Voor den Zaterdagavond OUDERS De Brabantsche Brief 't HOEKJE v-an. £ke Hoorende doof Smakelijk eten XoS fiaail! Loutering Amico, Ulvenhout, 6 Juni 1940. Als ge midden in 'nen volksoploop zyt ge drongen, dan honderd teugen één, dat ge nie ziet en nie wit wat er op ennigte meters van oe vandaan, gebeurt. En als daar dan iets bij zonders gebeurt, op twee, op vijf, op tien meters veur oe, naast oe of achter oe, dan kunde later wel beweren: „ik heb er mee m'n eigen snotkoker vlak by gestaan", maar daar mee is nie gezeed, dat ge bij 't meer-of-min- der-belangrijke veurval ietske meer gezien hebt, dan den breejen rug van hum, die veur oe stand. Dat ge ietske meer geroken hebt van 't meer-of-minder-groote gerucht, dan 't kaptafelke van 't opgedirkte wefke naast oe. Dat ge ietske meer gevoeld hebt van 't meer-of-minder schokkende feit, dan den trap ©p oew eksteroog van den nuuwsgierigen springer schunis-veur oe. Ik wil daar mee zeggen: wilde iets van het groote beweeg, dat oeu waereld is, zien, be grijpen, ondergaan, ga dan altij 'n bietje bezijen, 'n bietje-n-aan den kant van de wae reld staan! Ik heb dat alty geren gedaan, al zeg 'k 't eigens. Want, en da's gin trotsigheid, 'k heb alty geren geleerd van 't leven eigens. Boeken, kranten, betoogen, ze lieten me veul koud. Geleerdheid..., die was me goed veur... geleerden. Politiek..., die was ihe goed veur de politiekers. Ik stond liever aan den kant (nog alty ben ik nleverans anders lid van dan van m'n... echtvereeniging!), 'k stond aan den kant en overzag 't totale gefriemel van den volksoploop, die m'n waereld was. En is. Dat bespaorde me veul moeite: 'k hoefde de leste jaren nie iedere week m'nen „rok om te keeren", b.v. om naar de leste „mode" in den troep mee te kunnen loopen. 'k Hoefde m'n eigen nie uit te lachen, omda'k telkens zoo'nen windkleurigen rok droeg, die me kleedde als 'n narrenpak. 'k Bad m'nen ouwerwetschen Vaderons, ïyk ik 'm van m'n Moeder had geleerd en waar mee zy dan toch ook in den Hemel was geko men. En ik hanteerde de spaai en de ploeg, ïyk m'n Vader me had geleerd, dat was: van den vroegen mergen tot den zonsondergank. Van den akker uit bezag ik mynen even- mensch, de verre stad, m'n durpke gunderwyd en de schoone schepping. En zoo stond ik. mee 'n bietje ruimte veur me, langs de dwaze waereld, die verrukt was van d'r eigen. Die verrukt was van negerlawijt, dat muziek ver beeldde; van vieze verf lappen, die schilder kunst veurstelden; van steenen schandalen, die bouwkunst beteekenden. Verrukt van onzede- ïyke zwynery, die voor literatuur moest door gaan. Zoo stond ik, midden in den reinen cultuur van mynen akker, op 'n afstandje te zien naar m'n weareld, die verrukt was van haren on volprezen „Cultuur", die veur my, boer, hóógstens was den mest, waarop misschient óóit nog 'ns 'nen gezonden cultuur kost ge- dyen! Ik hoop nie, amico, dat ge me nou veur hooveerdig verslet. Dat ge denken zou, da'k me nou trotsig losmaak van 'n tijdperk, waar- veur onze beschaving heur eigen toch eigen- ïyk mot schamen. M'n zeshonderdvyfenzeuventig veurgaande brieven liggen er, om te bewyzen, da'k van daag nie anders spreek, dan vroeger! Maare..., maar 't was wel eens veul moei lijk. Neeë, Tt heb in glnnen enkelen stoet van geestelyke modegekken meegeloopen'k ben op m'nen eigen grond, m'nen eigen akker ge bleven en 'k heb daar