RIJDT VRACHTJES..
Noordholland
Verspreidt geen
geruchten
Uitgaand Den Haag
wil later rijden
Geen vrije benoeming
van Joden
Balans van den
handelsoorlog
Grieksche tegenaanval
afgeslagen
De tnax mum snelheden
De nota van Pétain
aan de V.S.
(Van onzen Haagschen Correspondent)
Schouwburg, concertzaal en bioscoop zijn
het in Den Haag weer 's avonds gaan pro-
beeren, maar het wil nog niet erg met het
bezoek. Het moge dan zijn, dat men niet
bang meer behoeft te zijn de laatste tram
te missen... omdat die vóór achten of
uiterlijk even er na, uit de binnenstad
pleegt te vei trekken, sinds de nieuwe be
perking van de vorige week. maar leuk is
het toch niet om 's avonds terug te moeten
loopen. Wij hebben dezer dagen al even
iets verteld over de afstanden hier. Voor
zeer veelcn beteekent dus een avondbios-
coopje een tippel van een uur of méér. De
ondernemers van openbare vermakelijkhe
den klagen dan ook steen en been over
liet verloop hunner zaken en zij hebben
reeds een willig oor gevonden bij vreemde
lingenverkeer Zelfs heeft de VV.V. 's-Gra-
venliage zich reeds tot het Gemeentebe
stuur gewend met eenigc concrete voor
stellen tot verbetering van het vervoer uit
de binnenstad in de latere avonduren. Ge
dacht is o.m. aan eenige extra busverbin
dingen, waardoor men 11a 10 uur 's avonds
nog eenige malen gelegenheid zou hebben
van het centrum uit de voornaamste bui
ten-woonwijken te bereiken. Daarvan zou
den dan alleen zij gebruik kunnen maken,
die een voorstelling hebben bezocht en
voor den aanvang aan de kassa een plaats
in de bus hebben gereserveerd. Zoo zijn
er nog eenige verbeteringbrengende denk
beelden in overweging en ook wordt on
derzocht of en in hoeverre door het strak
ker spannen van de bovenleiding der elec-
trische tram het vonken zou kunnen wor
den verminderd: In Berlijn schijnt men
hiermede succes te hebben gehad en zoo
als men weet gaan de trams alleen van
wege het vonken der beugels 's avonds zoo
vroeg op stal.
VOOR BIJZONDERE SCHOLEN.
Echter geen volledige uitsluiting
De waarn. SecretarisrGuneraal van het
Dep. van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen heeft, naar De Standaard meldt,
aan de bseturen van bijzondere scholen, in
opdracht van de Duitsche Overheid, doen
weten, dat personen, die zelf of wier echt-
genooten geheel of ten deele van Joodschen
bloede zijn, voortaan zijn uit gesloten van
((vaste of tijdelijke) benoeming, aanstel
ling of tewerkstelling in eenigerlei betrek
king (leeraar, onderwijzer, vakonderwijzer,
kweekeiing, conciërge schoolschoonmaker,
enz.) aan de scholen.
Het verbod van benoeming geldt eveneens
voor de verkiezing van leden van het be
stuur der school.
Betreft de voorgenomen benoeming, enz.
personen van Joodschen bloede, dan zal
hieruit niet mogen worden afgeleid, dat zij
geheel terzijde gelaten moeten worden. Het
vewlient dan aanbeveling, de noodigc bijzon
derheden ter kennis te brengen van het
Departement en niet name op te geven, wie
de grootouders (en eventueel-"de groot
ouders van de zijde der échtgcnootc) van
den betrokkene waren, zoomede tot welke
kerkelijke gezindte dezen blijvend of
tijdelijk hebben behoord. Alsdan zal cen
traal kunnen worden beoordeeld, hoe in
dergelijke gevallen behoort te worden ge
handeld.
