Damp verraadt vreemde
vliegtuigen
Vijftig jiar Arbeidsinspectie
Herwaardeering
goud
Val van Viborg
niet beslissend?
Uitbreiding K. L. M. - net
Vervoerstarievcn
verhoogd
Schip vier maanden
opgehouden
Roekeloozc
chauffeur gestraft
Op een mosselbank
gestrand
Redacteur van de „Vooruit"
staat terecht
Sa'omo's schoonvader
Het Duitsche
prijzeohof oordeelt:
Tweede Kamer
Ontwerp goedgekeurd.
Dc Tweede Kamer heeft gistermiddag
hét wetsontwerp voorloopige voorziening
ten aanzien van de waardebepaling van
den voorraad gouden munt en gouden
muntmaferianl van de Nederlandsche Bank
en regeling van de gevolgen dier voorzie
ning (beteekcnde een voorloopige depre
ciatie van den gulden met 18 procent) zon
der hoofdelijke stemming aangenomen. Het
gewijzigde amendement van de heeren
Schouten cn Algera, dat de strekking had
de voorgestelde toevoegingen aan het reser
ve-fonds en aan dc bijzondere reserves der
Bank te doen vervallen, werd na stemming
verworpen. 63—20. Vóór stemden de A.R.,
N.S.B.. Staa'k. Geref. en CDU.
Het gewijzigde amendement van den heer
Teulings c.s. (dat tot strekking had, uit do
goudwinst niet het volledige pondenverlies
door de Nederlandsche Bank in 1931 gele
den. te vereffenen, doch slechts het nog uit
staande verlies en de bedragen, tot gedeel
telijke dekking van het pondenverlies aan
de reserves onttrekken) werd door den mi
nister overgenomen.
Leeningfonds.
Vervolgens nam de Kamer het wetsontwerp
instelling van een Leeningfonds zonder
hoofdelijke stemming aan, nadat de minis
ter het amendement van de heeren Wage
naar cn Teulings had overgenomen. Tegen
het ontwerp verklaarden zich de nationaal
socialistische kamerleden.
Nadat nog eonigc sprekers het woord
hadden gevoerd over de hoofdstukken On
derwijs en ccredienst van de Indische be
grooting, werd de zitting verdaagd.
De diensten gisteren begonnen.
Hoezeer dc oorlog in Europa het net van
luchtlijnen der K.L.M. ook heeft ingeperkt,
toch heeft men kans gezien bij het intreden
van het voorjaar ondanks alle internationale
moeilijkheden, dc luchtlijnen en diensten,
\yelko men heeft kunnen handhaven, uit te
breiden.
Weliswaar hecrschte gisteren op Schiphol
niet do opgewekte drukte, die in normale
tijden het tijdstip van uitbreiding der dien
sten kenmerkt, maar wie de dienstregeling,
die gisteren in werking is getreden, bestu
deert, ontdekt dat dc lucht verbindingen van
Amsterdam uit en belangrijke verbetering
hebben ondergaan.
Hot aantal diensten naar het Noorden is
met een per dag uitgebreid. In samenwer
king met dc Zweedsche A.B.A. cn de Dcon-
scho D.D.L. is er thans een rechtstreeksche
dienst naar Stockholm, een naar Malmoe en
een naar Kopenhagen, vanwaar een pendel
dienst eveneens verbinding met Malmoe
geeft. Deze diensten worden dagelijks ge
vlogen.
Het aantal diensten naar Engeland is uit
gebreid tot vier per dag. Een daarvan sluit
aan op den dienst Stockholm—Amsterdam,
zoodat men voor hot eorst sedert het uit
breken van den oorlog weer fn een dag van
Stockholm naar Londen kan reizen. Men
vertrekt uit de Zweedsche hoofdstad des
morgens to negen uur en is te ruim zeven
tien uur op Shoreham of Lyinpe. In omge
keerde richting kan men op denzelfden dag
van Londen tot Malmoe komen.
