NIPPER EN PELLE Menschen De Mascotte vallen uit de lucht Ervaringen van parachute springers Weekeindretours zijn langer geldig Radioprogramma NA INWIJDINGSVLUCHTEN DE SOLOSPRONG. Een vertegenwoordiger van het Hamburger Fremdenblatt heeft 'n onderhoud gehad met den Hamburgschen parachutespringer Gus- tav Bahr, aldus de N.R.C., die thans zijn rij ke ervaringen als valschermdeskundige in dienst stelt van een groote Berlijnsche fa briek. Wat ondervindt een mensch, wanneer hij uit dc lucht valt? Op deze vraag gaf Bahr het volgende antwoord. Toen ik voor het eerst met een door de hand bediend valscherm naar beneden sprong, moest ik mij op een geheel nieuwe techniek instel len Ik hoefde mij niet meer te be kommeren om het vrij loopen der optrektouwen en kon onbezorgd springen. Ik telde langzaam 21, 22 23, en toen trok ik, een ruk en ik zweefde. Het kleine hulpvalscherm, dat uit de parachute springt en het groote scherm uit zijn verpakking trekt, had derhalve goed gewerkt. Langzaam telde ik den valtijd af. Eerst zes, toen acht en tenslotte tien seconden, wat neerkomt op een vrije val van ongeveer 300 meter. Met een door de hand bediend scherm moet men van grootere hoogte naar beneden springen dan met een auto matisch scherm, tenminste van een hoogte van 120 meter, want het door de hand bediende scherm heeft meer tijd noodig voor de ontplooiing; bo vendien moet men eerst goed vrij komen van het vliegtuig voordat men kan trekken. Op het oogenblik van het springen verstomt het motorgeronk en ook het langssui'zen van de lucht is niet te hooren. Eigenaardig is het gevoel van het ontbreken van alle zwaar te. Êen „liftgevoel" heeft men niet en eigen lijk bespeurt men het vallen slechts aan de blootliggende plaatsen van de huid, waar de sterke luchtstroom voorbijtrekt. Het beklem mende valgevoel, dat men dikwijls in den droom heeft, komt bij den vrijen val niet voor. Bij het vrije vallen kan men do aarde na eenigo oefeningen steeds in het oog hou den, zelfs wanneer men bij het vallen eenige malen over den kop slaat. Een schatting van den afstand tot den grond gedurende den vrijen val is ook bij groote ervaring nauwe lijks mogelijk; dit is anders dan bij een duik vlucht. Na driehonderd meter. Na een val van driehonderd meter wordt de grootste valsrmlheid bereikt, want het is onjuist dat dc snelheid nog steeds groo- ter wordt; dit zou slechts gelden voor een luchtledige ruimte. In de praktijk biedt het menschclijke lichaam zooveel luchtweer- stand, dat liet niet mogelijk is boven een be paalde snelheid uit te komen. De duur en de lengte van den val laten zich bij benade ring vaststellen, zoodat men met vrij groo te zekerheid de lengte van den vrijon val kan schatten. Wanneer men meer dan tweehonderd sprongen heeft gemaakt, dan moet men ook de nukken van heti nstrument overwinnen; er komen namelijk dikwijls situaties voor, waarop men tevoren niet gerekend heeft. Bijvoorbeeld wanneer de treklijn is vast ge raakt of wanneer het valscherm zich slechts half ontplooit. Met al deze onvoorziene in- Feuilleton Door H* dc Vere Stacpoole Maya was even onbewogen als immer. Uit geen enkele van haar woorden of bewegingen bleek, dat zij zich interesseerde voor het vin den van den schat. Voor haar was dit geval niet anders dan een van haar haars vaders kansspelen. Wie weet hoe dikwijls zij hem daarin had bijgestaan en zijn verwachtingen en teleurstellingen had meegemaakt. Mis schien had zij zich vroeger laten meeslepen door zijn -enthousiasme. Thans was daar in elk geval niets meer van te bespeuren. Zon der dat haar gelaat ook maar de minste be langstelling in de nieuwe onderneming ver ried, zat zij aan de riemen en hielp met for- sche slagen de boot voortbewegen. Carnahan stuurde de boot tamelijk dicht, langs de rotsen. Cray zeide tot zich zelf, dat hij nog nimmer zulk vreemd soort basaltsteen had