Voor den Zaterdagavond Brabantsche Brief OUDERS Dichters in liet „slijk der aarde" van Dré 't HOEKJE Xofr nooit! Gezinsleven I TUINHOEKJE De Ulvenhout, 19 Sept. 1940. Amico, Nuchter, wintersch al valt 't licht in de dreven, deur de gedurende boomkruinen, ge- rinneweerd deur 't vroege Najaar. Op den erf loopt 't zacht, zoo dik liggen er de stjuische blaren van den notenleer. Maar ook den wilden wingerd valt leeg. De rype, rooie blaren laten geruischloos los van den muur; vormen kussels onderlangs den achtergevel. Tot weer 'nen Noordwester uit de velden giert en 't geblaart verstuift naar hoeken en kanten, 't Hangt in de mazen van 't kiepengaas, 't sliert in de blompotten veur 't raam, 't glipt achter de blinden; werendig, 't waait soms onder de deurspleet den huiS in. En gaandeweg valt wintersch licht op eerde; klèèr en nuchter dringt 't in den huis, kil valt 't op den mensch, die er nog aan wennen mot. Ook in d'akkers speurt ge de kanteling van 't tij. Leeg liggen daar, in den wind die vrije baan heeft, de graanvelden. Gunder gaat Dré III, achter den ploeg, den lesten stoppelakker wordt gekeerd. Waar pas nog den goudgeelen oogst te ruischen stond, daar strekken nou de zwarte geploegde akkers in de trieste ver latenheid van deus jaartij. 'n Zilveren wolken jacht spoeit laag over d'èèrde. Soms breken de wolkenstapels vaneen en 'nen dikken zon- nebussel blinkt op den geploegden grond. Maar rap loopen de lochten weer dicht, 't Is, of den open, zwarten èèrde 't zonnelicht opzoog. En kil valt 't nuuwe tij weer op oewen nek; ge mot daaraan nog wennen. 't Is stil op den buiten. D'n lesten vrimde- ling al lang vertrokken. Ook de veugels zijn weg; hoogstens zit hier en daar 'n musch, dik te turen, met waterige ooggitjes, over de leege akkers. Z'nen overdaad is weg. Maar den open grond biedt nog 'n vette tafel. D'n wind woelt in z'n verfomfaaide veerkes. Trei tert z'n oogskes. Dan snukt je mee 't astran te kopke. De zaak verveelt 'm. Hij gaat 'ns wijerop zien! Ja, ook hij mot aan 't nuuwe tij nog wennen. 't Nuuwe tij!; 't Jaagt langs den hemel, 't Stuift over de velden in dwarse motregens, die soms, lijk natte lakens om oewen kop flieren. 't Kleddert in de Mark, als 'nen inkt-zwar- ten wolk leegvalt, die van gunderwijd, van den schemerenden kim, kwam aangedreven lijk 'nen machtigen schaduw, die 't land ver donkerde. 't Nuuwe tij! 't Brandt in de loofboomen, waarover 'nen geelen gloei te barnen staat, telkens als 'nen koperen Najaarszon 't natte loof overglanst. 't Spookt deur de donkere bosschen, waar 't herfstgerucht suist in oewen kop. Waar de blinkengroene eikels uit de hoo rnen smakken; 't dooie hout te kraken hangt in de zingende dennen. Waar de zware beu ken de boschgreppels volstrooien mee 't bruine blad, dat lijk 'nen gouwen regen tus- schen de boomen wemelt. 't Nuuwe tij! 't Loeit in onze schouw, 't grist over 't dag, 't rukt aan de blinden en de bouwsels op den erf, 't Giert om den huis somwijlen, dat ge 'r van verschiet. Ja, we motten er nog aan wennen. Van den grooten mensch tot 't kleine veu- geltje is gehecht aan 't ouwe. In 't nuuwe, wintersche licht staan we te knippen mee natgewaaide oogen, die vrimd 't nuuwe tij inkijken, den Herfst, die deur de weareld jaagt. Die 't dooie hout van de boomen brikt. Die langs den hemel sturmt, bij dag en nacht, langs zon en sterren. Die woeit over de uitgebloeide èèrde mee de leeggeoogste velden; over de schuimende wateren, waarin de striemen staan van 't sturmgeweld. Die loeiend, blaffend deur de