Leden van het bestuur of van het perso
neel der school, die met een persoon, die
geheel of gedeeltelijk van Joodschen bloede
.is, in het huwelijk treden zullen van hun
functie of betrekking moeten worden onthe
ven. Het in de vorige alinea bedoeld voor
behoud is op deze gevallen mede van toe
passing,
In verband met den aanval, welke een
Engelsch vliegtuig in één der vorige nach
ten doelbewust heeft gedaan op het Wilhcl-
rninaziekenhuis te Amsterdam, waardoor
22 Duitsche gewonde soldaten, die hier ter
verpleging waren opgenomen, werden ge
dood, wordt van bevoegde zijde met grooten
nadruk en ernst gewaarschuwd tegen het
verspreiden van geruchten, welke niet - al
leen gemecne leugens zijn, maar tevens een
grove belecdiging voor de Duitsche weer
macht vormen, welke niet langer kan wor
den getolereerd.
Gewezen wordt op het in de hoofdstad
verspreide gerueftt, volgens hetwelk de
bomaanval op het Wilhelminaziekenhuis
zijn rechtvaardiging zou vinden in het feit,
dat Duitsche generaals en andere hooge of
ficieren het tot een gewoonte maken de
nachten in ziekenhuizen door te brengen om
op deze wijze beveiligd te zijn tegen bom
aanvallen. Duitsche officieren zoo wordt
van deze zijde opgemerkt zijn gewend om
aan het hoofd der troepen te staan, zooals
trouwens in dezen oorlog is bewezen en
wanneer men geruchten verspreidt, dat zij
gevaren zouden ontwijken en in ziekenhui
zen zouden slapen, dan is dat een grove be-
leediging, die niet langer toegestaan zal
worden. Wordt er niettemin (och mee door-
N.S.N.A P.-leden sluiten zich
aan bij de N S.B.
Dezer dagen verscheen in de pers het be
richt dat de N.S.D.A.P. Duitschland (bedoeld
is N.S N A.P. Duitschland) een organisatie
van in Duitschland wonende Nederlanders
onder leiding van H. P. M. Mullerij, zich
onder, leiding heeft gesteld van Dr. van
Rappard. In hetzelfde bericht wordt de
N.S.N.A.P. de sterkste nationaal socialisti
sche groep Nederlanders in Duitschland ge
noemd.
In tegenstelling met het bovenstaande kan
officieel worden medegedeeld, dat de ge-
heele leiding van de groep Duitschland der
zg. Kruyt partij, bestaande uit de heeren
Mullerij, Wouters, Vincken en Bloker, zich
bij de N.S.B heeft aangesloten.
Overeengekomen*is, dat de leden der N.S.
N.A.P. (Kruyt) in Duitschland zich even
eens bij de N.S.B. zullifh aansluiten en wel
in dier voege, dat de ex-leden der Kruyt-
partij die vóór 10 Mei 1940 reeds tot deze
N.S.N.A.P. behoorden, gewoon lid kunnen
worden van de N.S.B.
De andere worden als „begunstigersl940"
ingeschreven. De N.S.B. is thans door de
autoriteiten in Duitschland als de eenige
nationaal-socialistische organisatie van Ne
derlanders erkend.
Enge'sche bomaanval'ci
op Nederland
Slechts weinig Engelsche vliegtuigen heb
ben gisternacht hoven ons land gevlogen.
De bómmen, die werden afgeworpen en die
eveneens weinig talrijk waren, kwamen hij-
na allen in het vrije veld terecht zonder
noemenswaardige schade aan te richten. In
het geheel zijn twee dooden te betreuren,
terwijl één persoon zwaar en één persoon
licht -is gewond. Eenige woonhuizen zijn
beschadigd, terwijl in een gemeente de gas-
en waterleiding werd gestoord.
ZWITSERSCH PROTEST IN LONDEN.
Do. Zwitscrsche legatie in Londen heeft
opnieuw opdracht eekregen een energiek
protest in te dienen tegen de schending
van het Zwilsersche luchtruim, die door
Britsche vliegtuigen is gepleegd in den
nacht van 5 op 6 November, ondanks de
belofte van Groöt-Britfanie om de Zwitscr
sche neutraliteit te eerbiedigen.
MET 80 PCT. MOTORBRAND
STOF MINDER.
Westfriesland benzine-slokop. De
Wieringermeer teert op H schip.
(Van onzen Amsterdamschen correspond.)