gezien. Het was veel lichter van kleur basaltsteen gewoonlijk is. Vreemd en grillig waren deze klippen gevormd, sommige geheel uitgehold door de er eeuwig tegen klotsende golven. Andere waren bezet met uitpuilende bulten, weer andere vol groeven en kuilen, waarin de nesten van de zeevogels verborgen moesten zijn. Zij passeerden een tamelijk diepe grot, daarna nog een kleinere en vervolgens kwamen zij aan een boogvormige opening in de rotsen. Instinctief begreep Cray, dat deze poort de toegang was tot de door Carnahan bedoelde grot. En inderdaad, zonder een woord tot verklaring stuurde deze de boot door de breede opening. Van het daglicht komend in het schemerig duister, was het Cray alsof hij in een andere wereld kwam. Het voorste gedeelte van het hol was vrij goed te zien door het naar binnen vallende zonlicht, doch hoe verder zij echter de grot inroeiden, hoe intenser de duisternis om hen heen werd. Achter zich kijkend scheen de toegang tot de grot Cray een groot venster toe, waardoor het daglicht slechts eenige meters diep in de grot doordrong. Allen ademen verlicht op, Kurrki ie gered. 1. Kyk eens, hg wordt precies voor ztfn huisdeur afgezet. Wel Pelle, dat is zeker een kleine privé-vliegmachine van Kurrki. Zo'n ding zou ik ook wel mee naar huis willen nemen". 2. „Wjj komen, wij komen!" De knapen treden de wolken krabber van Kurrki binnen. 1. Naar boven! 2. „Hier zijn we, Kurrki, be dankt voor je uitnodiging". 3. Alles, wat het hart begeert, is daar te vinden, zelfs een zendinstallatie. cidcnten moet de valschermspringer het klaarspelen en ho,e meer ervaring hij heeft, des te minder zal hij zich uit het veld laten slaan. Ook het militaire blad Deutsche Wehr bevat eenige bijzonderheden over het val- schermspringen. Een succesrijke uitvoering van deze bijzondere krijgshandeling ver cischt een jarenlangen taaien arbeid van een uitnemenden troep, voorzien van dc hoogste mate van bereidheid tot den strijd. De toelating tot deze formaties geschiedt op basis van strenge selectie. De toelating •tot een parachutcschool vereischt de vol tooiing van de militaire grondoploiding als ook het voldoen aan talrijke lichamelijke en geestelijke voorwaarden. De gezondheids toestand van den leerling moet nog uitgaan boven hetgeen aan dc normale vliegers wordt gesteld. Dc opleiding houdt niet al leen rekening met vliegtechnische zaken, inaar besteedt ook groote aandacht aan het feit, dat de opgeleide in de eerste plaats op den grond moet vechten. Zorgvuldige training. Voordat de valschermspringer aan een sprong wordt blootgesteld, moet hij door een zorgvuldige lichamelijke training er op voorbereid zijn, in iedere houding te kunnen neerko men. De eerste oefeningen geschie den van een vlicgtuigromp uit, die op een stellage is aangebracht. Alles, handgrepen, plaats, houding, wordt grondig geoefend tot het tot iets van zelfsprekend wordt. De oefeningen stijgen in moeilijkheid tot aan het oogenblik, waarop de opgeleide leert om met anderen in een rij ie sprin gen, gelijk dat in dc lucht wordt gc- eischt. Voorloopig komt dc val schermspringer nog slechts terecht in een zandbak. Een machine die slechts uit een romp cn een motor bestaat, zorgt voor de noodigen wind op den bodem, opdat de be handeling van het scherm na de landing bij sterke luchtstroomcn kan worden beoefend. De leerling moet daarbij bepaalde bewe gingen zich eigen maken, waardoor het mogelijk wordt stevig tc blijven staaii en toch gelijktijdig bet scherm te kunnen sa menvouwen. Speciale films voltooien de theoretische scholing. Nadat de adspirant-springer door z.g. in- wijdingsvluchtén aan de lucht is gowend, volgt dan de eerste solo-sprong. Later vol gen dan gemeenschappelijke sprongen, waarbij de mannen in enkele seconden het vliegtuig moeten verlaten, sprongen bij meer of minder wind en sprongen in de scheme ring. De