I
Paravanen niet dwingend
I voorgeschreven
Lobith gedeeltelijk
ontruimd
Groote aardappelschairschte
in Duitschiand
De Duitsche
journalist-spion
Zeevisch een luxe..,
Koning Winter neemt
wraak op de ijsbrekers
Zijn vriend neergeschoten
De ijswandelaars
vliegen terug
Wi«
RAPPORT VAN T HAAFF VERSCHENEN:
Doch noodzakelijk geacht
voor schepen vanaf 4000 ton
IN JUNI A.S. NOG SLECHTS 100 VRACHT
SCHEPEN ZONDER PARAVANEN.
COMMISSIE BEVEELT AAN: REGEE-
RINGSBEVOEGDHEID TOT TIJDELIJK
UITV AARTVERBOD.
Ter landsdrukkerij is thans voor het
publiek verkrijgbaar het rapport van
de bij beschikking van 8 December
j.1: door den minister van Water
staat ingestelde commissie, aan* wel
ke is opgedragen, don minister op
korten termijn van advies te dienen
omtrent de vraag of en zoo ja welke
maatregelen in deze bijzondere tijds
omstandigheden getroffen zouden
kunnen worden ter verhooging van
de veiligheid van schepen en hun op
varenden in verband met de heer-
schcnde gevaren ter zee.
Voorzitter van de commissie is de heer
P. S. van 't 1-Iaaff, inspecteur-generaal voor
de scheepvaart.
Tot de loden behoort o.m. de heer F. J.
Heeris, Schout-bij-nacht, werkzaam bij den
marine staf van liet departement van Defen
sie, te 's-Gravenhage.
HET ADVIES.
De commissie adviseert den minister:
le. Een permanente commissie in te stellen,
waarin naast ambtelijke instanties, zoo
wel de reeders als de opvarenden zijn
vertegenwoordigd, die op korten termijn
ten aanzien van de veiligheid ter zee
kan bijeenkomen en advies geven aan
de regeering of aan regeeringsinstanties.
Hiertoe zou de huidige commissie, al
dan niet aangevuld, kunnen worden ge
handhaafd. In spoedgevallen zou een
kern dezer commissie onmiddellijk kun
nen bijeenkomen.
2e. De noodige maatregelen te nemen, waar
door de regeering zich de bevoegdheid
verschaft een tijdelijk uitvaarverbod uit
te vaardigen, indien de omstandigheden
daartoe aanleiding zouden geven.
HET GEVAARLIJKSTE GEBIED
De commissie heeft gemeend, dat thans
tot het gevaarlijke gebied gerekend moeten
worden de Noordzee, de Oostzee en de At
lantische Oceaan beoosten 20 gr. W.L. en
benoorden 40 gr. N.B.
Het advies behelst voorla tal van techni
sche maatregelen, den bouw en voorziening
der schepen betreffende waarvan de voor
naamste wel neerkomen op eenige richtlij
nen inzake de paravanen.
PARAVANEN.
De beveiliging, welke paravanen tegen
het gevaar van verankerde mijnen kunnen
bieden, hangt af van dieptestelling mijn,
diepgang schip, enz.
De dieptestelling van de inijn hangt weer
af van het tij. Bij laag water liggen de
mijnen het dichtst bij hot wateroppervlak
en dit is voor de werking van de parava
nen de gusstigste positie. Bij hoog water is
het juist andersom. Daar staat tegenover,
dat kleine schepen met geriugen diepgang
en vrachtschepen in ballast met een diep
gang van pl.m. 1,5 m., varen in zeeën met
groot verval, juist bij hoog water ook zón
der para vanen betrekkelijk veilig, omdat
zijo ver de mijnen heen loopen. Het voeren
van paravanen moet in die omstandigheid
zelfs worden ontraden.
