Groenten te duur?
hongerblokkade
De moord te
Leidschendam
1.300.000 kg.
hooi in de asch
De Britsche
Geallieerden overleggen
met Turkije
30.000 Finsche
oorlogsinvaliden
Ook de scheepskat van
de „St. Anoaland" gered
Winstbelasting
drukt ondernemingslust
Schipbreukelingen
overnachten op rots
CROSS CONSTATEERT OPVALLENDE
DALING VAN HERUITVOER VAN
BELGIë EN NEDERLAND NAAR
DUITSCHLAHD. ENGELAND HEEFT
NEUTRALE SCHEEPSRUIMTE NOO-
DIG.
In het Eneclsche Lagerhuis heeft Shinwell
van de Labouroppositie een resolutie inge
diend, waarin crüick wordt uitgeoefend
op het ministerie voor scheepvaart en aan
gedrongen op een spoedige uitbreiding van
bet schcepsbouwprogram.
Hij verklaarde, dat het ministerie
o\ereenkomsten had gesloten niet
zekere neutrale landen betreffende
1 het gebruik van hun schepen tegen
tarieven, die veel hooger waren dan
die, welke Britsche reeders kregen.
Ik heb vernomen, aldus Shinwell,
dat met de Noorschc zeelieden, ze
kere overeenkomsten zijn aange
gaan.
John Gilmour, de minister voor de
scheepvaart, bracht hulde aan de man
schappen der koopvaardijvloot en aan de
visschcrs. Voorts zeiilc hij. „Onder de oor
logsomstandigheden blijft onze behoefte
aan neutrale vrachtschepen en tankbooten
bestaan. Wij hebben overeenkomsten ge
sloten met verschillende neutraio reeders
en bevredigenden bijstand gekregen. De re-
georing is er van overtuigd. dat deze
overeenkomsten ofcn redelijken handel
vormen, die ten voordeel strekt aan beide
partijen. De tarieven zijn hooger, dan die
welke aai* onze eigen reeders worden ge
geven, maar dat is onvermijdelijk. Bij het
•charteren van nieutralc schepen concurrec
ren wij op de internationale markt.
De vraag naar vrachtschepen en tankboo
ten is groot in alle deelen der wereld en
wij kunnen geen schepen krijgen, tenzij
wij bereid zijn tarieven te hetalcn die op de
hoogte zijn van den rest der wereldmark
ten.
Sommige vrachten in verschillende dee
len der wereld zijn gesteaen met 600 pet.
Het tarief voor graan voor Rotterdam en
Antwerpen uit La Plata is gestegen met
670 pet.
Op oen vraag van Shinwell over Noor-
echo zeelieden, zeidc Gilmour, bereid te
zijn het voorstel te bostudceron om Noor-
sche zeelieden over to brengen op de Noor-
fiche schepen, die hier liggen en extra man
nen noodig hebben.
Motie verworpen.
Het Lagerhuis heeft de motie der arbei
derspartij vervolgens verworpen met 266
tegen 99 stemmen.
Lekken In de blokkade?
Voor het Lagerhuis verdaagd werd, bracht
de conservatief Baldwin Webb het vraag
stuk van lekken In Britsche blokkade ter
sprake. Hij zeide, dat de kracht der blok
kade werd verminderd door concessies
aan de neutralen.
De minister voor den oconomischen oorlog.
Cross, antwoordde, dat de rcgcering geen
mededcelingen over de handelsovereen
komsten in oorlogstijd doet, omdat de neu
tralen verlangen, dat de bijzonderheden
geheim blijven. Indien men zich daaraan
niet zou houden, zou Engeland bij toekom
stige onderhandelingen grootc moeilijkhe
den ondervinden. Voorzoover ik weet. al
dus Cross, is er geen lek van beteekenis
in de blokkade. De cijfers van de eerste
vier maanden van don oorlog bijvoorbeeld
geven een opvallende daling van den her
uitvoer van België en Nederland naar
Dultschland aan.
