Practische huiskleeding MODERNE TASSCHEN VOOR DE VROUW Gebreid shalwtje Bouwmeesters Bloemkool De kunst om klee- ren en schoeisel te sparen. We weten allen, dat de een meer slijt dan de ander, doch we weten ook, dat niet ieder een even zuinig met z'n kleeren noch met zijn schoeisel omgaat. Sommige vrou wen slaken wel eens de verzuch ting, dat haar klee ren „eeuwig du ren, iets wat na tuurlijk sterk over dreven is, maar, 'welke vrouw over drijft af en toe niet eens? Toch zullen we allen heel zuinig met kleeren en schoenen moeten weten om te sprin gen. ten einde den levensduur er van te verlengen. Hiertoe dwingen ons de tydsomstan digheden en zelfs degeen, die zich om financieele re denen geen be perkingen be hoeft op te leg* gen, wordt er door de puntenkaarten toe gedwongen. Het is b.v. niet aan te bevelen om een japon of an der stuk, dat men aantrekt om uit te gaan, in huis aan te houden bij het verrichten van verschillende werkzaamheden. Huis- en vooral werkkleeding is gewenscht en de ze kan gemaakt worden van een der vele, zeer goedkoope katoentjes, die gemakkelijk waschbaar en kreukvrij zijn, niet te onderschatten voordeelen, niet waar? Onze schets geeft b.v. bovenaan een japonschort met garneering van smal le strookjes, dat alleraardigst kleedt. Links een vlotte japon voor slanke figuren en reeds een ontwerp waarmede de matro ne gebaat is. Opgeknipte rok met boven- deel, dat vrijwel glad is en een V-vormige halsuitsnijding heeft. De rok is slechts weinig ingehaald, terwijl de sluiting over de geheele- lengte met knoopen plaats vindt. Practisch model, dat ongetwijfeld navolging zal vinden en b.v. ook van fla nel katoen alleraardigst kan zijn. Derge lijke huisjaponnen en japonschorten lraagt men met plezier, omdat ze vlot en jeugdig kleeden, maar wat nog meer zegt. de goe de stukken sparen. Met vrouwen, die haar beroep buitenshuis uitoefenen is het juist anders gesteld. Deze zullen overdag on berispelijk gekleed voor den dag moeten komen, veelal ook omdat ze met publiek in aanraking komen. Zij sparen haar kleeding door zich, thuis komende, te verkleeden in een aardige huisjapon, eenvoudig van stof en maaksel. Voor schoenen geldt hetzelfde; in huis moeten andere schoenen gedragen worden dan buiten, waardoor het uit de vorm loo- pen voorkomen wordt. Hooge hakken en nauwe modellen zijn evenwel misplaatst, doch gemakkelijk zittend schoeisel met platte niet zonder! hakken is het meest aan te bevelen. Het omwisselen van kleeren en schoe nen is een der belangrijkste factoren om er zoolang mogelijk profijt van te hebben. WOLKEN in het dagelijksche leven Zonder, dat men de bedoeling heeft el kander opzettelijk onaangenaam te zijn, ontstaat er in menig huwelijk een verwij dering tuschen man en vrouw. Men voegt elkander een bits Woord toe. dat er uit is, voordat men het weet, men verschilt soms van me.ening, praat langs elkander heen en al die schijnbaar kleine dingen heb ben menigmaal groote gevolgen. Plotseling verschijnt de eerste donkere wolk aan de hüwelijkshemel, men is boos op elkander om een kleinigheid, spreekt niet en twee harde steenen botsen tegen elkander. Is het niet iets vreemds, dat menschen aan dergelijke stemmingen, die zij in den grond van hun hart zelf verafschuwen, soms ten ondergaan? Menschen, die tot dus verre zoo rustig leefden, die in allés har monieerden. wieT leven steeds in eenzelfde tempo verliep.. Het leven en de omstandigheden veran deren een mensch menigmaal en maken hem soms overgevoelig, men is zich zelf niet altijd meester en een hard woord is er uit vóórdat men het weet. Het eigenardige is, dat men meestal zelf geen reden op kan geven, waarom men feitelijk ontstemd is, zoo onbeduidend is de aanleiding meestal. Ernstiger wordt het echter, indien men zich aan alles van elkander gaat ergeren, en men de fouten steeds bij anderen, niet bij zich zelf tracht te vinden. Zelfcritiek is noodig om van