De „Spaarndam" door magnetische mijn getroffen Tienduizend postzegels gestolen Dienstweigeraar Klompjes stonden op bet ijs Hèt „werkboekje' voor chauffeurs De markt te Purmerend IJsselmcerijs gaat kruien Ontslagen patiënte gewond Meelgebrek bedreigt Ameland Sleepbooten nemen het op tegen het ijs Luxetnburgsch stadje in vreeze Een geheimzinnige „Fuehrer" Berlijn-Moskou dagelijks OF EEN TIJDBOM IN HET SCHIP Behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart. Gisteren behandelde de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam de ondergang van het s.s. „Spaarndam" van de H.A.L., dat op 27 Nov. door een mijn getroffen werd. Vijl personen vonden hierbij den dood. Wij zul len de bijzonderheden van deze ramp, voor zoover ze indertijd reeds door óns vermeld zijn en nu weer tijdens de zitting ter sprake kwamen, niet herhalen, doch slechts die pas sages uit het getuigenverhoor weergeven, die een nieuw licht op de ramp werpen* De kapitein van het schip, de heer F. H. Dobbenga, als eerste getuige ge hoord, vertelde dan, dat dé"" huid van het schip eruit werd gedrukt, waar uit zou kunnen worden opgemaakt, dat een ontploffing van binnen uit niet tot de onmogelijkheden behoort. Het ruim, waar de ramp plaats vond was geladen met koper, olie, tabak en katoen. Van een helsche machine wist de kapitein niets. Na de ontploffing brak het schip onmid dellijk in tweeën. In het vervolg van zijn relaas vertelde ka pitein Dobbcnga, dat het schip brandde. Voorzitter, hebben de Engelschen nader hand nog iets gezegd? Kapitein: Ik ben wel voor een com missie geweest, maar men stelde meer belang in de soort explosie. Voorzitter: Denkt u aan een drij vende mijn? Kapitein: Neen, het schip liep 12 y2 mijl, een magnetische mijn mis schien, of twee mijnen tegelijk. Eenige andere leden van den Raad vroegen of de mogelijkheid zou be staan, dat een of ander individu een tijdbom in het schip zou hebben ge plaatst. De kapitein meende van niet. De tweede getuige, J. van Hcrk, eerste stuurman, verklaarde, dat hij er zeker van is, dat de ontploffing aan een mijn is te wijten. Een ontploffing van binnen uit is volgens dezen getuige uitgesloten. Hij kon niet zeg gen, of de waterzuil na de ontploffing van binnen of van buiten af kwam. De Raad zal later uitspraak doen. Kantoorbediende in Den Bosch gearresteerd. Een postzegelhandelaar te Den Haag kreeg dezer dagen een pakket thuis be zorgd, waarin een groote partij nog niet ge bruikte Nederlandsche postzegels. De nomi nale waarde was ongeveer 180 gulden en de partij bestond uit 2500 postzegels van 5 cent en verder zegels van 7>4. 10. 12M. 15 en 20 cent. Het pakket was afkomstig uit Eindhoven en de afzender vroeg den post zegelhandelaar in een begeleidend schrijven of hij voor deze zending interesse had. De postzegelhandelaar vertrouwde het zaakje niet ^n hij stelde de Haagsche re cherche met een en ander in kennis. Het onderzoek wees uit, dat de afzender een 25-jarige kantoorbediende was. die de naar Den Haag gezonden postzegels had ont vreemd. In den loop van enkele jaren moet hij kans gezien hebben om ten nadeele van de firma, waarbij hij werkzaam was, circa 10.000 zegels te ontvreemden. De Haagsche recherche heeft den ontrouwen kantoor bediende ter beschikking gelaten van de politie in 's Hertogen bosch. pleit voor lijdelijk verzet Twee jaar gevangenisstraf ge- elscht. Voor het Hoog Militair Gerechtshof stond gisteren een 2$-jarige dienstweigeraar. J; N. V. terecht. •Wanneer ons land met geweld wordt aan gevallen, dan zag beklaagde slechts één verdediging: lijdelijk verzet. „Maar", zoo vroeg hem luitenant-generaal van Munnekrede, „wanneer dit middel dan onvoldoende blijkt, om ons te verdedigen?" „Dan moeten we maar in het ons aange dane onrecht berusten", was beklaagde's antwoord op deze vraag. De krijgsraad had hem tot één jaar ge vangenisstraf veroordeeld, van welk von nis de auditeur-militair hooger beroep had aangteekend. Ook de advocaat-fiscaal acht te de door den