VOOR DE VROUW De kleeding MODERNF DETAILS ZEEP het spiegelbeeld der vrouw Hoe goede broawgerst te verkrijgen? Wellicht op geen enkel gebied van cul- tureele schepping heeft Frankrijk zich de eeuwen door zoo'n wereldreputatie weten te veroveren als op dat der mode. Tradi tie en kennis, aangeboren kunstgevoel en smaak, hebben de Fransche. mode in het middelpunt der belangstelling geplaatst en haar een welverdiende eereplaats toege kend. Smaak noch kunstgevoel kunnen aangeleerd worden, het is iets, dat de Fran- schen in het bloed zit van generatie op ge neratie. Slechts de Italiaansche mode-ontwerpers voelen meer den Franschen geest aan. wel licht omdat zij stamverwant zijn als Ro- maansche volken, terwijl de Weensche mo de d- laatste decennia geleidelijk van het ;wereldtooneel is verdwenen. De Fransche mode is niet dood, zij zal zich langzamerhand herstellen van den grooten schok, die:, het wereldgebeuren ook haar heeft toegebracht en na haar her rijzenis zal zij als weleer het oog van de gansthe wereld op zich gericht zien. Parijs zal herleven; langzaam maar zeker zullen de modedictatoren de eer hunner stad weer hoog weten te houden. Dit hebben zij reeds bewezen in het begin van den wereldoor log, toen vele leidende personen en ont werpers naar het front geroepen werden en men desondanks met een kleine collec tie van uitgelezen modellen uitkwam. Inderdaad zijn de tijden nog steeds ernstig, doch het leven stelt nu eenmaal zijn eischen en herneemt zijn rechten. Sober heid betrachten en uitbundigheid vermij den is thans het richtsnoer, dat wij in alles en ook ten opzichte der mode zullen heb ben te volgen. Reeds komt het tot uitdruk- kingin de nieuwe herfstmodellen. Bijna vanzelfsprekend is, dat vele ontwerpers er zich toe leenen, dat verschillende stoffen en kleuren gecombineerd worden. Een coupon effen stof zal met behulp van flu weel of kant tot een aardige middagjurk vermaakt kunnen worden, terwijl de moge lijkheden om oud tot nieuw te maken schier onbegrensd zijn. Heeft men zeer weinig stof, dan zal een aansluitend lijfje met knoopsluiting met gedeeltelijke «voor panden in bolerovorm van fluweel ge maakt kunnen worden, waarvan ook het puntig oploopend middenstuk zal zijn, dat boven- en r^kdeelen verbindt. najaarsjaponnen, mantels en costu- mes zijn zoodanig ontworpen, dat met een minimum verbruik van stof het grootst mogelijke effect verkregen kan worden. De sportieve japonnen worden aansluitend ge dragen, terwijl de rokken kort en niet zeer .wijd zijn. De gekleedere modellen geven meestal een corsage te zien met wat ingehaalde ruimte, sommige bloezen even over. ter wijl de rokken op uiterst bescheiden wijze klokken. Dezelfde sobere lijn wordt ten op zichte van mantels'betracht, waarvan som mige een bescheiden bon*garneering te zit.» geven. Herfstcostumes -vorden zoowel van effen wollen als van fantasie weefsels gemaakt, o.a. treden composé's weer op den 'voorgrond. De sluiting van de mantels is vrijwel algemeen in het midden, hetgeen een stofbeparing beteekent tegenover den vrij breeden overslag die tot voor korten tijd tamelijk algemeen was. Nevenstaande schets geeft een herfstcostume te zien. dat aan moderne eischen voldoet en deson danks wat vorm en lijT betreft niet aan den tijd gebonden is. De rok is niet over matig wijd en de mantel, van een wollen ruit gemaakt in aansluitend model,, is zeer eenvoudig van lijn. De gedwongen zui nigheid ten opzichte van textiel<medere" maakt, dat we vooral hooge eischen aan de 'cwaliteit der