de schaduw in het licht te komen en eigen fouten in hun juiste verhouding te willen zien. Wanneer onvriendelijke woorden geval len zijn moet een van beide partijen het eerste woord weten te vinden. Koppige menschen zijn zich zelf en anderen tot last en men bewijst meer karakter te be zitten, indien men zijn fouten eerlijk be kent, dan wanneer men ze steeds weer tracht te verbloemen. Ten slotte zal het betere ik moeten zege vieren, wil er sprake zijn van een goede verstandhouding want waarom is het noo dig, dat zich donkere wolken aan den hü welijkshemel afteekenen? Zeker, een on weer kan de lucht zuiveren maar als zij zich te vaak en zonder noodzaak voordoen, dan maken zij geen indruk meer en verstoren de harmonie tusschen menschen, die het in den grond van hun hart zoo goed met elkander meenen. Er ontstaat een atmosfeer van haat en tweedracht, die tenslotte een kloof vormt, die niet meer te overbruggen is. Aan deze waarheid zullen allen moeten denken, die zich dikwijls te gauw laten gaan, niet genoeg verdraagzaamheid aan den dag leggen' en steeds meenen, dat zij verongelijkt worden. Kleine oorzaken hebben dikwijls groote gevolgen. VOOR KILLE DAGEN. Men kan dit shalwtje van dunne wol in één kleur breien of wel. zooals de afbeel ding te zien geeft met strepen aan de bei de uiteinden. Teneinde aan het werk een kantachtig effect te geven zal men niet met de fijne naalden moeten breien, b.v. bij het verwerken van dunne wol met no. 3. De breedte van deze shawl is 22 c.m. en de lengte 110 c.m. Men begint met 50 ste ken op te zetten (of zooveel meer als noo dig is voor deze breedte) le toer. Ie steek afhalen een st. averechts, daarna omslaan, twee st. samen breien. (Steeds het zelfde aantal steken op de naa'ld houden.) De twee laatste steken van iedere toer worden zon der omslag samengebreid. 2e toer, le steek afhalen en uit de 2e steek twee steken breien dus 1 meerde ren voortgaan met omslaan, twee st. averechts, samen breien en de laatste twee st. weer samen breien zonder Beide toeren steeds herhalen. Het meerderen aan het begin der naald en het minderen aan het einde geeft de gewenschte schuine richting, die zooveel aardiger is. dan een rechte das. Inplaats van dit open patroon kar men ook ajour randjes breien door b.v. 6 toe ren in tricot st. te breien, 7e toer (de rech te), telkens de draad om den naald slaan, zoodat tusschen twee st. een lus ontstaat, die men bij het averecht overbreien laat vallen, zoodat een open randje ontstaat. Begin en eind der naald worden op de zelfde wijze gebreid met meerderen en min deren als voor de opengewerkte shawl is aangegeven. Booze schoonmoeders Merkwaardige gewoonten bij enkele volksstammen. Het is zeer merkwaardig en geeft tevens veel te denken, dat schoonmoeders over de gansche wereld, waar men zich ook moge bevinden, een slechten naam hebbep. De verhouding tusschen schoonmoeders en schoonzoon- of -dochter is inderdad me nig maal zeer gespannen en bij enkele volksstammen kan men zelfs van een ze kere vijandige verhouding spreken. Zoo dra de huwelijksdag voor-bij is, gaan de beide partijen elkander uit den weg, ne- geeren elkander soms gehèel of gaan als hond en kat met elkander om. De Albanees heeft een groote vrees voor zijn schoonmoeder en dicht in haar nabij heid te moeten worien beteekent wel het verschrikkelijkste, dat hij zich kan inden ken. Weinis galant is dan ook de Albanee- sche vergelijking van een schoonmoeder met ,.