Zig-zagde de HONGARIJE onder een meterdikte sneeuwlaag DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER HET ONDERHOUD AAN BOORD VAN DE U-BOOT HOE DE U-BOOT ER UIT ZAG Bij plotselingen inval geen evacuatie Barre koude overal Noodtoestand op Ameland Alle scholen dicht wegens kolengebrek Geen waterval, maar vuurzee Laan. Schaden. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. DONDERDAG 15 FEBR. 1940. 84e Jaargang. No. 11113. ITrtgovg df N.V. Uitg -Mtf. „Hollands Noorderkwartier" 4 Neenik veranderde van koers' zegt de Hollander DRIE redenen voor de torpedeering Het s.s. „Boskoop" van de K.N.S.M. Is In den loop van gisteravond met de bemanning van het getorpedeerde !NTederlandsche s.s. „Burgerdijk" te J IJmuiden binnengeloopen. Omstreeks -l<elf uur is het schip naar Amsterdam ppgestoomd. .Te IJmuiden hadden wij het voor recht den gezagvoerder, den heer L. M. J. Scriwanek, te mogen intervie wen. De kapitein van het rampschip gaf ons een interessant relaas, dat Ijvij hieronder laten volgen. De Burgerdijk, aldus de heer Scriwanek. was een volkomen. Ne- derlandsch schip. Vreemde belangen waren er niet in het spel. Beman ning en passagiers zijn uitsluitend Nederlanders, de lading, bestaande uit 4000 ton tarwe, 2000 ton soja- booncn 200 t. lijnkoeken. 500 ton meel en stukgoederen, was uitslui tend voor de Nederlandsche regee ring en Nederlandsche firma's be stemd. Voor het vertrek uit New York begaf lk mij naar den Britschen consul aldaar om i de laatste gegevens voor de route in het Kanaal te verkrijgen. De consul zeide mij, dat Ik Falmouth als Visitatiehaven moest aanloopen. 1 Ik heb mij toen vreesclijk kwaad ge- maakt en gezegd, dat als wij door een destroyer worden aangehouden en opge bracht, wij niet zouden tegenstribbelen, maar dat wij uit. eigen vrijen wil niet van onze route New York-R'dam afwijken". De „klip", waarop de Burgerdijk strandde Op Zaterdag 20 Februari des namiddags 16.20 Greenwichtijd (we bevonden ons I toen vlak bij Bishoprock) zag ik 'n zwarte vlek. Meenendc dat 't 'n groote rots was ('t i zit hier vol klippen) gaf ik bevel om hard stuurboord te geven. Ik heb toen een half uur lang om de Zuid gestuurd en ver kreeg bij oen tweede looding 60 vaam water. Daarna ging ik streek voor streek de oude koers volgen. Na de tweede looding kreeg ik het ver moeden met een duikboot te doen te heb- j ben. Teneinde nu een eventueelc onder» zecboot te overtuigen, dat het niet de bedoeling van de Burgerdijk was om door z.g. zig-zag varen zijn be wegingen onduidelijk te maken of den indruk te vestigen een duik boot te willen ontloopen. ben ik niet plotseling maar juist streek voor streek, dus zeer geleidelijk aan, op mijn oude koers teruggegaan. Om vijf uur kwam plotseling een duik- I boot aan bakboord achteruit boven water. Aan de twee seinen „stop" en „U moet met Uw scheepspapieren aan boord komen" werd onmiddellijk gevolg gegeven. De kanonnen van de duikboot waren niet op de Burgerdijk gericht. Tot zoover de heer Scriwanek. „Papieren interesseeren mij niet". De eerste officier, de heer Dijk, die zich aan boord van den Duitschen onderzeeër begeven moest, vertelde verder. De jeugdige duikbootcommandapt, aldus de heer Dijk gaf mij een hand, doch wilde zijn naam niet noemen. Toen lk op de papieren wees, zei- de de duikbootkapitein: „Papieren interesseeren mij niet". Ik antwoord de: Kijkt n er maar in, dan zult n zien dat alles voor de Nederlandsche regeering en de Nederlandsche fir ma's bestemd is. Daarop antwoordde de kapitein: papieren interesseeren mij niet, daar kunt u alles wel in zetten wat u wenschelijk acht. „Wat doet u met leege vaten?" Op dit moment had de kapitein van de duikboot de enveloppe met de papieren nog in de hand. De heer Dijk