Zijn de opbrengsten van onze suikerbieten nog te verhoogen? De besprekingen te Batavia Vergadering der N S.N.A P. in Den Haag Ernstig verkeersonge'uk te Eindhoven Amerikaansche benzine naar Singapore Aanvallen op Londen met kracht voortgezet Luchthaven El Daba heviq gebombardeerd Nieuwe bepalingen voor de binnenvaart Normaal loon voor de bietenrooiers Gestreefd moet worden naar meer -planten per bunder. Nu men overal druk bezig: is met het rooien der suikerbieten en men dus een indruk krijgt van de opbrengst van het ge was, is het zeker de moeite waard even bij bovenstaande vraag stil te staan. Deze zomer ziin in Noord-Holland de voor bereidende werkzaamheden begonnen voor het onderzoek van verschillende bieten per celen door het bekende Instituut voor Suikerbietenteelt te Bergen op Zoom. Dit onderzoek is georganiseerd door de Bond van Bieten verbouwers in Noord-Hollanden de Contrólevereenïging op de levering van bieten aan de Suikerfabriek te Halfweg, met medewerking van het Rijkslandhouw- consulentscahp voor Noord-Holland te Schagen. Het. aantal deelnemers aan dit onderzoek bedraagt 42, verdeeld over Anna Paulowna, Waard- en Groetpolder, Schermer, Beemster en Purmer. Van elk der percelen wordt een gewassenmonster zeer uitvoerig onder zocht door het Instituut voor Suikerbieten teelt, dat op dit gebied reeds over veel er varing beschikt. Het scheikundig onderzoek van de blad en wortelmassa heeft voor de practi.ik reeds zeer belangrijke aanwijzingen gegeven. Voor al voor de onderzochte percelen hebben de rësultaten een goed inzicht gegeven in het meer of minder juiste gebruik van stik stof-, fosfor- en kalimeststoffen. Dit jaar zijn wij voor het eerst in de ge legenheid deze wijze van onderzoek nader te leerén kennen. Hoewel het onderzoek nog lang'niet afgeloopen is, geven de cijfers voor de opbrengsten aan bieten en loof en het suikergehalte, gecombineerd met de gegevens van de bijbehooren de vragenlijsten reeds aanleiding tot interessante beschouwingen. In de eerste plaats treft ons het zeer hoo- ge suikergehalte. In mcqr dan de helft dei- gevallen ligt dit boven de 18%. Zelfs komt eenmaal een gehalte van 18,89% voor! Slechts in 7 gevallen bedraagt het minder dan 17%. Zeer opvallend is tevens de groote vari- atit in het aantal planten per ha. (bepaald door het aantal planten op 20 m. te teilen, zoowel overlangs als overdwars). Dit aantal blijkt nu te loopen van 40.000 tot 90.000. Op ongeveer de helft van het aantal perceelcn blijken minder dan 60.000 planten per ha. voor te komen. Op de suikerfabriek te Halfweg is van de monsters, naast het suikergehalte, het ge wicht bepaald van bieten en blad 4- kop.; (Elk monster bestond uit 100 planten.) Uit deze cijfers kan in combinatie mot het vastgestelde aantal plant^i per ha., de. totaale opbrengst aan bieten, blad kop en suiker per ha. berekend worden. De bietenopbrengsten varieren van onge veer 30.000 tot ruim 62.000 kg. per ha., ter wijl de suikeropbrengsten loopen van ruim 4000 kg. tot ruim 11.000 kg. per ha.. De ver schillen zijn dus wel zeer groot. Hoewel natuurlijk meerdere facto ren hierbij een rol gespeeld hebben, blijkt uit de verkregen cijfers wel, dat de standruimte een belangrijke invloed heeft uitgeoefend op de op brengst. Ofschoon het materiaal, in verband met verschillen in voorvrucht, bemesting enz., niet geheel vergelijkbaar is, blijkt toch'wel, dat de beste opbrengsten afkomstig zijn van de perceelcn met de hoogere aantal planten. Zoo kwamen bijvoorbeeld suiker-, opbrengsten van meer dan 10.000 kg. alleen voor op perceelen met meer dan 60.000 plan ten per ha. Bij minder dan 60.000 planten per ha. bleef in meer dan de helft der ge vallen de opbrengst beneden 