bosschen tiert, waar 't veural de hooge boomen zijn, die den sturm verduren. Ja, 't is 'n oud sprikwoord: hooge boo men vangen veul wind. En dat deuze spreuk 'n wfLér woord is, wordt deus' tijen wel bewezen! Daar zijn in 't sturm tij, dat er woei over ons wearelddeel, veul „hooge boomen" omgewaaid. Veul! Trotsche, ja, vooré.1 trotsche, boomen, die onwrikbaar schenen geworteld in den goeien èèrde, waar uit ze alle voedsel zogen, deur middel van 't kolossale wortelgestel. Alle zonlicht vongen op den onmetelyken kroon. Gin licht en gin voedsel overlieten aan al 't ander klein ge was, dat in eeuwigen schaduw wierd gehou den. Die onvrikbaar schijnende boomen, ze sloegen plat lijk dor riet onder de sturmen der tijen. En wij staan te knipperen mee natge waaide oogen, die onwennig turen naar de leege plekken, waar 't wintersch licht rijke lijk weer neerklast op de èèrde. Ik veur mij, ik zie er gin kwaad in, als hier en daar 'n plek wordt opengesturmd, waar zon al veul te lang ontbrak, 't Is in den buiten van God nie anders! Ook daar wordt deur onweer en ontij dikkels bar huis- gehouwen. En niemand die me waarmaken kan, dat buiten, in den ongerepten natuur staat, in de maagdelijke schepping, nie alles gedjjt en tiert in den volmaaksten pracht, in schoonste kracht, in overdaad en weelde! Ondanks, neeë, dank zij 'nen pootigen sturm, die deur den Goddelijken wildernis zoo nou en dan 'ns steuvigtuiniert! Neeë, ik kan er gin kwaad in zien, dat ook deur den menschelijken wildernis, de zoogenoemde samenleving, zoo nou en dan tuinier Sturm zon komt brengen op plekken, die armetierig verschimmelen in verzuurden èèrde onder den eeuwigen schaduw en over woekering van 't „hooge hout". 'k Zie 't zoo als boer, die gewoon is te ar beiden in de eenzaamheid van den akker, Waar wordt het meest opgevoed Men denkt vaak, dat dit in de school geschiedt en wan neer een kind iets uithaalt, dat niet bepaald deugdzaam genoemd kan worden, schrikt men niet terug de vraag te snellen: „Zoo knaap, en op welke school ga jij De vraagsteller be wijst hiermede, dat hy nog steeds in de mee ning verkeert, dat de school eigenlijk het meest opvoedt. Wie echter goed nadenkt, komt tot de conclusie, dat, al trekt dit niet onmid dellijk de aandacht, het ouderlijk huis, het gezin, de plaats is, waar het kind het meest opgevoed wordt. Niet de onderwijzer, ook niet de wereld buiten het gezin, heeft in normale gevallen den meesten invloed op de vorming der kinderen. Het is het gezinsleven, dat rich ting geeft aan het leven van den mensch. En het kan dan ook nooit genoeg gezegd worden, dat een betere maatschappi. een beter gezins leven steeds vooraf gaat. Men roept in deze dagen om een nieuwen tijd, een betere samen leving, een grooter gemeenschapsgevoel. Alle maal dingen, welke ik onvoorwaardlijk wil aanvaarden en begroeten, als men maar be ginnen wil by het beginhet gezin. Heel ons gemeenschapsleven is, als .we het in zyn samenstelling nagaan, opgebouwd uit de kernen, welke wij gezinnen noemen. In het gezin wordt het samenleven reeds op zeer jeugdigen leeftijd geleerd. In het gezin leert het kind blijven samenleven met anderen, èijn ouders, zijn broertjes en zusjes. In het gezin botsen de karakters en slijten de scherpe kant jes; iets, wat voor de samenleving juist van zooveel groote waarde is. In het gezin wordt zelfverloochening ge leerd. In het gezin worden dingen aangeleerd en afgeleerd, welke later in de wijdere samen leving van beteekenis zijn en niet geduld kun nen worden. Ook in