KRIJGT ONZE MARINE Terschelling geïsoleerd treinbotsing DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER veroorzaakt Reiger te Alexandrië ONBEWAAKTE EISCHT 3 MENSCHENLEVENS Bange, nacht aan de Waal Onderkoning stelt Mohammedanen gerust wc Witi Laan. Schaden, Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. WOENSDAG 7 FEBRUARI 1940. 84e Jaargang. No. 11106. Ü'»f|öve ifec N.V. IKtg.-Mif. «Hollands Nwxdefixvertier" 4 Personentrein uit IJmuiden bij Haarlem op stilstaan- den goederentrein geloopen Koelbloedig optreden van den hoofdconducteur Treinbestuurder gewond. - enkele reizigers kregen lichte kwetsuren. beide hoofdsporen versperd. Gisteravond omstreeks negen uur is de omgeving van het stations emplacement te Bloemendaal opgeschrikt door den dreunenden slag van een treinbotsing. Vermoedelijk tengevolge van den mist is op het gedeelte van het emplacement, waar de spoorlijn naar het noorden buigt, de electrische trein nr. 2660, welke om 20.36 uur uit IJinuiden vertrokken was, met vrij groote snelheid op een goederentrein geloo pen, welke vermoedelijk bij de kruising stond te wachten totdat het signaal veilig zou zijn. De ravage, welke werd aangericht, is zeer groot. De voorste rijtuigen van den personentrein werden ernstig be schadigd. Beide hoofdsporen van de lijn Haarlem—Bloemendaal IJmuiden en Uitgeest werden versperd. Het bleek, dat de bestuurder van den elec- trischen trein verwondingen had opgeloopen en dat enkele reizigers lichte kwetsuren hadden gekregen. Het personenverkeer tusschen Haarlem en Bloemendaal werd na het ongeluk onderhou den door autobussen van de N.Z.ll.T.M. Van Bloemndaal af kon het treinverkeer in noordelijke richting normaal doorgung vin den. Het ongeluk geschiedde op ong. 300 m. van den overweg aan de Klcverlaan. Even voor dat de trein, welke om 8.55 uur te Haarlem moest aankomen, den overweg was gepas seerd, was daar een goederentrein in de richting Haarlem. De trein zou over de zg. verbindingsbaan naar het goederenstation te Haarlem gaan. Door tot nog toe onbe kende oorzaak ontspoorden de vier laatste wagons van den goederentrein, namelijk twee ledige open kolcnwagons en twee ba gagewagens, waarvan er slechts een geladen was. KOELBLOEDIG OPTREDEN VAN DEN HOOFDCONDUCTEUR. De hoofdgeleider van de goederen trein, de lieer M. Steensma uit Am sterdam, trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hij het groote gevaar, dat de ontspoorde wagens opleverden voor den achter hem ko menden personentrein. Hij greep on middellijk een roode lamp en liep den naderenden electrischen trein tegemoet. De weersomstandigheden werkten echter niet mee. De dichte mist, die reeds tweemaal 24 uur het spoorwegverkeer teisterde, be lemmerde aanzienlijk het uitzicht en de bestuurder van den personen trein, de heer Wasmus uit Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoewel dit om ongelukken te voorkomen, te laat was, het roode licht, EEN DAVERENDE SLAG... De afstand tusschen het door de ontspo ring versperde spoor en de met alle kracht remmende personentrein was te gering om nog een botsing te vermijden. De wagenbe stuurder stelde alles in het werk, doch het mocht hem niet gelukken, den trein tijdig tot stilstand te brengen. Met een daverenden slag. die tot ver in den omtrek gehoord werd, liep de trein op de ontspoorde goederenwagons. De bestuur derscabine van den personentrein werd zeer ernstig beschadigd en de wagenbe stuurder liep een vleeschwonde op aas den kaak. In den personentrein bevonden zich on geveer vijfentwintig menschen. Geen en kele reiziger hééft ernstig letsel opgeloopen. in den tweeden wagon zat mevrouw van Os uit Heemstede. Zij had een lichte wonde aan de rechterknie en is naar de Diacones- seninrichting vervoerd. De elfjarige jongen H. Moser bleek