Maatregelen ter beperking Het pensionbedrijf Volksonderwijs De hooge eischen der Stuka's Rijwieldievea opgepakt Elecfrotechnische industrie Een nieuwe Nederlandsche film I Vrijdag 30 Augustus 1940 Tweede blad HET BENZINE VERBRUIK n< H' Een uiteenzetting van Oberregierungsrat dr. Pim Groote personenauto's moeten worden stopgezet en omgeruild worden voor kleine wagens 's GRAVENHAGE. In een gis termiddag gehouden, dagelijksche persconferentie heeft de Oberre gierungsrat dr. Pini adviseur van den Rijkscommissaris voor het be zette Nederlandsche gebied inzake verkeersaangelegenheden, een voor dracht gehouden, waarin hij maat regelen aankondigde ter beperking van het verbruik van autobrandstof fen in Nederland. Deze maatrege len komen in het kort hierop neer: 1. Het aantal personenauto's en taxi's wordt niet verminderd. Echter zal door het stilleggen van het verkeer van groote per sonenauto's en taxi's en door het Inwisse len hiervan tegen kleine wagens een ge ringer verbruik van brandstof worden ver kregen. 2. Het autobusverkeer moet met onge veer 10 procent worden verminderd. Daar waar het verkeer met andere openbare ver voermiddelen mogelijk is, zal het autobus- verkeer worden stop gezet. 3. Op het gebied van het goederenver keer zal er naar worden gestreefd diverse transporten te combineeren. 4. Het verkeer langs den weg over de grens over verre afstanden dus zal zeer beperkt worden. 5. Er zal worden overgegaan tot het om bouwen van vrachtwagens met benzine motoren tot wagens met gasgenerators. Wanneer deze maatregelen op de juiste wijze worden doorgevoerd zoo zeide dr. Pini mag worden verwacht, dat geen verdere beperkende maatregelen in uitzicht behoeven te worden gesteld. Dr. Pini zette in den aanvang van zijn voor dracht uiteen, dat de benzineschaarschte, die in geheel Europa heerscht, in alle lan den heeft geleid tot een beperking van autoverkeer. Ook dus in Nederland. Er dient voor gezorgd te worden, dat de be schikbare voorraad voor een lange periode zoo productief mogelijk wordt verdeeld en verbruikt. Hij herinnerde verder aan de beperkende bepalingen betreffende het autoverkeer, die 1 Juli j.1. zijn ingevoerd en merkte in dit verband op, dat het niet mogelijk was ge weest de duizenden aanvragen met de noo- dige nauwkeurigheid te onderzoeken, om dat de tijd daarvoor ontbrak. Ten aanzien van de maatregelen die thans worden ge nomen, zeide dr. Pini, dat uitsluitend eco nomische overwegingen hiertoe hebben ge leid. Van nu af aan zullen allen indivi dueel worden onderzocht. Dit onderzoek geschiedt door de Nederlandsche rijksver keersinspectie. Beroep is mogelijk bij het departement van waterstaat. Personenauto's Personenauto's zullen in de toekomst uit sluitend mogen worden gebruikt door art sen, zieken, gebrekkigen en dergelijken, personen dus, die niet zonder auto kunnen. Onder deze artsen wordt verstaan medici, die op grooten schaal huisbezoek moeten afleggen. Voor lesdoeleinden mogen alleen in die gevallen auto's worden gebruikt, indien de betrokken leerling op vrachtauto's te werk zal worden gesteld en indien het beslist ze ker is. dat den adspirant-chauffeur een rij vergunning voor een personenauto zal krijgen. Groote personenauto's wagens, welke 15 liter of meer per 100 km verbruiken, ïullen worden stopgezet. Zij mogen niet meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor- 500 c.c. Vanzelfsprekend zal deze maatregelen niet onmiddellijk van kracht worden. De genen, die een dergelijken wagen of motor hebben zijn hierop aangewezen en worden in de gelegenheid gesteld hun vervoermid delen tegen kleinen wagens' of motoren in le ruilen. In zeer speciale gevallen kan van dezen maatregel worden afgeweken. Hierover be slist het departement van waterstaat. In dit