Zijn de opbrengsten van onze
suikerbieten nog te verhoogen?
De besprekingen
te Batavia
Vergadering der N S.N.A P.
in Den Haag
Ernstig verkeersonge'uk
te Eindhoven
Amerikaansche benzine
naar Singapore
Aanvallen op Londen met
kracht voortgezet
Luchthaven El Daba
heviq gebombardeerd
Nieuwe bepalingen voor
de binnenvaart
Normaal loon voor de
bietenrooiers
Gestreefd moet worden naar
meer -planten per bunder.
Nu men overal druk bezig: is met het
rooien der suikerbieten en men dus een
indruk krijgt van de opbrengst van het ge
was, is het zeker de moeite waard even bij
bovenstaande vraag stil te staan.
Deze zomer ziin in Noord-Holland de voor
bereidende werkzaamheden begonnen voor
het onderzoek van verschillende bieten per
celen door het bekende Instituut voor
Suikerbietenteelt te Bergen op Zoom. Dit
onderzoek is georganiseerd door de Bond
van Bieten verbouwers in Noord-Hollanden
de Contrólevereenïging op de levering van
bieten aan de Suikerfabriek te Halfweg,
met medewerking van het Rijkslandhouw-
consulentscahp voor Noord-Holland te
Schagen.
Het. aantal deelnemers aan dit onderzoek
bedraagt 42, verdeeld over Anna Paulowna,
Waard- en Groetpolder, Schermer, Beemster
en Purmer. Van elk der percelen wordt
een gewassenmonster zeer uitvoerig onder
zocht door het Instituut voor Suikerbieten
teelt, dat op dit gebied reeds over veel er
varing beschikt.
Het scheikundig onderzoek van de blad
en wortelmassa heeft voor de practi.ik reeds
zeer belangrijke aanwijzingen gegeven. Voor
al voor de onderzochte percelen hebben de
rësultaten een goed inzicht gegeven in het
meer of minder juiste gebruik van stik
stof-, fosfor- en kalimeststoffen.
Dit jaar zijn wij voor het eerst in de ge
legenheid deze wijze van onderzoek nader
te leerén kennen.
Hoewel het onderzoek nog lang'niet
afgeloopen is, geven de cijfers voor
de opbrengsten aan bieten en loof
en het suikergehalte, gecombineerd
met de gegevens van de bijbehooren
de vragenlijsten reeds aanleiding tot
interessante beschouwingen.
In de eerste plaats treft ons het zeer hoo-
ge suikergehalte. In mcqr dan de helft dei-
gevallen ligt dit boven de 18%. Zelfs komt
eenmaal een gehalte van 18,89% voor!
Slechts in 7 gevallen bedraagt het minder
dan 17%.
Zeer opvallend is tevens de groote vari-
atit in het aantal planten per ha. (bepaald
door het aantal planten op 20 m. te teilen,
zoowel overlangs als overdwars).
Dit aantal blijkt nu te loopen van
40.000 tot 90.000. Op ongeveer de helft van
het aantal perceelcn blijken minder dan
60.000 planten per ha. voor te komen.
Op de suikerfabriek te Halfweg is van de
monsters, naast het suikergehalte, het ge
wicht bepaald van bieten en blad 4- kop.;
(Elk monster bestond uit 100 planten.)
Uit deze cijfers kan in combinatie mot
het vastgestelde aantal plant^i per ha., de.
totaale opbrengst aan bieten, blad kop
en suiker per ha. berekend worden.
De bietenopbrengsten varieren van onge
veer 30.000 tot ruim 62.000 kg. per ha., ter
wijl de suikeropbrengsten loopen van ruim
4000 kg. tot ruim 11.000 kg. per ha.. De ver
schillen zijn dus wel zeer groot.
Hoewel natuurlijk meerdere facto
ren hierbij een rol gespeeld hebben,
blijkt uit de verkregen cijfers wel,
dat de standruimte een belangrijke
invloed heeft uitgeoefend op de op
brengst.