8.000 kg p. ha. Dat een stijging van het aantal planten per ha. inderdaad een belangrijke opbrengst vermeerdering tengevolge heeft, blijkt wel uit de volgende cijfers, overgenomen uit het boekje van K. de Haan, „Beschouwingen over de practische suikerbietenteelt", welke verkregen zijn op een proefveld en dus wel beteekenis hebben op vergelijkbare geval len. Aant. planten p. ha. Bietenopbr. in kg/ha. 40.000 1 43.000 50.000 49.400 60.000 54.100 70.000 57.000 80.000 58.000 De schrijver komt in verband hiermede tot de volgende conclusie: „Minder dan 62500 bieten per ha. zouden nooit op een veld mogen staan!" Volgens onze cijfers is in Noord-Holland het aantal planten per ha. vaak te iaag. Wat. men bereiken kan door dit aantal te verhoogen, blijkt uit ^de cijfers voor het gunstigste geval dat wij bij ons onderzoek tegenkwamen: 90.000 planten per ha. bieten- opbrengst 62.800 kg., loofopbrengst 46.800 kg. en suikeropbrengst 11.300 kg (alles per ha.J. De voorvrucht was zomertanve en de be mesting geenszins abnormaal, zwaar, n.1. 500 kg. 16X12X8 per ba. Dit geval betrof een normaal perceel uit de Waardpoldcr. De vraag, gesteld in het opschrift van dit artikel, kan dus in het algemeen be vestigend beantwoord worden. We zullen moeten streven naar meer planten per ha., zoodat in de tokomst getallen van minder dan 60.000 tot de hooge uitzonderingen zul len behoren. Voor den Rijkslandbouwconsulent voor Noord-Holland, Ir. W. T. RINSEMA. Tokio, 14 Oct. (Domei). In ant woord op vragen van journalisten naar den stand van de besprekingen tusschen de Japansche delegatie te Batavia en de Nederlandsoh-Indi. sche autoriteiten, heeft de woord voeder van het Japansche departe ment van buitenlandsche zaken ver klaard, dat de delegatie in hoofd zaak onderhandelingen voert over het petroleumvraagstuk, aldus een bericht van het Japansche persagept schap te Tokio. De woordvoerder voegde hieraan toe. dat uit Batavia verscheidene berifehten ontvangen waren. Hij weigerde evenwel den inhoud heirvan te onthullen. Het Duitsche nationaal-socialis- me het eenige ware. Voor een tot in de uiterste hoeken gevul de dierentuinzaal hield Zondag de kring van de N.S.N.A.P., landelijk leider Dr. E. H. van Rappard, een vormingsmiddag voor de leden in Den Haag. Nadat de kringleider voor den Haag de vergadering had welkom geheeten, hield een der partijsprekers een rede, waarin hij er o.a. op wees, hoe er slechts één nationaal-socialisme zijn kan, namelijk het Duitsche, dat in zich bevat de vervulling van alle beloften, die gedaan zijn door voorbije regeeringen, doch nimmer zijn vervuld. De volgende spreker, dr. E. H. van Rap pard, hield'een betoog over den aard en het karakter der N.S.N.A.P. Uitvoerig betoogde spreker, dat er geen Nederlandsch Natio naal-socialisme zijn kan en, dat deze mee ning ook door den Fuehrer van het Groot- Duitsche Rijk wordt gedeeld, die het natio naal-socialisme geen exportartikel heeft ge noemd. Daar, zoo vervolgde de landelijke leider,, de N.S.N.A.P. steeds op dit stand punt heeft gestaan, behoefde zij in tegen stelling met andere partijen, haar program ma niet te wijzigen. Misschien; zoo merkte deze spreker op, kan men vermoeden, dat een bepaalde Ne- derlandsehe groep, die zich het minst de loyaal gedragen heeft tegenover de Duit- schers voor den oorlog, een kans zal krij gen, te toonen, wat zij kan. Indien althans uiterlijke verschijningsvormen en het getal den doorslag zouden geven. Maar dan- zal zij tevens het bewijs leveren, dat zij on machtig is in de practijk ten uitvoer te bren gen, wat zij in theorie meencn te kunnen bereiken. De kringleider besloot deze bijeenkomst door staande met geheven hand het Horst- Wessellied te doen