I Paravanen niet dwingend I voorgeschreven Lobith gedeeltelijk ontruimd Groote aardappelschairschte in Duitschiand De Duitsche journalist-spion Zeevisch een luxe.., Koning Winter neemt wraak op de ijsbrekers Zijn vriend neergeschoten De ijswandelaars vliegen terug Wi« RAPPORT VAN T HAAFF VERSCHENEN: Doch noodzakelijk geacht voor schepen vanaf 4000 ton IN JUNI A.S. NOG SLECHTS 100 VRACHT SCHEPEN ZONDER PARAVANEN. COMMISSIE BEVEELT AAN: REGEE- RINGSBEVOEGDHEID TOT TIJDELIJK UITV AARTVERBOD. Ter landsdrukkerij is thans voor het publiek verkrijgbaar het rapport van de bij beschikking van 8 December j.1: door den minister van Water staat ingestelde commissie, aan* wel ke is opgedragen, don minister op korten termijn van advies te dienen omtrent de vraag of en zoo ja welke maatregelen in deze bijzondere tijds omstandigheden getroffen zouden kunnen worden ter verhooging van de veiligheid van schepen en hun op varenden in verband met de heer- schcnde gevaren ter zee. Voorzitter van de commissie is de heer P. S. van 't 1-Iaaff, inspecteur-generaal voor de scheepvaart. Tot de loden behoort o.m. de heer F. J. Heeris, Schout-bij-nacht, werkzaam bij den marine staf van liet departement van Defen sie, te 's-Gravenhage. HET ADVIES. De commissie adviseert den minister: le. Een permanente commissie in te stellen, waarin naast ambtelijke instanties, zoo wel de reeders als de opvarenden zijn vertegenwoordigd, die op korten termijn ten aanzien van de veiligheid ter zee kan bijeenkomen en advies geven aan de regeering of aan regeeringsinstanties. Hiertoe zou de huidige commissie, al dan niet aangevuld, kunnen worden ge handhaafd. In spoedgevallen zou een kern dezer commissie onmiddellijk kun nen bijeenkomen. 2e. De noodige maatregelen te nemen, waar door de regeering zich de bevoegdheid verschaft een tijdelijk uitvaarverbod uit te vaardigen, indien de omstandigheden daartoe aanleiding zouden geven. HET GEVAARLIJKSTE GEBIED De commissie heeft gemeend, dat thans tot het gevaarlijke gebied gerekend moeten worden de Noordzee, de Oostzee en de At lantische Oceaan beoosten 20 gr. W.L. en benoorden 40 gr. N.B. Het advies behelst voorla tal van techni sche maatregelen, den bouw en voorziening der schepen betreffende waarvan de voor naamste wel neerkomen op eenige richtlij nen inzake de paravanen. PARAVANEN. De beveiliging, welke paravanen tegen het gevaar van verankerde mijnen kunnen bieden, hangt af van dieptestelling mijn, diepgang schip, enz. De dieptestelling van de inijn hangt weer af van het tij. Bij laag water liggen de mijnen het dichtst bij hot wateroppervlak en dit is voor de werking van de parava nen de gusstigste positie. Bij hoog water is het juist andersom. Daar staat tegenover, dat kleine schepen met geriugen diepgang en vrachtschepen in ballast met een diep gang van pl.m. 1,5 m., varen in zeeën met groot verval, juist bij hoog water ook zón der para vanen betrekkelijk veilig, omdat zijo ver de mijnen heen loopen. Het voeren van paravanen moet in die omstandigheid zelfs worden ontraden. Para vanen kunnen slechts worden toege past, indien de snelheid van het schip met uitgezette paravanen .niet minder dan ca. 9 zeemijlen per uur bedraagt, terwijl de mini mum waterdiepte, in verband met het aan dén grond loopen dor paravanen, in het al gemeen tenminste 18 M. moet zijn. Er kan wel gezegd worden, dat schepen niet een bruto inhoud van 4000 ton en groo ier met voldoende snelheid en vermogen, in liet belang van de beveiliging tegen de in den aanhef genoemde mijnen, van parava nen zouden moeten zijn voorzien. De propaganda, welke sedert 1937 door de scheepvaartinspectie en de Koninklijke Ma rine voor paravanen is gemaakt, heeft tot resultaat gehad, dat (12 stel paravanen wer den besteld, die nog vóór den