Lichtsignalen Vliegtuigen bestoken 1] Viborg nog in UFinsche handen over ons heele land Nederlandsche schepen Geen verplichte contrêle op zaadteelt DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Kruiend ijs op het IJsselmeer Van Texel tot Brabant brengen zij onrust Een tekort aan goede paarden? Meisje uit Breda nog niet terecht Jfln- S.cha^en' Tel- W4 (2 lUnen). Kengetal 2240. DINSDAG 5 MAART 1940. 84e Jaargang. No. 11129. I cUr RV. Uitg.-Mif. „Hollands Nooederfcwortier" trComVml FINLAND 0r00te kindersterfte. 1^1 uit Helsinki wordt bericht, dat Viborg hoir "iet aan de Russen is overgeleverd. 1 De zegevierende tijding, enkele dagen l gel eden door de Russen de wereld ingezon den, en schijnbaar bevestigd door de wei felende toon der Finschc berichten, blijkt dus niet geheel juist te zijn geweest. Puinhoop na puinhoop wordt door de Finnen niet taaie vastberadenheid verder digd en de Russen kunnen, ondanks hun geweldige oyerraacht slechts zeer. langzaam en behoedzaam, voetje voor voetje vooruit komen. De bezorgdheid te Helsinki In verband met den toestand te Wiborg en de situatie in het algemeen is verminderd door de iontvangst van drie berichten: j le Terugtocht der Russen bij Nautsi aan het front van Petsamo; 1 2e Finsche successen te Kollanjoki en el- ders; 3e Eerste teekenen van het begin van den sneeuwval te Helsinki, waar de tempera- tuur even onder het vriespunt is. Groote sterfte onder geëvacu eerde kinderen. Blijkens een rapport, opgesteld voor het Hoover-fondscomité, is 4(5 procent der kin deren, die van het uiterste oostelijke front zijn teruggetrokken, lijdende aan mazelen, j bronchitis of longontsteking, terwijl 755 kinderen, d.w.z. 11 procent, gestorven zijn. Er wordt op gewezen, dat dit percentage hooger is dan dat der sterfte onder de sol daten, die deze geëvacueerde gebieden aan het front verdedigen. Het Hoover-comité heeft plannen opge steld voor de onmiddellijke bcschikbaarstel ling van zes ambulances en geneesmidde len teneinde het lot dezer kinderen te v~~- j^ichtcn. Hachelijk avontuur van korporaal-vlieger Van 25 meter hoogte uit zijn vlieg tuig in zee gesprongen. Gistermiddag heeft de korporaal-vlieger Van Bcrkum, die met een tweepersoons les- vlicgtuig van het vliegveld le Vlissingen was opgestegen, boven de Noordzee een angstig avontuur beleefd. Hij geraakte in den mist verdwaald, ter wijl zijn benzinevoorraad allengs slonk. Op het moment, dat hij meende, dat de motor over enkele seconden zou stoppen en het toe stel in zee zou storten, ontdekte hij in de Wielingen het Grieksche s.s. „Corinthiatos". De piloot vloog naar het schip en cirkelde er laag over heen teneinde op die wijze de aan dacht te trekken. Vervolgons gaf hij de opva renden door middel van gebaren te kennen, dat hij het toestel wilde verlaten. Onmiddel lijk zette de bemanning een sloep uit, de pi loot verliet zijn stuurhut en klom op de caj bine om van'een hoogte van omstreeks 25 meter in het water te springen. Hij zwom daarna naar de sloep en bereikte korten tijd later Vlissingen. De vlieger bleek geheel ongedeerd te zijn. liet vliegtuig is na in zee te zijn gestort, spoedig gezonken. Met medewerking van de marine zal thans getracht worden het vliegtuig te bergen. Voor nabestaanden van omgekomenen Geen bijzondere wettelijke maat regelen. Op vragen van mevrouw Bakkcr-Nort be treffende het pensioen van weduwen en weezen van in militairen dienst omgeko men dienstplichtigen en de regeling van de begrafeniskosten van die dienstplichtigen, heeft de minister van defensie onder ande re geantwoord, dat er zijns inziens maar enkele gevallen bekend zijn. dat gezinnen van omgekomen dienstplichtigen in kom mervol Ie omstandigheden verkeeren. Daarom ziet de minister nog geen grond voor .wettelijke voorzieningen. Wol is hij bereid in enkele gevallen een gratificatie boven het wettelijk pensioen te verleencn. Gevaar voor de dijkwerken bij Urk. Gistermiddag omstreeks half vijf is het ijs in het IJselmeer, in den omtrek van Urk gaan kruien. Tengevolge hiervan zijn