haalde er het stuw- plan uit, rolde dit uit, hield het den kapi tein voor en zeide: „Kijkt u dan het stuw- plan na." De kapitein, zoo zeide de heer Dijk, keek er met een half oog in en zeide: „Wat beteekent Erapty Barrels", De heer Dijk ver taalde „Lecre Faesse", waarop de kapitein opmerkte: Wat doet u met leege vaten in Holland? De heer Dijk antwoordde: Dat weet ik niet, ik weet alleen, dat die leege vaten voor Nederlandsche firma's bestemd zijn. De kapitein ging hier toen niet verder op in en hij gaf de papieren over aan een der opvarenden, die het hoofd uit het mangat stak, dat zich voor den commandotoren be vond en de papieren ging door het mangat naar beneden. „Ik heb ze niet meer terug gezien", zeide de heer Dijk. Even staarde de U-bootkapltein voor zich uit en toen zeide hij letterlijk: „Estut mir leid, dass ich Sie ver senken muss." Drie redenen voor de torpedeering. Toen de eerste officier van de Burgerdijk den U-bootkapitein vroeg, waarom hij het schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op: In de eerste plaats zou de „Burger dijk" gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-bootkapitein de over tuiging, dat de „Burgerdijk" op weg was naar een Engelsche haven en in de derde plaats zou de marconist geseind hebben. (De U-bootcomman- dant had nL verboden, de radio te gebruiken.) De eerste reden van de torpedcering weer legde ik aldus de heer Dijk, door te zeg gen, dat de Burgerdijk niet gezigzagd had, maar van koers veranderd was. omdat het schip dicht onder den wal zat. De U-boot kapitein reageerde op deze opmerking niet. „Dan gaat U maar om de Noord" Het tweede argument bestrijdend, riep ik in vertwijfeling uit, doelond op ons gedwon gen gaan naar do Duins: Wat moeten we dan doen! waarop de Duitscher letterlijk zeide: „Nu, dat gaat u maar om de Noord!" Ook het derde motief voor de torpedeering bestreed ik met kracht: onmiddellijk na het stopsein van do duikboot waren de seinen stopgezet Hierna schreeuwde de kapitein van de duikboot door het mangat, dat er een lanccerbuis moest worden klaar gemaakt Vijf minuten voor het verlaten van het schip moest het liohtsein „Holland" worden gedoofd. Als dit gebeurd is, zoo beval de Duit scher niag de marconist seinen „Colision ship sinking position fifteen miles south of Bishop." Terwijl eerste sfuurm&n Dijk zich aan boord van de duikboot bevond seinde deze een drievlaggensein, n.1. het sein „railing". Kapitein Scriwanek vertelde ons, dat hij van dit sein niets begreep. Hij seinde terug met het vlaggesein: „Begrijp u niet". Door schreeuwen werd hem van de duikboot af beduid, dat sein weer neer te halen. Een minuut of tien later gaf de duikboot een nieuw drievlaggensein, n.1. de teekens voor „alarm", waarop kapitein Scriwanek DE TORPEDEERINQ VAN DE „BURGERDIJK." Brieschende zwarte kater op de commandotoren De Duitsche duikbootkapitein, die bevel gaf onze „Burgerdijk" te torpedeeren was zooals de eerste officier van de „Burgerdijk" ons hedenoohtend in een interview vertelde, in burgerkleeding. Ook alle overige opva renden van den onderzeeër waren in bur ger. Alleen een hunner, iemand die een blauwe bril droeg, had een zomerschc ma rinepet op, maar do badge op die pet was erg vuil cn de heer Dijk kon niet goed zien wat dit teeken voorstelde. De duikboot was donkergrijs, tegen zwart af, maar nogal verveloos: Op de comman dotoren stond „x2" Een van de matrozen, die in de sloep welke zich vanaf het Neder landsche schip naar den Duitscher begeven had, gebleven was, zag nog, dat op de com mandotoren een brieschende zwarte kater met opgezetten rug was afgebeeld, maar de heer Dijk heeft dit zelf niet gezien. De duik boot zou. naar zijn meening nog geen 150 voet lang zijn geweest, kapitein Scriwanek