verband merkte de spr. nog op, dat de prqzen van kleine wagens zoowel nieu we als gebruikte niet mogen worden verhoogd. De bestuurders en bezitters van vracht wagens zullen in de toekomst altijd in staat moeten zijnij de dwingende noodzakelijk heid van een rit aan te toonen. Geen enkel voertuig zal gebruikt mogen worden voor plezierritjes en voor bezoeken aan verma kelijkheden. Hoeveelheid benzine voor taxi's wordtu itgebreid. Het taxiverkeer zal op veel gerin ger schaal worden beperkt. Het geldt hier een algemeen belang. De hoeveelheid benzine, die" voor iedere taxi tot nu toe beschikbaar was, wordt uitgebreid. Tegen misbruik zal echter streng worden gewaakt. Ritten naar of van theaters, bios copen of andere vermakelijkheden is niet toegestaan. Alleen in drin gende gevallen mag men van een taxi gebruik maken. Ook het ver keer met taxi's, die meer dan 15 liter per 100 km. verbruiken, wordt stilgelegd, evenals de taxi's, die van diesel-motoren zijn voorzien. Onder misbruik wordt verstaan, indien men van een taxi gebruik maakt, indien een ander openbaar vervoermiddel aanwe zig is. De passagiers zullen ten allen tijde moe ten aantoonen, dat de rit verantwoordt is. De chaufeur is in dit opzicht niet aan sprakelijk. Er bestaan geen bezwaren, dat wanneer iemand met zware bagage uit den trein komt, een taxi neemt, Er zal steeds voor worden gezorgd, dat aan de stations en de centra der grootere steden ^een voldoende aantal taxi's ter beschikking staat. Ook het vervoer van artsen, zieken enz. des nachts zal te allen tijde mogelijk zijn. Een eigenmachtige verhooging van de prij zen voor het autogoederenvervoer en taxi tarieven is niet toegestaan. Autobussen. Het autobusverkeer zal eveneens be oordeeld worden in het kader van het algemeen belang. In gevallen waarbij arbeiders en andere perso nen, wier beroep dit noodzakelijk maakt, naar hun werk moeten wor den gebracht, blijft het autobusver keer gehandhaafd. In gevallen, waarbij ook een verbinding per rail of over het water bestaat, zal het autobusverkeer vervallen. Voor pleiziertochten en reizen naar ver gaderingen en dergelijke zullen als regel geen autobussen beschikbaar worden gesteld. Door deze beperking van het personen verkeer zal een belangrijke hervorming van het goederenverkeer bereikt kunnen wor den. Het. verkeer met vrachtauto's met een gewicht van meer dan twee ton, zal niet worden stilgelegd, indien zij gebruikt wor den voor de levensmiddelenvoorziening. In dien een, vrachtauto zich langer dan 5 da gen van zijn standplaats moet verwijderen, is daarvoor een bijzondere vergunning noo- dig. Er dient ook rekening mee te moeten worden gehouden, dat geen goederenvervoer van de eene naar de andere mag plaats heben, indien het gaat om goederen, die in de plaats, waarheen wordt gereden, reeds voorhanden zijn (brood, bier enz.) Er zal ook worden gestreefd naar een combi natie van vrachten. Leege of gedeeltelijk gevulde wagens zijn uit den booze. In be paalde centra zullen transportbureaux worden opgericht. Officieel zullen in den toekomst slechts twee organisaties op het terrein van vrachtautoverkeer worden erkend en wel d. N.O.B. en de B.B.N. Autogoederen verkeer naar het buitenland zal alleen in die gevallen worden toegela ten, wanneer er geen andere vervoermidde len voorhanden zijn. Voor verre tochten is een speciale vergunning noodig: in de eerste plaats voor zware vrachtauto's. Ieder goede rentransport over verren afstand moet na inlading bij den rijksverkeersinspecteur worden aangegeven. Een verdere besparing op autobrandstof fen kan worden bereikt door het ombouwen van benzinemotoren in gasgeneratoren. De ze ombouw kan natuurlijk slechts zeer ge leidelijk gebeuren. Eerst komen de vracht auto's en tractors aan de beurt, echter