05 Nieuw Raadsel Om na te tekenen en te kleuren KINDEREN IN VERSCHILLENDE LANDEN ïltile fangum en melijeA.! Ik zit te schrijven, terwijl de zon op m'n bureau allerlei wonderlijke figuurtjes tekent. De zon, de heerlijke zon, die, we gelukkig niet behoeven te missen, die ons niet in de steek gelaten heeft. En die zon doet je onwillekeurig vacantie- verlangens krijgen. Die doet je denken aan strand en duin, aan lange fietstoch ten, aan uitstapjes van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat, die doet je denken aan reisjes naar de stadkortom die zon doet je denken aan louter pret tige dingen. Wat ziet het polderlandschap er nu schitterend uit, hè lederen avond maak ik, na het werk aan de krant, een fiets tocht. Daar knap je heerlijk van op en houdt je fit. Nog maar een paar weken, beste vrien den en vriendinnen en dan sluiten we de briefschrijverjj voor twee maanden. yV&nt jullie weet, we schrijven elkaar ln de maanden Juli en Augustus niet. Dan staan de hoofden van m'n vrien den niet naar puzzelenofschoon ze even goed in die tijd wel zo'n kostelijke taart zouden lusten, vermoed ik. Er waren er maar een paar die het raad sel opgelost hadden en... fout boven dien. Ik heb daarom de prijs deze week verloot onder diegenen, die de foute op- oplossingen ingezonden hadden. De gelukkige is: ARIE SPEUR, p.a. „Centraal Ziekenhuis" Alkmaar, die we natuurlijk feliciteren. En nu de briefjes, die ik ontvangen heb. Het zijn er wel niet veel, maar dat zal wel toe te schrijven zijn aan de omstan digheid, dat het raadsel deze keer wel wat moeilijk was. Annie Koomen, Winkel. Fijn, dat va der weer thuis gekomen is Annie. Allemaal dus nu weer gelukkig bij elkaar. Dat is een felicitatie waard. En ik lees dat jullie al weer fijn aan het fietsen zijn ook. Kim je hard fietsen Annie? Ik denk van wel. Die kleine zus van je boft maar, dat moeder voor haar trapt. Tot volgende week. Jeltje Peetoom, Noordse ha rwoude. Daar ontvang ik weer zo'n echt gezellige brief van Jeltje Peetoom, aooals ze me er in de loop der jaren al zovel geschreven heeft. Ik lees jouw brieven altijd met heel veel genoegen Jeltje. Ten eerste zijn ze pri ma van stijl en ten tweede zijn ze keurig geschreven. Wat mijn vrouw betreft Jeltje, ja die maakt het steeds beter. Ik vermoed dat ze over een paar maanden wel thuis zal ko men en ik hoef je zeker niet te vertellen, dat we daar geweldig biy om zijn. Want op de duur ga je elkander toch wel heel erg mis sen. Zo, is het weer stil geworden bg jullie op het dorp. Nu» beter stil, dan die drukte van de oorlogsdagen. Want dat was een druk te waar je niet gesteld op behoeft te zijn, Arie Speur, „Centraal Ziekenhuis',' Alk maar. Ik ontvang een mooie prentbrief kaart van de moeder van Arie Speur, die me sohrgft dat Arie zelf niet kan schrij ven. daar al 4 weken in het Ziekenhuis te Alkmaar ligt. Gaat het al weer wat beter Arie? Ik hoop het beste kerel, want dat ziek zjjn in de zomer is niets gedaan. Zo dra je weer wat op papier kunt krabbelen ontvang ik wel een briefje van je hè? Het behoeft niet mooi geschreven te zgn en de brief mag ook klein zijn. Natuurlijk krg'g je dan antwoord. Beterschap Arie ende groeten aan moeder. Dag. Iza de Regt, Kolhorn. Wat ben jij met een schitterend rapport over gegaan naar de vierde klas Iza. Allemaal achten en negens. Nu, mgn rapport heeft er vroe ger wel eens minder fraai uitgezien, dat verzeker ik je. Je bent dus een echte bolle boos! In Zeeland is het heet toegegaan, zoals je weet. maar veel mensen van de bur gerbevolking zijn er niet om het leven