oorlog geleverd konden worden. Sindsdien zijn wederom ver schillende reedcrijcn tot bestelling overge gaan, tot een totaal van 72 stel. Ifcdien, zooals verwacht mag wor den. deze para vanen vóór Juni a.s. afgeleverd zullen zijn, dan zullen op enkele uitzonderingen na, alle passa giersschepen met een bruto inhoud van 4000 ton en meer met paravanen zijn uitgerust. Ruim honderd vracht schepen met een bruto inhoud van 4000 ton en meer blijven er dan over, die niet over paravanen beschikken. De commissie is van oordeel, dat oen re ductie van de molest premie voor schepen, die met paravanen zijn uitgerust, alleszins gemotiveerd zoude zijn. De commissie heeft ook overwogen, of het voeren van pjyuvanen voor schepen met een bruto inhoud van 4000 ton en meer dwin gend zou moeten worden voorgeschreven. Zij stuitte evenwel op dc moeilijkheid, da» hot aanbrengen van de inrichting, welke voor het voeren van paravanen noodig. op sommige schepen met zeer grootc moeilijk heden gepaard zoude gaan. Dit is b.v. het ge val met alle schepen, die van een z.g. Mayer- steven zijn voorzien. Bovendien is het on mogelijk in een korte spanne tijds over een voldoen aantal paravanen te beschikken. Om deze redenen heeft zij thans van een dwingend voorschrift algezien. Nadat de commissie een noodverlichting op het sloependek heeft voorgeschreven als mede een radio-telegraaf- of telefooninstalla tie en eenige instructies heeft gegeven voor het machinekamerpersoneel, wijdt zij aan dacht aan het gezamenlijk varen en aan sluiten bij convooL GEZAMENLIJK VAREN. De commissie acht het gcwcnscht, dat de regeering zich thans reeds de bevoegdheid verschaft om het gezamenlijk varen van twee of moer schepen door het gevaarlijke gebied dwingend te kunnen voorschrijven. Een schip, dat zich bij een convooi van oen der oorlogvoerende partijen aansluit zal door de andere partij niet meer als neutraal schip worden behandeld en stelt zich derhalve bloot aan het gevaar van oorlogs handelingen. De commissie meent, dat den reeders zou moeten worden ontraden hun schepen bij ocnig convooi van een der oorlogvoerende partijen aan te sluiten. DE KOSTEN. Naar een zeer globale schatting zullen de gemiddelde kosten der aanbevolen maatre gelen per schip een bedrag van ongeveer f 6000.— uitmaken. Voor de geheele Neder- landsche koopvaardijvloot beteekent dit een uitgave van c.a. f 2.600.000.— Een aantal recdcrijen heeft reeds voorzieningen in den geest van dit advies getroffen. De kosten daaraan besteed zijn in genoemd bedrag be grepen. Ooze driekleur als stopsein Voor motorrijtuigen in hot bewa kingsgebied. De minister van justitie heeft bekend ge maakt, dat de bestuurders van alle (motor)- rij- en voertuigen verplicht zijn in 't bewa kingsgebied op de eerste vordering van een met de politiaire grensbewaking belast amb tenaar, waartoe mede behooren de grenscontroleurs, het rijtuig te doen stilhou den. Bij de uitoefening van hun functie in het bewakingsgebied, zullen de grenscontroleurs als stopteeken gebruik maken van een vlag in de nationale kleuren, 35 x 57 cm., in de witte haan bedrukt met in blauwe letters het woord politie. Spoedig met den gearresteerden Nederlander voor de rechtbank. Naar de Tel. verneemt, is de spionnagezaak tegen den Duitschen journalist D. uit Essen en den Nederlander B. uit Schicbrock, thans zoover gevorderd, dat de Rottcrdamsche rechtbank de instructie gesloten heeft en binnen enkele weken de behandeling van deze zaak voor de rechtbank te Botterdam tegemoet kan worden gezien. De beide verdachten die in het huis van bewaring te Rotterdam zijn ingesloten, zullen terechtstaan wegens overtreding van art. 100 wetboek van strafrecht, het in gevaar brengen van de Nederlandsche neutraliteit. Mr. A. T. J. Etmans, advocaat en