rT~
yverzicht
De Pettemer reddingsploeg
Baitenlandsch
Een zware taak voor
de veilingleiding
Ingezonden
Veehouders
zonder hooi
Overtollig haar
Terlep's Drogisterij
NEDERLAND-BELGIË
GAAT DOOR
VAK GEELEN's GESCHENKENHUIZEN
Marktberichten
enorme krachtsinspanning in het
noorden aan beide zijden. de
houding van italië en van rusland.
Na de plotselinge actie van de vorige
week, is een periode gekomen van betrek
kelijke rust. Deze ru.st echter is stellig ten
deele slechts vermeend en dat we iets als
een ruststand waarnemen, spruit ©enerzijds
voor uit het feit, dat tegenwoordig alleen
buitengewone gebeurtenissen den mensch
uit zijn evenwicht vermogen te brengen en
dat dingen als b.v. zeegevechten van niet te
grooten omvang nauwelijks meer als bijzon
dere evenementen worden aangevoeld. An
derzijds dringt de enorme activiteit, welke
de laatste dagen zonder oenigen twijfel
door beide oorlogvoerenden is ontwikkeld,
onvoldoende tot den doorsnee-burger door,
terwijl de getroffen maatregelen waarschijn
lijk eenst na verloop van tijd tot resultaten
kunnen voeren.
Ten aanzien van die zeegevechten zij op
gemerkt. dat een treffen op groote schaal,
vrij zeker tot de onmogelijkheden is gaan
behooren. De Duitsche vloot is verspreid en
voor een niet onbelangrijk deel vernietigd.
We zullen wellicht af en toe worden verrast
door berichten omtrent gevechten op kleine
schaal, gelijk dezer dagen te Narvik, waar,
volgens een Engelsch bericht, de zeven al
daar gestationneerde Duitsche torpedojagers
tot zinken zouden zijn gebracht. Verder wij
zen we op de mededeeling. volgens welke
het Duitsche v&stzakslagsrhip „Admiraal
Scheer" door eenige torpedo's zou zijn ge
makt. Waar de Engelsche admiraliteit bij
ieder voorkomend geval wel zal zorgen voor
het noodige overwicht aan de zijde van de
Engelsche vloot, lijkt het lot der Duitsche
vloot langs de Noorsrhe kust bezegeld en
zulks te zekerder, naarmate, door resulta
ten als te Narvik, meerdere eenheden vrij
komen om dc noe rosteerende Duitsche te
bedwingen. Het vliegtuig lijkt niet bij
machte hierin verandering te brengen.
Intusschen zou hef dwaas zijn te, veronder
stellen, dat Duitschland. nu het eenmaal
het avontuur met Noorwegen Is begonnen,
niet. hemel en aarde beweegt om het alsnog
te winnen.
Dat de eerste zet inderdaad met
ontzagwekkende kracht is geschied,
wordt duidelijk aangetoond door het
feit, dat de verschillende bezettin
gen in Noorwegen zich tot dusverre
hebben weten te handhaven. Waar
men niet precies weet. welke tegen
actie door Nooren en Geallieerden
is ontwikkeld, is nog moeilijk te
zeggen, welke beteckcnis aan dit
zich-nog-handhaven moet worden
gehecht.
Nu moge het waar zijn, dat het gedu
rende een week kunnen standhouden niet.
zoo bijzonder indrukwekkend behoeft te
worden genoemd, rondom Oslo is een niet
onbelangrijk deel van Noorwegen bezet en,
hoewel hier geregeld wordt gevochten, is er
van een terugwijken der Duitschei-s geen
Sprake, zoodat het verkeerd zou zijn, er tc
weinig gewicht aan te hechten.
Dc moeilijkheid voor Duitschland is na
tuurlijk gelegen in dc geregelde versterking
en bevoorrading en men mag rustig aanne
men. dat deze waarlijk geweldige opgave de
heeren te Berlijn volkomen in beslag neemt.
Te water schijnt dit niet mogelijk. Engeland
heeft enorme mijnenvelden gelegd, die het
verkeer prartisch stil leggen en daarnaast
beheerscht de Engelsche vloot de zee.
Twee andere wegen voeren naar Noor
wegen.
