VRIJZ. HERV. ACTIE A. SCHENE Geluidloos door de Japonnen en Mantels EEN WASCHMACHINE MG? Tandem Comité Noordholland ERRES Padvindersschoenen J. VROEGOPJz. Veeno of een sportrqwiel Jb. Pool Oudkarspel LENGHAUS Co. Last met Uw voeten? VRIJZINNIG HERVORMDEN van Nieuwe Niedorp, Winkel en Omstreken, be zoekt de bijeenkomst op ZONDAG 14 APRIL a.s., 's avonds half acht, in de Ned. Herv. Kerk te NIEUWE NIEDORP. Algemeen onderwerp: „DE KERK BIJ ONS". Sprekers: De Eerw. Heer C. A. KORNDöRFFER, Zuid- scharwoude. Onderwerp: „DE KERK". De Weleerw. Heer Ds. KLEIN WASSINK, Alk maar. Onderwerp„BIJ ONS". Er bestaat gelegenheid tot vragen stellen. G. HART P.NIEMAN wamiigtiTOimiwmiiiraanmiiiCTiiMi NIEUW RIJWIEL. P. NIEMAN. G. HART. IraiKi Voorjaar 1940 Voorjaar met rubberzooi SCHUITEMAKER zegt: D. SCHUITEMAKER. 't Is nu schoonmaaktijd Fa. R. LUIJTING De Zomer nadert! Een is een sieraad op den weg. De nieuwste modellen staan ge- etaleerd. Lage prijzen. W. HALBERSMA WINKEL. TEL, 282. Voor Maatkleeding kunnen wij U nog prima STOFFEN leveren tegen zeer billijke prijzen. Vraagt vrijblijvend stalen. Aanbevelend. - WINKEL - Hoe zou het volgend jaar zijn? KARPETTEN COR LODDER. v.h. D. Mul, WINKEL Groene Koolzaad „Winterglorie" Jb. P O O L G. BUISMAN BRIL Radioprogramma Wij berichten de ontvangst van een pracht collectie gameering voor Kraagjes galon ceintuur gespen knoopen chAle's enz. Pracht sorteering stoffen voor Japonnen en Mantels. Zijden stoffen. ZUID-SCHARWOUDE. ELECTR. HOUTEN WASCHMACHTNES leveren wij U op termijnbetaling, f5.00 te betalen bij aflevering en verder f 1.00 per week. CONTANT f76.—. Eerste klas MERK STOFZUIGERS, vanaf 70 cent per week. Contant f 49.50 Wacht niet langer, want de prijzen worden hooger. OUDKARSPEL. ZUIDSCHARWOUDE. TELEF, 156. DOET UW VOORDEELI KOOPT NU NOG EEN „PON" „ERRES" EN „SIMPLEX" RIJWIELEN. RADIOTOESTELLEN, Philips, Erres. enz. Ook op gemakkelijke betalingsconditiën. ZUIDSCHARWOUDE TEL. 156. OUDKARSPEL. VIV.IVIVitV.lV IVIV Wij bieden U aan de ijzersterke driemaal zoo sterk als leder voor onderstaande prijzen: Maten 29-31 a f2.50 32-35 ft f3 - 3639 ft f3.50. CRÊPE CANDALEN, vanaf 90 cent met 5 ct. stijging p. m. Laat Uw jongens nu op schoenen loopen, het is voordeelig. Aanbevelend, SCHOENHANDEL. BROEK OP LANGENDIJK. De clectricitelt is NIET uitgevonden om NIET te gebruiken! Integendeel! Maak een nuttig gebruik van do grootste aller uitvin dingen. Vroeger een dure luxe: thans een goedkoo- pe hulp in Uw huishouding. Ga niet alleen électrisch verlichten, strij ken en stofzuigen: maar ga nu óók ELEC- TRISCH WASSCHEN. KOKEN. VERWAR MEN, enz. Koopt hiervoor benoodigde goed gekeurde apparaten tegen matige prijzen, bij den P.E.N.-installatcur ELECTRO TECHNICUS. B 58, NOORDSCHARWOUDE. 148.50 Reeds vanaf WRINGERS EN WRINGERB OKKEN. STOFZUIGERS. vanaf f27.50 RADIOTOESTELLEN, AETHERKRUISER vanaf 1107.