Vliegproeven in Windtunnels
Spaart het leven van den piloot!
JAPAN ZEGT
arbitrageverdrag op
Historische tocht
over den Amstel
Is het meisje niet
knap
meer
Het proces om
de kerkklok
Hyper-moderne techniek
in ons Nationaal
Luch I vaartlaboratorium
HET NIEUWE GEBOUW
TE AMSTERDAM IN JULI
GEREED?
(Van een spccialcn verslaggever).
Jarenlang, vanaf den tijd, «lat de
wereld-vliegtuigindustrie in serie
begon te werken en dc vliegtuigen
„aan den loopenden band" werden
vervaardigd, is onze nationale
vliegtuigindustrie gehandicapt ge
weest door het gebrek aan een mo
dem, goed geoutilleerd luchtvaart
laboratorium, waar de vliegtuig
modellen, door de technici ontwor
pen, doelmatig aan de practijk kon
den worden getoetst.
Binnenkort zal er een einde komen aan dezen wantoestand. Aan den Sloter-
weg, in dc onmiddellijke nabijheid van Amsterdam, is men bezig aan een groot
betonnen bouwwerk, waarin het laboratorium van het N. L. L. zal worden on
dergebracht. Dit laboratorium, dat binnen enkele maanden in gebruik zal wor
den genomen in Juli hoopt men het gebouw gereed te hebben zal eender
beste en doelmatigste ter wereld worden, waar alle metingen en proeven,
noodzakelijk bij den modernen vliegtuigbouw, kunnen worden verricht..
Twee windtunnels.
Hot belangrijkste deel van een luchtvaart-
fllboratorium is het tunnelgebouw waar de
windtunnels staan opgesteld. De windtun
nels bestaan uit een rondgaand kanaal, dat
aan dc bovenzijde een open gedeelte heeft,
de z.g. meet plaats. Een enorme schroef
brengt de lucht in beweging en deze circu
leert steeds in hetzelfde kanaal. Zij krijgt
een steeds snellere, beweging, komt in het
steeds breeder onderkanaal en stroomt ten
slotte door een nauwe opening in de meet-
plaats.
Op dc mectplaats verkrijgt men dus een
gerichtcn (lichtstraal van groote snelheid,
welke door dc vernauwde tunnelopening
plotseling in dc open ruimte van de mcet-
plaats stroomt. Mier wordt de lucht opge
vangen, door een kanaal geleid en bereikt
tenslotte de plaats, waar zij haar reis dooi
de tunnel heeft aangevangen. De schroef is
blijven werken, zoodat de luchtstroom con
stant is.
Bij de nauwe opening kan men
nu luchtstroomcn verkrijgen met
snelheden tot 250 km. per uur. Wan
neer men nu in de tunnel een vlieg-
model ftphan^J, dan ondervindt dit
dezelfde luchtdruk, als wanneer het
niet de snelheid van don lucht
stroom zich door het luchtruim zou
bewegen. Er is één verschil met de
werkelijkheid en dat is. dat in dc
lucht dc rollen juist zijn omgekeerd.
In de lucht beweegt het toestel, ter
wijl in de tunnel de lucht beweegt en
het model volkomen stil blijft han
gen-
Alle bewegingen geregistreerd.
Nu wordt het model aan balansen opge
hangen en alle bewegingen, die het door den
luchtdruk maakt, worden geregistreerd.
Men kan dus onmiddellijk zien, of het model
recht blijft vliegen, of hot bij het dalen,
wanneer de winddruk uit .een andere rich
ting op het toestel werkt, zijn juisten stand
blijft houden. Men kan onderzoeken hoe de
reactie van liet toestel is op plotselinge, on
verwachte windstootcn. Kortom, men kan
alle aërodynamische gegevens omtrent het
toestel verzamelen.