Dc ecne via Zweden, dat echter ondub
belzinnig heeft laten weten, geen doortocht
te zullen verleenen. Zoodat het forceercn er
van in ieder geval tijd zou kasten. Hoeveel,
dat weet men niet. Want Zweden, dat
thans heeft gemobiliseerd, heet het best
bewapende der Scandinavische rijken.
De andere weg gaat door de lucht. Afge
zien van hert feit. dot zulk ©en vervoer
slechts gebrekkig kan zijn, omdat het
transport van geschut en munitie op
©enigszins omvangrijke schaal niet mogelijk
schijnt, dient Duitschland deze weg, wil het
er een behoorlijk gebruik van kunnen ma
ken. ook te beheerschen. Aannemende, dat
de Geallieerde en dc Duitsche luchtstrijd
krachten ongeveer tegen elkaar opwegen,
is er van beheerschen dus allerminst spra
ke. waarhij men dient te Indenken, dat
zwaar beladen transportvliegtuigen zeer ge
handicapt zijn bij hun verdediging tegen
plotseling opduikende gevechtsmachines.
Opgeven van het avontuur zou an
derzijds voor Duitschland een zwa
re sla» beteekenen. Niet alleen zou
het inhouden de aanvaarding van
een directe nederlaag, daarnaast
zou Hitlor zijn greep op Scandinavië
volkomen hebben verloren, met alle
militaire en economische gevolgen
daaraan verbonden.
We mogen dus verdere uiterste krachts
inspanningen verwachten. Van Duitsche
zijde, maar ook van die dor Geallieerden.
Zonder op het uiteindelijk resultaat daarvan
vooruit te loopen. dunken ons daarbij de
Geallieerden \oorloopig iets in liet voor-
doel. Intusschen begint voor Duitschland de
tijd te dringen, zoo bet waar is, dat de
Engelschen op verschillende punten druk
bezig zijn troepen te debarkeeren. terwijl
daarnaast Noorwegen verder mobiliseert.
Deze opvatting dat de Geallieerden een
iets gunstiger positie innemen vindt in
zekeren zin een bevestiging in de houding
zoowel van Italië, nis van Rusland.
Italië, dat het heeft dit de laatste da
gen duidelijk gedemonstreerd - niets liever
zou zien dan een Duitsche overwinning
heeft niet nagelaten gedurende de gebeurte
nissen in bet Noorden doorloopend met dc
sabel te rinkelen, maar het heeft die wel-
wijselijk in de schee gelaten! De heer Gio-
vanni Ansaldo, directeur van de „Telegrafo"
heeft in een radio-uitzending voor het Ita-
liaansche leger verklaard, dat alle Italianen,
die mccncn, dat hun land tot het einde bui
ten het conflict zou kunnen blijven, zich
vergissen; dat Italië zich echter voorbe
reidde op het tijdstip, dat voor het land
het gunstigst was.
Of soortgelijke uitlatingen verstandig zijn,
moet de toekomst leeren. In ieder geval mag
men er uit concludeeren, dat dit gunstige
tijdstip thans nog niet is aangebroken. De
door Italië zoo hartelijk toegejuichte Duit
sche onderneming in het Noorden, schijnt te
dien aanzien vooralsnog onvoldoende resul
taten te hebben opgeleverd. En de spijt, die
hier en daar in de Italiaansche houding tot
uitdrukking komt. zou misschien kunnen
beteekenen, dat Italië in strijd met de
uitdrukkelijke woorden van den lieer An
saldo zich verder van den oorlog af be
gint te gevoelen. Omdat op dc Duitsche wa
penen niet die zegen rustte, welke men er
zoo van harte gaarne aan had gegund.
Rusland ton slotte zou het gebruik van
Mocrmansk als vlootbnsis voor de Duit-
schors en het gebruik van de spoorlijn daar*
heen hebben geweigerd. I)e aanvrage is la
ter uit Berlijn gedementeerd, doch we we
ten te goed. dat ieder gedaan verzoek altijd
wordt gedementeerd, zoo het wordt afgesla
gen.
