Voor den Zaterdagavond 9 Brabantsche RADIO De- -van Dré Brisf PROGRAMMA Xaê- nxw-Lt! Ulvenhout, 18 Juli 1940. Amico, Zomerregen! Den ganschen Zaterdag was dohker. In den vroegen mei-gen, als ik mee de mannekes 't land optrok, dan suizelde heel den buiten van 't overdadige water, dat wemelde over de wae- reld. De duistere lockten hongen laag over d'ak- kers. Ze flierden, lijk dunnen, zwarten smoor van de enders. Zoo wijd ge zien kost. Ze jaag den over den donkeren boschkam, over de zwartblinkende Mark, over de zwaarriekende velden en over 't gebogen koren. Over ons dorpke ook, dat daar stillekes en gelaten ver doken lag achter 't hooge zomergewas en hei melijk scheen weg te drijven onder den don keren wolkensmoor, in de nialsche waterstui- vings. D'n Eeker rilde onder z'n natte kieltje, dat mee donkere plekken aan z'n botten begost te kleven. Z'n rattensmoeltje glom. De twee wit-verschoten wenkbraauwen piekten fel on der 't gegolfde randje uit, van 'n toddeke dat ooit wel 'ns 'nen deukhoed was gewist. „Koud? Eeker?" „N-n-n-niks, horre", trilde n-ie. Dré Hl hoef- de-n-ik niks te vragen; die beweerde: ,,'t zal nou lekker zijn in de Mark, opa!" „Ja jonk. Mee zoo'n weer is 't kustelqk zwemmen!" Dan rende-n-ie veuruit, trok on derwijl den kiel al over den kop, knoopte de galgen los en 'n telleke later stond ie, daar ie in de verte als 'nen blanken jongen God in den donkeren mergen, naakt op den leu ning van 't boogbrugske, klaar veur den duik in 't malsche mergenwater, die daar wegklokt tusschen de boterblommen, de eigeele dotters en den wilden zwing. Dunner flierden de loch- ten uit malkaar. Zwarte „draden" smoor trok ken uiteen. En daar, waar 'k de zon zocht, dreef 'n melkglazen schijf achter de dunne wolkslierten. 'n Kléér, kristallijnen licht glee zachtkes over den natten mergen. D'n dag gong even open; de weareld wierd wijer. ,,'t Gaat klèèren, baas". „Konkelefoes, Eeker; zie daar, ten westen!" Daar wemelde 't „roet" van regennevels in vage wolkpartijen, dichter en donkerder, to ren hoog. „Dit houwen we vandaag, jonk!" „Zou 't, ja?',' „Jaja, 'k ben zeker!" Scherp slisten onze stappen langs 't nat ge was van d'akkerpaaikes. Bij iedere windvlaag roosch 't hooge koren deur de stille vroegte. Malsch plekten de wes- ter aan oewen natten kop. Dan viel 'nen wolk leeg in vette druppen, die kwakten op 't ge- blaart; die soms plensden in oewen nek en koud kietelden over oewen rug. 'Nen slag van den kerktoren plompte neer, in den zachten droesem van den bojem; zong golven na, in 't nakte Niks; huiverde over oew zielement, dat in deuzen milden mergen openstond als 'n witte blom, bepèèrld van hemelwater. Dan hoorden we, wijdweg deur 't ritselende watergewemel, dat vezelde deur de stille ruimte, 't zompen van dravende pèèrdenhoe- ven. Evenkes stonden we dan verrast. Daar galoppeerde Dré III, pioedrenaakt, deur den stagen regen, óver den dras van de verzopen wei. We hoorden Bles blazen, den Dré lachen. We hoorden hoe ie mee de platte hand kletste op de natte huid van 't ongezalde pèèrd, dat hinnekend genoot van deuzen regengalop waarbij de hooge biezenknoppen kietelden langs zijnen buik. Daar namen ze 'nen breeden sloot, 't water fonteinde, neeë spóót onder Bles' hoeven van daan! Even later gong den sprong over 