Over den vorm van bijstand in
geval Turkije bedreigd wordt.
Op vragen van den conservatief Cary in
hét Lagerhuis over de Britsche garantie
aan Turkije antwoordde Butler gisteren:
Engeland en Frankrijk zijn op
grond van het pact van wederzijd-
schcn bijstand met Turkije verplicht
dit land allo hulp en hijstand welke
in hun vermogen ligt te verleenen,
zoo het door een Kuropccsche mo
gendheid in vijandelijkheden ver
wikkeld wordt en als gevolg daar
van door deze mogendheid Jegens
Turkije agressie gepleegd wordt.
De vorm van zulken bijstand ls het
onderwerp van overleg tusschcn de
drio regceringen.
Cary vroeg verder, of de Turksche regec-
ring vertegenwoordigd wordt bij de thans
gevoerde militaire besprekingen tusschcn
den opperbevelhebber der troepen in het
Midden-Oosten en den premier van Zuid-
Arika, generaal Sniuts.
Butler antwoordde: overleg met Turkije
ls gepleegd en. duurt voort,
Chamberlaln spreekt vanmiddag.
Hedenmiddag zal Chamberlaln een ver
klaring afleggen, waarin de Finsche kwes
tie tor sprake zal komen, benevens de lucht
aanval op Scapa Flow.
Hore Bellsha zul vandaag voor den eersten
keer critiek leveren op de regeering over de
wijze waarop zij gehandeld heeft ten aanzien
■van het Russisch-Finsche conflict. Dit zal de
eerste keer zijn, dat Belisha in het Lager
huis over de oorlogspolitiek der rogecrinR
het woord zal voeren sedert hij is afgetre
den als minister van oorlog.
Ocrlogsleening overteekend.
Simon kondigde gisteren aan. dat de 3
©orlogslcening is overteekend. De politiek
oer regeering gaat uit naar stabiliteit van
(ien rentevoet.
Over de laatste lecning zeidc Simon: „La
ter zal ik nog wat meer noodig hebben".
Nieuwe problemen in Helsinki.
Emigratie naar Australië
De vroegere Finsche premier Kajander, die
te Stockholm is aangekomen om de hulp-
verlcening aan Finland te organiseeren,
heeft verklaard, dat het aantal oorlogsinva
liden in Finland meer dan 30.000 bedraagt.
Een probleem in Helsinki
De gemeentelijke autoriteiten van Helsin
ki zien zich voor ernstige moeilijkheden ge
plaatst in verhand met den te snellen terug
keer van de geëvacueerde bevolking. Boven
dien hebben bijna alle geëvacueerde inwo
ners van de afgestane gebieden een toe
vlucht in de hoofdstad gezocht. Er heerscht
eenige bezorgdheid omtrent de lovensmid-
delenvoorzicning der stad. Het vervoer stuit
op moeilijkheden aangezien het grootste deel
van het materiaal gebruikt wordt voor de
evacuatie der afgestane gebieden en het
geleidelijk terugtrekken der troepen. Men
verwacht de moeilijkheden stuk voor stuk
te boven te kunnen komen.
Naar Australië?
Volgons een in de radio bekend gcmèakte
riiededccling van den Austrnlischen minister
president, Menzies, zou de Australische re
geering een plan overwegen om op grootcn
schaar Finsche immigranten in Australië
te doen vestigen.
Roerganger begaf zich naar de
kajuit.
Zoog de „Schieland" de magneti
sche mijn omhoog?
Gistermiddag omstreoks kwart over vier
zijn de schipbreukelingen van de „St Anna-
land" te Rotterdam teruggekeerd. De man
nen waren om "één uur per autobus van
Vlissingen vertrokken.
In een kort gesprek, dat wij met enkelen
van de schipbreukelingen hadden, deelde
men ons mode, dat de „St. Annaland" recht
in het kielzog van de „Schieland voer op
ongeveer vijfhonderd nieter afstand. De
„Nieuwland" voer aan bakboordzijde van dit
schip.