Hot resultaat blijft hetzelfde: de Russische
bondgenoot blijft er buiten. Hetgeen zeer
begrijpelijk is. Want na het Russisch
échec in Finland, waarbij de waarde van
het rooile leger ten duidelijkste is gebleken,
moet Stnlin er zorg voor dragen zijn zeer
sterken huurman Hitier, die. 7,00 Duitsch
land in liet Westen zegeviert, niet andere
dan een dreigend gevaar kan zijn niet te
veel te laten opkomen. Bovendien zijn er
ook nog Russische aspiraties, uitgaande
naar Scandinavië. En men zal zich er te
Moskou wel van .bewust zijn, dat indien
Scandinavië komt onder Duitsche „be
scherming". alle Russische wenschen te-
zclfdcr tijd als afgeschreven kunnen worden
beschouwd.
HET OPENINGSWOORD VOOR DE
L.G.C VERGADERING.
In do gisteren de Hensbroek gehouden
algemoeno vergadering van dc Langendij-
kcr Groentoncentrale hoeft de voorzitter
de lieer G. de Boer Wzn. het jaar dat voor-
hij ging gekenschetst als vol moeite, span
ning, zorgen en hoop op een loonendon prijs
voor onze producten. De eerste maanden
van het jaar waren wel bevredigend, de
prijzen voor onze winterkool waren
goed en dut gaf ons hoop en vertruwen
dat onze producten weer geplaatst konden
worden en gekocht konden worden voor
menschelijk voedsel. Voorzitter besprak ver
der do export belemmeringen, waarmede
men to kampen heeft gehad, tengevolge
waarvan men het afgcloopen jaar weer veel
groenten en aardappelen zijn doorgedraaid.
Voorziter wees op de slechte uitkomsten
van de vroege aardappelencultuur, tenge
volge van dc droogte en de te lage mini
mumprijs. Van de vroegste aardappelen
werden de kosten niet eens gedekt. Het zou
èn voor de tuinders èn voor dc regeering
van belang zijn. als de vroege aardappel
regeling doorging tot 1 Augustus i.p.v. tot
half Juli. Een langer tijdvak van aanvoe
ren zou veel voordeeligcr zijn. Spr. wees
op dc groote aanvoeren vanaf 1 tot 15 Juli
na welke laatste datum zoo goed als niets
ter veiling komt. Voorts wordt het afge
keurd dat de doorgedraaide en ingekuilde
aardappelen direct 11a half Juli op de
Mijnheer de redacteur,
Verzoeke beleefd een plaatsje in uw veel
gelezen blad. waarvoor bij voorbaat mijn
dank.
Naar aanleiding van het bericht van
Maandag waarin wordt geschreven over de
vliegramp nabij Camperduin, ben ik zoo
vrij uw verslaggever den raad te geven
om alvorens een bericht in te zenden, zich
eerst behoorlijk op de hoogte tc stellen van
de feiten. Indien uw verslaggever dit zou
hebben gedaan zou hij niet zoo'n bericht
hebben geplaatst.
I)e juiste toedracht der zaak is, dat des
morgens wel geteld tien minuten voor drie
uur het bericht van het ongeval bij den
schipper der reddingboot binnen kwam,
waarop deze onmiddellijk zijn plicht deed
en do bemanning ging porren.
Het verzamelen en het rijklaar maken van
de reddingboot is niet den meesten spoed
geschied, gezien het korte tijdsbestek tus-
schen hot bericht en het water kiezen der
boot wat 0111 vier uur. dus een goed uur na
het binnen komen van het bericht onder
zeer moeilijke omstandigheid plaats vond.
Als men bedenkt welk een titanenarbeid
in dat uur is verricht t.w. het overladen
\nn de boot van den strandwagen op een
lorrie om langs het werkspoor te kunnen
rijden en de noodige hinderpalen moesten
worden weggruimd en dan niet te vergeten
dat ongeveer acht tot negenhonderd meter
van de plaats des onheils het spoor was
opgebroken, zoodat de boot daar moest wor
den gelost en over de glooiing en de berm
uioosi worden te wnter gelaten waardoor
deze werd beschadigd, in pikdonkeren nacht,
zal hot overbodig zijn te zeggen en voor in-
gewijdon zeer begrijpelijk zijn welkeen
taak toen is verricht.
markt werden geworpen, waardoor de prijs
van de versche werd gedrukt.