de schotsen op ongeveer twee kilometer af stand van hot voormalige eiland, over een lengte van vijftig nieter over den dijk ge schoven Thans bestaat ernstig gevaar voor de koeten op den dijk. De werking van hot ijs wordt steeds grootcr. Op tal van plaatsen in ons land worden nog steeds lichtkogeis waargenomen, welke naar men aanneemt worden afgestoken om vliegtuigen van vreemde nationaliteit te helpen in het bepalen van hun koers. Zoowel boven Texel, als in de omgeving van Callantsoog zijn lichtkogeis waargeno men. Maar ook in Brabant gingen in de laatste dagen deze seinen omhoog. Vanuit Tilburg waren ze zeer goed zichtbaar. Ook in het land van Maas cn Waal wer den de onrustbrengende lichtseinen opge merkt. Niet altijd verraad! liet Rotterd. Nicuwsbl. wijst er op, dat men niet bij elk lichtend verschijnsel aan verraad of spionnago moet denken. Een groot deel van de lichtverschijnselen is, al dus het blad, in het geheel niet geheimzin nig. De haan van de luchtdoelprojectielen wordt des avonds aangegeven door een licht spoor. Deze projectielen worden gebruikt bij de 2 cn 4 centimeter stukken. Zij zijn aan de achterzijde voorzien van een lichtsas, welke na het afvuren gaat gloeien. Men krijgt dan den indruk alsof er een licht- of vuurpijl wordt afgeschoten. Het lichtspoor dient ter evcntueele correctie van het vuur, dat, nu de baan, welke het. projectiel volgt, zicht baar is, gemakkelijk kan geschieden. Zelf vernietiger. Bij de 2- en 4-centimcter-projectieIen, die ingesteld zijn op explosie bij inslag, dat wil zeggen, dat deze projectielen ontplof fen als zij tegen het doel botsen, wordt 'n zclfvernietiger toegepast. Deze brengt het projectiel tot ontploffing als het zijn groot ste hoogte bereikt heeft en dus zijn val aangevangen heeft. Overdag is deze explo sie te herkennen aan een klein rookwolk je. Bij avond en des nachts vertoont dit wolkje een fosforiseerende werking, waar door een lichtschijnsel zichtbaar wordt. Bij de 4 centimeter projectielen varieert de kleur van geel tot rood, bij de 2 centi meter stukken is de kleur paars. Werkt de zclfvernietiger niet, dan komt het projectiel onbeschadigd naar beneden en kan dus gevaar opleveren. Behalve de hierboven genoemde lichtver schijnselen zijn er nog vele andere, die ook aan onze defensie zijn toe te schrijven Ons leger past n.1. wel vuurpijlen toe als alarmsignaal. Zij worden in het veldleger gebruikt bij de luchtdoelartillerie zoowel als bij de zoeklichtafdeelingen. Tensotte zijn er nog tal van andere licht verschijnselen, die op toevallige wijze ont staan. Wij denken daarbij aan het sterke vonken van de stroomafnemers van trams en elec- frische treinen, aan liet electrisch lasschen, dat, als het Joij hcrstellingswcrkzaamheden aan tram- of spoorbaan geschiedt, veelal des nachts gebeurt, aan het „wippen" van een auto over een klein en stijl bruggetje, waardoor de koplampen een oogenblik hun lichtbundels naar boven zenden.' Een val lende ster wordt door een leek soms ook al als een spionncnscin gekenmerkt. Het zijn allerminst geheimzinnige lichtsignalen. Toch staat wel vast. dat los van al deze „verklaarbare" gevallen, welke ook dik wijls bij de autoriteiten worden aangebracht en na onderzoek van^onschuldige aard blij ken, in vele gevallen aan onvaderlandslie vende daden of spionnago moet worden ge dacht. Zoowel de politie als de militaire autori teiten hebben echter hun waakzaamheid ver hoogd, terwijl de hulp van het publiek zeer groot is, zoodat mag worden aangenomen, dat de daders vandaag of morgen gevat zullen kunnen worden. MITRAILLEUR VUUR EN BOMMEN OP DE ELZIENA - TWEE MAN GE DOOD. OOK ANDERE SCHEPEN ONDER VUUR GENOMEN. Groote ongerustheid over het lot van de „Rijnstroom" Werd in den loop van dezen oorlog reeds cenige malen het bombardecrcn van Deen- schc cn Noorschc booten door vreemde vliegtuigen gemeld, thans zijn Nederland sche schepen het slachtoffer geworden. Het motorschip „Elziena" is door een Duitsch vliegtuig gebombardeerd. De kapi tein en de machinist zijn gedood, drie