Do bemanning had geen tijd om persoon
lijke bezittingen mede te nemen, maar moest
zich met groote haast in de sloepen hege
ven.
Toch wist de voorganger nog tijd te
vinden om naar do kajuit te gaan <m
daar de scheepskat te halen. Het
dier bcvöhd zich volkomen onge
deerd in de vrij wel vernielde kajuit.
Hoewel de kapitein nog kans zag de
scheepspapieren mede te nemen, gingen de
monsterboekjes van de bemanning verloren,
daar de kast, waurin deze bescheiden be
waard werden, 'door de kracht van de ont
ploffing zoo ontzet was. dat kapitein Vinke
de deur niet kon open krijgen.
In de zuiging van het zinkende
schip.
Het schip zonk zoo snel, dat de zeelieden
die zich in de stuurboordsloep hadden bege
ven. groote moeite hadden om de redding
boot vrij te maken uit de zuiging van het
zinkende Vaartuig.
De meening van de bemanning over de
oorzaak van de ontploffing luidt vrijwel una
niem, dat de „St. Annaland" door een mag
netische mijn getroffen is. In dit verband
is het vreemd, dat de „Schielanddie toch
dezelfde route gevaren heeft, niet door deze
mijn is getroffen, maar do zeelieden veron
derstellen, dat de mijn juist door de „Schie
land" omhoog is gezogen, zoodat het schip,
dat op vrij korten afstand er achter voer,
getroffen werd.
Wrijving tusschen fiscus en be
drijfsleven.
Aan een gisteren gehouden koffiemaaltijd
van het departement Utrecht van de Maat
schappij voor Nijverheid en Handel, hield
Mr, Dr. E. Tckenhroek uit 's-Gravcnhage een
voordracht over het onderwerp: „Winstbe
lasting of winstuitdcelingsbelasting".
Spr. ving zijn betoog aan met er de aan
dacht op" te vestigen, dat de invoering van
een winstbelasting in feite een princïpiccic
wijziging van de belastingheffing van N.V.'s
beteekent. In plaats van liet bclastingobjcct:
Winstbelasting wordt thans de winst zelve
het bclastingobjcct. liet belastingobject:
winstuitdeeling is minder discutabel tlan het
bclastingobject: winst. Tc verwachten valt
dan ook, dat liet aantal wrijvingspunten tus
schen fiscus en bedrijfsleven zal toenemen.
Het besef echter, dat de schatkist geld
noodig heeft, doet velen de winstbelasting
aanvaarden. Waarom echter alleen winsten
gemaakt door ondernemingen in den N.V.-
vorm gedreven, extra zwaar belast moeten
worden, wordt in de memorie van toelich
ting niet verklaard. Waarom niet andere
inkomsten even zwaar belast? De winstbe
lasting zet den druk op de ondernemings
lust, terwijl juist in de periode, die ons na
tron aal-economische leven thans doormaakt
de economische beteekenis van den onderne
mer, die bedrijvigheid schept, zoo groot is.
Beter zou zijn de opvoering van vcrtcrings-
bdlastingen, teneinde zoodoende ons econo
mische leven te richten.
Het begrip „winst".
Onzekerheid voor het bedrijfsleven is liet
accoord dat in de winstbelasting op alle pun
ten doorklinkt. Het nieuwe fiscale winstbe
grip, waaraan naar Duïtsch voorbeeld de
vermogensvergelijking ten grondslag ligt, is
een nieuwigheid, die naar sprekers meerling
den strijd over wat winst is, niet oplost. De
rechtspraak zal het winstbegrip nog moeten
ontwikkelen. De vraag mag gesteld worden
of de voorgestelde formulecring de z.g. ver
vangingswaarde theorie niet aan den kant
zet. Billijk lijkt het deze een gelijke kans
te gesren. Spr. deed echter uitdrukkelijk uit
komen, dat toepassing van deze theorie in
een periode van oploopcndc prijzen wellicht
den belastingplichtigen eenig fiscaal gewin
kan brengen, maar dat de andere kant van
de medaille hun toegekeerd kan worden in
een periode van dalende prijzen.
