ruimen hebt, of 'n paar vergane wa terleerzen van den Dré, denk dan om mijn verkensschavot asteblief? Ja? 'k Geef er gè- ren 'nen smakelyken worst veur verom!" Amico, Trui wierdblééék! En toen den Joost ons 't verhaal van z'n ontslag kwam doen, nou vier maanden gelejen (wat is dieën oorlog alweer lank gaande!) toen zee Trui: „jaja! In worst zit van alles in, b'alleve'n vleugske moreele herbewape ning". Van Trui haar standpunt bekeken, had ze wel 'n bietje gelijkMaar ik hoop nou éen groot dinkDat de wefkes, die dit lezen, nie doen als Trui en bang worden van worst mèt en zónder looikes, wantehik mot van m'nen boerenkool af, 'n patente schranse- rij in deus barre wintertyEn boerenkool zon der worst, da's... da's... wel da's 'nen worst patroon zonder den Joost! kan 'k gerust zeggen! En zoo kom ik dan toch weer op m'n cham- pieterke! 'k Was knapkes uit den koers ge sukkeld. Ge wit: al rap, na dat „de Samenwerking" op stoot was, den Joost mee zynen ge-vuur- lakten „auto" handenvol orders ophaalde bij zijn ouwe klantjes, waarvan ie in de leste vijf entwintig jaren „familie" was geworden, ik zeg: al rap kwam er op 't „Kantoor" (ja, déar- over dalijk nog 'n woordeke!) van de Directie der „Samenwerking" 'nen brief van den Joost zijnen ouwen patroon, waarbij hij den Joost 'n belofténvolle aanbiejing dee veur hoofdverte genwoordiger. (Op 'nen driewieler, denk 'k). Den slaafschen Joost voelde er efkes wel iets veur, maar den Blaauwe, oud-kasteelheer, on afhankelijk vrijbuiter, den Blaauwe adviseerde: „ge schrijft 'nen deftigen brief, op ons pam- pier-mee-fabrieks-gebouwen-en-jouw-sport-me- dailles, dat ie naar den Hier-en-Gunder-wyd kan tippelen!" En zoo geschiedde naar 't woord, van den Blaauwe. Maar den worstkoning, die iedere week min der orders kreeg, (de „Samènwerking" flo- rèèrde!) liet 't er nie by zitten. En „vroeg ba- let", zee den Tiest. Zooontstond „het" kantoor! Tot nou toe was de administratie gevoerd bij Aantje in de mooie kamer. De telefoon hong naast de bedstee, de brieven slingerden over de beddesprei en in den kinderstoel en 't veur- naamste deel van de boekhouding (losbladig) stak in de bloederige vestjeszakken van den Blaauwe! 't éllerveurnaamste deel onder z'n rosse stekelsharen. 'n Kantoor was nog nie noodig gewist, want éenen directeur, den Joost, was nooit thuis en den anderen directeur, den directeur-be- dryfslyder, ziet er uit lyk 'nen moordenèèr uit 'n ouwerwetsche kermis-schouwburg. Aan z'nen gordel hangt alty 'n slachtmes en 'n roerspaan, z'n broek staat stijf van 't vet en z'n rosse pluuskesarmen zitten meestal dik gekoekt met verkensbloed. Neeë, hy ziet er nou niet bepaald uit als 'nen kantoordirecteur. Om te scheren hee-t-ie gin tijd meerrosse stekels pieken van boven en van onderen uit zynen kop, ja uit z'n ooren! Ik kan gerust zeggen: alle jonge Moeders van Ulvenhout houwen teugenwoor- die de jong zoet, mee de dreiging: mot ik oe bij den Blaauwe brengen?!" Den brutaalsten dreutel wordt dan stil en bleek 'Nen dag en 'nen nacht, in de zware dam pen van den kokenden vetketel, onder guirlan des van aan touwen opgehangen worsten, ban ken vol zulten, en In den deurdringenden geur van de rookerij, in den stal naastaan, 'nen dag en 'nen nacht timmerde den Blaauwe in 'nen hoek van de „fabriek" 'n „kantoor". De eiges getimmerde schrijftafel, 'n withouten schap onder 't raampke, wierd „aangekleed" mee 'n schryfmachien éen van den Blaauwe z'n zeuns is daarop aan de studie 'nen fa miliealbum, bij gebrek aan 'nen grootboek, veul pampieren, dikke potlooien en de telefoon. Als kantoorstoel 'nen ouwen rieten zurg, in de deur 'nloketje en daarop geschilderd, onder malkaar: Kloppen Frapper To knock Klopfen Zulks met 't oog op de buitenlandsche cliën- tele! 