Vroeger, in den „goeden, ouden
tijd," was het anders. Wanneer in
dien tijd een vliegtuigbouwer een
niéuw ontwerp had gemaakt, dan
steeg hij met het toestel op, om het
in de lucht te probeeren! Zou het
nieuwe model fouten hebben, welnu,
dan merkte hij het wel! Dat bij deze
waaghalzerige proefvluchten veel on
gelukken gebeurden, behoeft geen
betoog. Doch men kon niet anders,
het was de ccnige methode om een
toestel te beproeven.
Nóg is het werk van den „inylieger" aan
«en vliegtuigfabriek een gevaarlijk baantje
en alleen geschikt voor mannen met stalen
zenuwen. Maar de invllegcr weet' nu, dat het
nieuwe toestel, dat hij voor het eerst in de
lucht gaat probeeren. zorgvuldig is uitgeba
lanceerd en theoretisch nlthans geen fouten
vertoont. Heeft het toestel nu nog gebreken,
dan zijn het fouten, in de werkplaats ge
maakt.
Het nieuwe laboratorium van het N. L. L.
heeft twee windtunnels: een voor vliegtuig
modellen en een voor andere doeleinden
Bijzonder actueel is wel, dat men
de overkapping van het nieuwe Am-
stelstation te Amsterdam van tevo
ren heeft uitgebalanceerd om na te
gaan op welke wijze dc gunstigste
rookafvoer verkregen kon worden
van locomotieven die onder de kap
staan.
Deze proeven zijn echter gedaan in de
oude windtunnel in het huidige gebouw van
liet N. L. L. aan de Marinewerf te Amster
dam. Deze tunnel is evenwel veel te klein
en bovendien had men er maar een. Ver
schillende proeven, welke een grootcrc tun
nel vereischten. heeft men niet of slechts
zeer gebrekkig kunnen uitvoeren.
Thans eigen onderzoekingen mo
gelijk.
Er kan niet aan worden getwijfeld
dat Nederland, dat door zijn uitstc-
Een product van onze nationale vliegtuig
industrie de Fokker F 20.
kende vliegtuigbouwers in het bui
tenland zoo'n goeden naam heeft
verworven, spoedig ook vermaard
heid zal krijgen door de theorctisch-
wetcnschappelijke proefnemingen,
welke door geleerden van naam in
liet laboratorium aan den Slotcrwcg
te Amsterdam zullen worden uitge
voerd.
Wij hebben een achterstand in te halen,
die in den loop der jaren groote afmetingen
heeft aangenomen Niemand minder dan
de befaamde Amerikaanschc vlieger Charles
Lindbergh waarschuwde zijn regeering,
op zijn Europeesche tournee de Duitsche
luchtvaartindustrie te hebben bestudeerd,
dat dc Amerikaanschc vliegtuigindustrie de
Duitsche mijlen ver ten achter stond, niet
alleen wat het aantal vliegtuigen aanging,
doch ook en vooral wat dc kwaliteit er van
betrof. Waar nu het vooruitstrevende Ame
rika een belangrijken achterstand heeft in
te halen, daar zal het voor ons land. dat
slechts op buitenlandsche ervaringen afging,
dubbel noodzakelijk zijn en zal de achter
stand tc grooter zijn Wij .kunnen dien ach
terstand evenwel inhalen en twijfelen er
niet aan. of ook Nederland zal spoedig even
eens tot de vooraanstaande landen op lucht
vaartgebied beliooren.
Stroomlijnprocven
nels.
in windtun-
Windtunnels zijn overal noodig. waar het
vraagstuk der stroomlijn te pas komt. Zoo
worden de nieeAvc modellen stroomlijn-
auto's in de groote Amerikaansche automo
bielfabrieken eerst in windtunnels beproefd.
Men kan immers onmiddellijk den tegen
stand berekenen, dien oen voertuig aan den
luchtstroom biedt, en die de snelheid van
het voertuig zeer veel T<an beperken.
