Messerschmidt WILDRIJK WAAR MOET DAT BEEST NAAR TOE? Drogisterij één vuurzee Wieringermeer in den ban van den strengen winter* Ingezonden moet behouden! Donderdag 25 Januari 1940 Tweede blad Om* Oost .De droom van een jachtvlieger" 't Is geen plezier om veehouder te zijn! Op een reis naar Zuid-Banjoewangi ver toefde de M.-redacteur van de Ind. Crt. op de landkolonie Kesilir bij den Frieschen boer, den heer Boonstra. De redacteur ver telt: Een Messerschmidt 109 wordt van munitie voorzien. voor het richten en schieten uitstekend. Ik heb een groot aantal Britsche, jachtvliegtui gen; Hawker Hurricane en Spit fire .gezien. Maar ik zou steeds aan de Me 109 de voor keur geven 7' Het vliegtuig moet voortdurend verjongd worden. Tot zoover liet verslag van den Amerikaan, dat bewijst dat de Messerschmidt wel dege lijk uitstekende jachtvliegtuigen zijn. Op merkelijk is nog, dat dit toestel bijna een jaar eerder in dienst kon worden gesteld dan de typen van dezelfde ontwikkeling in En geland en Frankrijk. Eerst omstreeks medio 1938 werd de Hawker Hurricane in bet En- gelsche dienstmateriaal opgenomen. Tot het bouwen in serie van de Spitfirc kon men eerst aan het einde van het jaar 1938 over gaan. Fransche jachtvliegtuigen van het type Morane Saulnier 403, resp. 406, kwanten eveneens eerst in den zomer van 1938 lang zaam bij de troepen. Ongetwijfeld hebben de geallieerden sindsdien wel alles in het werk gesteld om hun organisatorische!! ach terstand in te halen, maar onder de leuze, dat men met een luchtwapen nooit klaar is, heeft men ook hier sindsdien niet stilgeze ten. Inderdaad is het ook juist, dat, wan neer het luchtwapen een scherp wapen wil blijven, het steeds vernieuwd, steeds ver jongd moet worden. een verbod ingesteld van slachten van voor de voortplanting geschikt vrouwelijk rundvee. Een koe ntag dus alleen geslacht worden, als zij b.v. oud is, kennelijk ste riel of te ellendig om behoorlijke progeni- tuur op te leveren. Dit moet iemand consta- teeren en daarvoor dient de lange wande ling naar het onderdistrictshoofd. Men heeft er hier en daar dit op verzonnen, dat op gezette tijden de beesten gekeurd worden door den veearts, waarvoor ze op een be paalde plaats bijeengebracht worden. De beesten, die geslacht mogen wórden, krijgen dan een brandmerk en mogen dan zonder verdere toestemming (na betaling van de slachtbelasting) worden geslacht. Ook deze maatregel is echter niet afboende. Het brengen naar de verzamelplaats voor de keuring, vooral in afgelegen streken, is vaak even bezwaarlijk en wie er met zijn beest niet geweest is, moet toch later naar de ondcrdistrictshoofdplaats. Geen plezier om veehouder le zijn. Het behoeft wel geen betoog, dat in de practijk de maatregel het tegengestelde ef fect heeft van de bedoeling. Immers, het is Zijn Chineesche vrouw was bezig in den toko. Bij een kopje.koffie hoorden we aller lei geschiedenissen, zijn bedrijf betreffend, toen er een man voorbij kwam met een koe. Waar moet dat beest naar toe'? vroegen we onwillekeurig, denkend aan den heeten weg door een schaduwloos land, waar verderop geen water meer zou zijn te vinden. En toen hoorden we een geschiedenis, wel ke we eerst niet wilden geloóven, maar die bevestiging \ond bij den 'mantri-politie, bij wien we ons van de waarheid zjjn gaan overtuigen. We dragen haar op aan allen, die geroe pen zijn te besturen. De man met de koe wilde het beest la ten slachten. Hij moest daarvoor eerst een verklaring hebben, welke vijftig centen kost en die wordt afgegeven door den petinggi (dorpshoofd- Nu moet hij een slachtver- gunning hebben. Die kost f 4.30 (waarde van de koe tusschen de f 10 en f 16.) Tot zoover is alles doodgewoon, al komt ons de slachtbelasting hoog oor. De slacht- vergunnjng wordt uitsluitend gegeven door den assistent-wedono van Gambi'ran. Dat is vijfentwintig kilometer verder. Maar de vergunning wordt niet zoomaar verstrekt. Het koetje, moet