zeer te zijn geschrokken en moest later ter observatie naar het zieken huis worden gebracht. De wagenbestuurder behoefde niet in het ziekenhuis te worden opgenomen en kon naar zijn woning V- Haarlem terugkceren. De vier goederenwa gens zijn er minder goed afgekomen dan de personentrein, want van dezen laatsten zijn behalve de bestuurderscabine slechts enkele ruiten beschadigd en de trein bleef jn de rails staan. Van den goederentrein is een wagon grootcndeels vernield. SPOEDIGE HULP. Een opruimingswagen met personeel uit Amsterdam was kort na het ongeluk ter plaatse. Er bestond gegronde hoop. dat de versperring voor vanochtend zal zijn opge ruimd. Naar de oorzaak van dit ongeval zal. zooals vanzelf spreekt, door de spoorwegen een uitvoerig onderzoek worden ingesteld. GEBREK AAN BRANDSTOFFEN EN AARDAPPELEN. Noodtoestand te Uitdam Bewoners ten einde raad De postboot „Noord Nederland", welke de verbinding tusschen Terschelling en Harlin- gen onderhoudt, heeft gistermorgen, in te genstelling met de bestaande plannen, geen nieuwe poging gedaan het ijs te breken. De dikke mist, welke gistermorgen over de wad denzee hing, heeft het uitvaren onmogelijk gemaakt. Ook het vliegtuig van de K.L.M.. dat gister morgen een tiental passagiers van het eiland had zullen halen, kon door den mist nietko men. Terschelling is nn reeds vijf dagen geïsoleerd. De gevolgen beginnen zich te doen voelen. Reeds heerscht een gebrek aan brandstoffen en aardap pelen, terwijl verschillende winkels door hun voorraad zout en boter heen zijn. De „Noord Nederland" zal zoodra de weersomstandigheden dit toelaten, een nieuwe poging onderne men, den vasten wal te bereiken. Evenals Terschelling heeft ook Vlieland de afgeloopcn dagen geen verbinding met den vasten wal gehad. Heden zal dc postboot pogen Ilarlingen te bereiken. Militairen over het ijs van naar Lemmer. Urk Onze Oost Matrozen buiten hun boekje Drie zwaar gewonden tengevolge van ergerlijk optreden. Te Batavia heeft een tweetal Europeesche matrozen, nadat zij flink op stap waren ge weest, met geweld een Chineeschen bestuur der van een particulieren auto uit zijn wa gen gehaald, waarna zij er zelf met den wa gen vandoor gingen. De tocht eindigde, nadat zij eerst door een fietsenstalling waren ge reden, in een heg hij liet pandhuis op Glo- dok, waarbij drie inlanders zwaar werden gewond. De matrozen zijn, naar de N. R. Ct. meldt door de politie aan de marine-autori teiten overgegeven. Besluit zou reeds zijn gevallen De parlementaire medewerker van de Tel. verneemt, dat onze minister raad in zijn gisteren gehouden bij eenkomst welke eerst in den voor avond was afgeloopen, een beslis sing heeft genomen in zake de ver sterking van de Indische marine. Wij konden, aldus de corr. ter be- voegder plaatse geen bevestiging krij gen van het gerncht dat de regee- ring zich-in hoofdzaak zou hebben vereenigd met het advies der deskun dige marinecommissie, welke in den zomer den bouw van drie slagkrui sers en uitbreiding en versterking van de vlootbases te Soerabaja heeft aanbevolen. Er zal weldra een uitvoerig communiqué over deze aangelegenheid worden uitgegeven en in afwachting hiervan bleek het niet mo gelijk in officieele kringen nadere mededee- lingcn te verkrijgen. Vragen in de Tweede Kamer. Intusschen heeft liet Tweede Kamerlid, de heer Bajetto dc volgende vragen gesteld aan den minister van Defensie: 1. Is het waar, dat dezer dagen in een persbijeenkomst, waartoe de uitnoodiging was uitgegaan \an den Chef van den Marine staf, medcdeelinge.n zijn gedaan over dc Ko ninklijke Marine, welke niet anders be schouwd kunnen worden dan als een propa ganda voor het z.g. slagkruiserplan? Indien de voorgaande vraag in beves tigenden zin moet worden beantwoord, heeft de minister dan aanleiding gevonden