ove rige opvarenden zijn door een Deensch schip opgepikt. Het Nederlandsche schip „Jonge Willem", nietende 1(532 ton, is met machinegeweren uit een vliegtuig bestookt. Groote ongerustheid bestaat over het lot van de „Rijnstroom", welke Zondag van L)uius naar Amsterdam is vertrokken, en waarvan men sindsdien niets moer heeft vernomen. Een gekapseisde reddingsloep is drijvende gevonden. HOE DE ELZIBNA ONDERGING. De Elziena was een nietig scheepje, mat slechts 107 ton, werd gebezigd voor tic kustwacht en voer onder commando van den 22-jarigen kapitein Eldriks, die als zoodanig zijn ccrsie reis niuukte. Uit het verhaal, dat een der opvarenden van de „Elfciena". de stuurman A. Einkcla, ons telefonisch deed. blijkt, dat de „Elziena" Zaterdag 24 Februari vertrokken was met een lading uien naar een van de Engcl- sche liuvens. Al spoedig bevond het schip zich langs de Engclscho kust. Wij waren verplicht, aldus de stuurman, naar Lhiins le gaan cn hoorden, dat we zoo spoedig mogelijk moesten opvaren naar Southcnd. hetgeen den daarop volgenden Dinsdag dan ook geschiedde. Daarna werd de reis iu noordelijke richting voortgezet. Deze ver liep echter zonder bijzondere gebeurtenis sen. De aanval geschiedde Zaterdagochtend vroeg, üp de scheepswanden waren groote Nederlandsche vlaggen geschilderd, zoodat de nationaliteit van het schip duidelijk zicht baar was. Naar de kok, de heer Jager, die in het ziekenhuis is opgenomen, met verwon dingen aan het hoofd, het gelaat en de ar men, verklaarde, heeft een Duitsch vliegtuig, na zeer laag over het schip gecirkeld tc heb ben, de „Elziena" zesmaal met machinege- weervuür bestookt. De'kapitein was, om zich te beschermen, plat op den vloer van de stuurhut gaan lig gen en gaf mij, aldus de heer Jager, bevel om naar beneden te gaan. Het achterdek werd door een bom getroffen, waarna een andere bom de stuurhut versplinterde. De kapitein kwam hierbij om het leven. De heer Jager werd door de in het rond springende splinters van do stuurhut getroffen en ge wond. Toen de motordrijver cn de eerste stuurman trachtten een reddingboot neer te laten, dook het vliegtuig opnieuw omlaag en liet een derde bom vallen, welke de redding boot vernielde en den motordiijver doodde. „Ik gooide een vlot over boord, aldus vervolg de de heer Juger, „en dook in do zee. De eer ste stuurman en de matroos volgden mij en wij slaagden er in met het vlot weg te ko men. maar het was zoo enorm koud, dat wij op elkaar moesten gaan liggen om een beetje warmte te krijgen. Een Deensch schip heeft de drie mannen, nadat deze 36 uur hadden rondgedreven, opgepikt Ook andere schepen bestookt De Nederlandsche kustvaarders Wasa, Amazone en Bookelo, zijn tijdens de vaart op de Noordzee door onbekende vliegtuigen met mitrailïeurvuur bestookt. De schepen waren Vrijdagavond om zeven uur uit New Castle on Tyne vertrokken, allen geladen met kolen voor België. Zij werden aangevallen, nadat zij ongeveer een uur gevaren hadden. De „Wasa" en de „üockelo" hebben inmiddels de haven van bestemming bereikt. Zij be kwamen geen schade bij de beschieting. Men heeft niet gehoord, dat dit bij de Amazone" wel het geval zou zijn. Een Engelsche boot, welke in de nabijheid van het drietal Nederlandsche kustvaarders voer, werd gebombardeerd. Opvarenden van de „Boekelo" namen waar dat van den F.ngelschen wal af een vliegtuig werd neergesehoten en in zee stortte. De Engelsche bladen berichten, dat het Nederlandsche motorschip „Jonge Willem", van de Middellandsche Zeevaart Comp., dat vijftig overlevenden van liet geboinbardeer- Een demonstratie met luchtdoelgeschut voor de Rotterdamsche autoriteiten, o.w. burge meester Mr. P. J. Oud, ter gelegenheid van de installatie van het landstormcorps der aldeeling luchtafweer, welke Maandag in de Maasstad plaats vond. Minister streelt naar een willige regeling. vrij- Op vragen van den heer Droesen betref fende het kcuringswezen van zaaizaden heeft de minister van economische zaken o.a. geantwoord. De oorzaak, dat ook de pogingen van staatsraad dr. A. A. L