ÜÉUU^IIlt een In naar ruk van Nederland Indië Inval in spionnagenest DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER IN RUIM DERTIG UUR Vliegende vleugel uitgevonden AMSTERDAM-BATAVIA te Sint Pancras Laan. Schapen, Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2240. VRIJDAG 23 FEBRUARI 1940. 84e Jaargang. No. 11120. tfrfgovr der N.V. UHg.-Mif. „Viollendi Neorderitwertier" 4 Toestel zonder staart of romp Door de lucht van Amsterdam naar Batavia zonder tusschenlanding Is het mogelijk? Het „Comité Vlieg tocht Nederland—Indië" heeft on langs een prijsvraag uitgeschreven om tot de verwezenlijking van dit „luchtkasteel" te peraken De uitslag van dezen wedstrijd is thans bekend en het met den eersten prijs be kroonde ontwerp, afkomstig van den heer E. A. Driessen. schetst ons een toestel zonder staart of romp, een z.g. „vliegende vleugel", die in één rug van Nederland naar de Oost snelt, binnen een tijdsbe- •tek van acht en dertig uur De tweo volgende prijswinnaars zijn: 2e prijs Th. van Lammeren, 3e prijs H. J. Kre- mer. Wij laten hieronder een korte beschou wing van de drie ontwerpen volgen en be ginnen met de inzending van den heer Driessen, welke het moto draagt: „De nieu we weg" Het is een staartlooze machine de lang gezochte vliegende vleugel. De heer Driessen merkt op. dat het lange- afstand record, 1200 K.M. bedraagt, bererkt met een eenmptorig vliegtuig. Voor een vlucht naar Batavia is echter grootere reserve noodig, zoowel in betrouw baarheid door meerdere motoren als in zeker held het doel te bereiken door een ruime reserve aan brandstof De actie radius van de machine tjioest 17000 K.M. bedragen, waardoor een reserve van 40 procent wordt verkregen. „De nieuwe weg" vindt de ontwerpen door de vormccving van zijn vliegtuig, waar door eenerzijds een zoo hoog mogelijk ren dement wordt bereikt, en anderzijds o«* lichte bouwwijze mogelijk is. Zoo komt hij tot een constructiegewicht van 8000 JKg. Het tol aalgewicht bed raagt 17.500 Kg. Van deze resultaten mogen insiders mis schien vreemd opkijken, doch de heer Driessen vestigt er da (Wijk de aandacht op, dat bij zijn .vliegende vleugel" de staart, romp. en gedeeltelijk de stuurvlakken ver vallen. Lage vleugelbelasting. Een ander punt, waarop hij de aandacht ■vestigt 'is de „lage vleugelbelasting". Ook déze zienswijze vercischt toelichting. Neemt men een hooge vlucgelbelasting, dan wor den de afmetingen van zijn ontwerp te klein om bemanning, lading etc. In don vleugel onder te brengen. Zoo komt hij op een draagkracht van 100 Kg. per vierkante meter vleugel bij den start. Nog een belangrijk punt is het gebruik van dliwschroeven. Deze schroeven moeten met verlengassen van de motoren worden aangedreven om de noodige vrij slag van de vleugel te verkrij gen. De motoren zijn diesel motoren, waar van het hoogere constructiegewicht opweegt legen het lagere brandstofverbruik, zoodat men uiteindelijk over een dergelijk traject aan gewicht spaart. De spanwijdte is 34 c.m., het vleugelop pervlak 175 M2 en de verhouding tusschen volgewicht en' leeggcwicht, zooals hierboven reeds vermeld, 42 procent. Een drukcabine om op groote hoogte te kunnen vliegen wordt niet toegepast. 