ge komen. De familie van jullie zal dus waar schijnlijk wel ongedeerd gebleven zijn. Als alles goed is moet je me dat maar eens spoedig schrijven. Dag Iza. Henny Wie ring Ook al overgegaan en wel naar de vijfde klas. Had je een mooi rapport Henny? Maar dat zal wel. Ja, ik b«n het met je eens dat het raadsel erg moeilijk was deze week.Maar daarom krij gen jullie ook deze maal een extra makke lijk. Ik zal dan ook waarschijnlijk volgende week wel heel wat meer oplossingen krij gen dan de vorige maal. Tot wederschrij- ven Henny. Jongens en meisjes, ik ben er door. Vol gende week verwacht ik een hoge stapel brieven op m'n bureau. Ik reken op jullie hoor Oplossing raadsel vorigt week Varkensslager, loodgieter, telefoniste, on derwijzeres. 2. XGods-gezant; voorspeller. .Xmeubel-stuk. ..X.... iets met een lepel eten. ...X... glad maken (b.v. v. hout). Xde smaak v. iets probeeren (toetsen). X hevig waaien. X verpleger; fam. lid. Op de plaats der kruisjes komt. bij goede oplossing, de naam eener bloem te staan. Ze hadden tekenen. „Bah", zei Ans. „Fijn", zei Jaap. Ans en Jaap waren twee lingen en zaten dus in dezelfde klas. Dat was ongeveer het enige wat ze gelijk had den. Verder waren ze precies het tegen overgestelde van elkaar. Dat bleek al, als je ze zag. Ans was stevig gebouwd, had dikke ronde wangen en blonde krullen. Jaap, daarentegen was tenger, bleek en donkerblond, bruin kon je wel zeggen. En hun smaken waren ook heel verschillend. V/at Ans vervelend vond, vond Jaap meestal interessant, en wat Jaap heerlijk vond, vond Ans „om je dood te vervelen". Zo ook met tekenen. Jaap was dol op teke nen. Hij wilde ook niets liever dan schil der worden. Als zijn huiswerk af was. nam hij altijd zijn schetsblok en tekende het een of ander. Op zijn rapport had hij een ne gen. Mijnheer van Doren, de tekenleraar had dan ook veel plezier in zijn ijverigen leerling. Jaap was zelfs al een paar keer bij hem thuis geweest. Daar had hij toch zulke mooie tekeningen gezien, die mijn heer van Doren gemaakt had! O, als hij eens zover was! En ook was hij met zijn tekenleraar naar verschillende schilderijen musea geweest. Genoten had hij! Maar Ans, ree, die hield helemaal niet van tekenen. Om eerlijk te zijn, ze vond bet vreselijk. „Saai", was haar antwoord, als je vroeg: „Hoe vind je de tekenles?" En dan hield ze bij hoog en laag vol, dat ze er niets van kon. „Je probeert het gewoon niet!", zei Jaap dan verontwaardigd. „Ie dereen kan er wel iets van terecht brengen, als hij wiL" Nu, dat was krachtig gezegd van Jaap, maar het hielp niet veel. Dus ook vandaag liep Ans mopperend naar het tekenlokaal. Ze zou liever buiten spelen, een beetje gymnastiek doen of zo. Veel liever, dan zo'n akelige pan of fles te tekenen. Als mijn heer van Dóren nu eens wat leuks gaf! Maar dat zou vandaag wel even vervelend zijn als anders. Meteen stapten broer en zus de klas binnen. „O, wat leuk!" riep Ans, terwijl ze naar het bord keek. Nee, maar, wat had mijnheer van Doren dat leuk gedaan. Een paddestoel met een paar leuke beesten eromheen. Nu, Ans moest bekennen, dat ze zoiets wel zou willen teke nen. „Nu gaan we eens vlug beginnen", zei mijnheer van Doren, toen ze allen op hun plaats zaten. „Wat ik hier op het bord ge tekend heb, moet jullie natekenen en kleu ren. Met kleurpotlood of verf, dat mag je kiezen. Kijk de tekeningen, vooral de die ren eens goed aan. Begin met de padde stoel, die is het makkelijkst. Het lgkt veel moeilijker dan het is. Iedereen kan er wat aardigs van maken. Begin maar gauw!" Ans' goede stemming