VRIJZ. HERV. ACTIE
A. SCHENE
Geluidloos door de
Japonnen en Mantels
EEN WASCHMACHINE MG?
Tandem
Comité Noordholland
ERRES
Padvindersschoenen
J. VROEGOPJz.
Veeno of een sportrqwiel
Jb. Pool Oudkarspel
LENGHAUS Co.
Last met
Uw voeten?
VRIJZINNIG HERVORMDEN
van Nieuwe Niedorp, Winkel en Omstreken, be
zoekt de bijeenkomst op ZONDAG 14 APRIL
a.s., 's avonds half acht, in de Ned. Herv. Kerk
te NIEUWE NIEDORP.
Algemeen onderwerp: „DE KERK
BIJ ONS". Sprekers:
De Eerw. Heer C. A. KORNDöRFFER, Zuid-
scharwoude. Onderwerp: „DE KERK".
De Weleerw. Heer Ds. KLEIN WASSINK, Alk
maar. Onderwerp„BIJ ONS".
Er bestaat gelegenheid tot vragen stellen.
G. HART P.NIEMAN
wamiigtiTOimiwmiiiraanmiiiCTiiMi
NIEUW RIJWIEL.
P. NIEMAN. G. HART.
IraiKi
Voorjaar 1940 Voorjaar
met rubberzooi
SCHUITEMAKER zegt:
D. SCHUITEMAKER.
't Is nu schoonmaaktijd
Fa. R. LUIJTING
De Zomer nadert! Een
is een sieraad op den weg.
De nieuwste modellen staan ge-
etaleerd. Lage prijzen.
W. HALBERSMA
WINKEL. TEL, 282.
Voor Maatkleeding
kunnen wij U nog prima STOFFEN
leveren tegen zeer billijke prijzen.
Vraagt vrijblijvend stalen.
Aanbevelend.
- WINKEL -
Hoe zou het volgend
jaar zijn?
KARPETTEN
COR LODDER.
v.h. D. Mul, WINKEL
Groene Koolzaad
„Winterglorie"
Jb. P O O L
G. BUISMAN
BRIL
Radioprogramma
Wij berichten de ontvangst van een pracht
collectie gameering voor
Kraagjes galon ceintuur gespen
knoopen chAle's enz.
Pracht sorteering stoffen voor Japonnen
en Mantels. Zijden stoffen.
ZUID-SCHARWOUDE.
ELECTR. HOUTEN WASCHMACHTNES
leveren wij U op termijnbetaling, f5.00 te
betalen bij aflevering en verder f 1.00 per
week. CONTANT f76.—.
Eerste klas MERK STOFZUIGERS,
vanaf 70 cent per week. Contant f 49.50
Wacht niet langer, want de prijzen worden
hooger.
OUDKARSPEL. ZUIDSCHARWOUDE.
TELEF, 156.
DOET UW VOORDEELI KOOPT NU NOG EEN
„PON" „ERRES" EN „SIMPLEX"
RIJWIELEN.
RADIOTOESTELLEN, Philips, Erres. enz.
Ook op gemakkelijke betalingsconditiën.
ZUIDSCHARWOUDE TEL. 156. OUDKARSPEL.
VIV.IVIVitV.lV IVIV
Wij bieden U aan de ijzersterke
driemaal zoo sterk als leder voor onderstaande prijzen:
Maten 29-31 a f2.50
32-35 ft f3 -
3639 ft f3.50.
CRÊPE CANDALEN, vanaf 90 cent met 5 ct. stijging p. m.
Laat Uw jongens nu op schoenen loopen, het is voordeelig.
Aanbevelend,
SCHOENHANDEL.
BROEK OP LANGENDIJK.
De clectricitelt is NIET uitgevonden om
NIET te gebruiken! Integendeel! Maak een
nuttig gebruik van do grootste aller uitvin
dingen.
Vroeger een dure luxe: thans een goedkoo-
pe hulp in Uw huishouding.
Ga niet alleen électrisch verlichten, strij
ken en stofzuigen: maar ga nu óók ELEC-
TRISCH WASSCHEN. KOKEN. VERWAR
MEN, enz. Koopt hiervoor benoodigde goed
gekeurde apparaten tegen matige prijzen,
bij den P.E.N.-installatcur
ELECTRO TECHNICUS.
B 58, NOORDSCHARWOUDE.
