Oosterpolder verhoogt den omslag De Amerikaansche vliegtuigindustrie Boerepraat uit Suntebankerus Omgeving IVOROL geeft een zeer actief zacht en geurig schuim Donderdag 11 April 1940 Tweede blad WINKEL Kolenvoorraad wordt gevormd met het oog op de tijdsomstandig- heden. kVAN f 6.70 OP I 7.—. Gistermorgen vergaderden Molcnmeesters en Stemgerechtigde Ingelanden van den Oos terpolder onder Winkel en Nieuwe Niedorp. Voorzitter was dc Dijkgraaf, de lieer A. jSlooves. secretaris de heer A. J. Porte. Aanwezig was o.a. burgemeester Zwart.. Aanwezig zijn 11 ingelanden. Na opening der vergadering, welke in café Laan werd gehouden, werden de notulen on veranderd vastgesteld. Ingekomen stukken, mededeelingen. Medegedeeld wordt o.a. dat verbeteringen in den molen zijn aangebracht. De Prov. Wa terstaat heeft een inlaatduiker aangebracht ter hoogte van de Oostervvet, zoodat eventu eel water kan worden ingelaten in het ge deelte gelegen tusschen het te stichten ka naal en Lutjewinkel. Door de langdurige win ter is geen gevolg gegeven aan de plannen tot slootwerk aan poldersloot en door parti culieren. Maatregelen ter beveiliging van het archief zijn genomen. Voor brandstofberging kan beschikt worden over de ruimten van de Coöperatie. Voorzitter dankt deze instelling voor de be- ïanglooze medewerking. Rekening 1939. De heer Zcylemakcr adviseert namens de commissie tot goedkeuring der rekening. We noteercn'de volgende cijfers: Jaarwedden be heerders f 570.salarissen f 1277.10, omslag strijkmolens Niedorper Kogge f 514.07, be maling f 1865.76, totaal uitgaven f 9367.26, omslag ontvangen over 1130 H.A. f 6.50 f 7349.05, totaal ontvangsten f 10389.66, er is een batig saldo van f 1616.40. De rekening wordt goedgekeurd onder dank aan den pen ningmeester den heer A. J. Porte. Begrooting 1940. Kosten behoor worden geraamd op f 570. salarissen f 1275.— omslag Niedorper Kogge blijft f 2.50 per H.A. f 2826.50, bemalingskos- ten f 2900 onderhoud kanalen en sloöten 1 1200.— Men zal trachten acht wagons kolen te reserveeren met liet oog op de tijdsomstan digheden. Voor een aan te schaffen brand kast is f 200.geraamd, een kasgeldleening van f 2000 zal noodig zijn! Aan ontvangsten wordt o.a. ge raamd een omslag van f 7.per H.A. (dus f 0.50 hoogcr), omdat min stens f 2700.— meer moet worden uit gegeven. Dc steenkolenvoorraad is het haakje waar <le kan aan hangt, zegt voorzitter Ér blijft ffTectyts een onvoorzien van f 181.65. Burg. Zwart vraagt waarom een brandkast poodig is. Voorzitter vindt het onverantwoord er geen te hebben om de stukken te bewaren. Burg. Zwart weet een goede tweedehand se he te koop. De secretaris vindt die te klein voor de leggers. Voorzitter zegt dat men al bijna klaar is met een goede gebruikte brandkast, die ook in braak vrij is. De vergadering gaat met de verhoogde om slag accoord, dc totaalontvangsten worden dan f 7914.07. De begrooting wordt goedge keurd. Kasgeldleening 1941. Voorgesteld wordt een kasgeldleening aan te gaan voor 1041 tot een bedrag van f 3000 Men wil tijdig klaar zijn zegt voorzitter, is het niet noodig zoo\eel te beter. Tot leden der commissise tot nazien der rekening wor den benoemd de heeren Jb. Wit, en Silver, D. Wit Czn. Uitvoering van werken. Het bestuur ontvangt machtiging tot uit voering van die werken, die niet worden aan besteed, slootwerk enz. enz. Het ambtenarenreglement wordt gewijzigd conform de voorschriften van Ged. Staten in verband met de mobilisatie, en