èen stier eh roodën doek." De kaffers leven in voortdurende angst voor hun vrouws moeder en zij gaan haar niet alleen uit den weg. doch soreken zelfs den naam van de gevreesde vrouw niet uit. Verschillende negerstammen leggen zelfs geldstraffen op. indien een hunner stam- genooten in aanraking komt met zijn schoonmoeder. In Somaliland is de omgang met schoonmoeders zelfs door de wet ver boden en wie al te vriendelijk tegenover haar gestemd is, wordt door zijn stamge- nooten veracht. Bij sommige volksstammen is het verkeer tusschen schoonmoeder en .schoonzoon streng verboden, hetgeen voor de schoon moeder een kleine troost kan zijn. Maar dergelijke verhoudingen vindt men niet alleen in Afrika, ook bij enkele Indi- aansche stammen stelt men niet het minst prijs op de aanwezigheid van schoonmama, terwijl in bepaalde deelen van Argenti nië de schoonmoeder eerstf een jaar na het huwelijk haar dochtc met haar schoon zoon mag spreken, doch steeds zal zij hem bij een dergelijke gelegenheid den rug moeten toekeeren of anders door een schut van hem gescheiden zijn. 's Lands wijs. 's lands eer. men weet nu eenmaal, niet beter het hoort zoo. doch ideaal kan men dergelijke verhoudingen niet noemen. Zuinigheid en vlijt, bouwt... Goed stoken en goed ventileeren zijn voorname factoren. „Mijn woning is niet warm te krijgen", zucht menige huisvrouw en met droeven blik kijkt ze in het kolenhok, dat „alweer" leeg is. En nog somberder worden haar gedachten als ze denkt aan de nog komen de wintermaanden, die de koude eerst recht zullen brengen. De temperatuur van een woning hangt van vele factoren af. Vaak zijn het bij voorbeeld bij 'n vrijstaand huis de mu ren, die de warmte opnemen en afvoe ren, vaak is het ook een groote vloer of kelderruimte, welke alle calorieën absor beert. Zijn deze „wanpteroovers" niet aan Niet alleen de groote lijnen der mode wijzigen zich telkenmale, doch ook de bijkomstigheden vertoonen telkenmale een ander „gezicht". Suède handhaaft zich nog steeds, doch meer voor de gekleedere mo dellen evenals kalfsleer. De groote tasschen van rund leer ziji\ uiterst practisch voor de mor genuren. omdat men er zooveel pakjes in on der kan brengen. Een eisch waaraan de moder ne tasschen thans moe ten voldoen is. dat zij een extra binnenvak hebben, liefst met een rits ges'oten. om alle distributie bescheiden in onder te brengen. De bovenste dezer tas schen is van zwart suè de en geeft eenige plooi en aan de znkanten te zien. terwijl het hands- vat van breed ribsh'nt is. De combinatie suède en lint oast men bij ve le middagtasso' en toe. In het midden een la- vandel velourschiffon handtaschje, dat bij een. zwarte avondjanon nast. Zeer apart is het lang werpige model, dat aan een mof herinnert. Ten slotte noemen wij de derde tasch, die van gouddraad in vasten ge haakt en met goudkleu rig satijn gevoerd is. in de herfstmaand De maanden, die wjj in de evacuatie-oorden hebben doorgebracht, leidden ons in een nieu we wereld. De stad aan Hollandsch noordpunt had haar gezelligheid en amusement en eisclite ons soms verschillende avonden in de week op. Voor het bewonderen van de natuur bleef geen tijd meer over. Bovendien, we zouden dan naar buiten, naar het vrije veld moeten gaan. om de volle pracht te zien. Ik geloof wel, dat door onzen noodgedwon gen toestand het landelijke, de planten-, bloe men- en dierenwereld, die om ons heen ritselt, ronkt en geurt, dichter tot ons gekomen is. Wij hebben de zon zien ondergaan. Wie in onze goede stad maakt het voortdurend mee? Wij beleefden het bijna dagelijks. Het uitzicht was onbelemmerd en vrij. Misschien hebt gij ook wel eens langer stil gestaan bij de bouwmeesters, die in de maand September hun glorietijd beleven. In Juni was er de opkomst, zij waren nog klein. Maar de vliegen werden grooter, en onze bouwmees ters, de spinnen, groeiden, ja, zij gedijden bij den dag. Op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen bouwen zij hun web, bepalen eerst de grootte en werken dan i naar binnen. Stuk voor stuk wordt geweven, gelijkmatig, secuur. Ik heb die stage arbeidzaamheid dikwijls met bewondering bekeken. De spiraal wordt ge rold meestal met de zon mee eri is na een uur gereed gekomen. In het midden blijft zij nu wachten, den kop naar beneden, geduldig. Ook zien wij haar dikwijls niet in het net. Maar bekijken wij den omtrek nauwkeurig, dan