meekomen. Gevolg:' een wandeling heen en weer van vijftig kilometer met een koe, door een heet en waterarm land. Daartoe is" een geleider noodig en de karwei vordert een -paar da gen. Het dier dient te eten onderweg. Het moet drinken. De man kan ook niet buiten voedsel. Dit kweekt begrijpelijke onte\ redenheid. maar bevordert bovendien de clandestiene slacht, welke op haar beurt gezagsondermij nend werkt. Natuurlijk geldt dit niet alléén voor Ke silir. Het zal zoo zijn in wijden boog oiu Gambiran en velen zullen nog verder moe ten op den lijdensweg met hun koe. Er behoort een eind aan te komen en dat zoo spoedig mogelijk. Dergelijke toestanden hooren niet meer thuis in ons maatschap pelijke leven. Tot zoover de man van de Ind. Ct. Het waarom De N.R.Crt. voegt hier aan toe: Ter verklaring diene, dat, als zoovele maatregelen, ook deze inge steld is in het belang van de bevol king, maar ondertusschen in zijn ge volgen tot een plaag is geworden. De bedoeling is n.1. te waken tegen achter uitgang van den veestapel. Daarvoor is De slager had in de afgeloopen dagen een wel zeer zware rel», om zijn klanten van „kluif en worst" te voorzien. Voor de zooveelate maal wordt hij overvallen door een sneeuwbui en om het geval nog erger te maken, raakt hij ook nog vast in een sneeuwbank. op die manier geen plezier om veehouder te zijn en wie er maar eenigszins buiten kan, begint er niet aan. De bemoeienis van de overheid in velerlei gedaante (bestuur, vee artsen) met het vee der bevolking, voort spruitende uit de beste bedoelingen, heeft in den loop der jaren, vooral vroeger, al heel wat overlast aan den veehouder bezorgd. Het vee moest en zou talrijker en beter worden, ook in streken waar een veestapel van eenige beteekenis oeconomisch geen re den, althans geen mogelijkheid van be staan had. Daaraan waren dan verbonden allerlei inspecties, onderzoekingen, tellingen, keuringen, waarvoor't vee telkens naar dik wijls afgelegen plaatsen moest worden ge dreven. Tenslotte is daar de slachtbelasting. die zooals men ziet, wel zeer hoog is. Differen- tieering naar de waarde van het beest is technisch niet mogelijk en daardoor werkt «leze belasting veelal zeer drukkend. Alcohol vat vlam. Groote brand in de hoofdstad. Gistermiddag om kwart over een werd het Willemsparkwegkwartier te Amster dam opgeschrikt door de loeiende sirenes van tal van brandweervoertuigen, die zich .spoedden naar de Sophialaan, waar op de hoek van de Saxen Weimarlaan een felle brand was uitgebroken in de drogisterij van den heer Huisingh. Toen de brandweer ar riveerde, was het winkelpand één bulderen de vuurzee. De twee groote etalageruiten waren gesprongen, en de vlammen die vrij spel hadden in de bij uitstek brandbare voorraden, lekten tegen den gevel omhoog. Ook een viertal ramen van de boven de winkel gelegen woonverdieping waren door de hitte gesprongen en zoo had het vuur gemakkelijk toegang tot de aan de voorzijde gelegen vertrekken. Dank zij het snelle in grijpen van de brandweer konden hier de vlammen spoedig worden gestuit, zoodat deze verdieping, die bewoond wordt door de iamilie Roehling betrekkelijk weinig brand schade opliep. Wel kwamen de kamers vol dikke rook te staan, welke alles zwart bla kerde. Ook enkele ramen van de tweede etage waren gebarsten, doch het vuur kon ook hier worden gekeerd. Verkoolde toonbanken. De winkel is in enkele minuten tijd ge heel uitgebrand. Alles werd grondig door het vuur vernield. De verkoolde toonban ken en winkelopstanden leverden een troos teloozen aanblik op. De brand is in een magazijntje achter de winkel ontstaan. De zoon van den drogist die op dat moment alleen in de zaak was, bevond zich achter een trap aan de andere zijde van de win kel, waar hij bezig was met het aftappen van petroleum. Plotseling hoorde hij een knal. Hij ren de de winkel in en zag toen hoe de vlam men reeds uit het magazijntje sloegen, ep zich aan den winkelinhoud