Koning Leopold
en de Belgische
c ap i tul at ie
Een smartelijk,
doch dapper besluit
Turkije beraadslaagt
Onder-machinist voor
de rechtbank
Dwaze geruchten
AAN GEBRUIKERS
VAN TREKPAARDEN
Vierbondentournooi
begonnen
Toen de K.L.M.
nog vloog
De actie voor
BETERE W0LPRUZE1
De tuberculose
onder het vee
Doorvechten was
niet verantwoord
In het „Dagblad van Noord-Brabant en
Zeeland" vinden we een memorandum, dat
in détails den gang van zaken, voorafgaan-
do aan dc Belgische capitulatie beschrijft.
Wij ontleencn daaraan het volgende:
Toen do nuntius te Brussel, mgr. Micara,
oi) Dinsdag 23 Mei kennis kreeg van do ca
pitulatie van liet Belgische leger, vroeg hij
aan den heer A. E. Janssen, oudminister
van Financiën, met hem naar Z. Em. kar
dinaal Van Roey tc gaan om te zamen den
toestand te onderzoeken. Zij hadden een
langdurig onderhoud met den kardinaal.
Er werd besloten den kardinaal te verzoe
ken met den koning te gaan spreken en de
twee stok-houders werden belast zieh met
den heer Janssen naar Mechelcn tc begeven,
waarheen zij in den achtermiddag van den-
zelfden dag vertrokken.
Dc kardinaal begaf zich naar Lacken,
waar hij op Donderdag 30 Mei tusschcn 5
en 7 uur een langdurig onderhoud met den
koning had.
Koning Leopold smartelijk ge
troffen.
Hij trof den koning aan, kalm in
het volle bezit van zijn geestvermo
gens, smartelijk getroffen door den
laster, die over hem was uitgestort
in Frankrijk en In dc omgeving der
Belgen, die op dit oogenblik daar
heen zijn gevlucht. De koning zette
aan den kardinaal in bijzonderhe
den den toestand waarin het leger
zich bevond, uiteen en hoe hij er toe
gekomen was dc beslissing, om zich
over to geven, tc nomen.
Dc koning lichtte den kardinaal in, dat
het leger volkomen was ingesloten, zonder
levensmiddelen, zonder drinkwater, terwijl
verschillende onderdeden zonder wapens
waren en er- geen mogelijkheid bestond ze
van voorraden te voorzien, tc land noch ter
zee, onidat dc haven in richtinggen van Osten-
de en vau Zeebruggo volkomen waren ver
nietigd.
Daarenboven was het leger verward ge
raakt te midden van een aanzienlijke bur
gerlijke bevolking, die zijn beweging belem
merde en die enorme verliezen leed als ge
volg van bet mitrailleurvuur van den vijand.
Binten het Belgische leger van ongeveer
5 G00.000 man, waren er nog het Engelschc
coros van 9 divisies ter sterkte van onge
veer 100.000 man en 7 Fransche divisies ter
sterkte van ongeveer 50.000 man. De burger
lijke bevolking van 't nog vrijgeblcvcn land,
in normale omstandigheden ongeveer 800.000
zielen tellend, was toegenomen met onge
veer 1.500.000 vluchtelingen. Het was mate
rieel onmogelijk deze enorme bevolking cn
de legen» tc voeden.
Conferentie met generaal Wevgand
Op den 21ster Mei nam generaal Wcygand,
die Syrië op den 17den Mei had verlaten,
een vliegtuig om tc gaan conferccren met
den koning en zich rekenschap tc geven van
den stand van zaken in Vlaanderen. Onder
weg werd hij door dc Duitschers gemitrail
leerd cn gedwongen in Knies tc landen, van
waar bij per auto zijn tocht vervolgde.
In het hoofdkwartier van den koning werd
een beraadslaging gehouden.
Op dcn«2isten mei ontmoette de koning
voor do laatste maal de vier ministers, die
bij hem waren gebleven: de hoeren Pierlot,
Spaak, generaal Denis en Vanderpoortcn.
