vuurwerk
ontbrandde
boven Sylt
Nederlandsche ambulance naar Finland vertrokken
Een fantastisch
Regeeriog koopt magere
melkpoeder op
De „Oranjefontein" te
water gelaten
Neutrale pers in de gelegenheid
gesteld om waar te nemen dat er
zeer weinig schade is. Volgens de
Britten de basis Hörnum echter vol
ledig vernietigd.
Naar het Duitsche Nieuwsbureau
meldt, hebben gisteren vertegenwoor
digers van de pers in de neutrale
laaiden een bezoek gebracht aan het
eiland Sylt, om de schade in oogen-
schouw te nemen, welke door het
bombardement van de Britsche vlieg
tuigen is aangericht.
Reeds op de reis naar liet eiland konden
de journalisten constateeren, dat de berich-
.ten over het vernielen van de Hindenbur-
gerdam onjuist waren. Op de elf kilometer
langen dam was geen enkel spoor van een
ingeslagen boni te zien. Op het eiland zelf
zagen zij aan weerszijden van de spoorlijn
de bevolking rustig haar werk doen, terwijl
.voor de huizen de kinderen speelden.
De vliegtuigbasis Hoernum op de zuid
punt van het eiland, welke het voorwerp
van den voornaams ten aanval van dc Brit
sche vliegtuigen vormde, is slechts weinig
beschadigd. Slechts een gebouw, het zieken
huis, is door een bom getroffen, welke
evenwel niet door het betonnen dak licen
is geslagen. Verder zijn in het vrije veld
een aantal trechters geslagen en zijn een
aantal ruiten door den luchtdruk vernield.
Dit zijn de eenige sporen weükö t' bombar
dement van zes uur hebben nagelaten.
Britsche piloot aan het woord.
Eén der Britsche piloten, die den overval
op het eiland Sylt heeft medegemaakt, geeft
in het Hsbl. het volgende interessante re
laas:
Niet al te langen tijd nadat wij boven
Sylt aan het cirkelen waren 0111 de beste
positie te kiezen voor onzen aanval, kwamen
een tiental zoeklichten in actie en meteen
barstte er een lielsch vuur los uit de batte
rijen; de Duitschers gebruiken zoeklichten
en vuurkogels van allerlei kleur.
Wij wierpen toen onze bommen uit
en op ettelijke plaatsen op den grond
begon het te branden; het was een
zoo fantastisch gezicht, dat iedereen
er door geboeid zou zijn. Het was
werkelijk net een geweldig vuur
werk.,
We mochten echter niet vergeten, dat het
vuurwerk even gevaarlijk als mooi was. Tel
kens den lichtbundel der zoeklichten ont
wijkend, koos ik dc beste posities 0111 de
bommen te laten vallen, terwijl onze gun-
ner met zijn machinegeweren duchtig mee
deed. Ons doel was, dc watervliegtuigbasis
Hörnum aan het Zuidelijk puntje van het
langgerekte eiland te vernietigen. Ongeveer
een kwartier lang waren wij in den aanval,
maar toen moesten wij het veld ruimen 0111
plaats te maken voor onze collega's, die na
ons uit Engeland waren opgestegen".
„Kon u zien dat u iets geraakt heeft?"
„Onze waarnemer is daarvoor de man.
Volgens hem hebben wij zelf een hangar ver
nietigd. Natuurlijk sprak ik teruggekeerd in
Engeland al mijn collega's en zij, die het
laatste vliegtuig bemanden, verklaren dat er
geen twijfel is, of de gelieele basis Hörnum
is volledig vernietigd".
Nieuw projectiel tegen vliegtuigen?
Een andere Britsche piloot heeft gezegd,
dat, naar het schijnt, een nieuw vijandelijk
projectiel werd opgemerkt. Het vertoonde
zich als een tiental roodachtige kogels,
welke zich verspreidden en met groote snel
heid omhoog schoten.
Een derde vlieger noemde dit nieuwe
anti-vliegtuigwapen een „nieuw kanon, dat
dingen omhoog zendt, welke op Romeinschc
kaarsen (een soort vuurwerk) lijken, wan
neer zij uit elkaar springen".
Een „regenboog" van
postzegels
Por 1 April den verkoop.