Evenals bij de oude dienstregeling vliegt
dc K.L.M. eenmaal per dag van cn naar
Brussel.
Naarmate het voorjaar vordert, zal het
K.L.M.-net nog verder uitgebreid worden.
Het staat thans vast, dat op 1 April a.s. de
zg. Norway-Air-express heropend zal wor
den. do directe verbinding tusschen Amster
dam en Oslo met tusschen landing te Chris-
tiansand. Voorts is het wachten op de in
richting van de terrein- en passagiersacco-
modatie te Dicppe om de lijn Amsterdam
Dicppe te openen, waardoor dc luchtverhin-
ding met Frankrijk hersteld wordt. Tenslot
te kan in den loop van dc komende maan
den do opening van do nieuwe lijn Amster
dam—Lissabon tegemoet worden gezien.
Te land en ter zee.
Het Hsb. verneemt van bevoegde zijde:
Evenals reeds in het buitenland is geschied
met name in Engeland, hebben transport-
assuradeuren te Amsterdam en in Rotter-
datn besloten de premies voor het gewone
gevaar voor zendingen van, naar ei) in
Europa te verhoogon. Voor hen, die zich
er rekenschap van geven aan welke geva
ren goederen bij vervoor over zee bloot
staan, en van de toeneming van deze ge
varen ten gevolge van den Oorlogstoestand,
zal de?.e maatregel niet onverwacht zijn
gekomen.
Strandingen en aanvaringen zijn aan de
orde van de dag hetgeen ook niet te vérwon
deren is, als men denkt, hoeveel hulpmid
delen bij de navigatie, waaróver" de zeeman
in vredestijd kan beschikken, hij thans in
Ruropeesche wateren moet ontberen. Vele
kustvuren zijn gedoofd, betrouwbare weer
berichten ontbreken, vele schepen varen
mot gedoofde lichten, terwijl zich voorts
reeds een onnoemelijk aantal drijvende
wrakken op zee bevinden, die vooral des
nachts een groot gevaar voor de scheep
vaart opleveren.
Bij vervoer te land brengt het verduisterd
zijn \an steden en dorpen in de oorlogvoe
rende landen cn de verlenging van den
reisduur belangrijke verzwaring van het ri
sico voor den assuradeur mede.
NEDERLANDS CH LUCHTAFWEER
GESCHUT ONOPHOUDELIJK IN
WERKING.
Een vliegtuig beschreef zelfs een
cirkel in de lucht.
De Regceringspersdienst meldt, dat
gistermiddag een tweetal vreemde
vliegtuigen, waarvan de nationali
teit niet kon worden vastgesteld,
zich boven het centrum des lan'ds
hebben bevonden. Zij werden v. ver
schillende plaatsen uit door batte
rijen luchtafweergeschut beschoten.
Bovendien zijn vliegtuigpatrouilles
opgestegen. Hierna hebben de
vreemde vliegtuigen ons rechtsge
bied verlaten.
Het Hsb. meldt over deze schendingen
van ons rechtsgebied nader:
Omstreeks kwart over twaalf werden gis
ter boven Schiphol twee vreemde vliegtui
gen waargenomen van onbekende nationali
teit, welke op ongeveer 6000 meter hoogte
passeerden. De aanwezigheid van de vlieg
tuigen werd verraden door damp vorming
achter een der toestellen, waarschijnlijk
tengevolge van atmospherische toestanden.
Vrijwel onmiddellijk kwam het luchtaf
weergeschut in actie; Nederlandsche ge
vechtskruisers stegen op om de beide toe
stellen tc dwingen ons rechtsgebied te ver
laten.
Korten tijd later waren de vreemde toe
stellen buiten ons gebied, waarna liet lucht
afweergeschut tot zwijgen kwam en de hei
de vliegtuigen naar hun basis terugkeerden.