geen vrachtwagens onder de 1.5 ton. Ook zullen de motoren van personenauto's en van taxi's niet worden omgebouwd. De beste brandstof voor gasgenerators in Nederland is anthraciet. Turf is in mindere mate ge schikt, hout is niet in voldoende hoeveel heid voorradig. Om ombouw te bevorderen zal den af nemers van gasgeneratoren de zekerheid worden gegeven, dat zij langen tijd zullen kunnen rijden en bij voorkomende gelegen heid voorrang zullen hebben. Verder is te verwachten, dat vrachtwagens, die uitslui tend door gasgeneratoren worden voortbe wogen, niet meer de dubbele, doch de en kelvoudige wegenbelasting zullen hebben op te brengen, zoodat er ook in dit opzicht geen bezwaren tegen bestaan reeds nu de groote vrachtauto's van een gasgenera tor te voorzien. Nieuwe carbidgenerator voor auto's Een nienw aggregaat door een Zweed gebouwd en op de markt gebracht. Carbidgas is een der vele vervangings- stoffen, welke in Zweden zijn ingevoerd, om over het gebrek aan benzine en andere pe- troleumpi oducten heen te komen. Tot dusver hebben slechts weinig autorijders hun wa gens van installaties voor dergelijke brand stoffen voorzien, omdat er een zekere vrees voor ontploffingsgevaar bestond. Een nieuw type aggregaat, genoemd „Karbil", is thans door een Zweed gebouwd en onlangs op de markt gebracht, dat vertrouwen schijnt te wekken. Verscheidene auto's in Zweden zijn reeds met het nieuwe aggregaat voorzien en velen werden er besteld. Zoo wordt door een groot aantal Stockholmsche taxi-eigenaren gemeld, dat zij dit aggregaat laten aanbren gen. Het zou verscheidene voordeelen heb ben boven gasgenerators uit houtskool of hout. De bedrijfskosten zijn natuurlijk af hankelijk van den carbidprijs. maar zouden ongeveer gelijk zijn aan die van benzine auto's vóór de verhooging van den benzine prijs' in Zweden. Het aggregaat is door Zweedsche autoriteiten onderzocht. POGINGEN TOT OPRICHTING VAN EEN LANDELIJKE ORGANISATIE DER BEROEPSPENSIONHOUDERS. De Nederlandsche Middenstandsbond schrijtf ons: Het rijksbureau voor het hotel-, café, restaurant- en pension bedrijf heeft onze aan dacht er op gevestigd, dat het de ervaring heeft opgedaan, dat er in het pensionbedrijf geen landelijke organisatie bestaat, welke alle of de groote meerderheid van pension houders omvat. De distributie van talrijke eerste levens- benoodigdheden maakt het noodig voor het beroepspénsion bedrijf bepaalde richtlijnen vast te stellen. Willen daarbij de belangen van de beroepspensionhouders tot hun volle recht kunnen komen, dan is een eerste eisch, dat deze zoo krachtig mogelijk in een lan delijke organisatie vereenigd zijn. Ter bereiking van dit laatste doel heeft het rijksbureau voor het hotel-, café-, restaurant- en pensionbedrijf de medewerking van den Ned. Middenstandsbond ingeroepen, welke *van die zijde gaarne zal worden verleend. Het eerste, wat nu zal moeten gebeuren, is de oprichting van een algemeene lande lijke organisatie van uitsluitend pensionhou ders, welk doel alleen dan bereikt kan wor den, indien een zoo groot mogelijk aantal belanghebbenden daartoe medewerkt. Overtuigd, dat de pensionhouders in de zen tijd van noodzakelijk overheidsingrijpen op velerlei gebied de vorming van een lan delijke vakorganisatie in hun wel begrepen eigen belang als een gebiedenden eisch zul len voelen, verzoekt het bureau van den N.M.B., Mauritskade 33b te 's-Gravenhage, den besturen van alle plaatselijke, geweste lijke en landelijke bonden of vereenigingen van pensionhouders ten spoedigste doch uiterlijk 7 September a.s. schriftelijk aan den N.M.B. van hun instemming met dit plan te doen blijken. Ongeorganiseerde be roepspensionhouders kunnen eveneens schriftelijk aan den N.M.B. van hun instem ming doen blijken. Eventueel kan