Oosterpolder verhoogt den omslag
De Amerikaansche vliegtuigindustrie
Boerepraat
uit Suntebankerus
Omgeving
IVOROL geeft een zeer actief zacht en geurig schuim
Donderdag 11 April 1940
Tweede blad
WINKEL
Kolenvoorraad wordt gevormd
met het oog op de tijdsomstandig-
heden.
kVAN f 6.70 OP I 7.—.
Gistermorgen vergaderden Molcnmeesters
en Stemgerechtigde Ingelanden van den Oos
terpolder onder Winkel en Nieuwe Niedorp.
Voorzitter was dc Dijkgraaf, de lieer A.
jSlooves. secretaris de heer A. J. Porte.
Aanwezig was o.a. burgemeester Zwart..
Aanwezig zijn 11 ingelanden.
Na opening der vergadering, welke in café
Laan werd gehouden, werden de notulen on
veranderd vastgesteld.
Ingekomen stukken, mededeelingen.
Medegedeeld wordt o.a. dat verbeteringen
in den molen zijn aangebracht. De Prov. Wa
terstaat heeft een inlaatduiker aangebracht
ter hoogte van de Oostervvet, zoodat eventu
eel water kan worden ingelaten in het ge
deelte gelegen tusschen het te stichten ka
naal en Lutjewinkel. Door de langdurige win
ter is geen gevolg gegeven aan de plannen
tot slootwerk aan poldersloot en door parti
culieren. Maatregelen ter beveiliging van het
archief zijn genomen. Voor brandstofberging
kan beschikt worden over de ruimten van de
Coöperatie.
Voorzitter dankt deze instelling voor de be-
ïanglooze medewerking.
Rekening 1939.
De heer Zcylemakcr adviseert namens de
commissie tot goedkeuring der rekening. We
noteercn'de volgende cijfers: Jaarwedden be
heerders f 570.salarissen f 1277.10, omslag
strijkmolens Niedorper Kogge f 514.07, be
maling f 1865.76, totaal uitgaven f 9367.26,
omslag ontvangen over 1130 H.A. f 6.50
f 7349.05, totaal ontvangsten f 10389.66, er is
een batig saldo van f 1616.40. De rekening
wordt goedgekeurd onder dank aan den pen
ningmeester den heer A. J. Porte.
Begrooting 1940.
Kosten behoor worden geraamd op f 570.
salarissen f 1275.— omslag Niedorper Kogge
blijft f 2.50 per H.A. f 2826.50, bemalingskos-
ten f 2900 onderhoud kanalen en sloöten
1 1200.—
Men zal trachten acht wagons kolen te
reserveeren met liet oog op de tijdsomstan
digheden. Voor een aan te schaffen brand
kast is f 200.geraamd, een kasgeldleening
van f 2000 zal noodig zijn!
Aan ontvangsten wordt o.a. ge
raamd een omslag van f 7.per
H.A. (dus f 0.50 hoogcr), omdat min
stens f 2700.— meer moet worden uit
gegeven.
Dc steenkolenvoorraad is het haakje waar
<le kan aan hangt, zegt voorzitter Ér blijft
ffTectyts een onvoorzien van f 181.65.
Burg. Zwart vraagt waarom een brandkast
poodig is.
Voorzitter vindt het onverantwoord er
geen te hebben om de stukken te bewaren.
Burg. Zwart weet een goede tweedehand
se he te koop.
De secretaris vindt die te klein voor de
leggers.
Voorzitter zegt dat men al bijna klaar is
met een goede gebruikte brandkast, die ook
in braak vrij is.
De vergadering gaat met de verhoogde om
slag accoord, dc totaalontvangsten worden
dan f 7914.07. De begrooting wordt goedge
keurd.
Kasgeldleening 1941.
Voorgesteld wordt een kasgeldleening aan
te gaan voor 1041 tot een bedrag van f 3000
Men wil tijdig klaar zijn zegt voorzitter, is
het niet noodig zoo\eel te beter. Tot leden
der commissise tot nazien der rekening wor
den benoemd de heeren Jb. Wit, en Silver,
D. Wit Czn.
Uitvoering van werken.
Het bestuur ontvangt machtiging tot uit
voering van die werken, die niet worden aan
besteed, slootwerk enz. enz.