weefsels moeten stellen, ter wijl ook weinig opvallende kleuren de voor keur dienen. De moPelükheden zijn vele zoodat gevaar voor eenvormigheid is uit gesloten. terwijl een vrouw met smaak er steeds op bedacht is. dat haar kleeding eer, spiegelbeeld van haar zelf is, m.a.w. dat zij er haar persoonlijkheid en wezen in tot uitdrukking brengt. De weg naar het geluk De weg naar het geluk waar zal ik dien kunnen vinden? Dat is de oeroude vraag, waarmede de menschheid zich on ophoudelijk bezig houdt. Want. nietwaar, iedereen wil zoo dolgraag gelukkig zijn en iedereen weet. dat de weg naar het geluk niet zoo eenvoudig te vinden is Bii het ein deloos zoeken naar dit veel hege^rdc. doc^ helaas weinig betreden, pad zal veel af hangen van het Lot. Tallooze menschen kunnen zich verheu gen in het feit. dat zii bij het Lot in een goed blaadje staan: maar desalniettemin zijn zii nog lang niet gelukki» Hoe kom1 dat? We kunnen er be+rekkeiHk kort oveT zijn. Het is de schuld van de mensohe- zelf. daar zij niet in staat ziin het geluk dat hun door het minzaam wlimlenV.An^'- Lot wordt geboden, aan te grünen en er van te genieten. Zü ziin te hoM^en nmdat zii de leiding van het T,nt niet aanve^n en omdat zij gespeend ziin van ieder gevoel dat hun d°n weg naar het geluk moet wij zen. De weg der Godin van het Geluk. Jaren geleden zag men zeer veel de re productie van een schilderij, dat in die dagen een groote populariteit genoot Het kunstwerk stelde de Godin van het Geluk voor, die. gezeten op een kogel, zich lachend over een smal bruggetje liet rol len. De planken lagen over een afgrond Opgewonden lieden renden, met begeerig uitgestrekte handen, achter de Godin aan In hun haast zagen zij den afgrond niet en., enfin, het droeve einde laat zich niet moeilijk raden. De voorstelling, hoe overdreven plastisch zij overigens ook moge ziin, symboliseer de de tragiek in het leven van den mensch die denkt het Geluk te kunnen najagen. Wie door de zucht naar het geluk bezeten is, zal het nimmer vinden, enkel en alleen al omdat hij blijk geeft, van het wezen van het geluk niets te begrijpen. Wie aan hoogmoedswaanzin of aan zelfoverschat ting lijden zullen evenmin het geluk ooit deelachtig worden als de gierigaards, de ongeduldigen, de spelers, de hoogmoedigen of de haatdragenden. Nu de modehuizen in Parijs zich nog slechts uiterst langzaam herstel len van den schok, die hen door den oorlog werd toegebracht. en talloos vele arbëids- krachten zich onder de vluchtelingen bevinden, zijn zij niet als andere jaren uitgekomen met hun modellen. Verschillende mode zaken hebben evenwel allerlei details naar vo ren gebracht, die alles zins apart genoemd kun nen worden en die er in hooge mate toe bijdra gen een apart cachet aan een japon te verlee- nen, zooals o.m. cein tuurs. waarvan onze schets een -iertal weer geeft. Boven een peau de suède ceintuur, waar op I love you you lo- ve me met zilverkleu rige letters gebqjduurd is, kennelijk bestemd voor een Amerikaan- sche bakvisch! No. 2 is een combinatie van zwart en wit suède met platte gesp, terwijl no. 4 een versiering te zien geeft van zilver meta len plaatjes met wit metalen gesp. Onderaan een forscher model van zwarte suède, eveneens bewerkt met metalen plaatjes in blauw, groen, rose en wit. Schi Aparelli ontwierp de clips als de haarversiering voor een hoog kapsel, ge dacht van geslepen steentjes of van marei- site, afhankelijk van de kleur haar» Neen, juist de anderen zijn het, die mis schien de sporen van het geluk op hun le