deze dagen schreeuwen velen van de daken de fouten der huidige samenleving, maar ik vraag me wel eens af. of deze men- schen in hun eigen gezin de fouten kunnen en durven aanpakken, welke mede schuldig staan aan de verscheurde gemeenscnap. Zoo dikwijls heeft de geschiedenis het ons geleerd, dat groote woorden niet gedekt worden door daden onder den stillen wolken- of zonnehemel, naar Laat men juist in dezen tyd, ieder in eigen gelang van 't ty. Wijd van de menschen, die 't altij zoo „razend" druk hebben onder mal kaar en ginnen tijd over houwen, om te zien naar dieën hemel van wolken en zon, in ge durige wisseling tot nut van 't land, .waarop den oogst mot rijpen. Den óógst! Waar 't op aankomt! Die zooveul belangrijker is, dan alle drukte van die menschen, die op malkaars teenen trappen, alsof de weareld te klein is en gin eksteroog meer bergen kan. Den oogst, zooveul belangrijker dan al die kouwe drukte. Want daarvan kan ginnen garf koren gebus seld worden, kan den mulder gin zakske blom winnen, den bakker gin brooike bakken. Daar van kan nie éénen buik gekweekt worden, om alle „belangrijkheid" in gouwe ketens en me dailles op uit te stallen! 't Is goed als 't 'ns sturmt en tiert, dat alle dooie hout van de boomen brikt! 't Water, tot schuimens toe, in den opengeploegden eerde slaat. Den bojem bemest wordt mee 't rot van den blaren val. Sturmdagen van Herfsttij, zonder die kunnen we ons eigen den Jaarkring toch nie denken! Ze hóóren er bij, lijk de schoonmaak- dagen van Trui. Ge wit genogt; ik ben op die slameurige schoonmaakdagen van Trui nie bar gesteld! Integendeel! Maar 'k heb alty geren toegegeven: daarna blonk ons huiske als nuuvv! En was 't weer dubbel goed om daar te zijn. De Weareld... ze lag leeggebloeid. Ze had heuren Zomer gehad. Misschient ook ginnen schoonen Zomer, maar 't wierd tijd de stoppel akkers te keeren. Er was rijken oogst gehaald. En hier en daar lagen de schuren vol. Hier en daar! Belange nie overal! 't Goud lag op weinig stapels en die stapels waren hoog. De weareld lag leeggebloeid! Leeggeoogst. Verblakerd. Daar was niemeer op te winnen, veur gin mensch. Den arbeid lag stil. De velden verlaten. Er waren „wandeleers", die dat nie zagen, 't Nóg nie zien. Maar daarom was 't verlaten arbeidsveld nog gin bewijs van feestdag, al... wierden feestdagen menigvul- diger. „Vacantie" steeds langer. Feest was gin feest meer! Want genieten kunt ge alleen na den arbeid. De levensgenieting verdween. De weareld... ze lag leeggebloeid. We wachten op iets. Waarop? Den Zomer was om- We wachtten op 't sturmtij van Herfst, ook al was den Zomer nie schoon gewist. Zoo zie ik 't als boer. En wie 't anders ziet? Misschien den wandelèèr. die van 't leven éénen kuier maakte mee plazierige aanleg- plekskes. En die nou 't hardste foetert, om dat, mee de sturmdagen van 't tij, de tafels en stoelen van plaziergie aanlegplekskes zijn bin nengehaald. Ik wil zeggen: we motten deus trieste tijen aanvèèrden mee de gelatenheid, mee de be rusting van den boer, als den Winter gaat naken over zijn land. Hy wit: zijnen uitgepieterden grond kan zonder den Winter nie. Al valt die lang en snakt den boer naar 't Voorjaar. Naar 't ty, dat de groei- en vruchtkracht bekanst nie bij te houwen is, z'n dagen tekort zijn om den .nuuw deurgewinterden, vorschen eerde, diën goeien grond zoo vol beloften weer, te bewerken! Want één ding weten we, wy allemaal, de mopperende anti's en pro's; de arbeiders, die 't werken verleerden; de arbeiders, die naar werk snakken; de