Maatregelen
ter beperking
Het pensionbedrijf
Volksonderwijs
De hooge eischen
der Stuka's
Rijwieldievea opgepakt
Elecfrotechnische
industrie
Een nieuwe
Nederlandsche film
I
Vrijdag 30 Augustus 1940
Tweede blad
HET BENZINE VERBRUIK
n<
H'
Een uiteenzetting van
Oberregierungsrat
dr. Pim
Groote personenauto's
moeten worden stopgezet
en omgeruild worden
voor kleine wagens
's GRAVENHAGE. In een gis
termiddag gehouden, dagelijksche
persconferentie heeft de Oberre
gierungsrat dr. Pini adviseur van
den Rijkscommissaris voor het be
zette Nederlandsche gebied inzake
verkeersaangelegenheden, een voor
dracht gehouden, waarin hij maat
regelen aankondigde ter beperking
van het verbruik van autobrandstof
fen in Nederland. Deze maatrege
len komen in het kort hierop neer:
1. Het aantal personenauto's en taxi's
wordt niet verminderd. Echter zal door het
stilleggen van het verkeer van groote per
sonenauto's en taxi's en door het Inwisse
len hiervan tegen kleine wagens een ge
ringer verbruik van brandstof worden ver
kregen.
2. Het autobusverkeer moet met onge
veer 10 procent worden verminderd. Daar
waar het verkeer met andere openbare ver
voermiddelen mogelijk is, zal het autobus-
verkeer worden stop gezet.
3. Op het gebied van het goederenver
keer zal er naar worden gestreefd diverse
transporten te combineeren.
4. Het verkeer langs den weg over de
grens over verre afstanden dus zal
zeer beperkt worden.
5. Er zal worden overgegaan tot het om
bouwen van vrachtwagens met benzine
motoren tot wagens met gasgenerators.
Wanneer deze maatregelen op de juiste
wijze worden doorgevoerd zoo zeide dr.
Pini mag worden verwacht, dat geen
verdere beperkende maatregelen in uitzicht
behoeven te worden gesteld.
Dr. Pini zette in den aanvang van zijn voor
dracht uiteen, dat de benzineschaarschte,
die in geheel Europa heerscht, in alle lan
den heeft geleid tot een beperking van
autoverkeer. Ook dus in Nederland. Er
dient voor gezorgd te worden, dat de be
schikbare voorraad voor een lange periode
zoo productief mogelijk wordt verdeeld en
verbruikt.
Hij herinnerde verder aan de beperkende
bepalingen betreffende het autoverkeer, die
1 Juli j.1. zijn ingevoerd en merkte in dit
verband op, dat het niet mogelijk was ge
weest de duizenden aanvragen met de noo-
dige nauwkeurigheid te onderzoeken, om
dat de tijd daarvoor ontbrak. Ten aanzien
van de maatregelen die thans worden ge
nomen, zeide dr. Pini, dat uitsluitend eco
nomische overwegingen hiertoe hebben ge
leid. Van nu af aan zullen allen indivi
dueel worden onderzocht. Dit onderzoek
geschiedt door de Nederlandsche rijksver
keersinspectie. Beroep is mogelijk bij het
departement van waterstaat.
Personenauto's
Personenauto's zullen in de toekomst uit
sluitend mogen worden gebruikt door art
sen, zieken, gebrekkigen en dergelijken,
personen dus, die niet zonder auto kunnen.
Onder deze artsen wordt verstaan medici,
die op grooten schaal huisbezoek moeten
afleggen.
Voor lesdoeleinden mogen alleen in die
gevallen auto's worden gebruikt, indien de
betrokken leerling op vrachtauto's te werk
zal worden gesteld en indien het beslist ze
ker is. dat den adspirant-chauffeur een rij
vergunning voor een personenauto zal
krijgen.
Groote personenauto's wagens, welke
15 liter of meer per 100 km verbruiken,
ïullen worden stopgezet. Zij mogen niet
meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor-
500 c.c.
Vanzelfsprekend zal deze maatregelen
niet onmiddellijk van kracht worden. De
genen, die een dergelijken wagen of motor
hebben zijn hierop aangewezen en worden
in de gelegenheid gesteld hun vervoermid
delen tegen kleinen wagens' of motoren in
le ruilen.
In zeer speciale gevallen kan van dezen
maatregel worden afgeweken. Hierover be
slist het departement van waterstaat. In
dit verband merkte de spr. nog op, dat de
prqzen van kleine wagens zoowel nieu
we als gebruikte niet mogen worden
verhoogd.