Ofschoon het materiaal, in verband met
verschillen in voorvrucht, bemesting enz.,
niet geheel vergelijkbaar is, blijkt toch'wel,
dat de beste opbrengsten afkomstig zijn
van de perceelcn met de hoogere aantal
planten. Zoo kwamen bijvoorbeeld suiker-,
opbrengsten van meer dan 10.000 kg. alleen
voor op perceelen met meer dan 60.000 plan
ten per ha. Bij minder dan 60.000 planten
per ha. bleef in meer dan de helft der ge
vallen de opbrengst beneden 8.000 kg p. ha.
Dat een stijging van het aantal planten
per ha. inderdaad een belangrijke opbrengst
vermeerdering tengevolge heeft, blijkt wel
uit de volgende cijfers, overgenomen uit
het boekje van K. de Haan, „Beschouwingen
over de practische suikerbietenteelt", welke
verkregen zijn op een proefveld en dus wel
beteekenis hebben op vergelijkbare geval
len.
Aant. planten p. ha. Bietenopbr. in kg/ha.
40.000 1 43.000
50.000 49.400
60.000 54.100
70.000 57.000
80.000 58.000
De schrijver komt in verband hiermede
tot de volgende conclusie: „Minder dan
62500 bieten per ha. zouden nooit op een
veld mogen staan!"
Volgens onze cijfers is in Noord-Holland
het aantal planten per ha. vaak te iaag.
Wat. men bereiken kan door dit aantal te
verhoogen, blijkt uit ^de cijfers voor het
gunstigste geval dat wij bij ons onderzoek
tegenkwamen: 90.000 planten per ha. bieten-
opbrengst 62.800 kg., loofopbrengst 46.800 kg.
en suikeropbrengst 11.300 kg (alles per ha.J.
De voorvrucht was zomertanve en de be
mesting geenszins abnormaal, zwaar, n.1.
500 kg. 16X12X8 per ba. Dit geval betrof
een normaal perceel uit de Waardpoldcr.
De vraag, gesteld in het opschrift van
dit artikel, kan dus in het algemeen be
vestigend beantwoord worden. We zullen
moeten streven naar meer planten per ha.,
zoodat in de tokomst getallen van minder
dan 60.000 tot de hooge uitzonderingen zul
len behoren.
Voor den Rijkslandbouwconsulent
voor Noord-Holland,
Ir. W. T. RINSEMA.
Tokio, 14 Oct. (Domei). In ant
woord op vragen van journalisten
naar den stand van de besprekingen
tusschen de Japansche delegatie te
Batavia en de Nederlandsoh-Indi.
sche autoriteiten, heeft de woord
voeder van het Japansche departe
ment van buitenlandsche zaken ver
klaard, dat de delegatie in hoofd
zaak onderhandelingen voert over
het petroleumvraagstuk, aldus een
bericht van het Japansche persagept
schap te Tokio. De woordvoerder
voegde hieraan toe. dat uit Batavia
verscheidene berifehten ontvangen
waren. Hij weigerde evenwel den
inhoud heirvan te onthullen.
Het Duitsche nationaal-socialis-
me het eenige ware.
Voor een tot in de uiterste hoeken gevul
de dierentuinzaal hield Zondag de kring
van de N.S.N.A.P., landelijk leider Dr. E. H.
van Rappard, een vormingsmiddag voor de
leden in Den Haag. Nadat de kringleider
voor den Haag de vergadering had welkom
geheeten, hield een der partijsprekers een
rede, waarin hij er o.a. op wees, hoe er
slechts één nationaal-socialisme zijn kan,
namelijk het Duitsche, dat in zich bevat de
vervulling van alle beloften, die gedaan zijn
door voorbije regeeringen, doch nimmer zijn
vervuld.