De ministers bleven er bij den koning op
aandringen, dat hij met hen het Belgische
grondgebied zou verlaten. De koning weiger
de zeggende, dat het zijn plicht was te mid
den van zijn troepen te blijven en hun lot te
deelen. Hij voegde daaraan toe, dat, wanneer
hij dezen zou verzaken, men hem lafheid en
vaandelvlucht zou kunnen verwijten. Dit
laatste onderhoud had op Vrijdag 24 Mei
plaats. De ministers vertrokken per vliegtuig
hoewel de koning er op aangedrongen had,
dat een of twee ministers bij hem zouden blij
ven.
In den morgen van den 25sten Mei had een
samenkomst plaats te Yperen, waaraan bui
ten de Belgische generaals deelnamen de
Fransche en Engelschc generaals. Men on
derzocht daar opnieuw den toestand en men
zag de mogelijkheid onder het oog van dc
capitulatie op een der volgende dagen.
Juristen geraadpleegd.
In den loop van dit onderhoud had de
koning hen er van op dc hoogte gesteld,
dat een zeer lievige vijandelijke aanval
zich noodzakelijkerwijze zou ontwikkelen.
De aanval brak los op Zaterdag 25
Mei cn duurde voort op Zondag 26
en Maandag 27 Mei. Het leger en
de burgerbevolking leden groote
verliezen. In den avond van den
279tcn Mei zochten dc chef van den
genoralen staf en de chefs der leger
corpsen den koning op en verklaar
den eensgezind, dat de voortzetting
van den strijd onmogelijk was, dat
hij stroomen bloecte zou doen vloei
en, zonder ecnig militair nut en
zonder «enige hoop, dat welk belang
ook er door gediend zou worden.
De koning, die sinds verscheidene dagen
vreesde tot dit treurige besluit tc moeten
komen, had den rand ingewonnen van
drie eminente juristen, wier autoriteit on
betwistbaar is.
Als hoogste chef van het leger was hij al
léén bevoegd te beoordeclcn, of hij een on
mogelijk gewonnen strijd mocht voortzetten.
Capituleercnde stolde hij geen daad al>s
hoofd van den staat, voor dewelke een mi-
nisteriecle mede-onderteekening noodzake
lijk zou zijn, maar een militaire daad, die
geen ondertcekening noodig heeft. De con
sultatie was gebaseerd op ernstig bestu
deerde en openlijk aangegeven rcchtsargu-
menton. Vastgesteld moet worden, dat een
Fransche generaal permanent aan den per
soon van don koning in hot groote hoofd
kwartier was toegevoegd en dat de Fran
sche regeoring dagelijks van den loop der
zaken op de hoogte gehouden was.
De wapens neergelegd.
De Koning heeft levendig en krachtig
aangedrongen op oen daad van geweldige,
beteekenis. Hij beeft geen kei onMerbnnde-
ling met den vijand aangegaan. Hij beeft
geen enkel wapen stilstands verdrag getec-
kend, geen enkel document van een poli
tiek karakter, geen enkele capitulatie. Hij
beeft zicli beperkt tot het neerleggen der
wapens tegenover de onmogelijkheid voort
te gaan met vechten. Hij heeft dus geen en
kel verdrag aangegaan, is in niets gebon
den en is krijgsgevangene geworden met
zijn leger, zonder eenigc voorwaarde.
Poolsche duikboot
„Orzel" verloren geraakt
LONDEN (Reuter) Een officieel commu
niqué van dc „Poolsche admiraliteit", dat ge
publiceerd wordt door bemiddeling van dc
Engelschc admiraliteit, meldt:
Dc Poolsche marinestaf tc Londen betreurt
het mede tc doelen, dat aangezien de onder
zeeër „Orzel" belangrijk over tijd is met zijn
terugkeer van een patrouille, men hem als
verloren moet beschouwen.
UITWISSELING VAN ITALIANEN EN
ENGELSCHEN.
LONDEN. (Reuter) Vernomen wordt,
dat 5 tot 600 Italiaansc.be mannen, vrouwen
en kinderen Groot-Brittanje niet bestemming
Lissabon verlaten. Later zullen zij met het
Italiaansche s.s. Conté Roso naar Italië wor
den gebracht. Een gelijk aantal Engclschen
zal Italië verlaten.
Amerika vertegenwoordigt de Engelschc
belangen in Italië.
Omtrent aan te nemen houding
t.o. Italië's inmenging.