De bestuurders en bezitters van vracht
wagens zullen in de toekomst altijd in staat
moeten zijnij de dwingende noodzakelijk
heid van een rit aan te toonen. Geen enkel
voertuig zal gebruikt mogen worden voor
plezierritjes en voor bezoeken aan verma
kelijkheden.
Hoeveelheid benzine voor taxi's
wordtu itgebreid.
Het taxiverkeer zal op veel gerin
ger schaal worden beperkt. Het
geldt hier een algemeen belang. De
hoeveelheid benzine, die" voor iedere
taxi tot nu toe beschikbaar was,
wordt uitgebreid. Tegen misbruik
zal echter streng worden gewaakt.
Ritten naar of van theaters, bios
copen of andere vermakelijkheden
is niet toegestaan. Alleen in drin
gende gevallen mag men van een
taxi gebruik maken. Ook het ver
keer met taxi's, die meer dan 15
liter per 100 km. verbruiken, wordt
stilgelegd, evenals de taxi's, die van
diesel-motoren zijn voorzien.
Onder misbruik wordt verstaan, indien
men van een taxi gebruik maakt, indien
een ander openbaar vervoermiddel aanwe
zig is.
De passagiers zullen ten allen tijde moe
ten aantoonen, dat de rit verantwoordt is.
De chaufeur is in dit opzicht niet aan
sprakelijk.
Er bestaan geen bezwaren, dat wanneer
iemand met zware bagage uit den trein
komt, een taxi neemt, Er zal steeds voor
worden gezorgd, dat aan de stations en de
centra der grootere steden ^een voldoende
aantal taxi's ter beschikking staat. Ook het
vervoer van artsen, zieken enz. des nachts
zal te allen tijde mogelijk zijn.
Een eigenmachtige verhooging van de prij
zen voor het autogoederenvervoer en taxi
tarieven is niet toegestaan.
Autobussen.
Het autobusverkeer zal eveneens be
oordeeld worden in het kader van
het algemeen belang. In gevallen
waarbij arbeiders en andere perso
nen, wier beroep dit noodzakelijk
maakt, naar hun werk moeten wor
den gebracht, blijft het autobusver
keer gehandhaafd. In gevallen,
waarbij ook een verbinding per
rail of over het water bestaat, zal
het autobusverkeer vervallen. Voor
pleiziertochten en reizen naar ver
gaderingen en dergelijke zullen als
regel geen autobussen beschikbaar
worden gesteld.
Door deze beperking van het personen
verkeer zal een belangrijke hervorming van
het goederenverkeer bereikt kunnen wor
den.
Het. verkeer met vrachtauto's met een
gewicht van meer dan twee ton, zal niet
worden stilgelegd, indien zij gebruikt wor
den voor de levensmiddelenvoorziening. In
dien een, vrachtauto zich langer dan 5 da
gen van zijn standplaats moet verwijderen,
is daarvoor een bijzondere vergunning noo-
dig. Er dient ook rekening mee te moeten
worden gehouden, dat geen goederenvervoer
van de eene naar de andere mag plaats
heben, indien het gaat om goederen, die
in de plaats, waarheen wordt gereden,
reeds voorhanden zijn (brood, bier enz.) Er
zal ook worden gestreefd naar een combi
natie van vrachten. Leege of gedeeltelijk
gevulde wagens zijn uit den booze. In be
paalde centra zullen transportbureaux worden
opgericht. Officieel zullen in den toekomst
slechts twee organisaties op het terrein van
vrachtautoverkeer worden erkend en wel
d. N.O.B. en de B.B.N.
Autogoederen verkeer naar het buitenland
zal alleen in die gevallen worden toegela
ten, wanneer er geen andere vervoermidde
len voorhanden zijn. Voor verre tochten is
een speciale vergunning noodig: in de eerste
plaats voor zware vrachtauto's. Ieder goede
rentransport over verren afstand moet na
inlading bij den rijksverkeersinspecteur
worden aangegeven.
Een verdere besparing op autobrandstof
fen kan worden bereikt door het ombouwen
van benzinemotoren in gasgeneratoren. De
ze ombouw kan natuurlijk slechts zeer ge
leidelijk gebeuren. Eerst komen de vracht
auto's en tractors aan de beurt, echter geen
vrachtwagens onder de 1.5 ton. Ook zullen
de motoren van personenauto's en van
taxi's niet worden omgebouwd. De beste
brandstof voor gasgenerators in Nederland
is anthraciet. Turf is in mindere mate ge
schikt, hout is niet in voldoende hoeveel
heid voorradig.