De volgende spreker, dr. E. H. van Rap
pard, hield'een betoog over den aard en het
karakter der N.S.N.A.P. Uitvoerig betoogde
spreker, dat er geen Nederlandsch Natio
naal-socialisme zijn kan en, dat deze mee
ning ook door den Fuehrer van het Groot-
Duitsche Rijk wordt gedeeld, die het natio
naal-socialisme geen exportartikel heeft ge
noemd. Daar, zoo vervolgde de landelijke
leider,, de N.S.N.A.P. steeds op dit stand
punt heeft gestaan, behoefde zij in tegen
stelling met andere partijen, haar program
ma niet te wijzigen.
Misschien; zoo merkte deze spreker op,
kan men vermoeden, dat een bepaalde Ne-
derlandsehe groep, die zich het minst de
loyaal gedragen heeft tegenover de Duit-
schers voor den oorlog, een kans zal krij
gen, te toonen, wat zij kan. Indien althans
uiterlijke verschijningsvormen en het getal
den doorslag zouden geven. Maar dan- zal
zij tevens het bewijs leveren, dat zij on
machtig is in de practijk ten uitvoer te bren
gen, wat zij in theorie meencn te kunnen
bereiken.
De kringleider besloot deze bijeenkomst
door staande met geheven hand het Horst-
Wessellied te doen zingen.
Meisje door auto overreden en
gedood.
Gisterochtend omstreeks acht uur is die
19-jarige fabrieksarbeidster A. van dei-
Berk, die per fiets op weg was naar haar
werk op de Philips fabrieken, in een gevaar
lijke bocht van de Willemstraat te Eindho
ven plotseling van achteren doQr een vracht
auto aangereden. Het meisje werd tusschen
het trottoir en den wagen gedrongen, kwam
te vallen en sloeg met haar hoofd tegen den
grond vlak voor een der achterwielen, waar
door zij werd overreden.
De chauffeur, die eers niets gemerkt had,
werd oor arbeiders, die in den laadbak van
den vrachtwagen zaten, op het gebeurde op
merkzaam -gemaakt. De dood was toen
reeds ingetreden.
De remmen van de auto bleken in orde
te zijn.
Wederopbouw in Noord-
Frankrijk en Be'gië
PARIJS, (A N P.) Naar reeds vele ma
len kon worden vastgesteld, ziet bet Duit
sche militaire bestuur in Noord-Frankrijk
en België het als een van zijn belangrijkste
taken om niet alleen de oorlogsschade op
te ruimen, en hét economische leven weer
op gang te brengen, maar boven ook zorg
te dragen voor de toekomst van deze ge
bieden.
Zoo is kortgeleden een omvangrijk werk
verschaffingsplan gepubliceerd voor Rijs-
sel en omgeving, dat den aanleg behelst van
plantsoenen, sportvelden, verbetering van
hygiënische installaties, verbetering en uit
breiding van de scheepvaartwegen. Dit
plan kan thans ter hand genomen worden,
aangezien het den üuitschon instanties is
gelukt van den Eranscben staat een crediet
ten bedrage van 2 milhoen francs voor de
uitvoering te verkrijgen.
De New York Times meldt uit Sjang
hai, dat Amerikaansche benzinefir
ma's bezig zijn haar groote pctrole-
umvoorraden uit Sjanghai en Hong
kong naar Sinsrapore, do Engelsche
marinebasis in den Indischen Oce
aan te brengen, waar zij eenerzijds
als reserve voor Amerikaansche oor
logsschepen-en anderzijds voor de
Chineeschp regeering worden ppgesla
gen. In dit verband verneemt hel
blad uit Washington, dat men al
daar tot dusver van dezen stap geen
kennis draagt, doch de voorzorgs
van de Amerikaansche firma's be
grijpeJijk. achU
950:000 buitenlandsche arbeiders
in DU1TSCHLAND
Zooals reeds eerder het A.N.P. uit Berlijn
-berichtte, werken volgens de meest recente
tellingen op het oogenblik 950.000 buiten
landsche arbeiders in het Duitsche bedrijfs
leven. Hiervan zijn rond 550.000 werkzaam
bij den landbouw, de rest in de industrie.
