NIPPER EN PELLE
Menschen
De Mascotte
vallen uit
de lucht
Ervaringen van
parachute springers
Weekeindretours
zijn langer geldig
Radioprogramma
NA INWIJDINGSVLUCHTEN
DE SOLOSPRONG.
Een vertegenwoordiger van het Hamburger
Fremdenblatt heeft 'n onderhoud gehad met
den Hamburgschen parachutespringer Gus-
tav Bahr, aldus de N.R.C., die thans zijn rij
ke ervaringen als valschermdeskundige in
dienst stelt van een groote Berlijnsche fa
briek. Wat ondervindt een mensch, wanneer
hij uit dc lucht valt? Op deze vraag gaf
Bahr het volgende antwoord.
Toen ik voor het eerst met een
door de hand bediend valscherm
naar beneden sprong, moest ik mij
op een geheel nieuwe techniek instel
len Ik hoefde mij niet meer te be
kommeren om het vrij loopen der
optrektouwen en kon onbezorgd
springen. Ik telde langzaam 21, 22
23, en toen trok ik, een ruk en ik
zweefde. Het kleine hulpvalscherm,
dat uit de parachute springt en het
groote scherm uit zijn verpakking
trekt, had derhalve goed gewerkt.
Langzaam telde ik den valtijd af.
Eerst zes, toen acht en tenslotte tien
seconden, wat neerkomt op een vrije
val van ongeveer 300 meter. Met
een door de hand bediend scherm
moet men van grootere hoogte naar
beneden springen dan met een auto
matisch scherm, tenminste van een
hoogte van 120 meter, want het door
de hand bediende scherm heeft meer
tijd noodig voor de ontplooiing; bo
vendien moet men eerst goed vrij
komen van het vliegtuig voordat
men kan trekken.
Op het oogenblik van het springen verstomt
het motorgeronk en ook het langssui'zen
van de lucht is niet te hooren. Eigenaardig is
het gevoel van het ontbreken van alle zwaar
te. Êen „liftgevoel" heeft men niet en eigen
lijk bespeurt men het vallen slechts aan de
blootliggende plaatsen van de huid, waar de
sterke luchtstroom voorbijtrekt. Het beklem
mende valgevoel, dat men dikwijls in den
droom heeft, komt bij den vrijen val niet
voor. Bij het vrije vallen kan men do aarde
na eenigo oefeningen steeds in het oog hou
den, zelfs wanneer men bij het vallen eenige
malen over den kop slaat. Een schatting van
den afstand tot den grond gedurende den
vrijen val is ook bij groote ervaring nauwe
lijks mogelijk; dit is anders dan bij een duik
vlucht.
Na driehonderd meter.
Na een val van driehonderd meter wordt
de grootste valsrmlheid bereikt, want het
is onjuist dat dc snelheid nog steeds groo-
ter wordt; dit zou slechts gelden voor een
luchtledige ruimte. In de praktijk biedt het
menschclijke lichaam zooveel luchtweer-
stand, dat liet niet mogelijk is boven een be
paalde snelheid uit te komen. De duur en
de lengte van den val laten zich bij benade
ring vaststellen, zoodat men met vrij groo
te zekerheid de lengte van den vrijon val
kan schatten.
Wanneer men meer dan tweehonderd
sprongen heeft gemaakt, dan moet men ook
de nukken van heti nstrument overwinnen;
er komen namelijk dikwijls situaties voor,
waarop men tevoren niet gerekend heeft.
Bijvoorbeeld wanneer de treklijn is vast ge
raakt of wanneer het valscherm zich slechts
half ontplooit. Met al deze onvoorziene in-
Feuilleton
Door
H* dc Vere Stacpoole
Maya was even onbewogen als immer. Uit
geen enkele van haar woorden of bewegingen
bleek, dat zij zich interesseerde voor het vin
den van den schat. Voor haar was dit geval
niet anders dan een van haar haars vaders
kansspelen. Wie weet hoe dikwijls zij hem
daarin had bijgestaan en zijn verwachtingen
en teleurstellingen had meegemaakt. Mis
schien had zij zich vroeger laten meeslepen
door zijn -enthousiasme. Thans was daar in
elk geval niets meer van te bespeuren. Zon
der dat haar gelaat ook maar de minste be
langstelling in de nieuwe onderneming ver
ried, zat zij aan de riemen en hielp met for-
sche slagen de boot voortbewegen.