't Was 'n idee van den Joost, „want op de deur van 't groote kantoor van den baas, stond dat ook", zee-t-ie, én,,'t stond goed!" Toen gong er 'nen brief naar den worst- koning: hum wierd „ballet" verleend! De di rectie kost alleen ontvangen né. kantooruren, want, zoo'schreef den Blaauwe collegiaal: „ge weet hoe druk het in onze soortement fabrie ken in dezen tyd is". Hy verwachtte zynen collega dus tusschen 89 uur namiddag, als Een echte heer, meneer, militair uiterlijk en heel groot. Goed, ik kom dadeljjk by hem; waar heb je hem binnen gelaten? In de zitkamer; menèer is al by hem. Toen de bediende heen ging keek Halfönt nog eens naar het kaartje. O er stond nog wat op dat hy in het halfdonker van de gang niet dadelijk gezien had. „Er stond „b. d." by den titel. Dat maakte de zaak heel anders. Hy wist, dat de Horrabridge, dien hij kende, er nog niet over dacht den dienst te verlaten! Dit zou wel een familelid van hem zyn... waarschynlyk Zijn vader. Een groot, zwaargebouwd heer, met bruin gelaa* stond uit zyn stoel op, toen Halfont de kamer binnenkwam. Goeden morgen, meneer Halfont; ik ben "blij, dat ik de gelegenheid gekregen heb u weer eens in deze buurt zou komen en nu blijkt het my, dat we buren zullen worden. Dat zal aardig zijn was het antwoord. U blijft hier dus voor langeren tyd? Ja. ik heb Carnstill Hall kunnen kragen. Schitterend gelegen! Werkelijk een uitgezocht Btuk voor vossenjacht; u jaagt toch ook? Ik voel meer voor grover wild. Nu. daar kunt u ook geyoeg van krijgen. Ik denk nog vaak met genoegen aan onze ontmoeting. Heeft hij u daar niets van ver teld?, vervolgde hij tot den ouden heer. Nee? Hoe is het mogelijk! O, het was tè dwaas; maar het heeft mij toch tot nadenken gebracht en ik ryd op zulke kronkelwegen niex meer zoo razend snel; gelukkig zyn er niet veel zulke wegen. En toen kwam het heele verhaal: hoe hij het leven van Agnes Ingatrew in gevaar had gebracht en hoe Halfont de dame gered had Winterbeeld aan de Duitsche Oostzeekust. De pijlers van de brug te Harings- dorf hebben een wit omhulsel gekregen. de nachtploeg sjuust in dienst was. Ik hoef oe zekers nie te zeggen, amico, dat die nacht ploeg, veur die bezonderste gelegenheid be stond uit de lejen van depropclub! („Ver sterkt orkest", om zoo te zeggen). Den Fielp, mee z'n driehonderd pond in zijn witte bakkers tenue, veur deus gelegenheid uitgerust mee 'n slagersmes langs z'n heupen (en wét veur heupen!) en 'n rooie veeg over z'n bakkes! Ja, amico, ge behandelt 'nen kameraad van ons nie zonder risico slecht Pront om 8 uur kwam daar, op den bewus- ten avond een groote indrukwekkende auto het erf opgerejen. 'n Auto? Man, 'n oorlogsschip! Iets om stil te worden van ontzag. Heel de „nachtploeg" stond 't groen-gelakte, felblin- kende gevaarte, mee de verblindende lantèèrns, ademloos te begluren deur 'n splitje van een der „fabrieken". „Ik staai complex, den heersten slag hls haan um", vezelde onzen „Voorman", „maar has ie straks honzen directeur ziet, zal ie hook wel efkes sprakeloos staan!" Op den erf stond 'nen „wegwjjzer", 'n hand mee 't opschrift: „naar de kantoren". Twee heerschappen klommen uit 't oorlogs schip: den worstkoning, ge kost 'm rap ken nen en 'n schriel meneerke, mee 'n kolossale actetasch onder den arm. „Da ziet 'r huit has 'n brok havecaat", vond den Fielp. „En nou, jongens, doen juilie nou net hof ge thuis bent, mokt 'nen oop errie, de fabriek werkt hop volle compassieteit!" „Da's kedin", zee den Joep en hij trapte om te beginnen alvast vijf zinken emmers deur de schuur. Ik most stoken en't trof. Het was er net 't weer veur. 't Vroor steenen dik! Den Jaan begost aan 'nen meulen te draaien dat hooren en zien vergong en den Fielp liep op en neer en zee zynen spiets op, dien ie veur den Nuuwejaar in den Raad zal afsteken. Als ie 't daar nèt zoo doet als hier, dan schiet den Burger onder de tafel! Wat gong onzen^.chef" te keer. Of ie Mannerheim eigens was en heel Rusland in de pan hakte. Ik stookte zoo hard, dat ge déur de dampende smoorwolken van den vetketel nie meer kijken kost, zoodat onmeu- geljjk te zien was, hoeveul volk hier „arbeid-" de", en hoeveul ketels er te stoomen stonden, 'n Prachtzicht uit 't kantoor, telkens als de deur opengong. Toen de twee worstmakers 'n kwartier hadden gewacht in 't benauwde kan- toorke, waar