148.50
Reeds vanaf
WRINGERS EN WRINGERB OKKEN.
STOFZUIGERS. vanaf f27.50
RADIOTOESTELLEN, AETHERKRUISER vanaf 1107.—
NIEUWE RIJWIELEN EN ONDERDEELEN - SPROEL EN
GRASMAAIMACHINES.
Voor alle soorten LAND- en TUINBOUWGEREEDSCHAPPEN.
het aangewezen adres.
Wij hebben: BOENDERS - DWEILEN SPONSEN ZEEM
LEER BEZEMS STOFFERS KASTPAPIER - KASTZEI-
LEN, enz.
Alles wat voor de schoonmaak noodig is, voorradig tegen
extra voordeelige prijzen.
ZUIDSCHARWOUDE. TEL. 119.
«-Ï
BETER
SLECHTER
DUURDER
NIET TE KRIJGEN
OF DUUR EN SLECHT.
Niemand kan het zeggen
Maar nu hebben we nog voor
zéér billijken prijs en vanouds
bekende kwaliteit, b.v.
HOLTAP vanaf 1 8.80
HAARVELOURS, vanaf 124.56
HET BESTE KUNT U DIT
JAAR KOOPEN.
Het andere karpet komt altijd
voor de winter weer te pas.
Komt eens kijken of vraagt
zichtzending..
geteeld van de beste exempla
ren. De meest gewilde groene
kool op de markt. Zéér ge
schikt voor nateelt. Kan tame-
lij"k veel vorst verdragen.
Verkrijgbaar bij
C. de Boer Wzn.
te ZUIDSCHARWOUDE.
Voetlijders laat ons Uw voeten
verzorgen.
PIJNLOOZE ZORGVULDIGE
BEHANDELING!
Spreekuur graag in overleg.
M. PIERSMA
Pedicure - Noordscharwoude.
Zoo goed als nieuwe
GEBRUIKT GASSTEL, zeer
geschikt voor waschketel.
Z.g.a.n. DUBBEL GASSTEL.
NIEUWE RUD SACK No. 7
éénpaards PLOEG.
OUDKARSPEL.
De vliegmachine der toekomstJ ctl t
FANTASIE OF WERKELIJKHEID?
Bij den modernen oorlog valt de
aandacht heel sterk op de lucht
macht; en al mag de luchtmacht
misschien niet het voornaamste
wapen worden genoemd, in elk ge
val vormt het toch een der belang
rijkste wapens, hetgeen reeds meer
malen gebleken is. Daarom is het
geen wonder, dat men aan het
vliegtuig zooveel aandacht heeft
besteed en ook in de naaste toe
komst altijd besteden zal.
Van schepen, auto's en vliegmachines
zonder bestuurders weet men in liet open
baar betrekkelijk weinig, en toch bestaan
dergelijke dingen reeds. In 1899 bouwde de
Duitsche onderwijzer A. Voglcr een boot,
die door radiogolven bestuurd werd. Tege
lijkertijd werd het bericht gepubliceerd, dat
prefosor Fitzgcrald van Dublin een gelijk
soortige uitvinding had gedaan, die reeds
gepatenteerd was. Beide uitvindingen wa
ren onafhankelijk van elkaar geschied. Mr.
Christoph Wirth werkte het principe ver
der uit en slaagde er in. verschillende voor
werpen vanuit de verte te bedienen: zoo
kon hij een pistool afschieten, belsignalen
en lichtteekcns geven en mijnen laten ont
ploffen. In 1911 haarden zijn proefnemin
gen met de electroboot „Prins Ludwig" ge
weldig opzien. Vanaf de oever liet hij het
schip manoeuvrceren, stuurde het veilig
tusscbcn alle schepen door. Op zijn werk
bouwden diverse anderen voort. Heden ten
dage is het reeds een gewoon verschijnsel,
dat een staatshoofd (vooral president Roo-
seveld is hier sterk in), door op een knopje
Ie drukken, tientallen of honderden kilo
meter verder een brug of tentoonstelling
opent, een waterdam in werking stelt, een
schip te water laat enz. enz.