Het ambtenarenreglement wordt gewijzigd
conform de voorschriften van Ged. Staten in
verband met de mobilisatie, en betreffende
dc vergoedingen. Wij namen hieromtrent
reeds eerder de bepalingen op.
De polder heeft geen personeel in mili
tairen dienst en heeft er dus niet mee uit te
staan.
Het bestuur komt terug op de circulaire
van Ged. Staten inzake de beveiliging van
polder en gebouwen tegen luchtaanvallen.
Het bestuur dient ook hier de bekende be
voegdheid te krijgen voor het opleggen van
persoonlijke diensten, en het vorderen van
materialen.
De secretaris deelt mede, dat in tegenstel
ling met de circulaire
Den Haag geen verstand van ca
mouflage
scheen te hebben, voorzoover dat hier noodig
is. Er zal echter iemand komen kijken.
Over de Langcreis heeft het bestuur een
andere meening dan het Hoogheemraad
schap, liet laatste lichaam meent daarvoor
geen maatregelen te moeten nemen, doch
stelt den eigenaar, den polder aansprakelijk.
Burg. Zwart raadt met een en ander be
kwamen spoed aan.
Secretaris merkt op dat liet Hoogheem
raadschap langzaam is geweest met de be
antwoording. De polder zal voeling houden
met het gemeentebestuur omtrent de be
schikbare manschappen.
Voorzitter deelt mede dat aan duikers in
de dammen gewerkt wordt.
De heer Zoete vraagt of de molen is ver
beterd. De balk is omhoog gebracht zegt
voorzitter, en daardoor is inderdaad verbete
ring ingetreden.
Hierna sluiting, waarbij voorzitter opwekt
de vergaderingen beter te bezoeken dan
thans het geval is.
Voorzitter betreurt het dat niemand der
Ingelanden zelf iets aan de duikers had ge
daan en men niet buiten den „sterken arm"
kan.
HET WITTE KERREKIE
IN Z'N HEMPIE.
Wat hep ut weer remoerug bai ons
wecst, ut ion is niet van de lucht of ut
aar is al weer klaar, in toch beure der
dingc die sommuge mense liever stil
houwe. De krantemense dat benne toch
deur mekaar de nuuwtjes anbringers.
Weer ze de dinge vandaan hale deer ken
je betaien gien poolshoogte van kraigc,
inaar den moete ze ok alles de wereld in
sturc zeg ik maar. Nou den der is hier
op Suntebankerus zoo'n dusdanig persoon
die de nuuwtjes an de verskillende kran-
to skrijft, maar nou is die zellefde persoon
lesten wat overkommen maar dat most
de wereld niet in. hai voer mit un praam
intoc brak dc helft van zun kloet in hai
raakte onger in donger te water. Geluk-1
kug ken ie goed zwumme aars had nag
wel erreger beure kennen, maar zok zet
ie niet in de krant, dat moest un aar ze
ker voor um doen. Hai most zeker ders
poolshoogte neme voor ut nu we zwumbad.
want wai hewwe op Suntebankerus ok un
zwumvereenuginir. temenstcn der is un
bestuur in die benne benoemd, maar hoc-
danug of dat nou werrekt dat weet ik
Biet in ik denk van hullie ok niet want
ze zouwe uitkaike nei un zwumgelegenhcid
maar ut is op niks uitdoft.
Voor un dag of veertien leden kwam
Gertbuur heel erg ontdein bai me binnen
vallen in mit un stem as un omroeper
beeon ie te boomen dat nu wouwe ze dc
tuinbouwvcrcenuging* omveer gooic, of ze
wouwe um splisse en deer was ie zoo van
overstuur dat ik docht ascn begint ie nag
to skreeuwen. Maar nei zoo veer kwam ut
niet, maar toch wier der in main ok wat
wakker, ik zeg buur wat hewwe ze deel
den mee voor. ja zoit ie, das ut nou net.
der benne te kort bestuurslede die van
hullie keliber benne hew ik hoore zeggen,
of ut gaat om dc cente, of weet ik veul,
maar de kas van de vereenuging blaivc
ze of. al zei de onderste stien boven moe-
te. Maar ze zclle der mellck wel wat op
trekko denkeluk. ze zello toch gien on-
mocroluke dinge uithalc wille.