Als er iets is, dat bedrijvigheid en
welvaart op karakteristieke wijze
weerspiegelt, dan is het wel de han
deling van laden-en-lossen. Een spe
cifiek Nederlandsch cachet krijgt dit
beeld, in onze havensteden, maar
ookop het boerenland, bij 't
bietenvervoer en 't binnenhalen van
de winterkool. Een geheel eigen
sfeer van grauwe arbeidzaamheid
brengt weer het goederenvervoer via
de spoorwegen, de expeditie van en
naar de groote particuliere goederen
loodsen, bijv. in een stad als Amster
dam, waar de vrachtauto's af en
aan rijden, grijs gekielde mannen
sjouwen, schorre orders schreeuwend
door het geraas van motoren, geden
der van wielen heen
Muziek van den arbeid, waarvoor de oor
log een „decrescendo"' heeft geschreven
beeld van bedrijvigheid, door den oorlog ge
schondenTóch: het moge stil zijn in
onze havens en rustig op onze autosnelwe
gen, het goederenvervoer is nog steeds een
zeer belangrijk, levendig en in dezen tijd
bijzonder veeleischend bedrijf. Het buit, bij
gebrek aan benzine, al onze verkeersmidde
len uit, wij ontdekken, paarden te bezitten,
bakfietsen enschepen!
Technici zoowel als ambtelijke initiatief*
nemers gingen aan 't werk om het groote
vervoers-probleem op te lossen.
Wij willen 't in dit artikel hebben over de
situatie in Noordholland en de wijze waarop
de „Nederlandsche Organisatie van liet Be-
roepsgoederenvervoer de moeilijkheden zal
trachten te overwinnen.
Het goud van den expediteur.
De voorzitter van deze semi-officieele in
stelling, waarin, zooals wij onlangs gemeld
hebben, het beroepsgoederenvervoer is ge
centraliseerd,'mr. J. Nolen, verwees ons naar
den heêr C. Kaan, voorzitter der adviescom
missie van de Rijksverkeersinspectie voor
het goederenvervoer in Noordholland.
Wij treffen den heer Kaan in de Beurs,
temidden van |ijn staf. Schrijfmachines ra
telen, de telefoon rinkelt, menschen komen
en gaan en hun belangen te bepleiten, om...
benzine... het goud van den expediteur.
Gelijk men weet, zal de benzine voortaan
niet meer aan de bedrijven worden toege
wezen, doch aan den Centralen Bevrach-
tingsdienst (ingesteld door den N.O.B.) De
ze dienst concentreert het materieel. De
expediteur draagt den Centralen Bevrach-
tingsdienst, populair „vervoerscentrale" ge
noemd, zijn ritten op. Het nieuwe systeem
is nog niet in werking getreden, doch dit
duurt niet lang meer. De Rijksverkeersin
spectie zal haar taak welke ze tot nu toe
t.a.v. de afzonderlijke vervoerders vervulde,
dan gaan uitoefenen t.a.v. de vervoerscen
trale. Deze hebben wel degelijk vergunning
noodig voor toewijzing van de in het betref
fende district benoodigde benzine.
„Natte* en „droge" plaatsen.
Reeds werd een groot deel van het ver
voer overgeheveld naar paard en wagen,
spoor en boot.
„De grondslag van ons systeem aldus
de heer Kaan is: géén benzine als er een
Andere vervoermogelijkheid op het bedoelde
traject bestaat. Wij hebben in dit verband
opdracht van het Departement, zooveel mo
gelijk op de spoorwegen over te hevelen.
Verder zullen de plaatsen die aan
waterwegen liggen (wij noemen dit
„natte plaatsen") in de toekomst
geen bodediensten mogen onderhou
den; de z.g. „droge plaatsen" krij
gen nog wel wat benzine.
Onze commissie treedt alleen adviseerend
op. beroep is mogelijk, doch men zal dan
weer op Andere gronden dan de reeds aan
gevoerde. moeten bewijzen, de vergunning
noodig te hebben."
„Hoe staat het met het z.g.n. wilde ver
voer?". aldus onze vraag. „Valt dit buiten
de officieele organisatie?"