mededeelden. Volgens zijn verklaring had daar een petroleumkachel gebrand in de nabijheid waarvan een flesch alco hol had gestaan, welke vermoede lijk door de warmteontwikkeling ge sprongen is, waarna de wegvloei ende inhoud vlam had gevat. De heer H. Huisingh Jr. kon zich gemak kelijk in veiligheid stellen, evenals zijn moe der en zijn kinderen, die zich in de aangren zende woning naast de winkel bevonden. De ze woning is voor het vuur gespaard geble ven. Naar wij vernemen, was de drogist te gen brandschade verzekerd. De heer Huisingh had reeds eenige we ken geleden het ongeluk dat een hem toe- behoorend magazijn aan de Sloterkade door brand werd vernield. Verschillende autoriteiten sloegon het blusschingswerk gade. AMERIKAANSCHE VLIEGER GEEST DRIFTIG OVER HET DUITSCHE JACHTVLIEGTUIG. [(Van onzen Berlijnschen correspondent.) BERLIJN'. Bij de luchtslagen boven de Oostfriesche eilanden en Helgoland komt het steeds weer tot krachtmetingen tusschen de Britsche bommenwerpers van het type Bristol-Blen- heim en de Duitsche jachtvliegtuigen van .liet type Messerschmidt Me 109 en in den Jaatsten tijd ook van het type Messcher- schmidt Me 110. Over dit laatste type is, zoo als bekend, een sensationeele woorden strijd uitgebroken. De Britten beweren in het bezit te zijn gekomen van de construc- tie-teekeningen van deze machines, terwijl de Duitschers verklaren, dat de Engel- sche niededeeling op niets anders dan bluf berust. Daarmede is echter de woordenstrijd, die steeds onmiddellijk pleegt te beginnen, zoodra een Bristól-Blenheim en een Mes serschmidt weer eens met elkaar in botsing zijn gekomen, nog niet ten einde. Want tel kens na zoo'n gevecht beweren de Engel- schen, dat nu weer eens gebleken is dat de Britsche machines huizenhoog uitsteken bo ven de Duitsche, terwijl de Duitsche bla den op hetzelfde oogenblik uit het verloop .van 't .gevecht precies de tegenovergestel de conclusie meencn te kunnen trekken. De waarheid in het midden? De waarheid ligt bij een dergelijken woor denstrijd meestal in het midden. Ongetwij feld is de Britsche BristolBlenheim een (bommenwerper van uitstekende practischc kwaliteiten, maar anderzijds is ook de Duit sche Messerschmidt een van de beste, zoo- al niet hèt beste jachtvliegtuig van de we reld. Vooral de Messerschmidt Me 109 over de ervaringen, die met de Messchcrmidt Me 110 zijn opgedaan, is nog weinig bekend immers, deze machine heeft reeds vóór den oorlog prestaties volbracht, die van zijn hooge strijdwaarde getuigen. Deze machines, de eerste van de moderne ontwikkelings richting (laagdekker met intrekbaar lan- dlngsstel), behaalden op de groote internati onale luchtvaartwedstrijden te Zürich in Augustus 1937 alle overwinningen. Een op merkelijk buitenlandsch oordeel over de Me 109 stamt uit liet jaar 193S, een oordeel, dat te belangrijker is, wijl het uitgesproken werd door een vlieger, die met de Me 109 zelfs een vlucht gemaakt had. In Juli 1938 bracht een van de bekendste Amerikaan- sche vliegers, majoor Williams, een bezoek aan Duitschland. Daar ontmoette hij zijn ouden vriend Udet en bood dezen aan, zijn nieuwe machine „Gulfhawk", die tot op dat oogenblik nog door niemand anders dan Williams zelf bestuurd was, eens te probee- ren. Het was een aanbod, dat uit dien geest van kameraadschap voortsproot, welke tus schen vliegers bestaat en hen voor eenige oogenblikken zelfs van den plicht der ge heimhouding kan ontheffen. Een enthousiast Amerikaansch oordeel. Udet had indertijd met een „Gulfhawk" gevlogen en aarzelde daarom niet, de vriend schappelijke geste van den Amerikaan te be antwoorden. Hij bood Williams de Me 109 aan voor een half uur. Zoo ontstond het wel uiiieke oordeel, dat Williams in de Ameri- kaansche pers publiceerde: „Ik vloog heden met de Messerschmidt Mc 109", aldus seinde Williams op 13 Juli naar Amerika, „het nieuwste jachtvliegtuig van het Duitsche luchtwapen en ik ben buiten eenige