te overwegen of liet toelaatbaar moet worden geacht, dat, hangende een over bedoeld vraagstuk door rcgcering en volksvertegen woordiging te nemen beslissing, aldus door een officieele, aan het gezag van de regee ring onderworpen instantie, getracht wordt invloed te oefenen op de openbare meening? Zoo ja, tot weike conclusie heeft deze over weging den minister geleid? Evenals eergistcr heeft dc garagehouder Slump uit Lemmer ook gister met twee per sonenauto's vijftien militairen van Ürk over het ijs naar Lemmer vervoerd, vanwaar zij zicli naar hun garnizoenen moesten begeven. De auto's deden ongeveer een uur over deze reis. Het ijs tusschen Lemmer en Urk is van dien aard. dat een vrachtdienst op dit traject ondanks den ingetreden dooi thans nog regel, matig gereden kun worden. Uitdam nog steeds geisoleerd. Het dorp Uitdam bij Amsterdam is nog steeds volkomen onbereikbaar voor alle ver keer. De toestand is zelfs nog ernstiger ge worden. Kon men tot nu toe over het ijs en over liet land met een slede Broek in Wa terland na een moeilijken tocht bereiken, ook dit is thans niet moer mogelijk. Het ijs is tengevolge van den dooi en de bemaling door het Hoogheemraadschap Waterland on betrouwbaar geworden. Het rnaken van een dergelijkcn tocht zou daarom levensgevaar lijk zijn. De burgers hebben elkander tok nu toe zooveel mogelijk geholpen, doch de voorraad levensmiddelen en brandstoffen raakt uitge put. Ten einde hierin te voorzien, hebben verscheidene Uitdammers, die niets meer in huis hadden, een tocht van 16 k.m. over den kruin van den zeedijk naar Monnikendam gemaakt. Zij konden echter maar een kleine hoeveel beid van het bcnoodigdc meenemen en had den bovendien vele uren noodig daar dc dijk zeer moeilijk begaanbaar is. DE RIJKSWEGEN zijn in verschillende provincies weer berijd baar. De binnenwegen blijven nog slecht. De zware mist heeft de herstelwerkzaamheden zeer gehandicapt. De geineentcveren te Am sterdam liggen nog stil. Gistermorgen hebben twee booten van den Zaandamschcn bootdienst, in samenwerking met de „Meppel 2" van de reederij Koppe, met veel moeite den vaarweg Amsterdam- Zaandam opengebroken. Hedenochtend zal de passngiersdienst vol gens do normale dienstregeling worden her- rat. Indische begrooting 1941 gunstiger? Accent op d-efcnsie-uitqavcn. Op grond van de voorloopig beschikbare gegevens zijn naar de Tel. niPldt, de ver wachtingen ten aanzien van de Indische landsbegrooting 1941 niet zoo ongunstig, hoewel in vele opzichten onzekerheid e-cn beteckenisvollc factor is. Ook bij deze be grooting zal liet accent vooral vallen op de uitgaven van de defensie. Binnenkort zullen ten behoeve van de defensie aanvul- lingsbegrootingen voor het jaar 1940 wor den ingediend. INSPECTEUR GEMMEKE ONTSLAGEN Eervol maar niet op verzoek. De Amsterdamschc inspecteur van politie, M. J. M. Gemmekc, wiens woning ter be schikking van de uniformen-smokkelaars heeft gestaan, is door den hoofdcommissaris na een ingesteld onderzoek ontslagen. Het ontslag is verleend met de opmerking: eervol, niet op verzoek. Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINTi Verwachting: Mistig of nevelig tot betrokken, geen neerslag van betcekenis, meest zwak ke wind uit Zuidelijke rich- j tingen, in het Noorden tem peratuur om het vriespunt tot lichte dooi, in het Zui den lichte tot matige dooi. Vandaag de laatste étappe De „Reiger" is te Alexandrië gistermiddag om 15.20 aangekomen, en de passagiers heb ben daar overnacht. Hedenmorgen vroeg zou de reis worden voortgezet, voor dc laatste étappe, naar Na pels. Aan boord Is alles wel. EENHEIDSJURK IN DUITSCHLAND Alle Duitsche vrouwn hetzelfde gekleed. DE HEEREN IN JASSEN MET 1 RIJ KNOOPEN. Het Derde Rijk zal binnenkort, zeer waar schijn lijk reeds vóór het a.s. voorjaar, een