'n .koeienhek en den blinkenden knol zweefde uit, boven den blauwen doom, die over d'èèrde hong. „Da's rijen", fluisterde den Eeker. En z'n lippen, blaauwig van de kou, bleven lachend openstaan naar dieën kostelijken rit deur de malschheid van den verseh geschapen regen- mergen, waarin mensch en dier, verbrand onder de genadelooze akkerzon van de leste weken, huiliën zoeten zalf vonden veur de moeigeblakerde huid. „Gossie", piepte den Eeker! In 'nen grooten boog had den Dré z'n pèèrd naar de Marlt gedreven en op 'n plek, waar den stroom ginnen oeverkant heeft, de drinkplaats van de runders, daar gongen man en pèèrd in draf te water! ,,'t Is op de wei nog niet nat genogt, Eeker', lachte n-ik. Zoo was 't Gulzig ge- worden naar 'nen overdaad van malsch mer genwater trok m'n baaske dwars deur den schuimenden stroom, even zagen wij niks dan 'nen schamp van zijnen blanken rug en de ■felle ooren van 't pèèrd, dan, aan den overkant kwamen ruiter en pèèrd omhoog -uit 'nen vloed van borrelend schuim, dat dan blaasde en driftig wegdreef op de rapvlietende Mark. Amper op den vasten grond glee Dré III van den felglanzenden pèèrdenrug, joeg den beest de wei in, maakte eigens 'nen zweefduik verom, schudde de druppels van z'n natte vel, gooide dan kiel en broek aan 't sterke lqf. D'n dag kost beginnen! Als we, gedrieën, 'n paar uren later thuis kwamen veur 't mergenschaft, dan was den huis donker. Altij stroomde, wemelde, goot, klaste, tnotte den regen van de zwarte lochten Den notenlèèr liet z'n veeren hangen, dunnen waterfranje droop uit den kroon, 't Bronolie stel, daar op de platte buis tooverde 'nen ros sen gloei onder de schouwkap. Trui was stille kes. Hoe kost ze nou Zaterdaghouwen mee zoo'nen weer...? Maar ze zweeg. Wist, wij moesten er deur. Dus de koffie geurde extra sterk! Dus in de pan siste 't spek en d'eiers jnee dubbel lawijt. Den boerenmik lag toren hoog getast, de aardbeien dreven in den sui- Dré III sloeg 'n kruiske, veul te rap dan dat ze 'r in den Hemel iets van kosten te we ten komen. D'n kwiebus was uitgehongerd. Ik ken dat! Van vroeger...! Als ge dan, na zoo'n zwempartij, na zoo'nen rit, na zoo'n werk- schaft, dat allegaar in den pittigen waterreuk van buiten, als ge dan bij Trui komt, die den huis vulde mee den hartigen geur van eier struif, mee den steuvigen aroma van verschen koffie, mee den zoeten asem van gesuikerd fruit, dan dan zoude ziel en zaligheid ver kwanselen veur twintig botrammen aan zoo'n tafel! Trui knapte op. Als die heur mansvolk zoo ziet- schranzen, dan komt ze vaneigens weer op toeren. „Hadden ze mee da weer nou nie eenen dag kunnen wochten?" klaagde ze plazierig. ,,'t Is sjuust op tijd, Ti-ui", kwekte den kleinen Dré... „mergen... oem!... Zondaggü" En in 'n feestelijke gelukstemming spaaide- n-ie diep mee zijnen lepel in de aardbeien: 't rooie sap droop langs z'n kin!" Den wagel was zwaar. Zaterdag! Dubbel- gelajen. Daarbij: de versche gx-oentes zoo uit 't veld, waren dik van 't water. En water wéégt! 