VERKENNERS, de oogen van de Duitsche legerleiding V1 mam „DE FOTO-CAMERA EEN ONMISBAAR INSTRUMENT Vluchten van vele uren boven het terrein van den vijand it v In de meeste gevallen bevindt de Duitsche oorlogscorrespondent zich aan boord .Verkenningstoestellen voor lange afstanden van de Duitsche luchtmacht. Deze machi nes, welke een groote actie-radius bezitten en zeer snel zijn, behooren tot de belang rijkste successen van de moderne vliegtuig industrie. Dikwijls starten deze toestellen yoor vluchten, honderden kilometers diep in het vijandelijk gebied. f ERKENNIX GSESKADER moet onmiddellijk starten met bijzon dere opdracht.." Een kort be richt, een oogenschijnlijk weinig zeggend bevel, dat echter zoo ontzettend yeel inhoudt. Midden uit ons dagelij ksoh werk worden wij weggehaald door deze enkele, simpele woorden. Aan het bevel van den kapitein dient terstond gevolg te worden gegeven. Wij gaan mede op een tocht van verscheidene honderden kilometers over land en zee, naar Frankrijk naar Engeland? Wij zullen het spoedig weten. Nu is het echter zaak ons zoo spoedig mogelijk gereed te maken. Uit ons werkvertrek werpen wij snel een blik op het vliegveld. Daar dreunt reeds het gezang van de motoren over het landschap. Ditmaal is er groot alarm geslagen. Alle vliegtuigen van de basis zullen starten voor de vervulling van een bijzondere opdracht, die succesvol ten uitvoer gelegd, dikwijls verstrekkende gevolgen heeft. Dat betee- kent in zoo'n oogenblik en de volgende uren; het inzetten van alle mannelijke vastberadenheid, het ten top voeren van de technische la-acht, overwinnen van tijd en afstanden, strijd leveren tegen stormen en koude, tegen ontbering en in laatste in stantie, het gevecht met den dood. Men hoort over het algemeen weinig over de successen van deze verkenners voor den langen afstand, maar het oppercommando van de weermacht weet hun prestaties daarom te-.hooger aan te slaan. Stil en on zelfzuchtig vervullen deze mannen de hun opgedragen taak. En door de gevaren, die reeds achter den rug zijn, is de beman ning èèn geworden en eenmaal in de lucht is de officier niet meer dan zijn onderge schikte; dan kennen zij allen slechts één doel: eensgezind de taak tot een goed einde te brengen. Zij spreken ook slechts zelden over hun verrichtingen en hun suc cessen. De eenzaamheid van den aether, waarin zich hun leven en werk afspeelt, heeft hen karig in het gebruik van woor den gemaakt. Zij rekenen slechts in hoog ten en afstanden en weten dat zij ten slot te altijd op zichzelf aangewezen zijn. Met een sprong zijn we het laddertje be stegen en staan dan meteen in den glazen koepel in den neus van het vliegtuig, waar behulpzame handen ons vastbinden; de parachute op den rug, niets wordt verge ten. De kapitein van onze afdeeling geeft de laatste instructies en reeds starten de eerste machines en verheffen zich als groo te vogels na een korten aanloop van den grond. Het is ook voor ons de hoogste tijd, willen wij nog tijdig op de ons aangewezen plaats ko men voor het maken van foto's. Terwijl het vlieg tuig op enkele honderden meters hoogte, na even ge cirkeld te hebben, koers zet in de richting van den vijand heb ik even tijd om me heen te zien. Wat heeft men tegenwoordig toch de beschikking over kostelij ke vliegtuigen, vergeleken bij die van vroeger, vijf en twintig jaar geleden, toen het vliegtuig nog echt in de kinderschoenen stond. Welke reusachtige schre den heeft de techniek in dien tijd niet gemaakt. Dat Andere tijden, andere zeden. Zoo is het ook thans in tijd van oorlog. Wie het ver loop van dezen oorlog bestudeert en stelt tegenover dien van den Wereldoorlog zal vele in het oog loopende verschillen zien. Er wordt anders gestreden; ook in de dingen, die daarmede middellijk of onmiddellijk samenhangen is een belang rijke wijziging gekomen. Met name is dat het geval met de journalisten, de corres pondenten, die voor hun bladen periodiek een verslag geven van den oorlog. Vroeger