was alweer wat ge zakt. Het leek haar eerlijk gezegd, nogal moeilijk. Maar enfin, ze zou het toch eens proberen. En ja, het viel warempel mee. Het duurde niet lang, of er stond al een mooie paddestoel op haar papier. Nu de muis. Ook die was gauw klaar. Met het konijn had ze meer moeite. Het lijfje werd steeds te dik of te dun. Maar het lukte toch. Toen kwam de hond aan de beurt. Ja, die was het moeilijkst. Zijn snoet werd zo gek. Ze keek eens bij Jaap op zijn papier. O, die was allang klaar en was al aan het verven. Nee maar, wat leuk, die rode pad destoel. Ze wilde toch doorzetten, en die hond goed krygen. Haar moeite werd be loond. Eindelijk had ze een vrolijk hondje getekend, dat tevreden om zich heen keek. Zou ze nu gaan verven of kleuren? Kleu ren" maar, ze was niet zo'n held met ver ven. (Je moet bedenken, dat Ans niet tot de beste leerlingen hoorde). Ze fantaseerde de kleuren maar zo'n beetje. Maar het re sultaat was, dat het een kleurig geheel werd. En het slot was, dat ze een acht kreeg, van mijnheer van Doren. Ans glun derde van trots. Dat was nog nooit ge beurd. Zij, een acht voor een tekening. Sindsdien heeft ze nooit meer zo over de tekenles gemopperd, al is ze nooit dol op stillevens, „potten en pannen", zoals zij smalend zei, geworden. Jullie tekent de paddestoel met de beest jes toch zeker ook? Een leuk werkje voor een regenachtige middag. -"••üin.uuTisMMi -J*»» "frpiP" De zomer is weer in aantocht en zomer betekent voor de meeste kinderen: vacan- tie! En vacantie wil in vele gevallen zeg gen: op reis! Een vacantie hoeft niet min der heerlijk te zijn dan een vacantie er gens anders, maar dat neemt niet weg dat de woorden: „Op reis"; een extra-bekoring hebben. En het heerlijkste van al is wel: reis naar het buitenland! Het vreemde trekt altijd aan. Al is je eigen land net zo mooi als andere landen, al kun je er even veel plezier hebben, als je mocht kiezen tussen een reis in je eigen land en een reis naar het buitenland, wed ik, dat eT maar wenig zullen zijn, die het eerste kiezen. Want, denkt de een, in mijn eigen land kan ik Loekle en haar vriendjes. over. En dan is het een eiland, dus meer van de buitenwereld afgesloten dan de lan den op het vasteland. Het schoolleven in Engeland is over het algemeen veel pretti ger dan hier. Ze hebben meer vrij, minder huiswerk en makkelijker opgaven. Het na deel hiervan is, dat de kinderen minder we ten als ze van school komen. Nederlandse kinderen kunnen dan ook „knapper" ge noemd worden. In de laatste tijd ondergaat het schoolsysteem van Engeland echter verschillende veranderingen. De meeste kinderen in Engeland bren- ben hun schooljaren op een kostschool door. Ze komen dan alleen in de vacantie's thuis. Als een klein jongetje of meisje voor Zij heeft de eerste prijs gewonnen en is pas 8 jaar! nog lang genoeg zitten, maar de kans om een ander land te zien, krijg ik niet elke dag. Ik wil wel eens zien, wat ik er van mijn Frans of Duits terecht breng, denkt de talenliefhebber, dit is een gelegenheid om mijn rapport-cgfer te verhogen. Een derde is het meest benieuwd naar het land schap en een vierde wil eens graag heel andere mensen zien en spreken. Dit laatste is misschien nog wel het interessantste. Zou je het niet leuk vinden om een paar weken lang met een Engels, Frans of Duits kameraadje 'om te gaan? Dan hoor je eens wat van het leven thuis en op school van zoo'n buitenlandertje. Je begrijpt wel, dat het een eerste vereiste is om niet verlegen te zijn en flink te durven spre ken. Wees vooral niet bang om fouten in de