„Het wilde vervoer is bezig zelf zijn ritten
te contracteeren. In verschillende bedrijven,
o.a wasscberijen. aardappel- en fruithandel,
melkvoorziening. kwamen reeds centrale li
chamen tot stand. Het gezamenlijke wagen
park. de „paardenstal", de bakfietsen wor
den zoo economisch mogelijk gebruikt. Ove
rigens verkrijgen wij de groote besparing
voornamelijk op het lange wilde en li.jn-
dienstenvervoer (boden). De beroepsvervoer
ders hebben hiina allen hun vergunningen
gekregen: de R-vergunningen (eigen ver
voer) worden langzamerhand ingehouden."
10 A 20 pet. van normaal benzine
verbruik.
„Globaal bedraagt het benzinever
bruik thans 10 A 20 van het nor
male. Om U een voorbeeld te geven:
een bedrijf dat. met een wagen
park van 6. of 7 stuks, vroeger 6000
liter per maand verreed, komt nu
met 1200 L. uit.
Hoewel vertraging in de transporten niet
steeds te voorkomen is, ook omdat, de spoor
wegen de extra-ladingen niet alle kunnen
verwerken, ervaren wij, dat het zoo kan."
„Welke doeleinden vragen de meeste ben
zine?"
,Het agrarisch vervoer heeft in on
ze provincie de overhand. Het Gooi
en West-Friesland slokken de mees
te beflzine op; vooral Broek op Lan-
gendijk en Warmenhuizen vragen
nog al wat voor het binnenhalen
van de winterkool. De Zaanstreek
en de Wieringermeer hebben door
hun intensief verkeer te water zoo
goed als niets noodig. In de Wierin
germeer is dit jaar het bietenver
voer zelfs geheel zonder bcnz.ine tot
stand gekomen; een verschil met de
Haarlemmermeer, die, omdat deze
polder niet met vaarten is doorsne
den, voor het bieten transport wel
degelijk motorbrandstof eischt,"
„En Kennemerland?"
„Voor de bollen moesten nog wel wat
vergunningen worden uitgereikt. Wij heb
ben er op aangedrongen, dat de Kenneniers
meer van het schip zouden profiteeren."
Vraag naar gasgeneratoren.
„Hoe staat u tegenover het per as Huis-
aan-Huis bezorgen door den winkelier'?'
„Daarvoor verstrekken wij in den regel
geen vergunning; zeker niet in de groote
steden. Slechts voor dunbevolkte gebieden,
zooals Wieringermeer en Haarlemmermeer
maken we een uitzondering. U kunt ook
nog aan uw lezers vertellen, dat verhuizin
gen op langen afstand per as onmogelijk
zullen zijn: alles moet per schip Over
medewerking van de ondernemers kunnen
wij niet klagen; men past zich aan. Dit
blijkt ook uit de vele aanvragen om een
gasgenerator aan te schaffen."
Tot. zoover ons onderhoud.
In en om cLe' Beurs gaat het leven zijn
gang. Aan hel einde van het Damrak rij
zen de roode torens van het Centraal Sta
tion, enkele auto's razen langs den weg,
w..a. een groene gemecntevuilniswagen met
de gasflesschen „op den bok," ontelbare fiet
sers hebben zich, twee aan twee, in den ver
keersstroom geworpen. Maar ergens stopt
een paard-en-rijtuig en een dame geholpen
door den koetsier, stapt uit en bestijgt, ge
wapend met haar puntenkaart. de treden
naar een mode-naleis Niemand kijkt
er naar alleen uw verslaggever maakt
een kleine notitie
NederlandscMndië niet bii het
Aziatische blok
Op een vraag uit den Nederlandsch-Indi-
schen volksraad omtrent de betrekkingen
met Japan, aldus de Tokio Asahi Sjirn-
boen, heeft de woordvoerder der Neder
landsch Indische autoriteiten verklaard,
dat Nederlandsch-Indië niet betrokken
wenscht te worden in het Aziatische blok,
ten minste niet in de oorlogstijden van het
oogenblik. Nederlandsch-Indië wenscht zijn
handelsbetrekkingen met alle landen voort
te zetten.
TEN GEVOLGE VAN EEN TRAP VAN
EEN VEULEN OVERLEDEN.
De vorige week kreeg de 61-jarige land
bouwer G. J. Smit te Winterswijk op zijn
boerderij eert» trap van een veulen, waar
door hij inwendige kneuzingen opliep. In
den afgeloopen nacht is de man overleden.