— NIEUWE RIJWIELEN EN ONDERDEELEN - SPROEL EN GRASMAAIMACHINES. Voor alle soorten LAND- en TUINBOUWGEREEDSCHAPPEN. het aangewezen adres. Wij hebben: BOENDERS - DWEILEN SPONSEN ZEEM LEER BEZEMS STOFFERS KASTPAPIER - KASTZEI- LEN, enz. Alles wat voor de schoonmaak noodig is, voorradig tegen extra voordeelige prijzen. ZUIDSCHARWOUDE. TEL. 119. «-Ï BETER SLECHTER DUURDER NIET TE KRIJGEN OF DUUR EN SLECHT. Niemand kan het zeggen Maar nu hebben we nog voor zéér billijken prijs en vanouds bekende kwaliteit, b.v. HOLTAP vanaf 1 8.80 HAARVELOURS, vanaf 124.56 HET BESTE KUNT U DIT JAAR KOOPEN. Het andere karpet komt altijd voor de winter weer te pas. Komt eens kijken of vraagt zichtzending.. geteeld van de beste exempla ren. De meest gewilde groene kool op de markt. Zéér ge schikt voor nateelt. Kan tame- lij"k veel vorst verdragen. Verkrijgbaar bij C. de Boer Wzn. te ZUIDSCHARWOUDE. Voetlijders laat ons Uw voeten verzorgen. PIJNLOOZE ZORGVULDIGE BEHANDELING! Spreekuur graag in overleg. M. PIERSMA Pedicure - Noordscharwoude. Zoo goed als nieuwe GEBRUIKT GASSTEL, zeer geschikt voor waschketel. Z.g.a.n. DUBBEL GASSTEL. NIEUWE RUD SACK No. 7 éénpaards PLOEG. OUDKARSPEL. De vliegmachine der toekomstJ ctl t FANTASIE OF WERKELIJKHEID? Bij den modernen oorlog valt de aandacht heel sterk op de lucht macht; en al mag de luchtmacht misschien niet het voornaamste wapen worden genoemd, in elk ge val vormt het toch een der belang rijkste wapens, hetgeen reeds meer malen gebleken is. Daarom is het geen wonder, dat men aan het vliegtuig zooveel aandacht heeft besteed en ook in de naaste toe komst altijd besteden zal. Van schepen, auto's en vliegmachines zonder bestuurders weet men in liet open baar betrekkelijk weinig, en toch bestaan dergelijke dingen reeds. In 1899 bouwde de Duitsche onderwijzer A. Voglcr een boot, die door radiogolven bestuurd werd. Tege lijkertijd werd het bericht gepubliceerd, dat prefosor Fitzgcrald van Dublin een gelijk soortige uitvinding had gedaan, die reeds gepatenteerd was. Beide uitvindingen wa ren onafhankelijk van elkaar geschied. Mr. Christoph Wirth werkte het principe ver der uit en slaagde er in. verschillende voor werpen vanuit de verte te bedienen: zoo kon hij een pistool afschieten, belsignalen en lichtteekcns geven en mijnen laten ont ploffen. In 1911 haarden zijn proefnemin gen met de electroboot „Prins Ludwig" ge weldig opzien. Vanaf de oever liet hij het schip manoeuvrceren, stuurde het veilig tusscbcn alle schepen door. Op zijn werk bouwden diverse anderen voort. Heden ten dage is het reeds een gewoon verschijnsel, dat een staatshoofd (vooral president Roo- seveld is hier sterk in), door op een knopje Ie drukken, tientallen of honderden kilo meter verder een brug of tentoonstelling opent, een waterdam in werking stelt, een schip te water laat enz. enz. Graf Zeppelin dacht er over, zijn luchtkruisers met een vér-bestu ringsinrichting uit te rusten en de „Zeppelins" zonder bemanning er op uit te sturen. In 1915 demon streerde de Duitsche ingenieur Von Flettner een draadloos bestuurde tank, die zonder bemanning ope- reeren zou en de prikkeldraadver sperringen automatisch zou door snijden. De militaire deskundigen wilden van deze uitvinding geen ge bruik maken, evenmin als heden ten dage. Er gaan flauwe geruch ten, dat aan de gevechten in de jaren 19171918 op de Noordzee ook booten hebben deelgenomen, welke door middel van radio bestuurd wer den. Doch tot nu toe is er geen enkel bewijs geleverd, dat deze op waarheid zouden berusten. Ook het idee, om vliegmachines vanaf dep bcganen grond te besturen is niet zoo nieuw als men wel zou denken De Italiaan Fiamme construeerde kort voor het uitbre ken van de groote wereldoorlog een vlieg machine. die door radiogolven bestuurd werd. Maar Fiamme's pogingen bleven hier voorloopig bij stilstaan. Tien jaar la ter begon hij met schepen te experimentee ren. Amerika, dat op het gebied van ra diogolven een tijd lang Europa voor was. wierp zich vol enthousiasme op dit werk; men zag groote perspectieven van vèr- stuurhare torpedo's, mijnen en vliegma chines. 