Voorzitter besprak de bekende moeilijk
heden welke voortvloeien uit den huldigen
oorlogstoestand. De zware taak van de
veilingleiding in dezen tijd is door de tuin
ders ten volle begrepen.
Voorzitter is dankbaar voor de onder
vonden medewerking. Het is nu juist nood
zakelijk zich als Nederlandsche tuinbouw
één te voelen, waarvoor door de regcering
alles wordt gedaan om de productie te
plaatsen en dat er voor ieder een redelijk
bestaan is.
Na de vervoermoeilijkheden en mogelijk
heden te hebben besproken waarbij voorz.
concludeerde, dat nog 70 pet. van het
vrachtvervoer per schip geschied, bracht
voorzitter dank aan den regeeningscomtnis-
saris voor het plaatsen van onze kool, maar
ook vor de medewerking tot het verkrijgen
van ledige spoorwagons. Ook aan hen die
van hieruit gepoogd hebben, meer wagon-
ruimte te verkrijgen wordt dank gebracht.
Voorzitter memoreerde, hetgeen in het af-
geloopen jaar in het vereenigingsleven is
gebeurd. Opgewekt wordt, gebruik te ma
ken van de uniforme witlofverpakking. Dc
L.G.C. zou een belangrijke witlofveiling
kunnen zijn als alle leden naar hun eigen
veiling kwamen. Wlanneer er geen veran
dering komt, 7,al men noodgedwongen tot
dwingende maatregelen moeten overgaan
voor het veilen op eigen veiling. Dat is in
aller belang.
Voor het verslag van de vergadering ver
wijzen wij naar elders in dit blad.
VEE IN DE WEIDE, DIE NIETS
TE ETEN HEEFT.
Teekenend voor de positie, waarin vele
veehouders t.o.v. hun hooivoorraad verkee-
ren, is bet dat zoo hier en daar in onze
weidestreken jongvee cn zelfs melkvee inde
weide is gebracht, zonder dat het grasland
feitelijk iets te eten geeft.
Tal van veehouders immers hebben hun
hooi reeds groot endeels verbruikt wat in
hoofdzaak wel z'n oorzaak vindt in het feit
dat vorige zomer over 't algemeen te wei
nig hooi geteeld is, hoewel de goede kwali
teit dc geringe kwantiteit wel eenigszins
ophief.
De toestand is gedurende dezen
stajtijd zóó geweest dat tal van vee
houders aanmerkelijke hoeveelheden
krachtvoer en/of bijvoeder, zooals
bijvoorbeeld bieten. bloembollen,
etc. hebben ingeslagen en ook stroo
om de hooiberg min of meer te spa
ren. Dit ging niet andrs dan ten
koste van hun portemonnaie. die
gevoelig werd aangesproken, daar
de prijzen van voormelde producten
hoog waren en geenszins in renda
bele verhouding stonden tot de
mclkprijzc"
Begrijpelijk was in veehouderskringen de
hoop op een groeizaam voorjaar gevestigd,
opdat het vee vroeg of althans op don nor
malen tijd (ongeveer laatste week in April)
den stal zou kunnen verlaten. Want de
strenge en lange winter had inmiddels ook
z'n sporen op het grasland achtergelaten.
Hoewel het grasland thans niet slecht
„kleurt", staat er nog niets op te eten. Dat
er veehouders zijn die desondanks hun
vee buiten brengen zegt wel alles voor hun
omstandigheden. Wc vernamen van veehou
ders gevallen, waarbij met een slal van
ongeveer 25 stuks vee wekelijks alleen al
aan stroo voor f 50werd bijgevoerd.
Waarbij terstond dient te worden onge
merkt. dat de melkproductie in dergelijke
gevallen ook schade lijdt, daar goed hooi
als hoofdschotel niet te vervangen is.
We kunnen dan ook zeker spreken van
een noodtoestand bij verschillende veehou
ders.
En dat zonder in pessimisme te verval
len 't voorjaar ,,'t gras' zooals dc boer
het noemt, nog lang op zich kan la'en
wachten, vertelt ons het verleden, waarhij
de koeien eerst omstreeks medio Mei „uit
gingen" terwijl er toch nog geen gras was;
en de zomer daarenboven geen hooi gaf.