Ook in onland zijn herhaaldelijk proeven
in windtunnels gedaan, die niets met lucht
vaart te maken hadden. Zoo heeft men proe
ven genomen met schepen; men berekende
don tegenstand «nn do lucht van dat deel
van het schip, dat boven water uitsteekt.
NIEUW VERDRAG MET NEDERLAND
IN UITZICHT GESTELD. TECHNI
SCHE HERZIENINGEN GEWENSCHT.
De Regeeringspersdienst meldt:
Tengevolge van de uittreding van Japan uit
den Volkenbond en de daardoor automa
tisch verbroken relatie van Japan met het
Permanente Hof van Internationale Justi
tie, was de opzet \an het op 19 April 193?
tusschen Nederland en Japan gesloten ar
bitrage- en conciliatieverdrag, waarin aan
bet Permanente Hof een functie was toege
dacht, niet langer voor volledige toepas
sing vatbaar. In verband daarmede heeft dc
Japansche regeering gebruik gemaakt van
dc bevoegdheid van elk der partijen, om
bet verdrag op 12 Augustus a.s. buiten wer
king te doen treden, door thans, in over
eenstemming met den in het verdrag voor-
zienen opzeggingstermijn, van die bedoe
ling kennis te geven aan "de Noderlaivischc
regeering. Dc Japansche regeering heeft bij
baar desbetreffende mcdedeeling door be
middeling van den Japanschen gezant te
's Gravenhage tc kennen doen geven, dat
zij weldra in onderhandeling hoopt te tre
den nopens dc tot stand koming van een
nieuw verdrag, dat rekening houdt met dc
veranderde positie waarin Japan zich ten
opzichte van den Volkenbond en het Per
manente Hof van Internationale Justitie be
vindt en waarin tevens ecnige herzieningen
van technischen aard in dc verdragsmateric
zouden zijn aan te brengen, welke de Ja
pansche regeering noodig acht. Gehoopt
wordt dat die onderhandelingen zullen lei
den tot de totstandkoming van een nieuw
verdrag vóór het thans opgezegde tractaat
buiten, werking zal treden.
Niet om politieke redenen.
Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de
opzegging van liet verdrag door Japan
niet geschiedt om politieke redenen, doch
uitsluitend met het doel, voor 12 Augustus
technische wijzigingen in het verdrag ann
te brengen, daar dit anders in den huidigen
vorm automatisch voor den duur van vijf
jaren zou worden verlengd.
Verliest Wang zijn aanhang?
wjm
Hoofdredacteur van partij-orgaan
zegt hem vaarwel
Tseng-Tsi-Sjeng. hoofdredacteur van dc
Snamintsjocokai, hot belangrijkste weekblad
van de partij van Wang-Tsjing-Wei. heeft
met Wang gebroken. Hij is tc Hongkong aan
gekomen en verklaarde:
„Het is te voorzien, dat belangrijker per
sonen dan ik zeer spoedig Wang-Tsjing-Wei
zullen verlaten."
Wang-Tsjing-Wei is, zoonis bekend, dc
man, die door vele Chineczen als landver
rader wordt beschouwd, omdat hij indertijd
een vredesvoorstel gedaan heeft ten aanzien
van Japan. Thans wordt hij herhaaldelijk ge
noemd als degene, die door Japan aan het
hoofd van dc nieuwe „Chtneeschc" rcgecring
zal worden gesteld. Het is er Japan immers
slechts om te doen, „ordo tc scheppen" in
hel Aziatische rijk!
Enorm leger stak den
Oceaan over
Koloniale troepen voor de Geal
lieerden.
Reuters speciale correspondent ergens in
het Midden-Oosten meldt, dat daar
gisteren een der grootste legers, die ooit
den Oceaan hebben overgestoken, aangeko
men is. Het bestond uit het Nieuw-Zeeland-
schc cxpcditiclegcr cn Australische troepen.
Dc haven lag vol grijze passagiersschepen,
die als transportschepen waren ingericht, en
begeleidende Britsche oorlogsschepen. In de
haven lieerscht groote bedrijvigheid.