betreffende dc vergoedingen. Wij namen hieromtrent reeds eerder de bepalingen op. De polder heeft geen personeel in mili tairen dienst en heeft er dus niet mee uit te staan. Het bestuur komt terug op de circulaire van Ged. Staten inzake de beveiliging van polder en gebouwen tegen luchtaanvallen. Het bestuur dient ook hier de bekende be voegdheid te krijgen voor het opleggen van persoonlijke diensten, en het vorderen van materialen. De secretaris deelt mede, dat in tegenstel ling met de circulaire Den Haag geen verstand van ca mouflage scheen te hebben, voorzoover dat hier noodig is. Er zal echter iemand komen kijken. Over de Langcreis heeft het bestuur een andere meening dan het Hoogheemraad schap, liet laatste lichaam meent daarvoor geen maatregelen te moeten nemen, doch stelt den eigenaar, den polder aansprakelijk. Burg. Zwart raadt met een en ander be kwamen spoed aan. Secretaris merkt op dat liet Hoogheem raadschap langzaam is geweest met de be antwoording. De polder zal voeling houden met het gemeentebestuur omtrent de be schikbare manschappen. Voorzitter deelt mede dat aan duikers in de dammen gewerkt wordt. De heer Zoete vraagt of de molen is ver beterd. De balk is omhoog gebracht zegt voorzitter, en daardoor is inderdaad verbete ring ingetreden. Hierna sluiting, waarbij voorzitter opwekt de vergaderingen beter te bezoeken dan thans het geval is. Voorzitter betreurt het dat niemand der Ingelanden zelf iets aan de duikers had ge daan en men niet buiten den „sterken arm" kan. HET WITTE KERREKIE IN Z'N HEMPIE. Wat hep ut weer remoerug bai ons wecst, ut ion is niet van de lucht of ut aar is al weer klaar, in toch beure der dingc die sommuge mense liever stil houwe. De krantemense dat benne toch deur mekaar de nuuwtjes anbringers. Weer ze de dinge vandaan hale deer ken je betaien gien poolshoogte van kraigc, inaar den moete ze ok alles de wereld in sturc zeg ik maar. Nou den der is hier op Suntebankerus zoo'n dusdanig persoon die de nuuwtjes an de verskillende kran- to skrijft, maar nou is die zellefde persoon lesten wat overkommen maar dat most de wereld niet in. hai voer mit un praam intoc brak dc helft van zun kloet in hai raakte onger in donger te water. Geluk-1 kug ken ie goed zwumme aars had nag wel erreger beure kennen, maar zok zet ie niet in de krant, dat moest un aar ze ker voor um doen. Hai most zeker ders poolshoogte neme voor ut nu we zwumbad. want wai hewwe op Suntebankerus ok un zwumvereenuginir. temenstcn der is un bestuur in die benne benoemd, maar hoc- danug of dat nou werrekt dat weet ik Biet in ik denk van hullie ok niet want ze zouwe uitkaike nei un zwumgelegenhcid maar ut is op niks uitdoft. Voor un dag of veertien leden kwam Gertbuur heel erg ontdein bai me binnen vallen in mit un stem as un omroeper beeon ie te boomen dat nu wouwe ze dc tuinbouwvcrcenuging* omveer gooic, of ze wouwe um splisse en deer was ie zoo van overstuur dat ik docht ascn begint ie nag to skreeuwen. Maar nei zoo veer kwam ut niet, maar toch wier der in main ok wat wakker, ik zeg buur wat hewwe ze deel den mee voor. ja zoit ie, das ut nou net. der benne te kort bestuurslede die van hullie keliber benne hew ik hoore zeggen, of ut gaat om dc cente, of weet ik veul, maar de kas van de vereenuging blaivc ze of. al zei de onderste stien boven moe- te. Maar ze zclle der mellck wel wat op trekko denkeluk. ze zello toch gien on- mocroluke dinge uithalc wille. Wat is er un bewegung bai de kerrek, bai