schatte 120 voet ten tweede male het sein „begrijp u niet" terug liet geven. H«t tragische oogenbllk. Nu gingen „alle hens in de sloe pen". Om 18.20 uur voeren de sloe pen weg en een kwartier later om 18A5 unr werd de torpedo afgevuurd. Een doffe knal weerklonk. Plotse ling gingen alle lichten aan boord van de „Burgerdijk" uit en een stoomfluit begon vreeselijk te bla zen. Met tranen In de oogen zagen kapitein Scriwanek en zijn mannen het schip, waar ze zoo trots op wa ren, langzaam zinken. Even later bescheen het licht van de duikboot de getroffen Burgerdijk. Bemannig en passrgitrs waren aan hun lot overgelaten. Gelukkig kwam er na het urenlange ronddobberen op de baren, uit komst, want do „Edam" verscheen en bracht de schipbreukelingen in veiligheid. Alleen voor de vnnrlinle moge lijk, zegt Belgisch minister. De Belgische minister van gezond heid heeft in de Kamer het vraag stuk der evacuatie van de burgerbe volking uiteengezet. De omstandig heden eener eventueele evacuatie zijn niet te voorzien, aldus de minis ter. Als voldoende tijd beschikbaar is. zal het plan worden uitgevoerd. Bij een plotselingen inval is evacua tie onmogelijk, behalve voor de vuur linie. De regeering denkt er niet aan. De wegen en spoorlijnen zouden ge heel in beslag genomen zijn door de militairen behoeften. In dit geval is het de plicht van iedereen op zijn plaats te blijven. Een aantal opvarenden van het getorpe deerde ij. „Burgerdijk" ls Woensdagavond met het u. „Boskoop" tn ons land terug gekeerd. De geredden aan boord van het schip na aankomst in IJmuiden. Talrijke provinciesteden van de buitenwereld afgesneden. De winter in Europa is de laatste dagen weer in hevigheid toegeno men en uit welhaast alle landen worden record temperaturen bene den nul gemeld. Ook Amerika wordt geteisterd door bar winterweer.., In België zijn temperaturen van 20 gra den vorst an de orde van den dag, terwijl ook sneeuw valt. Sinds December is het normale spoorwegverkeer niet hersteld. De steenkoolvorziening is echter verzekerd. Noord Spanje heeft eveneens van de kou te lijden. Te Pamplona, waar het overdag nog 14 graden boven het vriespunt was, is het kwik gedurende den nacht tot 5 gra den beneden het vriespunt gedaald. In Noord-Italië is de temperatuur op nieuw zeer gedaald. Te Milaan heeft een storm gewoed, die een snelheid van 90 ki lometer per uur bereikte. Er is veel schade aangericht, terwijl er ook een menschcnle- ven te betreuren is. Vele personen werden door vallend gesteen te gewond. Te Triest maakt de „Bora" het verblijf op straat ondragelijk. Ook te Vene tië Cremona en Ancona is weer sneeuw ge vallen. Te Venetië is een visschersvaartuig vergaan: de twee opvarenden worden ver mist. Drie meter sneeuw in Honqariie. Veel ernstiger is de toestand nog in Hongarije. Sinds 48 uur woeden daar ongekend zware sneeuwstor men. Elk verkeer op de buitenwe gen is onmogelijk geworden. Ook het spoorwegverkeer ligt grooten- deels stil. Het land ligt een tot drié meter dik ondftr ds sneeuw. Niet alleen dorpen en gehuchten, maar ook talrijke provinciesteden zijn geheel van de buitenwereld af gesneden. In het district Zemplen zijn zes wolven waargenomen. Twee daarvan zijn door boeren neergelegd. Uit alle deelen des lands worden gevallen gemeld van dood gevroren menschen. In Boedapest en omge ving is de laatste 24 uur 2H millioen cub. meter sneeuw gevallen. In Boedapest zijn tal van ongelukken gebeurd. Het verkeer tusschen de Deensche eilan den onderhoudt men thans over het ijs, het geen overigens niet van gevaar ontbloot is. Tot dusver zijn reeds drie automobielen in wakken gereden en verloren gegaan. Ge lukkig waren hierbij nog geen menschenle- vens te betreuren. Duizenden auto's gestrand. Amerika wordt