Om ombouw te bevorderen zal den af
nemers van gasgeneratoren de zekerheid
worden gegeven, dat zij langen tijd zullen
kunnen rijden en bij voorkomende gelegen
heid voorrang zullen hebben. Verder is te
verwachten, dat vrachtwagens, die uitslui
tend door gasgeneratoren worden voortbe
wogen, niet meer de dubbele, doch de en
kelvoudige wegenbelasting zullen hebben
op te brengen, zoodat er ook in dit opzicht
geen bezwaren tegen bestaan reeds nu
de groote vrachtauto's van een gasgenera
tor te voorzien.
Nieuwe carbidgenerator
voor auto's
Een nienw aggregaat door een
Zweed gebouwd en op de markt
gebracht.
Carbidgas is een der vele vervangings-
stoffen, welke in Zweden zijn ingevoerd, om
over het gebrek aan benzine en andere pe-
troleumpi oducten heen te komen. Tot dusver
hebben slechts weinig autorijders hun wa
gens van installaties voor dergelijke brand
stoffen voorzien, omdat er een zekere vrees
voor ontploffingsgevaar bestond. Een nieuw
type aggregaat, genoemd „Karbil", is thans
door een Zweed gebouwd en onlangs op de
markt gebracht, dat vertrouwen schijnt te
wekken. Verscheidene auto's in Zweden zijn
reeds met het nieuwe aggregaat voorzien en
velen werden er besteld. Zoo wordt door een
groot aantal Stockholmsche taxi-eigenaren
gemeld, dat zij dit aggregaat laten aanbren
gen. Het zou verscheidene voordeelen heb
ben boven gasgenerators uit houtskool of
hout. De bedrijfskosten zijn natuurlijk af
hankelijk van den carbidprijs. maar zouden
ongeveer gelijk zijn aan die van benzine
auto's vóór de verhooging van den benzine
prijs' in Zweden. Het aggregaat is door
Zweedsche autoriteiten onderzocht.
POGINGEN TOT OPRICHTING VAN
EEN LANDELIJKE ORGANISATIE
DER BEROEPSPENSIONHOUDERS.
De Nederlandsche Middenstandsbond
schrijtf ons:
Het rijksbureau voor het hotel-, café,
restaurant- en pension bedrijf heeft onze aan
dacht er op gevestigd, dat het de ervaring
heeft opgedaan, dat er in het pensionbedrijf
geen landelijke organisatie bestaat, welke
alle of de groote meerderheid van pension
houders omvat.
De distributie van talrijke eerste levens-
benoodigdheden maakt het noodig voor het
beroepspénsion bedrijf bepaalde richtlijnen
vast te stellen. Willen daarbij de belangen
van de beroepspensionhouders tot hun volle
recht kunnen komen, dan is een eerste eisch,
dat deze zoo krachtig mogelijk in een lan
delijke organisatie vereenigd zijn.
Ter bereiking van dit laatste doel heeft het
rijksbureau voor het hotel-, café-, restaurant-
en pensionbedrijf de medewerking van den
Ned. Middenstandsbond ingeroepen, welke
*van die zijde gaarne zal worden verleend.
Het eerste, wat nu zal moeten gebeuren,
is de oprichting van een algemeene lande
lijke organisatie van uitsluitend pensionhou
ders, welk doel alleen dan bereikt kan wor
den, indien een zoo groot mogelijk aantal
belanghebbenden daartoe medewerkt.
Overtuigd, dat de pensionhouders in de
zen tijd van noodzakelijk overheidsingrijpen
op velerlei gebied de vorming van een lan
delijke vakorganisatie in hun wel begrepen
eigen belang als een gebiedenden eisch zul
len voelen, verzoekt het bureau van den
N.M.B., Mauritskade 33b te 's-Gravenhage,
den besturen van alle plaatselijke, geweste
lijke en landelijke bonden of vereenigingen
van pensionhouders ten spoedigste doch
uiterlijk 7 September a.s. schriftelijk aan
den N.M.B. van hun instemming met dit
plan te doen blijken. Ongeorganiseerde be
roepspensionhouders kunnen eveneens
schriftelijk aan den N.M.B. van hun instem
ming doen blijken. Eventueel kan met toe
zending van naamkaartje met vermelding
„Pensionbedrijf' worden volstaan.