ecnhcidsjurk voor vrouwen en meisjes in voeren. Deze jurk zal in drie verschillende kleuren worden gefabriceerd, nl. zwart, rood en bruin. Het model zal zeer eenvoudig zijn. niet alleen om slof, maar bovenal om naai garen te Sparen, waarover men slechts in zeer beperkte mate beschikt. Ook de hccren der schepping zullen een offer moeten brengen. Een colbcrtcostuum niet twee rijeii knoopen mag in de confectie niet meer worden vervaardigd, natuurlijk om redenen van stofbesparing. Een kleer maker staat men nog toe ook costumcs met twee rijen knoopen af te leveren. In vakkringen hoort men thans, dat er in beginsel nop slechts in zeer speciale ge vallen een bon voor jas of mantel zal wor den verstrekt. Het criterium volgons hetwelk der gelijke klecdingstukken in de toe komst nog zuilen worden toegestaan, zal vermoedelijk dit zijn: biedt een "oude jas of mantel voldoende be scherming tegen de kou. ja of neen? IIoc het kleedingstuk er verder uit ziet. of het gestopt of versteld is, speelt geen rol, zooais Goering ove rigens in zijn groote rede in de eer ste dagen van den oorlog reeds dui delijk te verstaan heeft gegeven, vol gens het Hsbl. Met ingang van de volgende maand zullen er ook kleerenkaarten worden uitgegeven voor babykleertjes, die tot u toe in princi pe vrij, maar in de praktijk vrijwel niet te krijgen waren. Het is voorschrift, dat baby kleertjes in liet vervolg zooveel mogelijk „op den groei" gemaakt of gekocht worden, op lat z'c zoo lang mogelijk mee kunnen Vrceselijk onqcluk bij Bcrqen- theim in Overijsel. Drie perso nen qcdood. Op den onbewaakten overweg te Bergentheim is gistermiddag om streeks drie uur een droevig on geluk gebeurd, waarbij arie per sonen het leven hebben gelaten en twee andere personen zijn gewond. De familie Helleman uit Bergentheim ke«.- de per auto terug van de begrafenis van een achttienjarigen zoon. Nabij den over- weg verliet de chauffeur de auto. ten einde na te gaan of hij veilig kon pnssceren. Ver moedelijk door den mist heeft hij den nade renden trein ZwolleGocvorden niet opge merkt. Althans de man stapte weder in zijn wagon en reed door. Op den overweg werd de auto vervolgens door den trein gegrepen. De bestuurder van de auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg, werd op slag gedood, evenals mevrouw Helleman en haar 25-jarige dochter. Mevrouw Olsman en een 17-jarige doch- ler der familie Helleman liepen verwondin gen op en moesten naar het ziekenhuis te AmbtHarden berg worden overgebracht. Na ccnig oponthoud heeft de trein de reis voortgezet. Bijzonderheden. Wij vernemen nog dc volgende bijzonder heden: Alvorens de chauffeur den wagen verliet, zette hij den motor af. Naar alle waar schijnlijkheid is dit het gezelschap nood lottig geworden. Want, nadat hij zicli over tuigd had, dat er geen trein in aantocht was, had hij enkele oogenblikkcn noodig om den motor warm te laten loopen. Mevrouw Olsman, die niet ernstige ver wondingen naar liet ziekenhuis te Stad- Hardenbcrg moest worden overgebracht, is een dochter van mevrouw Helleman Haar toestand is niet levensgevaarlijk. Zij heeft een wonde boven het oog. Het zeven tienjarige meisje bleek slechts zeer lichte wonden te hebben gekregen en kon naar dc ouderlijke woning worden overgebracht. Na dc aanrijding is dc auto een twintig tal meters door den trein meegesleurd, waarna de wagen op den berm van den spoorweg werd gcworj>en. Het ijs kruit nog niet. GEVAAR VOORLOOPIG GEWEKEN. In Rijks waterstaatkringen heeft men gedurende den nacht en den ochtend met groote spanning de gedragingen van de rivier de Waal gadegeslagen. Zondagmiddag laat had men uit Duitschland bericht >ntvangen, dat de Moezel over een afstand van ruim negentig kilome ter was opengebroken. De losse Ijs massa's kwamen met groote vaart