Een in allo opzichten bevredigend winst
begrip is niet te vinden. Het blijft ten slotte
zeer willekeurig hel leven van een onderne
ming in janrperioden te verknippen, 'n Cor
rectie daarop is een goede regeling van de
verliescompensatie. In verhand niet den
aard van de conjunctuurcurvc bepleitte spr.
een ten dccle retrospectieve verliescompen
satie. Voor de overheid zou dit met zich
brengen de noodzaak voor het aanleggen
van een reservefonds. Als remedie tegen de
voor normale tijden slechte gewoonte van
het parlement om alle belastinginkomsten
meteen op te soupcercn, heeft dit iets attrac
tiefs.
Ook een goede regeling van de recht
spraak kan correctief werken. In dit ver
band kan, mede met het oog op een spoedige
verkrijging van rechtszekerheid, de vraag
gesteld worden of dc instelling van een een-
tralen raad van beroep in deze geen aanbe
veling verdient.
Beroep in cassatie bij den Hoogen Raad
zou echter niet goinist mogen worden. Spre
ker achtte dit vooral daarom van belang,
omdat auders dc verankering van het be
lastingrecht in het gcmccne recht gevaar
gaat loopen.
Een „vertrouwelijke"
circulaire
De wet op het recht van verga
dering overtreden?
De heer van Vesscm heeft de volgende
vragen gesteld aan de ministers van Bui-
tenlandsche Zaken, van Justitie en van
Defensie:
1. Is liet aan dc ministers bekend, dat het
bestuur van den „Liberalen kring" te Rot
terdam bij een niet de aanduiding „ver
trouwelijk' voorziene circulaire zijn leden
heeft opgeroepen voor een bijeenkomst,
waarin de Belgische oud-minister Dr. J.
Hoste het woord zal voeren over: „liet vic-
desproblccm en- de lage landen aan dc
Noordzee", welke bijeenkomst zul worden
gehouden op 28 .Maart a.s. in het clubgebouw
van de Koninklijko Roei- en Zeilvereeniging
„De Maas" tc Rotterdam?
2. Zijn de ministers niet van mcening,
dat bedoelde voordracht ingevolge art. 23
der wet tot regeling en beperking der uit
oefening van het recht van vereeniging en
vergadering niet zal mogen worden gehou
den?
3. Zijn de ministers voorts niet van mce
ning, dal uit voormelde „vertrouwelijke"
oproeping tot een vergadering in strijd met
art. 23 der voornoenido wet blijkt, dat de
feitelijke werkzaamheid van bovengenoemde
vereeniging is gericht op overtreding van
dc wet en deze derhalve als strijdig met do
openbare orde, ingc\olge art. 4 der voor
noemde wet, verboden verklaard moet wor-
wen?
Die hadden veel Spaansche
matten aan boord...
De schatten van de „Thorpehall"
naar het buitenland overgebracht.
De veel besproken Spaansche schatten van
het Spaansche s.s. „Thorpehall" waarop in
Juli 1937 beslag is gelegd en die toen zijn
opgeborgen in dc kluizen van dc Neder-
landschc Handelsbank te Vlissingen, zijn
gisterochtend onder strenge bewaking in
een groote verhuiswagen geladen. Onmid
dellijk daarna is dc verhuiswagen naar 't
buitenland vertrokken. De bestemming is
echter onbekend.
Vandaag voor de Haagsche recht
bank.
De strafkamer van de Haagsche
rechtbank behandelt vandaag de
zaak tegen den 29-jarigen koopnuin
R. A., wien ton luste is gelegd, dat
hij op 27 October van het vorig jaar
den koopman C. G. van der Horst tc
Leidschendam heeft vermoord en
hem van het geld, dat deze hij zich
had, heeft beroofd.