Eden verwelkomt Nieuw-Zeeland-
sche troepen.
Reuters speciale correspondent te Sucz
meldt, dat dc minister voor dc Dominions,
Eden die gedurende het weekeinde te Cairo
was aangekomen, zich aan boord van het
eerst aankomende Nicuw-Zcelandsche troc-
pentransportschip heeft begeven. Hij bracht
een boodschap van verwelkoming van den
koning.
Eden begaf zich aan boord met den Brit-
schen ambassadeur te Cairo, den bevelheb
ber der Britsche troepen in 't Midden-Oos
ten en andere autoriteiten.
Hoewel het vertrek geheim gehouden was,
stond oen groote menigte langs de kust, toen
het eerste deel van het convooi zee koos. liet
werd door sterke zeestrijdkrachton begeleid.
De transportschepen van Nieuw-Zeeland
voegden zich hij het Australische convooi,
zoodat men van een der grootste troepen
transporten van den modernen tijd kon spre
ken. Eskaders van dc Australische lucht
macht vlogen over een aanzienlijken afstand
met het convooi mede.
UilhoornAmsterdam en tcruq.
De ijsclub „Zijdelmcor", welke is aange
sloten bij den Koninklijken Nederlandschcn
Schaatsenrijdersbond, organiseert a.s.
Woensdagmiddag den historische» tocht
voor schaatsenrijders over den Amstel van
Uithoorn naar Amsterdam en terug. Vroe
ger gold deze rit speciaal voor Amsterdam
mers als een attractie, doch vele jaren is
het niet voorgekomen, dat de Amstel berijd
baar was.
Volgens den burgemeester van Uithoorn,
die met bestuursleden van dc ijsclub gister
morgen dc route heeft geïnspecteerd, is dc
tocht uitstekend te doen. Het traject, is jiiet
lang, 36 km. heen cn terug. Het ijs is in
uitstekende conditie. Ileirdoor is het moge
lijk, dat ook velen den tocht kunnen afleg
gen, voor wie het rijden van 50 tot 75 km.
te zwaar is.
Waar qcreden kan worden.
A.N.W.B.-Zuidhollnadsche IJsbond deelcn
het volgende mede ten behoeve van de
schaatsenrijders.
Rondom Amsterdam kan men het volgen
de traject berijden: Oost-Zaansche Overtoom
(Tuindorp)-Twisk-Ilp-Ilpcndam-Monniken-
dam-Marken-Volendam-Edam.
Een andere route leidt over de Amstel
(voorzichtigheid geboden) tot Ouderkerk,
vandaar via de Bullewijk, Holendrecht en
Abcoudermeer naar Abcoude. Ook kan men
rijden van Aalsmeer naar Leimuiden, en
over de Oude Wetering naar Hoog-Made in
dc richting Leiden.
Chirurg stootte haar twee tan
den uit Ouders eischen
i 13000.schadevergoeding!
Wordt het uiterlijk schoon van een
meisje geschaad, wanneer zij dc twee
voorste tanden uit haar onderkaak
moet missen en daarvoor in de plaats
een brug wordt aangebracht, doch
tengevolge van die bewerking haar
onderlip iets naar binnen wordt ge
trokken?
Deze vraag werd gisterochtend aan de ci
viele kamer van dc Haagsche rechtbank
voorgelegd door partijen in een rechtsge
ding, dat zijn oorzaak vond in een chirurgi
sche behandeling van een indertijd achtjarig
meisje.
Zeven jaar geleden werd het meisje, woon
achtig in Schoonhoven, door een Haagschen
chirurg voor 'n keeloperatie behandeld Per
ongeluk weiden haar daarbij de middelste
twee tanden uit baar onderkaak gestooten.