Para vanen kunnen slechts worden toege
past, indien de snelheid van het schip met
uitgezette paravanen .niet minder dan ca. 9
zeemijlen per uur bedraagt, terwijl de mini
mum waterdiepte, in verband met het aan
dén grond loopen dor paravanen, in het al
gemeen tenminste 18 M. moet zijn.
Er kan wel gezegd worden, dat schepen
niet een bruto inhoud van 4000 ton en groo
ier met voldoende snelheid en vermogen, in
liet belang van de beveiliging tegen de in
den aanhef genoemde mijnen, van parava
nen zouden moeten zijn voorzien.
De propaganda, welke sedert 1937 door de
scheepvaartinspectie en de Koninklijke Ma
rine voor paravanen is gemaakt, heeft tot
resultaat gehad, dat (12 stel paravanen wer
den besteld, die nog vóór den oorlog geleverd
konden worden. Sindsdien zijn wederom ver
schillende reedcrijcn tot bestelling overge
gaan, tot een totaal van 72 stel.
Ifcdien, zooals verwacht mag wor
den. deze para vanen vóór Juni a.s.
afgeleverd zullen zijn, dan zullen op
enkele uitzonderingen na, alle passa
giersschepen met een bruto inhoud
van 4000 ton en meer met paravanen
zijn uitgerust. Ruim honderd vracht
schepen met een bruto inhoud van
4000 ton en meer blijven er dan over,
die niet over paravanen beschikken.
De commissie is van oordeel, dat oen re
ductie van de molest premie voor schepen,
die met paravanen zijn uitgerust, alleszins
gemotiveerd zoude zijn.
De commissie heeft ook overwogen, of het
voeren van pjyuvanen voor schepen met een
bruto inhoud van 4000 ton en meer dwin
gend zou moeten worden voorgeschreven.
Zij stuitte evenwel op dc moeilijkheid, da»
hot aanbrengen van de inrichting, welke
voor het voeren van paravanen noodig. op
sommige schepen met zeer grootc moeilijk
heden gepaard zoude gaan. Dit is b.v. het ge
val met alle schepen, die van een z.g. Mayer-
steven zijn voorzien. Bovendien is het on
mogelijk in een korte spanne tijds over een
voldoen aantal paravanen te beschikken.
Om deze redenen heeft zij thans van een
dwingend voorschrift algezien.
Nadat de commissie een noodverlichting
op het sloependek heeft voorgeschreven als
mede een radio-telegraaf- of telefooninstalla
tie en eenige instructies heeft gegeven voor
het machinekamerpersoneel, wijdt zij aan
dacht aan het gezamenlijk varen en aan
sluiten bij convooL
GEZAMENLIJK VAREN.
De commissie acht het gcwcnscht, dat de
regeering zich thans reeds de bevoegdheid
verschaft om het gezamenlijk varen van
twee of moer schepen door het gevaarlijke
gebied dwingend te kunnen voorschrijven.
Een schip, dat zich bij een convooi
van oen der oorlogvoerende partijen
aansluit zal door de andere partij
niet meer als neutraal schip worden
behandeld en stelt zich derhalve
bloot aan het gevaar van oorlogs
handelingen.
De commissie meent, dat den reeders zou
moeten worden ontraden hun schepen bij
ocnig convooi van een der oorlogvoerende
partijen aan te sluiten.
DE KOSTEN.
Naar een zeer globale schatting zullen de
gemiddelde kosten der aanbevolen maatre
gelen per schip een bedrag van ongeveer
f 6000.— uitmaken. Voor de geheele Neder-
landsche koopvaardijvloot beteekent dit een
uitgave van c.a. f 2.600.000.— Een aantal
recdcrijen heeft reeds voorzieningen in den
geest van dit advies getroffen. De kosten
daaraan besteed zijn in genoemd bedrag be
grepen.
Ooze driekleur als stopsein
Voor motorrijtuigen in hot bewa
kingsgebied.