procureur te Leiden, treedt als raadsman op van den Duitscher D. Artikel 100 van het Wetboek van Straf recht luidt: Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaar wordt gestraft: hij, die in geval van een oorlog, waarin Neder land niet betrokken is, opzettelijk eenige handeling verricht, waardoor de onzij digheid van den staat in gevaar wordt gebracht. TOESTAND BIJ DEN RUN BLIJFT ZEER GEVAARLIJK. IN DE POLDERS STAAT HET VEE REEDS IN HET WATER. Gisteravond seinde, men uit Milligen: De toestand van den Rijn wordt met het uur gevaarlijker. Om half elf bedroeg de was 15 c.M. per uur. De rivier zit nog steeds vast. Latere berichten wijzen er niet op, dat eenie ontspanning is ingetreden. Om één uur kwam er korten tijd werking in de ijs massa bij Spijk. Te Lobith. de plaats waar de Rijn in ons land komt, zijn de woningen/gelegen in de onmiddellijke nabijheid van de rivier, ont ruimd, evenals enkele buiten den dijk lig gende woningen, welke behooren bij de zich daar bevindende steenfabrieken. In verband met de groote was van het water te Trier en Keulen, verwacht men ook in Lobith een toenemende stijging van den waterstand. De Spijksche overlaat werkt thans reeds met een diepte van 73 centimeter. De huizen loopen groot gevaar, als de ijsmassa in beweging komt. Ook de schippers van de ongeveer twee honderd vaartuigen, welke in de vluchthaven liggen, maken zich over den hoogen waterstand be zorgd, omdat het gevaar groot is, dat 't ijs deze haven zal binnendringen over de slechts lage kade, welke voor de haven ligt. Vee staat reeds in het water. De onder Herwen gelegen Geitenwaardsche polder, welke reeds Donderdag voor een deel ondergeloopen is, ligt eveneens in de gevaarzone. Het vee staat er reeds in het water. Met angstige spanning zien de be woners van deze streken de verdere gebeur tenissen tegemoet.. Het ijs voor Nijmegen is rustig. Het ge vaar voor kruien blijft echter onverzwakt bestaan, ondanks de vorst, als gevolg van den hoogen waterstand. Den bewoners van de Waalkado is derhalve van officieele zij de medegedeeld, dat zij hun huizen moeten ontruimen. Bij de oude aanlegplaats van de pont staat het water thans ongeveer één meter van de huizen af. Er wordt dan ook dag en nacht vanwege den Rijkswaterstaat gewaakt. Waar is de baas? Avontuur met een bouvier. Een zeventienjarige jongen te Amsterdam kreeg gisteren van zijn tante te Utrecht op dracht om een grooten, kwaadaardig uitzien- den bouvier naar een, familielid, wonende op de Prinsengracht te brengen. Hij kon met een vrachtauto meerijden en zou van het familielid na aflevering van den hond, geld voor de terugreis krijgen. Welgemoed begaf hij zich op weg, maar hoe hij ook zicht hij ban noch op de Prinsen gracht, noch in den omtrek het huis, waar de hond moest worden bezorgd, vinden. Na lang te hebben rondgezworven met het groo te, nogal lastige beest, trokken beiden ge plaagd door honger en dorst, teneinde raad naar het politiebureau aan den Singel, waar de jongen naar het hoofdbureau werd ver wezen. Daar is hij van reisgeld voorzien, om naar Utrecht terug te keeren. Prijzen soms twee d drie maal zoo hoog als gewoonlijk. De visch-aanvocr aan de IJmui- densche markt is in de afgeloopen week lang niet voldoende geweest om de vraag uit het binneneiland te dekken. Dat de prijzen enorm opliepen, ligt voor de hand. Er werden in de lHatste dagen zelfs prijzen gemaakt, die twee driemaal zoo hoog wa ren als in andere jaren om dezen tijd. Men kan dus gerust zeggen, dat zeevisch een luxe-artikel is ge worden. Kostbare minuten... Als Fratische kruisers schieten. „Een minuut vuur van de „Dunkerque" kost 1.2 milliocn francs, één minuut vuur van de „Richelicu" 2.164.000 francs," zoo zeide naar U. P. meldt, de Fransche minis Ier van Marine