1927. HET KEERPUNT. Maar pas in 1927 behaalde men een be langrijk resultaat: zonder bemanning werd een vliegtuig over een afstand van 30 km. draadloos bestuurd. Het automatische vlieg- tuiar behoort ook niet meer tot het rijk dpr fantasie. Vier hefboomen zorgen voor de besturing van de machine: een startboom, een richtingsboom, een snelheidsboom en een landingsboom. Het is voldoende, de in aanmerking komende hefboom te hanteeren en liet automatische toestel zorgt verder voor de onberispelijke uitvoering van alle bevelen. liet verschil tusschcn een automa tisch en een verbestuurbaar vliegtuig is. dat het eerste een piloot tioodig heeft, het tweede niet. Het automatische vliegtuig heeft een piloot noodig om de diverse lief- hoornen te hanteeren en af en toe controle uit te oefenen (nauwkeurige kompassen toonen het voortdurend of hij de juiste rich tSne en hoogte heeft). De hierboven besproken soorten vliegtui gen zijn echter technisch nog niet zoo vol maakt. dat zij geregeld in de praktijk kunnen worden gebruikt. En dat is in de zen tijd eigenlijk een geluk, want wanneer die vliegtuigen technisch volmaakt waren, zou er oneindig meer vernietigdkunnen worden, dan thans reeds het geval is ge weest (wij denken hierbij aan de gruwelij ke Russische luchtraids boven Finland). VERLAAT, BIJ OUDE NIEDORP Gediplomeerd Opticien V.V.O. Levert U een die U past. Ook voor Ziekenfonds. Repareert alle defecten, ook aan horloges en klokken. TELEFOON 14. Sedert jaren ook tracht men het geraas 'en geronk der vliegtuigen te doen verdwij nen. De voornaamste oorzaken van liet la waai zijn wel de uitlaat en de propeller. Hoe grooter het aantal toeren is, des te meer lawaai wordt er veroorzaakt. Proeven hebben aangetoond, dat ook een windmotor bij 4000 toeren een flinke hooge toon tot stand brengt, welke vanaf 101)0 meter hoog te nog duidelijk op aarde te bemerken is \oor het inenschenoor. Zou men deze kwes tie kunnen oplossen, dan zou ook een technisch voordcel bereikt zijn, aangezien het ontstaan van een gcruisch met energie verbruik gepaard gaat. Er zijn ook andere geluiden, die vooral door de ventielen teweeg worden gebracht; liet lawaai er van is bij de luchtgekoeldc motoren wel liet grootst. Bij watergekoelde motoren is het veel minder, daar zij hier ingebouwd zijn. liet is dus aan te hevelen, dit inbouwen meer en meer toe te passen, ook al is de kans op. panne bij waterkoe ling grooter. Bij een militair vliegtuig zou een schot in de koeler bepaald noodlottig zijn, daar verder vechten niet mogelijk is en men dan zou moeten landen. De uitlaat is de andere lawaaimaker. Ge luiddempers, zooals bij automobielen toege past, zijn onbruikbaar aangezien een vlieg tuigmotor 100 maal meer lawaai maakt dan een automotor van 50 pk. Meer succes heeft men