Dien fatalen Vrijdag zoo zal men zich
herinneren stopte een auto voor de boer
derij van Van der Kont aan de Kniplaan
te Leidschendam. Een militair in koFporaals-
unifonn gekleed, stapto uit en ging de boer
derij binnen. Hij zeide tegen v. d. Horst,
dut hij in opdracht van zijn kapitein over
de vordering en taxatie van vee wilde spre
ken en noodigdc den veekoopman uit met
hem mee tc gaan in zijn auto.
Van der Horst gaf aan die uitnoodiging
gehoor en heeft het voertuig niet levend
meer verlaten. Zijn lijk werd aan den kant
van den Oostvlietweg te Leidschendam door
een visscher gevonden. Het bleek, dat men
hem zijn portefeuille, welke met een ketting
om zijn hals was bevestigd, had ontroofd.
Hierin moet een bedrag van ongeveer füOOO
hebben gezeten.
Een weck na het misdrijf werd R. A. go
arrestccrd; do man bekendo Van der Horst
Hit zijn huis te hebben gelokt, doch hij ont
kende don moord zelf te hebben gepleegd.
Den naam van zijn evcntueelen mededader
noemde hij niet en de politie heeft geen
spoor van deze mysterieuze figuur kunnen
vinden.
Aan A. is een uitvoerige dagvaarding van
niet minder dan zeven kantjes beteekend,
waarin achtereenvolgens negen feiten ten
laste worden gelegd in do eerste plaats legt
de officier van Justitie, mr. N. S. Hoekstra
hem moord ten laste, in dc tweede plaats
doodslag, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd
door diefstal en welke doodslag is gepleqjgd
om deu diefstal te verheimelijken, meer sub
sidiair is zware mishandeling, den dood ten
gevolge hebbende, ten laste gelegd, benevens
diefstal, nog meer subsidiair is diefstal, ver
gezeld voorafgegaan of gevolgd door geweld
pleging in dc ten lastelegging opgenomen.
In verhand met de verklaringen van ver
dachte heeft dc officier nog medeplichtig
heid aan al deze misdrijven ten laste ge
legd, terwijl ten slotte uiterst subsidiair he
ling vermeld staat.
Vele getuigen opgeroepen.
Door den Offieier van Justitie zijn de vol
gende getuigen opgeroepen. A. G. Ii. van
Es, dienstbode tc Voorburg, A. M. Kooynian,
J. Th. van Santen, beiden scholieren te Leid
schendam. J. van deu Engel, reiziger te
Delft, II. J. van Vclzen, caféhouder te Voor
schoten. alsmede diens echtgenoote. voorts
11. de Hoogh, sluisknecht tc Leidschendam
G. Eisenga, assistent-sluismcester te Leid
schendam. VVz. Thicry, tuinderknecht en J.
Brouwer, bedrijfsleider te Leidschendam.
Als deskundigen zijn opgeroepen dr. J. P.
I.. Hulst te Leiden en dr. C. J. van Ledden
Hulsebosch te Amsterdam.
Door de verdediging zijn nog opgcrocp<v
dé vader van de dienstbode, van Es te Leid
schendam cn do vader van verdaehte's
meisje.
Van de zitting hopen wij morgen het ver
slag tc geven.
Uit de lucht gegrepen
opgeheven stations komen niet
weer in dienst
In een der groote bladen verscheen
gisteren een bericht, dat de eertijds
opgeheven stations der Nederland-
sche Spoorwegen weer voor passa
giersvervoer zullen worden openge
steld. Met de invoering van do zo-
mcrdienstregcling op 15 Mei zou dit
o.a. geschieden op de lijn Arnhem
Utrecht. Wij hebben ons licht eens
bij dc Spoorwegen opgestoken en ver
namen daar, dat bovenbedoeld be
richt geheel uit de lucht is gegre
pen.
