Duitsche
prijspeil
Deen devaluatie
van den gulden
NEDERLAND naar het
VERHOOGING
Ierland blijft neutraal
12000 Amerikaansche
vliegtuigen voor Engeland
Korfoc gebombardeerd
Britsch coivooi
totaal vernietigd
Kostwinnersvergoeding en
groot-verlofgangers
Duitschland betaalt zijn invoer!
THANS UITGEGEVEN BENZINE
VERGUNNINGEN ZAL MEN
TRACHTEN TE HANDHAVEN.
van winstbelasting
Naar aanleiding: van zijn lezing; op 29
October j.1. over „Economische Vraagstuk
ken in het nieuwe Europa" heeft dr. Hans
Fischboeck. commissaris-generaal voor fi
nanciën en economische zaken, eenige ge-
noodigden in ,«taat gesteld van gedachten te
wisselen in verband met eenige vragen, die
naar. aanleiding van voornoemd onderwerp
vooral ten aanzien van de economische
positie van Nederland, waren gerezen.
Aan de uitvoerige en interessante be
schouwingen, die deels een gevolg waren
van gestelde vragen! van dr. Fischboeck
ontlecnen wij het volgende:
Voor eerst werd de vraag gesteld welke
positie Nederland in de toekomst als ar-
graar- en landbouwstaat zal kunnen inne
men respectievelijk zal kunnen uitbreiden
en versrooten.
Dr. Fischboeck is van meening, dat ten
aanzien van den Nederlandschen landbouw
tal van mogelijkheden in de naaste toe
komst aanwezig zijn. Vele takken van den
Nederlandschen landbouw immers nemen
een vooraanstaande positie in Europa in.
Nederland echter is voor zijn pro
ductie voor een belangrijk deel af
hankelijk van den invoer van Ame
rikaansche voederproducten. Op dit
oogenblik kan nog niet met zeker
heid worden gezegd in welke mate
dit ook straks weer mogelijk zal
zijn.
In ieder geval zullen de moeilijkheden
die aan den export naar Duitschland thans
nog in den weg staan, wordeh opgeheven.
Daarbij wees spr. vooral op het feit. dat de
beschermende invoerrechten belangrijk zul
len worden verminderd of geheel worden
opgeheven. De prijzen van onze land- en
tuinbouwproducten zullen zich daarbij aan
passen aan de prijzen in Duitschland. Er
zal naar gestreefd worden om het peil te
bereiken waarop de Duitsche prijzen voor
landbouwproducten zich bewegen. Dit is
geen ontwikkeling die zich in korten tijd
zal afspelen, maar een verhouding .die een
lang tijdsbestek vereischt.
Vervolgens werd de vraag gesteld in
welke mate een aanpassing kan worden
verkregen aan de prijzen in Duitschland.
De ontwikkeling van het prijsniveau, al
dus de minister, zal geschieden in een
vorm die geen stormachtig karakter zal
dragen. Als principieele eisch dient een
prijstop gewaarborgd te worden. De ver
koopsprijzen der producten zal geschieden
op basis van de prodüctieprijs.
Waar vóór tal van producten in
Nederland een lagere prijs dan in
Duitschland bestaat zal op den duur
een aanpassing moeten worden ver
kregen zoowel ten aanzien van in-
dustrieele- als ook van landbouw
producten.
Daarbij moet vermeden worden dat de
Nederlandsche prijzen boven ,de noteerin
gen die in Duitschland heerschen zich be
wegen.
Bij de bespreking Van dit probleem kwam
de omrekeningskoers ter sprake. Uitvoerig
bleef dr. Fischboeck stilstaan bij de positie
van de Nederlandsche valuta.
Nadrukkelijk wees hij op het feit,
dat een devaluatie in geen geval in
aanmerking komt. Er zal geen „ab-
wertung" van den Nederlandschen
gulden plaats hebben. De koop
kracht van onze valuta zal zich niet
wijzigen.
Vervolgens ontspon zich een interessant
debat over economische vraagstukken. De
Nederlandsche belangen, aldus minister
Fischboeck, staan ten opzichte van de
Duitsche interessen, geheel en al op een
basis van rechtgelijklieid. In geen geval zal
er sprake zijn van verhandelingen in een
sfeer van dictatorschap. Dr. Fischboeck
zegde zijn volledige steun en medewerking
toe bij de handhaving en de vertegenwoor
diging van. de Nederlandsche belangen in
Duitschland.