gehad door in de uitlaat een groot aantal gaten te maken en zoo de regelmatige explosies tot een onre gelmatig geruisch te maken, waardoor een zekere gedempte toon ontstond. Dergelijke pogingen zijn van veel beteekenins. Tot op heden bestaat er geen geruischloos motoxïsch vliegtuig ('t ecnigc geruischlooze vliegtuig is immers het zeilvliegtuig); de pogingen het te bereiken, worden steeds talrijker. Want voor de militaire lucht vaart zou een dergelijke uitvinding natuur lijk van groot belang zijn, aangezien hij een nachtelijke overval de vijandelijke luis terposten van geen nut zouden zijn. NIEUWE NIEDORP. OPWEKKING VAN HET GEESTELIJK LEVEN. In Noordholland wordt krachtig gewerkt aan den opbouw van het kerkelijk leven. Evenals op andere plaatsen reeds gebeurd is, heeft het Vrijz. Herv. Actie Comité Noordholland op Zondag 14 April a.s. een streeksamenkomst, welke zal dienen tot opwekking van het geestelijk leven. I-Iet doel van deze bijeenkomst is, de mogelijk heden te overwegen, voor de gecombineerde gemeenten Nieuwe en Oude Niedorp weer een eigen predikant te krijgen. Het algemeen onderwerp is: „De kerk bij ons". Als sprekers zullen optreden de weleerw. heer Ds. J. II. Klein Wassink uit Alkmaar en de eerw. heer C. A. Korndörf- fer uit Zuidscharwoudc. Vobr deze bijeenkomst zal ongetwijfeld een flinke {belangstelling bestaan. Voor nadere bijzonderheden zie men de adver tentie in dit blad. VRIJDAG 12 APRIL 1940. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. Algemeen programma, verzorgd door den KRO. 8.00 Berichten ANP. 8.05—9.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Melodisten en solist. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.10 KRO-orkest. 2.00 Orgel en zang. 3.00 Gramofoonmuziek. 4.00 Verkorte opera „Ernani" (gr.pl.). 4.45 Vioolvoordracht, met pianobegeleiding. (5.005.20 Gramofoonmuziek). 5.35 Gramofoonmuziek. 5.45 Musiquette en solist. 6.30 Rococo-octet. 7.00 Berichten. 7.15 Luchtvaartpraatje. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. 8.15 KRO-Melodisten en solist. 8.45 Belgisch programma. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Gramofoonmuziek. 10.45 Geza Kiss en zijn Hongaars orkest. II.1012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum n. 301.5 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40VPKO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Zang en piano. 11.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 De Palladians. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.00 AVRO-Amusementsorkest en soliste. 2.00 Voor de huisvrouw. 2.10 Pianovoordracht. 2.40 Disco-causerie. 3.30 AVRO-Dansorkest. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 5.00 Voor de kinderen. 5.306.00 Gramofoonmuziek. 6.05 Orgelspel. 6.30 Letterkundig overzicht. 6.50 Zang en piano. 7.00 Cyclus „Het beginselprogramma der S.D.A.P. 7.18 Berichten ANP. 7.30 Berichten. 7.35 Voor de jeugd. 8.00 Cello en piano. 8.30 Cyclus „De mensch roept tot God", 9.00 Radiotooneel. 9.25 De Ramblers. 9.40 Actueele uitzending. 9.55 Esmeralda. 10.15 Fragmenten uit de operette „Balalaika". 10.40 Avondwijding. II.00 Berichten ANP. 11.10 Jazzmuziek (gr.pl.), 11.4012.00 Gramofoonmuziek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 10