De directie der N. S. is geenszins
van plan, de opgeheven stations
weer in dienst tc stellen, zoodat de
treinen ook de buiten dienst gestelde
halteplaatsen op het traject Alk
maarDen Helder in de toekomst
wel zullen blijven voorbijsnellen
Een onderzoek naar de prijzen
voorgesteld
Voor dc a.s. vergadering van het
Centraal Bureau van Veilingen in
Nederland heeft een aantal veilings-
besturen een verzpek ingediend,
waarbij het bestuur wordt uitgenoo-
digd, een onderzoek in tc stellen
naar de grocntcprijzen in den klein
handel.
In de toelichting wordt aldus het Ilsbl.,
o.a. hot volgende gezegd:
„Daar in zeer vele gevallen, ook bij lage
veilingprijzen, dc consument toch betrekke
lijk liooge prijzen voor onze producten moet
hetalcn, wil het den besturen voorkomen,
dat aan hot distributie-stelsel fouten kleven,
die voor den tuinbouw zoowel als voor den
handel fataal zijn. Daar adressanten de
overtuiging hebben, dat de kleinhandel ook
met moeite een sober bestaan heeft in
hoofdzaak door te kleine omzetten zal
evcntuecle samenwerking met dc Ned. Groen
ten- cn Fruitcentrale inzake het verstrekken
\an erkenningen, mogelijk gunstige resul
taten kunnen afwerpen."
In het prae-advies zegt het bestuur van
liet Centraal Bureau, dat het zich met de
zen gedachtengang in hoofdzaak kan ver
eenigen. Het bestuur stelt dan ook voor een
commissie te benoemen, die een onderzoek
zal instellen naar: ten eerste liet verschil
tusschen de veilingprijzen en de prijzen,
welke dc consument betaalt, en ten tweede
naar de middelen, die in deze verhouding
verbetering kunnen brengen.
Ncderlandsch motorschip in Ier
land gestrand.
Het Ncderlandschc motorschip „Hinde"
groot 352 ton, toebehoorendc aan de recde-
rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen, is
in den nacht van Zondag op Maandag, toen
het van Milford in het Iersche graafschap
Doncgal met een lading aardappelen op weg
was naar Liverpool op de rotsen nabij
Rathlin-Island geloopen cn zwaar bescha
digd.
De bemanning, bestaande uit zeven kop
pen, van wie zes Nederlanders, kapitein J.
ii. van Oosten inbegrepen, wist zich aan de
laagste rotswanden vast te klampen en
bracht daar den nacht door. Maandagoch
tend klom men langs een voetpad naar den
top van dc rots, Alle mannen zijn in veilig
heid.
Postvluchten op Indiëj^
Op dc uitreis landde gisteren de I
„Gier" (Both) tc Rangoon; dit vlieg- I—
tuig wordt morgen tc Batavia ver- yJ I
wacht. Op de thuisreis landde dc
„Nandoe" (Hondong) te Medan en
wordt 23 Maart te Napels verwacht.
Dc Wielewaal (v. Vccnendaal) land- i
de te Alexandriü en verwacht men
heden te Napels.
.Ui
Brei
drai
Hitl
sief
In
mei
Hitl
1.
nin
2.
Pol
pia
3.
rijt
yai
4
lij
Zware brand in de
Maasstad
GEMEENTELOODS TE ROTTERDAM VAK
VOOR TOT ACHTER IN LICHTER LAAIE bes
Gisterochtend omstreeks half twaalf is ver
moedelijk door kortsluiting brand ontstaat
in een grootc houten loods van de gemeen
te Rotterdam aan de Basaltstraat, langs d<
Tweede Katendrechtschc haven.
In de loods, waar 1.300.000 kg. hooi opge
slagen was voor de militairen, waren ver*
scheidcnc arbeiders werkzaam met het la
den van hooi in spoorwagens. Plotseling zag
ecu van hen rook opstijgen. Toen hij cr hoeii
snelde, sloegen dc vlammen reeds uit liet
hooi, zoodat aan blusschcn met eigen mid
delen niet viel tc denken.