Mijnheer de verslaggever u doet goed om
in eventueel weer voorkomende gevallen
zich eerst behoorlijk te laten voorlichten en
niet ondoordacht uw pen te laten schrijven.
Het zal u nis schrijver toch wel hekend
zijn dat het zeer weinig moeite kost een
mcdemensch een blaam op de hals te wer
pen. Zulke praktijken zijn niet zoo verhef
fend. en zeer zeker is het in dezen ongepast
om menschen die hun leven veil hebben
voor dat van anderen onheusch te betich
ten.
U mijnheer de redacteur dankend voor
de verleende plaatsruimte.
PETTEN. 15 April 1910.
C. VRIESMAN Cz.
De aanval van den heer Vriesman
op onzen correspondent is toch wel /.eer
onverdiend. Deze correspondent toch ver
tolkte de verontwaardiging in Camperduin
en gaf daarnaast, na persoonlijk onderzoek
in Petton, de verdediging van een van de
meest vooraanstaande leden van het be
stuur der Pettemer reddingsbrigade.
Diens verweer nam hij uitvoerig op en
drong daarna aan op een onderzoek „op-
tint de mannen (van Petten) Qccn blaam
treft zoo dit niet verdiend is".
De thans tusschcn aanhaliugteekens, cur
sief gedrukte zin, welke onze correspondent
aan het eind van zijn verslag neerschreef,
moest den heer Vriesman er van overtuigd
hebben dat het onzen correspondent er
juist om te doen was door een onderzoek
dc Pettemer brigade in haar aangetaste eer
te heretellen.
Daartoe kunnen geen verzekeringen die
nen van de redders noch aan de toeschou
wers. die in sommige opzichten lijnrecht
tegenover elkaar staan maar slechts de
uitspraak van een onpartijdige derde in
stantie.
Met dit standpunt te aanvaarden zijn de
belangen en de eer der becritlseerde red
ders zeker het allerbest gediend. Dit zal.
hiervan zijn wij overtuigd, ook de lieer
1 Vriesman bij nader inzien beamen. Red.)
op gezicht, armen en beenen verdwijnt
onmiddellijk door dulmin ontha-
ringscrême. Volkomen onschadelijk.
Prijs per tube 85 cent.
Hoogzijde Schagen
Special* trein voor onze Zuider
buren.
Het is te begrijpen, dat in verband met
den internationalen toestand geruchten ver
spreid zijn, welke er toe zouden kunnen
leiden, dat men hier en daar in de mee
ning zou kunnen verkeeren, dat het door
gaan van den wedstrijd NederlandBelgië
op Zondag 21 dezer twijfelachtig zou zijn.
Van de zijde van het bestuur van den
Koninklijken Nederlandschen Voetbalbond
deelt men ons mede, dat van een niet-
doorgaan van den wedstrijd geen sprake is.
Het laat zich aanzien dat de voetbal
wedstrijd NederlandBelgië in het Olym
pisch Stadion te Amsterdam. niettegen
staande den internationalen toestand, een
flink contingent Belgen naar Amsterdam
zal trekken.
De V.V.V. „Amsterdam" deelt mede, dat
de maatschappij der Belgische Spoorwegen
in samenwerking met de Nederlandsche
Spoorwegen, op Zondag a.s. een speciale
trein laat loopen, waardoor een eendaagsch
bezoek van Belgen aan de hoofdstad mo
gelijk wordt.
Wat U ook zoekt of vraagt, het is een feit,
dat U voor een leuk cadeautje alleen in
het beste slaagt.
schagen - wieringerwaard bree-
zand middenmeer - nieuwe nie-
dorp.
PURMEREND, 16 April
Gein. Kaas beurs. Verhandeld 23 partijen,
wegende GU.000 Kg., handel vlug, hoogste
prijs f 20.50. 2 stapels kleine Boerenkaas,
wegende 417 Kg., prijs f 20.handel goed.