Bij voldoende deelneming zal dan op zeer
korten termijn in Utrecht een bijeenkomst
worden belegd, waarin een vertegen woordi-
ger van den Nederlandschen Middenstands
bond een korte inleiding over nut en vorm
van organisatie zal geven, terwijl de direc
teur van het hierboven genoemde rijksbureau
de bij dit bureau te dezer zake bestaande
plannen nader zal toelichten.
Waarschuwingskreten van om
standers maakten de politie op
merkzaam.
Er zijn te Amsterdam weer twee rijwiel-
dieven aangehouden, In de Gasthuismolen-
steeg zagen twee voorbijgangers hoe een om
streeks 40-jarige man een rijwiel stond te
observeeren, het wilde wegnemen, doch hier
in iet direct slaagde. De man liep in iéder
geval door, gevolgd door de beide getuigen.
In de Rozenstraat ondernam hij een tweede
poging, doch op het oogenblik dat hij het rij
wiel beetpakte, werd de rust verstoord door
waarschuwingskreten der beide getuigen.
De man wilde vluchten,maar werd spoedig
door de politie achterhaald. Hij blijkt reeds
eerder in het strafregister te zijn vermeld.
Hij is in verzekerde bewaring gesteld.
In Amsterdam-Noord, nabij het Florabad,
is gisteravond tusschen zes en zeven uur
door de politie van den Adelaarsweg nog een
tweede dief aangehouden, een 38-jarige man,
die juist bezig was zich een damesrijwiel toe
te eigenen. Ook hij is opgebracht.
Het hofodbestuur van „Volksonderwijs"
verzoekt ons opname van het volgende:
Het Hoofdbestuur van Volksonderwijs ver
gaderde in de afgeloopen week met z'n pro
pagandisten voor de vereeniging en voor het
openbaar onderwijs, in Amsterdam en in
Zwolle.
Na een door den Alg. Secretaris gehouden
inleiding over „de positie van Volksonder
wijs in deze dagen" en over de te voeren
actie spraken beide bijeenkomsten unaniem
de wenscheliikheid uit, dat het Hoofdbe
stuur der vereeniging de propaganda voor
het openbaar onderwijs onverzwakt zou
voortzetten en alle voorkomende gelegen
heden zoo intensief mogelijk zou benutten
ter versterking van de positie van het open
baar onderwijs en van de organisatie zelf.
In zijn Hoofdbestuursvergadering van 24
dezer besloot het Hoofdbestuur gaarne aan
dezen wensch gevolg te geven en met alle
kracht, waarover te beschikken zal z>in. de
propaganda te voeren en te richten naar de
zelfde lijn, die de Vereeniging nu reeds bij
na 75 jaar lang heeft gevolgd onder de be
kende leuze:
„Onverdeeld naar de Openbare
School".
Daarnaast, geheel en al ook in overeenstem
ming met de doelstelling van „Volksonder
wijs": verbetering van het onderwijs, besloot
het Hoofdbestuur zijn steun te verleenen
aan de beweging, die reeds sterk groeiende
is, en die beoogt te komen tot invoering
van de lichamelijke opvoeding bij het lager
onderwijs, over de geheele linie, terwijl het
Hoofdbestuur zich. hierbij aansluitende aan
reeds vroeger verzonden adressen aan de
regeering en aan de Staten-Generaal, uit
sprak, dat verlenging van de leerplicht een
der eischen is die vooral jn dit tiidsgewricht
mogen en moeten worden gesteld.
Het Hoofdbestuur wendt zich tot z'n afdee-
lingen. kringen, propagandisten en zijn meer
dan 60.000 aangesloten leden en roept deze
allen op den strijd te voeren voor: verster
king en uitbreiding van het openbaar on
derwijs. invoering van de lichamelijke oefe
ning op alle lagere scholen, en verlenging
van de leerplicht.
Vervaardigers van toestellen op
electrisch gebied moeten zich
laten inschrijven.
's GRAVENHAGE. De secretaris-gene
raal, waarnemend hoofd van het Departe
ment van handel, nijverheid en scheepvaart
maakt bekend, dat hij bij beschikking van
29 dezer, gepubliceerd in de Nederlandsche
staatscourant nr. 168, bij het Rijksbureau
voor verwerkende industrieën heeft inge
steld een sectie electrotechnische .industrie.
