Brabantsche Brief RADIO PROGRAMMA De l__vö7Z Dré Ulvenhout, 11 Juli 1940. Amico, Als den zwaren arbeid van den langen Zomerdag is gedaan, lichaam en geest nog maar éenen eis stellen: rust, dan glijdt m'n krantje uit de handen, dan gaat de pijp uit en op 't avonliedeke van den lijster deinen de gedachten weg in het zalig niks van zonne- peerlmoer, dat van den hemel te glanzen staat over den zomeravond tot in den notenkroon, tot in m'n zielement. Den Eeker gieterde Trui's blommenhovenke en in den rossen stiltewemel van den avond hóór ik den zachten, zwarten grond 't blom- menwater drinken, dat lijk gouwen kralen uit de kelken druipt. Over den erf fliert locht den koelen éérde- geur, ik voel 'm plekken aan m'n vel. M'n oogen vallen toe, d'n kop knikt, dan gonst 'n zoemend vliegske me wakker en dwaas zie 'k naar deus krielig treiterke., dat daar op mijnen knie toilet gaat maken, 't Avondgoud zit aan z'n trillende vliesvlerkskes, waarlangs 't kit- sige sneitding z'n pootekes strijkt. Krachtig gooit 't z'n achterste omhoog daarbij, z'n volle gewicht torsend op de gespreid-staande veur- pootekes. Hij kamt z'n kopke, „poetst" z'n schoenen, borstelt z'n gouwen jaske. En 'k be gin werendig te gelooven, dat deus ijdele heer schap, op den laten avond, óp galant avontuur uit mot! De witte stipkes op z'nen brutalen snoet kleejen 'm als 'nei^ deftigen bril. 'k Gaai leut krijgen in deuzen kleinen avonturier, die blinkend en veurnaam wil aankomen op 't liefdespad van 'n manestraal. Ja-ja, daar zijn... eh... van die heeren. „Wa zitte gij te grinneken? Zoo in oew eigen?" vroeg Trui. „Eh... watte...? Grinneken? Ikke...?" 'k Was klèèr wakker nou. En 'k zag dat Trui er ,,'t hare" van docht. Ochje, 't was weer 'n langen, zwaren werkdag gewist. Zo merdag telt dubbel op de boerenhofstee. Als dan de zon nog in de toppen van 't geboomte zit, lijk vlammende boekee's te pronken sftian teugen den glazigen avondhemel, deur- gloeid mee kleuren van albast, dan kwijnt mee 't hemelsch kleurenvuur ook den geest weg in de komende nacht. En kan 'n vliegske oe bezig houen. Daarbij: 't was 's avonds tevoren wat laat geworden, 'n Fuifke! Om den Eeker. Bedankt, bedankt! 'k Zal oew felicitatie aan 'm overbrengen! Zonder mankeeren.' Allee, ge verstaat, 't mag nou zekers wel ginnen tijd zijn veur feestgejoel, 'n huise lijk fuifke, 'n glas op den Eeker z'n succes vol examen, kosten we nie laten passeeren! Zoo'n woonwageljonk, zoo'n ermluizig straat hondje, op 'nen goeden dag deur Dré III hier binnengesmokkeld, ge herinnert oe wel, hoe den Eeker al 'n maand lank in 't hooi logeer de en deur Dré III stiekum gevoerd wierd mee zijn botrammen, zijnen pap en sigaretjes, waarveur den Eeker den Dré bijstond in zijn taak op den akker en m de velden, alveur Trui en ik daar iets van wisten, ik zeg, zoo'n sprieterig, ondervoed zwerverke mag toch wel 'ns gefuifd worden, als ie 't dan brengt, na weinig jaren, tot gediplemeerd school meester. Zekers, onder 't jonk z'n rosse stekels zit 'n klonter harsens zoo puik als mennigten „student van geboorte" hum benijen kan. Z'n watervlugge oogskes, die deur 't lillijke kopke schichten, staan zoo schrander als van 'n rat. Maar de manier, waarop 't manneke moest leeren was zoo simpel, snipperuurkes tus- schen zwaren landarbeid, 'n eigen getimmerd zolderkamerke (ge wit, 't „woonwageltje") tot studeerkamer, de manier, waarop de kluut z'nen leerdrj moest eigen maken was zoo