den Rijn afzakken en nu moest men maar afwachten, wat er zou gebeu ren, wanneer dit ijs zou stooten te. gen den vasten ijsdam te Wezel, welke zich voortzet over de groote rivieren in ons land. Het was immers mogelijk, dat door den geweldigen schok de vaste ijsdam zou gaan kruien en in verband met den hoogen wa terstand stond dan nns land ernstig gevaar te wachten. Te Lobith, in dc vluchihavcn bijvoorbeeld, liggen 200 schepen en liet wa ter stond gisteravond reeds zoo hoog, dat er kans bpstond, dat het kruiende ijs over den havemlam zou komen cn dc schepen zouden worden beschadigd, Ook te Nijmegen verkeerde men in span ning, want liet water, dat den laatsten tijd sterk is gestegen, bereikte reeds den hoven- kant van de kade en bij kruien van het ijs zou dit ongetwijfeld tegen dc pakhuizen aan den wal aankomen cn ook hier zeker groote schade aanrichten. Ontspanning! Gistermorgen'otn half elf kwamen bij den Rijkswaterstaat berichten binnen, dat het ijs, dat van den Moezel afkomstig was. op den ijsdam te Wezel zat vastgeloopen. Het ijs van dezen dam was nirt in beweging ge komen cn men kon hieruit constateeren, dat het gevaar voor het oogenblik is geweken. Dc ijsmassa hooft zich vastgezet en -het is niet waarschijnlijk, dat zij hier spoedig los zal raken. Vermoedelijk zal, wanneer de dooi aanhoudt, het ijs wel gaan kruien, maar het is te verwachten, dat het hoogo water geleidelijk zal afnemen, zoodat het kruiende ijs weinig gevaar zal opleveren. Rijkswaterstaat kan thans rustig doorgaan het ijs aan de bcnedenloopen van de rivie ren open te breken en slaagt men erin dit tijdig in beweging te krijgen, dan is er in het geheel geen gevaar meer, wanneer het ijs boVen gaat kruien. Vordert men met dit werk niet snel ge noeg, dan loopt men de kans, dat van den bovenloop van Lobith af het ijs gaat kruien, •naar gevaar is hier voorloopig nog niet aan erbonden. Tusschen Lobith en Gorkum zit de rivier log vast. Het water stijgt ongeveer met drie centimeter per uur. Pe standen bij Lobith •n Nijmegen bedroegen vanmorgen resp. 13.95 en 10.40 meter, gisteren waren deze •standen: 13.55 en 10.21 meter. Dusseldorp en Ruhrort meldden vanmor gen een was van resp. 97 en 108 cm.„ Wezel zelf gaf ecu was op \an Z cm. Britsch Indië Met belangen der minderheden wordt terdege rekening gehouden. Na het onderhoud, dat dc Onderkoning gisteren heeft gehad met den voorzitter van hel Britseh-Indische Mohammedann- sehe Verbond. Jinnah. is een communinuó gepubliceerd, waarin wordt gezegd. dat Jin nah den Onderkoning heeft gewezen op het groote belang, dat de Mohammedaan- srhe en andere minderheden hechten aan bescherming hnrer positie hij een eventu- eele rege'ine of hcsnreklngen. De Onderko ning gaf Jinnah de verzekering, dat de Rritsche regeering zich Ion volle bewust is van de noodzakelijkheid de wettige belan gen der minderheden te beschermen en fiat hij niet behoefde te vreezen, dat deze he- 'angon uit het oog zullen worden verloren. Gandhi heef» nnnr aanleiding van het on- lerhoud. dat hii Maandag niet don Onder- ':oning hoeft gehad, nog het volgende ver klaard: Wat de defensie nnngaaf. zou liet ongewapende en vreedzame lndië willen vertrouwen op den goeden wil \an de ge- heele wereld, hoewel ik toegeef, dat zooicts voorloopig slechts een illusie is. Wat de Europeesche belangen betreft, men moet den nadruk leggen op het woord Etiropeesch. Ik wil hiermee niet zeggen, dat een vrij Indië vrij zou zijn de belangen der Europeanen of andere belan gen te confiskecreu. Gandhi voegde hier aan nog toe, dat hij en den Onderkoning als vrienden waren uiteen gegaan en dat hij bereid is naar Delhi terug te keeren ter hervatting der besprekingen, wanneer de Onderkoning dat ook zou wcnschen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1