Vliegproeven in Windtunnels Spaart het leven van den piloot! JAPAN ZEGT arbitrageverdrag op Historische tocht over den Amstel Is het meisje niet knap meer Het proces om de kerkklok Hyper-moderne techniek in ons Nationaal Luch I vaartlaboratorium HET NIEUWE GEBOUW TE AMSTERDAM IN JULI GEREED? (Van een spccialcn verslaggever). Jarenlang, vanaf den tijd, «lat de wereld-vliegtuigindustrie in serie begon te werken en dc vliegtuigen „aan den loopenden band" werden vervaardigd, is onze nationale vliegtuigindustrie gehandicapt ge weest door het gebrek aan een mo dem, goed geoutilleerd luchtvaart laboratorium, waar de vliegtuig modellen, door de technici ontwor pen, doelmatig aan de practijk kon den worden getoetst. Binnenkort zal er een einde komen aan dezen wantoestand. Aan den Sloter- weg, in dc onmiddellijke nabijheid van Amsterdam, is men bezig aan een groot betonnen bouwwerk, waarin het laboratorium van het N. L. L. zal worden on dergebracht. Dit laboratorium, dat binnen enkele maanden in gebruik zal wor den genomen in Juli hoopt men het gebouw gereed te hebben zal eender beste en doelmatigste ter wereld worden, waar alle metingen en proeven, noodzakelijk bij den modernen vliegtuigbouw, kunnen worden verricht.. Twee windtunnels. Hot belangrijkste deel van een luchtvaart- fllboratorium is het tunnelgebouw waar de windtunnels staan opgesteld. De windtun nels bestaan uit een rondgaand kanaal, dat aan dc bovenzijde een open gedeelte heeft, de z.g. meet plaats. Een enorme schroef brengt de lucht in beweging en deze circu leert steeds in hetzelfde kanaal. Zij krijgt een steeds snellere, beweging, komt in het steeds breeder onderkanaal en stroomt ten slotte door een nauwe opening in de meet- plaats. Op dc mectplaats verkrijgt men dus een gerichtcn (lichtstraal van groote snelheid, welke door dc vernauwde tunnelopening plotseling in dc open ruimte van de mcet- plaats stroomt. Mier wordt de lucht opge vangen, door een kanaal geleid en bereikt tenslotte de plaats, waar zij haar reis dooi de tunnel heeft aangevangen. De schroef is blijven werken, zoodat de luchtstroom con stant is. Bij de nauwe opening kan men nu luchtstroomcn verkrijgen met snelheden tot 250 km. per uur. Wan neer men nu in de tunnel een vlieg- model ftphan^J, dan ondervindt dit dezelfde luchtdruk, als wanneer het niet de snelheid van don lucht stroom zich door het luchtruim zou bewegen. Er is één verschil met de werkelijkheid en dat is. dat in dc lucht dc rollen juist zijn omgekeerd. In de lucht beweegt het toestel, ter wijl in de tunnel de lucht beweegt en het model volkomen stil blijft han gen- Alle bewegingen geregistreerd. Nu wordt het model aan balansen opge hangen en alle bewegingen, die het door den luchtdruk maakt, worden geregistreerd. Men kan dus onmiddellijk zien, of het model recht blijft vliegen, of hot bij het dalen, wanneer de winddruk uit .een andere rich ting op het toestel werkt, zijn juisten stand blijft houden. Men kan onderzoeken hoe de reactie van liet toestel is op plotselinge, on verwachte windstootcn. Kortom, men kan alle aërodynamische gegevens omtrent het toestel verzamelen. Vroeger, in den „goeden, ouden tijd," was het anders. Wanneer in dien tijd een vliegtuigbouwer een niéuw ontwerp had gemaakt, dan steeg hij met het toestel op, om het in de lucht te probeeren! Zou het nieuwe model fouten hebben, welnu, dan merkte hij het wel! Dat bij deze waaghalzerige proefvluchten veel on gelukken gebeurden, behoeft geen betoog. Doch men kon niet anders, het was de ccnige methode om een toestel te beproeven. Nóg is het werk van den „inylieger" aan «en vliegtuigfabriek een gevaarlijk baantje en alleen geschikt voor mannen met stalen zenuwen. Maar de invllegcr weet' nu, dat het nieuwe toestel, dat hij voor het eerst in de lucht gaat probeeren. zorgvuldig is uitgeba lanceerd en theoretisch nlthans geen fouten vertoont. Heeft