Carnahan stuurde de boot tamelijk dicht,
langs de rotsen. Cray zeide tot zich zelf, dat
hij nog nimmer zulk vreemd soort basaltsteen
had gezien. Het was veel lichter van kleur
basaltsteen gewoonlijk is. Vreemd en grillig
waren deze klippen gevormd, sommige geheel
uitgehold door de er eeuwig tegen klotsende
golven. Andere waren bezet met uitpuilende
bulten, weer andere vol groeven en kuilen,
waarin de nesten van de zeevogels verborgen
moesten zijn.
Zij passeerden een tamelijk diepe grot,
daarna nog een kleinere en vervolgens
kwamen zij aan een boogvormige opening in
de rotsen. Instinctief begreep Cray, dat deze
poort de toegang was tot de door Carnahan
bedoelde grot. En inderdaad, zonder een
woord tot verklaring stuurde deze de boot
door de breede opening.
Van het daglicht komend in het schemerig
duister, was het Cray alsof hij in een andere
wereld kwam. Het voorste gedeelte van het
hol was vrij goed te zien door het naar binnen
vallende zonlicht, doch hoe verder zij echter
de grot inroeiden, hoe intenser de duisternis
om hen heen werd. Achter zich kijkend
scheen de toegang tot de grot Cray een groot
venster toe, waardoor het daglicht slechts
eenige meters diep in de grot doordrong.
Allen ademen verlicht op,
Kurrki ie gered.
1. Kyk eens, hg wordt precies
voor ztfn huisdeur afgezet.
Wel Pelle, dat is zeker een
kleine privé-vliegmachine
van Kurrki. Zo'n ding zou
ik ook wel mee naar huis
willen nemen".
2. „Wjj komen, wij komen!"
De knapen treden de wolken
krabber van Kurrki binnen.
1. Naar boven!
2. „Hier zijn we, Kurrki, be
dankt voor je uitnodiging".
3. Alles, wat het hart begeert,
is daar te vinden, zelfs een
zendinstallatie.
cidcnten moet de valschermspringer het
klaarspelen en ho,e meer ervaring hij heeft,
des te minder zal hij zich uit het veld laten
slaan.
Ook het militaire blad Deutsche Wehr
bevat eenige bijzonderheden over het val-
schermspringen. Een succesrijke uitvoering
van deze bijzondere krijgshandeling ver
cischt een jarenlangen taaien arbeid van
een uitnemenden troep, voorzien van dc
hoogste mate van bereidheid tot den strijd.
De toelating tot deze formaties geschiedt
op basis van strenge selectie. De toelating
•tot een parachutcschool vereischt de vol
tooiing van de militaire grondoploiding als
ook het voldoen aan talrijke lichamelijke
en geestelijke voorwaarden. De gezondheids
toestand van den leerling moet nog uitgaan
boven hetgeen aan dc normale vliegers
wordt gesteld. Dc opleiding houdt niet al
leen rekening met vliegtechnische zaken,
inaar besteedt ook groote aandacht aan het
feit, dat de opgeleide in de eerste plaats
op den grond moet vechten.
Zorgvuldige training.
Voordat de valschermspringer aan
een sprong wordt blootgesteld, moet
hij door een zorgvuldige lichamelijke
training er op voorbereid zijn, in
iedere houding te kunnen neerko
men. De eerste oefeningen geschie
den van een vlicgtuigromp uit, die
op een stellage is aangebracht. Alles,
handgrepen, plaats, houding, wordt
grondig geoefend tot het tot iets van
zelfsprekend wordt. De oefeningen
stijgen in moeilijkheid tot aan het
oogenblik, waarop de opgeleide leert
om met anderen in een rij ie sprin
gen, gelijk dat in dc lucht wordt gc-
eischt. Voorloopig komt dc val
schermspringer nog slechts terecht
in een zandbak. Een machine die
slechts uit een romp cn een motor
bestaat, zorgt voor de noodigen
wind op den bodem, opdat de be
handeling van het scherm na de
landing bij sterke luchtstroomcn kan
worden beoefend.
De leerling moet daarbij bepaalde bewe
gingen zich eigen maken, waardoor het
mogelijk wordt stevig tc blijven staaii en
toch gelijktijdig bet scherm te kunnen sa
menvouwen. Speciale films voltooien de
theoretische scholing.
Nadat de adspirant-springer door z.g. in-
wijdingsvluchtén aan de lucht is gowend,
volgt dan de eerste solo-sprong. Later vol
gen dan gemeenschappelijke sprongen,
waarbij de mannen in enkele seconden het
vliegtuig moeten verlaten, sprongen bij meer
of minder wind en sprongen in de scheme
ring. De opleiding eindigt met sprongen in
verband, gepaard gaande met gevechtsoefe
ningen. Na voltooide opleiding krijgt de
leerling het valschcrmjager-ondcrschcidings-
teeken dat ieder jaar opnieuw moet wor
den verworven. Daarna volgt zijn opname
in den valSchernitrocp.