Wat is er un bewegung bai de kerrek,
bai staat heelemaal in zun hempie, alle
boomc benne der uit rood, wat is dat un
vreemd gericht, zoo hewwe we 't witte
kerrekie nag nooit zien staan. De ouste
inweuners wete niet aars as datte der
boomo omheen stonge, ut moet eerst erre
ger wil ut beter worre zeggen ze welders,
deer 7.ellc we den maar an vast houwe.
maar vreemd zei ut voorloopug blaive.
nou me velke is weer vol, de groete van
JAK.
Uit ome
BEGRAFENISVEREEMGINO „DE LAAT-
STE EER".
Overschrijving verplicht! Oor
logsclausule opgenomen. Vrije
keuze: auto's of rijtuigen.
De begrafenisvereeniging „De Laatste Eer"
hield ten huize van G. Ma rees te Groet haar
jaarlijksche algemeene ledenvergadering on
der voorzitterschap van den heer R. Wog
num.
Na de opening kreeg de secretaris, de heer
C. Koel gelegenheid tot het lezen der notu
len, di§ zonder op of aanmerkingen werden
vastgesteld.
Uit het jaarverslag bleek, dat het ledental
met 1 was toegenomen en 755 bedroeg.
De financiën waren iets achteruitgegaan.
Dc verccniging had de ter aarde bestel
ling verzorgd van 10 leden cn 12 niet-leden.
Als proef had het bestuur aan de leden
vanaf November de keus gelaten tusschen
het gebruik van rijtuigen cn auto's, met het
resultaat, dat slechts in één geval van rij
tuigen was gebruik gemaakt. Aan auto's
schijnt dus de voorkeur te worden gegeven.
Verder memoreerde het verslag een belang
rijk besluit van den Bond, waarbij 15 ver-
eenigingen, waaronder ook Schoort, zijn aan
gesloten.
Bij verhuizing naar een plaats, waar
een bij den Bond aangesloten veree-
niging bestaat, is overschrijving ver
plicht per aangeteckcnd schrijven.
Zoolang dit overschrijven niet is ge
schied. blijft men lid van de oude af-
deeling.
Rekening Penningmeester
Dc ontvangsten hadden bedragen f 2426.46
en de uitgaven f 1198.12, zoodat er een saldo
was van f 122S.01, wat met de nog te vorde
ren f 161 een som gaf van f 1389.01. Daar het
saldo op 1 Januari 1939 f 1475.47 bedroeg, is
de vereeniging dus in 1939 achteruitgegaan
met f 86.13.
Üc financiëele commissie rapporteerde alle
boeken en bescheiden in de beste orde te
hebben bevonden. De penningmeester, de hr.
J. Hoogland werd gedechargeerd.
Tot leden van de financiëele commissie
voor 1910 werden aangewezen de heeren C.
Koel, P. Kos en W. Sevenhuyzen.
Bestuursverkiezing.
Aan de beurt van aftreden waren de hee
ren R. Wognum, C. Delver en Fr. Mosk. De
aftredende leden werden met groote meer
derheid van stemmen herkozen en namen
de benoeming weer aan.
De voorz. wees er op, dat tot nog toe de
begrafeniskosten van een lid voor rekening
waardoor elke poetsing met Ivorol een ware mondwassching wordt. Heerlijker tandpasta is er niet. Tube 60 40 25 cent.
van de vereeniging waren, doch dat van de
f 10 kosten van „afleggen" f 7 voor de ver
ecniging was en f 3 door de familie dien
de te worden betaald. Het bestuur meende
goed te doen, de volle kosten voor rekening
van dc verccniging te nemen. De vergade
ring keurde dit goed.
Voorgesteld werd aan het reglement toe
te voegen te bekende oorlogsclausule. De
vergadering ging met dit voorstel accoord.
Auto's of rijtuigen?
Een vorige vergadering, aldus de voor
zitter, was er op gewezen, dat de geest des
tijds eischt, dat bij een begrafenis de ou-
derwetsche rijtuigen worden vervangen door
auto's. Het bestuur had de zaak overwogen
cn, daar de kosten geen bezwaar opleverden,
aan de leden de vrije keus gelaten. Deze
proef had bewezen, dat aan auto's de voor
keur werd gegeven. De vergadering had nu
te beslissen.