Men verwacht, volgens Reuter,
dat Turkije's besluit ten aanzien van
de houding die het aan zal nemen
tegenover Italië's deelnemen aan den
oorlog zeer spoedig bekend zal wor
den.
President Inönu is gisteravond te
Ankara teruggekeerd van een reis
door Tracië.
Dc toestand wordt heden bespro
ken in bijeenkomsten van den minis
terraad cn de Volkspartij.
VEREENVOUDIGD RIJWIELVERVOER
PER SPOOR.
De Nederlandsche Spoorwegen hebben
thans ook weer dc mogelijkheid opengesteld
tot rcchtstrceksche bevrachting van rijwie
len naar en van verschillende stations, wel
ke slechts bereikbaar zijn door overzetting
per veerpont e.d. onderweg.
Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets
over het geheel traject op één kaart, dus
voor één prijs geschiedt.
Onder kar geraakt
en gedood
Paard schrok voor een vracht
auto, waardoor het op hol sloeg.
De ld-jarige H. Luncnborg te Hoogcvcen.
zou gister het paard van den hotelhouder
Homcn naar de wei brengen. Onderweg
schrok het paard voor een passccrcndo
vrachtauto cn sloeg op hol. De jongen viel
van den bok en kwam juist voor een der
wielen crecht, hetwelk hem over het hoofd
ging en hem op slag doodde.
De stof fel ijkc resten zijn naar het lijken-
huisje op de begraafplaats overgebracht.
DOODELIJK VERKEERSONGEVAL IN
DEN HAAG.
Gisteravond omstreeks half zeven had op
de Vaillantlaan te 'sGravenhage bij het via
duct een aanrijding plaats tusschen oen
vrachtauto uit Amsterdam en het achtjarige
jongetje P. J. van W. uit de Drijfriemstraat,
dat op en kinderfietsje reed cn onvoorzich
tig overstak. In zorgwekkenden toestand is
het kind door den G.G.D. naar het R.K. zie
kenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar
liet kort na aankomst is overleden.
Hoogst roekeloos gereden, tenge
volge waarvan drie menschen
het leven laten.
Voor de Almelosche rechtbank stond een
ondermachinist van de Nederlandsche Spoor
wegen terecht, wien ten laste gelegd werd,
dat hij hoogst roekeloos, onvoorzichtig en
onnadenkend had gereden, tengevolge waar
van op 6 Februari op den onbewaakten over
weg bij Bergentheiin een van een begrafe
nis terugkeerenden auto, waarin zes men
schen gezeten waren, door don trein gegre
pen werd. Hierbij werden drie der inzitten
den gedood en drie gewond. Bovendien zou
hij verzuimd hebben fluitsignaal te geven.
Verdachte betwistte dit. Hij verklaarde ge
regeld de waarschuwingssignalen te hebben
laten hooren, hetgeen zijn stoker bevestigde.
Eenige getuigen verzekerden echter, dat zij
niets geboord hadden.
De officier betoogde in zijn requisitoir, dat
verdachte, gezien den zwaren mist, welke er
op den dag van liet ongeluk hing, veel voor
zichtiger had dienen te rijden en herinnerde
cr aan, dat ook de spoorwegen schuld van
verdachte aangenomen hadden, door een dag
van zijn loon in te houden. Hij wilde echter
den buitengewoon dichten mist als verzach
tende omstandigheid aannemen en cisehte
daarom een straf van f 75.boete, subsidair
50 dagen hechtenis.
De uitspraak geschiedt over acht dagen.
Breda laat zich bij den neus ne
men.
Sinds eenige dagen doen te Breda de
meest wilde geruchten de ronde omtrent een
door een z.g. helderziende voorspelde tweede
evacuatie van de burgerbevolking van Bre
da in dc eerstkomende dagen, zoo meldt de
Tel. Naar de commissaris van politic ons me
dedeelde,bleek de z.g. helderziende bij onder
zoek van dc aan haar toegeschreven geruch
ten volkomen onschuldig te zijn.
Hoewel het zeker overbodig is mede te
deelen, dat geruchten vandezen aard van al
len redelijken grond ontbloot zijn en vanzelf
sprekend aan beweerde voorspellinggen van
z.g. helderzienden in geen enkel opzicht ge
loof kan worden gehecht, wordt door de poli
tic eon ernstig onderzoek ingesteld naar de
identiteit van dc verwekkers en verspreiders
dezer zinnelooze geruchten.