kwamen zij tot dicht achter het front, maar velen hebben het nimmer verder ge bracht. De meesten waren niet in staat een rechtstreeksch verslag te leveren van de gebeurtenissen. Thans staan deze men- schen, die hun leven inzetten voor hun be roep, in de vqorste gelederen. In vele Duitsche verkenningsvliegtuigen zal men in den glazen gevechtskoepel, waar ook de waarnemer zit, een journalist aantreffen, die gewapend met een kleinbeeld camera boven het gebied van den vijand op speur is naar kopy voor zijn blad. Wanneer het ernst wordt, is hij echter een volwaardig lid van de bemanning, die de kunst ver staat de machinegeweren aan boord te be dienen. Het groote voordeel van deze gevaar volle soort van journalistiek is echter dat men het nieuws uit de eerste hand krijgt van een ooggetuige. In de archieven van het Duitsche leger stapelen zich met den dag deze dikwijls hoogst interessante re portages van de eigen oorlogscorrespon denten, de P.K.'s op. Voorzoover deze thans niet gepubliceerd worden, zullen zij met tertijd de stof leveren voor een leven dige beschrijving van de gevechtshandelin gen. In onderstaand artikel geven wij een dergelijke reportage weer. De opdracht is ondanks het vijandelijk afweergeschut vervuld. Op den terug weg naar de thuisbasis, bespreken waarnemer en piloot den te volgen koers wij hier nu zoo zeker vliegen, alsof we over den grond liepen, het is een triomf van de twintigste eeuwsche techniek. Wij vliegen door nevels en wolkenflar den. De machinegeweren worden gereed gemaakt om op het eerste teeken te kunnen vuren. Ergens breekt een zonnestraal door het wolkendek; daar moet het front liggen, waar de voorste gelederen van onze weer macht strijden. Voor de veiligheid zoeken wij het nu in hoogere luchtlagen; onbegrij pelijk snel neemt het vliegtuig dit hoogte verschil. Even gaan de gedachten terug naar de kameraden van de basis, die voor en na ons gestart zijn. Waar zouden zij zich momenteel bevinden? Het weer klaart op, het zicht wordt beter en beter. Ideaal voor het maken van scherpe opnamen, maar ook de regen zou geen belemmering Voorbeeld van een foto, door een waarnemer vervaardigd boven vijandelijk gebied. Haarfijn kan men op deze foto's de ligging van de verschillende kwetsbare deelen zien In den glazen koepel van het verkenningsvliegtuig vindt men dikwijls behalve den waarnemer, een journalist, die op deze gevaarlijke expedities om in woord en beeld verslag van den tocht uit te brengen aan zijn lezers. zijn. Wanneer men eenmaal op weg is om zijn taak te vervullen, geschiedt dat tegen allen weerstand in. Opletten! Nu is het oogenblik gekomen, dat wij het doel van onzen tocht nade ren. Camera naar buiten, en afdrukken Nogmaals en dan nog eenmaal. Een paar bochten maken en dan weer een paar op namen, nu van de andere zijde. Op grooten afstand ontploffen eenige granaten van het luchtafweergeschut in de ledige ruimte. Tot dank voor het slagen van deze opna men, maken wij een kleine duikvlucht en verdwijnen dan in een wolk, die als op bestelling is komen aandrijven. Daar be neden mag men rustig verder schieten. Wij hebben onze opdracht vervuld en nu is het zaak zoo snel mogelijk weer op de basis te komen en reeds oveT enkele uren zal de legerleiding gebogen zitten over de foto's die wij zoo juist hebben vervaardigd. Wij blijven ongeschoren, maar dat is van min der belang. Precies op tijd, op de minuut af, komen de meeste vliegtuigen van hun tochten terug en we vinden een lekker maal bij den kok in de cantine. Maar voor dien brengen we nog even onze films naar de foto-afdeeling, waar men druk aan den arbeid is, om het binnengekomen materiaal te ontwikkelen, te fixeeren, te spoelen en afdrukken te vervaardigen. De eerste co- pieën zijn klaar na weinige minuten. Snel heid behoeft nog geen heksenwerk te zijn. Na het eten bladeren wij nog eens in het logboek van de afdeeling In korte maar kernachtige zinnen staan daar de beleve nissen opgeteekend van de verschillende