staat heelemaal in zun hempie, alle boomc benne der uit rood, wat is dat un vreemd gericht, zoo hewwe we 't witte kerrekie nag nooit zien staan. De ouste inweuners wete niet aars as datte der boomo omheen stonge, ut moet eerst erre ger wil ut beter worre zeggen ze welders, deer 7.ellc we den maar an vast houwe. maar vreemd zei ut voorloopug blaive. nou me velke is weer vol, de groete van JAK. Uit ome BEGRAFENISVEREEMGINO „DE LAAT- STE EER". Overschrijving verplicht! Oor logsclausule opgenomen. Vrije keuze: auto's of rijtuigen. De begrafenisvereeniging „De Laatste Eer" hield ten huize van G. Ma rees te Groet haar jaarlijksche algemeene ledenvergadering on der voorzitterschap van den heer R. Wog num. Na de opening kreeg de secretaris, de heer C. Koel gelegenheid tot het lezen der notu len, di§ zonder op of aanmerkingen werden vastgesteld. Uit het jaarverslag bleek, dat het ledental met 1 was toegenomen en 755 bedroeg. De financiën waren iets achteruitgegaan. Dc verccniging had de ter aarde bestel ling verzorgd van 10 leden cn 12 niet-leden. Als proef had het bestuur aan de leden vanaf November de keus gelaten tusschen het gebruik van rijtuigen cn auto's, met het resultaat, dat slechts in één geval van rij tuigen was gebruik gemaakt. Aan auto's schijnt dus de voorkeur te worden gegeven. Verder memoreerde het verslag een belang rijk besluit van den Bond, waarbij 15 ver- eenigingen, waaronder ook Schoort, zijn aan gesloten. Bij verhuizing naar een plaats, waar een bij den Bond aangesloten veree- niging bestaat, is overschrijving ver plicht per aangeteckcnd schrijven. Zoolang dit overschrijven niet is ge schied. blijft men lid van de oude af- deeling. Rekening Penningmeester Dc ontvangsten hadden bedragen f 2426.46 en de uitgaven f 1198.12, zoodat er een saldo was van f 122S.01, wat met de nog te vorde ren f 161 een som gaf van f 1389.01. Daar het saldo op 1 Januari 1939 f 1475.47 bedroeg, is de vereeniging dus in 1939 achteruitgegaan met f 86.13. Üc financiëele commissie rapporteerde alle boeken en bescheiden in de beste orde te hebben bevonden. De penningmeester, de hr. J. Hoogland werd gedechargeerd. Tot leden van de financiëele commissie voor 1910 werden aangewezen de heeren C. Koel, P. Kos en W. Sevenhuyzen. Bestuursverkiezing. Aan de beurt van aftreden waren de hee ren R. Wognum, C. Delver en Fr. Mosk. De aftredende leden werden met groote meer derheid van stemmen herkozen en namen de benoeming weer aan. De voorz. wees er op, dat tot nog toe de begrafeniskosten van een lid voor rekening waardoor elke poetsing met Ivorol een ware mondwassching wordt. Heerlijker tandpasta is er niet. Tube 60 40 25 cent. van de vereeniging waren, doch dat van de f 10 kosten van „afleggen" f 7 voor de ver ecniging was en f 3 door de familie dien de te worden betaald. Het bestuur meende goed te doen, de volle kosten voor rekening van dc verccniging te nemen. De vergade ring keurde dit goed. Voorgesteld werd aan het reglement toe te voegen te bekende oorlogsclausule. De vergadering ging met dit voorstel accoord. Auto's of rijtuigen? Een vorige vergadering, aldus de voor zitter, was er op gewezen, dat de geest des tijds eischt, dat bij een begrafenis de ou- derwetsche rijtuigen worden vervangen door auto's. Het bestuur had de zaak overwogen cn, daar de kosten geen bezwaar opleverden, aan de leden de vrije keus gelaten. Deze proef had bewezen, dat aan auto's de voor keur werd gegeven. De vergadering had