geleerden, die aan hunnen economie gin touwke meer kosten vastknoo- pen; de... soldaten, die kinderlijk verlangen naaj* thuis; de vrouwen, die motten tooveren mee de bonnekes; de slapeloozen, die heele nachten liggen te luisteren; de dakloozen, die alles verloren; één ding weten we: na deuze komen goeie tijen. Op den langen, donkeren Winter zal 'n Zomertij volgen, waarin weer te arbeiden, mee vrucht te zaaien, op 't end te oogsten, te winnen valt! De leeggebloeide, de leeggeoogste, de ver- blakerde weareld, mee den stilgevallen arbeid, mee de verlaten velden wordt nóu oversturmd deur de vlagen van Herfst, maar den schralen, armtierigen Zomer is alvast veurbij. We motten deus trieste tijen aanvèèrden mee de wijze berusting van den boer, die over den Winter henen ziet naar 't Nuuwe Tij. Ja ja, ik weet wel en daarom ook deuzen brief, ik weet 't heel goed, ik kom mee m'nen groentenwagel bij veul menschen, daar wordt nog al gemopperd. Maar wilde geren weten, deur wie 't hardst? Deur de Luie Ploeg, die in 't Nuuwe Tij alleen maar den werkgever ziet en daarvan kreeg den luiaard „tabak". Deur „wandelèèrs", lijk ik ze hierboven noemde, die stiekum beschikken over 'nen baal koffie, 'n kuip vleesch, 'nen zak rijst en 'nen zolder vol mee stook. Die mopperen! Nie den eerlijken werker, die van 't leven niks anders vroeg en vraagt, dan loonenden arbeid. Meer heeft die nie noodig; veur de rest zal en kan ie eigens zurgen. De rest? Ik bedoel den vrede in z'n hart en huis. Veur z'n levensgeluk! Die snékt naar 'n taak, al is ze nog zoo zwaar. Die hóópt op zoo'n taak, al is deus tij no0" zoo triest. Die leeft als den berustenden boer, die nou en dan in de ver-eelte klavieren wrijft, jeuken als ze doen naar de spaai en den ploeg, naar den eerde, naar den arbeid. Wie zoo in 't leven staat, die verliest ginnen moed. Die verliest zn eigen nie. Die wint er iederen dag 'nen zekeren stap bij, den stap op den weg, die 'm voert naar betere toekomst. Dieën mensch stapt mee zekerheid deur den Herfst van z'n bestaan, ziet op, naar den hemel, waar 'n zil veren wolkenjacht laag over d'eerde spoeit. En dan breken de wolkenstapels soms vaneen en 'nen dikken zonenbussel blinkt dan in den geploegden grond, die wacht op den dapperen werker! Wie zoo doet bezit den vrede al. Zoo 'nen mensch laat z'n zielement nie lijk 'nen accu vullen mee 'nen electrieken stroom van haat, daar diep in den. kelder- of zolderhoek mee 'nen... verbojen radiÖ.' Mee kletspraat. Mee angst en'vrees. Mee... onvrêe! Hij doet als den boer, die peinzend op 't Nuuwe Tij, aan z'n pepke smoort, die baas, die Koning is over z'n gedoeike, over z'n eigen, 't ennigste koningschap van belang veur God en Mensch! De rest verstormt in de tijen. Kom, ik schei er af. 'k Gaai mee den Eeker 'ns naar den Ouwenbosch kyken. Daarover misschient wel de volgende week. Veul groeten van Trui, Dré Hl, den Eeker en alt altij gin horke minder van oewen VOOR DE kring, streven naar een gezond gezinsleven. Een gezinsleven, waarby de leden van het ge zin elkaar liefhebben, dienen, zelfverloochening in praktijk brengen en orde en gezag aanvaar den. In vele gezinnen verloor vader het recht van spreken, toen hy werkloos werd en alleen de zoon of dochter nog geld inbrachten. Vader en moeder werden den mond gesnoerd door zoon lief, die geld verdiende en nu meteen maar dacht, dat hij geen opvoedkundige lessen van zijn ouders noodig had. Maar ook het tegengestelde is dikwijls waar: vader en moeder hebben het zoo druk met het maatschappelijk