De Bredasche bevolking heeft haar aan
deel in de oorlogsellende meer dan voldoen
de gehad, zoodat tegen een op het oogenblik
door niets gemotiveerde fluistercampgagnc
met kracht zal worden opgetreden.
Nu de motor voor velerlei transport thans
is uitgeschakeld, staan onze paaden weer
gereed om in te vallen en viert de paar-
dentractie weer hoogtij.
Mogen wij den gebruikers van trekpaar
den in overweging geven:
1. Geef uw paard een goed passend
haam, gareel of borst tuig, om het doortrek
ken van de borst te voorkomen.
2. Indien een haam, gareel of borstriem
niet geheel passend is, gebruik dan, indien
verkrijgbaar, sponsrubber. betgeen doortrek
ken van de borst voorkomt,
3. Telkens na gebruik van het paard,
vooral als het dier zwaar werk heeft ver
richt, wassche men de plaatsen, waar het
haam of gareel of dc borstriem heeft ge
drukt met lauw water af en wrijve deze
goed droog.
L Men controleere herhaaldelijk of
haam, gareel of borstriem wondjes veroor
zaakt en indien dit zoo is. raadnlege men
onmiddellijk een deskundige die erger
voorkomt.
5. liet gebruik van z.g. spoorstokken ter
bevestiging van de strengen, waardoor de
trekkracht nieer over de geheele borst
wordt verdeeld.
Tenslotte: behandel uw dier naar uw
beste vermogen, want het helpt u toch in
den nood.
Inlictingen worden u gaarne- verstrekt
door de Nederlandsche vereenigine tot be
scherming \an dieren. Prinses Mariestraat
K), Den Haag, Tel. 112755.
NOG GEEN TELEFOON- EN TELEGRAAF-
VERKEER MET DUITSCHLAND.
In strijd met de bij sommigen beerschendc
meening, is het telefoon- cn felfcgraafver-
keer met Duitschland nog niet normaal,
doch is bet tot militair cn regeeringsverkeer
beperkt. Op het oogenblik wordt een rege
ling uitgewerkt om het particulier verkeer
zoo snel mogelijk weer in te stellen.
Voeltal
AMSTERDAM-UTRECHT 3—3.
In het Ajaxstadion aan den Middenweg
had gisteravond voor het Vierbondentour
nooi onder matige belangstelling de eerste
ontmoeting plaats tusschen het Amster
damse!) en bet Utrechtsch elftal.
Dc Amsterdammers hadden weer een sterk
elftal opgesteld, waarvan vooral de verde
diging voor de rust uitblonk. De Utrecht-
sehe voorhoede, welke Dumortier miste, zag
zich hierdoor voor een bijzonder zware taak
gesteld. Toch leverde het Utrcchtsche elftal
uitstekend partij, waardoor de wedstrijd een
aantrekkelijk karakter had.
De uitslag geeft de krachtsverhouding
goed weer. Met rust was de stand 1—0 voor
Amsterdam.
Aan een hoopvolle periode ln
1939 maakte de oorlog een einde.
PER 1 JANUARI 1940 LEEK DE
TOEKOMST REEDS ZEER ON
ZEKER.
Uit het verslag van de K.L.M. over 1939
blijkt, dat de oorlog, die in dat jaar nog bui
ten onze landsgrenzen woedde, aan de bur
gerluchtvaart geenszins een einde maakte.
Wel moet natuurlijk een scheiding worden
gemaakt tusschen de dagen vóór en na Sep
tember.
De dagen vóór September stemmen tot vol
doening, en de vervoercijfers van den dienst
oj) Indië stegen dermate, dat verschillende
plannen een verantwoorde basis kregen. Een
tweemaal wekclijksche dienst dacht men
rendabel. Natuurlijk maakte het uitbreken
van den oorlog aan deze toekomstdroom een
einde.
In 1939 kon men het luchtnet belangrijk
uitbreiden. Nieuwe luchtverbindingen wer
den geopend tusschcn Nederland en Zwit
serland, N'ederlaiqi en Noorwegen, terwijl
ook Finland in liet luchtnet werd opgeno
men door een verlenging van de verbinding
tusschen Nederland en Zweden.
Binnenland liep terug.