Duitsch weermacht ericht
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Formaties gevechtsvliegtuigen hebben op
5 November en in den nacht van 5 op 6
November haar vergeldingsaanvallen op
Londen voortgezet en op vele plaatsen
nieuwe branden en ontploffingen veroor
zaakt. Talrijke luchtaanvallen werden bo
vendien ondernomen op havens, fabrieken
en verkeerswerken in Zuid- en Oost-Enge-
land, waarbij vooral in Great-Yarmouth
hevige ontploffingen vielen waar te nemen.
In den loop van den dag ontstonden er ver
scheidene voor de Duitsche vliegers suc
cesvolle luchtgevechten. Duitsche jagers
schoten alleen voor Portland negen vijan
delijke toestellen zonder eigen verliezen
neer. Bij nachtelijke aanvallen op Schot-
sche havens en fabrieken konden in Dun-
dee bijzonder zware branden geconstateerd
worden. In de Pentland Firth kregen twee
vijandelijke patrouillevaartuigen zoo zware
treffers, dat zij als zeker verloren be
schouwd kunnen worden. Voortgegaan
werd met het leggen van mijnen voor Brit
sche havens.
Britsche vliegtuigen vlogen des nachts
naar Nederland en het gebied van het
Duitsche rijk en wierpen op verscheidene
plaatsen bommen. Slechts op een plek ge
lukte het hun een fabriek te treffen en
daarbij in oen spinnerij een bijgebouw in
brand te krijgen. Met vuur kon echter wel
dra gebluscht worden. De overige bommen
violen weer ofwel in het open land of in
woonwijken waar eenige huizen bescha
digd. twee burgers gedood en verscheidene
gewond werden.
De vijand heeft gisteren 23 vliegtuigen
verloren, waarvan 21 in luchtgevechten,
een door luchtdoelartillerje en een door
marineartillerie.. Zes Duitsche vliegtuigen
worden vermist.
Bij het leggen van mijnen voor Britsche
havens heeft zich bijzonder onderscheiden
het gevechtseskader general Wever, door
onafgebroken bezigheid ongunstige
*«-*«rcnmstandigheden.
De marine heeft in de beide vorige maan
den den handelsoorlog tegen Engeland met
toenemend succes gevoerd Ook het lucht-
wapen heeft naast zijn voornaamste taak
t.w. de aanvallen op het Britsche. eiland,
de beide laatste maanden ook aanvallen
gedaan op talrijke schepen en konvooien.
I11 de maanden September en Oetober werd
nan vijandelijke scheepsruimte of aan
scheepsruimte die door den vijand gebruikt
wordt tot zinken gebracht: 1.308.(500 b.rt,
waarvan door duikbooten alleen 946.000 b.
r.t. Daarmede zijn sinds het begin van den
oorlog in totaal 7.162.200 b.r.t. vijandelijke
of den vijand nuttige scheepsruimte ver
nietigd. Hieraan hebben deelgenomen
strijdkrachten boven water met 1.810.000
b.r.t., duikbooten met 3.714.000 b.r.t.. forma
ties van het luehtwapcn met 1.638200 b.r.t.
Niet berekend in deze cijfers zijn de ver
liezen aan vijandelijke oorlogsschepen en
oorlogsvaartuigen, alsmede de verliezen der
vijandelijke en voor Engeland nuttige neu
trale koopvaardijschepen als gevolg van
mijnen of van het luehtwapcn of van be
schieting door kuslbatterijen. De totale ver
liezen van den vijand sinds liet begin van
den oorlog zijn dus nog aanzienlijk grooter,
temeer daar de zwaar beschadigde sche
pen bet luchtwttpen alleen heeft sinds
het begin van dun oorlog koopvaardijsche
pen met meer dan drie millioen b.r.t. groo-
tendeels ernstig getroffen niet in deze
gevallen vervat zijn. Met zekerheid kan
echter worden aangenomen, dat een ded
van deze gehavende schenen de thuisha
vens n>ct meer heeft bereikt of niet meer
hersteld kon worden.