Om deze schade'te herstellen werd in haar
mond een z.g. brug over vier tanden aan
gebracht, hetgeen een langdurige en kost
bare geschiedenis werd, daar het meisje nog
in dc groeiperiode was. Behalve de kosten
van deze behandeling cn de reiskosten, die
het meisje naar den tandarts te Gouda moest
maken, spraken de ouders den medicus in
rechten aan voor het geleden schoonheids
verlies van hun dochter, daar haar onderlip
door dc bewerking iets naar binnen was ge
groeid.
In totaal vorderen zij f 13.000.—
Verschil van smaak
Dc rechtbank heeft bij 'interlocutoire von
nissen heslist, dat dc medicus in principe
aansprakelijk is cn over- het bedrag der
schadevergoeding werden heden de plei
dooien gevoerd.
Mr. G. H. A. Grosheide te Amsterdam, trad
voor dc eischen de partij op.
Hij legde ecnige foto's van het meis
je over en betoogde, dat door het ge
leden schoonheidsverlies het meisje
achtergesteld zou worden, wanneer
zij zou sollicitceren naar een betrek
king, zooals die van privc-secreta-
resse.
Wat bet gevorderde bedrag betreft, wilde
pleiter dit verminderen, indien de recht
bank dit billijk mocht achten.
Mr. Tb. Folkers, eveneens uit Amsterdam,
voor gedaagde optredend, kon niet inzien,
dat het meisje aan aantrekkelijkheid heeft
ingeboet. Veel meisjes hebben een iets terug
getrokken onderlip en pleiter vond niet, dat
haar uiterlijk schoon daardoor werd ge
schaad.
Dc uitspraak werd bepaald op 7 Maart.
Faillissement van
gemobiliseerde
Moet voorkomen kunnen n
den. Middenstandsraad op
bres.
Den laatsten tijd zijn meermalen fail! \yOEïi
sementen uitgesproken van gcmobiliscer
zakenlieden. Hieronder kwamen ook ge,
len voor, waarin gebleken is, dat de fin. r
cicclc moeilijkheden, die tot 't faillisscmi
hebben geleid, louter het gevolg waren v
bet feit, dat het hoof4 van het. bedrijf gen
biliseerd is.
In een schrijven aan den minister
Justitie heeft de Middcnstandsraad als i\ 7
mècning te kennen gegeven, dat er alle a
leiding bestaat met grootcn spoed een vv
tclijke voorziening tc treffen, die beoogt
bereiken, dat bet nadeel, hetwelk voor vel
aan het onder de wapenen geroepen zi i:
verbonden is, tot liet waarlijk onvermijt
lijke wordt beperkt.
In verband hiermede heeft de MiddenstanI
raad gewezen op de wet van 4 Septeml] g
1914, krachtens welke destijds dc rcclil P
aan een gedaagde, van vvien betaling eet
geldsom werd gevorderd, onder bepaal
omstandigheden uitstel van betaling kt
verlecnen voor een termijn van zes maa
den, welke termijn voor meermalige veile
ging vatbaar was. Een gelijksoortige rej
ling voor gemobiliseerde zakenlieden, vvi
geldelijke moeilijkheden uitsluitend of hoo Z.""
zakelijk voortvloeien uit liet gemohilisee: ^oc
zijn, zou naar het oordeel van den rat feit
ook thans alle aanbeveling verdienen. 3
geeft den betrokkene het uitstel, dat noo<9
is om na te gaan of en op welke wijze la
zijn bedrijf zal kunnen staande houden. l|
OekraïnscL: boerinnen ter markt.
Inde
EI
t BE
blai
teit
gist
raad twijfelt er trouwens niet aan, dat h( Mei
hoe
wc]
zoo nuttige instituut van de borgstelling
fondsen dan in verreweg de meeste geval
len bereid zal zijn den betrokkene le hul
te komen.
Telkens een ander
afspraakje
Dan hier, dan daar aan dc ro4
lette.
Haaqschc politic liet zich nï|
misleiden.