De gunstige ontwikkeling van het vervoer
in het binnenland in 1938 heeft zich in 1939
niet voortgezet. De voornaamste oorzaak
li iervan was de onregelmatige exploitatie
tengevolge van de buitengewone militaire
maatregelen der regeering.
In West-Indië bleef de ontwikkeling van
hef vervoer voorspoedig. Toen de oorlog uit
brak, werden terstond het heelc binnenland-
schc luchtverkeer en een aantal buitcnland-
sche lijnen stopgezet, wat een inkrimping
van personeel met zich bracht. Van 1S00 man
in Augustus werd het 1200 man in Novem
ber. Tijdens den oorlog in 1939 is het vervoer
naar Indië weer hervat, met als beginpunt
Napels. Ook andere verbindingen, o.a. op
Scandinavië, werden hervat.
Tegen het einde van het verslagjaar ging
de K.L..M, een onzekere toekomst tegemoet
De ontvangsten bedroegen in dit verslag
jaar bijna f 11000.000.hetgeen ongeveer
f264.000.— minder beteekent dan In het jaar
1938. In de eerste drie maanden van den oor
log werd in totaal f750.000.— minder ontvan
gen, waardoor dc gunstige resultaten, welke
reeds waren bereikt, volkomen teniet werden
gedaan. Het was nog net mogelijk te eindi
gen niet ongeveer hetzelfde verlies als in
193S. Dit verlies werd gedekt door de sub
sidie.
De V.V.S. van oificieele zijde ter
bespreking uitgenoodlgd.
Naar wij vernemen heeft de heer
Sybrand. C. Eelman, de bekende pro
pagandist voor betere toestanden in
de schapenfokkerij, een brief ont
vangen van de rijksberoepcommtssie,
vorderingswet 1939. Hierbij wordt
de Vereeniging voor Schapenhouders
(V.V.S.)die, zooals men weet ^ïs
opgericht buitan de groote organisa
ties om, tot een bespreking in Den
Haag nitgenoodigd op 18 JulL
Nu officieel© instanties de jonge vereeni
ging gaan erkennen, mag van een voorloo-
pig succes worden gesproken en het is voor
de schapenhpuders thans des te meer van
belang de vergadering van Zaterdag a.s. te
Alkmaar bij tc wonen. Voor bijzonderheden
hieromtrent verwijzen wij naar de geplaat
ste advertenties.
Uitdrukkelijk wijst het Bestuur van de
V.V.S. er echter o|>, dat haar actie niet is
gericht tegen de bestaande bonden, doch dat
zij meent door haar meer gespecialiseerd ka
rakter beter de belangen der schapen houders
te kunnen dienen.
Het werk der provinciale gezond
heidsdiensten voor vee.
Door den directeur van den Veeartaenij-
kundigen dienst, Prof. Dr. Berger, is enkele
dagen geleden in een rondschrijven een op
wekkend woord gericht tot dc provinciale
gezondheidsdiensten voor vee om hun arbeid
niet tc onderbreken, doch deze ook onder dc
huidige omstandigheden met volharding
voort tc zetten cn zoo mogelijk zelfs uit te
bouwen.
Tevens werd hierin medegedeeld, dat van
zelfsprekend op de volle medewerking van
den directeur en de inspecteur-districtshoof
den van den veeartsenijkundigen dienst kon
worden gerekend, terwijl de inspecteur in
algemeencn dienst, de heer 't Hooft als voor
heen geheel Ier voorlichting van dc organisa
ties ter beschikking is.
Van hoe groot belang de werkzaamheden
van bovengenoemde provinciale organisaties
geacht mogen worden en tot welke resulta
ten deze hebben geleid, moge blijken uit de
cijfers, betreffende dcvrijwillige tuberculose
bestrijding onder het rundvee, welke o.m.
door deze vercenigingen wordt gevoerd.
