Hoe donker het zal zijn en hoe licht Regelingen voor Nog heviger bombardement consumptiemelk 8.07 uur Brand- en dynamietbommen op Hamburg DAGBLAD VOOR HOLLAKD'S NOORDERKWARTIER Alkmaar Publiek moet niet van de straat blijven Duitsch opperbevel streeft beslissing Verduisteren Demonstraties in Zuid-Slavië Laan. Schaden. Tel. 444 (2 lijnen). Kengetal 2241) DINSDAG 10 SEPTEMBER 1940. 84e Jaargang. No. 11287. Uitgave der N.V. Uitg.-Mif. „Hollands Noorderkwartier" 4 Het nieuwe 7V» cent zomerzegel, dat thans aan de postkantoren verkrijg baar is en voorzien is van den opdruk 7V» en 2V« (foto P.T.T.) AAN DE KAASREGELING HA PERT NOG IETS. DE CON SUMENT DE DUPE. Naar wij vernemen, schijnen voor consumptiemelk soortgelijke regelin gen als voor de kaas in voorberei ding te zijn, als voorlooper van een volledige distributie. Men zou van plan zijn de consumptiemelk, althans voor een deel, te ontroomen en de productie van vette kaassoorten te beperken, waardoor natuurlijk ook meer room voor boterfabricage vrij komt. Met de kaas is het een eigenaardig geval. Men kan thans spreken van één maximum prijs en... daarnaast vrije handel. De con sument is de dupe, want de kaasprijzen zijn reeds zoodanig opgeloopen, dat de waarde van de gegeven voorschriften geheel illusoir blijkt te zijn. In zuivelkringen is men het er over eens dat het opheffen van het ver- voerverbod en de maatregel van ingevoerde maximumprijzen bij verkoop van producent aan den handel, slechts gedeeltelijk orde op de zaken stellen. Ten aanzien van den détailverkoop bestaat geen andere regeling, dan die welke wordt voorgeschreven door de wetten tegen het hamsteren en de prijsopdrijving. Men mag nu wel aannemen, dat handelaar en détaillist genoegen nemen met een rede lijke winstmarge, zekerheid daaromtrent be staat echter allerminst. Er blijft inderdaad nog. wel iets te regelen over. Naar we vernemen, zijn op- een der Zuid-Hollandsche markten niet minder dan 42 tuchtrechtelijke verklaringen opgemaakt! Omtrent vergrijpen tegen de maximumprijs- regeling te Alkmaar kwam ons niets ter oore Wel meenen we. dat Vrijdag jl. het aantal controleurs zeer groot was. hetgeen zou kunnen bewijzen, dat men vreest voor over tredingen. Over het algemeen schijnen velen te gevoe len voor een regeling, gelijk die gedurend# den vorigen oorlog heeft bestaan. De kaas werd toen door de regeering overgenomen in Rijkspakhuizen, waain van den produ cent werd ontvangen en aan den handel werd afgeleverd. De handel betaalde den re geringsprijs, terwijl hem een redelijke winstmarge was voorgeschreven, met in acht neming waarvan hij aan den détaillist mocht afleveren. Deze laatste zag zich aan een maximum-détailprijs gebonden, zoodat uiteindelijk alles was geregeld. De organisa tie heeft in de practijk goed voldaan en men vraagt zich af, waarom men thans niet den zelfden weg inslaat. Een jeugdig strandjutter met zijn buit; ook een stuk hout is voor een echten jongen niet te versmaden (Foto Pax Holland) TAL VAN ONDERNEMINGEN ZOU DEN ONNOEMELIJKE SCHADE LIJDEN, INDIEN HET PUBLIEK TIJDENS DE VERDUISTERING DE STRAAT GING MIJDEN! Hulpmiddelen ten behoeve van het verkeer 's-GRAVENHAGE, 10 Sept. De rijksinspec tie luchtbescherming deelt ons het volgen de mede: Vele gebruikers van den weg, die ook des avonds zich over straat moeten of willen be wegen, maken zich begrijpelijkerwijs thans reeds min of meer bezorgd over de komen de donkere avonden. Men beoordeelt de mate der duisternis, wel ke men dan meent te moeten verwachten, naar wat nu de late zomeravonden ons te verduren geven en velen nemen zich voor in den vervolge