maar m'nen eenvoudi- gen arbeid gedaan, dien 'k docht, neeë, dien 'k wist, als O.L.H. van me verwachtte. Want, geloof me, lederen mensch Js geroepen! Ge roepen tot z'n taak, die alty van God is en nie van Plet Jansen. Roeping is nie iets veur 'n handsvolleke „uitverkorenen". D'n perfester is nie harder nodig in de weareld dan den boer! En 't is 'n groote vraag (als 't 'n vraag is!) wat moeilij ker was: 'n heel departement beheeren als baas, of-'n moeizaam, zurgeiyk kruienierswin- keltje dry ven. M.a.w.: de belastingwetten ma ken óf de belastingen opbrengen! Zekers: 't vak van den reeder was veul moeiiyk de leste jaren, maar... dat van den visschersman Officieren, soldaten! We hebben 't nou pas mee ons eigen oogen gezien, is er nog ver schil, als 't meenens wordt in dat ambacht? Vraag 't dien mannen eigens! De weerde van den mensch wordt nie be paald naar z'n soort van taak, maar naar de vervulling daarvan. Want elke taak is eiken mensch opgelegd en of de eene volbracht mot worden mee gla- ceeën handschoentjes, of d'andere mee 'n paar baggerleerzen, da's alleen maar den buiten kant aan diën taakvolbrenger, aan dieën mensch, wegen zal, veur God en Maatschappij, hoe dieën mensch z'n taak hee volendlgd. 'k Heb veul gewerkt, mag 'k zeggen, m'n leven lank. Kan dus spreken uit ervaring: wat was alty den schoonsten avond? Den dieën, die volgde op 'nen dag van harde arbeid. Zoo' nen avond was van goud, heb ik oe wel 'ns geschreven g'had. maar... van 'n goudsoort, die nie dcvaluecren kan! 't Was den vree in 't hart. 't Loon van God! En ook dat loon. dat dagloon, 't is veur alle God's daglooners 't zelfde! Veur per- festers en boeren, veur ministers en kruide- nierkes. Veur ieder, die z'n pootcn uit de mouwen had gestoken om de opgelegde dag taak gewetensvol, nauwkeurig en yverig te volbrengen. Die 't anders dee, was 'nen dag dief in God's wyngaard. En... 't wierd veul anders gedaan...! „Die 't hardste werken, wonen in de klein ste huizekes", is 'n poenige spreuk, die alty te veul waar was. De samenleving is ginnen slobberbak, waar uit elk verken zoveul meugelyk tracht te schrokken. Maar ik mot er daiyk bij zeggen: in m'n verkenskotten heerschte altij meer saam- hoorigheid, dan in m'n weareld, waar ik deur trok mee den groentenwageL De weareld was nie schoon meer. D'n ar beid stond in 't verdomboekske. Zóó zelfs, heb ik toen wel 'ns gezeed dat hy die nie werkte de meeste bestaanszekerheid ge noot. Wie 't werken nie laten kost, daar zyn nou eenmaal van die... gekken, die draaide veur alle, alle kosten op, zóó bar, dat zelfs 'nen minister elk jaar zee: „de be- lastings kunnen nie meer verhoogd worden", maar die dan meteen elk jaar de belastingen toch verhoogde. Wie buiten werk gerokte, kwam, neeë, mocht nie meer aan den slag. Zeg nie „neeë", amico, vraag 't den kwiebussen, wien 't over kwam. De weareld was nie schoon meer. Wie zóó hard had geploeterd en uit de mond ge spaard had, dat ie 'n eigen „pensioentje" had vergèèrd, verloor alles op den ouwen dag en stond in de rij mee 'n soepketeltje in de bevende handen. Na 'n leven van fiere on afhankelijkheid, na 'n leven van steunpileer- der-samenleving. Duuzenden, millioenen kwamen tekort aan eten. En de kranten schreven over „Crisis van te rijke oogsten". Dat, wat we noemden 't „Economisch Be stel" was veur 't overgroote deel der be