gaandeweg 't vet van de wan den droop, dan kwam onzen directeur te véur- schtjn, mee zooveul kruiken bier als de „nacht ploeg" sterk was. Weer gong de deur van 't Kantoor open: Blaauwe-zijnen-zeun-op-z'n-Zon- dags, kwam den directeur zoeken en liet 't kantoor openstaan. Ik zag sjuust hoe „d'n ad vocaat" moedeloos z'n gezicht afveegde mee den zakdoek en z'n vingers tusschen den boord stak. Ik gaf m'nen eigen 'n plumke en formeerde dampgordynen om 't op oew longen te krygen! Den Blauwe gaf orders, vloekte, pluimde, dreigde'n heele afdeeling mee ontslag, en riep naar mij: „machinist, hóu de vuren zoo, daar motten na deus kooksel nog tien ketels te vuur vannacht. En gy, chef, vertel 'ns: is dieën wagel verkens, die vanavond gekomen is, al geost?" „Jewe, menéér!" „Goed zoo". Mee 'n knlpoogske naar 't kan toor: „dan zurg ik eigens wel veur den slacht." Toen ging ie 't kantoor binnen, eerst nog roepende: „Janus, als m'nen compagnon dalyk thuiskomt uit Limburg, rij dan zynen wagel in de garage en vraag aan Menèèr of ie zoo goed wil zyn naar kantoor te gaaan, ik heb daar 'n paar lui!" Toen gong den Blaauwe, ïyk 'nen Lucifer in politiek, 't kantoor binnen. En sjuust zag ik, hoe 't advocoatje als den Blaauwe uit de dampen in 't lamplicht kwam, achterover gong in zwym. „Dieën slag his den hónzen," zee den Fielp voldaan. „Da wordt veur die mannen 'nen vuilen pico, jongens!" 'Nen oogenblik later kwam den Joost den erf opgetuft. Zyn lijkwageltje mokte honderd keer meer lawyt, dan 't oorlogsschip", dat daar stond. Over zijnen entree en de rest, 't proces, de volgende week. Den Joost is gewroken, amico, en nie zoo kinderachtig. Dat kan 'k oe alvast meedeelen! Neeë, ge mot mee de firmanten van „De Samenwerking" gin flaauwekul maken, want dan drupt 't vet in oew oogen! Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. ZONDAG 14 JANUARI 1940. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.80 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie: „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Berichten. 10.01 VARA-orkest. 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-kinderkoor „De Merels". 11.30 Rosian-orkest. 12.00 Cyclus: „Onze Weermacht". 12.25 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 1.00 Zang en orgel. 1.30 Causerie: „Een gesproken mailbrief', 1.50 Nederlandsche liedjes (opn.). I.55 Declamatie. 2.002.27 Boekenhalfuur. 2.30 Inleiding. Hierna: Leden van het Om roeporkest en solist. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.20 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Schaaknieuws. 5.35 Voor de kinderen. 6.00 Causerie: „Skiën in Nederland". 6.20 Sportnieuws ANP. 6.25 Schaaknieuws. 6.30 Lezing: „Koppervreugd ln Januari". 7.00 Nederlands Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.20 Vei korte operette „Ein Walzertraum". 9.20 Radiotooneel. 9.55 AVRO-Amusementsorkest, solist Scheltu's vocaal kwintet „Mol en kruis". II.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 11.3012.00 Dansmuziek. Hilversum H. 801,5 m. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 6.00 NCRV. 7.45—11 30 KRO. 8.30 Morgenwijding 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Nederlands Hervormde Kerkdienst. Na afloop: Orgelconcert. 12.15 Lezing: „De Sociëteit van Maria (Pa ters Maristen") en de Missiën". 12.35 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP. 1.00 Boekbespreking. I.20 KRO-Melodisten en solisten. 2,00 Godsdienstonderricht. 2.30 KRO-Kamerorkest en solist. (3.153.35 Gramofoonmuziek) 4.10 Gramofoonmuziek. 4.15 Ziekenlof. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-Melodisten en de Koninklyke Mili taire Kapel. 9.00 Prijsvraag-luisterspel. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Rococo-octet. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. II.00—11.30 „De geloofsbronnen: H. schrift overleveringen", lezing. (Esperanto). MAANDAG 15 JANUARI 1940. Hilversum 1. 1875 en 414.4 m. Algemeen programma, verzorgd door da VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Berichten ANP. gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. 