poover, da t z'nen goeien examen-uitslag 'n borreltje lijen kost. D'n Fielp veural, den Jaan nie minder, den Blaauwe vaneigens en den Joost in trouwe compagnonschap mee den Blaauwe, dochten er krek zoo over! Daar wierd zelfs 'nen greep gedaan uit den kaartpot, van naar den Anvers gaan komt toch veurloopig niet, en den Eeker mocht zeggen wat ie van de propclub hebben wou, ,,'t kwam er nie hop haan, wat 's kostte", zee veurzitter Fielp: „has 't maar benejen den twaalffeftig bleef, den man 'n hachterwiel". Als den Fielp deuze redevoering hield, hij, den politieker en geboren veurzitter, drukt z'n eigen nou een maal alleen in redevoerings uit, dan keek ie ons, lejen van de propclub, onderwije aan en „vroeg" zóó onze algemeene instemming mee deus cadeau, dat wij, ongeweten, zaten aan te biejen. Afijn, ge ként den Fielp, wij kennen hem trouwens nog beter en hij ként ons! Den Fielp beschikt en wij, wü krijgen om te wikken nooit den tijd. „Heere, wien heere toekomt," zoo riep den Fielp uit aan 't end van zijnen spiets: „nog heens, heere wie heere toekomt, menèèr Op- penbrOuwers! nogmaals van arte gluk gewenscht namens de feestcommissie, hen nog veule jaren!" Toen gong den Fielp zitten en mompelde: „nouja, da leste oort 'r nie zoo hindirekt bij, da's 'n fout der gewoonte." Maar ik zit temidden in 't feest al en ik heb gineens iets verteld nog van den uitslag ei gens. Nou, dat gong weer op z'n Eekers! Uitgedost in z'n bruine ruitjescostuum en 't iets te groote, bruine deukhoeike, was ie weer even te goeiertrouw naar 't examen gerejen po Dré III zijnen groentenwagel als den eersten keer. 't Ennigst verschil was: gin cosmetiek van d'n Guust in z'n felle stekels, want ten eerste hielp dat nie en ten tweede was den Guust 't examen ginnen dot haarvet meer wèèrd, want dat den Eeker zakken zou, stond bij onzen barbier als 'nen paal boven water. Ook den Eeker z'n handen zagen er weinig school meesterachtig uit deuzen keer 't waren weer twee wortelkluiten" want ook Trui had in den uitslag gin fiducie en vond, dat ie net zoo goed mee z'n gewone „wortelkluiten" j kost zakken-als-'nen loodgieters winkel, als mee deur Trui gemanicuurde klavieren. Den Eeker eigens zag gin verschil, sprak al leen af mee Dré III waar ze meikaar zouwen treffen na vijven, „dan docht ie wel klaar te zijn," en dan kost ie nog 'n paar uren me hel pen. Ik moest tusschen de middag maar nie komen, hij nam wel 'n botrammeke mee, „wis nou hoe 't kot in malkaar zat." En zoo ree 't manneke weg, niemand wensch- te 'm succes, want dat leek iedereen spotten mee den Eeker zijnen sok, dien ie 's avonds wel op zou hebben. Of 't manneke dat voelde, weet Ik nie, maar veur 't weggaan trok ie z'n hoeike nog iets dieper, zoodat z'n ooren „om" sloegen en zee verlegen, wrijvend in de wortelkluiten: „nou ik zal 'ns zien, wa'k er van maak, goeien dag samen." Weg was ie. Naast Dré III op den bok. Trui en ik keken malkaar 'ns aan. Zwegen. Dat doet ge altij als dat kwiebuske weggedren- teld is...! Daar kwam den meester binnenge rend. Zenuwachtig. „Is ie al vort?" „Ja, meester. Moest 'm nog hebben gehad?" „Nouja, 't is toch..." Toen gong ie 'n bietje mistroostig zitten, 'n Kom koffie kwikte 'm weer op. ,,'k Gaai toch 'ns stiekum luisteren, 't exa men is openbaar, 't is Woensdag, van den mid dag heb ik gelegentheid", zee-t-ie toen: „want 'k blijf 'm toch helpen." „Mensch", zee Tru: „schei er nou toch mee uit. Hij is geleerd genogt veur zijnen doen en wa mot ie mee da diploma uitrichten...? Wel ken burgemeester zet zoo'n sproetenbeziens- wèèrdigheid veur de klas...? 