in een radiorede, waarin hij zijn luisteraars een idee gaf van dc kos ten van den huidigen oorlog. Hij deed daarop een beroep op het Fransche volk, om te helpen opdat het land de overwin ning zou behalen en daartoe in te schrijven op de bewapeningsleeningem Extra-brandstoffenbijslag Termijn m«t één week verlengd. De minister van Sociale Zaken heeft aan de gemeentebesturen medegedeeld, dat hij termen aanwezig heeft gevonden den tor- mijn, gedurende welken de extra-brandstof- fentocslag wordt verstrekt, met nog één weck te verlengen. Zal de opnieuw ingetreden vorst al het werk teniet doen? Het vroor gisteravond in het gebied van Lek en Merwedekanaal weer zeer behoorlijk en ernstig wordt gevreesd, dat het moeiza me werk der ijsbrekers, waaromtrent wij gisteren een reportage gaven, vergeefs za zijn geweest. De Wilhelmina Goedkoop heeft gisteren Vreeswijk bereikt en daardoor is de waterweg AmsterdamRotterdam voor krachtige slcepbooten weer bevaarbaar. Vier ijsbrekers hebben het gedeelte Rotterdam Vreeswijk opengebroken. Echter de schotsen vriezen thans weer aan elkaar en zoo zal waarschijnlijk voor de vrachtschepen een nieuwe volkomen on doordringbare ijslaag op het water komen. Noodlottig einde van twist. Twee vrienden hebben, toen zij Donder dagavond op den weg tusschen Nieuwenha- gen en Ubach over Worms aan 't wande len waren, een hoogloopendc ruzie gekre gen, die op noodlottige wijze is geëindigd. Een der jongemannen, die nogal driftig van aard is, wond zich zóó op, dat hij een revolver op zijn kameraad richtte. Het slachtoffer werd in den huik getroffen en moest in bowusteloozen toestand myar het /.iekenhuis W Heerlen worden vervoerd. De dddcr, die nog maar negentien iaar oud is, gaf zich zelf aan. De marechaussee te Nieuwenhagen sloot hem op. VERSCHE GROENTEN IN DE GROOTE STEDEN NIET MEER VERKRIJGBAAR. BEVROREN AARDAPPELEN ALS VARKENSVOER. De kolennood in Duitschiand, ten gevolge van de transportmoeilijkhe den is opgeheven. Er is nu, aldus het Hsb., nog slechts sprake van kolen- schaarschte. Het moet onwaarschijn lijk worden geacht, dat dc enorme hoeveelheden steen- en bruinkool, die de Duitsche Staatsspoorwegen in de afgeloopen weken hebben ver werkt, versch zijn gedolven. Een bloemkooltje zeldzaam... Zooals gezegd, staat het er met de levens- middelenvoorziening lang ^niet zoo voor als met de brandstoffen voorziening. Zonder over drijving kan men zeggen, dat alle soorten groenten in Berlijn en elders sinds minstens veertien dagen een onbekende luxe zijn ge worden., Epn rood kooltje of een bloemkool tje ter grootte van een flinken aardappel kan ten hoogste als de uitzondering worden be schouwd, die den regel bevestigt. Zuurkool, is vrij regelmatig te krijgen, maar dat is dan ook het eenige. Er bestaan weliswaar groote voorraden groenten in blik, maar de ze heeft men in beslag genomen en voor zoo ver er nog eenige bussen in het bezit van den kleinhandel zijn, mogen ze toch niet worden verkocht. De economische leiding beschouwt deze als een stille reserve, voor nog slechter tijden. Nu zou men overdrijven wanneer men het gebrek aan groente voor Noordoost en Oost Duitschiand een geweldig gemis zou noemen Er wordt daar voor onze begrippen onge looflijk weinig groente gegeten. Overigens ook in Beieren vormen vleesch en aardap pelen den hoofdschotel. Natuurlijk heeft de strenge vleeschdistributie de vraag naar groenten verhoogd. Aardappelen steeds schaarscher. De grootste moeilijkheid evenwel, waarmede de Duitsche huisvrouw op het oogenblik heeft te kampen is het feit, dat de aardappelen schaarscher en schaarscher worden soms hee- lemaal niet te krijgen zijn. De moeilijkheid schuilt hier niet in een tekort, maar in een transportprobleem, hoe Postvluchten op Indië Op de heenreis arriveerden