Deze sectie is gevestigd te 's-Gravenhage,
Bezuiderihout 125. Onder deze sectie vallen
alle ondernemingen, die zich als hoofd- of
nevenbedrijf bezig houden met de vervaar
diging van:
a. alle machines, toestellen en
onderdeelen daarvan, noodig voor
opwekking, transformatie, geleiding,
distributie, schakeling, meting en ge
bruik van electrische stroom in den
ruimsten zin, zooals o.a. voor licht,
kracht, industrieele en huishoude
lijke doeleinden.
b. alle zwakstroom-toestellen en
onderdeelen daarvan in den ruim
sten zin, zooals o.a. voor telefoon, te
legraaf en signaalwezen, toestellen
voor medische doeleinden, accumu
latoren en galvanische elementen.
c. alle zend-, ontvang-, repro
ductie- en distributietoestellen als
mede onderdeelen daarvan op ra-
diotelefonisch en radiotelegrafisch
gebied in den ruimsten zin.
Binnenkort zal een beschikking in de Ne
derlandsche staatscourant worden ge
plaatst,, waarin o.m. aan alle betreffende
ondernemingen de verplichting wordt op
gelegd zich bij de sectie electrotechnische
industrie te laten inschrijven bij bedoelde
sectie opengesteld. Belanghebbenden zullen
hiertoe een inschrijvingsformulier ontvan
gen.
De ondernemingen, die onder een der
bovenstaande rubrieken vallen en voor 2
September a.s. geen inschrijvingsformulier
hebben ontvangen, dienen zich schi'iftelijk
aan te melden bij de sectie electrotechni
sche industrie, Bezuidenhout 125, 's-Gra
venhage
Aan den verdrinkingsdood
ontsnapt
Tijdens het baden in zee aan het noorde
lijke deel dezer gemeente kwam de 22-jarige
Amsterdammer W. H. in levensgevaar te
verkeeren. Op zijn hulpgeroep snelden twee
andere baders (een Delftenaar en een Rot
terdammer) toe, die erin slaagden den dien-
keling op het droge te brengen, doch deze
was inmiddels buiten bewustzijn geraakt.
Door kunstmatige ademhaling op den jonge-
mna toe te passen, slaagden zijn redders er
in, hem weder tot bewustzijn te brengen.
Daarna nam de ter hulp geroepen G.G.D. de
zorg over en vervoerde vervolgens den Am
sterdammer naar het ziekenhuis Bronovo,
waar hij nog korten tijd zal moeten worden
verpleegd om volledig op verhaal te komen.
Een nieuwe film naar het boek
van „Zeven jongens in een ouwe
schuit".
De Nederlandsche smalfilm-centrale „Dik
Trom" heeft voorbereidende maatregelen
getroffen voor het vervaardigen van een
nieuwe Nederlandsche film, naar het boek
van den schrijver A. C. C. de Vletter, „Zeven
jongens in een ouwe schuit".
De film wordt vervaardigd volgens een
nieuw procédé, waarbij beeld en geluid ge
lijktijdig worden opgenomen. Aan de came
ra staat de Hongaarsche cineast Bakos. De
spelers zijn een aantal leerlingen van Ilaar-
lemsche scholen, die in samenwerking met
de hoofden der scholen zijn uitgezocht.
Men is voornemens, behalve een Neder
landsche versie, ook een Duitsche te ver
vaardigen.
Bestuurder moet een
sterk hart en goede
longen hebben
Majoor Roonnecke schrijft, volgens het
Vad. in de Deutsche Allgemeine Zeitung
over de techniek van de duikvlucht.
