Groenten te duur? hongerblokkade De moord te Leidschendam 1.300.000 kg. hooi in de asch De Britsche Geallieerden overleggen met Turkije 30.000 Finsche oorlogsinvaliden Ook de scheepskat van de „St. Anoaland" gered Winstbelasting drukt ondernemingslust Schipbreukelingen overnachten op rots CROSS CONSTATEERT OPVALLENDE DALING VAN HERUITVOER VAN BELGIë EN NEDERLAND NAAR DUITSCHLAHD. ENGELAND HEEFT NEUTRALE SCHEEPSRUIMTE NOO- DIG. In het Eneclsche Lagerhuis heeft Shinwell van de Labouroppositie een resolutie inge diend, waarin crüick wordt uitgeoefend op het ministerie voor scheepvaart en aan gedrongen op een spoedige uitbreiding van bet schcepsbouwprogram. Hij verklaarde, dat het ministerie o\ereenkomsten had gesloten niet zekere neutrale landen betreffende 1 het gebruik van hun schepen tegen tarieven, die veel hooger waren dan die, welke Britsche reeders kregen. Ik heb vernomen, aldus Shinwell, dat met de Noorschc zeelieden, ze kere overeenkomsten zijn aange gaan. John Gilmour, de minister voor de scheepvaart, bracht hulde aan de man schappen der koopvaardijvloot en aan de visschcrs. Voorts zeiilc hij. „Onder de oor logsomstandigheden blijft onze behoefte aan neutrale vrachtschepen en tankbooten bestaan. Wij hebben overeenkomsten ge sloten met verschillende neutraio reeders en bevredigenden bijstand gekregen. De re- georing is er van overtuigd. dat deze overeenkomsten ofcn redelijken handel vormen, die ten voordeel strekt aan beide partijen. De tarieven zijn hooger, dan die welke aai* onze eigen reeders worden ge geven, maar dat is onvermijdelijk. Bij het •charteren van nieutralc schepen concurrec ren wij op de internationale markt. De vraag naar vrachtschepen en tankboo ten is groot in alle deelen der wereld en wij kunnen geen schepen krijgen, tenzij wij bereid zijn tarieven te hetalcn die op de hoogte zijn van den rest der wereldmark ten. Sommige vrachten in verschillende dee len der wereld zijn gesteaen met 600 pet. Het tarief voor graan voor Rotterdam en Antwerpen uit La Plata is gestegen met 670 pet. Op oen vraag van Shinwell over Noor- echo zeelieden, zeidc Gilmour, bereid te zijn het voorstel te bostudceron om Noor- sche zeelieden over to brengen op de Noor- fiche schepen, die hier liggen en extra man nen noodig hebben. Motie verworpen. Het Lagerhuis heeft de motie der arbei derspartij vervolgens verworpen met 266 tegen 99 stemmen. Lekken In de blokkade? Voor het Lagerhuis verdaagd werd, bracht de conservatief Baldwin Webb het vraag stuk van lekken In Britsche blokkade ter sprake. Hij zeide, dat de kracht der blok kade werd verminderd door concessies aan de neutralen. De minister voor den oconomischen oorlog. Cross, antwoordde, dat de rcgcering geen mededcelingen over de handelsovereen komsten in oorlogstijd doet, omdat de neu tralen verlangen, dat de bijzonderheden geheim blijven. Indien men zich daaraan niet zou houden, zou Engeland bij toekom stige onderhandelingen grootc moeilijkhe den ondervinden. Voorzoover ik weet. al dus Cross, is er geen lek van beteekenis in de blokkade. De cijfers van de eerste vier maanden van don oorlog bijvoorbeeld geven een opvallende daling van den her uitvoer van België en Nederland naar Dultschland aan. Over den vorm van bijstand in geval Turkije bedreigd wordt. Op vragen van den conservatief Cary in hét Lagerhuis over de Britsche garantie aan Turkije antwoordde Butler gisteren: Engeland en Frankrijk zijn op grond van het pact van wederzijd- schcn bijstand met Turkije verplicht dit land allo hulp en hijstand welke in hun vermogen ligt te verleenen, zoo het door een Kuropccsche mo gendheid in vijandelijkheden ver wikkeld wordt en als gevolg daar van door deze mogendheid Jegens Turkije agressie gepleegd wordt. De vorm van zulken bijstand ls het onderwerp van overleg tusschcn de drio regceringen. Cary vroeg verder, of de Turksche