nu te beslissen. De heer Groothoff gaf aan volgauto's de voorkeur boven de ouderwetsche rijtuigen maar wenschte den lijkwagen, bespannen met paarden, in eere te houden. Na eenige discussie besloot dc vergadering aan de leden de vrije keuze te laten. Rondvraag, De heer Wognum vroeg of het geen aanbeveling verdiende in 't ver volg op de vergadering een kleine verloting te houden, zooals wel meer gebeurt om het bezoek aan te moedigen. Accoord. De beer Groothoff informeerde of er wel voldoende reserve-dragers waren om in tè vallen als een drager verhinderd was. waar oj voorz. antwoordde dat het bestuur hier aan reeds zijn aandacht had geschonken. Nog enkele minder belangrijke vragen volgden en toen sloot de voorz. de vergade ring. LANGENDUK NOORDSCHARWOUDE. VERDUISTERINGSOEFENING. Naar wij vernemen wordt a.s. Dinsdag avond in deze gemeente een verduisterings oefening gehouden. TOESTEMMING COLLECTE. Door B. cn W. dezer gemeente is toestem ming verleend aan de Stichting Tehuis voor Alleenstaande Blinden voor alle gezindten te Wolfheze, tot het houden van een huis aan huis collecte in de maanden April en Mei. EXTRA OLIE. Naar wij vernemen, worden hier thans dc extra toewijzingen van petroleum voor tuin ders en bedrijven uitgereikt. BROEK OP LANGENDIJK. STAGNATIE. Gisterenmorgen konden de groenten, wel ke verkocht waren, niet in de spoorwagons geladen worden, aangezien er geen toestem ming gegeven kon worden, de wagons te be laden, in verband met den huidigen inter nationalen toestand. Hierdoor ontstond van zelfsprekend heel wat stagnatie, daar de kool reeds „besteld" was bij de boeren. Er zat niets anders voor de handelaren op dan de kool maar weer af te bestellen. Later werd de gelegenheid gegeven, z.g. pakhuizen te laden, terwijl na den middag het bericht kwam, dat ook de te verzenden wagons konden worden beladen, zoodat dc wagons weer vrijgegeven waren. Het was ecu stag natie van korten duur. HARENKARSPEL WAARLAND. TUINBOUWCURSUS. De laatste les van het eerste jaar der al hier gehouden tufnbouwcursus, van de L. T.B. Harenkarspel-Oost werd dezer dagen gegeven. Aanwezig waren dc Voorzitter en Secre- tadis van de L.T.B. alhier, de onderwijzers Mallekote en Rcnaud. alsmede alle leerlin gen. Bericht van verhindering was ingeko men van Ir. Rietsema. Het aantal leerlingen bedroeg gedurende den geheelen cursus 26. Het woord werd gevoerd door den heer Mallekote, welke de leerlingen den raad gaf om evenals het afgcloopen seizoen ook het volgend cursusjaar allen wederom trouw op te komen, in het belang van allen, maar in het bijzonder van de leerlingen zelf. Voorts werden nog woorden van afscheid gesproken aan het adres van den lieer Re- naud. Vervolgens werden de leerlingen ge test in verband met het behandelde op de cursus, waarbij bleek dat allen met vrucht de lessen hadden doorloopen. Voorts werd besloten om in den a.s. zo mer een excursie te houden naar een ras- senprocfvcld alsmede op een glasbedrijf. Na ccnigc woorden van dank cn waar deering werd deze bijeenkomst gesloten. DAMMEN. De wedstrijd tegen Kal verdijk had het vol gende verloop. Kal verdijk—Waarland. C. BommerN. Bruin 20 H. Bommer—G. Kramer 0—2 II. SpaansC. Bakker 02 P. Hoogenhoorn—S. Groen Sz. 20 C. Boekei—N. Volkers 1—1 C. Ros—G. Jonker 1—1 D. Tol—A. Ruiter 0-2 H. Tiebie—G. Borst 1—1 C. Veldman—A. Bruin 1—1 C. Hoogboom—P. Dekker 02 Jac. Smit—P. Beemstorboer 02 H. Stoop—J. Lantman 0—2 Eindresultaat 816 voor Waarland. W ARMENHUIZEN