Gisteren gaven wij een afbeelding van een
der nieuwe postzegels met de afbeelding
van onze Vorstin welker verschijning per
1 April a.s. tegemoet kan worden gezien,
liet betreft hier nieuwe zegels in de waarde
van 5 tot en niet 40 cent, terwijl tegelijk
ook de zegelafdrukken met beeltenis van llr.
Ms. de Koningin op briefkaarten van 7V2
cent en andere waardeformuliercn zullen
worden vernieuwd. Dc nieuwe zegels zijn in
rotogrnvuredruk en in samenwerking, wat
de letterteekening betreft, niet J. van Krim
pen, vervaardigd naar een ontwerp van den
kunstenaar NV. A. van Konijnenburg te
's-Gravenhage, wiens oogifterk het was naast
gelijkenis, de Koninklijke waardigheid tot
uitdrukking te brengen. Een gunstige ver
houding van licht en donker in het beeld
komt aan de kleuren op gelukkige wijze ten
goede.
Zij zijn voor de onderscheidene waarden
als volgt: 5 cent donkergroen. IV2 cent rood.
10 cent violet. 12% cent donkerblauw. 13
cent lichtblauw, 20 cent paars. 22»/2 cent
olijfgroen. 23 cent wijnrood. 30 cent sepia.
40 cent lichtgroen.
Bij de verschijning der nieuwe, zal de
verkoop der oude zegels in de overeen
komstige waarden worden gestaakt. Zooals
uit bovenstaande opgave blijkt, zullen de ze
gels van 6 en 27 V2 cent kotnen te vervallen.
ZAT
Boven: De Nederlandsche Roode Kruis-ambulanoe Is Donderdag
middag per vliegtuig van Schiphol naar 't hooge Noorden vertrokken.
Een laatste vaarwel voordat de zusters het vliegtuig bestegen.
Midden: H.K.H. Prinses Juliana was Donderdag bij het vertrek van
de Roode Kruis-ambulance naar Finland tegenwoordig, om van haar
hooge belangstelling blijk te geventDe Prinses wuifde de vertrekkeiuden
hartelijk toe. Naast haar mr. M. J. baron van Lijnden.
Rechts: De vliegtuigen, waarmede de Nederlandsche ambulance
voor Finland Donderdag van Schiphol vertrok, waren voorzien van de
bekende Roode Kruis-vlag. De bagage wordt ingeladen.
TE MALMÖ GEARRIVEERD.
Naar wij van het Ned. Roode Kruis
vernemen is het personeel van de
Nederlandsche Ambulance naar
Finland gisteren op Malmö geland
met de drie vliegtuigen, de „Ibis"
0111 17.05, de „Tapuit" om 17.37, en
de „Xema" 17.46. De leden zijn nu
allemaal gearriveerd. Waarschijn-
1 lijk zijn zij gisteravond nog met
den nachttrein van 21.45 uur naar
Stockholm vertrokken.
JAPAN BEGIFTIGT
ONZE MARINE
Model van antieke Japansche
wapenrusting aangeboden.
Uit naam van dc keizerlijke Japansche
marine heeft de eerstdaags uit 's-Gravenha
ge vertrekkende Japansche marine attaché
kapt. luit. ter zee M. 1'onaki êtezamen met
zijn opvolger, kapt. luit. ter zee T. Maeda,
den vice-admiraal J. Th. Fürstner, chef van
den Marine-staf een geschenk voor dc Ko
ninklijke Marine aangeboden. Dit geschenk
is een model van een antieke Japansche wa
penrusting. een getrouwe copie van het har
nas, gedragen door den beroemden Japan-
schen held Minamoto Yoshitsuno (11591189)
Het origineel is een nationale schat van het
Japansche Keizerrijk en word bewaard in
den Kasugatcmpcl in West Japan. Bij het
zeer fraaie geschenk werd tevens een Ja
pansche oorkonde overhandigd met het op
schrift:
Aan de Koninklijke Nederlandsche
Marine.
Deze wapenrusting wordt aangebo
den als een klein blijk van dank
baarheid voor het door de Neder
landsche regcering geschonken mo
del van de „Soembing" met den
wensch, dat dit tevens moge strek
ken tot bevordering van der vriend
schappelijke betrekkingen, die ouds
her tusschen onze beide landen be
staan.