Graf Zeppelin dacht er over, zijn
luchtkruisers met een vér-bestu
ringsinrichting uit te rusten en de
„Zeppelins" zonder bemanning er
op uit te sturen. In 1915 demon
streerde de Duitsche ingenieur Von
Flettner een draadloos bestuurde
tank, die zonder bemanning ope-
reeren zou en de prikkeldraadver
sperringen automatisch zou door
snijden. De militaire deskundigen
wilden van deze uitvinding geen ge
bruik maken, evenmin als heden
ten dage. Er gaan flauwe geruch
ten, dat aan de gevechten in de
jaren 19171918 op de Noordzee ook
booten hebben deelgenomen, welke
door middel van radio bestuurd wer
den. Doch tot nu toe is er geen
enkel bewijs geleverd, dat deze op
waarheid zouden berusten.
Ook het idee, om vliegmachines vanaf
dep bcganen grond te besturen is niet zoo
nieuw als men wel zou denken De Italiaan
Fiamme construeerde kort voor het uitbre
ken van de groote wereldoorlog een vlieg
machine. die door radiogolven bestuurd
werd. Maar Fiamme's pogingen bleven
hier voorloopig bij stilstaan. Tien jaar la
ter begon hij met schepen te experimentee
ren. Amerika, dat op het gebied van ra
diogolven een tijd lang Europa voor was.
wierp zich vol enthousiasme op dit werk;
men zag groote perspectieven van vèr-
stuurhare torpedo's, mijnen en vliegma
chines.
1927. HET KEERPUNT.
Maar pas in 1927 behaalde men een be
langrijk resultaat: zonder bemanning werd
een vliegtuig over een afstand van 30 km.
draadloos bestuurd. Het automatische vlieg-
tuiar behoort ook niet meer tot het rijk dpr
fantasie. Vier hefboomen zorgen voor de
besturing van de machine: een startboom,
een richtingsboom, een snelheidsboom en
een landingsboom. Het is voldoende, de in
aanmerking komende hefboom te hanteeren
en liet automatische toestel zorgt verder
voor de onberispelijke uitvoering van alle
bevelen. liet verschil tusschcn een automa
tisch en een verbestuurbaar vliegtuig is.
dat het eerste een piloot tioodig heeft, het
tweede niet. Het automatische vliegtuig
heeft een piloot noodig om de diverse lief-
hoornen te hanteeren en af en toe controle
uit te oefenen (nauwkeurige kompassen
toonen het voortdurend of hij de juiste rich
tSne en hoogte heeft).
De hierboven besproken soorten vliegtui
gen zijn echter technisch nog niet zoo vol
maakt. dat zij geregeld in de praktijk
kunnen worden gebruikt. En dat is in de
zen tijd eigenlijk een geluk, want wanneer
die vliegtuigen technisch volmaakt waren,
zou er oneindig meer vernietigdkunnen
worden, dan thans reeds het geval is ge
weest (wij denken hierbij aan de gruwelij
ke Russische luchtraids boven Finland).
VERLAAT,
BIJ OUDE NIEDORP
Gediplomeerd
Opticien V.V.O.
Levert U een
die U past.
Ook voor Ziekenfonds.
Repareert alle defecten, ook aan
horloges en klokken.
TELEFOON 14.
Sedert jaren ook tracht men het geraas
'en geronk der vliegtuigen te doen verdwij
nen. De voornaamste oorzaken van liet la
waai zijn wel de uitlaat en de propeller.
Hoe grooter het aantal toeren is, des te
meer lawaai wordt er veroorzaakt. Proeven
hebben aangetoond, dat ook een windmotor
bij 4000 toeren een flinke hooge toon tot
stand brengt, welke vanaf 101)0 meter hoog
te nog duidelijk op aarde te bemerken is
\oor het inenschenoor. Zou men deze kwes
tie kunnen oplossen, dan zou ook een
technisch voordcel bereikt zijn, aangezien
het ontstaan van een gcruisch met energie
verbruik gepaard gaat.
Er zijn ook andere geluiden, die vooral
door de ventielen teweeg worden gebracht;
liet lawaai er van is bij de luchtgekoeldc
motoren wel liet grootst. Bij watergekoelde
motoren is het veel minder, daar zij hier
ingebouwd zijn. liet is dus aan te hevelen,
dit inbouwen meer en meer toe te passen,
ook al is de kans op. panne bij waterkoe
ling grooter. Bij een militair vliegtuig zou
een schot in de koeler bepaald noodlottig
zijn, daar verder vechten niet mogelijk is
en men dan zou moeten landen.