1208 Kg. boter 1.55—1.50 per kilo. Runderen,
totaal 078 stuks: 280 Vette koeien 66—Si ct.
per kilo, matig; 148 gelde koeien f 110—100
per stuk, matig; 220 melkkoeien f 180-*-
200 per stuk, matig; 30 stieren 5004 ct.
per kilo, matig; 7 paarden f 125400 per
stuk, vlug; 40 vettekalveren 7S05 ct. p.
kilo, stug; 40 graskalveren f 4080 per
stuk. stug; 1204 nuchtere kalveren: voor dc
slacht f 5—12, voor de fokkerij f 1310 p.
stuk, matig; 185 vette varkens v. d. slacht
50—61 ct. per kilo, matig; 90 magere var
kens f 20—35 per stuk, matig; 270 biggen
f 14—22 per stuk. matig; 806 schapen f 16
—35 per stuk, 03 bokken f 3—12 per stuk.
73 lammeren, kipeieren f 3.203.60, eend-
eieren f 2.90, 500 Noordhollandsche blau
wen (Kuikens) f 1.20-1.30 per ktlo. 2900
oude kippen en lianen: wit cn rood 52*4—
00 ct., blauw 00—02V-2 ct.p er kilo, konijnen
f 0.30—2. 200 eenden 40—60 ct. per stuk.
duiven 40 ct. per paar, 50 kievitseieren 8
—10 ct. per 100 stuks.
Coöp. Centrale Eierveiling. Aanvoer:
125.000 eendieren f 3—3.05, 110.000 kipeieren
f 3.10-3.70.
ZWAAG, 15 April.
Veilingsverccniging „Bangert en Omstr."
Aardappelen 1.90—3.10, spinazie 1218,
postelein 20, uien 1—2, bieten 1.40—1.80, prei
812, witte kool 3.40. gele bew. kool 5.20-
6.50, witlof 7.70—12.40. breekpeen 1.50—2.50,
Oudkarspel, April 1940.
Mijnheer dc Redacteur,
Beleefd verzoek ik U opname van het vol
gende. Bij voorbaat mijn dank.
Naar aanleiding van het berichtje van
een Uwer correspondenten, geschreven on
der don naam van „Men" en het daarop ge
volgde onbenullige gescheld tusschcn laatst
genoemde en den lieer Bakker, zou ik gaür*
nc het volgende willen opmerken.
I11 het bewuste berichtje: „Men schrijft
ons" wordt ook de naam van ondergeteeken-
dc genoemd in verhand met de vergadering
van de afd. Oudkarspel van de C.P.N..
waar onderwerpen betreffende de tuinbouw
zijn besproken. Ik heb er niet aan gedacht
om op bet bericht van den correspondent in
te gaan, nog minder om mij er kwaad over
tc maken. Integendeel, we kunnen er als
communisten dankbaar voor zijn. dat er
aan onze politiek zooveel aandacht wordt
besteed.
„Men schrijft ons", is een provocatie ge
weest. waar do hr. Bakker vies is ingevlo
gen. Toch heeft hot nog één goeden kant
voor Bakker, n.1. deze: hij leert zoodoende
zijn vijanden kennen.
Ondergeteckende werd aangevallen op de
ledenvergadering van den N.T.B., door per
sonen die zich vrijzinnig durven te noemen
en ons wildon beletten op vergaderingen
van de CP N. onderwerpen tc behandelen,
dio wij noodle en nuttig achtten.
Eén van de heeren ging in zijn vrijzinnig
heid zoo ver. door met royement te dreigen.
De beo Bakker, als voorzitter van de afd.
Oudkarsnel van de S.D \.P.. voelde zieh
beloedigd door Uwen medewerker, die zieli
zelf de medaille van de vooruitstrevendheid
heeft opgesneld.
T.ant de heer Bakker opnieuw gewaar
schuwd zijn!
Vooraanstaande figuren uit de Tweede
Internationale hebben zich laten verkonnen
ten koste van de arbeidersklasse. Ze zijn
geworden de politieke prostitué'e. De heer
Bakker moet niet ingaan op provocaties!
C. BÓRST.
(Van redactiewee bekort.)
483e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
3de klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 16 April 1940
Hooge Prijzen
f 5000.— 20223
f 1500.21226
f 1000.— 15341
f 400.— 105C 6240 11041
f 200.— 14374 23601
f 100.— 20"1 3794 12639 14947 21391
PrUzen van 45.