Door'een deraanwezigen werd de vraag
gesteld hoe het toekomstige betalingsver
keer zich zal ontwikkelen, en in welke ma
te dit gecentraliseerd zal worden.
Dit is in de eerste plaats, zoo verklaarde
dr. Fischboeck, een zuiver technische kwes
tie. die nauw verband houdt met de over
eenstemming der belangen. Geregeld im
mers. wordt in de eerste plaats de bewe
ging van goederen. Daarbij moet men niet
uit het oog verliezen dat Duitschland nauw
keurig zal waken tegen een minder juist
geacht verstrekken van opdrachten in lan-.
den, die daartoe in aanmerking zouden
kunnen komen. Zoo zal, om een voorbeeld
te noemen, geen goederenexport van Bel
gië naar Noorwegen plaats hebben indien
dit niet in het economische belang van
Duitschland zou zijn.
In hoeverre Nederland na de beëindiging
van. den huidigen oorlog, haar oude positie
op de wereldzeeën, weer kon innemen, is
dit oogenblik moeilijk aan te geven. Met
nadruk wees dr. Fischboeck evenwel op de
groote wenschelijkheid dat Nederland aan
de wereldscheepvaart blijft deelnemen, zulks
te meer waar tal van technische eischen
door ons land worden vervuld.
Vraagstukken omtrent de Neder,
landsche handelsbeweging.
Vooral in den laatstcn tijd. zoo verklaar
de minister Fischboeck, wordt het handels
verkeer van Nederland in menig opzicht on
juist bedordceld. Dit is niet alleen een ge
volg van een onjuist inzicht, maar tevens
te wijten aan het feit. dat de laatste maan
den omtrent de handelsbeweging geen ge
gevens waren gepubliceerd.
Het handelsverkeer met Duitschland is
als volgt:
De uitvoer naar Nederland had geduren
de 1938 een maandclijksch gemiddelde van
f 25 millioen. In 1939 gemiddeld 30 milliopn
Het verloop in dit jaar geeft het volgende
beeld te aanschouwen: In Januari bedroeg
de invoer uil Duitschland f 28 millioen; in
Februari f 27 millioen, in April f 29 mil
lioen, in Mei f 10 millioen, in Juni f 5 mil
lioen, in Juli f 19 millioen, in Augustus
f '29 mllioen en in September f 31 millioen,
waarmede het maandelijksche gemiddelde
van 1938 en 1939 werd overschreden. In
dit verband wees spreker nog op het feit
dat het. hier om het geheele handelsverkeer
over de grens gaat.
De uitvoer van Nederland naar Duitsch
land vertoont het volgende beeld:
Het maandefijksche gemiddelde in 1938
bedroeg f 13 millioen, in 1939 f 11 millioen.
Deze gegevens zijn voor de maanden van
dit jaar als volgt: Januari f S millioen, Fe
bruari f 9 millioen. Maart 14 millioen.
April f 15 millioen. Mei f 9 milloen. Juni
f 25 milioen. Juli f 25 millioen Augustus
f 38 millioen -en September f 39 millioen.
Wat de uitvoer betreft zoo wees
dr Fischboeck met klem de geruch
ten van de hand dat de uitvoer niet
zou worden betaald. Het tegendeel
.hiervan is waar!
Wat het totale handelsverkeer van Ne
derland betreft zoo gaf de minister hierom
trent de volgende gegevens:
De invoer bedroeg in 193S gemiddeld f 118
millioen per maand; in 1939 f 126 millioen
per maand. Gedurende de eerste vier maan
den van dit jaar bedroeg de gemiddelde
waare f 50 tot f 00 niillioén per maand. In
Mei bedroeg de waarde van den import f 60
millioen, in Juni f 60 millioen, in Juli f 41
millioen, in Augustus f 53 millioen en in
September f 50 millioen.
Wat de totale uitvoer van Nederland aan
gaat, zoo' bedroeg het maandclijksch gemid
delde in 1938 f 86 millioen, in 1939 gemid
deld f 80 millioen. Voor de eerste vier maan
den van het loopende jaar week het gemid
delde niet af van het percentage over 1939.
In Mei bedroeg de waarde van den export
f 44 millioen, in Juni f 26, millioen, in Juli
f 29 millioen, in Augustus f 44 millioen en
in September f 46 millioen.
Wat het bouwen in Nederland aangaat,
aldus Dr. Fischboeck, zoo is het particulier,e
initiatief tot een zeer laag pèil gedaald. In-
vele gevallen is zelfs sprake van een volko
men stilliggen. Natuurlijk hecrscht er tpt
op zekere hoogte een schaarschtc van bouw
materialen. De eersten echter die met het
bouwen beginnen zullen in ieder geval vol
doende materialen ter beschikking hebben.