volking, de Hel. De waereld was nie schoon meer. En meer dan eens heb ik oe geschreven g'ad: daar uit moet oorlog komen. Moreele Herbewapening, Nuuwe Gemeen schap, De Bond zonder Naam, 't waren mid deltjes, ons ingegeven mee de braafste be doelingen, maar kanker geneest nie mee 'n asperientje. En de zieke samenleving, ze was verkankerd. D'n oorlog is gekomen. Ook over ons is ie gegaan. En één ding veural rest ons: de arbeid! Den eeriyken, zwaren, plichtsgetrouwen ar beid: den herbouw van ons land. Daarmee de herbouw van ons ziéïement! We waren 't bekans vergeten, maar de waarheid is blijven bestaan: ARBEID ADELT! De weareld was nie schoon meer. Laten we ze schoon gaan herbouwen! Laten we er ginnen slobbertrog weer van maken, waaruit elk verkens zooveul meugelyk trachten te schrokken! Maar 'n Samenieving, die dieën prachtigen naam mee eere draagt. Werkende! Werkende veur die samenleving, mee respect veur lederen medewerker, of ie ploetert in 't laboratorium dan wel in den akker, aan de teekentafel, dan wel aan de schaafbank. Of zijn dagtaak er aan den buitenkant meer verheven of meer nederig uitziet: laten we 't noodige respect hebben veur God zynen daglooncr, die sappelt veur God's schepsels op deuze moeilyke èèrde. Dan rolle den machtigen oorlogswals wijer. Wy kunnen daaraan nie doen. De groote teugenpartijen staan dan einde lijk vlak tegenovermalkaar, 'n Sidderende weareld, 'n bevend menschdom is getuige van 'n duel, waarbij 't den asem stokt. Hier zijn gin woorden meer. De pen, die deus ge beuren beschrijven kan, zal nooit geslepen worden. Nee gin pen inkt zal ooit benaderd kunnen worden deur geweld van koud en gloeiend staal, waarmee de èèrde wordt open gescheurd, de zeeën gekliefd, de lochten deur- davert. De machtige teugenpartijen staan dan teu- genover malkaar en verstyfd zien we toe op De knecht vraagt zoo dikwyls zyn heer: Ach, geef me toch eens promotie, Het loon dat voldoet my niet meer, En geld is de ziel der negotie. Mijnheer kan er nog niet aan denken Zyn knecht nu al opslag te schenken. Eén hand op zyn oor en één op zyn zak, Zoo heeft hy van doofheid het meeste gemak. Is 't lezen of leeren gedaan, Dan dient men de boel op te bergen, Zoo 9prak ik mijn zoontje soms aan, Dat was toch van my niet te vergen. Hij deed het, maar eventjes later Beging hy dezelfde flater. Het ging hem bepaald als zoo menige spruit: Het eene oor in, en het andere uit. De leeraar, reeds oud en reeds grys, Staat voor zijn gemeente te preeken: O menschcn, ik bid u, wees wijs, Er breek toch met al uw gebreken. Hoe mooi kan die leeraar toch praten, Zoo zeggen zyn leeken gelaten, Maar in de practijk komt het al te veel voor: De heele gemeente is doof aan dat oor. Mynheer is fortuinlyk vandaag, Nu kan het een liefdegift ïyden, Wat doet hy toch dikwyls en graag Zyn best om het leed te bestryden. Ach kom, zou het mogelijk wezen? Hij wordt anders lang niet geprezen, Hy houdt zich, komt busje of ïystje aan zyn huis, Maar steeds van den domme; mynheer is niet thuis. Al zou men de heerschers op aard' Ook vragen: Wilt d' oorlog toch staken? Die moeite biyv' heusch u bespaard. Voor vrede ben ik niet te genaken. Benard biyven daardoor de tyden En 't recht moet het loodje weer ïyden. De heeren, zy zitten te vol met venyn En blyken zoo doof als een kwartel te zyn. Die doofheid dat is me een kruis, Dat wil