Italiaansch weermachthericht
In zijn weermachtsbericht nr. 152 maakt,
het Italiaansche hoofdkwartier het volgende
bekend:
Krijgsverrichtingen zijn gaande in den
sector van Epirus en in het Pindusgebergte
Vijandelijke aanvalspogingen ten Noorden
en tusschen de zuide
lijke vertakkingen van het meer van Pres-
na werden verijdeld met medewerfflng van
dé luchtmacht, die in een krachtig optreden
de vijandelijke wegen en colonnes bombar
deerde. De brug op de landengte van het
meer van Presna werd vernield. Vijandelij
ke auto's werden beschoten en vernield.
Troepenafdeelingcn werden verspreid. Onze
hichtformatiPs bombardeerden bovendien
noonnnnfen van wecen in Jiet gebied van
.Tani.m en Met/.ovo. hel spoorwegstation van
Florina, de ylootbasis van Navarino. de Pi-
neus. Argostol en de militaire doelen op
Korfoe.
Een vijandelijke duikboot probeerde een
van onz» 0nvoqlen in het centrale deel
van de Middellandsche Zee aan te vallen,
"••n torpedo :>iger die tot het escorte van
'iet konvooi behoorde viel de duikboot niet
een snelle beweging aan en bracht haar
lot zinken.
In Noord Afrika achtervolgden onze snel
Ie colonnes den vijand tot ruim vijftig kilo
meter ten zuidoosten van Sidi el Barrani
Vijandelijke vliegtuigen lieten bómmen
vallen op het foy van Maddalona, welke
zonder uitwerking bleven en op Garnulgrein
waarbij drie% personen gewond werden.
In Oost-Afrika stieten vijandelijke pant
serauto's op onze strijdkrachten in het ge
bied van Sciusreib en weken terug, met
achterlating van een dooden officier.
Wij maakten eenige Hindoes gevangen.
Een jachtvliegtuig van het type Gloster
werd door onze jagers nabij Metemma neer
gehaald. Een van onze vliegtuigen bombar
deerde drie geëscorteerde échepen in de
Ronde Zee.
De vijandelijke luchtaanvallen op Koren
veroorzaakten een doode en twee gewonden
De aanvallen op Kisfmaio en Gherille ver
oorzaakten geen slachtoffers en geen mate-
rieele schade.
Vijandelijke vliegtuigen probeerden van
nacht Napels te hereiken, maar werden
door het onverwijlde optreden van ons af
weergpsrhni weerhouden. Eenige bommen
vielen op een plaats in de provincie Lecce,
waarhii twee huizen verwoest werden. Zes
ner*on«n werden gedood en vier gewond.
Andere bommen kwamen terecht te San
Vito dei N'ormanni. waarbij acht personen
werden gedood en zes gewond.
gegaan, dan zullen maatregelen niet uit
blijven en de mogelijkheid is groot, dat zij
niet alleen de verspreiders dezer geruchten
zullen treffen, niaar ook de onschuldige
burgerbevolking.
Gewezen wordt ook op het gevaar, dat
dergelijke geruchten, die een gemeene en
hoogst minderwaardige propaganda vormen
van bepaalde zijde, op welke wijze dan ook
naar Engeland worden overgebracht, hetr
geen een aanmoediging voor de Engelschen
kan zijn om met hun praktijken door te
gaan.
Ziekenhuizen zoo wordt verder opge-
merkt worden ook niet gebruikt voor
munitieopslagplaatscn. Het is trouwens vol
komen onlogisch om munitie in gebouwen
op te slaan. Hiervoor zijn alleen bergplaat
sen onder den grond in het open veld of
dergelijke inrichtingen geschikt.
Voorts wordt gewezen op het in Haarlem
verspreide gerucht als zou deze stad door
Duitsche vliegers zijn gebombardeerd. Om
het nog mooier en, geloofwaardiger te ma-
ken, wordt er soms 'bij verteld, dat het Duit-
sche vliegers waren, die vliegtuigen gebruik
ten, voorzien van de Engelsche kentcekenen
De waanzin, welke deze geruchten bevat
ten, treedt dadelijk aan het licht, wanneer
men bedenkt, dat indien Duitsche vliegers
dit bombardement inderdaad zouden heb
ben uitgevoerd, zij ook hun eigen kameraden
hadden kunnen treffen.