giste ren de Torenvalk en de Pelikaan resp. te Jodhpur en Alexandrië; op de terugreis kwam de Buizerd te Alexandrië aan en de Oehoe te Ran- goon. V e r lo i S. G. J. Geen re bij de heerschende vorst de aardappelen bij het vervoer in goede conditie te houden. En hoewel volgens de Duitsche pers een bevroren aardappel goed eetbaar is, be merkt men toch, dat vele huisvrouwen dl bevroren aardappelen voor de varkens be stemmen... De kallen open Om ten koste van alles zooveel mogelij! toereikende hoeveelheden aardappel te kun- - nen aanvoeren, heeft men de boeren ge dwongen hun kuilen te openen. Dit moet dikwijls gebeuren bij temperaturen van on geveer 20 gr. onder nul. Om de aardappelen tegen de vorst te beschermen, worden er rondom de kuilen' groote vuren ontstoken. ryjcrjnger Waar de grond te hard was om met hou-J__ weelen te worden opengehakt, kwamen de oosterwi soldaten met dynamietpatronen te hulp. lnna pai De boeren moesten alle ruimte, waarover ze beschikten, vullen met aardappelen, die men met stroo en karton en zoo noodin ook door verwarming tegen de koude be-fc*OOlO< veiligde. Rijnland zonder één aardappell Van het probleem der Duitsche aardappel- t voorziening krijgt men pas ecnig idee, wan- j neer men er bijv. rekening mee houdt, dat^ het Rijnland op dit oogenblik feitelijk zon der een aardappel zit en geheel is aangew zen op leveranties uit Pommeren, waaëbij afstanden van een kleine 1000 km. moetei worden afgelegd. De varkensfokkerij heeft *eeds sinds geruij men tijd groote behoefte aan voederaardap- pelen, die echter onmogelijk kunnen worden j geleverd Het gevolg daarvan is dat de hor** ren hun voorraden droogvoeder danig hel ben moeten aanspreken, wat natuurlijk o zijn beurt tot tekorten zal leiden. V Bur) Hoop op Polen... COCC Men hoopt thans weldra uit de vroe gere Poolsche gebieden binnen en buiten de grenzen van het Duitsche rijk de sterk verminderde en door dc vorst ernstig beschadigde aardappel- voorraden to kunnen aanvullen. Voorloopig is men er toe over gegaan de aardappelen, welke bestemd zijn voor de in dustrie in de nieuwe oostelijke gebieden, sterk te contingenteeren en deze industrie te beperken. Dei onze hun verct ken. „Hitier heeft mij gezegd" Voor de Zweden een óoek. verboden De regecring van Zweden heeft be sloten het boek van den voormaligen president van den Senaat van Dant- zig, Rauschnigg, „Hitier m'a dit" (Hitier heeft mij gezegd), te verbie den en in beslag te nemen. Boven Sylt 150 Duitsche vliegtuigen Nieuwe aanvallen op Engelsche kust. Van het eiland Sylt, een der Duitsche lucht vaartbases, wordt groote drukte in de lucht gemeld. Om zes uur gisteravond zag men ongeveer 150 vliegtuigen tegelijk in de lucht. Een uur later zag men vijf escadril les in westelijke richting vliegen. Weer aanvallen op Engelsche kust. Gistermiddag hebben Duitsche vliegtuigen opnieuw een aanval gedaan op de Britsche Noord-Oostkust, waar zij schepen hebben gebombardeerd. Dit was de eerste aanval sedert dien van Zaterdag, waarbij de Duit schers volgens Engelsche berichten drie homvliegtuigen verloren. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt over deze aanvallen: Op 9 Februari zijn Duitsche vliegtuigaf- deelingen uitgezonden voor het verrichten van gewapende verkenning boven de Noord zee. Hierbij werden zes Britsche of in Britsch convooi varende schepen tot zin ken gebracht, of zoo ernstig beschadigd, dat zij als verloren moeten worden be schouwd. Niettegenstaande het krachtige vuur van de luchtdoelartillerie en van de vuandelijke jachtvliegtuigen wordt slechts één Duitsch vliegtuig vermist. „Men" ontfermt zich over hen. Onder de zeven passagiers, welke gister middag met het K.L.M.