leven, zij houden van pretjes, feestjes, uitstapjes, enz. en verwaarloozen de opvoeding der kinderen. Hoe dikwijls geschiedt het, dat vader en moeder naar de biosceop zijn en de kleintjes alleen achter blijven in het donkere huis? Laat in den nacht kwamen de ouders thuis en vonden daar hun snikkende kinderen, die door angst gekweld tevergeefs om hun ouders riepen en den slaap niet konden vatten. Men moet dergelijke dingen mee ge maakt hebben om te weten, hoe voor korten tijd nog het gezinsleven in vele gezinnen een voudig verscheurd en gebroken was. Orde, gezelligheid, liefde, zelfverloochening, het wa ren dingen, welke in vele z.g. moderne gezin nen niet meer gevonden werden. Allerlei fac toren bevorderden deze gezinsverscheuring. In vele gevallen huwde het ouderpaar op veel te jeugdigen leeftyd. Vader en moeder waren nog kinderen, toen zij den grooten stap onderna men. Zij hielden nog te veel van het leven om zich beperkingen op te leggen. Zij konden de bioscoop nog niet missen, de gang naar de dancing was hun nog te dierbaar... Dan moet de invloed der werkloosheid genoemd worden. Ook het politieke gemeenschapsleven bedierf veel. Vader ging avond op avond weg naar vergaderingenmoeder was lid van de vrou wenclub en had haar besognes en hoe groot ook het belang van dit maatschappelijk werk moge zijn, wanneer het gezinsleven er onder lydt, verliest het toch zijn waarde voo" de gemeenschap. Wat aan de eene kant gewon nen wordt, wordt ter andere zijde verloren, En het verlies is juist daardoor zoo groot, omdat het op het terrein van de opvoeding ligt. Wat het kind in zijn jeugd heeft moeten derven, bliikt vaak n ge heele verdere leven van invloed te zyn. Het kluchtig verhaal van Heel en Klaes. In vele gevallen is de dichtkunst de be waarster van vroegere benaming van geld stukken geweest. Zelfs dichters van de bo venste plank achten deze aanraking met het „slijk der aarde",.volstrekt niet beneden zich, zegt het Vad. En dat de volkspoëzie er zich mee bezig houd), ligt nog meer voor de hand. Vele ouderen zullen zich misschien nog de intrede van de margarine in de keuken en het gezinsleven herinneren, een wereldge beurtenis in het klein. En mogelijk schiet sommigen van hen dan ook nog wel het kermisbedje te binnen, dat daaraan zijn ontstaan te danken had. In een poëem op dit onderwerp kon zooals vanzelf spreekt 't woord „boter" niet ontbreken en een gelukkig toeval wil de, dat „boter" rijmt op „stooter" (12^ct.), hetgeen de prijs van dat eerste margarine product schijnt te zijn geweest. Het eerste couplet luidde dan ook: O, margarine! nagemaakte boter! O, margarine! een pondje kost een stooter! O, margarine! als dat zoo voort moet gaan, Dan is de heele boterpot al naar de maan. Verhaal van Heel, de dikketon Constantijn Iluygcns, de Haagschc dich- ter-diplomaat-staatsman, heeft ons in zijn puntdicht „Houwelicks Goed van Klaes en Neel" (nr. 114 van het eerste boek der „Snel dichten") de herinnering bewaard aan een drietal andere oude munten die destijds (de „Sneldichten" zijn van 16271657) nog gangbaar waren, n.1. de „Stukken van ach ten", de „Blanken" en de „Ducaton', deze laatste ter wille van de woordspeling "Dik ke ton" genoemd. Het zesregelig gedichtje komt niet in aan merking om hier in zijn geheel geciteerd te worden. Daarvoor is het al te ondeugend. Genoeg zij, dat daarin het geval wordt ver haald van Klaes, een weduwnaar met 7 kinderen (het 8ste was gestorven), die ten huwelijk ging met Neel, een weduwe, die 2 blonde dochtertjes had