VOOR DE VROUW
De kleeding
MODERNF DETAILS
ZEEP
het spiegelbeeld
der vrouw
Hoe goede broawgerst
te verkrijgen?
Wellicht op geen enkel gebied van cul-
tureele schepping heeft Frankrijk zich de
eeuwen door zoo'n wereldreputatie weten
te veroveren als op dat der mode. Tradi
tie en kennis, aangeboren kunstgevoel en
smaak, hebben de Fransche. mode in het
middelpunt der belangstelling geplaatst en
haar een welverdiende eereplaats toege
kend. Smaak noch kunstgevoel kunnen
aangeleerd worden, het is iets, dat de Fran-
schen in het bloed zit van generatie op ge
neratie.
Slechts de Italiaansche mode-ontwerpers
voelen meer den Franschen geest aan. wel
licht omdat zij stamverwant zijn als Ro-
maansche volken, terwijl de Weensche mo
de d- laatste decennia geleidelijk van het
;wereldtooneel is verdwenen.
De Fransche mode is niet dood, zij zal
zich langzamerhand herstellen van den
grooten schok, die:, het wereldgebeuren
ook haar heeft toegebracht en na haar her
rijzenis zal zij als weleer het oog van de
gansthe wereld op zich gericht zien. Parijs
zal herleven; langzaam maar zeker zullen de
modedictatoren de eer hunner stad weer
hoog weten te houden. Dit hebben zij reeds
bewezen in het begin van den wereldoor
log, toen vele leidende personen en ont
werpers naar het front geroepen werden
en men desondanks met een kleine collec
tie van uitgelezen modellen uitkwam.
Inderdaad zijn de tijden nog steeds ernstig,
doch het leven stelt nu eenmaal zijn
eischen en herneemt zijn rechten. Sober
heid betrachten en uitbundigheid vermij
den is thans het richtsnoer, dat wij in alles
en ook ten opzichte der mode zullen heb
ben te volgen. Reeds komt het tot uitdruk-
kingin de nieuwe herfstmodellen. Bijna
vanzelfsprekend is, dat vele ontwerpers er
zich toe leenen, dat verschillende stoffen
en kleuren gecombineerd worden. Een
coupon effen stof zal met behulp van flu
weel of kant tot een aardige middagjurk
vermaakt kunnen worden, terwijl de moge
lijkheden om oud tot nieuw te maken
schier onbegrensd zijn. Heeft men zeer
weinig stof, dan zal een aansluitend lijfje
met knoopsluiting met gedeeltelijke «voor
panden in bolerovorm van fluweel ge
maakt kunnen worden, waarvan ook het
puntig oploopend middenstuk zal zijn, dat
boven- en r^kdeelen verbindt.
najaarsjaponnen, mantels en costu-
mes zijn zoodanig ontworpen, dat met een
minimum verbruik van stof het grootst
mogelijke effect verkregen kan worden. De
sportieve japonnen worden aansluitend ge
dragen, terwijl de rokken kort en niet zeer
.wijd zijn.
De gekleedere modellen geven meestal
een corsage te zien met wat ingehaalde
ruimte, sommige bloezen even over. ter
wijl de rokken op uiterst bescheiden wijze
klokken. Dezelfde sobere lijn wordt ten op
zichte van mantels'betracht, waarvan som
mige een bescheiden bon*garneering te
zit.» geven. Herfstcostumes -vorden zoowel
van effen wollen als van fantasie weefsels
gemaakt, o.a. treden composé's weer op
den 'voorgrond. De sluiting van de mantels
is vrijwel algemeen in het midden, hetgeen
een stofbeparing beteekent tegenover den
vrij breeden overslag die tot voor korten
tijd tamelijk algemeen was. Nevenstaande
schets geeft een herfstcostume te zien. dat
aan moderne eischen voldoet en deson
danks wat vorm en lijT betreft niet aan
den tijd gebonden is. De rok is niet over
matig wijd en de mantel, van een wollen
ruit gemaakt in aansluitend model,, is
zeer eenvoudig van lijn. De gedwongen zui
nigheid ten opzichte van textiel<medere"
maakt, dat we vooral hooge eischen aan de
'cwaliteit der weefsels moeten stellen, ter
wijl ook weinig opvallende kleuren de voor
keur dienen. De moPelükheden zijn vele
zoodat gevaar voor eenvormigheid is uit
gesloten. terwijl een vrouw met smaak er
steeds op bedacht is. dat haar kleeding eer,
spiegelbeeld van haar zelf is, m.a.w. dat
zij er haar persoonlijkheid en wezen in tot
uitdrukking brengt.