De heer Groothoff gaf aan volgauto's de
voorkeur boven de ouderwetsche rijtuigen
maar wenschte den lijkwagen, bespannen
met paarden, in eere te houden.
Na eenige discussie besloot dc vergadering
aan de leden de vrije keuze te laten.
Rondvraag, De heer Wognum vroeg of
het geen aanbeveling verdiende in 't ver
volg op de vergadering een kleine verloting
te houden, zooals wel meer gebeurt om het
bezoek aan te moedigen. Accoord.
De beer Groothoff informeerde of er wel
voldoende reserve-dragers waren om in tè
vallen als een drager verhinderd was. waar
oj voorz. antwoordde dat het bestuur hier
aan reeds zijn aandacht had geschonken.
Nog enkele minder belangrijke vragen
volgden en toen sloot de voorz. de vergade
ring.
LANGENDUK
NOORDSCHARWOUDE.
VERDUISTERINGSOEFENING.
Naar wij vernemen wordt a.s. Dinsdag
avond in deze gemeente een verduisterings
oefening gehouden.
TOESTEMMING COLLECTE.
Door B. cn W. dezer gemeente is toestem
ming verleend aan de Stichting Tehuis voor
Alleenstaande Blinden voor alle gezindten
te Wolfheze, tot het houden van een huis
aan huis collecte in de maanden April en
Mei.
EXTRA OLIE.
Naar wij vernemen, worden hier thans dc
extra toewijzingen van petroleum voor tuin
ders en bedrijven uitgereikt.
BROEK OP LANGENDIJK.
STAGNATIE.
Gisterenmorgen konden de groenten, wel
ke verkocht waren, niet in de spoorwagons
geladen worden, aangezien er geen toestem
ming gegeven kon worden, de wagons te be
laden, in verband met den huidigen inter
nationalen toestand. Hierdoor ontstond van
zelfsprekend heel wat stagnatie, daar de
kool reeds „besteld" was bij de boeren. Er
zat niets anders voor de handelaren op dan
de kool maar weer af te bestellen. Later
werd de gelegenheid gegeven, z.g. pakhuizen
te laden, terwijl na den middag het bericht
kwam, dat ook de te verzenden wagons
konden worden beladen, zoodat dc wagons
weer vrijgegeven waren. Het was ecu stag
natie van korten duur.
HARENKARSPEL
WAARLAND.
TUINBOUWCURSUS.
De laatste les van het eerste jaar der al
hier gehouden tufnbouwcursus, van de L.
T.B. Harenkarspel-Oost werd dezer dagen
gegeven.
Aanwezig waren dc Voorzitter en Secre-
tadis van de L.T.B. alhier, de onderwijzers
Mallekote en Rcnaud. alsmede alle leerlin
gen. Bericht van verhindering was ingeko
men van Ir. Rietsema.
Het aantal leerlingen bedroeg gedurende
den geheelen cursus 26.
Het woord werd gevoerd door den heer
Mallekote, welke de leerlingen den raad
gaf om evenals het afgcloopen seizoen ook
het volgend cursusjaar allen wederom trouw
op te komen, in het belang van allen, maar
in het bijzonder van de leerlingen zelf.
Voorts werden nog woorden van afscheid
gesproken aan het adres van den lieer Re-
naud. Vervolgens werden de leerlingen ge
test in verband met het behandelde op de
cursus, waarbij bleek dat allen met vrucht
de lessen hadden doorloopen.
Voorts werd besloten om in den a.s. zo
mer een excursie te houden naar een ras-
senprocfvcld alsmede op een glasbedrijf.
Na ccnigc woorden van dank cn waar
deering werd deze bijeenkomst gesloten.
DAMMEN.
De wedstrijd tegen Kal verdijk had het vol
gende verloop.
Kal verdijk—Waarland.
C. BommerN. Bruin 20
H. Bommer—G. Kramer 0—2
II. SpaansC. Bakker 02
P. Hoogenhoorn—S. Groen Sz. 20
C. Boekei—N. Volkers 1—1
C. Ros—G. Jonker 1—1
D. Tol—A. Ruiter 0-2
H. Tiebie—G. Borst 1—1
C. Veldman—A. Bruin 1—1
C. Hoogboom—P. Dekker 02
Jac. Smit—P. Beemstorboer 02
H. Stoop—J. Lantman 0—2
Eindresultaat 816 voor Waarland.