en sterk de uiterlijke kenteekenen vertoonde, dat er haast bij het huwelijk was. De twee echtgenooten nu maakten de grappige calculatie (d.w.z. dat Huygens het deed voor hen), hoeveel zij wel samen ten huwelijk brachten. Zij kwamen tot. het volgende resultaat: Klaes bracht 7 stukken van Achten in (zie boven); Neel zelf werd op een „Ducaton" (zie óók boven) gesteld, en haar twee blonde dochtertjes gingen door voor 2 „Blanken" (een Blank was 6 duiten, d.i. 3% ct.). Constantijn Huygens dicht dan: Soo maeckten sy haer rekening, Dat sy ten houwelick brachten Twee Blancken, met een Dicketon, Een 7 Slucken van Achten, i) Vondel tenslotte heeft de „Pistolet" ver eeuwigd in zijn van wrevel, verontwaardi ging en wrok vervulde „Geuzenvesper", en wel bij de vraag of men ooit eenig bewijs had kunnen leveren van de bewering dat Oldenbarneveldt 'zich met vreemd geld had laten omkoopen om stemming te maken te gen Prins Maurits: Vondt men ooit de Pistoletten Van verraet, Uitgestrooit om scherp te wetten „Vollecks haat? met het indrukwekkende slot: „Spiegelt, spiegelt u dan echter, ZWie gii zijt: „Vreest den wormdie dezen rechter ,;t Hart afbijt." Schent uwhanden aan geen Vaders Dol van haet. Schelt geen Vromen voor verraders Van den Staet. 1) Als men deze berekening letterlijk neemt, kan men niet zeggen, dat zij geflat? teei'd is. Immers zijn; 2 Blanken a 3%ctf 0.07 1 Ducaton 3.15 gldf 3.15 7 Stukken v. achten a 2.50 gld. f 7.50 Totaal -f 20.72H BESCHAVING. Ja, wat is eigenlijk „beschaving?" Veel menschen verstaan onder „bescha ving" gepolijste nagels, kleeren uit een duur magazijn, bezoeken aan een duren kapper, kortom zij verwisselen „beschaving" met welgesteldheid, want de drie bovengenoemde dingen zijn een questie van financiën, en met financiën heeft de ware, innerlijke bescha ving niets uit te staan. Men kan welgesteld zijn, zelfs ryk, en daarbij onbeschaafd. Men kan behoeftig zijn en innerlijke beschaving bezitten, want deze is niet op dure cursussen te leeren, noch uit boeken. Het eenige wat beschaving kan aan brengen of beschaving verdiepen is: erva ring. En abcen de gevoelige, oprechte mensch, die aerlyk en critisch tegenover zichzelve staat zal het verstaan, uit zijn ervaringen een gewin aan beschaving te verkrijgen. Elke di-pgaande menschelijke eigenschap raakt de psychologie. Wij willen U eenige kenmerken van ware beschaving noemen, dan kunt U zelf de maatstaf aanleggen in dien U wilt weten of U met een innerlijk beschaafd mensch in contact komt. 1. Beschaving is voor alles bescheiden en vermijdt persoon."yke vragen naar onder werpen, die een nieuwe bekende zelf niet aanroert zooals: afkomst, politieke over tuiging, inkomsten. 2. Beschaving ontziet de rechten en het comfort van anderen, ook van vreemden, en ste't zich nimmer op den voorgrond. 3. Beschaving heeft evenveel, zoo niet méér consideratie voor de rechten en gevoe lens ran minderen dan die van meerderen. 4. Beschaving zal overal, waar een twist tusschen twee andere personen dreigt uit te breken, deze twist trachten te - oorkomen of te sussen. 5. Beschaving zwijgt overal waar het juiste woord niet of niet snel genoeg te vinden is. 6. Beschaving verdedigt, beheerscht maar verdedigt 't zwakkere tegenover het sterkere. 7. Beschaving vermijdt een openhartigheid, die bewust beleedigt omdat deze ruw is. Zij zwygt. (Zie 5). 8. Beschaving vermijdt overbodige gebaren en elk overbodig lawaai. 9. Beschaving staat te hoog om kwetsbaar te zijn dooi hen, die over minder beschaving beschikken. 