De minister van justitie heeft bekend ge
maakt, dat de bestuurders van alle (motor)-
rij- en voertuigen verplicht zijn in 't bewa
kingsgebied op de eerste vordering van een
met de politiaire grensbewaking belast amb
tenaar, waartoe mede behooren de
grenscontroleurs, het rijtuig te doen stilhou
den.
Bij de uitoefening van hun functie in het
bewakingsgebied, zullen de grenscontroleurs
als stopteeken gebruik maken van een vlag
in de nationale kleuren, 35 x 57 cm., in de
witte haan bedrukt met in blauwe letters het
woord politie.
Spoedig met den gearresteerden
Nederlander voor de rechtbank.
Naar de Tel. verneemt, is de spionnagezaak
tegen den Duitschen journalist D. uit Essen
en den Nederlander B. uit Schicbrock, thans
zoover gevorderd, dat de Rottcrdamsche
rechtbank de instructie gesloten heeft en
binnen enkele weken de behandeling van
deze zaak voor de rechtbank te Botterdam
tegemoet kan worden gezien.
De beide verdachten die in het huis van
bewaring te Rotterdam zijn ingesloten, zullen
terechtstaan wegens overtreding van art.
100 wetboek van strafrecht, het in gevaar
brengen van de Nederlandsche neutraliteit.
Mr. A. T. J. Etmans, advocaat en procureur
te Leiden, treedt als raadsman op van den
Duitscher D.
Artikel 100 van het Wetboek van Straf
recht luidt: Met gevangenisstraf van ten
hoogste zes jaar wordt gestraft: hij, die
in geval van een oorlog, waarin Neder
land niet betrokken is, opzettelijk eenige
handeling verricht, waardoor de onzij
digheid van den staat in gevaar wordt
gebracht.
TOESTAND BIJ DEN RUN BLIJFT
ZEER GEVAARLIJK.
IN DE POLDERS STAAT HET VEE
REEDS IN HET WATER.
Gisteravond seinde, men uit Milligen: De
toestand van den Rijn wordt met het uur
gevaarlijker. Om half elf bedroeg de was 15
c.M. per uur. De rivier zit nog steeds vast.
Latere berichten wijzen er niet op, dat
eenie ontspanning is ingetreden. Om één
uur kwam er korten tijd werking in de ijs
massa bij Spijk.
Te Lobith. de plaats waar de Rijn in ons
land komt, zijn de woningen/gelegen in de
onmiddellijke nabijheid van de rivier, ont
ruimd, evenals enkele buiten den dijk lig
gende woningen, welke behooren bij de zich
daar bevindende steenfabrieken.
In verband met de groote was van het
water te Trier en Keulen, verwacht men
ook in Lobith een toenemende stijging van
den waterstand. De Spijksche overlaat
werkt thans reeds met een diepte van 73
centimeter. De huizen loopen groot gevaar,
als de ijsmassa in beweging komt. Ook de
schippers van de ongeveer twee honderd
vaartuigen, welke in de vluchthaven liggen,
maken zich over den hoogen waterstand be
zorgd, omdat het gevaar groot is, dat 't ijs
deze haven zal binnendringen over de
slechts lage kade, welke voor de haven ligt.
Vee staat reeds in het water.
De onder Herwen gelegen Geitenwaardsche
polder, welke reeds Donderdag voor een
deel ondergeloopen is, ligt eveneens in de
gevaarzone. Het vee staat er reeds in het
water. Met angstige spanning zien de be
woners van deze streken de verdere gebeur
tenissen tegemoet..
Het ijs voor Nijmegen is rustig. Het ge
vaar voor kruien blijft echter onverzwakt
bestaan, ondanks de vorst, als gevolg van
den hoogen waterstand. Den bewoners van
de Waalkado is derhalve van officieele zij
de medegedeeld, dat zij hun huizen moeten
ontruimen. Bij de oude aanlegplaats van de
pont staat het water thans ongeveer één
meter van de huizen af. Er wordt dan ook
dag en nacht vanwege den Rijkswaterstaat
gewaakt.