het toestel nu nog gebreken, dan zijn het fouten, in de werkplaats ge maakt. Het nieuwe laboratorium van het N. L. L. heeft twee windtunnels: een voor vliegtuig modellen en een voor andere doeleinden Bijzonder actueel is wel, dat men de overkapping van het nieuwe Am- stelstation te Amsterdam van tevo ren heeft uitgebalanceerd om na te gaan op welke wijze dc gunstigste rookafvoer verkregen kon worden van locomotieven die onder de kap staan. Deze proeven zijn echter gedaan in de oude windtunnel in het huidige gebouw van liet N. L. L. aan de Marinewerf te Amster dam. Deze tunnel is evenwel veel te klein en bovendien had men er maar een. Ver schillende proeven, welke een grootcrc tun nel vereischten. heeft men niet of slechts zeer gebrekkig kunnen uitvoeren. Thans eigen onderzoekingen mo gelijk. Er kan niet aan worden getwijfeld dat Nederland, dat door zijn uitstc- Een product van onze nationale vliegtuig industrie de Fokker F 20. kende vliegtuigbouwers in het bui tenland zoo'n goeden naam heeft verworven, spoedig ook vermaard heid zal krijgen door de theorctisch- wetcnschappelijke proefnemingen, welke door geleerden van naam in liet laboratorium aan den Slotcrwcg te Amsterdam zullen worden uitge voerd. Wij hebben een achterstand in te halen, die in den loop der jaren groote afmetingen heeft aangenomen Niemand minder dan de befaamde Amerikaanschc vlieger Charles Lindbergh waarschuwde zijn regeering, op zijn Europeesche tournee de Duitsche luchtvaartindustrie te hebben bestudeerd, dat dc Amerikaanschc vliegtuigindustrie de Duitsche mijlen ver ten achter stond, niet alleen wat het aantal vliegtuigen aanging, doch ook en vooral wat dc kwaliteit er van betrof. Waar nu het vooruitstrevende Ame rika een belangrijken achterstand heeft in te halen, daar zal het voor ons land. dat slechts op buitenlandsche ervaringen afging, dubbel noodzakelijk zijn en zal de achter stand tc grooter zijn Wij .kunnen dien ach terstand evenwel inhalen en twijfelen er niet aan. of ook Nederland zal spoedig even eens tot de vooraanstaande landen op lucht vaartgebied beliooren. Stroomlijnprocven nels. in windtun- Windtunnels zijn overal noodig. waar het vraagstuk der stroomlijn te pas komt. Zoo worden de nieeAvc modellen stroomlijn- auto's in de groote Amerikaansche automo bielfabrieken eerst in windtunnels beproefd. Men kan immers onmiddellijk den tegen stand berekenen, dien oen voertuig aan den luchtstroom biedt, en die de snelheid van het voertuig zeer veel T<an beperken. Ook in onland zijn herhaaldelijk proeven in windtunnels gedaan, die niets met lucht vaart te maken hadden. Zoo heeft men proe ven genomen met schepen; men berekende don tegenstand «nn do lucht van dat deel van het schip, dat boven water uitsteekt. NIEUW VERDRAG MET NEDERLAND IN UITZICHT GESTELD. TECHNI SCHE HERZIENINGEN GEWENSCHT. De Regeeringspersdienst meldt: Tengevolge van de uittreding van Japan uit den Volkenbond en de daardoor automa tisch verbroken relatie van Japan met het Permanente Hof van Internationale Justi tie, was de opzet \an het op 19 April 193? tusschen Nederland en Japan gesloten ar bitrage- en conciliatieverdrag, waarin aan bet Permanente Hof een functie was toege dacht, niet langer voor volledige toepas sing vatbaar. In verband daarmede heeft dc Japansche regeering gebruik gemaakt van dc bevoegdheid van elk der partijen, om bet verdrag op 12 Augustus a.s. buiten wer king te doen treden, door thans, in over eenstemming met den in het verdrag voor- zienen opzeggingstermijn, van die bedoe ling kennis te geven aan "de Noderlaivischc regeering. Dc Japansche regeering heeft bij baar desbetreffende mcdedeeling door be middeling van den Japanschen gezant te 's Gravenhage tc kennen doen geven, dat zij weldra in onderhandeling hoopt te tre den nopens dc tot stand koming van een nieuw verdrag, dat rekening houdt met dc veranderde positie waarin Japan zich ten opzichte van den Volkenbond en het Per manente Hof van Internationale Justitie be vindt en waarin tevens ecnige herzieningen van technischen aard in dc verdragsmateric zouden zijn aan te brengen, welke de Ja pansche regeering noodig acht. Gehoopt wordt dat die onderhandelingen zullen lei den tot de totstandkoming van een nieuw verdrag vóór het thans opgezegde tractaat buiten, werking zal treden. Niet om politieke redenen. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de opzegging van liet verdrag door Japan niet geschiedt om politieke redenen, doch uitsluitend met het doel, voor 12 Augustus technische wijzigingen in het verdrag ann te brengen, daar dit anders in den huidigen vorm automatisch voor den duur van vijf jaren zou worden verlengd. Verliest Wang zijn aanhang? wjm Hoofdredacteur van partij-orgaan zegt hem vaarwel Tseng-Tsi-Sjeng. hoofdredacteur van dc Snamintsjocokai, hot belangrijkste weekblad van de partij van Wang-Tsjing-Wei. heeft met Wang gebroken. Hij is tc Hongkong aan gekomen en verklaarde: „Het is te voorzien, dat belangrijker per sonen dan ik zeer spoedig Wang-Tsjing-Wei zullen verlaten." Wang-Tsjing-Wei is, zoonis bekend, dc man, die door vele Chineczen als landver rader wordt beschouwd, omdat hij indertijd een vredesvoorstel gedaan heeft ten aanzien van Japan. Thans wordt hij herhaaldelijk ge noemd als degene, die door Japan aan het hoofd van dc nieuwe „Chtneeschc" rcgecring zal worden gesteld. Het is er Japan immers slechts om te doen, „ordo tc scheppen" in hel Aziatische rijk! Enorm leger stak den Oceaan over Koloniale troepen voor de Geal lieerden. Reuters speciale correspondent ergens in het Midden-Oosten meldt, dat daar gisteren een der grootste legers, die ooit den Oceaan hebben overgestoken, aangeko men is. Het bestond uit het Nieuw-Zeeland- schc cxpcditiclegcr cn Australische troepen. Dc haven lag vol grijze passagiersschepen, die als transportschepen waren ingericht, en begeleidende Britsche oorlogsschepen. In de haven lieerscht groote bedrijvigheid. Eden verwelkomt Nieuw-Zeeland- sche troepen. Reuters speciale correspondent te Sucz meldt, dat dc minister voor dc Dominions, Eden die gedurende het weekeinde te Cairo was aangekomen, zich aan boord van het eerst aankomende Nicuw-Zcelandsche troc- pentransportschip heeft begeven. Hij bracht een boodschap van verwelkoming van den koning. Eden begaf zich aan boord met den Brit- schen ambassadeur te Cairo, den bevelheb ber der Britsche troepen in 't Midden-Oos ten en andere autoriteiten. Hoewel het vertrek geheim gehouden was, stond oen groote menigte langs de kust, toen het eerste deel van het convooi zee koos. liet werd door sterke zeestrijdkrachton begeleid. De transportschepen van Nieuw-Zeeland voegden zich hij het Australische convooi, zoodat men van een der grootste troepen transporten van den modernen tijd kon spre ken. Eskaders van dc Australische lucht macht vlogen over een aanzienlijken afstand met het convooi mede. UilhoornAmsterdam en tcruq. De ijsclub „Zijdelmcor", welke is aange sloten bij den Koninklijken Nederlandschcn Schaatsenrijdersbond, organiseert a.s. Woensdagmiddag den historische» tocht voor schaatsenrijders over den Amstel van Uithoorn naar Amsterdam en terug. Vroe ger gold deze rit speciaal voor Amsterdam mers als een attractie, doch vele jaren is het niet voorgekomen, dat de Amstel berijd baar was. Volgens den burgemeester van Uithoorn, die met bestuursleden van dc ijsclub gister morgen dc route heeft geïnspecteerd, is dc tocht uitstekend te doen. Het traject, is jiiet lang, 36 km. heen cn terug. Het ijs is in uitstekende conditie. Ileirdoor is het moge lijk, dat ook velen den tocht kunnen afleg gen, voor wie het rijden van 50 tot 75 km. te zwaar is. Waar qcreden kan worden. A.N.W.B.