zoo weinig mogelijk des avonds uit te gaan. Voor deze neiging is men vooral in de za kenwereld bevreesd. Er is zelfs reeds hier en daar het denkbeeld geopperd om de winkels dan maar voor het invallen der duisternis te sluiten, omdat men verwacht, dat het koo pende publiek zooveel mogelijk de daguren zal kiezen voor het doen van zijn inkoopen. Afgezien van het feit, dat zulk een inkrim ping tot de dagiiren hoogst ongewenscht en economisch weinig verantwoord schijnt; kun nen tal van particulieren én alle beheerders van café's en amusementsbedrijven zich niet veroorloven overdag hun inkoopen te doen, respectievelijk het avondbezoek uit te scha kelen. Nog minder kan men dit in concertzalen, schouwburgen en filmtheaters, die vrijwel uitsluitend op het avondbezoek zijn aange wezen. Tal van ondernemingen zouden on noemelijke schade lijden, indien in derdaad het publiek tijdens de ver duistering de straat ging mijden. Het is daarom van groot sociaal en economisch belang, dat het gewone leven ook des avonds zooveel moge lijk voortgang vindt. Maar om dat te bereiken zal het noodig zijn, dat de straten in de steden, ondanks de verduistering eenigermale begaanbaar wor den, en de kans op verkeersongelukken tot een minimum beperkt wordt. Het spreekt wel vanzelf, dat de overheid terzake diligent is en met grooten spoed voor bereidingen heeft getroffen om het verkeer bij duisternis zooveel mogelijk te beveili gen. De rijksinspectieluchtbescherming heeft, aan de hand van daartoe door haar vastge stelde voorschriften, een en ander medege deeld omtrent den aard dezer beveiligings maatregelen. Voorgesteld moet worden, dat het geheele land en elke stad zoodauig verduisterd moet zijn. dat in het donker en bij goed zicht van een hoogte van 500 meter boven het aardop pervlak geen enkel rechtstreeks of gereflee teerd licht kan worden waargenomen. In de aldus ontstane duisternis moeten nu hulpmiddelen worden aangebracht of ge bruikt ten behoeve van het verkeer. Deze hulpmiddelen zijn als volgt te on derscheiden; a. Richtlijnen: Dit zijn de op enkele wegen minstens vier meter boven het wegdek en boven daar voor in aanmerking komende kruispunten van wegen hangende lampen met een of twee spleetvormige horizontale openingen, welke juist voldoende licht doorlaten om het rijdend verkeer het beloop van den weg of het kruispunt aan te geven. Zij worden als regel binnen en in be paalde gevallen ook buiten de bebouwde kommen toegepast. Deze richtlijnen hebben één horizontale spleet, wanneer zij het beloop van den weg aangeven en twee spleten, wanneer zij bo ven kruispunten van wegen hangen. De kleur van deze richtlijnen is wit of geel. b. Geleidelichten, Geleidelichten zijn' lichten, welke binnen de bebouwde kom van een gemeente als be- bakening aan den kant van den rijweg mo gen worden geplaatst, in het bijzonder ook ter geleiding van het voetgangersverkeer. Geleidelichen moeten bij voorkeur op een hoogte van 1.20 M, tot 1.10 M. worden ge plaatst. De kleur van het licht van geleidelichten is wit of geel. o. Obstakellichten. Deze komen zoowel binnen als buiten de bebouwde kommen voor en zijn uitsluitend bestemd om ver keersobstakels (wegherstellingen, bomtrech ters e.d.) duidelijk aan te geven. Een wit obstakellicht moet men rechts paseeren. een rood obstakellicht altijd links zulks in overeenstemming met de ook in vredestijd geldende regelen van wegbebake- ning. Vorengenoemde drie soorten lichten behoo ren tot de groote groep van bebakenings- maatregelen, welke door de rijksinspectie zijn vastgesteld in de vooschriften betreffen de de beveiliging van het