1018
1026
1052
1083
1101
1144
1172
1189
1200
1238
1287
1336
1353
1401
1409
1420
1452
1467
1495
1508
1513
1611
1615
1634
1680
1706
1750
1755
1802
1860
1870
1887
1897
2001
2006
2031
2037
2051
2053
2058
2091
2137
2157
2194
2225
2272
2275
2389
2439
2441
2450
2463
2486
2532
2591
2713
2723
2741
2754
2817
2827
2838
2877
3004
3048
3076
3107
3137
3139
3192
3231
3280
3281
3294
3357
3384
3392
3484
3533
3559
3651
3668
3682
3741
3813
3815
3888
3967
3990
4000
4026
4069
4129
4174
4201
4303
4330
4370
4399
4405
4448
4471
4485
4506
4524
4542
4585
4645
4699
4723
4T28
4781
4782
4842
4853
4858
4914
4934
4951
4973
4995
5054
5062
5078
5111
5112
5123
5140
5167
5213
5225
5227
5235
5293
5322
5383
5399
5403
5415
5428
5451
5518
5523
5537
5578
5618
5634
5650
5653
5656
5751
5798
5828
5886
5890
5895
5898
5945
5977
5987
6005
6008
6009
6065
6075
6133
6161
6164
6178
6185
6190
6191
6202
6257
6299
6320
6371
6376
6422
6430
6557
6585
6641
6691
6609
6727
6731
6764
6834
6835
6872
6962
7069
7163
7208
7245
7246
7271
7325
7379
7410
7439
7520
7577
7619
7626
7676
7768
7777
7798
7817
7820
7860
7864
7908
7927
7949
7957
8116
8137
8151
8155
8189
8301
8329
8372
8385
8403
8422
8446
8451
8467
8540
8574
8602
8615
8642
8663
8690
8718
8782
8831
8847
8878
8891
8905
8912
8915
8932
8940
8956
9010
9080
9085
9205
9286
9345
9367
9392
9428
9446
9449
9474
9515
9620
9622
9649
9655
9671
9714
9750
9758
9773
9818
9885
9895
9899
9910
9913
10001
10068
10120
10132
10145
10147
10152
10189
10202
10224
10237
10294
10300
10371
10420
10454
10497
10550 10653
10727
10734
10739
10819
10841
10868
10872
10901
10952
11027
11037
11078
11187
11232
11338
11339
11347
11349
11356
11362
11427
11433
11456
11463
11560
11575
11595
11650
11748
11773
11793
11825
11385
11917
11927
11946
11952
12029
12031
12039
12047
12076
12136
12160
12199
12205
12224
12227
12229
12246
12250
12304
12310
12332
12339
12340
12354
12404
12438
12572
12576
12581
12596
12604
12656
12659
12784
12806
13032
13040
13066
13125
13146
13156
13168
13231
13256
13284
13331
13368
13375
13424
13434
13440
13606
13651
13653
13726
13733
13788
13796
13804
13805
13831
13851
13868
13893
13951
13969
14014
14115
14129
14145
14156
14186
14253
14265
14297
14306
14318
14408
14453
14510
14526
14654
14658
14680
14709
14716
14739
14804
14810
14832
14895
14959
14978
15006
15033
15052
15062
15069
15193
15204
15219
15241
15268
15310
15390
15426
15434
15544
15617
15622
15743
15816
15971
15976
16049
16146
16166
16185
16200
16233
16235
16297
16323
16335
16346
16352
16362
16385
16442
16464
16481
16485
16499
16509
16510
16515
16561
16577
16605
16609
16663
16677
16689
16695
16730
16736
16756
16800
16817
16829
16838
16858
16879
16881
16978
17058
17093
17106
17127
17129
17200
17204
17207
17222
17270
17276
17355
17377
17378
17542
17580
17598
17658
17714
17879
17912
17953
17957
17958
17983
18017
18045
18146
18177
18247
18259
18271
18299
18302
18" 10
18342
18434
18457
18504
18513
18523
18605
18612
18615
18681
18750
18775
18779
18788
18853
18991
19019
19026
19045
19053
19072
19108
19168
19249
19271
19302
19308
19381
19385
19430
19478
19498
19505
19578
19589
19597
19643
19664
19694
19702
19729
19865
19879
19905
19945