zingen. Meisje door auto overreden en gedood. Gisterochtend omstreeks acht uur is die 19-jarige fabrieksarbeidster A. van dei- Berk, die per fiets op weg was naar haar werk op de Philips fabrieken, in een gevaar lijke bocht van de Willemstraat te Eindho ven plotseling van achteren doQr een vracht auto aangereden. Het meisje werd tusschen het trottoir en den wagen gedrongen, kwam te vallen en sloeg met haar hoofd tegen den grond vlak voor een der achterwielen, waar door zij werd overreden. De chauffeur, die eers niets gemerkt had, werd oor arbeiders, die in den laadbak van den vrachtwagen zaten, op het gebeurde op merkzaam -gemaakt. De dood was toen reeds ingetreden. De remmen van de auto bleken in orde te zijn. Wederopbouw in Noord- Frankrijk en Be'gië PARIJS, (A N P.) Naar reeds vele ma len kon worden vastgesteld, ziet bet Duit sche militaire bestuur in Noord-Frankrijk en België het als een van zijn belangrijkste taken om niet alleen de oorlogsschade op te ruimen, en hét economische leven weer op gang te brengen, maar boven ook zorg te dragen voor de toekomst van deze ge bieden. Zoo is kortgeleden een omvangrijk werk verschaffingsplan gepubliceerd voor Rijs- sel en omgeving, dat den aanleg behelst van plantsoenen, sportvelden, verbetering van hygiënische installaties, verbetering en uit breiding van de scheepvaartwegen. Dit plan kan thans ter hand genomen worden, aangezien het den üuitschon instanties is gelukt van den Eranscben staat een crediet ten bedrage van 2 milhoen francs voor de uitvoering te verkrijgen. De New York Times meldt uit Sjang hai, dat Amerikaansche benzinefir ma's bezig zijn haar groote pctrole- umvoorraden uit Sjanghai en Hong kong naar Sinsrapore, do Engelsche marinebasis in den Indischen Oce aan te brengen, waar zij eenerzijds als reserve voor Amerikaansche oor logsschepen-en anderzijds voor de Chineeschp regeering worden ppgesla gen. In dit verband verneemt hel blad uit Washington, dat men al daar tot dusver van dezen stap geen kennis draagt, doch de voorzorgs van de Amerikaansche firma's be grijpeJijk. achU 950:000 buitenlandsche arbeiders in DU1TSCHLAND Zooals reeds eerder het A.N.P. uit Berlijn -berichtte, werken volgens de meest recente tellingen op het oogenblik 950.000 buiten landsche arbeiders in het Duitsche bedrijfs leven. Hiervan zijn rond 550.000 werkzaam bij den landbouw, de rest in de industrie. Men wijst er op, dat de centrale ligging en de gunstige levensvoorwaarden der arbei ders in Duitschland hun aantrekkingskracht beginnen uit te oefenen op de naburige volkshuishoudingen. Italië alleen heeft 90.000 arbeiders ter beschikking gesteld van de Duitsche industrie, op een grondslag van vrijwillige aanwerving. Door bemidde- lingsbureaux in Denemarken, Nederland en België is de aanwerving den laatsten tijd met stijgend succes bekroond. Er kan thans met stelligheid gezegd worden, dat hot •streven der Duit,schers om buitenlandsche arbeiders aan te trekken na het einde van den oorlog nog wel sterker zal worden dan het op het oogenblik al is. Op deze wijze wordit een ventiel geopend voor te hoogen bevolkingsdruk in verscheidene Europee- sche landbouwstatcn. Interessant is, aldus het. A.N.P.