krijgsraad opgelegde straf te laag en vorderde verzwaring van de straf tot twee jaar gevangenisstraf. De vedediger vergeleek beklaagdes stand punt met de moreelc en geestelijke herbe wapening en betreurde het, dat nien be klaagdes motieven niet heeft aanvaard. De sententie van het Hof volgt later. Klein meisje verdronken te St. Pancras. Gistermiddag is de vijfjarige Nellie den Hartogh uit St. Pancras door het ijs gezakt cn verdronken. Haar ouders misten haar voor de middagtafel cn riepen haar ver geefs. Wat later zag een buurman, de heer W. Kloosterboer, klompjes op het ijs siaan en haalde haar uit een wak op. De plaatselijke geneesheer Dr. Destrée, heeft gedurende eenige uren getracht de levensgeesten weer op te wekken, helaas tevergeefs. Ook noodiq voor de voor eigen rekening rijdende vrachtautober stuurders? A.N.W.B. wil principieele beslis sing. Over de vraag of een voor eigen rekening rijdende vrachtautobestuurder ten aanzien van de werktijden onderworpen is aan par. 3 van het Rijtijdenbesluit, heeft de A.N.W.B. een principieele beslissing van den rechter uitgelokt, zulks naar aanleiding van een vervolging door den ambtenaar van het O. M. bij het Haagsche Kantongerecht tegen een koopman (lid van den A.N.W.B.) die meer dan 12 uren per week pleegt te rijden, doch niet in het bezit van een „werkboekje-' is, zooals dat voor in dienst betrekking zijnde autobestuurders in art. 46 van het Rijtijdenbesluit is voorgeschre ven. Gisterochtend- diende deze principieele zaak voor den Kantonrechter. De Koopman in kwestie was niet verschenen, doch als ge machtigde was inj*. Hubcr van den A.N.W.B. aanwezig. Deze heeft zich -accoord ver klaard met de kwalificatie in de dagvaar ding, waarin de koopman, hier bedoeld, be stuurder van een vrachtauto wordt ge noemd, wijl art. 1 sub f v.h. Rijtijdenbesluit als vrachtauto beschouwt ieder motorrijtuig, dat ingericht is of gebezigd wordt voor het vervoer van goederen, alsmede iederen per sonenauto, gebezigd voor het bostellen van goederen. Doch ten opzichte van de vraag 'of het Rijtijdenbesluit, voorzoover het de werktijden regelt van personen, die niet in dienstbetrekking als vrachtautobestuurder werkzaam zijn. achtte de A.N.W.B. dit besluit niet verbindend. Art. 1 van de Rij- tijdonwet bepaalt, dat bij algemeenen maat regel van ^bestuur regelen worden gesteld omtrent de werk- en rusttijden van alle groepen van personen, die in dienstbetrek king als bestuurder van een motorrijtuig werkzaam zijn, doch het gewaagt niet van dergelijke régelen voor degenen, die voor eigen rekening rijden. Het Rijtijdenbesluit zou derhalve een groep omvatten, die ruimer is dan de wet heeft toegestaan. De ambtenaar van het O.M. achtte het Rijtijdenbesluit wel verbindend cn beriep zich op art. 1 sub. a van de Rijtijdenwet. Spr. eischte f 2.— boete. De Kantonrechter zal 30 Januari schrif telijk vonnis wijzen. IN DE LAATSTE DRIE JAREN. Totale marktuanvoer in de jaren 1937, 1938 en 1939. Paarden resp, 1201. 1216 en 1336 stuks. Runderen 29179, 30109 cn 37018 stuks. Stieren 1728. 2233. en 209S stuks. Vette kalveren 3800, 3191 en 4750 stuks. Nuchtere kalveren 2671G, 28009 cn 33786 «tuks. Schapen cn. lammeren 53799, 60725 en 81001 stuks. Vette varktus 11145, 10134 en 11763 stuks. Magere varkens 2392, 2413 en 2609 stuks. Biggen 16768 19350 cn 15704 stuks. Konijnen pl.m. 20000. 15000 en 22000 stuks. Bokken en geiten 2921, 1872 en 2917 stuks. Kippen 161800, 579500 en 639700 stuks* Ganzen 1413 5035 en 5192 stuks. Eendon 10400, 45100 en 17100 stuks. Zwanen 245, 134 en 2S0 stuks. Kaas 462, 299 en 219 sta pels of 123134, 75437 en 63543 K G. Boter 41710. 