Van 1 Mei 1938 lot cn met 30 April 1939
werden met financieelen steun van het Rijk,
alsmede van dc consumptiemelk centrale, de
C.M.C., en met dc technische voorlichting
van den veeartsenijkundigen dienst, de vee
beslagen van 38.200 veehouders, omvattende
610.000 gebruiksrunderen op tubervulose on-
483e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 12 Juni 1940
Hooge Prijzen
1.000.— 3278
200.— 5763 10640 16655
100.— 2620 3134 3184 11006 15368 17021
18122 18824 21877 23467
Prijzen van f 70.—
1041 1094 1136 1165 1195 1273 1360 1447
1934 1975 2018 2107 2135 2230 2387 2391
2405 2702 2724 2885 3040 3096 3362 3366
3473 3707 3903 3924 4108 4164 4183 4191
4231 4310 4338 4449 4451 4635 4691 4746
4756 4785 4816 4921 4930 4984 4989 4992
5206 5220 5229 5243 5245 5257 5258 5417
5601 5645 5784 5823 5942 6070 6074 6232
6393 6507 6564 6573 6663 6856 6859 6950
6965 7070 7140 7219 7317 7402 7501 7686
7878 8092 8101 8112 8171 8202 8382 8576
8710 8742 8748 8763 8835 9023 9069 9095
9266 9411 9629 9664 9690 9737
9820 9990 10012 10188 10213 10303 10357 10565
10604 10649 10774 10866 10873 10879 10883 10935
10983 10994 11052 11118 11169 11277 11372 11719
11976 12183 12222 12237 12243 12369 12335 12599
12643 12780 12788 12964 13045 1307'J 13224 13366
13433 13490 13648 13871 13887 13944 14003 14100
14162 14276 14330 14347 14392 14456 14625 14791
14811 14854 14918 14977 14979 15211 15223 15283
15354 15423 15450 15507 15520 15578 15627 15683
15842 15854 15857 15885 15924 16013 16042 16105
16121 16254 16261 16356 16431 16468 16527 16672
16797 16833 16850 17205 17300 17306 17376 17395
17506 17585 17741 17888 17906 17908 17994 18082
18108 18168 13298 18359 18376 18422 18499 18537
18791 18859 19000 19084 19125 19129 19383 19572
19576 19751 19864 19882 19973 19990 20069 20154
20392 20400 20533 20603 20855 20870 21080 21099
21333 21586 21652 21654 21671 21724 21984 22092
22216 22252 22423 22424 22428 22434 22484 22497
22681 22752 22878 23040 23191 23197 23281 23438
23858 24069 24143 24306 24328 24392 24496 24507
24686
1096
1358
1643
1815
2158
2429
2732
2983
3112
3454
3772
4016
4365
4668
4916
5048
5285
5547
5844
5959
6255
6497
6753
6854
7015
7045
7200
7477
7814
8194
8197
8409
1099 1107
1477 1482
1647 1658
1884 2022
2159 2170
2431 2432
2746 2747
2991 3002
3186 3236
3470 3535
3774 3806
4030 4123
4375 4498
4689 4707
4926 4947
5079 5091
5290 5298
5573 5581
5845 5870
5967 5975
6259 6292
6498 6560
6756 6796
6860 6891
7053 7074
7232 7255
Nieten
1132 1296
1500 1543
1690 1698
2023 2025
2189 2301
2462 2467
2776 2787
3014 3C64
3237 3263
3550 3564
3814 3886
4168 4175
4521 4614
4731 4774
4964 4987
5195 5207
5356 5368
5584 5702
5877 5925
6082 6129
6298 6306
6629 6653
6800 6809
1300
1548
1762
2059
2316
2552
2791
3069
3326
3726
3936
4239
4628
4797
4999
5234
5390
5806
5927
6147
6310
6654
6825
6934
1311 1317
1595 1616
1763 1788
2110 2140
2382 2401
2600 2624
2915 2969
3102 3111
3359 3390
3739 3762
3949 44
4333 4!