-bericht verder, dat de Duitsche officieele instanties reeds thans hun oog merk er op richten, dat in bepaalde beroe pen, bijv. in den landbouw of den mijn bouw niet het overwegende aantal arbeiders uit buitenlanders wordt gerecruteerd. Men stelt er prijs op. dat een gezonde vermen ging met Duitsche krachten niet verloren gaat. Duitsch weermachtberichf Het opperbevel der Duitsche weermacht maakt bekend: Formaties lichte en zware gevechtsvlie gers hebben overdag en des nachts haar vergeldingsaanvallon op Londen en hun aanvallen op andere voor den oorlog be langrijke doelen in Zuid- en Midden-Enge- land met groot effect voortgezet. In opeen volgende groepen vlogen eskaders, overdag beschermd door j ach Koestellen, vlak achter alkander, zoodat tusschen de afzonderlijke aanvallen slechts korte pauzes kwamen. In Londen ontstonden vooral ten Noorden van de Theems, ter hoogte van de Victoria- en Tndia-doeks door inslaande bommen van middelzwaar en zwaar kaliber groote bran den, die gedurende den nacht reeds te zien waren van af de monding der Tlieem en van de Britsche kust. Na den aanval op een eleetrische centrale konden groote .steekvlammen en krachtige rookontwikke ling waargenomen worden. Een tweede, vrij krachtige aanval was gericht op de haven installaties en wapen,bedrijven van Liver- pool. De uitgeworpen hommen deden ook hier zware ontploffingen ontstaan met daar op volgende branden. Bij den aanval op verschillende voor den oorlogbelangrijke doelen in Midden- en Zuid-Engeland werden o.m. in twee troepen kampementen de onderkomens vernield. In de monding van de Theems ondernam de bemanning van een gevechtsvliegtuig een bijzonder stoutmoedigen duikaanval op een zwaar beveiligd convooi van achttien ge wapende 'koopvaardijschepen. Aangezien het vliegtuig geen bommen meer aan boord had. viel het met machinegeweervuur aan en deed daarmede brand ontstaan op het achterschip van een dor vaartuigen. Ofschoon de vijand verscheidene malen gévcchtscontact met onze jachtvliegers ont week, kwam het tot verscheidene, voor ons zee seccesvolle luchtgevechten. In het zeegebied ten Westen van Cadiz vernielde en Duitsch verre-afstands-hofn- barde.mentsvliegtuig een gewapend, vijande delijk koopvaardijschip van 3 tot 400 brt. met twee treffers. Overdag beeft de tegenstander het Rijks gebied en de bezette gebieden niet aange vallen. Twee afzonderlijke verkennings vliegtuigen werden reeds aan de Fransche kust door afweervuur verdreven. In den Pacht vloog de vijand naar Noord en Wcst-Duitschland. Lukraak neergewor pen bommen richtten slechts geringe schade aan huizen aan. doch troffen geen militaire of militair belangrijke doelen. De tegen stander verloor gisteren in totaal dertien vliegtuigen, waarvan 12 bij luchtgevechten en 1 door luchtafweervuur. Eén Duitsch jachtvliegtuig is niet teruggekeerd. Ifal'aansch weermacliderichf Ergens in Italië, 14 Oct. In zijn weer- machfsbcricht no. 129 maakt het Italiaan- sclie hoofdkwartier het volgende bekend: In Noord-Afrika hebben vijandelijke pant serauto's gepoogd een aanval te doen ten •Zuidoosten van Sidi el Barrani. De aahva.l werd door het vuur van onze artillerie af geslagen. Onze lucht formaties hebben' de Engel- sche vliegvelden van Kocka en El Daba (Ecvpte) met merkbare resultaten aange vallen. Vooral op de luchthaven van EI Daba. die tijdens een nachtelijken vlucht in volle activiteit verrast werd, werd groote schade aangericht. Drie schepen hebben onze stellingen ge bombardeerd in de zóne van Sidi el Barra ni zonder verliezen te veroorzaken of schade te berokkenen. Een vijandelijke' luchtaanval op Tobroek stuitte op hevig en nauwkeurig afweergeschut. Een kamp werd getroffen. Eenisre telefoonlijnen werden verbroken en een man werd gedood. Tn Oost-Afrika beeft een van onze luclrt- formaties het bombardement op Lodwar herhaald, waarbij een brand ontstond. De havenwerken van Perim in de Roode Zee worden verscheidene malen gebombardeerd en zwaar getroffen. Er ontstonden groote branden. De. vijandelijke luchtmacht heeft Giavel- lo. Maggi, Goera en Toselli gebombardeerd, 484ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 11de lijst Trekking van Maandag 14 October 14M Hooge Prijzen 1000.