39198 en 72060 KG. Eierenmarkt 1 millioen, 950.000 en 925.000 stuks. Eier- veiling 9405173, 8771011 en 9517469 stuks Op de gemeentelijke kaasbeurs zijn verhandeld 100S partijen kaas, wegende pl.m. 3316000 K.G. in 1939. In 1938 werden 909 partijen, wegende pl.m. 24S7000 K.G. verhandeld. Zoo ontstaan geruchten! Staaltje van berichtgeving door de biiitenlandsche pers. Buitenlandsche persbureaux hebben 12 midden van andere onrustbarende berichtee ving over Nederland, o.m. gemeld, dat bij een Duitsch verkeersbureau in de Kalver- straat te Amsterdam ruiten waren ingegooid. Telegrammen uit Indië, waar het bericht was doorgedrongen en de aandacht had ge trokken. maakten ons op deze zaak attent. Bij onderzoek bleek, dat de politic te Am sterdam van niets wist. Het verkeersbureau zelf deelde mede, dat er niets gebeurd was, behalve dan, dat er in huis een man van de trappen was gevallen, waardoor een ruit in een deur was gebroken. Deze trap komt bij de étalage uit en daar door was het van buiten af zichtbaar. 3fel donderend geraas spatten de stukken uiteen. Twee booten van vuurtoren wachter bekneld. Door den sterken wind is het ijs in het IJsselmeer rond het vuurto reneiland onder Durgerdmn gaan kruien. De Schotsen, welke onge- veer'20 c.m. dik zijn en een kolos sale oppervlakte hebben, schuiven tegen den hoogen dijk op, om op het hoogste punt gekomen met don derend geraas naar beneden te storten en in stukken uiteen te spatten. Het oostelijk en noordelijk deel van het vuurtoreneiland ligt reeds over de geheele breedte bedekt met schotsen. Daar stape len zij zich op, zonder voorloopig een ge vaar te beteckcncn voor de woning van (len vuurtorenwachter den heer D. Engel, welke aan de zuidzijde is gelegen. De verbinding tusschen het eiland en den vasten wal js verbroken. Maandag kon men nog met een boot den nabijgelegen polder bereiken doch de aanstormende schotsen verhinde ren dit thans. Ook loopend kan men niet aan den vasten wal komen. I>e beide boo ten waarover de wachter beschikt, zijn reeds bekneld geraakt tusschen de schotsen en kwamen, rechtop tusschen deze in het wa ter; te staan* Noord-Afrikaansche soldaten aan het Westfront. Ons land afzetgebied voor Italië? Nederlandsche missie naar Ita lië vertrokken. Naar aanleiding van een uitnoo- diging van de Italiaanschc regee ring aan den Nederlandschcn minis ter van Defensie is, zoo vernemen wij, een Nederlandsche missie naar Italië vertrokken om in contact te treden met Italiaansche industriee- lcn ter bespreking van een mogelij ken afzet van Italiaansche produc^ ten in ons land. Den laatsten tijd zijn herhaaldelijk voor aanstaande Italiaansche zakenlieden in Ne derland geweest om de mogelijkheden van den afzet van industricele producten in ons land te onderzoeken. Als gevolg van deze bezoeken is nu een Nederlandsche mis sie naar Italië vertrokken. Zij staat onder leiding van generaal-majoor H. D. S. Has- selman. Haar arbeid zal in hoofdzaak van oriëntccrenden aard zijn. Tegen het einde van deze maand wordt de missie in ons land terugverwacht. Uiteraard zal aan den minister van Defensie rapport worden uit gebracht. Bij terugkomst uit sanatorium slachtoffer geworden van ver keersbotsing. Gistermiddag omstreeks vijf uur is te Gies- sendam door de gladheid van het wegdek een botsing ontstaan tusschen een personen auto en een vrachtwagen, waarbij een zes tigjarige vrouw, die juist uit het sanatorium te Harderwijk was ontslagen, verwondingen aan het hoofd opliep cn naar het ziekenhuis te Dordrecht moest worden vervoerd. In de personenauto zaten behalve de bestuurder oen zoon van de vrouw en diens echtgenoote cn dochtertje, die de uit het sanatorium ont slagen patiënt hadden afgehaald en naar haar woning te Dordrecht wilden brengen. Deze vier inzittenden kregen minder ernsti ge verwondingen aan het hoofd en konden 11a ter plaatse door een geneesheer te zijn verhonden, huiswaarts keeren. De bejaarde vrouw evenwel moest in het gemeentezie kenhuis te Dordrecht worden opgenomen. In dc cabine van de vrachtauto zaten drie personen, die allen met den schrik vrij kwa men. Dc beide voertuigen zijn ernstig be schadigd. Distributie en drijfijs spannen samen tegen de bakkers. Het eiland afqezonderd. Een sneeuwstorm maakte het gisteren voor de bewoners van Ameland niet mogelijk, verbinding met den vasten wal, hetzij per boot