Weliswaar zijn er op het oogenblik geen
materialen voor den bouw van honderddui-
zend woningen beschikbaar, maar aan den
anderen kant is zooals reeds gezegd, mate
riaal voor het „begin van den bouw" aan-
wezig.
Ten aanzien van het houtvraagstuk sprak
de minister de cïfculeerende geruchten ten
aanzien van het betalingsverkeer hierom
trent tegen. Met Zweden en Finland zijn ten
gevolge van de jongste besprekingen hout-,
contingenten verkregen. Er beslaat slechts
een moeilijkheid om het hout naar Neder
land té krijgen, en dat is: het transportpro
bleem!
Hierna kwam minister Fischboeck naar
aanleiding van een gestelde Vraag op een
uiterst netelig vraagstuk te spreken: het
benzinevraagstuk.
In principe, zoo zette de minister uiteen,
bestaat een basis van rechtsgelijkheid, tus-
schen de Nederlandsche staatshuishoudkun
de en de verhoudingen in Duitschland. Dat
daarbij terdege met Nederlands speciale be
langen rekening wordt gehouden, moge
blijken uit het feit dat voor bouwdoeleinden,
in Duitschland geen benzine beschikbaar
wordt gesteld. Wat het aantal in Nederland
beschikbare vrachtauto's aangaat, de ver:
zorging met de noodige benzine is gewaar
borgd.
Gedurende de afgeloopen maand
heeft een aanzienlijke import van
benzine uit Duitschland plaats ge
had. Ook in de naaste toekomst mag
men den benzine-invoer uit Duitsch
land verwachten. De autoriteiten
streven naar een handhaving van
het op peil houden van de thans be
schikbare voorraden in ons land.
Een hoogtepunt van de bijeenkomst vorm
de de gedachtenwisseling over het vraagstuk
in zake de oorlogsschadevergoedingen. De
minister deelde mede dat het ontwerp ge
reed is, en dat de publicatie binnèn enkele
weken kan worden tegemoetgezien. Op het
oogenblik wacht men nog slechts op de to
tale cijfers alsmede van de wijze van uit
voering der betaling.
Deze verordening gaat principieel uit van
een volledige schadevergoeding door den
staat. Echter wordt ten aanzien van groote
particuliere vermogens een voorbehoud ge
maakt dat een reductie in de te betalen
schade kan worden toegepast.
De te betalen uitkeeringen moeten echter
geheel en al in dienst van den wederop
bouw worden gesteld! Zoo lang nog niet
met den nieuwbouw wordt begonnen, zal
geen uitkeering plaats hebben maar het be
drag ter beschikking blijven staan, zulks
met rentevergoeding. Met. den bouw zal
echter t.z.t. moeten begonnen worden, welk
principe men ook in de brandverzekering
toepast.
Vervolgens werd een vraag gesteld van
den volgendenaard:
Het koersverloop ter beurze toont gedu
rende de laatste dagen aan, dat men zich
in Nederland vee, zoigen maakt over de
snelle" vermeerdering van de zich in om
loop bevindende bankbiljetten hetgeen door
sommige kringen als een begin van inflatie
zou wprden beschouwd, speciaal omdat die
vermeerdering vooral de laatste wéék een
gevolg was van het plaatsen van schatkist-
papier bij de banken.
Minister Fischboeck gaf hierop een zeer
uitvoeringe uiteenzetting. Er is geen sprake
van een neiging tot inflatie in Nederland
aanwezig. Inflatie immers is een spiraalbe
weging tusschen loonen en prijzen. Ongemo-
liveerde prijsstijgingen aldus Dr. Fischboeck,
zijn binnen het kader der bestaande veror
deningen niet geoorloofd. Hiertegen zal dan
ook scherp worden gewaakt. De prijzen in
Nederland zullen in geen geval boven het
Duitsche prijsniveau stijgen.
Ongetwijfeld bestaat er dit oogen
blik aan den ecnen kant een teveel aan be
talingsmiddelen en daarnaast een gebrek
aan consumptiegoederen. De autoriteiten
zullen er in. Nederland naar streven dat de
opgepotte koopkracht niet tot stoornissen in
liet, Nederlandsche economische leven zal
leiden. Een vermeerdering van de in om
loop zijnde bankbiljetten behoeft geen zor
gen te baren zoolang het de koopkracht
verhinderd wordt prijsstijgingen in het le
ven te roepen.