't Zwarte reil glom als lak in den zilveren dag, die blank over de schepping huifde. Bezijen den steenweg lagen de Ulvenhoutsche velden als nuuw te groenen. Ik rook 't gras, den geurigen kalmoes langs de sloojen. D'n rug van m'n handen blonk van 't nat. M'n pepke, na den ontbijt ter weareld, hield ik mee den kop omlaag. De rookslierten kleefden aan 't lage blad van de boomkroonen, waarvan de zilveren pèèrls rolden in den blanken dag. Ja, zoo'nen zomerregendag is schoon, amico, maar ge mot 'm zien mee d'oogen van den boer. die zat waren van zon. Die piekten van d'hitte, die „leeg" wierden van 't zonne- wit, dat dagenlank blekekrde over de hooi velden. Ge mot 'm drinken mee 't dankbare zielement van den boer, die geren volle sloojen ziet om z'n welige akkers! Ge mot 'm genieten mee 't moeie lijf van den boer. dat op 't end naar den koelen rust van zoo'nen malschen dae: kan smachten. Ja, ge mot 'm opzuigen, zoo'nen dag, lijk 't zware bladgewas, dat de sappen omhoog slurpt, tot in 't hart van den blommentros, die dan geuren en fleuren gaat in zwellender pracht tot gloriender sier van God's schepping. HahAls ge m'n baaske had zien weg- rijen! Nadat ie de vroegte van deuzen dag opge..vreten had mee bast en pit! Ja, z'n kruiske veur den eten was slorzig, maar zoo den dag vastpakken, die sjuist kwam uit den Schepper zijn handen, zóó die gave aan de bloote borst di-ukken als ie 't den nek van Bles dee bij den oversteek van den Mark- stroom, is 't heidensch om te zeggen, dat zoo'nen gulzigen rit deur den waterdag 'n dankgebed gelijk is veur 't lieve leven Pasop! Ik heb eigens dikkels onder den 're genboog', dien 'k trapte uit 't water, als ik te drijven dag in den mergenplas. tusschen de veld- en waterblommen, m'nen eersten vaderons van zoo'nen dag den Hemel inge- ZONDAG 21 JULI 1940. Jaarsveld, 414.4 m. 8 00 KRO. 8.80 VPRO. 9.00 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—10.25 KRO. 8.Ö0 Wij beginnen den dag. 8.30 Studiodienst. 9.00 Gramofoonmuziek. 9.30 Hoogmis. 11.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Economisch-sociale causerie. 12.30 Gramofooixmuziek. 12.45 Berichten ANP. 1.00 Letterkundige causei'ie. I.15 KRO-Melodisten en solist. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Rotterdams Philharmonisch orkest en Residentie-koor. (3.153.30 Cyclus „Uitingen van nationale cultuur"). 4.15 Gramofoonmuziek. 4.30 Ziekenpraatje. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.00 Gewijde muziek (opn.). 5.15 Berichten ANP. 5.30 Gereformeerde Kerkdienst. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.20 Gewijde muziek (opn.). 7.50 Gramofoonmuziek (8.008.15 Berichten ANP). 8.30 Gevarieerd programma. 10.10 Wy sluiten den dag. 10.15—10.25 Berichten ANP. Kootwijk, 1875 m. VARA-Uitzending. 7.00 Berichten Duitsch. 7.15 Berichten Engelsch. 7.30 Gramofoonmuziek. (Om 8.00 Berichten ANP). 9.30 Berichten Vlaamsch. 9.45 Orgelspel. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.45 Esmeralda". II.15 Berichten Engelsch. 11.30 Rerichten Vlaamsch. stuurd langs den zonnepiek, die uit den dage raad over me kwam. Hah! Als ge m'n baaske had zien weg tijen, de kin nog klam van 't vruchtensap! En stil gelukkig om...wel om den dag van mèr- gen al! Zoo is 't leven 'n feest bij allen zwaarsten arbeid. Zoo is zelfs den zomer regendag, zoo is zoo'nen dubbelwegende Za- tei-dag 'nen dag als melk. Zoo blank zoo vol, zoo deugdzaam. „Rotweer", zeeën klantjes in stad: „en wa zal 't mergen weer zijn? 