Gistermiddag precies half een is te Amcrs
foort en omgeving het afweervuur geopend
op een vliegtuig van onbekende nationali
teit. Het toestel bevond zich op zeer groote
hoogte, naar schatting op 8000 meter. Ge-
ruimen tijd cirkelde het hoven Amersfoort
en omgeving. Van alle zijden werd het
luchtdoelgeschut in werking gesteld. Na
ongeveer vijftién minuten, dus omstreeks
kwart voor een verdween het toestel.
Niet alleen nabij Amersfoort is het vlieg
tuig van onbekende nationaliteit gesigna
leerd doch ook in andere gedeelte van de
provincie Utrecht. Onophoudelijk hebben
de luchtafweerhatterijen op het toestel ge
vuurd. Op verscheidene plaatsen in de pro
vincie was het toestel duidelijk zichtbaar.
Vooral was dit het geval in de omgeving
van Woudenberg, waar het toestel zelfs een
cirkel in de lucht beschreef.
Tc Soestcrbcrg zijn toestellen opgestegen
ter achtervolging.
Finsche papierzending eindelijk
in Nederland. Duitsche con
trabande en ijs vertraagden de
reis.
Gisteravond omstreeks half zeven arri
veerde te lJmuiden het Finsche s.s. „Tau-
rus" met een lading papier, papierstoffen
en triplex aan boord, bestemd voor Amster
dam. Dc „Taurus" had reeds eind October
in ons land aan zullen komen, doch het
schip was door de Duitsche contrabande-
controle aangehouden en haar Hamburg op
gebracht. Pas enkele weken geleden werd
het schip vrijgegeven, nadat een deel van
de lading, bestemd voor Antwerpen, overge
laden was in een ander schip, dat de goe
deren naar hun bestemming heeft vervoerd.
Oplegger door Goolsche tram
aangereden. Rondvliegende
brokken ijzer trollen een motor
rijder, die gedood werd.
Een verkeersongeluk, dat naar het oordeel
van do justitie gebeurde door roekeloosheid
van een chauffeur, bestuurder van een trei-
ler met oplegger, gebeurde op 24 Aug. j.1.
op de hoek van den Nieuweweg en den Mid
denweg te Amsterdam. Een motorrijder, die
juist passeerde werd ernstig gewond en
overleed nog dienzelfden dag.
De chauffeurs-eed den Nieuweweg af
en wilde den Middenweg oprijden in
de richting Diemen. Juist naderde
uit die richting een tramtrein van de
Gooischjc stoomtram. Dc tram botste
tegen de linkerzijde van den zwaren
oplegger. Rondvliegende brokken
ijzer en losgeslagen onderdeden trof-
ecn een juist uit de richting Amster
dam passeerenden motorrijder met 't
gemelde noodlottige gevolg.
De chauffeur, zeide, dat hij de tram wel
had zien aankomen, doch de afstand was
nog zoo groot dat hij in verband met de snel
heid van de Gooische naar zijn. meening nog
ruimschoots de trambaan kon oversteken,
temeer daar de train nog een halte moest
passeeren en daar. naar verdachte meende,
zou stoppen. De tram stopte echter niet, de
bestuurder reed met onverminderde snelheid
door en botste tegen het achterste deel van
don oplegger.
De officier van Justitie, vorderde legen den
chauffeur veertien dagen hechtenis, z.i. had
de chauffeur den tram voorrang moeten ver-
leenen. Zeker had hij er niet op mogen re
kenen, dat de tram nog bij de halte zou
stoppen.
Volgens den verdediger zou de Gooische
train veel sneller rijden dan reglementair is
voorgeschreven en niet de soepelheid zou
betrachten ten aanzien van dc andere weg
gebruikers. Hij drong dan ook aan op vrij
spraak. Uitspraak op 15 Maart,
Nadat het schip was vrijgegeven kon de
reis naar Amsterdam nog niet worden voort
gezet, omdat het ijs het schip het varen be
lemmerde. Pas toen de dooi inzette, kon de
„Taurus" zijn reis vervolgen.