hetzij per vliegtuig, te verkrijgen. Was Maandag de landing voor een vlieg tuig vanwege de gesteldheid van het ter rein door den ingevallen dooi uitgesloten, gisteren was een landing onmogelijk door dat de zee zeer hoog op het strand stond. De wadden zijn voor schepen niet te be varen wegens het vele drijfijs. Tenzij bin nenkort de wind naar het Westen draait, waardoor hooger getij het ijs zal verdrijven, kan er voorloopig geen sprake zijn van een bootverbinding met den vasten wal. Vooral zeelieden, die van een reis terug komen of moeten vertrekken, zijn hiervan de dupe. Bakkers in nood. Ook anderen ondervinden de na- deeligc gevolgen. De bakkers op Ameland beschikken thans nog slechts over een kleinen voorraad meel. Bij het afkondigen van de mo bilisatie kregen de bakkers slechts voorraad voor een week, doch een later besluit, dftt eerst begin Janu ari is afgekomen, maakte het mo gelijk 0111 gedurende den winter voor vier weken tarwemeel op te slaan. Bij het inwerking treden van dit besluit was de bootverbinding evenwel reeds ver broken, terwijl de bakkers op dat oogenblik slechts weinig voorraad hadden. In norma le tijden slaan de bakkers een voorraad voor den geheclen winter ia, zoodat de ver breking met den vasten wal hun thans wel heel ongelegen komt. Nadeel voor de zuivelfabrieken. Ook de zuivelfabrieken hebben te lijden van de gevolgen van dezen strengen winter Er is thanfe geen afzetgebied voor boter en kaas, waardoor de voorraad opstapelt. Voor al voor boter is deze toestand hoogst on- gewenscht, aangezien de kwaliteit vermin dert. Sedert Vrijdag hebben de Amelanders geen nieuws meer ontvangen, terwijl zij nog wachtende zijn op... de kranten van Zater dag. Kazernebrand in België Vier soldaten qcdood. gewond. Vijftien Gisternacht is brand uitgebroken in een kazerne welke bezet was met een eenheid van Ardcnsche jagers en van de genie in de streek van Vielsalm (provincie Luxemburg) Twee barakken zijn een prooi der vlammen geworden, er zijn vier dooden te btereuren, terwijl vijftien militairen werden gewond. De oor zaak van den brand is niet bekend. VORST VERSTOORT REISPLAN. De drie op het IJsselmeer inge vroren schepen zullen vermoede lijk naar Amsterdam terugstoo- men. Naar wij hedenochtend te vijf uur van de rcoderij Koppe te Amsterdam vernamen, zijn de sleepbooten „Wilhelinina Goedkoop" en „Daniël Goedkoop" uit de Oranjesluizen ver trokken, ter assistentie voh de drie stoom- bootcn „Friesland, „IJsscl" en „Holland", wel ke, zooals wij elders in dit blad uitvoeriger melden, op het IJsselmeer vastzitten. Hoewel het aanvankelijk dè bedoeling was de drie schepen niinr Kampen te doen opstoomen, heeft men door de plotseling weer ingetreden vorst (het vroor hedennacht op het IJsselmeer IS gr.) van dit voornemen moeten afzien, omdat de reederij het risico niet wil loopen, dat do schepen, eenmaal te Kampen aangekomen, daar gedurende een langere vorstperiode zouden moeten verblij ven. Bovendien is het de vraag of er in de haven van Kampen op het oogenblik wel lig plaats voor de schepen' is. Er is derhalve besloten om zoodra de bei de sleepbooten.contact met de schepen heb ben gekregen, ze gezamenlijk te laten opstoo men naar Amsterdam. In geen geval zal dit een gemakke lijke reis worden. Bij open zee zou de reisduur ongeveer 3Va uur bedragen, maar het is thans niet met benade ring te zeggen hoeveel tijd thans het zich een weg banen door het steeds sterker wordende ijs, dat eën dikte heeft van 27 tot 33 c.M., in beslag zal nemen. Indien alles naar wensch gaat, vertrouwt men dat er kans is dat de schepen heden avond Alpsterdam zullen kunnen bereiken. Bewoners vluchten voor gra naatscherven. De „Luxemburger Zeitung" schrijft: Het plaatsje Schengen kali maar niet tot rust komen. Nadat Maandagmorgen drie bommen schade hadden toegebracht aan huizen gelegen op den Luxemburgschen oever van de Moezel, is Maandagmiddag 'n zwaar artillerievuur losgebarsten, toen de' Franschen ditmaal het station van Perl