Van devaluatie of andere maatregelen ten
opzichte van de Nederlandsche valuta, is
geen sprake! De Duitsche Rijksbank zal
haar volle medewerking verleencn bij de
handhaving van de positie van de Neder
landsche valuta, aldus riep de minister uit.
Ten slotte werd nog de vraag gesteld in
hoeverre de belangrijke stijging van de
grondprijzen in Nederland de aandacht der
autoriteiten hebben. Van Nederlandsche zij
de aldus de minister, is nog geen drang
uitgeoefend tot ingrijpen. Hij persoonlijk is
van nieening, dat al te hooge prijzen onge-
wenseht zijn. Een „flucht in die sachwerte"
is ongemoliveerd. In Duitschland hijvoor
beeld zijn geen kapitalistische grondaankoo-
pen en speculaties mogelijk.
Men moet in hooge mate rekening houden
bij een beoórdecling van den tegenwoordi-
gen koersstancl op de Amsterdamsche effec
tenbeurs, dat komende belastingen een aan
zienlijk deel van de behaalde winsten zul
len omvatten;
Over het invoeren van nieuwe belastin
gen iii Nederland, kon minister Fischboeck
nog niets mcdedeelen. Wel wees hij op de
dringende noodzakelijkheid dat de" staatsin
komsten aanzienlijk moeten wprden ver
hoogd. Nieuwe bronnen zullen derhalve ver
moedelijk moeten worden aangeboord.
Lambarenes door
De Gaulle ingenomen
Naar uit Vichy gemeld wordt, heeft het
Fransfche ministerie van koloniën bevestigd.'
dat Lambarenes in Fransch Gabon door de
troepen van de Gaulle is ingenomen. In een
communiqué wordt hierover o.a. medege
deeld: „Dat het kleine marktplaatsje door
vliegtuigen gebombardeerd is en van drie
kanten door de troepen van de opstandelin
gen de Gaulle en Larminat is ingesloten,
waarop het door de bevolking moet worden
ontruimd. Bijzonderheden ontbreken nog.
De positie van Gabon wordt echter hierdoor
op geen enkele wijze getroffen, daar de voor
naamste centra Libreville en Port Gen til aan
de Atlantische kust zich vast in Fransche
hand bevinden en volkomen loyaal blijven,
hetgeen blijkt uit de door den gouverneur
der kolonie gegeven verzekeringen."
Geen Duitsch-Fransch
vredesverdrag
De in het buitenland verspreide geruchten
over een DuitschFransch vredesverdrag,
dat 11 November zou worden ondertee
kend, te Berlijn „buitengewoon na-
ief" genoemd. Men wijst er op, dat het on
denkbaar is, dat Duitschland een afzon
derlijken vrede met Frankrijk zou sluiten.
Voor het oogenblik worden tusschen.
Frankrijk en Italië1 geen onderhandelingen
gevoerd.
De Icrsche premier, de Valera, heeft
versch onder de indruk van Churchill's re
de een ernstige waarschuwing uitgesproken.
Hij legt niet slechts den nadruk op de Ier
sche neutraliteit, maar laat ook geen twij
fel bestaan over het feit, dat elke Britsche
poging om de moeizaam verworven rechten
van het Iersche volk weer te beknibbelen
en zich met geweld, door list of een pacht-
verdrag in het bezit van Iersche havens te
stellen, met wapengeweld verhinderd zal
wórden.
Er is van officieele zijde te Washington
niets hekend 'gemaakt over de gehouden ver
gadering van de subcommissie van den iia-
tionalen verdedigingsraad welke besluit;
over de kwesties van preferente uitvoering
van bewapeningsorders, en evenmin over de
in aansluiting daarop gehouden beraad-
Italiaansch weermachtbericht
In zijn weërmachtsbericht no. 154 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier het volgen
de bekend:
Aan het front van Epirus in Griekenland
wprden de krijgsverrichtingen voortgezet.
Ondanks de slechte weersgesteldheid deed
onze luchtmacht aanvallen op wogen nabij
het Prespa-meer en op de versterkingen van
Korfoe, waarbij de gestelde doelen verschei
dene malen getroffen werden. Al onze
vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een formatie
van zes vijandelijke machines viel Valona
(haven in Albanië) aan. Dank zij het on
verwijlde optreden van den luchtafweer,
werd de formatie vernietigd. Van vier vlieg
tuigen kon met stelligheid worden waarge
nomen, dat zij neerstortten. Twee andere
toestellen werden waarschijnlijk neergehaald
Een deel der bemanningen sprong met val
schermen uit de toestellen. De F.ngelsche
piloten werden gevangen genomen.