Men wijst er op, dat de centrale ligging en
de gunstige levensvoorwaarden der arbei
ders in Duitschland hun aantrekkingskracht
beginnen uit te oefenen op de naburige
volkshuishoudingen. Italië alleen heeft
90.000 arbeiders ter beschikking gesteld
van de Duitsche industrie, op een grondslag
van vrijwillige aanwerving. Door bemidde-
lingsbureaux in Denemarken, Nederland en
België is de aanwerving den laatsten tijd
met stijgend succes bekroond. Er kan thans
met stelligheid gezegd worden, dat hot
•streven der Duit,schers om buitenlandsche
arbeiders aan te trekken na het einde van
den oorlog nog wel sterker zal worden dan
het op het oogenblik al is. Op deze wijze
wordit een ventiel geopend voor te hoogen
bevolkingsdruk in verscheidene Europee-
sche landbouwstatcn. Interessant is, aldus
het. A.N.P.-bericht verder, dat de Duitsche
officieele instanties reeds thans hun oog
merk er op richten, dat in bepaalde beroe
pen, bijv. in den landbouw of den mijn
bouw niet het overwegende aantal arbeiders
uit buitenlanders wordt gerecruteerd. Men
stelt er prijs op. dat een gezonde vermen
ging met Duitsche krachten niet verloren
gaat.
Duitsch weermachtberichf
Het opperbevel der Duitsche weermacht
maakt bekend:
Formaties lichte en zware gevechtsvlie
gers hebben overdag en des nachts haar
vergeldingsaanvallon op Londen en hun
aanvallen op andere voor den oorlog be
langrijke doelen in Zuid- en Midden-Enge-
land met groot effect voortgezet. In opeen
volgende groepen vlogen eskaders, overdag
beschermd door j ach Koestellen, vlak achter
alkander, zoodat tusschen de afzonderlijke
aanvallen slechts korte pauzes kwamen.
In Londen ontstonden vooral ten Noorden
van de Theems, ter hoogte van de Victoria-
en Tndia-doeks door inslaande bommen van
middelzwaar en zwaar kaliber groote bran
den, die gedurende den nacht reeds te zien
waren van af de monding der Tlieem en
van de Britsche kust. Na den aanval op
een eleetrische centrale konden groote
.steekvlammen en krachtige rookontwikke
ling waargenomen worden. Een tweede, vrij
krachtige aanval was gericht op de haven
installaties en wapen,bedrijven van Liver-
pool. De uitgeworpen hommen deden ook
hier zware ontploffingen ontstaan met daar
op volgende branden.
Bij den aanval op verschillende voor den
oorlogbelangrijke doelen in Midden- en
Zuid-Engeland werden o.m. in twee troepen
kampementen de onderkomens vernield. In
de monding van de Theems ondernam de
bemanning van een gevechtsvliegtuig een
bijzonder stoutmoedigen duikaanval op een
zwaar beveiligd convooi van achttien ge
wapende 'koopvaardijschepen. Aangezien het
vliegtuig geen bommen meer aan boord
had. viel het met machinegeweervuur aan
en deed daarmede brand ontstaan op het
achterschip van een dor vaartuigen.
Ofschoon de vijand verscheidene malen
gévcchtscontact met onze jachtvliegers ont
week, kwam het tot verscheidene, voor ons
zee seccesvolle luchtgevechten.
In het zeegebied ten Westen van Cadiz
vernielde en Duitsch verre-afstands-hofn-
barde.mentsvliegtuig een gewapend, vijande
delijk koopvaardijschip van 3 tot 400 brt.
met twee treffers.
Overdag beeft de tegenstander het Rijks
gebied en de bezette gebieden niet aange
vallen. Twee afzonderlijke verkennings
vliegtuigen werden reeds aan de Fransche
kust door afweervuur verdreven.