DE „VREES' MACHINE HAD GEEN WATERVREES. De heer P. T. die gisteren met bovenge- noernd landbouwwerktuig een fraismachine aan het arbeiden was, kwam hiermede te dicht aan den slootkant, met het gevolg dat het apparaat in de sloot terecht kwam. Met behulp van een drietal juffers en takel slaagde men er in het toestel weer op het droge te krijgen. De motor echter zal er niet beter op ge worden zijn. AMERIKA BOUWT VOOR DE GE- ALLIEERDENI Het belang van de Amerikaan sche luchtvaart-industrie voor En geland en Frankrijk spreekt dui delijk uit onderstaand artikeL „Dc gelegenheid die de Geallieerden wordt geboden om de allernieuwste tvpen vliegtui gen in de Vereenigde Staten te koopen, be duidt weinig minder dan een militaire ze ge voor Frankrijk en Engeland van den eer sten rang", schrijft de „World Telegramm" en ongeveer gelijkluidend zijn de overige Amerikaansche perscommentaren naar aan leiding van deze zoo buitengemeen belangrij ke beslissing van de regcering in de Nieuwe Wereld. Honderd vijf en zeventig Amerikaansche vliegtuigfabrieken komen daardoor niet al leen in dc gelegenheid hun laatste modellen te leveren aan de geallieerde Europeeschc Staten, maar zij hebben zelfs de officieele mededeeling ontvangen dat deze leveranties zelfs de voorrang hebben boven die aan de Amerikaansche militaire autoriteiten zelve President Roosevelt heeft, ten einde oncenig- heden bij voorbaat te voorkomen en de regel matige uitvoering dezer leveringen te bevor deren, kapitein James Bruns benoemd als leider van een speciaal lmreau, toegevoegd aan het departement van oorlog, dat de coör dineering ter hand zal nemen van den vlieg tuigbouw voor de Amerikaansche aviatiek en voor export-doeleinden. Zooals gezegd zijn de bestellingen der Geal lieerden prevalent. Van dc ongeveer 40.000 vliegtuigen, die de Amerikaansche vliegtuig industrie gemiddeld jaarlijks vervaardigt, zal drie vierde deel, dat wil dus zeggen: 30.000 toestellen, vrijgegeven worden voor export. De eenige voorwaarde daarbij behalve dan de zoo dikwijls besproken en streng gehand haafde „cash-and-carrv-formule" is. dat de afnemers in het buitenland zich verplich ten, hun ervaringen met de nieuwste model len, die zelfs door het Amerikaansche leeer nog niet beproefd zijn, voortdurend mede te deelen. Staatssecretaris Woodring. liet in een persconferentie waarbij hij dit mededeelde, doorschemeren dat op die wijze een effec tieve en verdienstelijke samenwerking van de luchtvaart-deskundigen der Vereeniede Staten cn die van Europa, (t.w. van de Ge allieerden) daardoor tot stand zou komen. Hij legde er overigens wel den nadruk op dat desondanks de afnemers van zelfspre kend niet zullen worden ingelicht aan gaande constructie-geheimen of nieuwe aviatische bouwplannen. Het behoeft nauwelijks betoog, dat de Amerikaansche vliegtuigindustrie door deze zoo buitengewoon be langrijke beslissing van de over heid, een ontzaglijke vlucht zal ma ken. Men spreekt er nu reeds over dat op grond van de nieuwe bestel lingen terstond reeds meer dan 100.000 arbeiders opnieuw werk zullen vinden in de vliegtuigin dustrie. Practisch gesproken zullen die menschen dus werken voor de geallieerden en wordt hun loon uit Fransch-Engelsche gelden betaald. En om nu de verhouding zuiver weer te geven: de Amerikaansche vliegtuigindustrie heeft deze stimu lans eigenlijk niet minder noodig dan de arbeidsmarkt, die in een slag bevrijd wordt van ongeveer 110.000 wcrkloozen. gezwegen ver