't Manneke veur de klas...? 't Manneke is te min. ook. Welke jong zouwen respect hebben, veur zoo'n gevlekt meesterke da-d-uit z'n broek waait!" „Ja, amico, zoo zijn de menschen, veural de vrouwen! Die kijken veurnamelijk naar den buitenkant. Als 'nen dokter nie oud eh kippig is, deftig- grijs of dito kaal, gekleed in 'nen langen zwar ten jas, die naar 't ziekenhuis-riekt, '"(jan...■"'■dan heeft ie geen "ervaring. 'Nen veldwachter- op 't durp mot snorren als handvegers hebben, net als den Jaan, harsens komen er nie op aan. Nou, aan diëen eisch voldee den Jaan altij veur de volle 100 percent! En nou diëen Eeker. Iedereen voelde 't zoo: hij zou zakken op z'n sproeten, z'n werkhanden, z'n rosse pinhaar, afijn: op z'n onoogelijk persoontje. En ik had dan ook 't manneke den seerjeuzen raad ge geven 'n „vrèkt goed examen te maken!" „En toch blijf ik 'm helpen," zee den meester mistroostig: ,,'k geef toe, de examencommissie kreeg nooit zoo'n veldmuis als candidaat, maar 't manneke hee 'n vlug kopke en als ie dan ongeschikt mot zijn veur schoolmeester, dan mot ie maar iets meer worden." „Toemaar! zee Trui: „nog meer! Watte be- voorbild?" „Burgemeester", lachte ik: „dan kan ie z'n eigen tot schoolmeester benoemen!" Toen gong den meester maar weg; mee ons viel ook niet te praten! Om 't goed te maken, zee ik: „meester, als ie soms slagen moest, komde dan vanavond 'n borreltje drinken?" ,,'k Zal er niet zat van worden", veurspelde- n-ie triestig: „allee, goeiendag samen". Maar 's middags om kwart veur vijven kwam den meester als 'nen gek den erf opge- fietst, kwakte mee 'n bleek gezicht den velo teugen den grond, struikelde er over en viel zoo binnen, sjuust op 'nen stoel en hijgde, mee 'n traan in z'n oogen: „he... he... hij is ...is erdeur!" Trui gong zitten. Keek den meester onge- loovig aan. Twee plekskes onder haar oogen wierden rozenrood. Dan mee heesche stem: „we... wa...? Is... is 't... is 't dan toch waar??" Den meester knikte. Veegde mee den zakdoek over z'n veurhoofd en loog dan plech tig: „wa'k altij veurspeld heb! Den Eeker is... geslaagd!" Amico, ik kost er niks aan doen; 'k was toch efkes geroerd. Ik keek Trui naar den kelder. Zij begreep me en gong veur den zenuwachti- gen meester 'n glaske volschenken. Eigens moest 'ns efkés zijn op de plek, waar 't man neke deus examen gewrocht had. En in de suizende stilte van deus groen en rood geverf de hokske, stónd in 'n roodglazen vetpotje 'n wiegelend vlammeke te spetteren op den con- sol mee 't gelijmde Mariabeeld, dat den Eeker 'ns uit nen schoonmaak gered Ijad. Zoo 'n manneke toch, dat wij 's mergens gin suc ces dorven toewenschen...! Om half acht pas kwam ie verom, mee Dré III, op den wagel. Ze bleven nog even op den bok zitten. En 'n plazier! 'n Leut! Ze sloegen malkaar op den schouwer, lachten, zongen...! Ze waren aangeschoten...! Man, ik heb me krom gelachen! Dieën braven Eeker! Dieen smellap, Dré III. Dat zouwen die twee 'ns samen afdrinken! Dre III had den Eeker toch zekers 't eerste onderricht gegeven Dus daar moest op geklonken worden. Mee... advocaat! En 't was zoo ver- gimd lekker gewist, dat ze nóg 'ns vol hadden laten doen. En nóg 'ns! God, wat was de wea- reld toch schoon! Centen genogt. Van den ontvangst. Advocaat? Flesschen vol! 'n Groen - tenzaak, die liep als 'n fluitje! 