-Zuidhollnadsche IJsbond deelcn het volgende mede ten behoeve van de schaatsenrijders. Rondom Amsterdam kan men het volgen de traject berijden: Oost-Zaansche Overtoom (Tuindorp)-Twisk-Ilp-Ilpcndam-Monniken- dam-Marken-Volendam-Edam. Een andere route leidt over de Amstel (voorzichtigheid geboden) tot Ouderkerk, vandaar via de Bullewijk, Holendrecht en Abcoudermeer naar Abcoude. Ook kan men rijden van Aalsmeer naar Leimuiden, en over de Oude Wetering naar Hoog-Made in dc richting Leiden. Chirurg stootte haar twee tan den uit Ouders eischen i 13000.schadevergoeding! Wordt het uiterlijk schoon van een meisje geschaad, wanneer zij dc twee voorste tanden uit haar onderkaak moet missen en daarvoor in de plaats een brug wordt aangebracht, doch tengevolge van die bewerking haar onderlip iets naar binnen wordt ge trokken? Deze vraag werd gisterochtend aan de ci viele kamer van dc Haagsche rechtbank voorgelegd door partijen in een rechtsge ding, dat zijn oorzaak vond in een chirurgi sche behandeling van een indertijd achtjarig meisje. Zeven jaar geleden werd het meisje, woon achtig in Schoonhoven, door een Haagschen chirurg voor 'n keeloperatie behandeld Per ongeluk weiden haar daarbij de middelste twee tanden uit baar onderkaak gestooten. Om deze schade'te herstellen werd in haar mond een z.g. brug over vier tanden aan gebracht, hetgeen een langdurige en kost bare geschiedenis werd, daar het meisje nog in dc groeiperiode was. Behalve de kosten van deze behandeling cn de reiskosten, die het meisje naar den tandarts te Gouda moest maken, spraken de ouders den medicus in rechten aan voor het geleden schoonheids verlies van hun dochter, daar haar onderlip door dc bewerking iets naar binnen was ge groeid. In totaal vorderen zij f 13.000.— Verschil van smaak Dc rechtbank heeft bij 'interlocutoire von nissen heslist, dat dc medicus in principe aansprakelijk is cn over- het bedrag der schadevergoeding werden heden de plei dooien gevoerd. Mr. G. H. A. Grosheide te Amsterdam, trad voor dc eischen de partij op. Hij legde ecnige foto's van het meis je over en betoogde, dat door het ge leden schoonheidsverlies het meisje achtergesteld zou worden, wanneer zij zou sollicitceren naar een betrek king, zooals die van privc-secreta- resse. Wat bet gevorderde bedrag betreft, wilde pleiter dit verminderen, indien de recht bank dit billijk mocht achten. Mr. Tb. Folkers, eveneens uit Amsterdam, voor gedaagde optredend, kon niet inzien, dat het meisje aan aantrekkelijkheid heeft ingeboet. Veel meisjes hebben een iets terug getrokken onderlip en pleiter vond niet, dat haar uiterlijk schoon daardoor werd ge schaad. Dc uitspraak werd bepaald op 7 Maart. Faillissement van gemobiliseerde Moet voorkomen kunnen n den. Middenstandsraad op bres. Den laatsten tijd zijn meermalen fail! \yOEïi sementen uitgesproken van gcmobiliscer zakenlieden. Hieronder kwamen ook ge, len voor, waarin gebleken is, dat de fin. r cicclc moeilijkheden, die tot 't faillisscmi hebben geleid, louter het gevolg waren v bet feit, dat het hoof4 van het. bedrijf gen biliseerd is. In een schrijven aan den minister Justitie heeft de Middcnstandsraad als i\ 7 mècning te kennen gegeven, dat er alle a leiding bestaat met grootcn spoed een vv tclijke voorziening tc treffen, die beoogt bereiken, dat bet nadeel, hetwelk voor vel aan het onder de wapenen geroepen zi i: verbonden is, tot liet waarlijk onvermijt lijke wordt beperkt. In verband hiermede heeft de MiddenstanI raad gewezen op de wet van 4 Septeml] g 1914, krachtens welke destijds dc rcclil P aan een gedaagde, van vvien betaling eet geldsom werd gevorderd, onder bepaal omstandigheden uitstel van betaling kt verlecnen voor een termijn van zes maa den, welke termijn voor meermalige veile ging vatbaar was. Een gelijksoortige rej ling voor gemobiliseerde zakenlieden, vvi geldelijke moeilijkheden uitsluitend of hoo Z."" zakelijk voortvloeien uit liet gemohilisee: ^oc zijn, zou naar het oordeel van den rat feit ook thans alle aanbeveling verdienen. 