4640 4667
4879 4885
5012 5031
5236 5271
5411 5517
5809 5831
5928 5953
6179 6206
6425 6463
6660 6725
6839 6852
6945 6957
7090
7266
7092
7303
7527 7533 7623 7643
7845 7936 8010 8039
8258
7141 7146 7168
7347 7421 7455
7687 7777 7806
8120 8158 8199
8262 8321 8322
8498 8571 8575 8578
8693 8777 8799 8838 8868
9004' 9011 9016 9040 9068
9207 9231 9261 9263 9287
9418 9468 9514 9537 9667
9905 9947 9979 9983 9996
10140 10157 10215 10232 10240
10305 10511 10515 10570 10829
10855 10857 10906 10953 10959
11065 11212 11239 11269 11292
11373 11394 11396 11500 11530
11654 11663 11692 11776 11786
11935 11985 12014 12065 12077
12323 12347 12362 12372 12397
12590 12623 12677 12722 12764
12798 12877 12903 12912 12944
13076 13138 13166 13172 13221
13324 13350 13378 13427 13476
13602 13686 13811 13821 13950
14167 14198 14200 14245 14271
14379 14401 14553 14556 14563
14656 14667 14714 14729 14755
14890 14908 15049 15084 15G90
15218 15277 15285 15333 15349
15431 15441 15540 15594 15G14
15763 15782 15829 15849 15871
15968 16035 16072 16075 16101
16245 16463 16471 16517 16563
16667 16669 16706 16746 16807
16942 16976 16994 16999 17045
17384 17388 17411 17415 17424
17584 17607 17631 17632 17712
17728 17760 17831 17838 17893
18128 18156 18163 18178 18184
18355 18361 18373 18391 18421
18572 18641 18688 18710 18774
18969 18992 19043 19076 19109
19180 19202 19216 19219 19260
19469 19471 19475 1S486 19494
19645 19733 19756 19758 19801
19880 19883 19888 19906 19913
20002 20009 20061 20062 20086
20221 20242 20276 20287 20346
20766 20768 20806 20820 20877
21075 21076 21132 21166 21167
21361 21388 21397 21430 21441
21534 21549 21555 21573 21594
21797 21842 21848 21897 21993
22047 22087 22136 22147 22149
22341 22354 22405 22426 22482
22598 22620 22633 22663 22665
22748 22790 22822 22860 22876
22979 23001 23045 23069 23094
23178 23213 23259 23276 23277
23396 13466 23503 23635 23576
23734 23757 23779 23834 23842
24068 24127 24135 24185 24191
24311 24316 24404 24411 24461
24563 24592 24595 24637 24731
24795 24846 24857 24890 24892
Verbeteringen 5e klas 2e
mi 21533 f 70.— 6887 mz.
8395
8588
8913
9120
9305
9728
8397 8407
9003
9144
8958
9122
9358 9394
9800 98311
9998 10102 101141
10242 10256 10273
10836 10850 10853
10974 11048 11061
11294 11296 11342
11555 11635 11639
11801 11814 11845
12082 12100 12163
12432 12532 12537
12767 12775 12791
12949 13009 13050
13232 13233 13317
13478 13499 13568
14008 14086 14103
14283 14287 14354
14569 14583 14647
14823 14861 14871
15190 15213 15217
15380 15393 15418
15675 15709 15749
15935 15951 15962
16115 16117 16168
16586 16628 16657'
16856 16931 16934*
17096 17213 17257j
17499 17557 175651
17723 17725 17727)
17915 18020 181231
18229 18281 18327)
18429 18437 185711
18908 18918 18940
19131 19139 19172
19325 19459 19462
19553 19577 19583
19810 19849 19865
19917 19951 19968
20090 20118 20136
20424 20531 20593
20921 20926 20075
21204 21279 21301-
21470 21483 21530
21611 21761 21770
22003 22017 22027
22162 22209 2233S
22517 22522 22554
22710 22720 22729
22955 22961 22967
23141 23156 23157
23297 23299 23306
23619 23698 23719
23847 23855 24017
24235 24288 24301
24474 24488 24553
24733 24758 24768
24905 24908 24933
lijst 70.— 1533
met niet.
dcrzocht, waarbij niet minder dan 21.870 vee
beslagen vrij van tuberculose werden bevon
den.
Met inbegrip van den Frieschen gezond
heidsdienst voor vee en van. dc z.g. b ieden,
zijn in bovengenoemd tijdperk van meer dan
60.000 veehouders ruim 1 miilioen runderen,
gebruiksrunderen, of ongeveer 50 van bet
totaal dier dieren, op tuberculose onder
zocht, waarbij bijna 35.000 vcebcslagcn vrij
van tuberculose bleken te zijn.
De beschouwing van deze cijfers geeft ze
ker aanleiding om met de meeste energie
op den ingeslagen weg voort te gaan, zoowel
in het belang van een verhoogde rentabiliteit
van het veehoudershedrijf als in het belang
van de volksgezondheid in het algemeen.