Rutgers om eenheid tc brengen in de keuring van zaaizaad mis lukten. moet naar de opvatting van den mi nister \ooral toegeschreven worden aan de verschillende zienswijze, die N.A.K. en B.K.Z. omtrent de zaaizaadkeuringen op het oogenblik nog hebben. Het ligt thans niet in het voorne men van den minister het tot stand komen van zoodanige wettelijke re gelingen te bevorderen, waarbij de controle op de teelt van zaaizaden en pootgoed in volle omvang ver plichtend wordt voorgeschreven. de Engelsche passagiersschip „Domala" red de, zelf heeft blootgestaan aan bommen en machinegeweervuur van Duitscho vliegtui gen. De Rijnstroom vergaan? Met vrij groote zekerheid kan worden aan genomen, dat de, .Rijnstroom" is gezonken. Een sterke aanwijzing daarvoor vormt het feit, dat Zondag in de buurt van de boei bij Westhindcr verschillende eigendommen van de „Rijnstroom" drijvende zijn aangetroffen, waaronder een gekapseisde reddingsloep. Aangezien er zich aan boord van de „Rijn stroom" twee reddingsloepen bevonden, is er nog hoop, dat de bemanning, die uit 12 per sonen bestond, zich in deze boot heeft kun nen redden. Kapitein van de „Rijnstroom" was de heer Verhoef. Het schip, heeft een bruto inhoud van (5!)5 ton cn is in 1937 in Amsterdam ge bouwd. De Nederlandsche regeering bestudeert de gegevens over deze neutraliteitsschendingen. De heer L. Verhoef, kapitein van de „Rijn stroom", welk schip, dat op weg was van Duins naar Amsterdam, naar men vreest, vergaan is. EERBERICHT DE BILT SEINTJ Verwachting: Stormachtige tot krachtige, later afnemende Noordwestelijke tot Noorde lijke wind, wisselende be wolking, plaatselijk enkele lichte buien, kouder dan gisteren. terwijl daarnaast ook de aflevering gereglementeerd zoude worden. Veeleer gaan zijn gedachten naar een op de wet gebaseerde regeling, waarbij de gebruikers van zaaizaad cn pootgoed in de gelegenheid wor den gesteld, zaaizaad en pootgoed te betrekken, voorzien van een rijks- nierk. Mat uitgereikt wordt door een van overheidswege erkend controle- station voor zaad en pootgoed. in welks bestuur het daarbij betrok ken bedrijfsleven in zijn verschil lende schakeeringen zitting heeft. De aansluiting bij dit controlestation dient geheel vrijwillig te zijn. Het ligt voor de hand. dat voor elk product slechts een sta tion erkend kan worden. Opmerking in haar algemeen heid volgens den minister niet juist. In een nota naar aanleiding van het ver slag over het wetsontwerp tot bekrachtiging van het Kon. Besluit van 31 October 1939, tot regeling van den invoer van paarden en slacht paarden schrijft de minister van eco nomische Zaken o.a.: Naar aanleiding van het feit, dat enkele leden bij het afdcelingsondcrzoek van dit wetsontwerp verklaarden tegen elke invoer van paarden en slacht paarden bezwaar te hebben, zij nog opgemerkt, dat de regcering „eerder" maatregelen diende te nemen, waar door de paardenfokkerij in ons land tot groo- tcre ontwikkeling zou komen, dat de in voer van paarden voor een deel ook paar den betreft, welke voor de binnenlandsche fokkerij van beteekenis zijn. De opmerking van deze zelfde leden, dat de paardenvorderingen in September 1939 zouden hebben aangetoond, dat er in ons land een groot tekort aan goede paarden bestaat, is in haar algemeenheid zeker niet juist. Voor zoover hier gedoeld wordt op 't feit, dat onder de aangeboden paarden zich een betrekkelijk gering contingent van het zadclpaardtypc bevond, zou de minister deze leden willen doen opmerken, dat de binnen landsche fokkerij uiteraard in de eerste plaats is ingesteld op de productie van land bouwpaarden. GEEN ENKELE AANWIJZING. De dienstbode Theodora Goossens. die* sinds Woensdagavond spoorloos is. is tot heden niet teruggekeerd. De politie heeft nog gepn enkele aanwijzing omtrent haar verblijfplaats. Wel is gebleken, dat zij Woensdagavond circa 7 uur 20 in de Bosch straat te Breda gespoken heeft met een veel ouderen man. die een overjas, een gleuf- hoed en beenkappen droeg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1