Geldigheidsduur met een vollen
dag verlengd. Nu geldig van
Vrijdagmorgen tot Maandag
avond.
De directie van de Nederlandsche
Spoorwegen is met ingang van Vrij
dag a.s. tot een belangrijke verrui
ming van de weekeindretours overge
gaan. De geldigheidsduur van deze
reisbiljetten is n.1. met een vollen
dag verlengd. Men kan dus van een
weekeindre'.our in den vervolge vier
volle dagen gebruik maken, t.w. van
Vrijdagmorgen eersten trein ai tot
Maandagavond laatsten trein.
De weekeindretours hebben hun oorsprong
te danken aan het feit, dat met Pinksteren
193!) de wilde busdiensten van hoogerhand
werden opgeheven. Toen besloot de directie
van de Nederlandsche Spoorwegen als com
pensatie tot invoering van gewone weekeind
retours. Deze mochten in enkele weken tijds
op zulk een populariteit bogen, dat op 3 Juni
1939 werd besloten tot constante invoering
van dc bij het publiek zoo zeer gewilde re-
toui-s. En thans zijn deze retourbiljetten vier
volle dagen geldig, ongetwijfeld en maatre
gel, welke hij het reizend nubliek met vreug
de zal worden begroet.
hoor de tram aangereden
Jongen kon niet gauw genoeg
uit den weg komen.
Maandagavond omstreeks half acht waren
in het Burgemeester Vernedepark te Voor
schoten verschillende jongens aan het eikels
verzamelen. Ten einde een grooteren voor
raad te verkrijgen, kropen enkelen dooreen
haag, waardoor zij op de trambaan kwamen
van de blauwe tram, richting Leiden.
Bij het naderen van een clectrische tram
uit de richting Den Haag, namen zij de,
vlucht, maar een, de 12-jarige Joh. v. d. P.,
wonende aan de Voorstraat te Voorschoten,
kon blijkbaar niet meer weg komen en werd
aangereden. Met zeer ernstige hoofd-,
vlecsch- en beenwonden werd hij opgenomen
en bij omwonenden binnengedragen, alwaar
hij is verbonden.
Nadat hom geestelijken hijstand was ver
leend, is het slachtoffer in zeer zorgwek-
kenden toestand naai* een ziekenhuis te Lei
den overgebracht.
Bommen op Koog aan de Zaan
Gisternacht zijn in Koog aan de Zaan
drie bommen gevallen, uitgeworpen
door Engelsche vliegers. Het waren
bommen van 150 kilogram. Zij bob
ben uitsluitend materieele schade
aangericht. In een weg werd een gat
geslagen van 1.50 meter diepte en vijf
meter middellijn. De twee andere
bommen kwamen bij een sloot en op
een rijwielpad terecht
DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1940.
Jaarsveld 414,4 m.
NCRV-Uitzending.
8.00 Nieuwsberichten ANP.
8.10 Schriftlezing en meditatie.
8.25 Gewijde muziek (gr.pl.).
8.35 Gramofoonmuziek.
9.15 Pianovoordracht en gramofoonmuziek..
10.00 Gewijde muziek (.gr.pl.).
10.30 Morgendienst.
11.00 Zang met orgelbegeleiding (gr.pl.).
11.15 Spaarne-sextet.
12.00 Berichten.
12.15 Spaarne-sextet.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Orgelspel.
1.45 Gramofoonmuziek.
2.15 Zang met pianobegeleiding en gramofoon
muziek.
3.00 Vrouwenhalfuurtje.
3.30 Gramofoonmuziek.
4.00 Bijbellezing.
4.30 Molto Cantabilé.
5.15 Nieuws- en economische berichten ANP.
Laat de boot nu maai* drijven, niet
meer roeien, klonk Carnahan's stem in
de duisternis en op hetzelfde oogenblik ont
stak hij de acetyleenlamp.
Een bom-uitbarsting kon geen verschrikke
lijker uitwerking hebben gehad, dan het ont
steken van die lamp.Honderden enorme groote
vleermuizen vlogen op uit de kloven van den
rotswand, afschuwelijk schreeuwend, als ver
dwaasd rondfladderend, de menschen in de
boot bedreigend met hun verwoed slaande
vleugels.
Het eerste oogenblik hevig geschrokken,
verweerden de mannen en het meisje zich
met de roeispannen tegen de griezelige
beesten, die zich al spoedig lieten terug
drijven in hun holen en kloven.