zien wij haar onder een opgerold blad zitten, als het ware in een huisje. Zij lijkt dan wel geheel gescheiden van het bouwsel. Dit is echter niet het geval. Bij het verblijf in de schuilplaats wordt het contact behouden door eeh gel eidcl raad. Er Is zoo voortdurend waakzaamheid, Prosven hebben aangetoond, dat vrijwel direct nadat het web op de een of anc'ere wijze vernietigd is, de spin vol moed air. het nieuwe vangapparaat gaat bouwen. Tot drie maal toe wordt op deze wijze gearbeid. S:aat zij ook kort na haar derde creatie zouder broodwinning zoodat het apparaat zijn dien sten nog niet heeft kunen bewijzen, dan beg'nt de spin niet opnieuw. Is de oorzaak missch-en moedeloosheid? Weineen! Dat kennen de die ren immers niet. Zij heeft geen voldoend vocht meer in 't achterlichaam om te beginnen. Zij sterft dan onherroepelijk. Op den grond (zon der net dus), kan zij zich geen dierink voedsel verschaffen, het eenige, waarvan zij leven kan. Er is dikwijls vriendschap onder de spinnen van hetzelfde soort. Ge ziet dan twee spinnen in één net. De een ontfermt zich over den ander, als die b.v. geen vocht meer heeft om zelf een weefsel te maken. Plaatst ge een spin van andere soort in het net, dan zegt de wer kelijke eigenaar als 't ware: „Toe, ga hier ver vandaan, je weet toch, dat je hier niet hoort!" Speciaal de kruisspinnen hebben, een goede opvoeding genoten. Zij behooren tot de elite. Komt er een sprietje of pluimpje in hun web, dan dulden zy dat niet. Zij gaan direct aan 't werk, om den indringer te verwijderen. Bezie dat eens aandachtig. Valt het u dan niet op, welke voorbeeldige architecten de spinnen zijn. Zy houden met veel dingen rekening. Hun web staat als regel bijna loodrecht op den. hesrschendèn wind en maakt daarom een hoek van ongeveer honderd graden. Berekening of instinct? Het is kunstig. En nu is er iets gevallen op de vangarmen, dat er niet thuishoort. De spin maakt het los, olaatst het voorwerpje met de achterpooten terzijde, cn de ongerechtigheid verlaat het net, gedreven door den wind. Deze diertjes eten eiken dag bijna hun eigen gewicht aan voed sel op. Gisleren zag ik een spin, die een rond, wel gedaan lichaam, had -an 2 cni. Met uitge strekte pooten mat zij zeker 6 cm. Toen ik dit diertje verscheidene malen, en kele uren na elkaar gadesloeg, meende ik er hier een ontdekt te hebben, die „oud was en der dagen zat'-'. In haar web zat een vlieg, wild slaande en ronkend met de vleugels. Maar de kruisspin verwikte of verroerde zich niet. Het was, alsof zij rustig wilde sterven De keerzijde van de medaille. Ik heb ze u getoond. Ik weet, er is geklaagd. De evacuatie is moeilijk en zwaar geweest voor velen. En toch. als ge thans weer terug zijt ge komen, in uw veste, in uw oude en vertrouwde Jutterstad met haar frischheid, haar onstui- migen zeewind, zult ge naast de blijheid ook een weemoed ei varen; weemoed* om wat voor- by is, omdat het leven buiten zoo 'anders was. Daar hebt ge C~ds natuur ongerept kunnen aanschouwen. Daar in de openheid, het ruime veld. wijd en klaar is alles, zuiver en gaaf. Daarom, hoe moeilijk het lijkt, wij blijven vertrouwen op de toekomst. Evenals de spin nen, die niet forceeren en geduldig afwachten, maar ook gestadig bouwen, zoo willen wij ook gezamenlijk verder werken, zooveel in ons vermogen ligt, tot heil der samenleving. Op Italiaansche manier klaar gemaakt. Bloemkool behoort tot de groenten, die den zomer uitluiden: we hebben er reeds in' 't voorjaar van geprofiteerd, we hebben ze de laatste weken een minder ruime'plaats op de markt zien innemen en we zien ze nu nog even terugom er afscheid van te nemen! Laten we dat afscheid eens vieren door een bijzondere bereidingswijze en de bloem kool klaarmaken op Italiaansche manier met ham en geraspte oude kaas. Voor 4 personen nemen we 1 flinke bloem kool, koken die op de gebruikelijke wijze gaar cn laten ze goed droog uitlekken (op een