'Nen slechten Zon-i dag!" Ik zweeg dan maar, zee weinig van de mal sche groentes, want slecht geluimde slaap koppen zijn argdenkend en peinzen dan dat ge 'nen cent meer zult vragen veur zoo'nen goud gelen slaaikrop. Och ja, den boer wordt slecht verstaan en ik kan verwonderd zijn over m'n eigen, da 'k tóch 't „praten" nie laten kan. Maar daar mot toch iemand zijn, die zelfs 't schoone van 'nen regendag aanwijst. En als O.L.H. dan tevrejen is mee 'nen boer, allee dan maar, 't zal weer wel goed zijn. M'n broek hong zwaar aan de galgen als ik nadenmiddag thuisree. M'n mouwen kleefden aan m'n polsen, plek ten aan m'n armen. De schouwers wogen zwaar. Maar nou en dan brook de locht en den dag gloeide dan als amber over 't natte zomerge- blaart. Daar kwam, karjuu, den Zondag al aan! „Hot, Blek", riep ik naar m'nen goeien hon debeest: „Vort, oewen wermen schottel staat gereed!" Als ik aankwam op den hof en Trui de deur losgooide, dan rook ik meteen den Zondag- schen soep, die al te trekken stond. En 's avonds, als we gevieren gezeten wa ren in den Zaterdags-properen huis, de koppen blinkend van 't scheermes, de moeïë lijven weldadig in de verschooning, de gehaktballen (Zondagschen kost!) al sisten in de braaipan, dan waren we te moei om véul te zeggen, maar dan was den Zondag al begonnen, die daar te gloeien hong in den koperen notenkroon, nou d'avond-zon gekropen zat op 't natte loof, dat zachtkens drooglekte in den witgeregenden erf. Efkes kwam den Fielp nog aan, mee zijnen Zondagschen krentenmik, de Zondagsche si gaar! En in z'n hagelwitte, plankharde bak- kersjaske, waarmee ie Zaterdags den Zondag in 't durp brengt. Den Eeker ki-eeg z'n vijf rijksdaalders (ge wit, uit de propkas; 't manneke heeft nog gin keus gemokt, dus gaf den Fielp 'm de „hach- terwielen zoomaar dan") en dalijk kocht ie bij den Fielp 'nen krentenmik-veur-thuis; en 'k zag aan 't kaereltje z'n gelukkige gezicht, dat ie ineens 'n goeie bestemming had veur 't zilveren rijksdaalderstorentje. Trui zag 't ook, dunkt me. Want meteen zee ze: „koop nou iets veur oew eigen horre!" „Kweetnie", bromde-n-ie, mee 'n hooge kleur...! Maar den anderen dag Zondag is 't man neke, in z'n beste plunje gegaan naar den woonwagel, in zijn nuuwe kwaliteit van gedie- pelmeerd schoolmeester. Ja, 't was 'nen gulden Zatei'dagavond lijk ie px-onkte óver den afgespoelden buiten! 't Was heelegaar 'nen besten dag! 't Was prachtig... „rotweer"! Maar nou schei 'k eraf. Daar is meer te doen. Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. Een groen bladerdak koepeit zich boven het stille meer VERORDENING VAN JAREN GELEDEN. Ongeveer 250 jaar geleden bepaalde de wijze raad te Oudenaai-de in Vlaanderen, dat niemand 'savonds na acht.uur zonder lantaarn op straat mocht. Wie in strijd han delde met deze bepaling, moest een boete van 10 gulden betalen. De burgers mopper den, maar toch waagde niemand het. onge hoorzaam te zijn. Volgens gemeenschappe lijke afspraak echter droeg iedereen, die laat op straat was, wel een lantaarn, maar zon der licht. Toen beval de raad, dat iedereen licht in zijn lantaarn moest hebben. Weder om waren de burgers gehooi-zaam, ze had den een licht in hun lantaarn, dat echter niet brandde. Nu was de raad genoodzaakt voor de der de keer op straffe van verdubbelde boete te bevelen, dat iedereen 'n brandend licht in zijn lantaarn moest dragen. De burgers volg den nu weliswaar dit bevel op, maar ze droegen de lantaarn met het daarin bran dende licht onder de mantel. Hierop volgde het vierde bevel van de kwaad hun pruiken schuddende hecren: „Men moest de lan taarn vrij, openlijk en onbedekt met het brandende licht dragen", en nu pas moesten de burgers, die langen tijd hun overheid hadden geplaagd en bespot, hun verzet op geven. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.00 Vara-orkest (opn.). 12.3012.45 Berichten Duitsch. 12.45—1.00 Berichten ANP en gramofoon muziek). 2.00 Berichten Duitsch. 2.15 Rosian-orkest (opn.). 3.00 Gramofoonmuziek (3.15—3.30 Berichten Engelsch). 4.00 Tuinbouwpraatje. 4.30 Esmeralda en solist. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Berichten ANP. 5.30 Bx'avour en Charme (opn.). 6.00 Gramofoonmuziek. 6.15 Berichten Engelsch. 6.30 Orgelspel. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.20 De Ramblers. 8.00 Berichten Duitsch. 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten Engelsch. 8.45 Berichten Vlaamsch. 9.00 Gramofoonmuziek. (9.159.30 Berichten Engelsch). 9.45 Berichten Vlaamsch. 10.00 Berichten Duitsch. 10.15—10.25 Berichten ANP. 10.3010.45; 11.15—11.30 en 0.150.30 Berichten Engelsch. 1.001.15 Berichten Vlaamsch. I.151.30 Belichten Engelsch. MAANDAG 22 JULI 1940. Jaarsveld 414.4 m. KRO-Uitzending. 8.00 Berichten ANP. 8.05 Wii beginnen den dag. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.15 N. Afopsky'8 Russisch kerkkoor, opn. 10.30 Gramofoonmuziek. II.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Gi'amofoonmuziek. 12.15 John Kristel en zijn Troubadours. (12.45—1.15 Berichten ANP en gramo foonmuziek). 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Rococo-octet. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 KRO-Melodisten en solist. 4.15 KRO-oi-kest. 5.00 KRO-Groot-Amusementsorkest, solisten en De Meesterzangers (opn.). (5.155.30 Berichten ANP). 6.15 John Kristel en zijn Troubadours. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.00 Voor de jeugd. 7.35 Reportage. 8.00 Belichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.30 KRO-Symphonie-orkest. 9.00 Gramofoonmuziek. 9.30 Radiotooneel. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.10 Wij sluiten den dag. 10.1510.25 Berichten ANP. Kootwijk 1875 m. NCRV-Uitzending. 7.00 Berichten Duitsch. 7.15 Berichten Engelsch. 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Schriftlezing, meditatie. 8.25 Gewijde muziek (opn.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.30 Berichten Vlaamsch. 9.45 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten Engelsch. 11.30 Berichten Vlaamsch. 11.45 Christelijke liederen met pianobege leiding en gramofoonmuziek. 12.30 Berichten Duitsch. 12.45 Berichten ANP. 1.00 Canzonetta-sextet en gramofoonmuziek (2.002.15 Berichten Duitsch). 2.45 Gramofoonmuziek. 3.15 Berichten Engelsch. 3.30 Fluit-, piano- en gramofoonmuziek. 4.15 Gramofoonmuziek. 5.00 Berichten Duitsch. 5.15 Berichten ANP. 5.30 Apollo-ensemble. 6.15 Berichten Engelsch. 6.30 Orgelconcert. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.20 Berichten. 7.30 Reportage of muziek. 8.00 Berichten Duitsch. 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten Engelsch. 