verkeer op den openbaren weg gedurende den tijd, dat het gebruik van de normale verlichting verbo den is". Deze lichten kunnen door burgemeesters naar heoefte worden toegepast. Tot dezelfde groep maatregelen worden ook gerekend het afsluiten van gevaarlijke punten, b.v. aan den waterkant, met behulp van witte hekken, het wit verven van trol toirbanden, verkeerspalen, hekken, palen enz. Vooral dit wit verven behoort mits oor deelkundig - te worden toegepast, aangezien gebleken is, dat dit hulpmiddel het verkeer in hooge mate beveiligen kan. Naast al deze bebakeningsmaatregelen waarvan het essentieele karakter ligt in het feit. dat zij geen verlichting aan het weg dek geven, doch alleen een richting gevend effect hebben, komt nu nog de mogelijk heid van de toepassing van openbare lucht- besrhermingsverlichting. Deze verlichting brengt wel licht op het wegdek en is dus aan verschillende beper kende bepalingen gebonden. Zij mag. slechts na goedkeuring door en met toestemming van de rijksinspectie worden aangebracht op speciale punten in gemeenten, welke daartoe 'door de .rijksin spectie worden aangewezen. Zij geldt dus als een aanvulling op de beveiliging met richt- en geleidelichten en zal uiteraard aleen daar worden toegelaten, waar deze wegdek-verlichting absoluut noodzakelijk blijkt in het bèléng van het verkeer. Doch ook de voetganger wordt in staat gesteld zelf een bescheiden verlichting bij zich te dragen. Daartoe komen in den han del de z.g. voetgangerslantaarns. Ook aan deze lantaarns zijn door de rijks inspectie bepaalde eischen gesteld, omdat ge vaar voor teveel licht uitgesloten moest worde. De aandacht zij er op gevestigd, dat deze voetgangerslantaarns uitsluitend wit of geel licht mogen uitstralen. Behalve lantaarns zijn tenslotte ook licht gevende voorwerpen, op eenigerlei wijze aan het lichaam te bevestigen. Deze voorwerpen zijn nog niet aan keu ring onderworpen. In verband hiermede wordt er de aandacht op gevestigd, dat thans ook tal van waardelooze phosphores-ceeren- de voorwerpen als speldjes, schildjes, gordels e.d. in den handel worden aangeboden. De ze moeten uiteraard door bestraling met wit licht (daglicht) geactiveerd worden om des avonds lichtgevend te zijn. Het aantal uren, gedurende welke deze activiteit voldoende groot blijft, bepalen de waarde en vooral de bruikbaarheid dezer voorwerpen. Men moet deze phosphoresceerende wer king (ook van allerlei hulpmiddelen om voorwerpen, traptreden, huisbellen, sleutel gaten enz. in het duister te markeeren) niet verwarren met het fluoresceeren van voor werpen, welke met een speciale verf bestre ken zijn en een voortdurende bestraling met b.v. ultra-violet licht vereischen. Het gebruik van fluoresceerende voorwer pen is tot nader order niet toegestaan. Tenslotte bestaat nog de mogelijkheid tot het aanbrengen van lichtgevende aanduidin gen, welke bedrijven, inrichtingen enz. noo dig hebben om het publiek zekere noodza kelijke aanwijzingen te geven. Voorschriften omtrent de toelaatbaarheid van deze lichtgevende aanduidingen ten dienste van het publick zijn irt bewerking en zullen spoedig verschijnen. Alle hierboven opgesomde hulpmiddelen en maatregelen zullen er naar het oordeel der rijksinspectie luchtbescherming tijdens de komende winteravonden veel toe kunnen bijdragen om het verkeer bij avond belang rijk te vergemakkelijken. Het bezoeken van winkels, café's, restau rants, schouwburgen en concerten zal dan ook mogelijk zijn. Men moet er alleen zich aan gewennen met behulp van de geleide- en andere lichten zijn weg te vinden. Wanneer al deze hulpmaatregelen