In den Pacht vloog de vijand naar Noord
en Wcst-Duitschland. Lukraak neergewor
pen bommen richtten slechts geringe schade
aan huizen aan. doch troffen geen militaire
of militair belangrijke doelen. De tegen
stander verloor gisteren in totaal dertien
vliegtuigen, waarvan 12 bij luchtgevechten
en 1 door luchtafweervuur. Eén Duitsch
jachtvliegtuig is niet teruggekeerd.
Ifal'aansch weermacliderichf
Ergens in Italië, 14 Oct. In zijn weer-
machfsbcricht no. 129 maakt het Italiaan-
sclie hoofdkwartier het volgende bekend:
In Noord-Afrika hebben vijandelijke pant
serauto's gepoogd een aanval te doen ten
•Zuidoosten van Sidi el Barrani. De aahva.l
werd door het vuur van onze artillerie af
geslagen.
Onze lucht formaties hebben' de Engel-
sche vliegvelden van Kocka en El Daba
(Ecvpte) met merkbare resultaten aange
vallen. Vooral op de luchthaven van EI
Daba. die tijdens een nachtelijken vlucht
in volle activiteit verrast werd, werd groote
schade aangericht.
Drie schepen hebben onze stellingen ge
bombardeerd in de zóne van Sidi el Barra
ni zonder verliezen te veroorzaken of schade
te berokkenen. Een vijandelijke' luchtaanval
op Tobroek stuitte op hevig en nauwkeurig
afweergeschut. Een kamp werd getroffen.
Eenisre telefoonlijnen werden verbroken en
een man werd gedood.
Tn Oost-Afrika beeft een van onze luclrt-
formaties het bombardement op Lodwar
herhaald, waarbij een brand ontstond. De
havenwerken van Perim in de Roode Zee
worden verscheidene malen gebombardeerd
en zwaar getroffen. Er ontstonden groote
branden.
De. vijandelijke luchtmacht heeft Giavel-
lo. Maggi, Goera en Toselli gebombardeerd,
484ste STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 11de lijst
Trekking van Maandag 14 October 14M
Hooge Prijzen
1000.— 11301
400— 10831 11473
200.— 478 11812 17297 17505 20289
100.— 2139 5999 9215 9926 10183 12633 1504^
16863 18004 18067
Prijzen van f 70.
1149
1200
1352
1543
1578
1594
1727
1747
1835
2135
2262
2267
2318
2539
255Ó
2567
2331
2636
2828
2829
2892
3070
3159
S237
3315
3321
3447
3464
3728
4044
4136
4263
4389
4407
4596
4657
4666
4741
4743
4782
4919
4940
4944
5005
5021
5800
5375
5612
5796
5904
6039
6137
6263
6428
6494
6510
6519
6725
6845
6850
6902
6959
6983
7141
71,44
7154
7182
7244
7412
7546
7590
7632
7708
7774
7932
8011
8210
8228
8265
8281
8313
8356
8372
8383
8491
8496
8691
8823
8886
8991
9372
9510
9825
9932
9963
9964
10131
10189
10205
10235
10286
10315
10540
10610
1C613 J0622 10821 10961 10973 11121 11132 11329
11459 11483 11538 11685 11856 11901 11996 12023
12043 12096 12149 12153 12506 12676 12698 12886
13082 13115 13289 13300 13360 13426 13445 13724
13751 13762 13766 13999 14012 14079 14109 14168
14206 14546 14750 14759 14795 14873 14887 14946
14983 15054 15089 15079 15210 15270 15274 15360
15627 15653 15716 15789 15800 15806 15393 16056
16094 16114 16329 16412 16432 16455 16593 16300
16804 16960 17106 17143 17212 17481 17549 17610
17618 17661 17724 17769 17827 17920 18182 18470
18511 18604 18609 18S42 18653 18S25 13867 18894
18940 19058 19149 19156 19164 19248 19367 19395
19465
19551 19666 19726 19760 19866 19966 19974 19998
20021 20102 20135 20175 20217 20392 20419 20478