opleiding eindigt met sprongen in verband, gepaard gaande met gevechtsoefe ningen. Na voltooide opleiding krijgt de leerling het valschcrmjager-ondcrschcidings- teeken dat ieder jaar opnieuw moet wor den verworven. Daarna volgt zijn opname in den valSchernitrocp. Geldigheidsduur met een vollen dag verlengd. Nu geldig van Vrijdagmorgen tot Maandag avond. De directie van de Nederlandsche Spoorwegen is met ingang van Vrij dag a.s. tot een belangrijke verrui ming van de weekeindretours overge gaan. De geldigheidsduur van deze reisbiljetten is n.1. met een vollen dag verlengd. Men kan dus van een weekeindre'.our in den vervolge vier volle dagen gebruik maken, t.w. van Vrijdagmorgen eersten trein ai tot Maandagavond laatsten trein. De weekeindretours hebben hun oorsprong te danken aan het feit, dat met Pinksteren 193!) de wilde busdiensten van hoogerhand werden opgeheven. Toen besloot de directie van de Nederlandsche Spoorwegen als com pensatie tot invoering van gewone weekeind retours. Deze mochten in enkele weken tijds op zulk een populariteit bogen, dat op 3 Juni 1939 werd besloten tot constante invoering van dc bij het publiek zoo zeer gewilde re- toui-s. En thans zijn deze retourbiljetten vier volle dagen geldig, ongetwijfeld en maatre gel, welke hij het reizend nubliek met vreug de zal worden begroet. hoor de tram aangereden Jongen kon niet gauw genoeg uit den weg komen. Maandagavond omstreeks half acht waren in het Burgemeester Vernedepark te Voor schoten verschillende jongens aan het eikels verzamelen. Ten einde een grooteren voor raad te verkrijgen, kropen enkelen dooreen haag, waardoor zij op de trambaan kwamen van de blauwe tram, richting Leiden. Bij het naderen van een clectrische tram uit de richting Den Haag, namen zij de, vlucht, maar een, de 12-jarige Joh. v. d. P., wonende aan de Voorstraat te Voorschoten, kon blijkbaar niet meer weg komen en werd aangereden. Met zeer ernstige hoofd-, vlecsch- en beenwonden werd hij opgenomen en bij omwonenden binnengedragen, alwaar hij is verbonden. Nadat hom geestelijken hijstand was ver leend, is het slachtoffer in zeer zorgwek- kenden toestand naai* een ziekenhuis te Lei den overgebracht. Bommen op Koog aan de Zaan Gisternacht zijn in Koog aan de Zaan drie bommen gevallen, uitgeworpen door Engelsche vliegers. Het waren bommen van 150 kilogram. Zij bob ben uitsluitend materieele schade aangericht. In een weg werd een gat geslagen van 1.50 meter diepte en vijf meter middellijn. De twee andere bommen kwamen bij een sloot en op een rijwielpad terecht DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1940. Jaarsveld 414,4 m. NCRV-Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.15 Pianovoordracht en gramofoonmuziek.. 10.00 Gewijde muziek (.gr.pl.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Zang met orgelbegeleiding (gr.pl.). 11.15 Spaarne-sextet. 12.00 Berichten. 12.15 Spaarne-sextet. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Orgelspel. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.15 Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. 3.00 Vrouwenhalfuurtje. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Bijbellezing. 4.30 Molto Cantabilé. 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. Laat de boot nu maai* drijven, niet meer roeien, klonk Carnahan's stem in de duisternis en op hetzelfde oogenblik ont stak hij de acetyleenlamp. Een bom-uitbarsting kon geen verschrikke lijker uitwerking hebben gehad, dan het ont steken van die lamp.Honderden enorme groote vleermuizen vlogen op uit de kloven van den rotswand, afschuwelijk schreeuwend, als ver dwaasd rondfladderend, de menschen in de boot bedreigend met hun verwoed slaande vleugels. Het eerste oogenblik hevig geschrokken, verweerden de mannen en het meisje zich met de roeispannen tegen de griezelige beesten, die zich al spoedig