Duit sche vliegers de eenige, die met deze schitterende machine gevlogen heeft. Ik ge loof, dat mij deze toestemming gegeven werd, omdat men gaarne de meening van een neutraal vlieger wilde hooren. Mijn ge- heele leven is gewijd geweest aan de ont wikkeling van het jachtvliegtuig, waarbij het machinegeweer op het vliegtuig inge bouwd was en men slechts met het vlieg tuig zelf kon richten. Ik ken de maximum snelheid van de Messerschmidt Me 100, maar ik wil het geheim niet prijs geven. Ik moet echter zeggen, dat ik (ik houd de Me 109 voor het snelste, in serie gebouwde jachtvliegtuig ter wereld en gelijktijdig voor het best manoeuvreerbare bij alle snelheden) buitengewoon verrast was over zijn geringe landingssnelheid. Inderdaad vormt deze ma chine het beste compromis ten aanzien van maximumsnelheid, manoeuvreerbaarheid en landingssnelheid, dat ik ooit aanschouwd heb. Ik vloog haar steil omhoog, maakte loopings, bochten, en jaagde haar langs den ganschen hemel. De Me 109 is de droom van den jachtvlieger. Bovendien is het gezicht IEDEREEN KAN DAARTOE MEEWERKEN. De aandachtige lezers zullen zich nog wel het mooie artikel in deze courant herinneren over de schoonheden van het bosch Wildrijk in Zijpe, bij Sint Maartensvlotbrug, langs den Belkmerweg, welk bosch door de Stich ting „Het N'oordhollandsch Landschap" indien mogelijk zal worden aangekocht om als Natuurmonument te worden behou den, om te voorkomen, dat het gerooid zal worden. De voorbereiding tot de uitvoering van dit plan eischte veel tijd, want velerlei moeilijkheden moesten wor den overwonnen, maar thans is het zoo ver dat getracht moet worden, voldoende samenwerking te krijgen, teneinde het benoodigde geld voor den aankoop bijeen te brengen. Deze aankoop is het eerste werk van ge noemde Stichting en als zoodanig is het een mooi begin en wanneer het mag slagen een gunstig voorteeken voor het vele goede wat in deze voor onze provincie is te doen. Genoemde organisatie stelt zich ten doel, om naast de Vereeniging tot behoud van Natuurmonumenten in Nederland mooie stukken Natuur, die dreigen verloren te gaan. door aankoop of pacht, te behouden tot verhooging van de schoonheid van het landschap. Het 17 H.A. groote bosch „Wildrijk" ver dient als zoodanig aller steun, opdat het door de Stichting kan worden aangekocht. In ons weinig boschrijkc Noordelijk deel van Noordhoiland is dit bosch wel iets zeer bijzonders en daarom reeds de moeite waard, behouden te worden. Het is geen bosch van overweldigende grootschheid maar het is een lief bosch, dat voor elke natuurliefhebber aantrekke lijk is. Ik hoop dat velen dit met mij zoo zullen aanvoelen en bereid zijn dit plan Een kijkje in een der fraaie lanen van „Wildrijk". finantieel te steunen, wat mogelijk is door het schenken van giften groot of klein, al naar men er voor overheeft en kan mis sen of door deel te nemen in de obligatic- leening, tegen een rente van 2% procent uit te geven in obligaties van honderd gulden. Ik hoop op velr medewerking, omdat ik weet dat velen voelen voor het behoud van deze en dergelijke mooie stukken natuur, die de schoonheid onzer provincie vergroo- ten en het leven van de natuurliefhebbers dagelijks vermooien en verrijken; daarom, werkt allen mee. Het is ook mogelijk lid van de Stichting te worden en daardoor haar werk te steunen tegen een contributie \an f2.50 per jaar of meer al naar men wil geven. Een groot aa.i tal leden beteekent een geregelde en krach tige steun. Men kan zich daarvoor aanmelden bij on- dergeteckende, ook voor eventueele bijdragen waarvoor men zich ook kon wenden tot den Penningmeester der Stichting. Mr. W. C. van Heuven, Keizersgracht 636 te Amster dam (C.) of te storten op de Postrekening no. 299215 van de Stichting Het. N'oordhol landsch Landschap te Amsterdam. G. NOBEL, Lid van het Dagelijksch Bestuur. Lutjewinkel, 24 Januari 1940.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5