3 geeft den betrokkene het uitstel, dat noo<9 is om na te gaan of en op welke wijze la zijn bedrijf zal kunnen staande houden. l| OekraïnscL: boerinnen ter markt. Inde EI t BE blai teit gist raad twijfelt er trouwens niet aan, dat h( Mei hoe wc] zoo nuttige instituut van de borgstelling fondsen dan in verreweg de meeste geval len bereid zal zijn den betrokkene le hul te komen. Telkens een ander afspraakje Dan hier, dan daar aan dc ro4 lette. Haaqschc politic liet zich nï| misleiden. Dc 40-jarige mcj. J. C. M. IC. was dó< de Haagsche rechtbank tot twee inaandi voorwaardelijke gevangenisstraf plus f II boete veroordeeld, omdat zij aan hot pi bliek gelegenheid had gegeven tot het si len van roulette. Zij was in hooger bero gekomen, omdat zij ontkende, dat zij „ai bet publiek" gelegenheid tot dit spel „Het waren allemaal bekenden," zcidc z De president van het gerechtshof hecht! aan die bewering weinig geloof. In café werd telkenmale een afspraak gemaak waar men op een bepaalden avond zou si men komen. Het was telkens ergens andci kennelijk om het de politie moeilijk tc nu ken de spelers te betrappen. Op 13 Juli 1938 was tc Rijswijk echti een inval gedaan en er werden tal va speeltafel-ingrediënten in beslag genomci De advocaat-generaal, jhr. mr. van Asc van Wijck vorderde op 29 Januari iu lioi ger beroep bevestiging van het door d rechtbank gewezen vonnis. Dc uitspraak luidde gisteren bevestigin van het vonnis. Slooper gaat vrij uil De afbraak van de St. Jacobskerk tc Vlis singen was gegund aan den slooper J. B. vai H. aldaar, doch met den pastoor was cei afspraak gemaakt, dat het volledige toren uurwerk aan de parochie zou blijven. Ni ecnigen tijd kwam dc pastoor evenwel lot dl ontdekking dat de groote luiklok, die d heele en halve uren aankondigde, er nic meer bij was, hetgeen voor den geestelijk! aanleiding was den slooper ter verantvvoor ding te roepen.. Deze deelde mede, dat -bi de klok aan een opkoopcr in Middelburg liai verkocht, daar deze volgens hem niet tot hc uurwerk behoorde. De pastoor was hef daal allerminst mee eens en zoo kwam er eei rechtzaak van, die, zooals wij onlangs meld den, in eerste instantie voor den Middelburg schcn politierechter werd behandeld. De sloo per werd vervolgd wegens verduistering maar de politierechter sprak hem vrij. De Officier van Justitie te Middelburg tcc kende hooger beroep aan en dc zaak diende op 29 Januari voor 't Haagsche gercchtsho De advocaat-generaal vorderde een geld boete van f 100.—, subs. 50 dagen hechtenis Dc uitspraak luidde gisteren bevestiging van liet vrij sprekend vonnis. Twee oplichters gearresteerd Groninqsche vrouw van spaarduitjes beroofd had Onder verdenking van oplichting zijn t< Groningen aangehouden dc 15-jarige F. II S. en zijn iets jongere broer E. H. S., bei den wonende te Groningen. Dc laatste, accountant van beroep, word tevens verdacht van verduistering van gel den, welke hem ter uitbetaling waren ver strekt door een echtpaar waarvan dc mai ziekelijk is. Deze menschen kwamen Drente naar Groningen en namen hun in trek bij F. H. S. De broers kwamen tc we ten, dat de vrouw nog een paar spaarcent jes had en toen de mobilisatie kwam, kwa men zij met mooi klinkende verhalen dal er nu geld tc verdienen was, omdat dc prij zen zouden stijgen. Zij wisten dc vrouw over tc halen hun driehonderd gulden t( leenen, waarvan zij in de winst zou dcc- len. De eerste transactie het koopen van een groote partij leder in Amsterdam, irys lukte. Toch fourneerde dc vrouw nog mcoi geld cn van het door haar aan de broers geleende bedag. dat met elkaar meer dan duizend gulden bedroeg, zag zij niets terug Beide broers zijn gistermorgen ter be schikking van den officier van Justitie ge* steld. Di Scai en het terii was vol Om der Ov me me mi lar vei bic 2 gei dij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8