10 Beschaving beschermt de dieren. 11. Beschaving glimlacht d&Lr, waar onbe- r haafdheid heftig reageert. Wjj zouden nog meer toetssteenen kunnen noemen, maar, deze tien zijn wel de voor naamste. Leest U er óók uit dat voor ware beschaving de drie voornaamste vereischten zyn: fnngevoeügheid, zelfbeheersching en edelmoedigheid Misschien kunnen wy deze drie eigenschap pen samenvatten onder één naam: goedhar tigheid. Een goedhartig mensch bezit een mate van fijngevoeligheid en is geneigd deze mate te vergrooten, terwyi zyn aanvoelen fyner wordt naarmate hij meer van het leven ziet. DR. JOS DE COCK. ROTSPLANTEN EN' DEN TUIN. De tuinliefhebber ziet met genoegen, dat hier en daar een gedeelte van een tuin er eenigszins ongewoon uit ziet, omdat dit als rotstuin is ingericht. Ook is er soms in een tuin een muurtje gebouwd. Zoo'n muurtje kan gemetseld worden ter dikte van een halve steen. Als materiaal neemt men liefst tufsteen, omdat deze poreus is. Een muur ter dikte van een heele steen zou te dik zyn, om dat daar de wortels der planten moeilijk in kunnen doordringen. Een muurtje kan ook dienst doen om een terrasje af te sluiten, waardoor de tuin een afwisselend aanzicht biedt. Op verschillende plaatsen worden ope ningen in het muurtje gelaten, die met vrij zwaren grond gevuld worden. De steenen moeten wat naar binnen hellen, zoodat het regenwater goed in den grond, waarmee de openingen gevuld zijn, kan dringen. Oude ruïnes ziet men vaak dicht begroeid met het muurleeuwebekje. Welke planten komen nu in aanmerking om in het rotstuintje geplaatst te worden? Het zullen planten zyn, die zich in den ge wonen grond niet gemakkelijk ontwikkelen. De voorkeur verdienen kleine kruipende plan ten of planten, die een zode vormen. Er zijn er, die veel zon behoeven en die men daarom aan de zonzijde zet, terwijl schaduwplanten aan de tegengestelde zijde hun plaats vinden. Sommige planten kunnen goed tegen de droogte en komen daarom op den top van het muurtje of de rots, terwijl er ook zyn, die meer van een vochtige standplaats houden en dus in een holte gezet worden. Inheemsche planten zijn te verkiezen boven vreemde, om dat die aan het klimaat gewend zijn. Hier volgen enkele geschikte planten. Leontopodium alpinum of Edelweiss. Dit is een echt Alpenplantje en tevens zeer bekend. Het wordt daarom hier het eerst genoemd. Cerastium tomentosum. Een rijk wit bloeiende plant, die men ook wel in bakken bij de muren ziet. De stengel en de bladeren zijn witviltig terwijl de bloemstengels wollig viltig zijn. Iberis sempervirens. Zij behoort evenals de vorige tot de familie der Cruciferen. Deze plant is heesterachtig. De bladen blijven altyd groen. Nepeta of Kattenkruid. Wordt ze na den bloei afgesneden, dan tooit ze zich na eenige weken weer met haar paarse bloemen. Sedum sempervivum. Dit is een vetplantje, dat ruim 50 cm hoog kan worden. Een plant die In de schaduw gezet kan wor den is de Gentiana accaulis. Dit is een sier plant uit de Alpen. Een vertegenwoordiger van dezelfde familie komt bij ons op vochtige heidevelden voor. Het is de Klokjesgentiaan. Zy bloeit met mooie blauwe klokvormige bloemen. In den winter behoort Gentiana acaulis gedekt te worden met turfmolm. Het zware sneeuwkleed, dat haar in den winter op de Alpen beschermt, is hier niet altijd, zoo dat een extra dek wel noodig is. Als laatste plant noemen wij nog de Prl- inula, ofschoon er natuurlijk nog vele andere genoemd kunnen worden. A. v. d. LLJN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 14