zijn toe gepast, zal een ieder. die. niet zoogenaamd „schemeringsblind" is, zich, met inachtne ming van de noodige extra-voorzichtigheid, in de verduisterde stad kunnen oriënteeren. Waar het in het algemeen belang genomen een sociaal en economisch belang is, zoolang mogelijk den normalen gang van zaken on gestoord te laten voortgaan, mag men de overtuiging meedragen, dat van overheids wege al het mogelijke op dit gebied is en wordt gedaan, om dit ook mogelijk te maken gedurende den tijd, dat de normale openbare verlichting gedoofd is. DE LUCHTAANVALLEN OP LONDEN Daar een spoedige Binnenkort nog tienmaal zooveel Duitsche bommen werpers boven Engeland U.P. seint uit Berlijn aan zijn bladen, dat men in welingelichte kringen aldaar ver klaart, dat de voortgezette luchtaanval op de Britsche hoofdstad, die den geheelen nacht van Zondag op Maandag duurde, een der zwaarste is geweest die tot dusver op Lon den zijn ondernomen. In de eerste plaats was het bombardement dat gelijk bekend is ongeveer tien uur duur de, gericht op de voorsteden Bedford en Bromleigh. Dit zijn dichtbevolkte districten Bedford is gelegen aan den oever van de Theems in het Zuid-Oosten en Bromleigh in het Oosten der stad. Vooral gasfabrieken en het neorme pompstation in de laatstgenoem de voorstad dat een groot deel van Oost- Londen van water voorziet, waren het doel der Duitsche vliegers. Gisteren heeft de Duitsche luchtmacht zich vrijwel uitsluitend tot verkenningsvluchten beperkt, die ten doel hadden den omvang van de tevoren aangerichte schade op te ne men. Het weer was gistermorgen betrokken en ongeschikt voor massa-aanvallen. Duitsche vliegtuigen, die gisteren boven Londen zijn geweest, hebben nog sterke brandhaarden aan de Theems waargenomen, en in het bijzonder bij het Victoria-dock, dat dicht bij het West-lndia-dock ligt. in het Commercial-dock en in de installaties ten Zuiden daarvan. In de gasfabriek van Brom- ley werd een begin van brand waargeno men. Het gebied bij de bocht in de Theems was nog altijd in een vuurzee gehuld. Op verschillende andere punten stonden strate gische objecten in vlammen, zoo bijvoorbeeld in het stadsdeel ten Zuiden van de London- bridge in Wapping. Ook gistermiddag een bombarde ment. Gisteren in den namiddag zijn de dok- en haveninstallaties ten noorden en ten zuiden van de Theems het doel der Duitsche lucht aanvallen geweest. De Duitsche gevechts formaties bestookten deze miltair hoogst be langrijke doelen met bommen van elk kali ber. Naast de oude brandhaarden ontstonden, naar het D.N.B. verneemt, talrijke nieuwe, die de oevers van de Theems in een van ver re zichtbaren gloed zetten. Aanvalskracht spoedig vertien voudigd. De Berlijnsche corr. van het Hsbl. seint, dat men in vooraanstaande kringen te Ber lijn verklaart, dat het aantal Duitsche vlieg tuigen boven Londen en andere Brische ste den nog tot het tienvoudige van de in de af- geloopen drie etmalen waargenomen getallen kan worden opgevoerd, terwijl ook nog de explosieve kracht der bommen kan worden verhoogd. Londen moet zich, aldus officieele Duitsche zegslieden, op nog veel zwaardere beproevin r voorbereiden. Men is er te Berlijn van overtuigd, dat de Duitsche militaire leiding zal trachten een beslissing op korten termijn uit te lokken. Men legt in dit verband de nadruk op het feit, dat Rijksmaarschalk Goering persoon lijk de operaties der luchtmach taf deelingen tegen Engeland leidt. Daaruit kon met zekerheid worden opge maakt, aldus zegt men, dat het de Duitsche oorlogsleiding ernst is met de aangekondigde vergelding voor de nog steeds voortdurende Britsche