Het volgende oogenblilk was Cra> de vleer
muizen vergeten door hetgeen hjj 'aar in hel
heldere licht van de lamp voor zich zag. Dat
was ".et schip!
Vlakbij rees de acntersteven van het vaartuig
voor^.n oogen jp. Eenige sporen van hout
snijwerk waren duidelijk zichtbaar. Een lan
taarn, waarvan de ruitjes gebroken waren
hing aan een gesmeed jjzeren haak. Tot onge
veer zes .voet hoogte boven bet water was he(
schip bedekt met een laag zeewier. Dit duidde
er op, dat het getjj thans was gedaald en het
schip bij vloed dieper lag.
Het kwam Cray ^oor, dat het schip als het
ware in den rotswand was vastgegroeid, zoo
vast en rustig lag het daar.
Dit is het schip, zei Carnahan kort er
hij liet het licht van zijn lantaarn op het wrak
schijnen. Eenige van de vleermuizen hadder
zich weer op het schip genesteld, betren hen
wie weet hoe lang tot schu'ipJnats Had <r<?d °nr"
Carnahar liet het licht varf zijn lamp ovei
het geheele schip schijnen. Een roer schee",
het niet meer te bezitten, slechts wat hou-1
ten brokstukken en een afgebroken roerhaak
waren de eenige overblijfselen daarvan. De
kleine ruitjes in .den achtersteven waren alle
gebroken en de lcoden randjes hingen los en
ontwricht tusschen het rottende hout van de
vensters.
Dit was een schip uit vroeger eeuwen; de
vorm, het houtsnijwerk en de groen gewor
den koperen versierselen, de vensters in den
achtersteven met hun in lood gevatte, gebro
ken ruitjes, de smeedijzeren lantaarns, dat
alles sprak van lang vei vlogen tgd.
Wanneer Norman Cray zijn eerste impuls
had kunnen volgen, had hij onmiddellijk
rechtsomkeei d gemaakt. Het spookachtige
aanzien van het oude schip had een huive
ringwekkende uitwerking op hem. Het was
alsof iets hem dwong terug te koeren naai
'iet licht, zich af te wenden van dit schip der
duisternis, met, de vleermu'zen als zjjn lugu
bere bewoners.
Maar zijn partner Carnahan, gevoelde niet
d n mins'en lust terug te keer n. Hij stuurde
zijn boot tot vlak bij het schip en begon, zien
voorovei buigend, naar iets te zoeken, hetwelk
al spoedig bleek een soort anker-ring te zijn
Vlak daavnaa't revend zich een ruwe n den
houten scheepswand uitgesneden trap welke
laar het dek voerde en aldus het bestijgen
vergemakkelijkte.
Carnahan had over deze trap niets verteld
.vellicht had hij dit vergeten Maar de trap
was er en d:ed he' vermoeden vijzen dat het
cpooksohip wellicht in vroeger tjjden fen ver
""•rgen toevluchtsoord was geweest.
Nada' ^rrohan de cloep aan den roe3tlgen
in-. H- vagt'vlogd b'chtte hg de belde an
'cvn bij "vwijl -ze de trer> bestegen, waar
na h'i h vo'gde. Eij de ader'ng van het
licht vlogen de vleermuizen weer krijschend
op en verdwenen, na eenige malen te hebben
rondgefladderd, in de diepe duisternis.
Een minuut later klonk nog slechts het ge
luid, veroorzaakt door het klotsen van de
golven tegen de rotsen en tegen de wanden
van het spookschip.
HOOFDSTUK XI.
Het zoeken begint.
Het licht van Carnahan's lantaarn bescheen
het dek, van den hoogen achtersteven tot den
boegspriet. Korte stompen hout toonden de
plaatsen aan waar eens de masten moesten
hebben gestaan. De tuigage, voor het groot
ste deel verteerd, lag als een verwarde massa
op de vermolmde planken. Flarden zeil hin
gen als guirlanden over den boeg.
Voorzichtig, de meest vermolmde planken
van den dekvloer mijdend, liepen zij over het
dek tot ze kwamen aan een, over de geheele
breedte van het dek loopende vier treden
hooge trap, welke naar een soort halfdek
leidde waarop zich een groote kajuit bevond.
De deur van die kajuit was. zooals Carnahan
reeds had verteld, versperd door een geweldig
stuk van een gebroken mast, dat te zwaar
was om door één mensch te worden ver
wijderd. Bovendien lag het geklemd tusschen
de kajuit en het stuurhuisje, dat zich even
eens op het verhoogde halfdek bevond. Op
den vloer van dit huisje vonden zij het ge
broken stuurwiel. Cray, nogal op de hoogte
zpnde van alles wat betrekking l.ad op
scheepvaartgebied, constateerde dat dit soort
stuurwielen gebruikt werd in de eerste helft
der achttiende eeuw. Het schip moest zoo
ongeveer gebouwd zijn tusschen 1700 en 1750
r-Tet had dus een eerbiedwaardige ouderdom!