11.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Orgelspel en zang. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.001.45 De Ramblers. 2.003.00 Groninger Orkestvereeniging en solisten (opn.). ;.05 Declamatie. 3.30 Solistenconcert. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.006.30 Orgelspel. 6.30 Het Royal All-Star-orkest en solisten. 7.00 VARA-Kalender. 7.10 Lezing: „De Weerbaarheid van ons volk". 7.30 VARA-orkest. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 De Stem des Volks (Rotterdam), solis ten en het Utrechts Stedelijk Orkest. 9.00 Schaakoverzicht. 9.15 Rosian-orkest. 9.55 Declamatie. 10.10 VARA-orkest en soliste. II.00 Berichten ANP. 11.10 Orgelspel. 11.3012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum H. 301,5 m. NCRV-ultzendlng. 8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing, meditatie. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Gramofoonmuziek (9.309.45 Geluk- wenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek (Om 12.30 Ber. ANP) 12.40 Ensemble v. d. Horst en gramofoonmuz. 2.00 Voor de scholen. 2.352.55 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Qutre-malns en gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Godsdienstige causerie. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Ber. 8.15 Nederlands Symphonie-orkest en een vocaal ensemble. (In de pauze: Gramofoon muziek en lezing over het Lutherlied). 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Vervolg concert. 11.00 Gramofoonmuziek. Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing. en hoe zy toen als kampioenen tegenoveer el kaar gestaan hadden. En heeft hij er nooit een woord van gezegd?, eindigde de majoor. Ach ik vond het acheraf niet zoo ge wichtig, zei Halfont luchtig; het zou net zijn, alsof ik er m(j wat op wou laten voor staan, hè? De mannen praatten eenigen tyd door over sport en over jachtplannen, wanneer de ander in de buurt kwam wonen. Eindelek stond de bezoeker op om heen te gaan. O ja, zei hy plotseling, ik zou het byna ver geten, maar ik hoor dat u pas uit Natal terug is en nu wou ik u vragen of u daar soms ook een van myn broers ontmoet heeft? Hy is by de militaire politie. Ja, ik kende hem zelfs vrij goed. Dat is buitengewoon! Nu, dan kunt u binnenkort de kennismaking vernieuwen, want hy komt met verlof over. Zaterdag over een week verwacht ik hem. Ik zal eens met hem hier komen. Hij heeft het druk gehad in dat oorlogje, dat ze daar gevoerd hebben. U is maar net ontsnapt, niet waar? Ja dat scheelde niet veel... Horrabrid ge... uw broer en ik waren vlak by elkaar in het gevecht, waar ik... den strijd heb moeten opgeven. Hij is bevorderd; hij is luitenant gewor den, de goede jongen. Ik ben nieuwsgierig, wat hij allemaal te vertellen heeft. Tot ziens dan, meneer Halfont. Toen de jonge man den bezoeker had uit gelaten en weer bij zijn vader terugkwam, zei deze; Zeg, ik moet toch zeggen, dat je erg geheimzinnig geweest bent over dat avontuur met juffrouw Ingatrew; was dat je eerste kennismaking met haar? Erg romantisch! Het was de eerste keer, dat zijn vader over Agnes sprak na het gesprekj dat zy oyer haar en over Halfont's toekomst in de bi bliotheek hadden gehad. Maar de squire was nu tot de conclusie gekomen dat het werkeiyk niets dan een zomeridylle geweest was en dat men er dus rustig over spreken kon. Gaat u nog even mee een wandeling voor de lunch maken, papa? Nee, ik geloof dat ik maar thuis zal blij ven het is zoo warm... maar als jy lust hebt, ga je gang! Halfont nam een pet van de kapstok, een wandelstok uit het rek en liep met groote passen het park door. Zyn geest hield zich tegeiyk bezig met den brief dien hij aan het lezen was toen de bezoeker was aangekondigd en dezen bezoeker zelf. Hy stapte flink door en weldra was hy op den weg naar Coltfield, die hyzonder doel volgde. Ting—Ting. De fietsbel achter hem deed hem uit zyn gedachten untwaken en plotseling opzy sprin gen. Hy had nog net