regec- ring vertegenwoordigd wordt bij de thans gevoerde militaire besprekingen tusschcn den opperbevelhebber der troepen in het Midden-Oosten en den premier van Zuid- Arika, generaal Sniuts. Butler antwoordde: overleg met Turkije ls gepleegd en. duurt voort, Chamberlaln spreekt vanmiddag. Hedenmiddag zal Chamberlaln een ver klaring afleggen, waarin de Finsche kwes tie tor sprake zal komen, benevens de lucht aanval op Scapa Flow. Hore Bellsha zul vandaag voor den eersten keer critiek leveren op de regeering over de wijze waarop zij gehandeld heeft ten aanzien ■van het Russisch-Finsche conflict. Dit zal de eerste keer zijn, dat Belisha in het Lager huis over de oorlogspolitiek der rogecrinR het woord zal voeren sedert hij is afgetre den als minister van oorlog. Ocrlogsleening overteekend. Simon kondigde gisteren aan. dat de 3 ©orlogslcening is overteekend. De politiek oer regeering gaat uit naar stabiliteit van (ien rentevoet. Over de laatste lecning zeidc Simon: „La ter zal ik nog wat meer noodig hebben". Nieuwe problemen in Helsinki. Emigratie naar Australië De vroegere Finsche premier Kajander, die te Stockholm is aangekomen om de hulp- verlcening aan Finland te organiseeren, heeft verklaard, dat het aantal oorlogsinva liden in Finland meer dan 30.000 bedraagt. Een probleem in Helsinki De gemeentelijke autoriteiten van Helsin ki zien zich voor ernstige moeilijkheden ge plaatst in verhand met den te snellen terug keer van de geëvacueerde bevolking. Boven dien hebben bijna alle geëvacueerde inwo ners van de afgestane gebieden een toe vlucht in de hoofdstad gezocht. Er heerscht eenige bezorgdheid omtrent de lovensmid- delenvoorzicning der stad. Het vervoer stuit op moeilijkheden aangezien het grootste deel van het materiaal gebruikt wordt voor de evacuatie der afgestane gebieden en het geleidelijk terugtrekken der troepen. Men verwacht de moeilijkheden stuk voor stuk te boven te kunnen komen. Naar Australië? Volgons een in de radio bekend gcmèakte riiededccling van den Austrnlischen minister president, Menzies, zou de Australische re geering een plan overwegen om op grootcn schaar Finsche immigranten in Australië te doen vestigen. Roerganger begaf zich naar de kajuit. Zoog de „Schieland" de magneti sche mijn omhoog? Gistermiddag omstreoks kwart over vier zijn de schipbreukelingen van de „St Anna- land" te Rotterdam teruggekeerd. De man nen waren om "één uur per autobus van Vlissingen vertrokken. In een kort gesprek, dat wij met enkelen van de schipbreukelingen hadden, deelde men ons mode, dat de „St. Annaland" recht in het kielzog van de „Schieland voer op ongeveer vijfhonderd nieter afstand. De „Nieuwland" voer aan bakboordzijde van dit schip. Do bemanning had geen tijd om persoon lijke bezittingen mede te nemen, maar moest zich met groote haast in de sloepen hege ven. Toch wist de voorganger nog tijd te vinden om naar do kajuit te gaan <m daar de scheepskat te halen. Het dier bcvöhd zich volkomen onge deerd in de vrij wel vernielde kajuit. Hoewel de kapitein nog kans zag de scheepspapieren mede te nemen, gingen de monsterboekjes van de bemanning verloren, daar de kast, waurin deze bescheiden be waard werden, 'door de kracht van de ont ploffing zoo ontzet was. dat kapitein Vinke de deur niet kon open krijgen. In de zuiging van het zinkende schip. Het schip zonk zoo snel, dat de zeelieden die zich in de stuurboordsloep hadden bege ven. groote moeite hadden om de redding boot vrij te maken uit de zuiging van het zinkende Vaartuig. De meening van de bemanning over de oorzaak van de ontploffing luidt vrijwel una niem, dat de „St. Annaland" door een mag netische mijn getroffen is. In dit verband is het vreemd, dat de „Schielanddie toch dezelfde route gevaren heeft, niet door deze mijn is getroffen, maar do zeelieden veron derstellen, dat de mijn juist door de „Schie land" omhoog