ik volstrekt niet verbloemen, Maar vaak is het louter abuis En hoorende doofheid te noemen. Zoo'n kwaal geeft geen reden tot vreezen, 't Kan kwaad slechts voor anderen wezen, Maar wie is behept met zoo'n doofheid in schyn, Behoeft er in geen geval trots op te zyn. K. de worsteling, tusschen machten en krachten, die ïyk 'n leste oordeel de weareld doen branden. „Dat de sterkste moge winnen" ia 'n geykt sportzinneke van de leste jaren, da'k dikkels gedrukt zag staan in de kranten. Op veurhand van deuzen stryd zou ik wil len bidden: „dat de rechtvèèrdigste winnen moge. tot heil van 'n gelouterd menschdom". d'Ennigste bede, die we nog kunnen doen, nou 't zoo wyd gekomen is. Vol. Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als alty gin horke minder van oewen t. v. Dré. Een bekend gezegde zegt: „We leven niet cm te eten, maar we eten om te leven." Dat is natuurlijk zo, maar dat neemt niet weg dat de meesten van ons de maaltyden een heel belangrijke bezigheid van de dag vinden. Dat is maar goed ook, hoe beter we ons het eten laten smaken, hoe gezonder we zyn. Want als iemand nooit honger en ech te zin in iets lekkers heeft, voelt hy zich in 't algemeen niet al te best. En waar zou den onze keukenprinsessen en koks heen moeten als het eten ons koud liet? Als het 1 niets kon schelen, wat u naar binnen werkte? Natuurlijk zyn er altijd mensen, die overdrijven, die niets anders doen dan snoepen en die behalve allerlei liflafjes en zoetigheid niets naar binnen krijgen; die een eenvoudig, stevig maal verfoeien. Zul ke typen kun je ook onder honden vinden. Let maar eens op als u thuis een hondje hebt. Als je het beest met niets anders dan koekjes voert, is zijn hondenbrood hem na enige ty'd te min. Hij snuffelt er zo'n beet je aan, maar aan de „uitdrukking" van zyn snoet en zijn hele manier van doen, kun je zien, dat meneer hond dat „gewone hondenvoedsel" ver beneden zich acht. Het voedsel en de tafelmanieren zijn in elk land anders. Wat je hier lekker en net jes vindt, wordt in een ander land vaak vreselijk en onbeleefd gevonden. En omge keerd. Hebt u wel eens een Amerikaan zien eten? „Die vent heeft geen manieren!" zou je op 't eerste gezicht zeggen. En toch kun je je daar lelijk in vergissen. In Amerika gebruiken ze hun mes alleen om het vlees te snijden, dan leggen ze het mes aan de kant en nemen hun vork in de rechter hand, waarmee ze alles op scheppen en naar hun mond brengen. Daarbij steunen ze nog vaak met hun elleboog op de tafel en hangen zo'n beetje over hun bord heen, wat hier nu niet bepaald een „nette" in druk maakt. En toch kunnen die mensen »ven goed opgevoed zijn als ieder ander. Het maar een kwestie van gewoonte, van het land waarin je woont. Hier gebruiken we bij de broodmaaltijden meestal mes en vork, terwijl ze in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk alleen een mes gebruiken, en verder hun handen gebruiken. Ze werken trouwens meer met hun handen dan wij. In Engeland kryg je dikwyls voor de pudding, gebak of compote, een lepel en een vork, terwijl we het hier meestal alleen met een lepel doen. „Wat gek" zeg je al gauw, als je zulke gewoonten tegenkomt. Dat „gek" is helemaal niet op zijn plaats; vergeet niet dat de vreemdelingen onze gewoonten even „gek" vinden. Er is ook een groot verschil tussen vroe ger en nu. In de zeventiende eeuw waren