W ARMENHUIZEN
DE „VREES' MACHINE HAD GEEN
WATERVREES.
De heer P. T. die gisteren met bovenge-
noernd landbouwwerktuig een fraismachine
aan het arbeiden was, kwam hiermede te
dicht aan den slootkant, met het gevolg dat
het apparaat in de sloot terecht kwam.
Met behulp van een drietal juffers en
takel slaagde men er in het toestel weer
op het droge te krijgen.
De motor echter zal er niet beter op ge
worden zijn.
AMERIKA BOUWT VOOR DE GE-
ALLIEERDENI
Het belang van de Amerikaan
sche luchtvaart-industrie voor En
geland en Frankrijk spreekt dui
delijk uit onderstaand artikeL
„Dc gelegenheid die de Geallieerden wordt
geboden om de allernieuwste tvpen vliegtui
gen in de Vereenigde Staten te koopen, be
duidt weinig minder dan een militaire ze
ge voor Frankrijk en Engeland van den eer
sten rang", schrijft de „World Telegramm"
en ongeveer gelijkluidend zijn de overige
Amerikaansche perscommentaren naar aan
leiding van deze zoo buitengemeen belangrij
ke beslissing van de regcering in de Nieuwe
Wereld.
Honderd vijf en zeventig Amerikaansche
vliegtuigfabrieken komen daardoor niet al
leen in dc gelegenheid hun laatste modellen
te leveren aan de geallieerde Europeeschc
Staten, maar zij hebben zelfs de officieele
mededeeling ontvangen dat deze leveranties
zelfs de voorrang hebben boven die aan de
Amerikaansche militaire autoriteiten zelve
President Roosevelt heeft, ten einde oncenig-
heden bij voorbaat te voorkomen en de regel
matige uitvoering dezer leveringen te bevor
deren, kapitein James Bruns benoemd als
leider van een speciaal lmreau, toegevoegd
aan het departement van oorlog, dat de coör
dineering ter hand zal nemen van den vlieg
tuigbouw voor de Amerikaansche aviatiek
en voor export-doeleinden.
Zooals gezegd zijn de bestellingen der Geal
lieerden prevalent. Van dc ongeveer 40.000
vliegtuigen, die de Amerikaansche vliegtuig
industrie gemiddeld jaarlijks vervaardigt, zal
drie vierde deel, dat wil dus zeggen: 30.000
toestellen, vrijgegeven worden voor export.
De eenige voorwaarde daarbij behalve dan
de zoo dikwijls besproken en streng gehand
haafde „cash-and-carrv-formule" is. dat
de afnemers in het buitenland zich verplich
ten, hun ervaringen met de nieuwste model
len, die zelfs door het Amerikaansche leeer
nog niet beproefd zijn, voortdurend mede te
deelen.
Staatssecretaris Woodring. liet in een
persconferentie waarbij hij dit mededeelde,
doorschemeren dat op die wijze een effec
tieve en verdienstelijke samenwerking van
de luchtvaart-deskundigen der Vereeniede
Staten cn die van Europa, (t.w. van de Ge
allieerden) daardoor tot stand zou komen.
Hij legde er overigens wel den nadruk op
dat desondanks de afnemers van zelfspre
kend niet zullen worden ingelicht aan
gaande constructie-geheimen of nieuwe
aviatische bouwplannen.
Het behoeft nauwelijks betoog, dat
de Amerikaansche vliegtuigindustrie
door deze zoo buitengewoon be
langrijke beslissing van de over
heid, een ontzaglijke vlucht zal ma
ken. Men spreekt er nu reeds over
dat op grond van de nieuwe bestel
lingen terstond reeds meer dan
100.000 arbeiders opnieuw werk
zullen vinden in de vliegtuigin
dustrie. Practisch gesproken zullen
die menschen dus werken voor de
geallieerden en wordt hun loon uit
Fransch-Engelsche gelden betaald.