lieten terug drijven in hun holen en kloven. Het volgende oogenblilk was Cra> de vleer muizen vergeten door hetgeen hjj 'aar in hel heldere licht van de lamp voor zich zag. Dat was ".et schip! Vlakbij rees de acntersteven van het vaartuig voor^.n oogen jp. Eenige sporen van hout snijwerk waren duidelijk zichtbaar. Een lan taarn, waarvan de ruitjes gebroken waren hing aan een gesmeed jjzeren haak. Tot onge veer zes .voet hoogte boven bet water was he( schip bedekt met een laag zeewier. Dit duidde er op, dat het getjj thans was gedaald en het schip bij vloed dieper lag. Het kwam Cray ^oor, dat het schip als het ware in den rotswand was vastgegroeid, zoo vast en rustig lag het daar. Dit is het schip, zei Carnahan kort er hij liet het licht van zijn lantaarn op het wrak schijnen. Eenige van de vleermuizen hadder zich weer op het schip genesteld, betren hen wie weet hoe lang tot schu'ipJnats Had <r<?d °nr" Carnahar liet het licht varf zijn lamp ovei het geheele schip schijnen. Een roer schee", het niet meer te bezitten, slechts wat hou-1 ten brokstukken en een afgebroken roerhaak waren de eenige overblijfselen daarvan. De kleine ruitjes in .den achtersteven waren alle gebroken en de lcoden randjes hingen los en ontwricht tusschen het rottende hout van de vensters. Dit was een schip uit vroeger eeuwen; de vorm, het houtsnijwerk en de groen gewor den koperen versierselen, de vensters in den achtersteven met hun in lood gevatte, gebro ken ruitjes, de smeedijzeren lantaarns, dat alles sprak van lang vei vlogen tgd. Wanneer Norman Cray zijn eerste impuls had kunnen volgen, had hij onmiddellijk rechtsomkeei d gemaakt. Het spookachtige aanzien van het oude schip had een huive ringwekkende uitwerking op hem. Het was alsof iets hem dwong terug te koeren naai 'iet licht, zich af te wenden van dit schip der duisternis, met, de vleermu'zen als zjjn lugu bere bewoners. Maar zijn partner Carnahan, gevoelde niet d n mins'en lust terug te keer n. Hij stuurde zijn boot tot vlak bij het schip en begon, zien voorovei buigend, naar iets te zoeken, hetwelk al spoedig bleek een soort anker-ring te zijn Vlak daavnaa't revend zich een ruwe n den houten scheepswand uitgesneden trap welke laar het dek voerde en aldus het bestijgen vergemakkelijkte. Carnahan had over deze trap niets verteld .vellicht had hij dit vergeten Maar de trap was er en d:ed he' vermoeden vijzen dat het cpooksohip wellicht in vroeger tjjden fen ver ""•rgen toevluchtsoord was geweest. Nada' ^rrohan de cloep aan den roe3tlgen in-. H- vagt'vlogd b'chtte hg de belde an 'cvn bij "vwijl -ze de trer> bestegen, waar na h'i h vo'gde. Eij de ader'ng van het licht vlogen de vleermuizen weer krijschend op en verdwenen, na eenige malen te hebben rondgefladderd, in de diepe duisternis. Een minuut later klonk nog slechts het ge luid, veroorzaakt door het klotsen van de golven tegen de rotsen en tegen de wanden van het spookschip. HOOFDSTUK XI. Het zoeken begint. Het licht van Carnahan's lantaarn bescheen het dek, van den hoogen achtersteven tot den boegspriet. Korte stompen hout toonden de plaatsen aan waar eens de masten moesten hebben gestaan. De tuigage, voor het groot ste deel verteerd, lag als een verwarde massa op de vermolmde planken. Flarden zeil hin gen als guirlanden over den boeg. Voorzichtig, de meest vermolmde planken van den dekvloer mijdend, liepen zij over het dek tot ze kwamen aan een, over de geheele breedte van het dek loopende vier treden hooge trap, welke naar een soort halfdek leidde waarop zich een groote kajuit bevond. De deur van die kajuit was. zooals Carnahan reeds had verteld, versperd door een geweldig stuk van een gebroken mast, dat te zwaar was om door één mensch te worden ver wijderd. Bovendien lag het geklemd tusschen de kajuit en het stuurhuisje, dat zich even eens op het verhoogde halfdek bevond. Op den vloer van dit huisje vonden zij het ge broken stuurwiel. Cray, nogal op de hoogte zpnde van alles wat betrekking l.ad op scheepvaartgebied, constateerde dat dit soort stuurwielen gebruikt werd in de eerste helft der achttiende eeuw. Het schip moest zoo ongeveer gebouwd zijn tusschen 1700 en 1750 r-Tet had dus een eerbiedwaardige ouderdom! Carnahan scheen nog niet van plan de ka juit te gaan onderzoeken. Gevolgd door de 5.30 Stichts Salonorkest, en gramofoonmt 6.30 VPRO: Cyclus „Lezen in de Bgbel". 