2. Ontwerp Th. van Lammeren (2e prijs). Wat Is nu het voordeel? Ten eerste de mogelijkheid van een zeer gunstige vormgeving, waardoor een verhou ding lusschen draagkracht en Weerstand wordt bereikt van 21,5:1, waarhij dan geen uitzonderlijk lage wccrstand-coefficienten zijn aangenomen. Een verdere overweging, die tot de keuze van den vliegenden vleugel leidde, zijn de bijzonder goede vliegeigen schappen, de Driessen hiervan verwacht. Hierbij dient opgemerkt, dat Driessen steeds een groot voorstander is geweest van staart looze vliegtuigen, cn dit ontwerp gedurende vele jaren heeft bestudeerd. Als groot bezwaar tegen de huidi ge vliegtuigen met vleugel, romp en staart, voert zij aan de ongun stige verhouding in de vleugelvorm, waartoe men wordt gedwongen door gewichts- en weerstandsbesparing, als verder argument de besturing van bet vliegtuig door stuurvlak ken, die in de wervelende lucht (het zog) van vleugel, romp en schroeven liggen. Weliswaar ver wacht Driessen ook moeilijkheden bij de uitvoering van zijn ontwerp doch deze worden mindêr geacht dan de bovengenoemde. In 38 uur. Dè route is gekozen via Rhodos naar Ba tavia. Bij een brandstofreserve van 40 pro cent blijft 1100 kg. betalende lading over met een snelheid van 328 km. per uur, waardoor de afstand in 38 uur wordt af gelegd. Hierbij wordt verder een systeem van reserve aangegeven, dat vermeldens waard is. Bij den aanvang van de lucht is de reserve 40 procent van het traject wat brandstof betreft. Naar mate men vordert zou deze reserve-voorraad dus steeds groo- ter worden ten opzichte van de nog af te leggen afstand. Gaat men echter, naar mate men liet doe! nadert, sneller vliegen, zoo danig dat de reserve steeds 40 procent blijft van het nog af te leggen traject, dan wordt op deze wijze met gelijke marge aan veiligheid een hoogere gemiddelde snelheid bereikt. Veiligheid, economie en eenvoud zijn de voornaamste kenmerken van dit ontwerp. Het tweede ontwerp. Hierna komt als tweede prijswinnaar ir. Th. J. van Lammeren c.s., met een groot, 4- motorig vliegtuig. Het zwaartepunt ligt hier in de constructie, terwij! de wijze van ex ploitatie een kleinere rol speelt. De snelheid is hoog, meer dan 400 km./h. waarbij op groote hoogte wordt gevlogen, Hiervoor is een drukcabine noodzakelijk. De actie radius ia minstens 15000 km., Deze prestaties worden bereikt door: 1. Toepassing van een hooge vleugelbc lasting {190 kg.-M2.) gepaard aan een gunstig rendement van liet vliegtuig op kruissnel heid. 2. Een groote vleugelslankheid (lcngte- brcedteverhouding). ni. 10 1. 3. Een zeer zuivere vorm en ecu zeer go- ring schadelijk oppervlak. Het vliegtuig heeft 4 motoren van 1800 pk. startvermogen en weegt totaal 35000 kg. De snelheid wordt grooter naar mate hoo- ger wordt gestegen en bereikt bij een hoogte van 7500 m. 470 k.m. per uur. De machine is een middendekker, waarbij constructie van vleugel cn romp één is. Dc benzine wordt in de vleugel ondergebracht (z.g. „intcgral tanks") Het is interessant te zien, hoe hier twee - luchtvaart-deskundigen op geheel verschil- De vliegende vleugel, ontworpen door E. A. Driessen (le prijs) lende wijzen hetzelfde doel trachten te be reiken. De een door een geheel nieuw idéé wat vorm betreft, vergeleken bij de huidige machines, met een lage vleugelbelasting, waartoe hij, als gezegd, was gedwongen ter verkrijging van een vleugel met groote af metingen. welke hij noodig heeft voor be manning cn lading. De ander met de gebrui kelijke vliegtuigvorm, doch door toepassing van een constructie, die nieuwe wegen opent om het gewicht tot een minimum te beper ken. Een overtocht van 33 nar. En thans de derde prijs van den res. 2e lui tenant-waarnemer N. J. Kremer. Het ontwerp is eveneens 4-motorig, doch de heer Kremer komt tot de conclusie, dat Diesel-motoren moeten worden gebruikt. Een laag lccgge- wicht wordt ook hier bereikt door de brand stof onder te brengen in den vleugel. Üe maximale lift-driftverhouding is 22, doch deze verhouding is practisch niet bruikbaar, om dat de bijbehoorende snelheid op lage hoogte onvoldoende is. De gegevens zijn verder: een matige vleugelbelas]ing van 123 kg/m2, een motorbelasting van *6.67 kg pk. en een start- snelheid van 122 kin'h., welke getallen ko men in liet