Waar is de baas?
Avontuur met een bouvier.
Een zeventienjarige jongen te Amsterdam
kreeg gisteren van zijn tante te Utrecht op
dracht om een grooten, kwaadaardig uitzien-
den bouvier naar een, familielid, wonende op
de Prinsengracht te brengen. Hij kon met
een vrachtauto meerijden en zou van het
familielid na aflevering van den hond, geld
voor de terugreis krijgen.
Welgemoed begaf hij zich op weg, maar
hoe hij ook zicht hij ban noch op de Prinsen
gracht, noch in den omtrek het huis, waar
de hond moest worden bezorgd, vinden. Na
lang te hebben rondgezworven met het groo
te, nogal lastige beest, trokken beiden ge
plaagd door honger en dorst, teneinde raad
naar het politiebureau aan den Singel, waar
de jongen naar het hoofdbureau werd ver
wezen. Daar is hij van reisgeld voorzien,
om naar Utrecht terug te keeren.
Prijzen soms twee d drie maal
zoo hoog als gewoonlijk.
De visch-aanvocr aan de IJmui-
densche markt is in de afgeloopen
week lang niet voldoende geweest
om de vraag uit het binneneiland
te dekken.
Dat de prijzen enorm opliepen,
ligt voor de hand. Er werden in de
lHatste dagen zelfs prijzen gemaakt,
die twee driemaal zoo hoog wa
ren als in andere jaren om dezen
tijd. Men kan dus gerust zeggen,
dat zeevisch een luxe-artikel is ge
worden.
Kostbare minuten...
Als Fratische kruisers schieten.
„Een minuut vuur van de „Dunkerque"
kost 1.2 milliocn francs, één minuut vuur
van de „Richelicu" 2.164.000 francs," zoo
zeide naar U. P. meldt, de Fransche minis
Ier van Marine in een radiorede, waarin
hij zijn luisteraars een idee gaf van dc kos
ten van den huidigen oorlog. Hij deed
daarop een beroep op het Fransche volk,
om te helpen opdat het land de overwin
ning zou behalen en daartoe in te schrijven
op de bewapeningsleeningem
Extra-brandstoffenbijslag
Termijn m«t één week verlengd.
De minister van Sociale Zaken heeft aan
de gemeentebesturen medegedeeld, dat hij
termen aanwezig heeft gevonden den tor-
mijn, gedurende welken de extra-brandstof-
fentocslag wordt verstrekt, met nog één
weck te verlengen.
Zal de opnieuw ingetreden vorst
al het werk teniet doen?
Het vroor gisteravond in het gebied van
Lek en Merwedekanaal weer zeer behoorlijk
en ernstig wordt gevreesd, dat het moeiza
me werk der ijsbrekers, waaromtrent wij
gisteren een reportage gaven, vergeefs za
zijn geweest. De Wilhelmina Goedkoop heeft
gisteren Vreeswijk bereikt en daardoor is de
waterweg AmsterdamRotterdam voor
krachtige slcepbooten weer bevaarbaar. Vier
ijsbrekers hebben het gedeelte Rotterdam
Vreeswijk opengebroken.
Echter de schotsen vriezen thans weer
aan elkaar en zoo zal waarschijnlijk voor de
vrachtschepen een nieuwe volkomen on
doordringbare ijslaag op het water komen.
Noodlottig einde van twist.
Twee vrienden hebben, toen zij Donder
dagavond op den weg tusschen Nieuwenha-
gen en Ubach over Worms aan 't wande
len waren, een hoogloopendc ruzie gekre
gen, die op noodlottige wijze is geëindigd.
Een der jongemannen, die nogal driftig
van aard is, wond zich zóó op, dat hij een
revolver op zijn kameraad richtte. Het
slachtoffer werd in den huik getroffen en
moest in bowusteloozen toestand myar het
/.iekenhuis W Heerlen worden vervoerd.