messen en lepels algemeen, maar de vork verscheen pas in de achttiende eeuw. Maar dat nam niet weg, dat de mensen voor 't gemak nog veel van hun vingers gebruik maakten. Op oude schilderijen kun je goed zien, hoe 't vroeger toeging. Op één zo'n schilderij zie je een van de heren op een di ner, met zijn varkenspootje in de linker hand, terwijl hij er met zyn mes kleine stukjes afsnijdt, om zo op te peuzelen. Zelfs Lodewijk de Veertiende, at nog vaak uit zijn vuistje. Vis en gevogelte werd trou wens altijd met de vingers gegeten. Ze grepen zelfs met hun vingers in de schalen. ,Wat een geknoei", zegt men natuurlyk. Nu, wy zouden niet graag meer tot de oude gewoonten teruggaan, maar als je het nooit anders geleerd en gezien had, zou je er niets geen last van hebben. En kleine kin dertjes zouden „hoera" roepen, als ze dat konden, want wat is makkelijker voor zo'n peuter om overal met zyn handjes aan te zitten? In de tijd van Erasmus waren er nog geen servetten, dus bleef hen niets anders over dan hun vette handen aan het tafel laken schoon te maken. Stel je voor, dat lat nog gebeurde. In oude tijden was het ook heel gewoon als je je hoed onder het eten ophield. Maar zc hielden toen net als nu van smullen. Stel je voor, in de zeventiende eeuw gaf een Engels staatsman een „bowl-punchfuifje" aan de mannen van de Engelse vloot. Hij had een marmeren kom laten maken in een prachtige tuin. En daar werden inge gooid: 600 flessen brandewijn, 1000 flessen Malagawijn, 600 flessen rum, het sap van 2000 citroenen, 600 pond suiker en 200 ge raspte muskaatnoten, plus een grote hoe veelheid heet water. Geen klein beetje, hé? Een matroos roeide in een klein scheepje van mahoniehout om de kom en schonk kroor meer dan 6000 mensen in. Weet je wat ze in de Zuidelijke landen eten? Allerlei merkwaardige hapjes, voor onze smaak tenminste. Ze vinden ze zelf erg lekker. In Arabiè houden ze van sprink hanen, vermengd met kaneel, kaas en da dels. Dat is weer eens iets anders dan ge woon. In Brazilië worden rode mieren gege ten, soms gedroogd en soms fijngemalen. Als je mij vraagt lijken me die sprinkha nen dan nog lekkerder. In China vinden ze de vinnen en de staart van de haai een hapje om van te watertanden. Zoals wy schildpadsoep eten, eet de Chinees.kro- kodillensoep, die van het vlees van jonge krokodillen wordt gemaakt. In Egypte ver orberen ze nijlpaarden en de wilde stam men eten insecten en slangen. Laten wy ons maar by onze Hollandse boterham houden! VOOR DE Tengevolge van de gebeurtenissen in ons land, is een schryven van een der trouwe lezeressen van deze rubriek blijven liggen. Ik meen. dat het voor alle lezers (essen) van belang kan zyn, alsnog dit schryven te pu- bliceeren en ik spreek de hoop uit, dat de inzendster in goeden welstand mag verkeeren en haar schryven via dit blad nog onder oogen krygt. Inzendster schreef my naar aanleiding van enkele opmerkingen door my gemaakt over opleidingsscholen, enz. Hier volgt dan haar schrijven, dat ik woordeiyk overneem: Den Helder, 6 Mei 1940. Geachte heer Ovéka. Met veel genoegen lees ik steeds uw opvoed kundige artikeltjes. Vindt U my geen waanwys menschje, als ik het dezen keer niet met U eens was? U denkt, dat ouders hun kinderen naar een H.B.S. of M.U.L.O. zenden enkel omdat er kennissen zyn, die hun kinderen ook laten studecren. Neen, mynheer