De Keizerlijke Japansche Marine.
Het ligt in het voornemen, het fraaie mo
del op daartoe geschikte plaatsen, waarbij
gedacht wordt aan de scheepvaartmusea
te Amsterdam en Rotterdam en diverse mu
sea elders, ter bezichtiging door het publiek
ted oen opstellen, voordat het in een der
verzamelingen van de Koninklijke Marine
zal worden opgenomen,
Prijs voorloopig f 15 per 100 kilo.
Het door minister Steenberghe in zijn
radiorede in uitzicht gestelde uit de markt
nemen van magere melkpoeder, zal 21
Maart beginnen en 14 Scpt. eindigen.
Voor de periode 21 Maart tot 13 April zal
worden betaald 15 cents per kilo netto,
franco spoor of groot vaarwater en inclu
sief verpakking.
Fioancieele toestand der
veehouders nijpend
Een telegram aan den minister.
De drie centrale landbouworganisa
ties hebben in een telegram aan den
minister van Economische Zaken er
ten sterkste op aan gedrongen alsnog
over te gaan tot het uit de markt ne
men van ongeschikt gebruiksvee,
aangezien hierin een middel is gele
gen, de veeprijzen te doen optrekken
en zoodoende in den buitengewoon
nijpenden financieelen toestand der
veehouders verbetering te brengen.
Nederlander spoorloos
verdwenen
Na vertrek over de Duitsche grens.
Sedert Zaterdag 2 Maart is te Heerlen
spoorloos verdwenen zekere J. W. Dien dag
begaf hij zich naar Aken, zijn vrouw rnede-
dcelendc, dat hij daar ging werken. Na dien
dag heeft men taal noch teeken van hem
vernomen. De man is vader van drie kin
deren.
De diefstallen bij Van Gend
en Loos
Wederom tien personen In de
Maasstad gearresteerd.
In verband met het onderzoek naar
de spoorwegdiefstallen bij Van Gend
en Loos te Rotterdam, heeft de poli
tie thans opnieuw tien verdachten
gearresteerd.
Dijk bij Meppel bezweken
Polder overstroomd.
Gistermiddag is ongeveer een kilometer
ten noorden van Meppol een dijk van dc ou
de vaart onder den drang van het water be
zweken, waardoor eenige tientallen hectaren
land en een weg onder water zijn komen tc
staan. Door den hoogen waterstand stond het
terrein ter plaatse reeds eenigen tijd gedeel
telijk onder water.
Het gat bevindt zich in het noordwestelijk
gedeelte van den dijk en is ongeveer acht
tien meter groot, waardoor het water met
kracht in den lager gelegen polder kon stroo-
men.
Een schip van ruim 10.000 ton.
Het motorvracht- en passagierschip „Oran*
jcfontein", bestemd voor de Holland-Afrika-
lijn van de Vereenigde Nederlandsche
Scheepvaartmaatschppijen, waarvan de op
dracht tot den bouw in Octobcr 193S aan de
N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P.
Smit Jr. te Rotterdam werd opgedragen, is
gistermiddag met goed gevolg te water ge
laten.
Het schip is een zusterschip van het motor
schip „Klipfontein", dat in Juli 1939 aan de
reeders, de Vereenigde Nederlandsche
Scheepvaartmaatschappij, werd afgeleverd.
De hoofdmaten van het schip zijn als
volgt: lengte over alles 158 meter, breedte
19 nieter, holte 10.5 meter, aantal passagiers
le klasse 106, aantal passagiers toeristen
klasse 42. De inotorinstallatie zal bestaan uit
twee dubbclwerkcndc twectakt Smit-Bur-
mcistcr en Wain dieselmotoren, welke teza
men maximum 12.000 as-p.k. kunnen ontwik
kelen en daarmede het schip een dienstsnel-
heid van ruim 17 mijl zullen verschaffen.
Wat betreft de schecpsvorm werd weder de
„Maicrfonn" toegepast. De totale laadruim
tc bedraagt circa 475.000 kubieke voeten.
Twee der ruimen zijn speciaal ingericht voor
het vervoer van gekoelde lading. Het draag
vermogen van het schip bedraagt circa 10.500
ton.
Het schip moet in Juli 1940 worden opge
leverd.