met toe zending van naamkaartje met vermelding „Pensionbedrijf' worden volstaan. Bij voldoende deelneming zal dan op zeer korten termijn in Utrecht een bijeenkomst worden belegd, waarin een vertegen woordi- ger van den Nederlandschen Middenstands bond een korte inleiding over nut en vorm van organisatie zal geven, terwijl de direc teur van het hierboven genoemde rijksbureau de bij dit bureau te dezer zake bestaande plannen nader zal toelichten. Waarschuwingskreten van om standers maakten de politie op merkzaam. Er zijn te Amsterdam weer twee rijwiel- dieven aangehouden, In de Gasthuismolen- steeg zagen twee voorbijgangers hoe een om streeks 40-jarige man een rijwiel stond te observeeren, het wilde wegnemen, doch hier in iet direct slaagde. De man liep in iéder geval door, gevolgd door de beide getuigen. In de Rozenstraat ondernam hij een tweede poging, doch op het oogenblik dat hij het rij wiel beetpakte, werd de rust verstoord door waarschuwingskreten der beide getuigen. De man wilde vluchten,maar werd spoedig door de politie achterhaald. Hij blijkt reeds eerder in het strafregister te zijn vermeld. Hij is in verzekerde bewaring gesteld. In Amsterdam-Noord, nabij het Florabad, is gisteravond tusschen zes en zeven uur door de politie van den Adelaarsweg nog een tweede dief aangehouden, een 38-jarige man, die juist bezig was zich een damesrijwiel toe te eigenen. Ook hij is opgebracht. Het hofodbestuur van „Volksonderwijs" verzoekt ons opname van het volgende: Het Hoofdbestuur van Volksonderwijs ver gaderde in de afgeloopen week met z'n pro pagandisten voor de vereeniging en voor het openbaar onderwijs, in Amsterdam en in Zwolle. Na een door den Alg. Secretaris gehouden inleiding over „de positie van Volksonder wijs in deze dagen" en over de te voeren actie spraken beide bijeenkomsten unaniem de wenscheliikheid uit, dat het Hoofdbe stuur der vereeniging de propaganda voor het openbaar onderwijs onverzwakt zou voortzetten en alle voorkomende gelegen heden zoo intensief mogelijk zou benutten ter versterking van de positie van het open baar onderwijs en van de organisatie zelf. In zijn Hoofdbestuursvergadering van 24 dezer besloot het Hoofdbestuur gaarne aan dezen wensch gevolg te geven en met alle kracht, waarover te beschikken zal z>in. de propaganda te voeren en te richten naar de zelfde lijn, die de Vereeniging nu reeds bij na 75 jaar lang heeft gevolgd onder de be kende leuze: „Onverdeeld naar de Openbare School". Daarnaast, geheel en al ook in overeenstem ming met de doelstelling van „Volksonder wijs": verbetering van het onderwijs, besloot het Hoofdbestuur zijn steun te verleenen aan de beweging, die reeds sterk groeiende is, en die beoogt te komen tot invoering van de lichamelijke opvoeding bij het lager onderwijs, over de geheele linie, terwijl het Hoofdbestuur zich. hierbij aansluitende aan reeds vroeger verzonden adressen aan de regeering en aan de Staten-Generaal, uit sprak, dat verlenging van de leerplicht een der eischen is die vooral jn dit tiidsgewricht mogen en moeten worden gesteld. Het Hoofdbestuur wendt zich tot z'n afdee- lingen. kringen, propagandisten en zijn meer dan 60.000 aangesloten leden en roept deze allen op den strijd te voeren voor: verster king en uitbreiding van het openbaar on derwijs. invoering van de lichamelijke oefe ning op alle lagere scholen, en verlenging van de leerplicht. Vervaardigers van toestellen op electrisch gebied moeten zich laten inschrijven. 