is gezogen, zoodat het schip, dat op vrij korten afstand er achter voer, getroffen werd. Wrijving tusschen fiscus en be drijfsleven. Aan een gisteren gehouden koffiemaaltijd van het departement Utrecht van de Maat schappij voor Nijverheid en Handel, hield Mr, Dr. E. Tckenhroek uit 's-Gravcnhage een voordracht over het onderwerp: „Winstbe lasting of winstuitdcelingsbelasting". Spr. ving zijn betoog aan met er de aan dacht op" te vestigen, dat de invoering van een winstbelasting in feite een princïpiccic wijziging van de belastingheffing van N.V.'s beteekent. In plaats van liet bclastingobjcct: Winstbelasting wordt thans de winst zelve het bclastingobjcct. liet belastingobject: winstuitdeeling is minder discutabel tlan het bclastingobject: winst. Tc verwachten valt dan ook, dat liet aantal wrijvingspunten tus schen fiscus en bedrijfsleven zal toenemen. Het besef echter, dat de schatkist geld noodig heeft, doet velen de winstbelasting aanvaarden. Waarom echter alleen winsten gemaakt door ondernemingen in den N.V.- vorm gedreven, extra zwaar belast moeten worden, wordt in de memorie van toelich ting niet verklaard. Waarom niet andere inkomsten even zwaar belast? De winstbe lasting zet den druk op de ondernemings lust, terwijl juist in de periode, die ons na tron aal-economische leven thans doormaakt de economische beteekenis van den onderne mer, die bedrijvigheid schept, zoo groot is. Beter zou zijn de opvoering van vcrtcrings- bdlastingen, teneinde zoodoende ons econo mische leven te richten. Het begrip „winst". Onzekerheid voor het bedrijfsleven is liet accoord dat in de winstbelasting op alle pun ten doorklinkt. Het nieuwe fiscale winstbe grip, waaraan naar Duïtsch voorbeeld de vermogensvergelijking ten grondslag ligt, is een nieuwigheid, die naar sprekers meerling den strijd over wat winst is, niet oplost. De rechtspraak zal het winstbegrip nog moeten ontwikkelen. De vraag mag gesteld worden of de voorgestelde formulecring de z.g. ver vangingswaarde theorie niet aan den kant zet. Billijk lijkt het deze een gelijke kans te gesren. Spr. deed echter uitdrukkelijk uit komen, dat toepassing van deze theorie in een periode van oploopcndc prijzen wellicht den belastingplichtigen eenig fiscaal gewin kan brengen, maar dat de andere kant van de medaille hun toegekeerd kan worden in een periode van dalende prijzen. Een in allo opzichten bevredigend winst begrip is niet te vinden. Het blijft ten slotte zeer willekeurig hel leven van een onderne ming in janrperioden te verknippen, 'n Cor rectie daarop is een goede regeling van de verliescompensatie. In verhand niet den aard van de conjunctuurcurvc bepleitte spr. een ten dccle retrospectieve verliescompen satie. Voor de overheid zou dit met zich brengen de noodzaak voor het aanleggen van een reservefonds. Als remedie tegen de voor normale tijden slechte gewoonte van het parlement om alle belastinginkomsten meteen op te soupcercn, heeft dit iets attrac tiefs. Ook een goede regeling van de recht spraak kan correctief werken. In dit ver band kan, mede met het oog op een spoedige verkrijging van rechtszekerheid, de vraag gesteld worden of dc instelling van een een- tralen raad van beroep in deze geen aanbe veling verdient. Beroep in cassatie bij den Hoogen Raad zou echter niet goinist mogen worden. Spre ker achtte dit vooral daarom van belang, omdat auders dc verankering van het be lastingrecht in het gcmccne recht gevaar gaat loopen. Een „vertrouwelijke" circulaire De wet op het recht van verga dering overtreden? De heer van Vesscm heeft de volgende vragen gesteld aan de ministers van Bui- tenlandsche Zaken, van Justitie en van Defensie: 1. Is liet aan dc ministers bekend, dat het bestuur van den „Liberalen kring" te Rot terdam bij een niet de aanduiding „ver trouwelijk' voorziene circulaire zijn leden heeft opgeroepen voor een bijeenkomst, waarin de Belgische oud-minister Dr. J. Hoste het woord zal voeren over: „liet vic- desproblccm en- de lage landen aan dc Noordzee", welke bijeenkomst zul worden gehouden op 28 .Maart a.s. in het clubgebouw van de Koninklijko Roei- en Zeilvereeniging „De Maas" tc Rotterdam? 