De weg naar het geluk
De weg naar het geluk waar zal ik
dien kunnen vinden? Dat is de oeroude
vraag, waarmede de menschheid zich on
ophoudelijk bezig houdt. Want. nietwaar,
iedereen wil zoo dolgraag gelukkig zijn en
iedereen weet. dat de weg naar het geluk
niet zoo eenvoudig te vinden is Bii het ein
deloos zoeken naar dit veel hege^rdc. doc^
helaas weinig betreden, pad zal veel af
hangen van het Lot.
Tallooze menschen kunnen zich verheu
gen in het feit. dat zii bij het Lot in een
goed blaadje staan: maar desalniettemin
zijn zii nog lang niet gelukki» Hoe kom1
dat? We kunnen er be+rekkeiHk kort oveT
zijn. Het is de schuld van de mensohe-
zelf. daar zij niet in staat ziin het geluk
dat hun door het minzaam wlimlenV.An^'-
Lot wordt geboden, aan te grünen en er
van te genieten. Zü ziin te hoM^en nmdat
zii de leiding van het T,nt niet aanve^n en
omdat zij gespeend ziin van ieder gevoel
dat hun d°n weg naar het geluk moet wij
zen.
De weg der Godin van het
Geluk.
Jaren geleden zag men zeer veel de re
productie van een schilderij, dat in die
dagen een groote populariteit genoot Het
kunstwerk stelde de Godin van het Geluk
voor, die. gezeten op een kogel, zich
lachend over een smal bruggetje liet rol
len. De planken lagen over een afgrond
Opgewonden lieden renden, met begeerig
uitgestrekte handen, achter de Godin aan
In hun haast zagen zij den afgrond niet
en., enfin, het droeve einde laat zich niet
moeilijk raden.
De voorstelling, hoe overdreven plastisch
zij overigens ook moge ziin, symboliseer
de de tragiek in het leven van den mensch
die denkt het Geluk te kunnen najagen.
Wie door de zucht naar het geluk bezeten
is, zal het nimmer vinden, enkel en alleen
al omdat hij blijk geeft, van het wezen
van het geluk niets te begrijpen. Wie aan
hoogmoedswaanzin of aan zelfoverschat
ting lijden zullen evenmin het geluk ooit
deelachtig worden als de gierigaards, de
ongeduldigen, de spelers, de hoogmoedigen
of de haatdragenden.
Nu de modehuizen in
Parijs zich nog slechts
uiterst langzaam herstel
len van den schok, die
hen door den oorlog
werd toegebracht. en
talloos vele arbëids-
krachten zich onder de
vluchtelingen bevinden,
zijn zij niet als andere
jaren uitgekomen met
hun modellen.
Verschillende mode
zaken hebben evenwel
allerlei details naar vo
ren gebracht, die alles
zins apart genoemd kun
nen worden en die er in
hooge mate toe bijdra
gen een apart cachet
aan een japon te verlee-
nen, zooals o.m. cein
tuurs. waarvan onze
schets een -iertal weer
geeft. Boven een peau
de suède ceintuur, waar
op I love you you lo-
ve me met zilverkleu
rige letters gebqjduurd
is, kennelijk bestemd
voor een Amerikaan-
sche bakvisch! No.
2 is een combinatie van
zwart en wit suède met
platte gesp, terwijl no.
4 een versiering te zien
geeft van zilver meta
len plaatjes met wit
metalen gesp.
Onderaan een forscher
model van zwarte
suède, eveneens bewerkt met metalen
plaatjes in blauw, groen, rose en wit.
Schi Aparelli ontwierp de clips als de
haarversiering voor een hoog kapsel, ge
dacht van geslepen steentjes of van marei-
site, afhankelijk van de kleur haar»
Neen, juist de anderen zijn het, die mis
schien de sporen van het geluk op hun le
venspad zullen vinden, want zij zijn het, die
het deemoedig en met een zuiver geweten
tegemoet kunnen treden.