De dddcr, die nog maar negentien iaar
oud is, gaf zich zelf aan. De marechaussee
te Nieuwenhagen sloot hem op.
VERSCHE GROENTEN IN DE GROOTE
STEDEN NIET MEER VERKRIJGBAAR.
BEVROREN AARDAPPELEN ALS
VARKENSVOER.
De kolennood in Duitschiand, ten
gevolge van de transportmoeilijkhe
den is opgeheven. Er is nu, aldus het
Hsb., nog slechts sprake van kolen-
schaarschte. Het moet onwaarschijn
lijk worden geacht, dat dc enorme
hoeveelheden steen- en bruinkool,
die de Duitsche Staatsspoorwegen in
de afgeloopen weken hebben ver
werkt, versch zijn gedolven.
Een bloemkooltje zeldzaam...
Zooals gezegd, staat het er met de levens-
middelenvoorziening lang ^niet zoo voor als
met de brandstoffen voorziening. Zonder over
drijving kan men zeggen, dat alle soorten
groenten in Berlijn en elders sinds minstens
veertien dagen een onbekende luxe zijn ge
worden., Epn rood kooltje of een bloemkool
tje ter grootte van een flinken aardappel kan
ten hoogste als de uitzondering worden be
schouwd, die den regel bevestigt. Zuurkool,
is vrij regelmatig te krijgen, maar dat is
dan ook het eenige. Er bestaan weliswaar
groote voorraden groenten in blik, maar de
ze heeft men in beslag genomen en voor zoo
ver er nog eenige bussen in het bezit van
den kleinhandel zijn, mogen ze toch niet
worden verkocht. De economische leiding
beschouwt deze als een stille reserve, voor
nog slechter tijden.
Nu zou men overdrijven wanneer men het
gebrek aan groente voor Noordoost en Oost
Duitschiand een geweldig gemis zou noemen
Er wordt daar voor onze begrippen onge
looflijk weinig groente gegeten. Overigens
ook in Beieren vormen vleesch en aardap
pelen den hoofdschotel. Natuurlijk heeft de
strenge vleeschdistributie de vraag naar
groenten verhoogd.
Aardappelen steeds schaarscher.
De grootste moeilijkheid evenwel,
waarmede de Duitsche huisvrouw op
het oogenblik heeft te kampen is het
feit, dat de aardappelen schaarscher
en schaarscher worden soms hee-
lemaal niet te krijgen zijn.
De moeilijkheid schuilt hier niet in een
tekort, maar in een transportprobleem, hoe
Postvluchten op Indië
Op de heenreis arriveerden giste
ren de Torenvalk en de Pelikaan
resp. te Jodhpur en Alexandrië; op
de terugreis kwam de Buizerd te
Alexandrië aan en de Oehoe te Ran-
goon.
V e r lo i
S.
G. J.
Geen re
bij de heerschende vorst de aardappelen bij
het vervoer in goede conditie te houden.
En hoewel volgens de Duitsche pers een
bevroren aardappel goed eetbaar is, be
merkt men toch, dat vele huisvrouwen dl
bevroren aardappelen voor de varkens be
stemmen...
De kallen open
Om ten koste van alles zooveel mogelij!
toereikende hoeveelheden aardappel te kun- -
nen aanvoeren, heeft men de boeren ge
dwongen hun kuilen te openen. Dit moet
dikwijls gebeuren bij temperaturen van on
geveer 20 gr. onder nul. Om de aardappelen
tegen de vorst te beschermen, worden er
rondom de kuilen' groote vuren ontstoken. ryjcrjnger
Waar de grond te hard was om met hou-J__
weelen te worden opengehakt, kwamen de oosterwi
soldaten met dynamietpatronen te hulp. lnna pai
De boeren moesten alle ruimte, waarover
ze beschikten, vullen met aardappelen, die
men met stroo en karton en zoo noodin
ook door verwarming tegen de koude be-fc*OOlO<
veiligde.