venspad zullen vinden, want zij zijn het, die het deemoedig en met een zuiver geweten tegemoet kunnen treden. Zoek uw geluk in de schoon heid van het kleine. Wie, om gelukkig te worden, lauwerkran sen. rijkdom of een vroolijk leven op zijn toekomstprogramma heeft staan, kan er van tevoren reeds va« zijn verzekerd, het einddoel nimmer te zullen bereiken. Geluk heeft niets met rijkdom en roem te maken. Geluk is, wanneer men met opgeheven hoofd, gezond, maar arm door het leven kan gaan, zoo mogelijk in gezelschap van een gelijk gestemde (n) levenskameraad. Geluk is, wanneer men aan de geheimzin nige stem van het bloed gehoor kan geven, wanneer men zich steeds weer kan verheu gen in de wisselingen van de jaargetijden, omdat men'deze aanvaardt als iets noodza kelijks. als iets onmisbaars in het leven van mensch. dier en plant. Geluk is, wanneer men af en toe een warme, vertrouwde hand kan vasthouden, 'n hand. waarvan de druk getuigt van denzelfden vastbesloten wil om het leven te nemen zooals het is. Geluk vindt men ook. wanneer men de kunst verstaat om in de kleine dingen van dit tranendal 'het 'groote en mooie van de schepping te zien wanneer men zich' met kinderlijke vreugde weet te verheugen in de' natuurlijke schoonheid van onze wereld. Deze vorm van geluk is voor niemand onbereikbaar. Met een goeden wil, een open oog en een open hart is ieder mensch in staat zijn leven tot iets moois te maken. Laten wij de schoonheid van het kleine zoeken. Daarin zullen wij de schoonheid van het groote, de schoonheid van heel het leven vinden. En daarin ligt het geluk des menschen opgesloten. - Vesten blijven modern Vesten vervangen tegenwordig menig maal blouses onder mantelcostumes en mantels en worden van verschillende ma terialen gemaakt, naar gelang men er een sportief dan wel gekleed karakter aan wenscht te geven. Een vest, dat los onder een japon gedragen wordt maakt afwis seling mogelijk. Heeft men b.v. een uitsnijding over de lengte der voorpanden, die b.v. puntig naar de taille toeloopt dan kan men er een vest onder dragen, zooals deze aan-geeft. al leen met dit verschil, dat men het van de zijnaden af recht naar het midden knipt zoodat de punten vervallen. Rug kan van tulle gemaakt worden of van dunne voe ring. Het knippatroon dat eerst van pa- nipr «pmnntfi wnrrït geeft de maten in c.m aan en is bedoeld voor een midd<=>lmatigp damesmaat. De rug wordt langs de vouw dnhhpl»plp<*d Nad°n aanknippen. Bij het naaien gaat men als volgt te werk: Hitnaden aan rug- en voorpanden dichtn*--, en daarna schouder- en ziinaden verbinden Midden-vooroanden omslaan en met on zichtbare steekjes opzoomen of met aparte biesjes afwerken Sluiting met knoopjes en lusjes. Hals en onderkant vest eveneens af- biezen en als haisafwerking een str'1- hechten, eventueel met clips. NEEN MOET NEEN BLIJVEN Grootere levensstrijd door verkeerde opvoeding. Een groot aantal moeders vindt alles wat haar kinderen doen vooral wanneer zii nog klein en aanvallig zijn. alleraardigst zelfs lachen zij meermalen om dingen, dia feitelijk yerboden zouden moeten worden Wie onzer heeft dergelijke ervaringen niet in eigen of andere omgeving meege maakt, terwijl het op de lippen lag om te zeggen: „Verbied die kleine toch". In vek gevallen ontbreekt het ons aan moed om zelfs op zeer voorzichtige wijze onze mee ning te zeggen, indien het gaat om foute in de opvoeding. We zwijgen stil. zelfs indien het onz naaste omgeving betreft en bewiizen hier méde toch eigenlijk ouders noch kinder" een dienst. Een