Ovéka, dit is de reden niet. Ik geloof, neen ik ben er stellig van over tuigd, dat, ja dit wel eens voorkomt, doch in 99 van de 100 gevallen, dit de reden niet is, wanneer ouders hun kinderen tegen wil en dank want over deze gevallen handelt het slechts laten studeeren. Neen, de oorzaak is deze: Zoowel overheids als particuliere werkgevers vragen diploma's en nog eens diploma's. Zon der deze wordt onze jongen nog geen bakker en voor ons meisje staat heden ten dage nog juist de betrekking van asschcpoester open.. Hebben ze niet in honderd en één dingen hun neus gestoken, danGewogen en te licht bevonden". Daarom, als wy ouders, een kind hebben (zooals helaas met onze jongste het geval is) dat niet studeeren wil of kan. zien wy als in een nachtmerrie het gaan langs de straat, al leurende met veters en knoopjes. Mynheer Ovéka. er is nog een onderwerp be treffende het onderwys, waarover ik gaarne iets wilde schryven om ook hierover uw oordeel te vernemen. Ik vrees echter te veel van Uw tyd in beslag' te nemen. Daarom, myn vriendelijken dank voor het genoegelyke praatje, dat ik elke week per courant met U houd. Hoogachtend, J. W. D. Opmerkingen. Ik ben zeer verheugd, dat inzendster over haar vrees is heen gestapt en mij wilde schrijven. Trouwens, haar vrees had weinig grond. Ik verwacht absoluut niet. dat men hct%iltyd met my eens is en ik stel er zelfs veel prys op, dat men my onomwon den zyn eigen meening over een bepaald probleem kenbaar maakt. In dezen brief heeft inzendster dit dan ook op een voor beeldige wyze getracht te doen, doch zij heeft my helaas niet kunnen overtuigen. En dit komt wel voornamelijk daardoor, dat zy myn opmerkingen indertijd niet volkomen begre pen heeft. Ik weet wel zeker, dat ik nimmer beweerd heb, dat alle menschen hun kin deren laten studeeren uit overweging, dat A of B het ook doet. Ik wees slechts op ge vallen, waarin dit wel geschiedt en die gevallen zyn mij bekend! terwijl ik er bovendien steeds den nadruk op leg, dat by de beslissing of men zyn kind verder zal laten leeren niet in de eerste plaats gere kend moet worden met eigen verlangens (als bevrediging van een zekere eerzucht) noch met wat A of B doet, evenmin met de vraag, of het latere leven diploma's vergt. Hoofd zaak is en blijft het geluk van het kind. Wan neer het kind voor een bepaald onderwys niet geschikt is, moet het deze richting niet in gedwongen worden. De ervaring heeft al zoo dikwyls bewezen en helaas byna altyd ten koste van de gezondheid van het betrokken kind dat een onjuiste beslissing toch tot mislukking leidde. Ik vermag ze niet te tel len, de kinderen, die ik op de Huishoudschool terug kreeg na een martelperiode van een of twee jaren op de Mulo-school of H.B.S. Wat een leed zou ouders en kinderen be spaard gebleven zyn, wanneer men dezen weg. opleiding voor Huishoudeiyk beroep, dadelyk had gekozen! In een volgend artikel kom ik op dit schry ven nog nader terug. OVEEKA. Wy allen hebben moeilijke en onvergetelijk* dagen beleefd. Elk eeriyk mensch zal bekennen dat in die dagen weieens bang is geweest, elk eeriyk en normaal mensch dat noch bizon* der moedig noch buitengewoon laf is. Wie de harteklop van het leven verstaat, niet alleen van het aardsche, lichamelijke le* ven maar van het Kosmische Levensbegrip, die heeft geleerd in die dagen, die is gelou- terd en veranderd door