gebied van dc huidige bommen werper. De betalende last bedraagt 500 kg. c De overtocht duur 33 uur. De inzender is geen voorstander van vlie gen op groote hoogte. Hij rust zijn vliegtuig echter wei uit met drukcabine om op deze wijze zoo noodig op groote hoogte snelheid te winnen. Prijswinnaars zullen hun ont werp toelichten. En nu de verdere plannen. Het Comité Vliegtocht NederlandIndië is in nader overleg getreden met de jury en de inzenders om na te gaan wat nu moet gebeuren. Het is gc- wenscht, dat de technische wereld en vooral de vliegtuigtechnici van ons land nader met de projecten kennis maken. Daartoe zullen de drie prijswinnaars voor een vergade ring van het Koninklijk Instituut van ingenieurs, afdeeling Verkeer cn Verkeerstechniek, hun plannen ver der toelichten. Hierna zal een discussie geopend worden, zoodatgde deskundigen in de gelegenheid zijn hiui bezwaren kenbaar te maken of na dere toelichting te vragen. Deze bijeenkomst wordt einde April gehouden te-Den Haag. Dit nummir bevat 8 pagina'» 3KEND GROENTENEXPEDITEUR IN OPSPRAAK. DRIE ARRESTATIES. ZIJTAK VAN EEN GROOT SPIONNAGECOMPLOT. Langdurige gevangenisstraffen be dreigen een drietal inwoners van Sint Pancras, die verdacht worden deel uit te maken van een spionnage- complot, dat zijn vertakkingen in heel Nederland beeft. Bovendien spi- onnage van zeer groote afmetingen. Zeven rijksrechercheurs hebben een inval gedaan in het kantoor van de firma Gebr. KI., groenten-exporteurs en na huiszoeking de inbeslagname van bezwarend materiaal, gearres teerd de firmant Jan KI. Pzn. en diens nog minderjarige zoon Jan. Een zwager van KL', zekere L., die bij. KI. op bezoek was, trof hetzelfde lot, doch hij werd spoedig weer op vrije voeten gesteld. Verder werd ge arresteerd de timmermans P. B. Gzn. De drie verdachten werden geboeid en per auto gevankelijk overgebracht naar Groningen, waar liet knooppunt van deze spionnage-affaire schijnt te liggen, en tegelijk met twee arrestanten uit die provincie ter beschikking van den Officier van Justitie te Groningen gesteld. Resultaat van langdurig en uit gebreid onderzoek. be arrestaties zijn het resultaat van lang durig en uitgebreid onderzoek. Directe aan leiding tot ingrijpen, was een poging tot ontvluchting van twee liegerofficierm van Duitsche nationaliteit, welke op fort Spijker boor (Midden-Beemster) waren geinterneerd. Deze officieren werden tijdens hun vlucht op den Afsluitdijk door marechaussee s ver rast en weer ingerekend. De gearresteerden schijnen naar men be weert, o.a. betrokken bij deze ontvluchtings poging. Wat de spionnage betreft, vernemen wij, dat nog niet is komen vast te staan, dat het hier het uitleveren van Nederlandsche de fensiegeheimen aan een vreemde mogend heid betreft. De mogelijkheid acht men niet uitgeslo ten, dat de verdachten als bemiddelaars zijn opgetreden bij het verschaffen van inlichtin gen over de eene oorlogvoerende mogendheid aan de andere, via onschuldige zakenbrie ven. Men zou dan een ongeveer zelfde geval ontdekt hebben als de geruchtmakende spionnagezaak der Haagsche departements ambtenaren, die scheepspapieren zouden hebben verkwanseld. In het thans ontdekte gevat schijnen echter, althans voor zoover onze inlichtingen strekken, geen dirocte Nederlandsche belangen te zijn betrokken. maarsche rechtbank tot een zeer hooge boa te veroordeeld. Men is. zoo redeneert men in St Pancrai van KL wel aan heel wat gewend geraakt maar, zoo is het algemeene oordeel, je moe: toch wel heel weinig van je land houden om zóó te gaan doen. En men kijkt nog eens met een schuil oog naar de imposante behuizinge Flevo dat naar het oordeel der justitie tot spion nenncst gedegradeerd is. Nee, zegt een dorpeling, als je zoo dat hult ziet, om de centen hoeft ie 't niet te doen..