20643 20755 20832 20860 21088 21221 21257 21280
21379
21381 21595 21654 21742 21781 21917 22154 22263
22410 22426 22430 22525 22564 22586 22619 22654
22680
22826 22844 23048 23099 23155 23298 23341 23459
23480 23623 23658 23768 23771 24025 24036 24333
24454 24739 24327
rtieven
1002
1007
1021
1035
1086
1118
1191
1192
1266
1309
1313
1372
1373
1399
1503
1509
1557
1838
1613
1642
1723
1742
1753
1788
1828
1841
1845
1847
1860
1886
1942
1976
2009
2018
2020
2041
2082
2195
2248
2275
2310
2312
2337
2361
2376
2392
2450
2485
2544
2545
2562
2585
2635
3655
2690
2693
2706
2717
2753
2808
2867
2872
2936
2965
2969
3C09
3039
?131
3154
3156
3165
3211
3244
3412
3413
3452
3454
3510
3525
3556
3615
361T
3689
3724
3725
3784
3803
3841
3890
3953
3958
39S4
3972
4020
4077
4036
4102
4183
4228
4239
4267
4288
4296
4335
4385
4397
4467
4470
4487
4489
4505
4507
4509
4516
4522
4591
4619
463'4
4689
4798
4834
4870
4938
4948
4967
4975
4989
5015
5042
5053
50G3
5113
5134
5206
5238
5292
5328
5349
5354
5395
5406
5471
5484
5496
5538
5547
5572
5580
4G04
5645
5649
5655
5673
5756
5813
5825
5834
6347
5929
5933
6026
6033
6093
6105
6106
6146
6160
6161
6166
6190
6248
6249
6262
6271
6427
6431
6452
6471
6559
6631
6709
6729
6789
6794
6806
6391
7042
7106
7188
7208
7231
7260
7277
7282
7290
7313
7331
7347
7411
7464
7529
7580
7614
7615
7618
7626
7691
7713
7717
7732
7737
7730
7792
7793
7803
7805
7844
7845
7886
7895
7941
7967
8006
8010
8066
8996
8099
8346
8391
8305
8592
8607
8624
8649
8728
8741
8778
8313
8890
8951
8982
9024
9138
9140
9152
9156
9183
9196
9206
9207
9236
9248
9261
9263
9384
9386
9393
9470
9552
9555
9008
9642
9655
9703
9752
9819
9868
9924
9944
9959
9968
10005
10036
10055
10057
10065
10127
10129
10140
10144
10146
10163
10169
10179
10219
10272
10290
10325
10340
10344
10345
10375
10475
10476
10504
10519
10574
10580
10601
10607
10620
10627
10656
10758
10787
10790
10792
10307
10809
10852
10874
10S20
11016
11048
11062
11107 11128
111.70
11184
11209
11236
11287
11334
11337
11358
11365
11376
11427
11458
11465
11534
11544
11553
11587
11677
11679
11699
11718
11727
11740 11795
11803
11910
11994
12020
12040
12047
12080
12118
12248
12251
12279
12323
12367
12372
12495
12528
12544
12605
12619
12627
12678
12746
12816
12820
12840
12893
12894
12903
12907
12924
12949
13050
13058
13116
13128
13140
13182
13203
13219
13278
13284
13336
13363
13381
13414
13438
13489
13539
13686
13729
13779
13793
13808
13860
13877
13949
13985
14009
14028
14073
14097
14102
14110 14171 14177 14184 14187 14217 14239 14262
14332 14341 14343 14377 14389 14396 14439 14619
14676 14727 14729 14733 14841 14892 14916 14986
15028 15037 15110 15135 15195 15212 15218 15288
15320 15353 15400 15427 15453 15470 15486 15498
15589
15702 15724 15735 15768 15771 15812 15897 15936
15983 16062 16125 16216 16249 13324 16403 16409
16418 16500 16602 16607 16658 16687 16703 16710
16742 16745 16823 16073 16384 16903 16937 16971
16977 17043 17054 17067 17137 17214 17219 17253
17268 17274 17286 17373 17441 17468 17472 17473
17474 17524 17005 17607 17655 17666 17730 17777
17780
17789 17800 17860 '17882 17906 17910 18022 18027
18031 18090 18132 18133 18144 18146 18155 18177