deze dagen. Omdat dergelijk ervaringen als ie dagen brachten, ons onherroepelijk losser maken van het eigen „ik". In al die jaren dat in ons kleine kringetje alles normaal, vredig en zonder schokken ver* liep zijn vvydat „eigen ik", zoo buitenmate be- langryk gaan vinden. En dat heeft ons blind gemaakt of minstens aanmerkeiyk bijziende tegenover de zooveel grootere en grootschere persspectieve die buiten dat enge gezichts veld liggen, dat begrensd wordt door „ik" en „my". „Ik heb het toch moeiiyk". „Ik heb het naar mijn zin". „My wordt zooveel onrecht gedaan". „My loopt alles tegen". Onze dag, onze gedachte en ons levenspers pectief begonnen en eindigden met „ik" en „my". Welke beteekenis heeft het „ik" en „mij" van u lezer,van my, van elk mensch af zonderlijk in deze felle en verbysterde wereld* brand Géén, absoluut géén volslagen nul. Let wel van elk indivudieel, afzonderlyk „ik" en „mij". Want dat kan men vergeiyken met een vonk. Een vonk aan zichzelf overgelaten, dooft uit roemloos en nutteloos. Maar meerdere vonken tezamen kunnen een laaiend vuur veroorzaken. Er is rouw en gemis in de harten van velen onzer. Er is rouw en gemis over geheel Euro pa. Rouw en gemis zijn menschelyk en heel begrijpelyk. Ons past eerbied tegenover hen die vielen. Eerbied voor hun moed en eerbied voor het offer vna hun leven. Wy.die nog leven, wij zijn wellicht min der waard dan hen die vielen, maar klaarbiy* kelijk hebben wy nog een taak te vervullen. Die taak kunnen wij dan alleen vinden en leeren volbrengen, als deez dagen ons iets méér geleerd hebben dan enkel hoe laf of hoe dapper wy zijn. Indien wij geleerd hebben, dat de mensch alléén en geconcentreerd op het persoonlijk©' „ik" en „mij" niets beteekent, niets kan en niets vermag, noch voor het kosmische Belang, noch voor zichzelf. Hy .«terft een roemloozen en nutteloozen dood na een roem loos en nutteloos leven, gelyk de eene vonk alleen. Tndien wen iets geleerd hebben uit de bange en onvergetelijke dagen die achter ons liggen, dan moet het wel dit zyn: om te denken, te zeggen en te voelen: „wij" inplaats van „ik" en „ons" inplaats van „my". Want de begenadiging van nog te leven kunnen wij alleen verantwoorden tegenover hen die vielen, als wij ons op zichzelf onbe- langryke „ikje" in dienst stellen van een .ideaal dat geheele Kosmos ten goede komt. Dat is niet gecompliceerd noch moeilijk; dat is een loutering die zich voltrekt van binnen uit, en die voltrokken is i/>odra wy voelen in de lyn van „er moeten menschen ge holpen worden", „onverschillig wat voor menschen". En „ik kan iets doen, iets zyn, iets geven" inplaats van „ik kan iets hebben of krygen". Draagt het uwe by, zooals de vonk die op zichzelf niets beteekent met andere vonken samen een heilzaam vuur kan ontsteken. Wanneer ieder mensch voelt en handelt naar: „wy" en „ons" dan zijn zyn die vielen niet voor niets gevallen, en dan zyn wij waar dig om menschelyke tranen te storten en bloemen te brengen op de laatste rustplaats van onze Holden, Ophouw! Zy vielen om de mogeiykheid tot opbouw te scheppen. Dr. JOS. DE COCK. LACHEN IS GEZOND. Kees heeft altijd de onhebbelijke ge woonte z'n handen in z'n zakken te houden. Jan: „Zeg Kees, jij gaat zeker op reis, hè?" Kees: „Waarom?" Jan: „Omdat je je handen zo goed ver pakt hebt!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 10