— 11301 400— 10831 11473 200.— 478 11812 17297 17505 20289 100.— 2139 5999 9215 9926 10183 12633 1504^ 16863 18004 18067 Prijzen van f 70. 1149 1200 1352 1543 1578 1594 1727 1747 1835 2135 2262 2267 2318 2539 255Ó 2567 2331 2636 2828 2829 2892 3070 3159 S237 3315 3321 3447 3464 3728 4044 4136 4263 4389 4407 4596 4657 4666 4741 4743 4782 4919 4940 4944 5005 5021 5800 5375 5612 5796 5904 6039 6137 6263 6428 6494 6510 6519 6725 6845 6850 6902 6959 6983 7141 71,44 7154 7182 7244 7412 7546 7590 7632 7708 7774 7932 8011 8210 8228 8265 8281 8313 8356 8372 8383 8491 8496 8691 8823 8886 8991 9372 9510 9825 9932 9963 9964 10131 10189 10205 10235 10286 10315 10540 10610 1C613 J0622 10821 10961 10973 11121 11132 11329 11459 11483 11538 11685 11856 11901 11996 12023 12043 12096 12149 12153 12506 12676 12698 12886 13082 13115 13289 13300 13360 13426 13445 13724 13751 13762 13766 13999 14012 14079 14109 14168 14206 14546 14750 14759 14795 14873 14887 14946 14983 15054 15089 15079 15210 15270 15274 15360 15627 15653 15716 15789 15800 15806 15393 16056 16094 16114 16329 16412 16432 16455 16593 16300 16804 16960 17106 17143 17212 17481 17549 17610 17618 17661 17724 17769 17827 17920 18182 18470 18511 18604 18609 18S42 18653 18S25 13867 18894 18940 19058 19149 19156 19164 19248 19367 19395 19465 19551 19666 19726 19760 19866 19966 19974 19998 20021 20102 20135 20175 20217 20392 20419 20478 20643 20755 20832 20860 21088 21221 21257 21280 21379 21381 21595 21654 21742 21781 21917 22154 22263 22410 22426 22430 22525 22564 22586 22619 22654 22680 22826 22844 23048 23099 23155 23298 23341 23459 23480 23623 23658 23768 23771 24025 24036 24333 24454 24739 24327 rtieven 1002 1007 1021 1035 1086 1118 1191 1192 1266 1309 1313 1372 1373 1399 1503 1509 1557 1838 1613 1642 1723 1742 1753 1788 1828 1841 1845 1847 1860 1886 1942 1976 2009 2018 2020 2041 2082 2195 2248 2275 2310 2312 2337 2361 2376 2392 2450 2485 2544 2545 2562 2585 2635 3655 2690 2693 2706 2717 2753 2808 2867 2872 2936 2965 2969 3C09 3039 ?131 3154 3156 3165 3211 3244 3412 3413 3452 3454 3510 3525 3556 3615 361T 3689 3724 3725 3784 3803 3841 3890 3953 3958 39S4 3972 4020 4077 4036 4102 4183 4228 4239 4267 4288 4296 4335 4385 4397 4467 4470 4487 4489 4505 4507 4509 4516 4522 4591 4619 463'4 4689 4798 4834 4870 4938 4948 4967 4975 4989 5015 5042 5053 50G3 5113 5134 5206 5238 5292 5328 5349 5354 5395 5406 5471 5484 5496 5538 5547 5572 5580 4G04 5645 5649 5655 5673 5756 5813 5825 5834 6347 5929 5933 6026 6033 6093 6105 6106 6146 6160 6161 6166 6190 6248 6249 6262 6271 6427 6431 6452 6471 6559 6631 6709 6729 6789 6794 6806 6391 7042 7106 7188 7208 7231 7260 7277 7282 7290 7313 7331 7347 7411 7464 7529 7580 7614 7615 7618 7626 7691 7713 7717 7732 7737 7730 7792 7793 7803 7805 7844 7845 7886 7895 7941 7967 8006 8010 8066 8996 8099 8346 8391 8305 8592 8607 8624 8649 8728 8741 8778 8313 8890 8951 8982 9024 9138 9140 9152 9156 9183 9196 9206 9207 9236 9248 9261 9263 9384 9386 9393 9470 9552 9555 9008 9642 9655 9703 9752 9819 9868 9924 9944 9959 9968 10005 10036 10055 10057 10065 10127 10129 10140 10144 10146 10163 10169 10179 10219 10272 10290 10325 10340 10344 10345 10375 10475 10476 10504 10519 10574 10580 10601 10607 10620 10627 10656 10758 10787 10790 10792 10307 10809 10852 10874 10S20 11016 11048 11062 11107 11128 111.70 11184 11209 11236 11287 11334 11337 11358 11365 11376 11427 11458 11465 11534 11544 11553 11587 11677 11679 11699 11718 11727 11740 11795 11803 11910 11994 12020 12040 12047 12080 12118 12248 12251 12279 12323 12367 12372 12495 12528 12544 12605 12619 12627 12678 12746 12816 12820 12840 12893 12894 12903 12907 12924 12949 13050 13058 13116 13128 13140 13182 13203 13219 13278 13284 