De „Taurus" nam omstreeks half tien lig
ging aan de Handelskade te Amsterdam,
waar de lading gelost zal worden. Woens
dag vertrekt het schip naar Rotterdam om
lading in te nemen en aan het einde van
de volgende week zal het de terugreis aan
vaarden.
Als bijzonderheid zij gemeld, dat de „Tau
rus" in Amsterdam en Rotterdam dc hier te
lande voor de Finsche soldaten verzamelde
ski's zal inladen en naar hun bestemming
brengen,
Een stuwende kracht op soci
aal terrein, aldus minister van
den Tempel
In de oude, stemmige Ridderzaal
heeft de Arbeidsinspectie gistermid
dag haar vijftigjarig bestaan her
dacht.
Prachtige bloemenmanden, op de
treden van den troon en voor het
spreekgestoelte opgesteld, verhoog
den het feestelijk karakter, dat de
zaal bood.
De belangstelling voor dit jubileum was
bijzonder groot. De zaal was geheel gevuld
met belangstellenden onder wie vele voor
aanstaande personen, vertegenwoordigende
de regeering van !t land, van provincies en
gemeente, het industriecle eiv vakvereeni-
gingsleven.
Op het podium achter liet spreekgestoelte
hadden plaats genomen de minister van
Sociale Zaken, dr. J. van den Tempel en
de directeur-generaal van de jubilcerende
inspectie, dr. ir. A. H. W. Hacke.
Rede minister'van den Tempel.
Na een welkomstwoord van dr. Hacke
schetste minister van den Tempel de voor
geschiedenis der Arbeidsinspectie, waarbij
spr. uitvoerig stilstond bij de kinderwet-van
Houten. De Controle op de naleving dei-
wetten geschiedde aanvankelijk door drie
inspecteurs, thans zijn het er enkele hon
derden. Ons volk mag zoo zeide spr. in dit
verband dankbaar zijn voor het bezit van
een corps ambtenaren, die hun speciale
taak vinden in het toezicht op den arbeid
en alles wat darmede samenhangt, een
corps harmonisch van samenstelling en dat
door het gehalte van zijn ambtenaren zijn
taak op lofwaardige wijze verricht.
De instelling van do arbeidsinspectie had
plaats in den aanvang van een merkwaar
dige ontwikkeling van het ecoomische- en
sociale leven van ons land een ontwik
keling, verbonden aan die van de ganschc
moderne wereld.
Het productievermogen nam in snel tem
po toe en terzelfdertijd kwam de drang
naar verbetering der arbeidsverhoudingen
met elementaire kracht van onderen op. Dc
organisatie zoowel van werkgevers als van
werknemers nam een hooge vlucht.
De arbeidsinspectie fnag er trotsch op
gaan, dat zij den eisch van den tijd heeft
verstaan, dat zij de evolutie welbewust
heeft-'medegemaakt en thans in ons sociale
leven een zoo aanzienlijke plaats heeft ver
worven. Ik geloof zonder gevaar voor te
genspraak te mogen constateeren, dat zij
het vertrouwen heeft van het gansche be
drijfsleven. Zij is een stuwende kracht op
sociaal terrein.
De minister eindigde met het uitspreken
van den hartgrondigen wensch, dat spoe
dig in een wereld, waarin vrede heerschc,
ook het Nederlandsche bedrijfsleven tot al
gemeen hernieuwden bloei moge komen en
dat de arbeidsinspectie in den komenden
tijd haar mooie sociale taak, die ook zoo'n
diepgaande moreele strekking heeft, zal
kunnen vervullen in een sfeer van voor
spoed en algemeene bedrijvigheid.
Maar de passagiers cn post van,
Amelanden Waddenzeein
veiligheid.