- KI. gaat algemeen voor schatrijk door, hoe wel den laatste» tijd dit wel eens in twijfe. werd getrokken. Hij is jaren geleden me: niets begonnen, doch wist zijn zaken zeei hoog op te voeren. Waarom dan wel? Het is bekend, dat KL, ondanks zijn uiter lijke gehechtheid aan de anti revolutionnai- re beginselen, welke voor alles gebondenheid aan eigen volk voorschrijven, sterk sympa thiseert met de ideologie uit een naburig land en een groote persoonsvereering heefi voor den hoogsten autoriteit in dat land, waar hij bovendien door zijn zaken zeer uit gebreide relaties heeft. Wat doet de timmerman in dit wespennest? De timmerman B., gehuwd met een vrouw van Duitsche afkomst en vader van vijf jeugdige kinderen, eveneens van anti-re- volutionnaire beginselen, heeft zijn sympa thie voor een bepaald nabuurland nimmer onder stoelen of banken gestoken. Het ie wel opgevallen achteraf dat hij de laatste maanden vrij druk met KL omging maar men zag daar niets bijzonders in. De vrouw van B. zegt nergens van te weten. De verraderlijke schrijfmachine. De gemeentelijke politie- en justitieauto- riteiten hebben zich in dit geval niet ge mengd: de rijksrecherche had blijkbaar zee: bepaalde opdrachten van hooger hand, d» snel en zonder veel ophef zijn uitgevoerd. Merkwaardig is het verhaal, ons uit betrouwbaren bron verstrekt, hoe een schrijfmachine een der aan wijzingen is geweest, welke tot ar restatie kon leiden. Een andere zoon van KL, Piet KL, zou eenige maan den geleden de justitie op de hoogte bobben gebracht van een bandendief stal door eenige dorpelingen en zijn mededeelingen hebben getypt op fir ma-papier. Aan een der typen man keerde iets, en het toeval wilde nu. dat de brief van Piet KL onder de oogen kwam van een gerechtelijk ambtenaar, die de spionnagezaak na- 3. Ontwerp H. J. Kremer (3e prijs). Bij den verdachte B. is in beslag genomen een plattegrond van Rotterdam met aan wijzingen van verschil lende vertrekkende schepen. Dit zou een bevestiging kunnen vormen van bovenstaande mededeeling Geen èl te groote verrassing. I)e rustige burgers van het vriendelijke dorpje St. Pancras. onder den rook van Alk maar, heeft de mededeeling van de arresta tie, althans voor zoover het KL betreft, niet AI te zeer vérrast, al iiad mei\ deze man, overtuigd anti-Revolutinnair en steunpilaar van de Gereforinerede Kerk, voor een derge lijk misdrijf, als waarvan nu dc zware ver moedens op hem rusten, toch nimmer kun nen verdenken. KL was bij vele zijner collega's niet zeer gezien en op de vergaderingen van „Koop handel", de vereeniging van exporteurs en groothandelaren in groenten en fruit, is het vorig jaar zelfs enkele malen tot een open lijk protest gekomen, terwijl in 1937 de Plan- tenzicktekundige dienst te Wageningen een klacht tegen KL heeft ingediend op vermoe den van frauduleuze uitvoer van aardappe len naar Frankrijk. Hij Is toen door de Alk- Huize „Flevo" te Sint Pancras, be woond door den verdachte Jan KL, waar de rijksrecherche oen inval deed. - ploos, en enkele verdachte getypte vellen in dossier had, waarvan het schrift hetzelfde euvel vertoonde! Bevestiging konden wij hiervan niet krijgen, maar vast staat, volgens verklaring van enkele dorpelingen dat een schrijfmachine tijdena den inval In beslag is genomen. Verder was het opgevallen dat een ver lacht telefoonnummer nog al dikwijls met KL telefoneerde. Het dorp Sint Pancras, waar de familie KI. een der oudste en wijdvertakste ia, heeft zijn sensatie Twee mannen en een jongen uit de klei ne samenleving, beschuldigd van een der zwaarste misdrijven, welke de wet kent: spionnage, veelal synoniem met landver raad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1