den tijd om zyn pet af te nemen, toen de Ingatrews hem voorby reden. Hy had echter óók nog tyd om het vriende- ïyke hoofdknikje en het lachje van Agnes, als antwoord op zyn groet, op te merken. We zien Halfont den laatsten tyd niet veel meer, zei Paul, toen ze een eindje verder waren. Neen, vaak zien we hem niet, antwoordde ze droog. Paul keek zyn zuster uitvorschend aan en ging door: Hy komt nooit meer by ons in de buurt. Neen. Er kwam een haast-uitdagende glimlach op haar gezicht, waarvan hy niet wist wat te denken. Schei toch eens uit; viel hy boos uit; ik kan heusch niet wys uit je worden. Toen je dacht dat hy dood was, heb Je je dat erg aangetrokken wat ook heel natuurlijk was. En nu hij dan weer gezond en levend terug komt doe je net, alsof je hem nooit in Je leven gezien hebt! Hoe kan ik nu anders, na wat jy ont dekt hebt? Dit antwoord ging ook weer vergezeld van een uitdagenden glimlach. Zelfs adn nog, gedraag Je je zonderling. Je wilt toch niet zeggen, dat hy je onverschil lig Is? Paul, zei zy min of meer plechtig, zal je niet omvallen, als ik je wat vertel? En er nooit over praten, en wat nog belangryker is. nooit laten merken, dat je iets weet of zelfs maar vermoedt? Ja, natuuriyk. Ga verder. Nu pas op, want je zult er van schrik ken.,. dit is Halfont niet! Wel voor den drommel, wat bedoel je? Net was ik zeg. Dat is Halfont niet. Paul keek alsof zyn zuster ineens krank zinnig was geworden. Zoo, wie is hte dan wel? vroeg hy spot tend. Dat zouden we nog eens kunnen onder zoeken, maar Halfont is het niet. Zie je, ik had al van dat eerste oogenblik zoo myn idee over dezen sinjeur, maar nu ben ik er zeker van, dat hy Halfont niet is. Ik heb het gemerkt aan dingen, waar ik met hem over gesproken heb en waarvan hy niets wist en het sterkst door vragen waar hy geen ant woord op wist te geven, wat nooit mogelijk geweest zou zyn, als hy Halfont was. En dan was er verder nog mijn vrouwelyke intuïtie, maar dat zal voor j9u niet van zooveel ge wicht zijn. Maar zyn vadeq zyn (anjiliel!4 de be dienden zien die hem allemaal maar over Halfont aan, terwyl hy het niet is? Als hy het niet is, ïykt hy op Halfont als de eene druppel water op de andere, zelfs hetzelfde litteeken heeft hij! Maar, als dit Halfont niet is, wel, dan is Halfont waarschijnlijk dood. Ik ben er zeker van, dat hy het niet is en we zullen nog heel wat beleven. Let maar op, we zullen hier binnenkort vreemde dingen zien gebeuren. HOOFDSTUK XXIV. B(J de Gcoma. De zon ging op over de met dooden bezaai de vallei van de Gcoma. In de eerste uren van den nieuwen dag was een dikke mist komen opzetten, die nu ook de rivier, die men op korten afstand hoorde kabbelen, aan het oog onttrok. Halfont werd wakker en trilde over al zyn leden. De vochtige frischheid van den morgen had zyn koorts doen verdwijnen en ofschoon zyn hoofd nog erg klopte door den schok, dien hy gekregen had, toen de groote tak die door de granaat afgescheurd was van den boom waar hy onder stond op zyn boofd viel, was zyn geest weer volkomen helder; het natuurlijke Instinct van zelfbehoud deed hem overeind gaan zitten en om zich heen kyken. Hy kon door de mist niet ver zien slechts enkele meters. Maar wat hy zag, bracht den nacht met al zijn verschrikkingen in zijn geheugen terug. Op hoogstens drie stappen van hem af lag het mismaakte en opgezwollen lichaam van den reusachtige wilde, die zyn assagaai, waarmee hij even voordat zyn einde kwam, een laatste poging gedaan had om zyn vyand naar de andere wereld mee te nemen, nog omklemd hield. Halfont voelde geen dorst meer, wat het gevolg was van de mist, die zijn lippen reeds eenigen tyd bevochtigd had. En toen de mist een weinig optrok was hy daar toch dankbaar voor. want wat hy zag deed het bloed in -zijn aderen stollen. Half op den kant, half in de rivier lagen de lyken van een groot aantal verslagen vijanden. Neen, hoe de dorst hem ook gekweld had, hy zou nu geen druppel van dat water gedronken hebben. Wordt vcrvolffd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 7