In Noord-Afrika hebben onze luchtforma-
tics het vliegveld en de vijandelijke instal
laties van de' Oase Siwa aangevallen. De
toestellen lieten, boni men vallen en schoten
met machinegeweren, waarbij den vijand
enorme verliezen en groote matferieele scha
de werden toegebracht. Twee vliegtuigen
van het tvpe Lvsander werden op den be-
ganen grond in brand geschoten.
Des nachts tusschen 3 uur en 4 uur 30 m.
hebben vijandelijke vliegtuigen die hevig
door "het-afweergeschut beschoten werden,
drie hommen uitgeworpen'op het spoorweg
station van Brindisi en twee brandbommen
in de omgeving van dit station, waarbij
eenige schade werd berokkend aan rail, aan
een waterleiding en aan een wagon. Een
begin van brand ontstond in een particu
liere woning, maar werd terstond gebluscht.
Er vielen geen slachtoffers.
Duitsch weermachtbericht
Het opperbevel van de Duitsche weermacht
maakt bekend:
Bovenwater-strijdkrachten der marine heb
ben in den Atlantischen. Oceaan op de noor
delijke Atlantische route een Britsch kon
vooi volkomen vernietigd en daarbij 86.000.
b.r.t. vijandelijke koopvaardij-scheepsruimte
tot zinken gebracht.
Het llichtwapen deed op 7 November en in
den nacht van 7 op 8 November talrijke aan
vallleti op voor de oorlogvoering belangrij-
slagingen met president Roosevelt. Tegen
over journalisten wees-'de voorziter van den
verdedigingsraad er echter op. dat het ini
tiatief van Roosevelt betrefende een aan
vullende levering van 12.000 vliegtuigen
aan Engeland hierbij besproken is.
BOTERDISTRIBUTIE IN DENEMARKEN.
Met ingang van gisteren is het verbruik
van boter in Denemarken aan r&ntsoenec-
ring onderworpen. Volgens een officieele
mededeelig bedraagt c(e distributie 350 gram
boter per week en per persoon.
Een burgemeester
krijgt ongelijk
Nogmaals de wethoudersverkie
zingen te Castricum.
Men zal zich herinneren dat de burge
meester van Castricum de lieer baron Sloet
(N.S.B.) vernietiging heeft gevraagd van
liet raadsbesluit waarbij de lieer Spaanse
(R.K.S.P.) tot wethouder is benoemd.
De burgemeester had reeds eerder een
klacht tegen den lieer Spaanse ingediend
wegens laster en achtte dezen lieer onge
schikt een wethouderszetel te bezetten.
Naar wij thans vernemen is het beroep
van den burgemeester afgewezen zoodat de
heer Spaanse zijn werkzaamheden zal gaan
waarnemen.
W.A. défileert op den
Dam voor Ir. Mussert
Marsch van de N.S.B. door Am
sterdam.
Vandaag zullen 6000 man van de W.A. der
N.S.B. een groote marsch door Amsterdam
hóuden.
Des morgens zal Ir. Mussert in een bijeen
komst te 's-Gra.venhage mededceling doen
omtrent een fusie met een andere groep.
'sMiddags om half vier zal op den Dam
in de hoofdsttd een W.A.-défilé plaats heb
ben voor den leider der N.S.B. Ongeveer 5000
weermannen zullen hieraan deelnemen, in 40
vendels en 3 auto weerafdeefingen, terwijl 2
muziekcorpsen in den' stoet zullen mede-
marcheeren.
Het geheel staat onder commando van den
algemeen commandant der W.A., Mr. J. A.
Zondervan.
Door bollend paard meegesleurd
Notarisbediende om het leven ge
komen.
De 51-jarige G. Hendriks, van beroep nacht
waker en oproeper van het notariskantoor te
Beek (L.), is gistermiddag omstreeks vier
uur op den Rijksweg-Noord alhier op noodlot
tige wijze om het leven gekomen.
H. kwam met een paard aan de hand uit
de richting Susterefi, even. voorbij de spoor
wegtunnel. Door het passeeren van een trein
en een aanlal auto's werd het paard schich
tig en sloeg op hol. Hendriks raakte met een
vinger in het leidsel van het paard vast en
werd een eind door het hollende paard mee
gesleurd. Hij kwam daarbij zoo ongelukkig
met een boom in aanraking, dat hij op slag
dood was.