Rijnland zonder één aardappell
Van het probleem der Duitsche aardappel- t
voorziening krijgt men pas ecnig idee, wan- j
neer men er bijv. rekening mee houdt, dat^
het Rijnland op dit oogenblik feitelijk zon
der een aardappel zit en geheel is aangew
zen op leveranties uit Pommeren, waaëbij
afstanden van een kleine 1000 km. moetei
worden afgelegd.
De varkensfokkerij heeft *eeds sinds geruij
men tijd groote behoefte aan voederaardap-
pelen, die echter onmogelijk kunnen worden j
geleverd Het gevolg daarvan is dat de hor**
ren hun voorraden droogvoeder danig hel
ben moeten aanspreken, wat natuurlijk o
zijn beurt tot tekorten zal leiden. V Bur)
Hoop op Polen... COCC
Men hoopt thans weldra uit de vroe
gere Poolsche gebieden binnen en
buiten de grenzen van het Duitsche
rijk de sterk verminderde en door dc
vorst ernstig beschadigde aardappel-
voorraden to kunnen aanvullen.
Voorloopig is men er toe over gegaan de
aardappelen, welke bestemd zijn voor de in
dustrie in de nieuwe oostelijke gebieden,
sterk te contingenteeren en deze industrie
te beperken.
Dei
onze
hun
verct
ken.
„Hitier heeft mij gezegd"
Voor de Zweden een
óoek.
verboden
De regecring van Zweden heeft be
sloten het boek van den voormaligen
president van den Senaat van Dant-
zig, Rauschnigg, „Hitier m'a dit"
(Hitier heeft mij gezegd), te verbie
den en in beslag te nemen.
Boven Sylt 150 Duitsche
vliegtuigen
Nieuwe aanvallen op Engelsche
kust.
Van het eiland Sylt, een der Duitsche lucht
vaartbases, wordt groote drukte in de
lucht gemeld. Om zes uur gisteravond zag
men ongeveer 150 vliegtuigen tegelijk in de
lucht. Een uur later zag men vijf escadril
les in westelijke richting vliegen.
Weer aanvallen op Engelsche
kust.
Gistermiddag hebben Duitsche vliegtuigen
opnieuw een aanval gedaan op de Britsche
Noord-Oostkust, waar zij schepen hebben
gebombardeerd. Dit was de eerste aanval
sedert dien van Zaterdag, waarbij de Duit
schers volgens Engelsche berichten drie
homvliegtuigen verloren. Het Duitsche
Nieuwsbureau meldt over deze aanvallen:
Op 9 Februari zijn Duitsche vliegtuigaf-
deelingen uitgezonden voor het verrichten
van gewapende verkenning boven de Noord
zee. Hierbij werden zes Britsche of in
Britsch convooi varende schepen tot zin
ken gebracht, of zoo ernstig beschadigd,
dat zij als verloren moeten worden be
schouwd.
Niettegenstaande het krachtige vuur van
de luchtdoelartillerie en van de vuandelijke
jachtvliegtuigen wordt slechts één Duitsch
vliegtuig vermist.
„Men" ontfermt zich over hen.
Onder de zeven passagiers, welke gister
middag met het K.L.M.-vliegtuig „Mees" het
eiland Schiermonnikoog verlieten, bevonden
zich ook de vier dames en twee heeren, die
gisteren een week geleden zulk een angstig
avontuur op het ijs beleefden, toen zij
trachtten van dc Groningsche kust wande
lende het eiland te bereiken. De heer en
mevr. Beukema uit Ulrum waren de ontbe
ringen nog niet te boven gekomen. Zij zijn
op het vliegveld met een ziekenauto afge
haald, welke hen naar hun woning bracht.
De andere vier zijn echter weer geheel her
steld en volkomen gezónd. -
Vlieland nit zijn Isolement ver
lost.