13336 13363 13381 13414 13438 13489 13539 13686 13729 13779 13793 13808 13860 13877 13949 13985 14009 14028 14073 14097 14102 14110 14171 14177 14184 14187 14217 14239 14262 14332 14341 14343 14377 14389 14396 14439 14619 14676 14727 14729 14733 14841 14892 14916 14986 15028 15037 15110 15135 15195 15212 15218 15288 15320 15353 15400 15427 15453 15470 15486 15498 15589 15702 15724 15735 15768 15771 15812 15897 15936 15983 16062 16125 16216 16249 13324 16403 16409 16418 16500 16602 16607 16658 16687 16703 16710 16742 16745 16823 16073 16384 16903 16937 16971 16977 17043 17054 17067 17137 17214 17219 17253 17268 17274 17286 17373 17441 17468 17472 17473 17474 17524 17005 17607 17655 17666 17730 17777 17780 17789 17800 17860 '17882 17906 17910 18022 18027 18031 18090 18132 18133 18144 18146 18155 18177 18205 13301 18322 18388 18394 18446 18451 18466 18479 18565 18583 18598 18745 18819 18840 18900 18938 18952 18982 19012 19023 19068 19082 19119 191D4 1912-5 19128 19152 19259 19333 19344 19382 19386 19388 19392 19431 19506 19522 19589 19630 19707 19787 19792 19B27 19919 19931 19936 19963 19999 20020 20152 20223 20229 20253 20259 20253 20308 20309 20316 20375 20429 20482 20487 20511 20665 20737 20754 20779 20785 20805 20881 2G391 20395 20932 21022 21036 21062 21117 21163 21172 21177 21253 21263 21323 21328 21346 21364 21365 21495 21508 21515 21625 21629 21651 21721 21734 21754 21759 217G7 21774 21800 21820 21850 21860 21870 21940 21978 21988 22092 22167 22183 22184 22196 22221 22239 22327 22393 22403 22415 22420 22530 22555 22581 22588 22595 22629 22638 2266D 22723 22726 22737 22767 22771 22843 22910 22913 22972 22936 23014 23027 23032 23059 23080 23083 23196 23241 23245 23513 23522 23526 23560 23594 23633 23669 23670 23689 23714 23723 23750 23849 23870 23967 23981 23987 23988 23993 24106 24140 24229 24282 24307 24312 24329 24332 24354 24402 24412 24420 24450 24521 24567 24576 24579 24624 24632 24666 24673 24717 14742 24855 25899 25911 24922 24945 VERBETERINGEN 5e klasse, 10e lijst: 5245 m. i. 5244 6940 f70 m. z. 6943 f70; 14710 f 70 m. z. 24710 f 70; 22865 m. z. 24855; 4839 en 6353 m. z. met f 70; 17674 en 18717 ontbroken. waarbij lichte schade werd aangericht. Er vielen geen slachtoffers. Vijandelijke vlieg tuigen hebben de haven van Porto Lago op het eiland Leros in de Dodecanesus aan gevallen. De katholieke kerk werd getrof fen. alsmede andere burgergebouwen. Er vielen 3-4 dooden en twintig personen wer den gewond. Aan de militaire werken werd geen belangrijke schade aangericht. Twee vijandelijke vliegtuigen zijn neergehaald- Wijziging doschbcsluit Zonder bezit van een dorsch- vergunning het dorschen van crisisproducten verboden. Het dorschbesluit 1939 is gewij zigd. Het eerste artikel bepaalt nu, dat het dorschen van crisisproduc ten in het algemeen verboden is, behalve indien de teler in het bezit is van een dorschvergunning, afge geven door de landbouwcrisisórga- nisatie, binnen welker werkgebied het dorschen plaats vindt. Bij deze organisatie zullen zoowel de teler als degene, die eventueel voor hem het dorschen verricht, aangesloten moeten zijn. De organisatie zal bij bestuursbesluit, te publiceeren in de Nederlanclsche staatscourant, voorschriften kunnen geven. s'-GRAVENIIAGE Tot verhooging van de vervoerscapaciteit der binnenvloot heeft de secretaris-generaal van liet departement van waterstaat eenige vandaag in werking tredende bepalingen afgekondigd (veror deningenblad 31): Houders van in Nederland aanwezige bin nenvaartuigen, welke ten dienste van het goederenvervoer worden gebezigd dan wel daarvoor bestemd zijn, zijn verplicht de af geschermde navigatielichten met daarbij behoorende certificaten, welke door de