groote fout. die door vele moede- begaan wordt is. dat zii t£ toegevend zi» voor haar kinderen die hiervan stee'5 profijt weten te trekken en hun wil dooT zetten Eensdeels is dit toe t,e schrijven a? het feit., dat zii haar snruit°n gaarne ..er 'aangename ieugd" willen hezorcen. Ar derde^ls het-hen zii met de macht om e<- gebod dat eenmaal gegeven is. stand t doen, houden zij zich er niet aan. omdat d wil van het kind sterker is dan die de» moeder. Een treurig verschijnsel, dat he laas maar al te vaak voorkomt en dat steeds grootere afmeetingen aanneemt en ongehoorzame kinderen kweekt» Duitsche mode in oorlogstijd. In het kader van de Leipziger Messe werd een groote modeshow gehouden, waarvan hierboven een tweetal fraaie toiletten (Foto Weltbild) De zind'lijkheid der Nederlanden Kwam onverwacht in het gedrang. Men legde ook de zeep aan banden. En niemand weet het voor hoelang! De distributie greep de lijntjes. Men zag den bodem van de ton, De zeepkaai-t glimlacht groen en fijntjes, Want alle zeep ging op de bon! De huisvrouw is er van geschrokken. Misschien was hier of daar nog wat, Ze is er stil op uit getrokken. Maar zelfs bij zeep zat dat niet glad! En ook al hebben Nederlanders Wat extra scheerzeep trouw bewaard. Straks lachen ze, hoe kan het anders. Toch nog behoorlijk in hun baard! Daar gaan zoo velerlei gedachten Naar menig hagelwitte wasch. De trots van meerdere geslachten. En in haar blankheid eerste klas! Wat zullen we hieraan verliezen. Wanneer de huisvrouw, kloek en frisch, Niet meer „het ruime sop kan kiezen". Omdat de zeep gekrompen is! En danik moet er niet aan denken, Dat valt voor Nederland niet mee, Als-'t nieuwe voorjaar straks komt wenken, Dan .schudt de huisvrouw stil van..(. „nee"! Wel fladd'ren de gordijnen buiten, Maar door da reek'ning loopt een streep, Weer zal de witter vroolijk fluiten. Maar heel de schoonmaak gaat... om zeep! O. zeep, eenvoudig, braaf artikel, Al ben je zeeperig van klank. Toch staan we bij dit zeep-perikel Weemoedig bii je leege plank! Jij bent vergroeid met de historie, Met de gezïnswasch vol van glans, En heel je blanke, reine glorie Waardeerden we nooit meer dan... thans!! September 1940. KROES. (Nadruk verboden.) Kinderen, die in het latere leven moei lijk in den omgang met anderen zijn, zich nooit weten te schikken, doch altijd trach ten te heerschen. In den strijd om het be staan wordt geen rekening gehouden met verwende menschen. zoodaf het leven dub bel zwaar voor hen wordt. De sympathie te bezitten van degenen met wien men dagelijks omgaat is een onschatbare gave op den levensweg. De wensch van vele moeders, haar kin deren „een aangename jeugd" te bezor gen zal er dus toe bijdragen hun latere le ven moeilijker te maken en dat kantoch immers de bedoeling niet zijn? Hetzelfde geldt voor het steeds toegeven, omdat men eenvoudig den moed mist een kind iets te weigeren, hetgeen gebrek aan flinkheid er paedagopische kracht beteekent en wa' het voornaamste is. men benadeelt het kin-' hierdoor. De kleine wordt een tyran.dk alle huisgenooter naar zijn hand weet tf zetten, doch zal in zijn latere leven voo: de fouten zijner opvoeding moeten boe ten. Hij zal het hoofd moeten leeren buiger hetgeen niet anders gaat, dat met vee "oeite en Verdriet. Een eenmaal gegeven verbod dat re den van bestaan heeft moet gehand haafd worden, zoodat het kind weet, waai hij aan toe is. Rechtvaardige strengheid is honderd maal te verkiezen boven toegeeflijke zwak heid» Functie van den pakhuishonder een zéér