In den wereldoorlog kende men den duik
bommenwerper nog niet Thans is hij onont
heerlijk in een moderne luchtmacht. Duik
bommenwerpers behooren tot de gevechts
vliegtuigen, welke een -belangrijk aanvals
middel van het operatieve luchtwapen vor
men en zooals de naam zegt den
srijd tot ver in 't vijandelijk gebied moe
ten overbrengen. Wat evenwel de bestuur
der van een duikbommenwerper van an
dere gevechtsvliegers onderscheidt is zijn
manier van aanvallen. Daar namelijk de
zware, meermotorige bommenwerpers de
bommen horizontaal vliegend uitwerpen
stort de bestuurder van een duikbommen
werper zich op verrassende wijze van een
groote hoogte af omlaag, recht zonder
gebruikmaking van een speciale bom vizier
inrichting op zijn doel precies als een
jachtvlieger) met zijn geheele vliegtuig en
laat de bom los, welke in de richting van
de duikvlucht verder valt: op een hoogte
van ongeveer 600800 meter boven het aan-
valsobject. Dadelijk na het loslaten van de
bom, hetgeen geschiedt doordat de vlieg
tuigbestuurder op een knop drukt, welke
zich op den stuurknuppel bevindt, wordt
het vliegtuig opgetrokken om de vijande
lijke luchtafweer zoo snel mogelijk te ont
vlieden. Het is nog niet zoo lang geleden,
dat men omtrent het gebruik van duik
bommenwerpers weinig of niets wist. In
den Spaanschen burgeroorlog werd er meer
over het gebruik van dit type bekend.
De schrijver beschrijft vervolgens het ge
bruik van Duitsche duikbommenwerpers bij
de jongste oorlogshandelingen in het Wes
ten en de uitwerking daarvan.
Het gebruik van Stuka's, welke één mo
tor bezitten, is gericht tegen zoogenaamde
puntdoelen (bijv. kazematten, vliegvelden,
knooppunten van straatwegen, stations,
bruggen) of tegen beweeglijke doelen (oor
logsschepen), Duikbommenwerpers kunnen
één of tweepersoons zijn. Het uitwerpen van
de bommen geschiedt in elk geval door den
vliegtuigbestuurder. In tegensteling met de
meermotorige gevechtsvliegtuigen, welke
hun lading bommen inwendig in den romp
meevoeren, zijn bij de duikbommenwerpers
de bommen horizontaal onder de vleugel of
onder den romp opgehangen, een methode,
welke reeds bij de bommenwerpers in den
wereldoorlog werd toegepast.
De bommen zijn aan het uiteinde van
vleugels (stabiliseeringvlakken) voorzien,
opdat zij onder het vallen niet overslaan
en dus loodrecht dalen. Het voordeel van
den duikbommenwerper ligt in het moment
van verrassing en in de uitstekende tref
kans. 'De uitwerking van de hommen is
enorm. Een voltreffer is voldoende om door
den ontstanen homtrechter het Verkeer op
den betreffenden straatweg volledig te on
derbreken of zooals in Polen is geschied
om een rijdenden pantsertrein uit de rails
te slingeren
De eischen, welke aan een bestuurder van
een duikbommenwerper worden gesteld zijn
inderdaad buitengewoon hoog. Men moet
niet vergeten, dat bij de duikvlucht snel
heden optreden, welke de 600 km per uur
dikwijls overschrijden en de stevigheid van
constructie van het vliegtuig speciaal op
het oogenblik van het optrekken na de
duikvlucht op de proef stellen. De gezond
heid van deze vliegtuigbestuurders moet
in orde zijn, want bij dc duikvlucht moet
.met een koel verstand het doel constant, in
het oog worden gehouden, en op het oogen
blik van het afvangen laten de centrifu
gale krachten zich op de schouder, armen
en beenen van den vliegtuigbestuurder gel
den, zoodat hij vast in zijn zitplaats wordt
gedrukt. Vooral moeten hart en longen
kerngezond zijn om aan alle physieke en
psychische eischen te voldoen. Moderne
duikbommenwerpers zijn van duikvlucht-
remmen voorzien om gedurende de duik
vlucht te hooge snelheden te beperken en
ecu nauwkeurig treffen te waarborgen.
De bewapening van de duikbommenwer
pers bestaat uit één of twee vast in den
vleugel gemonteerde machinegeweren, wel
ke recht vooruit vuren. Zij worden door
den bestuurder van den stuurknuppel af
mechanisch bediend. Het type Junkers, Ju-
87. is twee persoons en heeft voor den
schutter aan boord nog een bewegelijk ma
chinegeweer. waarmee bij een eventueel
luchtgevecht naar achter gevuurd kan wor
den De zitplaats van den schutter bevindt
zich achtar den bestuurder en is draaibaar.
De Ju 8/us uit. duraluminium vervaardigd
en heeft een zgn. geknikten vleugel, waar
door de bestuurder een goed uitzicht heeft.
De drie-bladige verstelbare luchtschroef
wordt door den Junkers Jumo 211 benzine
motor gedreven, welke met vloeistof wordt
gekoeld en in den start 1000 pk ontwikkelt.