De postboot „Vlieland" is gisteren na een
betrekkelijk gemakkelijke reis van Harlin-
gen op Vlieland aangekomen. Aan boord be
vond zich oen groote hoeveelheid post, tal
rijke passagiers en een groote lading.
Dc eilandbewoners, die sedert 1 Februari
volkomen geisoleerd waren, hebben dus de
communicatie met den wal weer weten te
herstellen;
Heden zal de „Vlieland" opnieuw naar
Harlingen vertrekken. In verhand met do
thans weer ingetreden vorst venvacht men
dat deze reis wel moeilijkheden zal ople
veren.
Geen aardbeving,
maar een ontploffing
Vuurwerkfabriek te New York
in brand.
Een vuurwerkfabriek te New York Is ten
gevolge van een ontploffing in brand gevlo
gen. De vlammen verspreidden zich met
groote snelheid en bereikten minstens vijf
dichtbij gelegen perceelen.
Alle bewoners binnen een afstand van 10
km. werden opgeschrikt en een groot aan
tal hunner snelde de straat op in de mee
ning, dat zich een aardbeving had voorge
daan. Tot nu toe zijn er twee gewonden.
De fabriek was eigendom van een inter
nationale onderneming, n.1. de Golden State.
Nader vernemen wij:
Drie personen zijn gewond door wegge
slingerde brandende deelen. De fabriek is
geheel vernield, wat niet werd vernietigd
door de ontploffing, is een prooi der vlam
men geworden. Ook dertig gebouwen, welke
rond de fabriek stonden en deel hiervan uit
maakten, zijn vernield. Twaalf andere hui
zen in de omgeving werden beschadigd door
de weggeslingerde deelen. De oorzaak van
de ontploffing is nog niet bekend.
Burge
van \Vii
kend, d
ivan Noi
zijn aai
provinc
tot het
baar v«
PAD t
grens v
gerhori
van li
NOORI
van dc
Molenv
1 Vans
met 2
daarop
stukke
ieder I
tueele
tclijk
wordei
Maart
Wie
j'
Zor
Uaei&al
VAN VOETBAL GEEN SPRAKE.
Geheel volgens de verwachting in ons nr.
van gisteren uitgesproken, heeft de N.H.V.B.
alle voor morgen vastgestelde wedstrijden
afgelast
De eerste klasse wedstrijden in het Zui
den blijven vastgesteld, doch er is geen spra
ke van dat één dezer ontmoetingen zal kun
nen doorgaan. Het veld van N.A.C. stond
b.v. Vrijdag nog geheel blank, d.w.z. niet
onder water, maar „onder ijs".
BILJARTEN»
DE WEDSTRIJD NEDERLAND—BELGIS.
Gisteravond werd begonnen met twee par
tijen 7K. Piet de Leeuw speelde tegen de Sut-
ter een productieve partij. Na 13 beurten had
hij reeds 243 punten verzameld, waartegen
over de Sutter slechts... 44 caramboles kon
stellen. Na het sterke spel van onzen land
genoot volgde begrijpelijker wijze een reac
tie. zoodat De Leeuw voor dg 300 punten 23
beurten noodig had moyenne 13.04). De
Sutter bracht het tot 132.
De veteraan Jan Dommering ging kansloos
tegen Baudart ten onder. De Belg liet den
Arnhemmer op 174 staan en had voor 300
punten 32 beurten noodig.
Sengers speelde een partijtje driebanden
tegen van Belle en smaakte het genoegen
den Belg met zeven punten verschil te klop*
pen. Senger's gemiddelde bedroeg 0.595.
Tot besluit van den tweeden avond speel
de Jan Sweering een partij in het meer ge
bruikelijke cadre 45/2 tegen Claeys. Onze
landgenoot speelde een technisch sterke par
tij en scoorde razend vlug zijn caramboles.
Voor de 400 punten had hij slechts 12 beur
ten noodig (moyenne 33.33). terwijl dc arme
Belg op 74 punten staan bleef...
Dc stand is thans 84 in het voordeel van
Nederland.