De brandweer werd gewaarschuwd en er
werd groot alarm gemaakt.
Een groot aantal slangenwagcns, vijf mo
torspuiten, twee gercedscliapswagens en een
auto van den geneeskundigen dienst wer
den naar het terrein van den brand gediri
geerd, eenige drijvende spuiten werden even
eens in werking gesteld.
Het vuur vond in tusschcn gretig
voedsel in den voorraad hooi en toen
de brandweer met de blussching be
gon, stond de loods, die ongeveer zes
tig meter lang en vijftig meter breed
is, van voren tot achter in lichter
laaie.
Om een uur werd do vuurzee behalve met
dc twintig stralen van de motorspuiten, ook I
bestreden met een groot aantal slangen van
dc booten van den havendienst en van de
verschillende slangenwagens, zooclat in to
taal ruim dertig stralen aan het blusschings-
werk deelnamen.
Een boot van dc rivierpolitie zag nog kans
twee schepen van den vaartuigendienst, dio 1
reeds gedeeltelijk geladen waren, naar een
veiliger plaats te slecpcn, aangezien in de
liooi|ading i-ceds vonken terecht waren ge
komen.
Van de 22 wagens, die voor dc bran
dende loods stonden, konden dc ar
beiders, die doze wagens aan 't la
den waren, cr tien wegrijden. Dc an
dere twaalf, die reeds geheel gela
den waren, werden een prooi der
vlammen.
Omstreeks kwart over een was het dak
van de Joods vrijwel ingestort. Nog steeds
maakte een verstikkenden rook liet blus-
schingswerk zeer moeilijk. Bovendien moest
men speciale aandacht blijven schenken aan
de nuastgclegen loods met katoen. Hierin
bevond zich katoen met een waarde van an
derhalf milliocn gulden, bestemd voor Twen
te. Omstreeks half twee was het vrijwel ze
ker, dat deze loods behouden kon worden.
Tijdens het blusschingswek werden ver
schillende brandweerlieden tengevolge van
den rood onwel.
Spionnen tot
maximumstraf verooreeeld
Weer. en bodemberichten naar
Duitschland uitgezonden.
Dc rechtbank te Rotterdam heeft gisteren
uitspraak gedaan in de spionnagezaak te
gen den 47-jarigen marconist P. C. B., die in
zijn woning te Seliicbroek een zendapparaat
had. waarmede hij weer- en bodoinberich-
ten naar Duitschland zond cn tegen don 33-
jarigen Duitschen journalist H. Drcvès, die
B. hiertoe had aangezet.
De verdachten zijn door de recht
bank veroordeeld tot een maximum
straf. zijnde zes jaar gevangenisstraf.
De officier van Justitie had tegen beiden
een gevangenisstraf voor den tijd van vijf
jaar geëischt, met aftrek van dc voorloopige
hechtenis.
Regeerings-subsidie voor
gasgeneratoren auto's
en bussen
De minister van Economische Zaken zal,
teneinde" de bekendheid met do bediening
van gasgeneratoren tc bevorderen, tot nader
order een subsidie verleenen aan een be
perkt aantal gebruikers van vrachtauto's,
en autobussen, die bereid zijn hun wagen
uit te rusten met oen gasgenerator of dezo
daarmede reeds hebben voorzien, mits de ge
nerator niet vóór 1 September- 1939 in ge
bruik is gesteld.
Het subsidie zal bedragen foOO voor een
vrachtauto en f750 voor een autobus.'He ver
leenen voor een maximum van 2 generato-
ren per bedrijf. Hieraan zal de verplichting
verbonden zijn, dat de generator gedurende
minstens 2 jaar door den gesubsidieerde in
bedrijf zal worden gehouden, met dien ver
stande. dat in gevai van b.uiten-bcdrijfstf 1-
ling binnen het eerste jaar bet geheelc sub
sidie en bij buiten bcdrijfsteliing binnen liet
2c jaar 50 van het subsidie teruggevor
derd zal worden.