Zoek uw geluk in de schoon
heid van het kleine.
Wie, om gelukkig te worden, lauwerkran
sen. rijkdom of een vroolijk leven op zijn
toekomstprogramma heeft staan, kan er
van tevoren reeds va« zijn verzekerd, het
einddoel nimmer te zullen bereiken. Geluk
heeft niets met rijkdom en roem te maken.
Geluk is, wanneer men met opgeheven
hoofd, gezond, maar arm door het leven
kan gaan, zoo mogelijk in gezelschap van
een gelijk gestemde (n) levenskameraad.
Geluk is, wanneer men aan de geheimzin
nige stem van het bloed gehoor kan geven,
wanneer men zich steeds weer kan verheu
gen in de wisselingen van de jaargetijden,
omdat men'deze aanvaardt als iets noodza
kelijks. als iets onmisbaars in het leven van
mensch. dier en plant. Geluk is, wanneer
men af en toe een warme, vertrouwde hand
kan vasthouden, 'n hand. waarvan de druk
getuigt van denzelfden vastbesloten wil om
het leven te nemen zooals het is.
Geluk vindt men ook. wanneer men de
kunst verstaat om in de kleine dingen van
dit tranendal 'het 'groote en mooie van de
schepping te zien wanneer men zich' met
kinderlijke vreugde weet te verheugen in
de' natuurlijke schoonheid van onze wereld.
Deze vorm van geluk is voor niemand
onbereikbaar. Met een goeden wil, een
open oog en een open hart is ieder mensch
in staat zijn leven tot iets moois te maken.
Laten wij de schoonheid van het kleine
zoeken. Daarin zullen wij de schoonheid
van het groote, de schoonheid van heel het
leven vinden. En daarin ligt het geluk des
menschen opgesloten. -
Vesten blijven modern
Vesten vervangen tegenwordig menig
maal blouses onder mantelcostumes en
mantels en worden van verschillende ma
terialen gemaakt, naar gelang men er een
sportief dan wel gekleed karakter aan
wenscht te geven. Een vest, dat los onder
een japon gedragen wordt maakt afwis
seling mogelijk.
Heeft men b.v. een uitsnijding over de
lengte der voorpanden, die b.v. puntig
naar de taille toeloopt dan kan men er een
vest onder dragen, zooals deze aan-geeft. al
leen met dit verschil, dat men het van de
zijnaden af recht naar het midden knipt
zoodat de punten vervallen. Rug kan van
tulle gemaakt worden of van dunne voe
ring. Het knippatroon dat eerst van pa-
nipr «pmnntfi wnrrït geeft de maten in c.m
aan en is bedoeld voor een midd<=>lmatigp
damesmaat. De rug wordt langs de vouw
dnhhpl»plp<*d Nad°n aanknippen.
Bij het naaien gaat men als volgt te
werk:
Hitnaden aan rug- en voorpanden dichtn*--,
en daarna schouder- en ziinaden verbinden
Midden-vooroanden omslaan en met on
zichtbare steekjes opzoomen of met aparte
biesjes afwerken Sluiting met knoopjes en
lusjes. Hals en onderkant vest eveneens af-
biezen en als haisafwerking een str'1-
hechten, eventueel met clips.
NEEN MOET NEEN BLIJVEN
Grootere levensstrijd door
verkeerde opvoeding.
Een groot aantal moeders vindt alles wat
haar kinderen doen vooral wanneer zii
nog klein en aanvallig zijn. alleraardigst
zelfs lachen zij meermalen om dingen, dia
feitelijk yerboden zouden moeten worden
Wie onzer heeft dergelijke ervaringen
niet in eigen of andere omgeving meege
maakt, terwijl het op de lippen lag om te
zeggen: „Verbied die kleine toch". In vek
gevallen ontbreekt het ons aan moed om
zelfs op zeer voorzichtige wijze onze mee
ning te zeggen, indien het gaat om foute
in de opvoeding.
We zwijgen stil. zelfs indien het onz
naaste omgeving betreft en bewiizen hier
méde toch eigenlijk ouders noch kinder"
een dienst.