2. Zijn de ministers niet van mcening, dat bedoelde voordracht ingevolge art. 23 der wet tot regeling en beperking der uit oefening van het recht van vereeniging en vergadering niet zal mogen worden gehou den? 3. Zijn de ministers voorts niet van mce ning, dal uit voormelde „vertrouwelijke" oproeping tot een vergadering in strijd met art. 23 der voornoenido wet blijkt, dat de feitelijke werkzaamheid van bovengenoemde vereeniging is gericht op overtreding van dc wet en deze derhalve als strijdig met do openbare orde, ingc\olge art. 4 der voor noemde wet, verboden verklaard moet wor- wen? Die hadden veel Spaansche matten aan boord... De schatten van de „Thorpehall" naar het buitenland overgebracht. De veel besproken Spaansche schatten van het Spaansche s.s. „Thorpehall" waarop in Juli 1937 beslag is gelegd en die toen zijn opgeborgen in dc kluizen van dc Neder- landschc Handelsbank te Vlissingen, zijn gisterochtend onder strenge bewaking in een groote verhuiswagen geladen. Onmid dellijk daarna is dc verhuiswagen naar 't buitenland vertrokken. De bestemming is echter onbekend. Vandaag voor de Haagsche recht bank. De strafkamer van de Haagsche rechtbank behandelt vandaag de zaak tegen den 29-jarigen koopnuin R. A., wien ton luste is gelegd, dat hij op 27 October van het vorig jaar den koopman C. G. van der Horst tc Leidschendam heeft vermoord en hem van het geld, dat deze hij zich had, heeft beroofd. Dien fatalen Vrijdag zoo zal men zich herinneren stopte een auto voor de boer derij van Van der Kont aan de Kniplaan te Leidschendam. Een militair in koFporaals- unifonn gekleed, stapto uit en ging de boer derij binnen. Hij zeide tegen v. d. Horst, dut hij in opdracht van zijn kapitein over de vordering en taxatie van vee wilde spre ken en noodigdc den veekoopman uit met hem mee tc gaan in zijn auto. Van der Horst gaf aan die uitnoodiging gehoor en heeft het voertuig niet levend meer verlaten. Zijn lijk werd aan den kant van den Oostvlietweg te Leidschendam door een visscher gevonden. Het bleek, dat men hem zijn portefeuille, welke met een ketting om zijn hals was bevestigd, had ontroofd. Hierin moet een bedrag van ongeveer füOOO hebben gezeten. Een weck na het misdrijf werd R. A. go arrestccrd; do man bekendo Van der Horst Hit zijn huis te hebben gelokt, doch hij ont kende don moord zelf te hebben gepleegd. Den naam van zijn evcntueelen mededader noemde hij niet en de politie heeft geen spoor van deze mysterieuze figuur kunnen vinden. Aan A. is een uitvoerige dagvaarding van niet minder dan zeven kantjes beteekend, waarin achtereenvolgens negen feiten ten laste worden gelegd in do eerste plaats legt de officier van Justitie, mr. N. S. Hoekstra hem moord ten laste, in dc tweede plaats doodslag, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd door diefstal en welke doodslag is gepleqjgd om deu diefstal te verheimelijken, meer sub sidiair is zware mishandeling, den dood ten gevolge hebbende, ten laste gelegd, benevens diefstal, nog meer subsidiair is diefstal, ver gezeld voorafgegaan of gevolgd door geweld pleging in dc ten lastelegging opgenomen. In verhand met de verklaringen van ver dachte heeft dc officier nog medeplichtig heid aan al deze misdrijven ten laste ge legd, terwijl ten slotte uiterst subsidiair he ling vermeld staat. Vele getuigen opgeroepen. Door den Offieier van Justitie zijn de vol gende getuigen opgeroepen. A. G. Ii. van Es, dienstbode tc Voorburg, A. M. Kooynian, J. Th. van Santen, beiden scholieren te Leid schendam. J. van deu Engel, reiziger te Delft, II. J. van Vclzen, caféhouder