Met klem zoo wordt tenslotte opge
merkt moet tegen het verspreiden van
.dergelijke geruchten worden gewaarschuwd,
Wordt er mee doorgegaan, dan zullen be
paalde conclusies en maatregelen van Duit
sche zijde niet uitblijven.
De bepalingen moeten beter wor
den nageleefd.
De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het
departement van justitie, heeft zich in een
buitengewoon politieblad gewend tat de
procureurs-generaal, fung, directeuren van
politie, tot den inspecteur-generaal der po
litie en tot de inspecteurs der marechaussee
en der rijksveldvvacht.
Hij deelt hierin mede, dat de hö-
here SS- und Polizeifuhrer bij den
Rijkscommissaris voor bet bezette
Nederlandsche gebied hem heeft ver
zocht er voor te willen zorg dragen,
dat de maximum snelheidsbepalin
gen van de verordening no. 73 1940
van den rijkscommissaris voor het
bezette Nederlandsche gebied beter
worden nageleefd.
De Rijks- en Gemeentepolitie zal derhalve
strenger op de naleving dezer bepalingen
dienen toe te zien,
Voor zoover noodig wijst de secretaris
generaal er op, dat ook de Nederlandsche
politie zich aan de in genoemde verordening
gestelde snelheidseischen dient te houden,
behalve in zeer bijzondere spoedgevallen.
Regeling tusschen
Ver. Staten en Mexico?
De in Latijnsch-Amerikaansche belangen
vaak goed ingelichte Leon Pearson verklaart
in de Times Herald, dat de vornamste twist
punten tusschen de V. S. en Mexico thans
geregeld zijn.Reeds in de komende weken
zal een nieuw accóord worden ondertee
kend. De Mexicaansche regecring zal ten
aanzien van de schadeloosstelling voor de
indertijd onteigende Amerikaanschc en En
gelsche olieterreinen grootere toegemoetko-
ming toonen. Zij zal voorts aan de regee
ring'der V. S. voor het continentale verde
digingsplan bepaalde militaire voorrechten
verleencn, hetgeen Mexico tot dusver steeds
van de hand had gewezen. Het betreft liet
recht, met Noord Amerikaansche vliegtui
gen over Mexicaansch gebied te vliegen,
alsmede Mexicaansche vliegvelden en tank-
installaties te gebruiken. De regeering der
V. S. zal als tegenprestatie het verbod voor
credietyerleening aan Mexico opheffen en
bovendien generaal Camacho als wettig pre
sident van Mexico erkennen.
Amerika moet zijn politiek
herzien
Wie ook gekozen zal worden tot president
van de Voreenigde Stalen, de Amerikaan
sche buitenlandschc politiek jegens het
Verre Oosten zal moeten worden herzien,
aangezien de huidige Amerikaansche poli
tiek jegens het Verre Oosten onmogelijk is,
aldus de woordvoerder van'het Japansche
departement van buitenlandsche zaken in
de gewone persconferentie, toen hem door
Amerikaansche correspondenten de vraag
werd gesteld, of hij een wijziging in de bui
tenlandsche politiek verwachtte als gevolg
van de Amerikaansche presdientsverkiezin-
gen. Een herorienteering van de politiek je
gens het Verre Oosten is volstrekt noodza
kelijk voor de Vei*. Staten, zoo voegde hij
hieraan toe.
I11 verband met de verklaring van Huil,
dat de regeering der Ver. Staten niet het
plan beeft maatregelen te. nemen tegen
Martinique, wordt in welingelichte kringen
verklaard, dat de te Washington overhan
digde nota van Pétain kdfel en waardig
iedere inmenging in Fransche aangelegen
heden van de hand heeft gewezen, doch te
gelijkertijd nogmaals heeft vastgesteld, dat
Frankrijk geen oorlog voert tegen Engeland
of zijn vloot aan Duitschland afstaat ter
wijl wat de Fransche koloniën of steunpun
ten betreft, niets is overeengekomen tus
schen den Fuhrer en den chef van den
Fransclien staat. De nota van Pétain gaf
verder in niet verkeerd te begrijpen woor
den uitdrukking aan Frankrijks verbitte
ring 'over F.ngplands houding, vooral in
Oran en Dakar, henevens ten aanzien ven
de hongerblokkade