's GRAVENHAGE. De secretaris-gene raal, waarnemend hoofd van het Departe ment van handel, nijverheid en scheepvaart maakt bekend, dat hij bij beschikking van 29 dezer, gepubliceerd in de Nederlandsche staatscourant nr. 168, bij het Rijksbureau voor verwerkende industrieën heeft inge steld een sectie electrotechnische .industrie. Deze sectie is gevestigd te 's-Gravenhage, Bezuiderihout 125. Onder deze sectie vallen alle ondernemingen, die zich als hoofd- of nevenbedrijf bezig houden met de vervaar diging van: a. alle machines, toestellen en onderdeelen daarvan, noodig voor opwekking, transformatie, geleiding, distributie, schakeling, meting en ge bruik van electrische stroom in den ruimsten zin, zooals o.a. voor licht, kracht, industrieele en huishoude lijke doeleinden. b. alle zwakstroom-toestellen en onderdeelen daarvan in den ruim sten zin, zooals o.a. voor telefoon, te legraaf en signaalwezen, toestellen voor medische doeleinden, accumu latoren en galvanische elementen. c. alle zend-, ontvang-, repro ductie- en distributietoestellen als mede onderdeelen daarvan op ra- diotelefonisch en radiotelegrafisch gebied in den ruimsten zin. Binnenkort zal een beschikking in de Ne derlandsche staatscourant worden ge plaatst,, waarin o.m. aan alle betreffende ondernemingen de verplichting wordt op gelegd zich bij de sectie electrotechnische industrie te laten inschrijven bij bedoelde sectie opengesteld. Belanghebbenden zullen hiertoe een inschrijvingsformulier ontvan gen. De ondernemingen, die onder een der bovenstaande rubrieken vallen en voor 2 September a.s. geen inschrijvingsformulier hebben ontvangen, dienen zich schi'iftelijk aan te melden bij de sectie electrotechni sche industrie, Bezuidenhout 125, 's-Gra venhage Aan den verdrinkingsdood ontsnapt Tijdens het baden in zee aan het noorde lijke deel dezer gemeente kwam de 22-jarige Amsterdammer W. H. in levensgevaar te verkeeren. Op zijn hulpgeroep snelden twee andere baders (een Delftenaar en een Rot terdammer) toe, die erin slaagden den dien- keling op het droge te brengen, doch deze was inmiddels buiten bewustzijn geraakt. Door kunstmatige ademhaling op den jonge- mna toe te passen, slaagden zijn redders er in, hem weder tot bewustzijn te brengen. Daarna nam de ter hulp geroepen G.G.D. de zorg over en vervoerde vervolgens den Am sterdammer naar het ziekenhuis Bronovo, waar hij nog korten tijd zal moeten worden verpleegd om volledig op verhaal te komen. Een nieuwe film naar het boek van „Zeven jongens in een ouwe schuit". De Nederlandsche smalfilm-centrale „Dik Trom" heeft voorbereidende maatregelen getroffen voor het vervaardigen van een nieuwe Nederlandsche film, naar het boek van den schrijver A. C. C. de Vletter, „Zeven jongens in een ouwe schuit". De film wordt vervaardigd volgens een nieuw procédé, waarbij beeld en geluid ge lijktijdig worden opgenomen. Aan de came ra staat de Hongaarsche cineast Bakos. De spelers zijn een aantal leerlingen van Ilaar- lemsche scholen, die in samenwerking met de hoofden der scholen zijn uitgezocht. Men is voornemens, behalve een Neder landsche versie, ook een Duitsche te ver vaardigen. Bestuurder moet een sterk hart en goede longen hebben Majoor Roonnecke schrijft, volgens het Vad. in de Deutsche Allgemeine Zeitung over de techniek van de duikvlucht. In den wereldoorlog kende men den duik bommenwerper nog niet Thans is hij onont heerlijk in een moderne luchtmacht. Duik bommenwerpers behooren tot de gevechts vliegtuigen, welke een -belangrijk aanvals middel van het operatieve luchtwapen vor men en zooals de naam zegt den srijd tot ver in 't vijandelijk gebied moe ten overbrengen. Wat evenwel de bestuur der van een duikbommenwerper van an dere gevechtsvliegers onderscheidt is zijn manier van aanvallen. Daar namelijk de zware, meermotorige bommenwerpers de bommen horizontaal vliegend uitwerpen stort de bestuurder van een duikbommen werper zich op verrassende wijze van een groote hoogte af omlaag, recht zonder gebruikmaking van een speciale bom vizier inrichting op zijn