te Voor schoten. alsmede diens echtgenoote. voorts 11. de Hoogh, sluisknecht tc Leidschendam G. Eisenga, assistent-sluismcester te Leid schendam. VVz. Thicry, tuinderknecht en J. Brouwer, bedrijfsleider te Leidschendam. Als deskundigen zijn opgeroepen dr. J. P. I.. Hulst te Leiden en dr. C. J. van Ledden Hulsebosch te Amsterdam. Door de verdediging zijn nog opgcrocp<v dé vader van de dienstbode, van Es te Leid schendam cn do vader van verdaehte's meisje. Van de zitting hopen wij morgen het ver slag tc geven. Uit de lucht gegrepen opgeheven stations komen niet weer in dienst In een der groote bladen verscheen gisteren een bericht, dat de eertijds opgeheven stations der Nederland- sche Spoorwegen weer voor passa giersvervoer zullen worden openge steld. Met de invoering van do zo- mcrdienstregcling op 15 Mei zou dit o.a. geschieden op de lijn Arnhem Utrecht. Wij hebben ons licht eens bij dc Spoorwegen opgestoken en ver namen daar, dat bovenbedoeld be richt geheel uit de lucht is gegre pen. De directie der N. S. is geenszins van plan, de opgeheven stations weer in dienst tc stellen, zoodat de treinen ook de buiten dienst gestelde halteplaatsen op het traject Alk maarDen Helder in de toekomst wel zullen blijven voorbijsnellen Een onderzoek naar de prijzen voorgesteld Voor dc a.s. vergadering van het Centraal Bureau van Veilingen in Nederland heeft een aantal veilings- besturen een verzpek ingediend, waarbij het bestuur wordt uitgenoo- digd, een onderzoek in tc stellen naar de grocntcprijzen in den klein handel. In de toelichting wordt aldus het Ilsbl., o.a. hot volgende gezegd: „Daar in zeer vele gevallen, ook bij lage veilingprijzen, dc consument toch betrekke lijk liooge prijzen voor onze producten moet hetalcn, wil het den besturen voorkomen, dat aan hot distributie-stelsel fouten kleven, die voor den tuinbouw zoowel als voor den handel fataal zijn. Daar adressanten de overtuiging hebben, dat de kleinhandel ook met moeite een sober bestaan heeft in hoofdzaak door te kleine omzetten zal evcntuecle samenwerking met dc Ned. Groen ten- cn Fruitcentrale inzake het verstrekken \an erkenningen, mogelijk gunstige resul taten kunnen afwerpen." In het prae-advies zegt het bestuur van liet Centraal Bureau, dat het zich met de zen gedachtengang in hoofdzaak kan ver eenigen. Het bestuur stelt dan ook voor een commissie te benoemen, die een onderzoek zal instellen naar: ten eerste liet verschil tusschen de veilingprijzen en de prijzen, welke dc consument betaalt, en ten tweede naar de middelen, die in deze verhouding verbetering kunnen brengen. Ncderlandsch motorschip in Ier land gestrand. Het Ncderlandschc motorschip „Hinde" groot 352 ton, toebehoorendc aan de recde- rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen, is in den nacht van Zondag op Maandag, toen het van Milford in het Iersche graafschap Doncgal met een lading aardappelen op weg was naar Liverpool op de rotsen nabij Rathlin-Island geloopen cn zwaar bescha digd. De bemanning, bestaande uit zeven kop pen, van wie zes Nederlanders, kapitein J. ii. van Oosten inbegrepen, wist zich aan de laagste rotswanden vast te klampen en bracht daar den nacht door. Maandagoch tend klom men langs een voetpad naar den top van dc rots, Alle mannen zijn in veilig heid. Postvluchten op Indiëj^ Op dc uitreis landde gisteren de I „Gier" (Both) tc Rangoon; dit vlieg- I— tuig wordt morgen tc Batavia ver- yJ I wacht. Op de thuisreis landde dc „Nandoe" (Hondong) te Medan en wordt 23 Maart te Napels verwacht. Dc Wielewaal (v. Vccnendaal) land- i de te Alexandriü en verwacht men heden te Napels. .Ui Brei drai Hitl sief In mei Hitl 1. nin 2. Pol pia 3. rijt yai 4 lij Zware brand in de Maasstad GEMEENTELOODS TE ROTTERDAM VAK VOOR TOT ACHTER IN LICHTER LAAIE bes Gisterochtend omstreeks half twaalf is ver moedelijk door kortsluiting brand ontstaat