schuimspaan b.v.). We leggen de kool in een vuurvasten schotel en bedekken ze met een goed gebonden kaassaus van; 4 d.L. melk, 35 G afgestreken eetlepel bloem, 30 G (1% afgestreken eetlepel) boter en 50 G (Vt ons) geraspte oude kaas, 50 G ons) ham. We verwarmen de boter met de bloem op een zacht vuur tot een gelijk mengsel en voegen daarbij onder voortdurend roeren, scheutje bij scheutje, de melk, laten de saus even doorkoken tot ze mooi gebon den is en roeren er dan de geraspte kaas en de fijngesneden of gehakte ham door. Over de geheel met saus bedekte bloem kool strooien we nu nog wat geraspte kaas; wc leggen er hier en daar een klein klon tje boter op en we zetten den schotel in een oven met flinke bovenwarmte, zoodat zich vlug een korstje vormt van de licht bruin geroosterde kaas. Blijft van dit gerecht een restje over, dan kunnen we er den volgenden dag aan de lunch een smakelijk schoteltje van opdie nen door de bloemkoolresten fijn te maken en ze, laag om laag met wat aardappelpu ree in een vuurvast schoteltjé even in een oven te wannen. Martine Wittop—Koning. wezig, dan moet in de meeste gevallen de fout bij de huisvrouw zelf worden ge zocht. Een verkeerde stookmethode en een verkeerde wijze van ventileeren zij" dan de oorzaken. Stoken is, hoe merkwaardig dit ook moge klinken, een kunst. Juist onder de hui dige omstandigheden moet ons streven gericht zijn op een minimum steenkool- verbruik. Dat is alleen dan mogelijk, als de brandstof snel doorbrandt en de kachel op het juiste oogenblik gesloten wordt. Men kan een kachel vol gooien en hard laten branden, doch het zal niéts, maar dan ook niets baten, indien de huisvrouw niet tijdig het rooster afsluit. De brandstof wordt dan door den schoorsteen gejaagd. De kachel moet gesloten worden air de geheele steenkoollaag is gaan gloeien. Het zoogenaamde „navullen", dat zeer in zwang is, heeft over het algemeen geno men bitter weinig rut. Een goede kachel" moet 's ochtends flink gevuld worden. Wordt de trek dan op het goede moment afgesloten, dan is bijvullen zeker niet voor den avond noodig. En nu iets over het ventileeren. Er zyn huismoeders, die de meening zijn toegedaan dat men in de wintermaanden zoo weinig mogelijk moet ventileeren. Deze opvatting is absoluut onjuist, vooral ook omdat zuur stofrijke lucht de warmte sneller opneemt dan zuurstofarme, d.w.z. verbruikte lucht. Het is dus zaak, ieder vertrek goed te ventileeren door bijvoorbeeld een paar maal per dag gedurende eenige minuten een raam open te zetten. Het beste is, dat in het middaguur even flink geventi leerd wordt, daar de lucht dan door de zonnestralen is verwarmd. Tocht is natuur lijk uit den böoze; en men moet er dan bok goed opletten, dat de gesloten vens ters geen verraderlijke kierën vertoonen, waardoor griep en andere wintersche on aangenaamheden kunnen binnensluipen. Voorzichtig voor giftige paddestoelen De afgebeelde paddestoel kan tot de meest vergiftige soorten gerekend worden en komt in een Duitsch werk over padde stoelen voor onder de naam „Knollenblat- terpilz". De schadelijke gevolgen van het eten var deze soort paddestoelen treden veelal eersl na uren op en hebben meermalen den dooc' ten gevolge. Ongeveer negen tiende van alle padde stoelen vergiftigingen komt op rekeninj van deze soort. Alle middelen, die men ti baat neemt bij de bereiding zooals o.a. he leggen van een zilveren lepel in de kook pan, het kleuren van aangesneden plekkei e.d. falen. De eenige manier om vergifti ging te voorkomen is grondige kennis vai paddestoelen, terwijl het eten van niet versche exemplaren evenzeer af te keurei De kleur van de afgebeelde vergiftig' paddestoelen varieert zeer, en is nu, een groen, dan weer geel - of bruinachtig soms grijs om dan weer volkomen wit t< zyn. De hoed is meestal "gevlekt terwijl ziel aan den voet dikwijls een ring bevindt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6