doel precies als een jachtvlieger) met zijn geheele vliegtuig en laat de bom los, welke in de richting van de duikvlucht verder valt: op een hoogte van ongeveer 600800 meter boven het aan- valsobject. Dadelijk na het loslaten van de bom, hetgeen geschiedt doordat de vlieg tuigbestuurder op een knop drukt, welke zich op den stuurknuppel bevindt, wordt het vliegtuig opgetrokken om de vijande lijke luchtafweer zoo snel mogelijk te ont vlieden. Het is nog niet zoo lang geleden, dat men omtrent het gebruik van duik bommenwerpers weinig of niets wist. In den Spaanschen burgeroorlog werd er meer over het gebruik van dit type bekend. De schrijver beschrijft vervolgens het ge bruik van Duitsche duikbommenwerpers bij de jongste oorlogshandelingen in het Wes ten en de uitwerking daarvan. Het gebruik van Stuka's, welke één mo tor bezitten, is gericht tegen zoogenaamde puntdoelen (bijv. kazematten, vliegvelden, knooppunten van straatwegen, stations, bruggen) of tegen beweeglijke doelen (oor logsschepen), Duikbommenwerpers kunnen één of tweepersoons zijn. Het uitwerpen van de bommen geschiedt in elk geval door den vliegtuigbestuurder. In tegensteling met de meermotorige gevechtsvliegtuigen, welke hun lading bommen inwendig in den romp meevoeren, zijn bij de duikbommenwerpers de bommen horizontaal onder de vleugel of onder den romp opgehangen, een methode, welke reeds bij de bommenwerpers in den wereldoorlog werd toegepast. De bommen zijn aan het uiteinde van vleugels (stabiliseeringvlakken) voorzien, opdat zij onder het vallen niet overslaan en dus loodrecht dalen. Het voordeel van den duikbommenwerper ligt in het moment van verrassing en in de uitstekende tref kans. 'De uitwerking van de hommen is enorm. Een voltreffer is voldoende om door den ontstanen homtrechter het Verkeer op den betreffenden straatweg volledig te on derbreken of zooals in Polen is geschied om een rijdenden pantsertrein uit de rails te slingeren De eischen, welke aan een bestuurder van een duikbommenwerper worden gesteld zijn inderdaad buitengewoon hoog. Men moet niet vergeten, dat bij de duikvlucht snel heden optreden, welke de 600 km per uur dikwijls overschrijden en de stevigheid van constructie van het vliegtuig speciaal op het oogenblik van het optrekken na de duikvlucht op de proef stellen. De gezond heid van deze vliegtuigbestuurders moet in orde zijn, want bij dc duikvlucht moet .met een koel verstand het doel constant, in het oog worden gehouden, en op het oogen blik van het afvangen laten de centrifu gale krachten zich op de schouder, armen en beenen van den vliegtuigbestuurder gel den, zoodat hij vast in zijn zitplaats wordt gedrukt. Vooral moeten hart en longen kerngezond zijn om aan alle physieke en psychische eischen te voldoen. Moderne duikbommenwerpers zijn van duikvlucht- remmen voorzien om gedurende de duik vlucht te hooge snelheden te beperken en ecu nauwkeurig treffen te waarborgen. De bewapening van de duikbommenwer pers bestaat uit één of twee vast in den vleugel gemonteerde machinegeweren, wel ke recht vooruit vuren. Zij worden door den bestuurder van den stuurknuppel af mechanisch bediend. Het type Junkers, Ju- 87. is twee persoons en heeft voor den schutter aan boord nog een bewegelijk ma chinegeweer. waarmee bij een eventueel luchtgevecht naar achter gevuurd kan wor den De zitplaats van den schutter bevindt zich achtar den bestuurder en is draaibaar. De Ju 8/us uit. duraluminium vervaardigd en heeft een zgn. geknikten vleugel, waar door de bestuurder een goed uitzicht heeft. De drie-bladige verstelbare luchtschroef wordt door den Junkers Jumo 211 benzine motor gedreven, welke met vloeistof wordt gekoeld en in den start 1000 pk ontwikkelt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 5