tot hun doelwit gekozen hadden. Het vuren was zoo hevig, dat een ware regen van granaatscherven neerdaalde op de daken van Schengen. De meeste bewo ners van dit Luxeniburgsche stadje na men. de vlucht. Tegen 6 uur desavonds was het de beurt aan de Duitscliers om Apach onder vuur te nemen. De bewoners van Schengen verklaren eenstemmig, dat zij sinds liet uitbreken van den oorlog nog geen rustig uur beleefd nebben. Belga meldt, dat tien granaten in de wijn gaarden op de Markusberg in de onmiddel lijke omgeving van Schengen zijn terechtge komen. Gelukkig werd alleen matericele schade aangericht. De jacht op leden van het „Christelijk Front" in Amerika. Men venvacht, dat binnenkort nog meer leden van het „Christelijk Front", de onder het mom van Christendom werkende nazi organisatie in de V. Staten, gearresteerd zullen worden. Het schijnt tot nu toe, dat twee personen de leiders waren van deze organisatie, welke aan gelijke regels ge hoorzaamde als dergelijke organisaties in andere landen. De aandacht van de autoriteiten wordt vooral getrokken dor een geheimzinnig per soon, die over verschillende namen be schikt en wiens nationaliteit onbekend is. De politie verohderstelt dat deze man in werkelijkheid Arnock heet en uit Weenen afkomstig is, nij zou reeds in 1929 in do Vcreenigde Staten veroordeeld zijn'wegens het dragen van een verboden wapen en hij zou in Frankrijk, België en Engeland uit gewezen zijn wegens spionnage. „Arnock" keerde in Juli 1939 naar do Vereenigde Sta ten terug en nam actief deel aan de orga nisatie van de antisemietische en anti-com munistische beweging, het „Christian Front". De organisatie heeft vertakkingen in vele steden van de Vereenigde Staten en de poli tie wachtte op nadere inlichtingen om in te grijpen. Het besluit van de terroristen om. aanslagen te gaan plegen, was voor de poli tie aanleiding in te grijpen, niet omdat zij de revolutionaire beweging al ernstig- op vatte, doch omdat de actie ongelukken had kunnen verwekken. Tweede luchtverbinding tusschen Oost-Duitschland en Zuidoost- Europa of Scandinavië, De Deutsche Lufthansa deelt mede, dat de lijn Berlijn-Moskou op Zaterdag 20 Ja nuari door de Deutsche Lufthansa en de Sowjet-Russische Aeroflot geopend wordt. De lijn zal dagelijks, ook des Zondags, in beide richtingen bevlogen worden. Behalve passagiers, zullen, evenals op alle andere lijnen, ook post en vracht vervoerd worden. De vliegtuigen, die om 11 uur 45 uit Berlijn vertrekken, komen om 15 uur 50 plaatselij ken tijd den volgenden dag in Moskou aan. In omgekeerde richting vertrekken de toe stellen om 10 uur 45 uit Moskou en komen den volgenden dag om 11 uur 05 in Berlijn aan. Door de tusschenlandingen in Dant- zig en Koningsbergen zal een tweede lucht verbinding tusschen het Oost-Duitsche ge bied en b.v. Weenen. resp. Z. Oost-Europa of Denemarken, en Zweden tot stand komen. Een spoorwagenpark wordt verdeeld Het voormalig Tsjecho Slowaaksch spoorwegmateriaal aan het protec toraat, Slowakije en Hongarije. Als resultaat van de onderhandelingen over de vcrdeeling van het wagenpark van de voormalige Tsjecho Slowaaksche spoor wegen wordt thans gemeld, dat het protec toraat 78.5 pet. en Slowakije 21.5 pet, van het wagenpark zullen ontvangen. Het Hongaarsche aandeel, overeenkomstig de aan dit land afgestane gebiedsdeelen be draagt 31.5 pet. van het Slowaaksche aan deel. Slowakije krijgt in totaal 13.000 goede renwagons, locomotieven en personenrijtui gen. Duitsche jaarmarkten gehandhaafd Ook deelneming aan de jaarbeurs te Utrecht. Van bevoegde Duitsche zijde wordt medegedeeld, dat alle groote jaar markten van internationale beteeke- nis Leipzig, Weenen, Praag, Keu len, Breslau en Koningsbergen ook dit jaar gehouden zullen worden. Bovendien zal Duitschland deelne men aan een aantal buitenlandsche jaarmax-kten, in de eerste plaats aan de voorjaarsbe'urzen te Utx-echt, Brus sel, Zagreb cn Belgrado. Ik weet altijd raad!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6