vreemde taal te maken. Dat is geen schande. Die Engelse, Franse en Duitse kin deren kunnen toch ook geen onberispelijk of helemaal geen Nederlands spreken. En al zullen ze misschien wel eens om je fouten lachen, dat wil helemaal niet zeggen dat ze je uitlachen. Ze lachen alleen omdat het zo grappig klinkt, als een buitenlander een rare fout maakt. Wij doen toch pre cies hetzelfde. Als een vreemdeling zegt: „ik gevoetbald heb" klinkt dat voor onze oren ook komisch. In Engeland is het wat dit betreft al heel makkelijk: daar lachen ze helemaal niet als je een gekke fout maakt. In Engeland leven de kinderen wel heel anders dan bij ons. Dat komt vooral omdat Engeland het land van de tradities is. Ze gaan niet zo makkelijk tot iets nieuws het eerst naar de kostschool gaat, worden er vaak heel wat traantjes vergoten. Het is voor zo'n peuter een heel ding om zo lang van vader en moeder weg te moeten. Op de Engelse scholen wordt, zoals je misschien weet, heel veel aan sport gedaan. Tennissen is b.v. een verplicht schoolvak. Op de meeste scholen tenminste. Dat kun je goed merken als je voor het eerst met een Engels meisje of een Engelse jongen tennist. De paardensport is er ook erg in trek. Als je 's morgens door het Hyde-park, het grote park in Londen wandelt, kun je daar verscheidene jeugdige paardrijders en paardrijdsters zien. Keurig uitgedost en een buitengewoon goede zit! Op ons plaatje zie je een Engels meisje dat 'en prijs won op een wedstrijd voor kinderen tot 10 jaar. DE DIONNEVIJFLING. Wie kent ze niet, die vijf kleine meisjes uit Amerika? We kunnen wel zeggen dat ze de beroemste kindertjes van de wereld zijn. Shirley Temple maakt ook een goede kans, maar de Dionnes winnen het toch nog. De, vijf meisjes heten: Emilie, Marie, Yvonne, Cecile en Annette Dionne. Ze werden 28 Mei 1934 in Callender geboren. Callender is een plaats in Canada. Er werd een speciaal huisje voor het vijftal ge bouwd, in de buurt van den beroemden dokter Defoe. Dokter Defoe is zo beroemd geworden, omdat hij er in geslaagd is, de vijf zusjes gezond te houden. Dit huisje leek van buiten wel een dierenkooi, zo veel hekken en tralies waren er voor De belangstelling voor de babies was zo groot dat er per dag soms wel een zeven duizend mensen naar het huisje kwamen kijken! De kleine meisjes zijn keurig netjes op gevoed. Niet door hun ouders, want die hadden geen plaats voor hen. De staat heeft zich over hen ontfermd. Hadden ze dat niet gedaan, dan is het de vraag of de zusjes nog hadden geleefd, want hun vader en móeder waren niet zo rijk en hadden niet zoveel tijd, dat ze het nodige aan hun kinderen konden geven. Nu zijn va der en moeder Dionne heel rijk geworden; de zusjes hebben zodoende al heel jong „verdiend". Ze kunnen zich allemaal zelf aankleden en eten keurig netjes. Ze hebben geleerd, dat ze pas een nieuw stuk speelgoed uit de kast mogen halen, als ze het oude op geborgen hebben. Hun dag is als volgt verdeeld: om half zeven staan ze op. Om kwart voor acht heb ben ze gebaad, zich aangekleed en sinaas appelsap gedroken en zijn dan klaar om te gaan ontbijten, spelen en leren lezen en schrijven. Om wrat voor tien krijgen ze een glas melk en hebben dan meteen een uurtje buiten spelen. Om elf uur be ginnen ze weer met de les. Daarna koffie drinken, slapen, twee uur buiten spelen en in 't bad. Ook krijgen ze bezoek van vader, moeder en de andere zusjes en broer tjes. Om half zeven gaan ze weer naar bed. Emilie, Marie Yvonne, Cecile en Annette Dionne.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 12