-vliegtuig „Mees" het eiland Schiermonnikoog verlieten, bevonden zich ook de vier dames en twee heeren, die gisteren een week geleden zulk een angstig avontuur op het ijs beleefden, toen zij trachtten van dc Groningsche kust wande lende het eiland te bereiken. De heer en mevr. Beukema uit Ulrum waren de ontbe ringen nog niet te boven gekomen. Zij zijn op het vliegveld met een ziekenauto afge haald, welke hen naar hun woning bracht. De andere vier zijn echter weer geheel her steld en volkomen gezónd. - Vlieland nit zijn Isolement ver lost. De postboot „Vlieland" is gisteren na een betrekkelijk gemakkelijke reis van Harlin- gen op Vlieland aangekomen. Aan boord be vond zich oen groote hoeveelheid post, tal rijke passagiers en een groote lading. Dc eilandbewoners, die sedert 1 Februari volkomen geisoleerd waren, hebben dus de communicatie met den wal weer weten te herstellen; Heden zal de „Vlieland" opnieuw naar Harlingen vertrekken. In verhand met do thans weer ingetreden vorst venvacht men dat deze reis wel moeilijkheden zal ople veren. Geen aardbeving, maar een ontploffing Vuurwerkfabriek te New York in brand. Een vuurwerkfabriek te New York Is ten gevolge van een ontploffing in brand gevlo gen. De vlammen verspreidden zich met groote snelheid en bereikten minstens vijf dichtbij gelegen perceelen. Alle bewoners binnen een afstand van 10 km. werden opgeschrikt en een groot aan tal hunner snelde de straat op in de mee ning, dat zich een aardbeving had voorge daan. Tot nu toe zijn er twee gewonden. De fabriek was eigendom van een inter nationale onderneming, n.1. de Golden State. Nader vernemen wij: Drie personen zijn gewond door wegge slingerde brandende deelen. De fabriek is geheel vernield, wat niet werd vernietigd door de ontploffing, is een prooi der vlam men geworden. Ook dertig gebouwen, welke rond de fabriek stonden en deel hiervan uit maakten, zijn vernield. Twaalf andere hui zen in de omgeving werden beschadigd door de weggeslingerde deelen. De oorzaak van de ontploffing is nog niet bekend. Burge van \Vii kend, d ivan Noi zijn aai provinc tot het baar v« PAD t grens v gerhori van li NOORI van dc Molenv 1 Vans met 2 daarop stukke ieder I tueele tclijk wordei Maart Wie j' Zor Uaei&al VAN VOETBAL GEEN SPRAKE. Geheel volgens de verwachting in ons nr. van gisteren uitgesproken, heeft de N.H.V.B. alle voor morgen vastgestelde wedstrijden afgelast De eerste klasse wedstrijden in het Zui den blijven vastgesteld, doch er is geen spra ke van dat één dezer ontmoetingen zal kun nen doorgaan. Het veld van N.A.C. stond b.v. Vrijdag nog geheel blank, d.w.z. niet onder water, maar „onder ijs". BILJARTEN» DE WEDSTRIJD NEDERLAND—BELGIS. Gisteravond werd begonnen met twee par tijen 7K. Piet de Leeuw speelde tegen de Sut- ter een productieve partij. Na 13 beurten had hij reeds 243 punten verzameld, waartegen over de Sutter slechts... 44 caramboles kon stellen. Na het sterke spel van onzen land genoot volgde begrijpelijker wijze een reac tie. zoodat De Leeuw voor dg 300 punten 23 beurten noodig had moyenne 13.04). De Sutter bracht het tot 132. De veteraan Jan Dommering ging kansloos tegen Baudart ten onder. De Belg liet den Arnhemmer op 174 staan en had voor 300 punten 32 beurten noodig. Sengers speelde een partijtje driebanden tegen van Belle en smaakte het genoegen den Belg met zeven punten verschil te klop* pen. Senger's gemiddelde bedroeg 0.595. Tot besluit van den tweeden avond speel de Jan Sweering een partij in het meer ge bruikelijke cadre 45/2 tegen Claeys. Onze landgenoot speelde een technisch sterke par tij en scoorde razend vlug zijn caramboles. Voor de 400 punten had hij slechts 12 beur ten noodig (moyenne 33.33). terwijl dc arme Belg op 74 punten staan bleef... Dc stand is thans 84 in het voordeel van Nederland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2