nachtvluchten en bombardementen op de burgerbevolking in verschillende dee- len van Duitschland. Men verklaart tevens, dat uit de persoonlijke leiding van Goering blijkt, dat men vastbesloten is de actie te gen militaire en strategische objecten in Lon den en geheel Engeland niet met een of twee groote aanvallen te laten afloopen. De per soonlijkheid van den Maarschalk staat er borg voor, dat de actie van de luchtvaart even krachtig als aanhoudend zal zijn. WAARNEMING SECRETARIAAT-GENE RAAL ONDERWIJS, KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN. Met de voorloopige waarneming van de werkzaamheden van den secretaris-generaal van het departement van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft de rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied, rijks minister Seyss-ïnquart, den administrateur aan dat departement mr. H. J. Reimink be last, Vanavond gaat de verduistering in om en duurt tot morgenochtend 7.07 uur De laatste voorbereidingen voor den start. Een der manschappen van het Duitsche luchtwapen aan den arbeid op zijn machine (Foto Weltbild) Naar de Hamburgsche bladen berichten, wierpen Engelsche vliegtuigen in den vori gen nacht wederom hun bommen lukraak boven Hamburg neer. Hierdoor werd in woonwijken, die ver v^n militaire objecten verwijderd liggen, schade aangeicht. Be halve woonwijken werden ook twee begraaf plaatsen gebombardeerd. Zoo werden op 'n begraafplaats verscheidene dynamietbom men geworpen, terwijl op een andere be graafplaats tien graven door een bom wer den vernield. Militaire doelen werden niet getroffen. D.N.B. zegt over deze aanval: Tal van brand- en dynamietbommen kwa men in straten en op woonhuizen terecht, waar in verren omtrek geen militaire doelen of industriegebouwen te vinden zijn. Ver scheidene particuliere huizen en villa's stort ten in. O.a. werd de garage van een groen- tenhandelaar getroffen, een kantoorgebouw en een veerboot werden vernield. Drie zwaar en acht licht gewonden werden naar de ziekenhuizen overgebracht. De reactie van de Hamburgsche bevolking op deze oorlogsdaad jegens de burgerbevol king is buitengewoon scherp. De vergel dingsactie, welke op het oogenblik tegen Londen aan den gang is, wordt daarom in Hamburg bijzonder levendig toegejucht. Ook de corr. van het Hsbl. zegt, dat de bur gerij van Hamburg het zwaar te verant woorden heeft gehad. Omtrent het minder groote effect van de aanvallen op Berlijn, geeft deze correspon dent de volgende lezing: De Engelsche vliegers moeten duizend km. en meer afleggen om Berlijn te berei ken, waarvoor 2V2 tot 3 uur heenvlucht en evenlang voor het terugvliegen reeds ver loren gaan. Ze blijven dan ook hoogstens een half uur boven de Duitsche hoofdstad en kunnen over een zoo lang traject slechts eenige kleine brisantbommen medenemen om door andere vliegers te worden afgelost. Hun verschijnen had daarom tot nu toe in hoofdzaak een demonstratief karakter en drong de bewoners, slechts twee tot hoog stens drie uren in de kelders te gaan. Prijsstijging de oorzaak. Volgens een officieele mededeeling, heb ben groepen Zuidslavische communisten, ar beiders en studenten Zondagmiddag getracht in een bij de koninklijke sloten gelegen park monstreeren. De veldwacht, die daartegen op trad, werd met schoten ontvangen. De po litie beantwoordde het vuur. Een officier van de veldwacht en vier manschappen werden gewond, terwijl twee demonstranten doodge schoten en drie gekwetst werden. De orde kon terstond hersteld worden. De demonstra tie was tegen de prijsstijging gericht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 1