Gistermiddag omstreeks drie liur zijn
passagiers en post van de booten „Wadden
zee" en „Ameland", welke, zooals wij gis
teren meldden op twee kilometer afstand
van Hol werd bij hun poging om naar Ame
land te varen, in het ijs waren vastgeraakt,
op het eiland aangekomen.
Met een barkas waren zij van de „Wadden
zee" het eenige schip, dat reizigers ver
voerde van boord gehaald.
De schepen zijn door het in beweging
zijnde ijs op een mosselbank geschoven en
daar gestrand.
In verband met den lagen waterstand
van het oogenblik er heerscht oosten
wind, waardoor de waterstand laag is en
er is weinig verschil tusschen de getijden
zijn de postbooten niet vlot te krijgen.
Er moet gewacht worden op wind uit wes
telijke richtingen en hoog water, hetgeen
nog geruimen tijd kan duren.
De bemanningen blijven aan boord. Ge
vaar bestaat er niet, tenzij een sterken ijs
gang in de Waddenzee zou ontstaan.
Vrachtdicnst Amelantl-Leeuwar
den spoedig weer normaal.
Een motorboot van de reederii Gcbr.
Bruins te Hollum, welke sedert eind Deccru
ber in het ijs vastzat, is gistermiddag vrij
gekomen en onmiddellijk naar Leeuwarden
doorgevaren. De reederii Bruins onder
houdt den vrachtdienst Hollum—Leeuwar
den. Het ligt in de bedoeling het beurtver-
keer Hollum—Leeuwarden zoo spoedig mo
gelijk te herstellen.
Het passagiorsverkcer tusschen Ameland
en den vasten wal zal, nu de beide postboo
ten „Ameland" en „Waddenzee" zijn vast
geraakt, worden onderhouden met een bar
kas,
Zaak verwezen naax de meer
voudige kamer.
Do chef van de Haagschc redactie van de
„Arbeiderspers", dc heer K. V. moest gisteren
wegens smaadschrift, gepleegd tegen N. G.,
voor den Haagschen politierechter terecht
staan.
De omstandigheden, welke tot deze straf
zaak hebben geleid waren als volgt. G. was
indertijd werkzaam bij den aardappelhan-
del „Eigen Hulp", doch werd ontslagen.
Naar aanleiding van dit ontslag publi
ceerde liet „Nationale Dagblad" een artikel,
waarin naar de meening van den heer V.
onjuistheden voorkwamen, welke hij be
sprak in een artikel van zijn hand in de
„Vooruit" van 16 November van het vorige
jaar.
G. voelde zich door dit artikel in zijn eer
cn goeden naam aangetast en diende een
klacht tegen den heer V. in, die gister voor
den Haagschen politierechter moest verschij
nen. V.'s verdediger, had evenwel een be
roep op het algemeen belang gedaan, waar
door dc zaak uitgesteld werd en werd ver
wezen naar de meervoudige kamer van de
Haagschc rechtbank.
Britsch Indië wil
onafhankelijk zijn
Het bestuur van het Indisch congres
heeft gisteren een motie aangenomen,
waarin wordt herhaald, dt volledige on
afhankelijkheid het doel moet zijn.
Aan deze resolutie wordt nog toegevoegd:
de bevolking van Indië alleen kan aan
haar eigen wetgeving den gepasten vorm
geven en haar betrekkingen met andere
landen bepalen door een wetgevende ver
gadering gekozen op de basis van stem
recht voor volwassenen.
Ontploffing in gasfabriek
Twaalf Engelschen gewond.
Bij een ontploffing in een gasfa
briek tc Shcffield (Engeland) zijn
twaalf arbeiders gewond. Zij heb
ben allen brandwonden opgeloo-
pen aan handen cn gezicht.
Twaalf armbanden om iedere
arm.
Koning Faroek van Egypte heeft de ope
ning bijgewoond van de gouden kist, ont
dekt in hot praalgraf van koning Psusennes
Men vermoedt dat deze laatste de schoon
vader was van koning Salomo. De sar-
cophaag werd, aldus het R. Nwsbl., ontdekt
door prof. Montet, van de universiteit van
Straatsburg, op dc plaats waar zich vroe
ger de stad Tanis bevond.