'Neh compag non die geleerd was om van te rillen en te beven! Soldaat hoefden ze nie meer te worden, 'nen zurg, dien veural Dré III wel 'ns druk te, veur z'n affaires! Gezworen en beproefde kameraden..., allee, we nemen er nog eentje, dan is de flesch leeg! „Was ist das Leben wunderschon!" hadden ze gekraaid. En zoo kwam 't span op Ulvenhout aan. Zat van pla zier! Zat van den honger! Zat van den advo caat! Zat van 't prachtige leven, dat zoo be- loftenvol glorifieerde als 'n wit zonnevuur boven 'nen wijen kim van rozen dageraad! Ons zagen ze nie. Den erf bespeurden ze nie. Ze klommen van den wagel, namen, malkaar onder den arm en liepen om den notenlèèr, zingend: „was ist das Leben wunderschon!" Ik docht da 'k er iets van.kreeg. Trui? Die goeie ziel stond te simmen van 't lachen. Dan ineens zee den Eeker stomverwonderd: „verroest, Dré, we zijn al thuis geloof ik!" „Ik geloof 't ook. geloof ik," zee den anderen tiep. 'i.Hedde kij ook zoo 'nën honger, Ééker?" „Ikke? Dré. Ik be... be... ben zoo le... leeg, as die flesch van daarstr... daarst... gewitwel!" Toen ben ik maar veur den dag gekomen. „Allee, zatkullekes, naar binnen! Ik zal den wagel wel redderen en Bles uitspannen!" Nou, toen hebben ze d'r eigen weer „be kwaam" geschranst aan 'n maal, waar tien menschen mee hadden vortgekund. Zwijgend. Rap als hongerige wolven, zoo schaftten ze twintig minuten aan een stuk. Trui genoot! „Lot me nou oew diploma 'ns zien?" vroeg Trui toen. „Di...? Oja! M'n acte. Waar heb ik da pampier?" Hij voelde al z'n zakken na. Toen kwam 't uit den... Dré z'nen broekzak, in achten gevouwen en „gezegeld" mee 'nen gelen kring advocaat! Zoo 'n baaskes toch...! Kom, 't spijt me wel, maar 'k mot er af- scheien. Veul groeten van Trui, Dré III, den meester en als altij gin horke minder van oewen t.è.v. Dré. ZONDAG 14 JULI 1940. Jaarsveld 414.4 m. 8.00 NCRV, 10.30 VPRO, 12.00 AVRO, 5.00 NCRV, 7.00—10.30 AVRO. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Gewijde müziek (gr.pl.) 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.30 Evangelisch-Luthersche kerkdienst. 11.40 Voor de kinderen. 12.00 Da Capo-orkest. 12.30 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP, event. gr.muziek. 1.00 De Vagebonden en solisten. 2.00 Boekbespreking. 2.20 Trioconcert. 3,00 Gevarieerd concert en gramofoonmuziek. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.30 Prediking. 6.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 7.00 Gramofoonmuziek. 7.30 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Bram Kwist' tokkelorkest. 9.10 Residentie-orkest. 9.45 Radiotooneel. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.1510.30 Berichten ANP en sluiting. Kootwijk 1875 m. IvRO-ultzending. 11.1511.30 n.m. Be richten. 7.00 Berichten (Duitsch) 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Wij beginnen de dag. 7.45 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.00—8.15 Berichten ANP. 9 30 Berichten (Vlaamsch). 9.45 Gramofoonmuziek (11.1511.30 Berich ten Engelsch. 11.3011.45 Berichten Vlaamsch). 12.00 John Kristel en zijn Troubadours 12.3012.45 Berichten Duitsch. 12.45 1.00 Berichten ANP). I.45 Gramofoonmuziek (2.002.15 Berichten Duits). 3.15 Berichten Engelsch. 3.30 Pianovoordracht, gramofoonmuziek, „De Meesterzangers" en fluitduo. 5.00 Berichten Duitsch. 5.15 Gramofoonmuziek. 5.45 Musiquette. 6.15 Berichten Engelsch. 6.30 Rococo-octet. 7.00 Reportage. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten Duitsch. 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten Engelsch. 8.45 Berichten Vlaamsch. 9.00 KRO-Groot-Amusementsorkest en so list. 9.15 Berichten Engelsch). 9.30 KRO-Groot-Amusementsorkest. 9.40 We sluiten de dag. 9.45 Berichten Vlaamsch. 10.00 Berichten Duitsch. 10.15—10.25 Berichten ANP. II.1511.30 Berichten Engelsch. MAANDAG 15 JULI 1940. Jaarsveld 414.4 m. VARA-uitzending. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Orgelspel. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10,15 Declamatie. 10.35 Fantasie. 11.00 Bont programma (opn.). 12.00 Berichten. 12.05 VARA-orkest. 12.45—1.00 Berichten ANP. 2.00 Declamatie. 2.30 Esmaralda, solist en gramofoonmuziek. 3.30 Orgelspel. 4.00 Pianovoordracht. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 VAAR-orkest. 6.006.10 Reportage. 6.40 Vlaanderen's aandeel in den bouw van een Nederlandsche cultuur, lezing. 7.00 Berichten. 7.05 Felicitaties. 7.10 De Ramblers. 7,30 Groningsche uitzending. 8,00 Berichten ANP. 8.15 Puzzle-uitzending. 8.30 Bont programma. Studie in de vrije natuur Xafr naait! Een kwestie van „kijk" Hoe bekijkt u het leven, en meer in het bizonder uw eigen Leven? Waardeering is een kwestie van „kijk", op een persoon, op omstandigheden, op het leven. Onverschillig wie of wat u bent en welke uw omstandigheden zijn, een pessimist zal u kunnen vertellen, dat u een beklagenswaar dig mensch bent die alles tegen heeft. Op precies hetzelfde oogenblik, dus onder dezelfde omstandigheden, zal een opti mist u kunnen aantoonen, dat u een benij denswaardig mensch bent, begiftigd met zeld zame voordeelen. Wat is nu waar, en welke van de twee heeft gelijk? Allebei en geen van beiden. U bent een mensch als alle menschen, met vooi'deelen en nadeelen, met redenen tot dankbaarheid en redenen tot het betreuren van het feit, dat sommige dingen niet anders zijn. Men zegt weieens „alles went", en daar is heel veel van waar. Alleen, wij begaan bijna allen de fout dat wij zeer spoedig wennen aan de prettige en goede dingen in ons eigen leven,- eraan wen nen in zulk een mate, dat wij er geen oog meer voor hebben, terwijl wij daarentegen aan de onaangename dingen slecht kunnen wennen en erover blijven klagen en ertegen in opstand komen. Klagen heeft nooit zin. In opstand komen 9.00 Radiotooneel. 9.30 Bont programma. 10.15—10.30 Berichten ANP. Kootwijk 1875 m. NCRV-uitzending. 11.15—11.30 n.m. Be richten. 7.00 Berichten Duitsch. 7.15 Berichten Engelsch. 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Schriftlezing,meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.30 Berichten Vlaamsch. 9.45 Zang, viool, piano en gramofoonmuziek. 11.00 Gramofoonmuziek (11.1511.30 Be richten Engelsch, 11.3011.45 Berichten Vlaamsch). 12.30 Berichten Duitsch. 12.45 Berichten ANP. I.00 Celesta-ensemble en pramofoonmuziek. 2.00 Berichten' Diiitsch. 2.15 Quintolia en gramofoonmuziek. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.15 Berichten Engelsch. 3.30 Haarlem's trio en gramofoonmuziek. 5.00 Berichten Duitsch. 5.15 Gramofoonmuziek. 5.40 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 6.15 Berichten Engelsch.. 6.30 NCRV-Harmonieorkest en gramofoon muziek (7.007.05 Berichten). 7.30 Reportage of muziek. 8.00 Berichten Duitsch. .8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten Engelsch. 8.45 Berichten Vlaamsch. 9.00 Gramofoonmuziek. 