Een groote fout. die door vele moede-
begaan wordt is. dat zii t£ toegevend zi»
voor haar kinderen die hiervan stee'5
profijt weten te trekken en hun wil dooT
zetten Eensdeels is dit toe t,e schrijven a?
het feit., dat zii haar snruit°n gaarne ..er
'aangename ieugd" willen hezorcen. Ar
derde^ls het-hen zii met de macht om e<-
gebod dat eenmaal gegeven is. stand t
doen, houden zij zich er niet aan. omdat d
wil van het kind sterker is dan die de»
moeder. Een treurig verschijnsel, dat he
laas maar al te vaak voorkomt en dat
steeds grootere afmeetingen aanneemt en
ongehoorzame kinderen kweekt»
Duitsche mode in oorlogstijd. In het kader van de Leipziger Messe werd
een groote modeshow gehouden, waarvan hierboven een tweetal fraaie
toiletten (Foto Weltbild)
De zind'lijkheid der Nederlanden
Kwam onverwacht in het gedrang.
Men legde ook de zeep aan banden.
En niemand weet het voor hoelang!
De distributie greep de lijntjes.
Men zag den bodem van de ton,
De zeepkaai-t glimlacht groen en fijntjes,
Want alle zeep ging op de bon!
De huisvrouw is er van geschrokken.
Misschien was hier of daar nog wat,
Ze is er stil op uit getrokken.
Maar zelfs bij zeep zat dat niet glad!
En ook al hebben Nederlanders
Wat extra scheerzeep trouw bewaard.
Straks lachen ze, hoe kan het anders.
Toch nog behoorlijk in hun baard!
Daar gaan zoo velerlei gedachten
Naar menig hagelwitte wasch.
De trots van meerdere geslachten.
En in haar blankheid eerste klas!
Wat zullen we hieraan verliezen.
Wanneer de huisvrouw, kloek en frisch,
Niet meer „het ruime sop kan kiezen".
Omdat de zeep gekrompen is!
En danik moet er niet aan denken,
Dat valt voor Nederland niet mee,
Als-'t nieuwe voorjaar straks komt wenken,
Dan .schudt de huisvrouw stil van..(. „nee"!
Wel fladd'ren de gordijnen buiten,
Maar door da reek'ning loopt een streep,
Weer zal de witter vroolijk fluiten.
Maar heel de schoonmaak gaat... om zeep!
O. zeep, eenvoudig, braaf artikel,
Al ben je zeeperig van klank.
Toch staan we bij dit zeep-perikel
Weemoedig bii je leege plank!
Jij bent vergroeid met de historie,
Met de gezïnswasch vol van glans,
En heel je blanke, reine glorie
Waardeerden we nooit meer dan... thans!!
September 1940. KROES.
(Nadruk verboden.)
Kinderen, die in het latere leven moei
lijk in den omgang met anderen zijn, zich
nooit weten te schikken, doch altijd trach
ten te heerschen. In den strijd om het be
staan wordt geen rekening gehouden met
verwende menschen. zoodaf het leven dub
bel zwaar voor hen wordt. De sympathie
te bezitten van degenen met wien men
dagelijks omgaat is een onschatbare gave
op den levensweg.
De wensch van vele moeders, haar kin
deren „een aangename jeugd" te bezor
gen zal er dus toe bijdragen hun latere le
ven moeilijker te maken en dat kantoch
immers de bedoeling niet zijn? Hetzelfde
geldt voor het steeds toegeven, omdat men
eenvoudig den moed mist een kind iets te
weigeren, hetgeen gebrek aan flinkheid er
paedagopische kracht beteekent en wa'
het voornaamste is. men benadeelt het kin-'
hierdoor. De kleine wordt een tyran.dk
alle huisgenooter naar zijn hand weet tf
zetten, doch zal in zijn latere leven voo:
de fouten zijner opvoeding moeten boe
ten.
Hij zal het hoofd moeten leeren buiger
hetgeen niet anders gaat, dat met vee
"oeite en Verdriet.
Een eenmaal gegeven verbod dat re
den van bestaan heeft moet gehand
haafd worden, zoodat het kind weet, waai
hij aan toe is.