Bij de opening van de zware zilveren
sarcophaag van Pharao Psusennes kwam
een kist van zuiver goud, die prachtig was
gegraveerd aan het licht: door de invloeden
van de zeelucht, die blijkbaar was binnen
gedrongen, was van de mummie niet veel
meer dan een geraamte over. Er was een
gouden masker, rondom eiken arm twaalf
armbanden, vijf oorringen, gouden halsket
tingen. enkelbanden en gouden muilen.
Spaansche censunr onder
Duitsche pressie?
Krantenoplaag in beslag geno
men.
In gezaghebbende kringen zegt men. dat
de Spaansche censuur onder Duitsche pres
sie de publicatie van berichten over het tot
zinken brengen van het Spaansche s.s.
„Banderas" door een Duitsche duikboot
heeft verboden. De Spaansche pers heeft
gemeld, dat het schip door een ontploffing
aan boord gezonken is. De geheele oplaag
van de „Ya" van 20 Februari, waarin een
volledig verslag van het voorval was opge
nomen, is in beslag genomen.
Onlusten op bananenplantages
39 wagons van het kostelijke
fruit in brand gestoken.
Uit San José (Costa Rica) komt het be
richt, dat een versterkte politiemacht de
bananenplantages bewaakt aan de kust van
den Stillen Oceaan, aangezien de overheid
voor onlusten vreesde als gevolg van^ een
geschil tusschen de beheerders der United
Fruit Company en arbeiders op de planta
ges.
Het dispuut was ontstaan naar aanlei
ding van een huisvestingskwestie. Woens
dag zijn 39 wag. van de fruitonderncming
in brand gestoken. Deze daad was, naar
men gelooft, het werk van saboteurs.
Een duikboot vernielt
80.000 ton...
Het Duitsche legerbericht.
Het opperbevel van den Duitsche weer
macht maakt bekend:
In het Westen plaatselijke activiteit van
artillerie en patrouilles.
Zooals in een afzonderlijk bericht reeds
is medegedeeld, heeft een van een langdu
rige reis teruggekeerde onderzeeboot onder
commando van den kapitein Werner Hart
man n gerapporteerd, dat zij -15.000 ton
schcopsruimte tot zinken heeft gebracht. De
duikboot heeft daarmede op twee reizen in
totaal 80.000 ton schecpsruimtc tot zinken
gebracht.
Het luchtwapcn maakte op 29 Februari
opnieuw ondanks het ongunstige weder ver
kenningsvluchten hoven Oost Frankrijk en
de Noordzee,
Postvluchten op Indië
Op de heenreis arriveerde de Oe
hoe te Rangoon en de Wielewaal
te Alexandrië, terwijl op de terug
reis de Gier en de Emoe resp.
Alexandrië en Rangoon bereikten.
Finnen zouden zich in nieuwe
stellingen rond de stad kunnen
terugtrekken.
len vlag op een puinhoop
De Russen bevinden zich na drie
maanden strijd op ongeveer 88 K.M.
in Finland, op het front in dc
landengte.- De mogelijkheid van
den val van Wiborg wordt thans
algemeen besproken. Wiborg list
thans in puin. Alleen de Finsche
vlag op het slot geeft cenig toe
ken van leven. Iedere twee minu
ten worden twintig salvi op de
stad afgevuurd. Ook het gebouw
van het Duitsche consulaat is be
schadigd.
Gisteren was het weer heerlijk zonnig
weer. Militaire deskundigen te Stockholm
zijn van meening, dat het grootste gevaar,
waarvoor de Finnen thans geplaatst zijn,
bestaat in de mogelijkheid van een vast-
beraden Russischcn opmarsch over het ijs
van de Golf van Wiborg naar het vaste
land. Men betwijfelt of de Finnen over vol
doende manschappen beschikken om de
geheele kust van het vasteland te be
schermen.