8.45 Berichten Vlaamsch. 9.00 Gramofoonmuziek. (9.159.30 Berichten Engelsch). 9.45 Berichten Vlaamsch. 10.00 Berichten Duitsch. 10.15—10.30 Berichten ANP en sluiting. 10.30—10.45; 11.15—11.30 en 0.15-0.30 Berichten Engelsch. 1.001.15 Berichten Vlaamsch. 1.151.30 Berichten Engelsch. KERN Een groot dichter heeft gezegd: „uit mijn groote smart maak ik mijn kleine ge dichten". De waarde van een gedicht hangt niet af van de lengte. Wy kunnen een gedicht van drie bladzijden lang lezen dat ons niets zegt en één enkele regel kan iets treffen in ons hart, kan soms maken, dat wij minuten lang blijven zitten peinzen doordat een paar woorden een innerlijke snaar deden trillen en ons vervulden van een diepe gedachte. Wanneer dit gebeurt, dan is het meestal doordat in simpele woorden op gevoelige wijze iets wordt uitgedrukt, dat wéér is. De mooie waarheden in het leven zijn een van de grootste bronnen van troost. Er zijn ook leelijke waarheden, wij zullen het niet ontkennen. Aan ons de keuze of wg ons in hoofdzaak willen bezighouden met de mooie of met de leelijke waarheden. Cynisme is altyd zwakheid, een bittere hoon en een voorgewende onverschilligheid tegenover datgene wat meil niet vermag te overwinnen, omdat het aan belangrijkheid wint door de overmatige aandachtigheid die wij eraan schenken. Want tot op zekere hoogte is alles voor ons zoo belangrijk als wy zelf willen toelaten, dat het is. Waarop wilt U zich concentreeren, op de mooie of op de leelijke waarheden De keuze is niet moeilijk. Stelt U voor, dat het venster van Uw voorkamer uitziet op een rommelig en rookerig fabriekscomplex en dat van Uw achterkamer op een groene weide met bloeiende veldbloemen, aan welk venster zult U dan gaan zitten? Sommigen van ons zullen echter moeten breken met de gewoonte, om zich blind te staren op de leelijke waarheden van het leven. Deze gewoonte wordt gauw tot een gevaarlijke sleur, omdat wij daardoor een gemis aan actie trachten te bemantelen en te verontschuldigen. Dat men ongelukkig is of verdriet heeft is nog geen geldige, reden om by de pakken neer te zitten en ongedaan te laten wat ge daan kan worden. Laten wij trachten om te doen als de groote dichter, en om van ons verdriet of gemis een kern te maken van waaruit wij iets positiefs opbouwen. Gedichten maken is niet aan een ieder ge geven, maar ook U en ik kunnen uit ons ver driet iets goeds doen voortvloeien. Wie verdriet en gemis kenden, die zyn in staat om het verdriet en gemis van anderen te begrypen. En alléén het besef van begre- pen te worden is: laat U niet gaan, laat U niet blijvend terneerdrukken. Zelfs een ge rechtvaardigde geestelijke neerslachtigheid mag geen rede zyn, om Uw persoonlyk voor komen en Uw omgeving te verwaarloozen. Door slordig en onverzorgd rond te loopen in een stoffige en onopgeruimde kamer zakt U slechts dieper in een put van passiviteit en gedruktheid. Heft het hoofd omhoog en zegt: „ik mag geknauwd ztjn, maar niet verslagen. Op volle kracht vooruit, ik zal ervan maken wat er van te maken is." Volgens die richtlijn kan van de litteekens die door het leven geslagen wonden achter lieten een kracht ten goede uitgaan. Nadruk verboden. DR. JOS. DE KOCK-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 10