Dc 40-jarige mcj. J. C. M. IC. was dó<
de Haagsche rechtbank tot twee inaandi
voorwaardelijke gevangenisstraf plus f II
boete veroordeeld, omdat zij aan hot pi
bliek gelegenheid had gegeven tot het si
len van roulette. Zij was in hooger bero
gekomen, omdat zij ontkende, dat zij „ai
bet publiek" gelegenheid tot dit spel
„Het waren allemaal bekenden," zcidc z
De president van het gerechtshof hecht!
aan die bewering weinig geloof. In café
werd telkenmale een afspraak gemaak
waar men op een bepaalden avond zou si
men komen. Het was telkens ergens andci
kennelijk om het de politie moeilijk tc nu
ken de spelers te betrappen.
Op 13 Juli 1938 was tc Rijswijk echti
een inval gedaan en er werden tal va
speeltafel-ingrediënten in beslag genomci
De advocaat-generaal, jhr. mr. van Asc
van Wijck vorderde op 29 Januari iu lioi
ger beroep bevestiging van het door d
rechtbank gewezen vonnis.
Dc uitspraak luidde gisteren bevestigin
van het vonnis.
Slooper gaat vrij uil
De afbraak van de St. Jacobskerk tc Vlis
singen was gegund aan den slooper J. B. vai
H. aldaar, doch met den pastoor was cei
afspraak gemaakt, dat het volledige toren
uurwerk aan de parochie zou blijven. Ni
ecnigen tijd kwam dc pastoor evenwel lot dl
ontdekking dat de groote luiklok, die d
heele en halve uren aankondigde, er nic
meer bij was, hetgeen voor den geestelijk!
aanleiding was den slooper ter verantvvoor
ding te roepen.. Deze deelde mede, dat -bi
de klok aan een opkoopcr in Middelburg liai
verkocht, daar deze volgens hem niet tot hc
uurwerk behoorde. De pastoor was hef daal
allerminst mee eens en zoo kwam er eei
rechtzaak van, die, zooals wij onlangs meld
den, in eerste instantie voor den Middelburg
schcn politierechter werd behandeld. De sloo
per werd vervolgd wegens verduistering
maar de politierechter sprak hem vrij.
De Officier van Justitie te Middelburg tcc
kende hooger beroep aan en dc zaak diende
op 29 Januari voor 't Haagsche gercchtsho
De advocaat-generaal vorderde een geld
boete van f 100.—, subs. 50 dagen hechtenis
Dc uitspraak luidde gisteren bevestiging
van liet vrij sprekend vonnis.
Twee oplichters gearresteerd
Groninqsche vrouw van
spaarduitjes beroofd
had
Onder verdenking van oplichting zijn t<
Groningen aangehouden dc 15-jarige F. II
S. en zijn iets jongere broer E. H. S., bei
den wonende te Groningen.
Dc laatste, accountant van beroep, word
tevens verdacht van verduistering van gel
den, welke hem ter uitbetaling waren ver
strekt door een echtpaar waarvan dc mai
ziekelijk is. Deze menschen kwamen
Drente naar Groningen en namen hun in
trek bij F. H. S. De broers kwamen tc we
ten, dat de vrouw nog een paar spaarcent
jes had en toen de mobilisatie kwam, kwa
men zij met mooi klinkende verhalen dal
er nu geld tc verdienen was, omdat dc prij
zen zouden stijgen. Zij wisten dc vrouw
over tc halen hun driehonderd gulden t(
leenen, waarvan zij in de winst zou dcc-
len. De eerste transactie het koopen van
een groote partij leder in Amsterdam, irys
lukte. Toch fourneerde dc vrouw nog mcoi
geld cn van het door haar aan de broers
geleende bedag. dat met elkaar meer dan
duizend gulden bedroeg, zag zij niets terug
Beide broers zijn gistermorgen ter be
schikking van den officier van Justitie ge*
steld.
Di
Scai
en
het
terii
was
vol
Om
der
Ov
me
me
mi
lar
vei
bic
2
gei
dij