Eto achter Wiborg gelegen hoofdweg naar
het binnenland wordt eveneens dagelijks
gebombardeerd om de ravitailleering der
Finnen tegen te gaan. De terreinen aan
weerszijden van dezen wee: zijn vol bom-
trcchtcrs. Des nachts bevinden zich stroo-
men vluchtelingen op dezen weg. Het ge
heele district ten westen van Wiborg is
ontruimd.
Val van Wiborg niet beslissend?
Men is van opvatting, dat de val
van Wiborg over het lot der Fin
nen niet beslissend zal zijn, daar
zij zouden kunnen terugtrekken op
nieuwe verdedigingslinies in de
heuvels rond de stad.
Ook in het noorden hebben do Finnen
het hard te verduren.
Men gelooft, dat de Russen aan het
front van Petsamo over meer dan twee
divisies beschikken. De Finnen, die den
gehcclen winter dc Russen aan dit front
hebben opgehouden, met betrekkelijk, wei
nig skipatrouilles, hebben thans goedycr-
sterktestellingen ingenomen bij Nautsi,
dat beschouwd wordt als een belangrijk
strategisch punt. Indien dc Finnen zich'
van Nautsi zouden moeten terugtrekken,
zouden zij de bescherming, welke de Noor-
schc grens voor hun linkervleugel vormt,
verliezen. In dat geval zouden de Russen
van het noorden uit lang^ dc heide kan
ten kunnen optrekken.
Neutrale goederen, die een vijan
delijke haven aandoen, heb
ben een „vijandelijke bestem
ming".
De president van liet Prijzen hof te Ham
burg, Rot henberger, zet in het „Zcitschrift
der Akademie Fuer Dcutsches Recht" de
Duitsche begrippen van „contrabande" uit
een.
De kwestie of een lading neutrale of
vijandelijke eigendom is, wordt, aldus de
schrijver, door het Hof steeds zeer uitvoe
rig behandeld, omdat daarvan al direct af
hangt, of men bij de prijsprocedure wel als
belanghebbende kan optreden. Duitschland
zou, aldus Rothenberger het zich zeer ge
makkelijk kunnen maken, door eenvoudig
de Britsche opvatting te volgen. De Britscho
prijsrechtspraak heeft zich in het verleden
op het standpunt gesteld, dat door neutra
len bevrachte en naar vijandelijke ontvan
gers verscheepte goederen bij voorbaat als
vijandelijk beschouwd moeten worden, zon
der dat op de werkelijke rechtspositie acht
wordt geslagen. Daarentegen houdt het
Duitsche prijzer.hof ten volle rekening met
de materieel rechtspositie, dus met de kwes
tie van den juridischen eigendomsovergang
voorzooverre de eigendomsverhouding met
zekerheid nagegaan kan worden.
Wat is „vijandelijke bestem
ming"?
Tenslotte houdt Rothenberger zich bezig
met liet begrip „vijandelijke bestemming"
van contrabande. Krachtens een rechtsge-
dachte, die in het volkenrecht reeds lang
gelding heeft, wordt de vijandelijke bestem
ming als aangetoond beschouwd, wanneer
het vaartuig een vijandelijke haven zou aan
doen.
Dit geldt ook voor goederen, die
feitelijk voor een neutrale haven be
stemd zijn, omdat, wanneer een
vijandelijke haven aangedaan wordt
elke betrouwbare controle op een
mogelijk ingrijpen van den vijand
ophoudt.
(Wij teekenen hierbij aan. dat deze Duit
sche opvatting van het begrip „vijandelijke
bestemming" door ons aan den lijve is on
dervonden. o.a. door het torpedeeren van
de „Burgerdijk". een geheel 'Nederlandsch
schip met Nederlandsche lading, bestemd
voor Nederlanders, welk schip op dc route
naar Duins in den grond werd geboord.
- Red.)