Rechtvaardige strengheid is honderd
maal te verkiezen boven toegeeflijke zwak
heid»
Functie van den pakhuishonder
een zéér voorname I
Ir. J. H. Huyskes van het Nationaal Co
mité voor Brouwgerst te Wageningen geeft,
aan de hand van de keuringen van oogst
1939, aan boeren en pakhuishouders eenige
wenken, om goede brouwgerst te verkrijgen,
zegt het Hsb. Dorschen van het land af ver
dient aanbeveling indien bij het binnenha
len de korrels aanzienlijk droger zijn dan
het stro. Is dit niet het geval, dan is het
beter de gerst eerst 6 weken in een goed ge
ventileerde schuur in het stroo te laten zit
ten, alvorens tot dorschen over ta gaan.
Bij het dorschen zelf is de groote kunst
het vermijden van korrelbeschadigingen:
doormidden geslagen korrels; korrels, waar
van de kafjes en een gedeelte van de kiem
afgeslagen zijn, z.g. gepelde korrels; korrels
met fijne barstjes, pas met de loupe goed
zichtbaar, z.g. beschadigd kaf.
Al deze afwijkingen geven moeilijkheden
bij het moutproces. Korrelbeschadiging kan
men voorkomen door juiste afstelling der
dorschmachine.
Het insteken moet natuurlijk regelmatig
gebeuren. Als de machine eenmaal draait,
moet men af en toe den uittredenden stroom
van gerstekorrels bemonsteren. De juiste af
stelling van de machine zal 's middags meest
al ruimer zijn, dan 's ochtends, in verband
met het lagere vochtgehalte van het graan.
De bewaring van de van het land ge-
dorschtfe gerst moet gestort of in ruim gesta
pelde zakken geschieden op een zolder, dien
men lucht bij zonnig en winderig weer.
Sterk aan te bevelen is kunstmatig dro
gen; hoe eerder hoe beter zelfs. Dit drogen
mag niet zoo hard gebeuren, dat de kiem-
kracht van de gerst er door lijdt; 40 graden
Celcius is de maximum-temperatuur.
De sorteering op de meeste boerenbedrij
ven (dorschmachine, kleine reinigingsmachi
ne) is voor brouwgerst te eenenmale onvol
doende. De afstelling van de sorteer-installa-
ties (wind, schuiven, capaciteit) dient zoo te
zijn, dat er werkelijk een brouwgerstsortee-
ring tot stand komt. Deze afstelling is voor
iedere partij anders; voortdurende controle
is ook hier noodzakelijk. Hieraan kan nog
meer aandacht besteed worden dan tot dus
verre geschiedde. In de pakhuizen worden
de telerspartijen tevens gemengd en samen
gevoegd tot groote partijen, die aan de brou
werijen aangeboden kunnen worden. Als
men bedenkt, dat een dergelijke partij in
het vervolg ten minste 30.000 kg. groot moet
zijn, dan is duidelijk, welke een belangrijke
functie de palchuishoudei bij de aflevering
vervult.
Hoe sparen wij onze
vetleerlaarzen 1
Geen „rommel" gebruiken om te
smeren.
In dezen tijd, waarin we, aldus „De Ned.
Hengelsport", met alles zuinig moeten om
gaan, zijn voorschriften voor het onderhoud
van onze vischlaarzen zeker niet overbodig.
Met het onderhoud van vetleeren laarzen
wordt het meest gezondigd. Er zijn er, die
meenen, dat zulk schoeisel geen onderhoud
behoeft, anderen weer smeeren de laarzen
in met daarvoor geheel ongschikte stoffen,
zooals slaolie. In het eerste geval worden de
laarzen hard en stug. terwijl in het tweede
geval schimmel optreedt.
Men doet het beste met de laarzen dade
lijk na het gebruik flink met borstel en wa
ter schoon te maken. Daarna laat men ze
winddroog (dus niet bij de warme kachel!)
worden, dat wil zeggen totdat ze nog een
weinig vochtig aanvoelen. Vervolgens smeert
men ze met een goed ledervet (een traan-
produet) in. Goed inwrijven is een eerste
vereischte en dit kan niet beter geschieden
dan met de hand. De watertong vooral niet
vergeten! Ook geheel vloeibare lederolie is
te gebruiken.