der nog van de economische verbeteringen en maatschap pelijke welvaartsbevordering, die het plotselinge opleven van een indus trie groep natuurlijk met zich brengt. l)e vliegtuig industrie heeft haar productie in de jongste zes jaar, het is geen toe val dat die periode samenvalt met den komst van de Hitler-regeering in Duitschland! toch reeds meer dan vertienvoudigd en de aldus bereikte productie werd daarna, dat wil zeggen in de laatste drie jaar, de periode dus van algemeene intensieve bewapening, verdrievoudigd! De waarde van de Ameri kaansche vliegtuig-industrie, te weten zon der dc vliegtuigen zelve en zonder motoren, de onderdeden en het daarbij verwerkte materiaal, laat de volgende curve zien: 1933 23.231.000; 1936 S 27.531.562; 1937 67.200.000; 1088 147.000.000 en 1939: 2i0.000.000. Hoe dit cijfer er zal uitzien wanneer het jaar 1940 eenmaal wordt afgesloten, laat zich vooralsnog op goën stukken na begrooten! De opbouw. De organisatorische opbouw van deze, on der de tegenwoordige omstandigheden en verhoudingen nog slechts als urgente in dustrie te beschouwen vliegtuigbouw, laat in dezelfde periode een zeer sterke en opval lende concentratie zien. De hierboven genoemde, aan officieele ge gevens ontleende cijfers, bewijzen dat de grootste sprongen lagen tusschen de jaren 1936 en '37 (van 27 op 67 mitUoen) cn tus schen 1937 en '38 (van 67 op 147 millioen). Maar bovendien verdwenen van de in het jaar 1936 nog bestaande 100 fabrieken niet minder dan ongeveer 80 procent, met als gevolg, dat er op het oogenblik in de Ver eenigde Staten nog maar omstreeks 20 groo te vliegtuigfabrieken zijn. Hier bevinden wij ons tegenover een schijnbare tegen spraak. want aanvankelijk was er sprake van 173 fabrieken, die 'n exportvergunning kregen, terwijl nu slechts 20 fabrieken worden genoemd. De verklaring hiervan is dat deze twintig ook werkelijk vliegtuig fabrieken zijn. terwijl in dc overige fabrieken uitsluitend motoiyn en onderdeden worden gemaakt. De lilmindustrie overtroefd. Nummer een op het lijstje dezer wereld- fabrieken staat het concern der .United Aircraft", een organisatie, waartoe dc „Boeingfabrieken". de „Vought-Sikorsky" cn de „Stearman "-fabrieken behooren. Eerstge noemde fabriek legt zich speciaal toe op het bouwen van bommenwerpers, de tweede maakt ook nog watervliegtuigen en de der de is gespecialiseerd ln de vervaardiging van „jagers". Afzonderlijk staan dan op belangrijke plaatsen de „Lockheed" en de „Glenn-Martin"-fabricken. welker bommen werpers onder dezelfde namen al een wereld bekendheid genieten. Daarentegen zijn de „Curtiss-\Vright"-fa- brieken geheel afhankelijk van het General Motors Automobielconcern. Onder den naam „Curtiss-Wrighl" staan de be?te Amerikaansche oorlogsvliegtuigen en ja gers bekend. De „General Motors" hebben ook nog een nevenbedrijf in dc „Douglas- Aircraft"-fabriek die uitsluitend bommen werpers bouwt, alsmede ln de „North Ame rican Aviation"- en de „Bendix AviaMon"- fabriek. Ten slotte is „General Motors" ver bonden met de groote Amerikaansche finan cieringsmaalschanpij voor de vliegtuigin dustrie. de .Sperr Cooperation". Water vliegtuigen worden overigens uitsluitend gebouwd door de onafhankelijke fabriek „Consolidated Aircraft". Deze industrie is tegenwoordig een lei dende export-industrie geworden, een der eerste van Amerika, en reeds lang heeft zij hijvoorbeeld de exportcijfers van de film industrie— die de tweede is van het land verre overtroffen. SCHAGEN BILJARTEN. De tweede biljartmatch tusschen de club „O. G." van Schagen en „De Ketser" van St. Maarten, had Dinsdagavond plaats in het H.A.B.O.