18205 13301 18322 18388 18394 18446 18451 18466
18479 18565 18583 18598 18745 18819 18840 18900
18938 18952 18982 19012 19023 19068 19082 19119
191D4 1912-5 19128 19152 19259 19333 19344 19382
19386 19388 19392 19431 19506 19522 19589 19630
19707 19787 19792 19B27 19919 19931 19936 19963
19999 20020 20152 20223 20229 20253 20259 20253
20308 20309 20316 20375 20429 20482 20487 20511
20665 20737 20754 20779 20785 20805 20881 2G391
20395 20932 21022 21036 21062 21117 21163 21172
21177 21253 21263 21323 21328 21346 21364 21365
21495 21508 21515 21625 21629 21651 21721 21734
21754 21759 217G7 21774 21800 21820 21850 21860
21870 21940 21978 21988 22092 22167 22183 22184
22196 22221 22239 22327 22393 22403 22415 22420
22530 22555 22581 22588 22595 22629 22638 2266D
22723 22726 22737 22767 22771 22843 22910 22913
22972 22936 23014 23027 23032 23059 23080 23083
23196 23241 23245 23513 23522 23526 23560 23594
23633 23669 23670 23689 23714 23723 23750 23849
23870 23967 23981 23987 23988 23993 24106 24140
24229 24282 24307 24312 24329 24332 24354 24402
24412 24420 24450 24521 24567 24576 24579 24624
24632 24666 24673 24717 14742 24855 25899 25911
24922 24945
VERBETERINGEN
5e klasse, 10e lijst: 5245 m. i. 5244 6940 f70
m. z. 6943 f70; 14710 f 70 m. z. 24710 f 70;
22865 m. z. 24855; 4839 en 6353 m. z. met f 70;
17674 en 18717 ontbroken.
waarbij lichte schade werd aangericht. Er
vielen geen slachtoffers. Vijandelijke vlieg
tuigen hebben de haven van Porto Lago
op het eiland Leros in de Dodecanesus aan
gevallen. De katholieke kerk werd getrof
fen. alsmede andere burgergebouwen. Er
vielen 3-4 dooden en twintig personen wer
den gewond. Aan de militaire werken werd
geen belangrijke schade aangericht. Twee
vijandelijke vliegtuigen zijn neergehaald-
Wijziging doschbcsluit
Zonder bezit van een dorsch-
vergunning het dorschen van
crisisproducten verboden.
Het dorschbesluit 1939 is gewij
zigd. Het eerste artikel bepaalt nu,
dat het dorschen van crisisproduc
ten in het algemeen verboden is,
behalve indien de teler in het bezit
is van een dorschvergunning, afge
geven door de landbouwcrisisórga-
nisatie, binnen welker werkgebied
het dorschen plaats vindt. Bij deze
organisatie zullen zoowel de teler
als degene, die eventueel voor hem
het dorschen verricht, aangesloten
moeten zijn. De organisatie zal bij
bestuursbesluit, te publiceeren in
de Nederlanclsche staatscourant,
voorschriften kunnen geven.
s'-GRAVENIIAGE Tot verhooging van
de vervoerscapaciteit der binnenvloot heeft
de secretaris-generaal van liet departement
van waterstaat eenige vandaag in werking
tredende bepalingen afgekondigd (veror
deningenblad 31):
Houders van in Nederland aanwezige bin
nenvaartuigen, welke ten dienste van het
goederenvervoer worden gebezigd dan wel
daarvoor bestemd zijn, zijn verplicht de af
geschermde navigatielichten met daarbij
behoorende certificaten, welke door de be
voegde autoriteiten ten behoeve van de
luchtbescherming zijn voorgeschreven tij
dens de vaart, steeds aan boord voor ge
bruik gereed te hebben, ook al wordt niet
gevaren. Deze verplichting gaat op 14 No
vember in.