6.45 Berichten. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7,15 Reportage of muziek. 7.35 Arnhemsche orkestvereeniging (opi 8.00 Nieuwsberichten ANP; Toespraak is het belangrijkste?" (opn.). 8.15 Vervolg concert, (opn.). 8.30 Causerie „Natuur en genade". 8.50 Schriftlezing. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluitin Kootwijk 1875 m. VARA-Uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.15 Berichten (Engels). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofconm 10.40 Orgelspel. 11.15 Berichten (Engels). 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 VARA-orkest. 12.45 Nieuws- en economische Berichten 1.00 VARA-orkest. 2.00 Berichten .(Duits). 2.15 Gramofoonmuziek. 2.45 Esmeralda. 3.30 Berichten (Engels). 3.45 Gramofoonmuziek. 3.50 Causerie „Kinderkleding". 4.20 Gramofoonmuziek. 4.25 Keukenpraatje. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.00 Berichten (Duits). 5.15 Nieuws- en economische berichten A 5.30 Esmeralda en solist. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 VARA-orkest. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 Orgelspel. 7.30 Reportage. 7.50 Orgelspel. 8.00 Berichten (Duits). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gramofoonmuziek. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluitinj beide anderen richtte hg zijn schreden naar het hoofddek en vandaar naar de plecht. Daar vonden zij een waren warwinkel allerlei half vergane soheepsbenoodigdhi vermolmde houten sluithaken, bossen v touw, uit elkaar gevallen tonnen, half gane planken, drinkkroezen, tinnen bord€ nog veel andere gebruiksvoorwerpen. E midden daarvan gaapte, een donkere ope vlak naast een recht-opstaand met qzei slagen luik. Daar moest zich de toeganj het vooronder bevinden. Ik heb daar beneden nog geen oi zoek ingesteld, zei Carnahan, terwijl zich tusschen den rommel door een weg het luik baande. Waarschijnlijk be1 zich daar niets anders dan wat vergane zittingen van het scheepsvolk. Maar we len er nu toch maar even een kijkje ne We hebben tijd genoeg om alles grondi onderzoeken. Met een lamp de opening belichtend, z zij een houten ladder en deze afdalend 1 men zij in een echt typisch achtti eeuwsch vooronder. De wanden en de i bestonden uit ruwe, geteerde planken, hutten of slaapbanken voor het scheeps was geen spoor te vinden. Wel hingen sommige plaatsen lange slierten gekn touw en reepen zeildoek langs de war welke het vermoeden deden ontstaan, hangmatten het scheepsvolk tot slaapp] hadden gediend. Eenige overblijfselen van kleeding, zt een stuk van een lederen riem, wat lii flarden en een paar lappen verteerd li lagen op den grond verspreid tusschen paar dolkmessen, kroezen, borden en... k' geraamten, waarschijnlijk afkomstig van ten. aan een der wanden hing een iv kruisbeeld aan een bijna doorgeroe spijker. 6 Iets van waarde was er in het verblijf het scheepsvolk niet te vinden; evenmin den de onderzoekers iets ontdekken, dat naam van het schip of de plaats van komst aan het licht bracht. Er waren drie gedeelten van het s welke ondergezocht moesten worden. Dat ren het vooronder, het ruim en de gr kajuit. Het vooronder had thans zjjn beurt nad en niets bijzonders opgeleverd, hett trouwens door Carnahan verwacht was. restte nog het ruim en de kajuit. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 7