19967
20053
20093
20103
20110
20111
20352
20467
20507
20572
20657
20679
20728
20763
20769
20801
20807
20817
20846
20861
20886
20948
20958
20972
21006
21063
21072
21136
21144
21161
21188
21216
21264
21295
21377
21378
21379
21446
21462
21486
21524
21541
21545
21572
21647
21651
21690
21717
21742 21802
21844
21878
21880
21954
21955
21989
22002
22029
22052
22054
22158
22172
22184
22190
22206
22225
22233
22254
22321
22393
22416
22420
22427
22439
22447
22493
22509
22543
22561
22606
22673
22732
22746
22759
22771
22782
22811
22824
22831
22888
22891
22912 22921
22934
22944
22974
23019
23083
23098
23109
23126
23136
23172
23244
23282
23309
23347
23385
23390
23403
23426
23434
23436
23445
23526 23562 23643
23758
23762
23784
23789
23809
23875 23877 23878
23886
23909
23984
23986
23992
23993
24002
24021
24057
24071
24072
24102
24109
24124
24168
24178
24182
24220
24229
24236
24246
24249
24274
24304
24378
24465
244S6
24522
24523
24601
24648 24705
24706
24712
24729
24769
24770
24772 24805
24810
24827
24837
24850
24876
24878
waschpeen 7.10—9, andijvie 1516, sla 4.50
—5. radijs 3.804.10, rabarber, per bos
Goudreinetten 16—35, Pesent van EngoJ/1
20—30. Rcined 'Or 5.30—10.90, Brandev il
—18, Winterjan 6.6012.50.
ROTTERDAM. 16 April.
Aanvoer: 12S paarden, 1557 magere run
deren, 916 vette runderen, 50 vette kalveren,
04 graskalveren, 2165 nuchtere kalveren,
142 schapen en lammeren, 22 varkens, 105
liokken en geiten. Prijzen per Kg.: vette
koeien, le kw. 76—88 ct., 2e kw. 6274 cl,
3e kw. 4S58 ct.. vette ossen, le kw. 7684
ct., 2e kw. 62—74 ct.. 3e kw. 59—60 ct., stie
ren, le kw. 72—76 ct.. 2e kw. 94—70 ct., 3e
kw. 5062 ct., vette kalveren, le kw. 125—
135 ct., 2e kw. 100—115 ct., 3e kw. 85-95 ct,
schapen- Gó58—45 ct., lammeren 70GO—55
ct., graskalveren 6256 ct., nuchtere kalve
ren 43-^-38—33 ct., slachtpaardcn 7565—
55 ct Prijzen per stuk: schapen f 4030—
21, lammeren f 30—2215, nuchtere slacht-
kalveren f 10—8—6. slnchtpaarden f 325—
230—165, werkpaarden f 390—265—1G3, hit--
ten f 285—230—150, kalfkoeion f 290-200-
140, melkkoeien f 285200—140, varekoeien
f 215-160-135, vaarzen f 160—125—95, pin
ken f 105—8565. graskalvoren f 6550—W,
bokken en geiten f 15116. Overzicht: Vet
tc koeien cn ossen, aanvoer iets grooter,
bundel evendig. prijzen iets hoogcr, pr. koe
92 ct., pr. as SS ct. Stieren, aanvoer als vo
rige week, handel tamelijk, prijzen onver
anderd. Vette kalveren, aanvoer iets rui
mer. handel stroef, prijzen als gisteren, pr.
f 1.45. Schapen en lammeren, aanvoer klein
handel vlot. nrijzen iets hoogcr. Nuchtere
slacht- en fokkalvcren. aanvoer als vorige
week. handel willig, stijgende prijzen Paar
den. aanvoer matig, handel vlug, prijzen
slachtpaardcn hoog. overigens, als vorige
week. Kalf- en melkkoeien, aanvoer iets
kleiner, handel stil. prijzen stabiel. Vare
koeien. aanvoer als vorige week. handel
tamelijk, prijzen iets hooser. Vaarzen en
pinken, aanvoer onveranderd, handel slecht
prijzen met moeite te handhaven. Graskal-
voren, aanvoer matig, handel vlot. nrijzen
le kw. als vorige week. verder iets stij
ver. Bokken en geiten, aanvoer tamelijk,
handel vlug, prijzen als vorig© week.