En om nu de verhouding zuiver
weer te geven: de Amerikaansche
vliegtuigindustrie heeft deze stimu
lans eigenlijk niet minder noodig
dan de arbeidsmarkt, die in een
slag bevrijd wordt van ongeveer
110.000 wcrkloozen. gezwegen ver
der nog van de economische
verbeteringen en maatschap
pelijke welvaartsbevordering, die het
plotselinge opleven van een indus
trie groep natuurlijk met zich
brengt.
l)e vliegtuig industrie heeft haar productie
in de jongste zes jaar, het is geen toe
val dat die periode samenvalt met den komst
van de Hitler-regeering in Duitschland!
toch reeds meer dan vertienvoudigd en de
aldus bereikte productie werd daarna, dat
wil zeggen in de laatste drie jaar, de periode
dus van algemeene intensieve bewapening,
verdrievoudigd! De waarde van de Ameri
kaansche vliegtuig-industrie, te weten zon
der dc vliegtuigen zelve en zonder motoren,
de onderdeden en het daarbij verwerkte
materiaal, laat de volgende curve zien:
1933 23.231.000; 1936 S 27.531.562;
1937 67.200.000; 1088 147.000.000
en 1939: 2i0.000.000. Hoe dit cijfer er zal
uitzien wanneer het jaar 1940 eenmaal
wordt afgesloten, laat zich vooralsnog op
goën stukken na begrooten!
De opbouw.
De organisatorische opbouw van deze, on
der de tegenwoordige omstandigheden en
verhoudingen nog slechts als urgente in
dustrie te beschouwen vliegtuigbouw, laat in
dezelfde periode een zeer sterke en opval
lende concentratie zien.
De hierboven genoemde, aan officieele ge
gevens ontleende cijfers, bewijzen dat de
grootste sprongen lagen tusschen de jaren
1936 en '37 (van 27 op 67 mitUoen) cn tus
schen 1937 en '38 (van 67 op 147 millioen).
Maar bovendien verdwenen van de in het
jaar 1936 nog bestaande 100 fabrieken niet
minder dan ongeveer 80 procent, met als
gevolg, dat er op het oogenblik in de Ver
eenigde Staten nog maar omstreeks 20 groo
te vliegtuigfabrieken zijn. Hier bevinden
wij ons tegenover een schijnbare tegen
spraak. want aanvankelijk was er sprake
van 173 fabrieken, die 'n exportvergunning
kregen, terwijl nu slechts 20 fabrieken
worden genoemd. De verklaring hiervan is
dat deze twintig ook werkelijk vliegtuig
fabrieken zijn. terwijl in dc overige fabrieken
uitsluitend motoiyn en onderdeden worden
gemaakt.
De lilmindustrie overtroefd.
Nummer een op het lijstje dezer wereld-
fabrieken staat het concern der .United
Aircraft", een organisatie, waartoe dc
„Boeingfabrieken". de „Vought-Sikorsky" cn
de „Stearman "-fabrieken behooren. Eerstge
noemde fabriek legt zich speciaal toe op het
bouwen van bommenwerpers, de tweede
maakt ook nog watervliegtuigen en de der
de is gespecialiseerd ln de vervaardiging
van „jagers". Afzonderlijk staan dan op
belangrijke plaatsen de „Lockheed" en de
„Glenn-Martin"-fabricken. welker bommen
werpers onder dezelfde namen al een wereld
bekendheid genieten.
Daarentegen zijn de „Curtiss-\Vright"-fa-
brieken geheel afhankelijk van het General
Motors Automobielconcern. Onder den
naam „Curtiss-Wrighl" staan de be?te
Amerikaansche oorlogsvliegtuigen en ja
gers bekend. De „General Motors" hebben
ook nog een nevenbedrijf in dc „Douglas-
Aircraft"-fabriek die uitsluitend bommen
werpers bouwt, alsmede ln de „North Ame
rican Aviation"- en de „Bendix AviaMon"-
fabriek. Ten slotte is „General Motors" ver
bonden met de groote Amerikaansche finan
cieringsmaalschanpij voor de vliegtuigin
dustrie. de .Sperr Cooperation". Water
vliegtuigen worden overigens uitsluitend
gebouwd door de onafhankelijke fabriek
„Consolidated Aircraft".
Deze industrie is tegenwoordig een lei
dende export-industrie geworden, een der
eerste van Amerika, en reeds lang heeft zij
hijvoorbeeld de exportcijfers van de film
industrie— die de tweede is van het land
verre overtroffen.