in een grootc houten loods van de gemeen te Rotterdam aan de Basaltstraat, langs d< Tweede Katendrechtschc haven. In de loods, waar 1.300.000 kg. hooi opge slagen was voor de militairen, waren ver* scheidcnc arbeiders werkzaam met het la den van hooi in spoorwagens. Plotseling zag ecu van hen rook opstijgen. Toen hij cr hoeii snelde, sloegen dc vlammen reeds uit liet hooi, zoodat aan blusschcn met eigen mid delen niet viel tc denken. De brandweer werd gewaarschuwd en er werd groot alarm gemaakt. Een groot aantal slangenwagcns, vijf mo torspuiten, twee gercedscliapswagens en een auto van den geneeskundigen dienst wer den naar het terrein van den brand gediri geerd, eenige drijvende spuiten werden even eens in werking gesteld. Het vuur vond in tusschcn gretig voedsel in den voorraad hooi en toen de brandweer met de blussching be gon, stond de loods, die ongeveer zes tig meter lang en vijftig meter breed is, van voren tot achter in lichter laaie. Om een uur werd do vuurzee behalve met dc twintig stralen van de motorspuiten, ook I bestreden met een groot aantal slangen van dc booten van den havendienst en van de verschillende slangenwagens, zooclat in to taal ruim dertig stralen aan het blusschings- werk deelnamen. Een boot van dc rivierpolitie zag nog kans twee schepen van den vaartuigendienst, dio 1 reeds gedeeltelijk geladen waren, naar een veiliger plaats te slecpcn, aangezien in de liooi|ading i-ceds vonken terecht waren ge komen. Van de 22 wagens, die voor dc bran dende loods stonden, konden dc ar beiders, die doze wagens aan 't la den waren, cr tien wegrijden. Dc an dere twaalf, die reeds geheel gela den waren, werden een prooi der vlammen. Omstreeks kwart over een was het dak van de Joods vrijwel ingestort. Nog steeds maakte een verstikkenden rook liet blus- schingswerk zeer moeilijk. Bovendien moest men speciale aandacht blijven schenken aan de nuastgclegen loods met katoen. Hierin bevond zich katoen met een waarde van an derhalf milliocn gulden, bestemd voor Twen te. Omstreeks half twee was het vrijwel ze ker, dat deze loods behouden kon worden. Tijdens het blusschingswek werden ver schillende brandweerlieden tengevolge van den rood onwel. Spionnen tot maximumstraf verooreeeld Weer. en bodemberichten naar Duitschland uitgezonden. Dc rechtbank te Rotterdam heeft gisteren uitspraak gedaan in de spionnagezaak te gen den 47-jarigen marconist P. C. B., die in zijn woning te Seliicbroek een zendapparaat had. waarmede hij weer- en bodoinberich- ten naar Duitschland zond cn tegen don 33- jarigen Duitschen journalist H. Drcvès, die B. hiertoe had aangezet. De verdachten zijn door de recht bank veroordeeld tot een maximum straf. zijnde zes jaar gevangenisstraf. De officier van Justitie had tegen beiden een gevangenisstraf voor den tijd van vijf jaar geëischt, met aftrek van dc voorloopige hechtenis. Regeerings-subsidie voor gasgeneratoren auto's en bussen De minister van Economische Zaken zal, teneinde" de bekendheid met do bediening van gasgeneratoren tc bevorderen, tot nader order een subsidie verleenen aan een be perkt aantal gebruikers van vrachtauto's, en autobussen, die bereid zijn hun wagen uit te rusten met oen gasgenerator of dezo daarmede reeds hebben voorzien, mits de ge nerator niet vóór 1 September- 1939 in ge bruik is gesteld. Het subsidie zal bedragen foOO voor een vrachtauto en f750 voor een autobus.'He ver leenen voor een maximum van 2 generato- ren per bedrijf. Hieraan zal de verplichting verbonden zijn, dat de generator gedurende minstens 2 jaar door den gesubsidieerde in bedrijf zal worden gehouden, met dien ver stande. dat in gevai van b.uiten-bcdrijfstf 1- ling binnen het eerste jaar bet geheelc sub sidie en bij buiten bcdrijfsteliing binnen liet 2c jaar 50 van het subsidie teruggevor derd zal worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 2