voorname I Ir. J. H. Huyskes van het Nationaal Co mité voor Brouwgerst te Wageningen geeft, aan de hand van de keuringen van oogst 1939, aan boeren en pakhuishouders eenige wenken, om goede brouwgerst te verkrijgen, zegt het Hsb. Dorschen van het land af ver dient aanbeveling indien bij het binnenha len de korrels aanzienlijk droger zijn dan het stro. Is dit niet het geval, dan is het beter de gerst eerst 6 weken in een goed ge ventileerde schuur in het stroo te laten zit ten, alvorens tot dorschen over ta gaan. Bij het dorschen zelf is de groote kunst het vermijden van korrelbeschadigingen: doormidden geslagen korrels; korrels, waar van de kafjes en een gedeelte van de kiem afgeslagen zijn, z.g. gepelde korrels; korrels met fijne barstjes, pas met de loupe goed zichtbaar, z.g. beschadigd kaf. Al deze afwijkingen geven moeilijkheden bij het moutproces. Korrelbeschadiging kan men voorkomen door juiste afstelling der dorschmachine. Het insteken moet natuurlijk regelmatig gebeuren. Als de machine eenmaal draait, moet men af en toe den uittredenden stroom van gerstekorrels bemonsteren. De juiste af stelling van de machine zal 's middags meest al ruimer zijn, dan 's ochtends, in verband met het lagere vochtgehalte van het graan. De bewaring van de van het land ge- dorschtfe gerst moet gestort of in ruim gesta pelde zakken geschieden op een zolder, dien men lucht bij zonnig en winderig weer. Sterk aan te bevelen is kunstmatig dro gen; hoe eerder hoe beter zelfs. Dit drogen mag niet zoo hard gebeuren, dat de kiem- kracht van de gerst er door lijdt; 40 graden Celcius is de maximum-temperatuur. De sorteering op de meeste boerenbedrij ven (dorschmachine, kleine reinigingsmachi ne) is voor brouwgerst te eenenmale onvol doende. De afstelling van de sorteer-installa- ties (wind, schuiven, capaciteit) dient zoo te zijn, dat er werkelijk een brouwgerstsortee- ring tot stand komt. Deze afstelling is voor iedere partij anders; voortdurende controle is ook hier noodzakelijk. Hieraan kan nog meer aandacht besteed worden dan tot dus verre geschiedde. In de pakhuizen worden de telerspartijen tevens gemengd en samen gevoegd tot groote partijen, die aan de brou werijen aangeboden kunnen worden. Als men bedenkt, dat een dergelijke partij in het vervolg ten minste 30.000 kg. groot moet zijn, dan is duidelijk, welke een belangrijke functie de palchuishoudei bij de aflevering vervult. Hoe sparen wij onze vetleerlaarzen 1 Geen „rommel" gebruiken om te smeren. In dezen tijd, waarin we, aldus „De Ned. Hengelsport", met alles zuinig moeten om gaan, zijn voorschriften voor het onderhoud van onze vischlaarzen zeker niet overbodig. Met het onderhoud van vetleeren laarzen wordt het meest gezondigd. Er zijn er, die meenen, dat zulk schoeisel geen onderhoud behoeft, anderen weer smeeren de laarzen in met daarvoor geheel ongschikte stoffen, zooals slaolie. In het eerste geval worden de laarzen hard en stug. terwijl in het tweede geval schimmel optreedt. Men doet het beste met de laarzen dade lijk na het gebruik flink met borstel en wa ter schoon te maken. Daarna laat men ze winddroog (dus niet bij de warme kachel!) worden, dat wil zeggen totdat ze nog een weinig vochtig aanvoelen. Vervolgens smeert men ze met een goed ledervet (een traan- produet) in. Goed inwrijven is een eerste vereischte en dit kan niet beter geschieden dan met de hand. De watertong vooral niet vergeten! Ook geheel vloeibare lederolie is te gebruiken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 8