Carnahan scheen nog niet van plan de ka
juit te gaan onderzoeken. Gevolgd door de
5.30 Stichts Salonorkest, en gramofoonmt
6.30 VPRO: Cyclus „Lezen in de Bgbel".
6.45 Berichten.
7.00 Vragen van de dag (ANP).
7,15 Reportage of muziek.
7.35 Arnhemsche orkestvereeniging (opi
8.00 Nieuwsberichten ANP; Toespraak
is het belangrijkste?" (opn.).
8.15 Vervolg concert, (opn.).
8.30 Causerie „Natuur en genade".
8.50 Schriftlezing.
8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluitin
Kootwijk 1875 m.
VARA-Uitzending.
7.00 Berichten (Duits).
7.15 Berichten (Engels).
7.30 Gramofoonmuziek.
8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofconm
10.40 Orgelspel.
11.15 Berichten (Engels).
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 VARA-orkest.
12.45 Nieuws- en economische Berichten
1.00 VARA-orkest.
2.00 Berichten .(Duits).
2.15 Gramofoonmuziek.
2.45 Esmeralda.
3.30 Berichten (Engels).
3.45 Gramofoonmuziek.
3.50 Causerie „Kinderkleding".
4.20 Gramofoonmuziek.
4.25 Keukenpraatje.
4.55 Gramofoonmuziek.
5.00 Berichten (Duits).
5.15 Nieuws- en economische berichten A
5.30 Esmeralda en solist.
6.15 Berichten (Engels).
6.30 VARA-orkest.
7.00 Vragen van de dag (ANP).
7.15 Orgelspel.
7.30 Reportage.
7.50 Orgelspel.
8.00 Berichten (Duits).
8.15 Nieuwsberichten ANP.
8.25 Gramofoonmuziek.
8.30 Berichten (Engels).
8.45 Gramofoonmuziek.
8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluitinj
beide anderen richtte hg zijn schreden
naar het hoofddek en vandaar naar de
plecht.
Daar vonden zij een waren warwinkel
allerlei half vergane soheepsbenoodigdhi
vermolmde houten sluithaken, bossen v
touw, uit elkaar gevallen tonnen, half
gane planken, drinkkroezen, tinnen bord€
nog veel andere gebruiksvoorwerpen. E
midden daarvan gaapte, een donkere ope
vlak naast een recht-opstaand met qzei
slagen luik. Daar moest zich de toeganj
het vooronder bevinden.
Ik heb daar beneden nog geen oi
zoek ingesteld, zei Carnahan, terwijl
zich tusschen den rommel door een weg
het luik baande. Waarschijnlijk be1
zich daar niets anders dan wat vergane
zittingen van het scheepsvolk. Maar we
len er nu toch maar even een kijkje ne
We hebben tijd genoeg om alles grondi
onderzoeken.
Met een lamp de opening belichtend, z
zij een houten ladder en deze afdalend 1
men zij in een echt typisch achtti
eeuwsch vooronder. De wanden en de i
bestonden uit ruwe, geteerde planken,
hutten of slaapbanken voor het scheeps
was geen spoor te vinden. Wel hingen
sommige plaatsen lange slierten gekn
touw en reepen zeildoek langs de war
welke het vermoeden deden ontstaan,
hangmatten het scheepsvolk tot slaapp]
hadden gediend.
Eenige overblijfselen van kleeding, zt
een stuk van een lederen riem, wat lii
flarden en een paar lappen verteerd li
lagen op den grond verspreid tusschen
paar dolkmessen, kroezen, borden en... k'
geraamten, waarschijnlijk afkomstig van
ten. aan een der wanden hing een iv
kruisbeeld aan een bijna doorgeroe
spijker. 6
Iets van waarde was er in het verblijf
het scheepsvolk niet te vinden; evenmin
den de onderzoekers iets ontdekken, dat
naam van het schip of de plaats van
komst aan het licht bracht.
Er waren drie gedeelten van het s
welke ondergezocht moesten worden. Dat
ren het vooronder, het ruim en de gr
kajuit. Het vooronder had thans zjjn beurt
nad en niets bijzonders opgeleverd, hett
trouwens door Carnahan verwacht was.
restte nog het ruim en de kajuit.
(Wordt vervolgd.)