bemanningen. Indien ik een dichter was zou ik een nieuw epos willen schrijven van de onbekende soldaten, die met helden moed en onverschrokkenheid dag aan dag hun leven veil hebben. Hoe werkt de Stuka? Men behoeft niet zoo heel erg in de me chanica thuis te zijn om te begrijpen, dat een projectiel, dat uit een vliegtuig wordt losgelaten, in de eerste plaats een horizon taal gerichte snelheid meekrijgt van het toestel, terwijl het door de wet van de zwaartekracht steeds sneller verticaal zal vallen. Deze beide snelheden leveren te zamen een schuin naar voren en omlaag ge richte kracht op, zoodat het projectiel een boog beschrijft, «welke den vorm heeft van een parabool. Dé bom komt dus veel ver der terecht, dan waar zy werd losgelaten Hieruit volgt dat wil men bijvoorbeeld een gebouw treffen, het noodig zal zijn de bom los te laten ver voordat men zich vliegende verticaal oven het doelwit bevindt. Die af stand hangt af van de vliegsneiheid en de hoogte waarop het toestel zich bevindt. Na tuur lijk kan de luchtschutter zich niet in gissingen begeven. Al deze mogelijkheden zijn in vredestijd onderzocht en vastge legd in tabellen, die de schutter-waarne- mer bij zich heeft. Eenvoudiger wordt echter de £aak, wan neer men bommen werpt in duikvlucht. De Duitschers hebben betrekkelijk kleine machines geconstrueerd, o.a. de Henschel Hs. 123, die een bommenlast van pl.m. 300 kg. kunnen vervoeren, hetgeen niet heel veel is. Maar daar staat tegenover dat de trefkans veel grooter is. De piloot laat zijn toestel een bijna verticalen duik uitvoeren op het doel. Hij richt met het vliegtuig ei genlijk zijn last. Dit alles klinkt zoo heel eenvoudig, maar er zijn nog wel enkele be zwaren aan verbonden. In de eerste plaats! wanneer het toestel duikt, bereikt het zeer spoedig zijn eindsnelheid. De druk op vleugels, romp en roeren wordt enorm op gevoerd, waardoor trillingsverschijselen en in het ergste geval breuken kunnen op treden, hetgeen bij een dergelijke vlucht onherroepelijk neerstorten zou beteekenen. Van een derde moeilijkheid hebben wij hier nog niet gerept. Wanneer namelijk de bom wordt losgelaten meestal hangt die onder den romp, dan zou deze in verticalen stand in aanraking komen met -den pro peller. Dit zou natuurlijk funeste gevolgen hebben. Om dit te voorkomen, heeft men een soort uitklapbaar rek onder den romp aangebracht, waaraan de bom is bevestigd Bij het loskoppelen scharniert het rek omlaag en de bom hangt buiten den schroef cirkel van den propeller. Nu wordt deze automatisch losgekoppeld. De duikvlucht voltrekt zich binnen weinige seconden. De snelheid is enorm en de piloot, die overbe last is, moet zoo snel mogelijk zijn toe stel uit de duik weer optrekken. Aan een te snel optrekken zijn evenwel gevaarlijke consequenties verbonden. Een aanzienlijk hoogteverlies is het gevolg. Om die snel heid nu te beperken zijn zoogenaamde rem klappen aan de voorzijde van de vleugels aangebracht. Tijdens de duikbeweging wor den deze verticaal op het vleugeloppervlak gezet; de remming is zeer groot. Een voordeel van het gebruik van duik bommenwerpers is bovendien, dat het luchtafweergeschut er weinig of geen vat op heeft. De aanval geschiedt altijd bij ver rassing en voltrekt zich zeer snel. Binnen enkele minuten heeft het drama zich af gespeeld. Bovendien kunnen deze vlieg tuigen nog om htm lengteas draaien, zoo dat de trefkans ook hierdoor aanzienlijk wordt beperkt. Rechts boven: De waarnemer van het verkenningsvlieg tuig aan zijn ingewikkeld fotoapparaat, door middel waarvan hij op eiken tocht tal- looze opnamen maakt van het vijandelijk gebied, op grond waarvan de legerleiding dikwijls belangrijke besluiten neemt. Rechts onder: De bezetting van den verkenner maakt zich gereed voor den start. Elk van deze vluch ten over het gebied van den vijand duurt verscheidene uren, waarbij het op de vast beradenheid en op durf van de bemanning aankomt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8