9.15 Merichten Engelsch. 9.30 Gewijde muziek (opn.) 9.45 Berichten Vlaamsch. 10.00 Berichten Duitsch. 10.15—10.30 Berichten ANP en sluitii^ II.1511.30 Berichten Engelsch. kan goed zijn, mits wij het in onze hand hebben om hetgeen waartegen wij in op stand komen te wijzigen. De „kijk" op het leven en de beteekenis er van willen wij even toelichten met een voor beeld. Een jonge, alleenstaande vrouw, zat op een avond op haar kamer, en dien avond was zijzelf de pessimiste wat de kijk op haar eigen leven betrof. - Zij dacht: „ik heb geen man en geen ge zin, beperkte geldmiddelen en een vrij saai baantje". En vond zichzelf zeer beklagens waardig. Zoo beklagenswaardig, dat zij niets be merkte van de aanhalige duwtjes die haar hond met zijn neus gaf, omdat hij wel voelde dat het vrouwtje „in de put" zat. Tegen half negen kwam een kennisje haar opzoeken en dit kennisje zei spontaan toen zij net was gaan zitten: „Kind wat woon jij hier toch aardig. Zoo'n groote frissche kamer en alles om je heen in zulke warme, harmonieerende kleuren". De bewoonster van de kamer keek even rond, keek misschien voor de eerste keer se dert weken bewust rond in haar eigen om geving en antwoordde: „ja, je hebt gelijk, het i s een aardige kamer maar ik zie het dik wijls niet meer". „En die lieve hond van je. Kijk hij wil dat je een beetje notitie van hem neemt". De „bazin" van de hond streelde even zyn kop, glimlachte en zei: „je doet mij bepaald goed. Ik zou haast vergeten, dat ik een lieve hond en een aardige kamer heb. Ik vond mij zelf vanavond juist zoo zielig". „Jij, met je vaste betrekking in dezen tijd en je sterke gestel, nooit last van hoofdpijn of wat ook? Neen, ik zou niet weten wat er aan jou voor „zieligs" is! Denk eens aan duizenden anderen zonder betrekking of met slecht betaalde baantjes, die ze elk oogenblik kunnen verliezen! Wo nend in kleine benauwde kamertjes. Neen, als jij beklagenswaardig bent dan weet ik het niet meer!" De andere kleurde en zei zacht: „je hebt gelijk, ik ben eer benijdenswaardig, ik heb véél!" Wilt U eens nagaan hoeveel goeds U heeft in Uw leven, en er een beetje oog voor heb ben Het is voor Uw eigen geluk! Nadruk verboden. Dr. Jos de Cock. EEN GEHEIMZINNIGE TAAL. Een taal, waarvan geen enkel geschrift gevonden is, en die den taalgeleerden bijna geheel onbekend gebleven is, wordt gespro ken in de beide kleine staten Hunza en Na- gar, die bij de noorwestelijke grens van Kasjmier liggen. De beide bergvolken, die deze streek bewonen, stammen van hetzelfde ras af en spreken dezelfde taal met enkele dialect-verschillen. Iedere staat heeft ongeveer 13000 inwoners, die de godsdienst van den Islam hebben aangenomen en in zeer eenvoudige, maar gezonde omstandigheden leven. Men gelooft( dat dit idioom met geen enkele bekende taal verwand is: het heeft noch betrekkingen tot het Indigermaansch. noch tot de Semi tische of Mongoolsche taal. De ooi-sprong is onbekend, dooh men ver moedt, dat het een overblijfsel is van een praehistorische taal. die in Noord-lndië ver spreid was. voor de Sanskrit sprekende, ari sche volkeren tusschen 3000 en 2000 v. Chr. over de bergketenen Indië binnendrongen. Oeze taal, die nog slechts door ongeveer 25000 inwoners van Hunza en Nagar wordt gesproken, is in de eenzaamheid van deze wildernis in do bergen bewaard geble ven, terwijl rondom de Indo-iraansche talen zijn verspreid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 16