be voegde autoriteiten ten behoeve van de luchtbescherming zijn voorgeschreven tij dens de vaart, steeds aan boord voor ge bruik gereed te hebben, ook al wordt niet gevaren. Deze verplichting gaat op 14 No vember in. De secretaris-generaal van het departe ment van waterstaat kan ten aanzien van door hem aangewezen transporten bepalen, dat de bemanning van binnenvaartuigen, welke voor deze transporten worden gebe zigd, verplicht zijn om tusschen zonsonder gang en zonsopgang en op Zon- en feest dagen te laden, te lossen en te varen, of wel laden of lossen toe te laten. Hij kan regelen stellen aangaande de berekening van een buitengewone vergoeding voor het verrichten van zulke transporten. Bemanningen van binnenvaartuigen zijn verplicht de hun door of namens beheer ders van waterwegen en sluiswer.ken gege ven aanwijzingen met betrekking tot het innemen van ligplaatsen, het verhalen, van het binnenvaartuig terstond op te volgen. De inspecteur-generaal van het verkeer kan houders en bemanningen van binnen vaartuigen aanwijzen om naar een door hem te bepalen plaats op te varen, even tueel tegen gedeeltelijke vergoeding. Bij weigering van den houder of de be manning, kan hij de bemanning en de overige opvarenden met den sterken arm van het schip doen verwijderen, het vaar tuig doen bemannen en daarvan gebruik maken ten behoeve van liet goederenver voer te water, zonder dat de houder van het vaartuig deswege tot eenige vergoeding gerechtigd wordt. Voorts bevat het besluit bepalingen over beroepsrecht en over de straf op overtre dingen. De secretaris-generaal van liet de partement van waterstaat kan uitvoerings bepalingen in de Ned. Staatscourant doen afkondigen. Medewerking van de werkgevers ingeroepen, 's Gravenhage. 14 Oct. De ongunstige weersomstandigheden, welke het regelmatig voortwerken bij den bietenoogst belommeren en in het bijzonder de voor het rooien van bieten slechte conditie van den grond, ge paard aan het feit, dat de bieten dit jaar buitengewoon diep geworteld zijn. hebben lot gevolg, dat in de meeste streken het bietenrooion aanmerkelijk minder vlot gaat en meer krachtsinspanning en tijd van de arbeiders vraagt dan normaal. Daar het bietenrooien in aangenomen werk per een heid van oppervlakte geschiedt, is dit oor zaak. dat de bieten rooiers, togen de oor spronkelijke verwachting in, vrij algemeen niet aan het loon komen, dat zij zouden verdiend hebben, indien zij door genoemde omstandigheden niet gehandicapt zouden zijn. Nu de veIp verkeersbelemmerinnen het vrijwel onmogelilk maken om met de werk- qevers ter plaatse deze kwestie te bespreken, rioht het Centraal Secretariaat voor Land en Tuinbouw,, gevormd uit de centrale land bouworganisaties en de landarbeidershonden zich lang» dezen weg tot de werkgevers met het verzoek hun medewerking te verleenen om de ongewenschtegevolgen van de on voorziene omstandigheden op te heffen. De ze medewerking kan bestaan in een soe pele toepassing van de Ioontarieven. die als regel eeniqe speling toelaten, zoodanig, dat de bietenrooiers toch een behoorlijk dagloon maken en in feite het gebruikelijke loon ont vangen. DOOR AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Gisterochtend om half negen fietsten twee meisjes op de Laan van Meerdervoot te Den Haag, toen ter hoogte van de Galerij de sturen van haar fietsen in elkaar verward raakten en de twee meisjes hierdoor kwa men te vallen. Een der wielrijdsters. de 19- jarige M. W. uit de Jan de Baanstraat ge raakte daarbij onder een vrachtauto, die achter de twee meisjes reed. Het ongeluk kige kind werd door het rechterachterwiel van den wagen overreden en op slag ge dood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6