-koffiehtiis van den heer Koorn. Was de stand te St. Maarten 11 gewonnen partijen voor O. G.. tegen 9 door „De Ketser", thans was het juist andersom, zoodat de partijen geliik stonden. Dc eindbeslissing zal nu in café „De Tuin bouw" alhier plaats vinden. .ALS HET GEVAAR KOMTKLAAR. Men schrijft ons: Niemand van u heeft misschien ooit een paniek beleefd. Wees er blij om. Dat vreemde woord wijst dc toestand aan van een volksmenigte, die door angst en schrik volkomen in de war is. En daardoor alles doet. behalve wat alleen maar helpen kan. Daarbij brengt ieder ziin eigen leven en dat van anderen redeloos in gevaar. De kinderen en oude menschen worden liet eerst onder de voet geloopen. I)e enkelen die hun verstand bij mekaar hebben, kun nen niets beginnen. Stelt u zich zoon toestand eens voor In Schagenals 't gevaar werkelijk komt. We ziin 't er allen over eens. dat we vu rig hopen, dit gevaar voorbij ons land te zien gaan Maar we doen de oogen toch niet dicht? Het kruipt immers naderbij? Wordt dus lid van de afd. Schagen der N.V.L. en volgt de raad van deze vereeni ging op. Het tijdschrift Luchtgcvaar geeft allerlei adviezen en adressen die ge noodig hebt. Daar is voor ieder wat bij. En het is voor de leden geheel gratis. De contributie is voor een heel jaar veer tig cent. Voor elk staaf onze afdeeling steeds klaar met deskundige adviezen. Dit alles, om een paniek te voorkomen, als 't gevaar plotseling mocht dreigen. Elk goed huisvader helpt mee tot lucht- bescherming-in-eigen-huis THEATER ROYAL. TWEE PRACHTIGE HOOFDFILMS. ..'t Sal vvaerachtig v\el gaen!" en ,.'t Zit in de lucht" zijn de hoofdfilms, welke dit weekend in Theater Royal worden gedraaid Een eerste klas programma dus. De eerste is de bekende groote film over onze marine, die juist in deze dagen in 't middelpunt der belangstelling staat. Deze rolprent is ontstaan temidden van vele moeilijkheden en zorgen, die nagenoeg ge heel en al onbekend zijn aan de heden- daagsche groote buitenlandsclie filmindu strieën. welke alles bij de hand hebben, be schikken over e cn dnizendkoppigen staf, over honderdtallen specialisten, jarenlange ervaring, een rnilliarden kapitaal en klima tologisch paradijsachtige omstandigheden. Houdt men dit voor oogen. dan komt de zwaarte van den gesteldon eisch. dat deze film zich een plaats in dc bioscoopprogram- mas zou moeten weten te veroveren, eerst recht duidelijk naar voren. Bij het aan schouwen van ,.'t Sal vvaerachtig wel gaen!' behoeft men gelukkig aan dit alles nipt als bij voorbaat geuite verontschuldi gingen te denken. De vervaardigers van de ze marinefilm hebben iets tot stand ge bracht dat den toets van de kritiek zeer wel vermag te doorstaan. En 't „Zit in de lucht' viert George Forby, de groote komiek en musicus nieuwe triomphen. Bij 't aanschouwen van (iit werk zult u zingen, lachen in spanning verkoeren en genieten als nooit te voren. Sensatie, muziek cn humor door Engclands .grootsten artist van het komische genre, sa mengevoegd tot een kostelijke filmcocktail. Wie zou dat willen missen? rijkspostspaarbank. In de maand Maart 1940 werd aan het postkantoor Schagen ingelegd f53327.50 te rugbetaald f 31280.79; meer ingelegd dan te rugbetaald f 22046.71. 32 Nieuwe boekjes wer den uitgegeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5