SCHAGEN
BILJARTEN.
De tweede biljartmatch tusschen de club
„O. G." van Schagen en „De Ketser" van
St. Maarten, had Dinsdagavond plaats in
het H.A.B.O.-koffiehtiis van den heer Koorn.
Was de stand te St. Maarten 11 gewonnen
partijen voor O. G.. tegen 9 door „De Ketser",
thans was het juist andersom, zoodat de
partijen geliik stonden.
Dc eindbeslissing zal nu in café „De Tuin
bouw" alhier plaats vinden.
.ALS HET GEVAAR KOMTKLAAR.
Men schrijft ons:
Niemand van u heeft misschien ooit een
paniek beleefd.
Wees er blij om.
Dat vreemde woord wijst dc toestand aan
van een volksmenigte, die door angst en
schrik volkomen in de war is. En daardoor
alles doet. behalve wat alleen maar helpen
kan.
Daarbij brengt ieder ziin eigen leven en
dat van anderen redeloos in gevaar. De
kinderen en oude menschen worden liet
eerst onder de voet geloopen. I)e enkelen
die hun verstand bij mekaar hebben, kun
nen niets beginnen.
Stelt u zich zoon toestand eens voor In
Schagenals 't gevaar werkelijk
komt.
We ziin 't er allen over eens. dat we vu
rig hopen, dit gevaar voorbij ons land te
zien gaan
Maar we doen de oogen toch niet dicht?
Het kruipt immers naderbij?
Wordt dus lid van de afd. Schagen der
N.V.L. en volgt de raad van deze vereeni
ging op.
Het tijdschrift Luchtgcvaar geeft allerlei
adviezen en adressen die ge noodig hebt.
Daar is voor ieder wat bij. En het is voor
de leden geheel gratis.
De contributie is voor een heel jaar veer
tig cent.
Voor elk staaf onze afdeeling steeds
klaar met deskundige adviezen.
Dit alles, om een paniek te voorkomen,
als 't gevaar plotseling mocht dreigen.
Elk goed huisvader helpt mee tot lucht-
bescherming-in-eigen-huis
THEATER ROYAL.
TWEE PRACHTIGE HOOFDFILMS.
..'t Sal vvaerachtig v\el gaen!" en ,.'t Zit
in de lucht" zijn de hoofdfilms, welke dit
weekend in Theater Royal worden gedraaid
Een eerste klas programma dus.
De eerste is de bekende groote film over
onze marine, die juist in deze dagen in
't middelpunt der belangstelling staat. Deze
rolprent is ontstaan temidden van vele
moeilijkheden en zorgen, die nagenoeg ge
heel en al onbekend zijn aan de heden-
daagsche groote buitenlandsclie filmindu
strieën. welke alles bij de hand hebben, be
schikken over e cn dnizendkoppigen staf,
over honderdtallen specialisten, jarenlange
ervaring, een rnilliarden kapitaal en klima
tologisch paradijsachtige omstandigheden.
Houdt men dit voor oogen. dan komt de
zwaarte van den gesteldon eisch. dat deze
film zich een plaats in dc bioscoopprogram-
mas zou moeten weten te veroveren, eerst
recht duidelijk naar voren. Bij het aan
schouwen van ,.'t Sal vvaerachtig wel
gaen!' behoeft men gelukkig aan dit alles
nipt als bij voorbaat geuite verontschuldi
gingen te denken. De vervaardigers van de
ze marinefilm hebben iets tot stand ge
bracht dat den toets van de kritiek zeer wel
vermag te doorstaan.
En 't „Zit in de lucht' viert George
Forby, de groote komiek en musicus
nieuwe triomphen. Bij 't aanschouwen van
(iit werk zult u zingen, lachen in spanning
verkoeren en genieten als nooit te voren.
Sensatie, muziek cn humor door Engclands
.grootsten artist van het komische genre, sa
mengevoegd tot een kostelijke filmcocktail.
Wie zou dat willen missen?
rijkspostspaarbank.
In de maand Maart 1940 werd aan het
postkantoor Schagen ingelegd f53327.50 te
rugbetaald f 31280.79; meer ingelegd dan te
rugbetaald f 22046.71. 32 Nieuwe boekjes wer
den uitgegeven.