De secretaris-generaal van het departe
ment van waterstaat kan ten aanzien van
door hem aangewezen transporten bepalen,
dat de bemanning van binnenvaartuigen,
welke voor deze transporten worden gebe
zigd, verplicht zijn om tusschen zonsonder
gang en zonsopgang en op Zon- en feest
dagen te laden, te lossen en te varen, of
wel laden of lossen toe te laten. Hij kan
regelen stellen aangaande de berekening
van een buitengewone vergoeding voor het
verrichten van zulke transporten.
Bemanningen van binnenvaartuigen zijn
verplicht de hun door of namens beheer
ders van waterwegen en sluiswer.ken gege
ven aanwijzingen met betrekking tot het
innemen van ligplaatsen, het verhalen, van
het binnenvaartuig terstond op te volgen.
De inspecteur-generaal van het verkeer
kan houders en bemanningen van binnen
vaartuigen aanwijzen om naar een door
hem te bepalen plaats op te varen, even
tueel tegen gedeeltelijke vergoeding.
Bij weigering van den houder of de be
manning, kan hij de bemanning en de
overige opvarenden met den sterken arm
van het schip doen verwijderen, het vaar
tuig doen bemannen en daarvan gebruik
maken ten behoeve van liet goederenver
voer te water, zonder dat de houder van
het vaartuig deswege tot eenige vergoeding
gerechtigd wordt.
Voorts bevat het besluit bepalingen over
beroepsrecht en over de straf op overtre
dingen. De secretaris-generaal van liet de
partement van waterstaat kan uitvoerings
bepalingen in de Ned. Staatscourant doen
afkondigen.
Medewerking van de werkgevers
ingeroepen,
's Gravenhage. 14 Oct. De ongunstige
weersomstandigheden, welke het regelmatig
voortwerken bij den bietenoogst belommeren
en in het bijzonder de voor het rooien van
bieten slechte conditie van den grond, ge
paard aan het feit, dat de bieten dit jaar
buitengewoon diep geworteld zijn. hebben
lot gevolg, dat in de meeste streken het
bietenrooion aanmerkelijk minder vlot gaat
en meer krachtsinspanning en tijd van de
arbeiders vraagt dan normaal. Daar het
bietenrooien in aangenomen werk per een
heid van oppervlakte geschiedt, is dit oor
zaak. dat de bieten rooiers, togen de oor
spronkelijke verwachting in, vrij algemeen
niet aan het loon komen, dat zij zouden
verdiend hebben, indien zij door genoemde
omstandigheden niet gehandicapt zouden
zijn.
Nu de veIp verkeersbelemmerinnen het
vrijwel onmogelilk maken om met de werk-
qevers ter plaatse deze kwestie te bespreken,
rioht het Centraal Secretariaat voor Land
en Tuinbouw,, gevormd uit de centrale land
bouworganisaties en de landarbeidershonden
zich lang» dezen weg tot de werkgevers met
het verzoek hun medewerking te verleenen
om de ongewenschtegevolgen van de on
voorziene omstandigheden op te heffen. De
ze medewerking kan bestaan in een soe
pele toepassing van de Ioontarieven. die als
regel eeniqe speling toelaten, zoodanig, dat
de bietenrooiers toch een behoorlijk dagloon
maken en in feite het gebruikelijke loon ont
vangen.
DOOR AUTO OVERREDEN EN GEDOOD.
Gisterochtend om half negen fietsten twee
meisjes op de Laan van Meerdervoot te Den
Haag, toen ter hoogte van de Galerij de
sturen van haar fietsen in elkaar verward
raakten en de twee meisjes hierdoor kwa
men te vallen. Een der wielrijdsters. de 19-
jarige M. W. uit de Jan de Baanstraat ge
raakte daarbij onder een vrachtauto, die
achter de twee meisjes reed. Het ongeluk
kige kind werd door het rechterachterwiel
van den wagen overreden en op slag ge
dood.