niet gespaard. Integendeel De zwaarste sneeuwstormen sedert tiental len jaren hebben gisteren gewoed in de At lantische staten. Zij legden bijna alle verkeer van sche pen. vliegtuigen en spoorwegen stil. Dui zenden auto's strandden in de meters hoog opgewaaide sneeuw op de landwegen talrij ke personen worden vermist In Pennsyl- vanië heeft een zware sneeuwstorm gewoed, de zwaarste sinds 38 jaar. Binnen enkele uren was Pittsburgh bedekt met een sneeuw laag van 'n hal ven meter In de straten van New-England en New York woei de sneeuw op sommige plaatsen tot een dikte van ze ven meter op. Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINT» Verwachting: Krachtige tot ma tige meest Noordoostelijke wind, betrokken tot zwaar bewolkt, nu en dan eenige lichte sneeuw, matige tot lichte vorst Ook petroleumtekort, Het wordt op Ameland steeds nij pender en de Wadden worden zoo langzamerhand behalve dan enkele geulen, die open blijven en den overgang over zee beletten, zoo vol met ijs, dat men zich in Siberië waant Er begint hier gebrek aan veel artikelen te komen en het is ondenkbaar, dat Ameland met de voorziening van verschillende be hoeften kan wachten tot de vaart openkomt Velen, die zich tot dusverre bij de zui vel fabriek te Hollum om brandstof konden wendden, zien zich thans dezen weg afge sloten, omdat het bestuur in zijn verga dering van Dinsdag besloot, niet meer af te geven dan in beslist noodzakelijke ge vallen, zooals voor zieken en ouden van dagen, omdat mén anders zelf gebrek aan kolen krijgt In verband met den geringen voor raad brandstof hebben B. en W. be sloten alle openbare scholen op het eiland van Maandag a.s. af te slui ten. Twee militaire vliegtuigen brachten... 196 Kg. anthraciet. Aan petroleum is eveneens, bhoefte. Verschillende winkeliers zijn uit verkocht Aangezien tachtig percent der bewoners van het eiland op petroleumstel len kookt, is het begrijpelijk, welk een ramp petroleumnood voor het eiland zal worden. Het kan nog wel een maand duren, voor de vaart open is. Men hoopt echter, dat er spoedig hulp komt en men acht het niet uitgesloten, dat er een boot kan aankomen in liet Amelandergat, tusechen Terschelling en Ameland. Brand aan da Heerengracht te Amsterdam. Kantoorbediende door zijn neus bedrogen (Gisteravond omstreeks kwart over negen meende de bewoner van het sousterrein van een aan de Heeren gracht te Amsterdam gelegen kan toor op een der bovenverdiepingen het geruisch van water te hooren. Hij snelde, in gezelschap van een derk antoorhouders, naar boven om te zien wat er aan de hand was. Op de derde verdieping sloegen vlammen en rook beiden mannen tegemoet. Het bleek, dat het trappenhuis in lichter laaie stond en dat het vuur zich een weg baande naar het bovengedeelte van het ge bouw. Dadelijk werd de brandweer gealar meerd, die door haar krachtig optreden de vlammen, welke zich snel verbreidden en reeds door het dak naar bulten sloegen, binnen twintig minuten wist te bedwingen. Een geluk bij «en ongeluk. De vliering is grootendeels uitgebrand. De zich op de bovenverdiepingen bevindende magazijnen van textielgoedercn hebben hoe genaamd geen schade gekregen. De derde verdieping, welke acht jaar door een han delsfirma in gebruik is geweest, was juist gistermiddag om vijf uur wegens verhuizing geheel ontruimd. De oorzaak va de nhrand ligt in het duister. Een kantoorbediende had welis waar een sterke lucht waargenomen, doch deze voor den geur van wrijf was gehouden. Mogelijk is er kortsluiting ontstaan. De hooge bruggen tusschen Thorbecke- plein en Reguliersgracht vormden voor de talrijke vorbijgangers een prachtig amphl- theater om de verrichtingen derbrandwacht .gade te slaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1