De uitlaat is de andere lawaaimaker. Ge
luiddempers, zooals bij automobielen toege
past, zijn onbruikbaar aangezien een vlieg
tuigmotor 100 maal meer lawaai maakt dan
een automotor van 50 pk.
Meer succes heeft men gehad door in de
uitlaat een groot aantal gaten te maken en
zoo de regelmatige explosies tot een onre
gelmatig geruisch te maken, waardoor een
zekere gedempte toon ontstond. Dergelijke
pogingen zijn van veel beteekenins.
Tot op heden bestaat er geen geruischloos
motoxïsch vliegtuig ('t ecnigc geruischlooze
vliegtuig is immers het zeilvliegtuig); de
pogingen het te bereiken, worden steeds
talrijker. Want voor de militaire lucht
vaart zou een dergelijke uitvinding natuur
lijk van groot belang zijn, aangezien hij
een nachtelijke overval de vijandelijke luis
terposten van geen nut zouden zijn.
NIEUWE NIEDORP.
OPWEKKING VAN HET GEESTELIJK
LEVEN.
In Noordholland wordt krachtig gewerkt
aan den opbouw van het kerkelijk leven.
Evenals op andere plaatsen reeds gebeurd
is, heeft het Vrijz. Herv. Actie Comité
Noordholland op Zondag 14 April a.s. een
streeksamenkomst, welke zal dienen tot
opwekking van het geestelijk leven. I-Iet
doel van deze bijeenkomst is, de mogelijk
heden te overwegen, voor de gecombineerde
gemeenten Nieuwe en Oude Niedorp weer
een eigen predikant te krijgen.
Het algemeen onderwerp is: „De kerk
bij ons". Als sprekers zullen optreden de
weleerw. heer Ds. J. II. Klein Wassink uit
Alkmaar en de eerw. heer C. A. Korndörf-
fer uit Zuidscharwoudc.
Vobr deze bijeenkomst zal ongetwijfeld
een flinke {belangstelling bestaan. Voor
nadere bijzonderheden zie men de adver
tentie in dit blad.
VRIJDAG 12 APRIL 1940.
Hilversum I. 1875 en 414.4 m.
Algemeen programma, verzorgd door den
KRO.
8.00 Berichten ANP.
8.05—9.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Bijbelsche causerie.
12.00 Berichten.
12.15 KRO-Melodisten en solist.
12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek.
I.10 KRO-orkest.
2.00 Orgel en zang.
3.00 Gramofoonmuziek.
4.00 Verkorte opera „Ernani" (gr.pl.).
4.45 Vioolvoordracht, met pianobegeleiding.
(5.005.20 Gramofoonmuziek).
5.35 Gramofoonmuziek.
5.45 Musiquette en solist.
6.30 Rococo-octet.
7.00 Berichten.
7.15 Luchtvaartpraatje.
7.35 Gramofoonmuziek.
8.00 Berichten ANP.
8.15 KRO-Melodisten en solist.
8.45 Belgisch programma.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Gramofoonmuziek.
10.45 Geza Kiss en zijn Hongaars orkest.
II.1012.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum n. 301.5 m.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00
AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA.
10.40VPKO. 11.00—12.00 VARA.
8.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.20 Declamatie.
10.40 Zang en piano.
11.10 Declamatie.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 De Palladians.
12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek.
I.00 AVRO-Amusementsorkest en soliste.
2.00 Voor de huisvrouw.
2.10 Pianovoordracht.
2.40 Disco-causerie.
3.30 AVRO-Dansorkest.
4.00 Gramofoonmuziek met toelichting.
5.00 Voor de kinderen.
5.306.00 Gramofoonmuziek.
6.05 Orgelspel.
6.30 Letterkundig overzicht.
6.50 Zang en piano.
7.00 Cyclus „Het beginselprogramma der
S.D.A.P.
7.18 Berichten ANP.
7.30 Berichten.
7.35 Voor de jeugd.
8.00 Cello en piano.
8.30 Cyclus „De mensch roept tot God",
9.00 Radiotooneel.
9.25 De Ramblers.
9.40 Actueele uitzending.
9.55 Esmeralda.
10.15 Fragmenten uit de operette „Balalaika".
10.40 Avondwijding.
II.00 Berichten ANP.
11.10 Jazzmuziek (gr.pl.),
11.4012.00 Gramofoonmuziek.