-
ke doelen in Londen, Zuid- en Midden-Eng?
land en in de Engelsche wateren. Bij aai;
vallen op de Tilbury-docks te Londen onj
stonden'ontploffingen en verscheidene groot
en kleine branden, die een grooten omvaii
aannamen. In de vliegtuigmotorenfabrieke
en fabriekscomplexen van Coventry Oo
stonden na liet werpen van bommen ontplo
fingen en een groote brand.
Het vliegveld Scampton' werd tijdens d
Britsche voorbereidingen voor nachtelijk
vluchten van zeer geringe hoogte in eei
duikvlucht mot bonimen en machinegeweei
vuur aangevallen, verscheidene vliegtuig?-
werden beschadigd en tw,ee hangars geraak
ten in'brand. In Brixton gelukte het, opsla»
I'aalsen door voltreffers te verwoesten, j-
Dover konden treffers nabij de haven we
den waargenomen.
Vijandelijke zeestrijdkrachten die ondf
bescherming van den nacht de kust vai
Vlaanderen trachtten te naderen, werdei
door het vuur van de vlootartillerie en vai
het leger alsmede door een zware luch
doclbaiterij verdreven. Een formatie duik
bommenwerpers deed voor de monding va-
de Theems een aanval op een groot konvoa
Daarbij werd een-kruiser van 10.000 toni
troffen, en zwaar beschadigd. Een koopvaar
dijschip van gelijke grootte kreeg een vol
treffer op het voorschip en bleef met slató
liggen. Een vrachtschip van 5.000 b.r.t. wen
door een voltreffer gedwongen te stopper
en geraakte in brand.
Een ander koopvaardijschip van 5.000 ]sh
zonk onder sterke verschijnselen van een os
ploffing.
In het zeegebied voor .het graafscha
Norfolk gelukte het een vijandelijk koop
vaardijschip tot zinken te brengen cn ee
ander vaartuig in brand te schieten. JIw
Zuidwaarts werd een koopvaardijschip vat
6000 b.r.t. door twee hommen zoo zwaar b
schadigd, dat het in groote rookwolk?'
gehuld bleef liggen. In de luchtge-vechti-
welke hierbij ontstonden werden versch®
dene vijandelijke vliegtuigen neargesch;.
ten.
In den nacht van 7 op 8 November'vb
gen Britsche vliegtuigen West-Du itschlani
binnen en wierpen brisant- en brandbom'
men. In eenige steden van het, Rijnhui
ontstond schade aan huizen. Er vallei
eenige dooden tc betreuren en er werdet
eenige menschen gewond.
De gezamenlijke verliezen van den vijan!
bedroegen gisteren elf vliegtuigen »-n e?i
versperringsballon. Drie eigen toestellu
worden vermist.
Majoor Wiceck behaalde op 6 en 7 Nj
vember door het neèrschietcn van zes vjj
andelijke vliegtuigen zijn 48e tot 53e lucht
overwinning.
Onlangs is gemeld dat de tweede luit?,
na.nt tpr zee Bartli, commandant van esi
vliegtuig, een schip van 6000 b.r.t. tot zin
ken heeft gebracht aan de Oostkust va
Schotland. Hiermede heeft hij in totai'
30.000 b.r.t. vijandelijke scheepsruimte ver
nietigd.
Vrachtwagens niet langer
dan vijf dagen van huis
Vrachtwagens mogen niet la
ger dan 5 dagen buiten bt
normale bedrijf.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van waterstaat vai
5 Augustus 1940 werd verboden om vracht
wagens met een grooter laadvermogen dai
1 ton, welke aan natuurlijke- en recht»
personen van Nederlandsche nationaliteit
toebehooren, zonder vergunning van den
bevoegden rijksverkeersinspecteur langer
dan 5 dagen buiten de tot het normale be
drijf behoorende standplaats te doen ver
blijven.
In deri laatsten tijd werd herhaaldelijk
geconstateerd, dat in strijd met deze ver
ordening gehandeld wordt en zelfs ge
tracht wordt bemiddeling te verleencn b:j
het verhuren of verkoopen van vrachtwa
gens naar België of Frankrijk zonder bo
vengenoemde vergunning.
De bepalingen van bovengenoemde ver
ordening worden bij dezen, nogmaals uit
drukkelijk 'n ieder in herinnering gebracht
1'ersonen, die bij dergelijke verboden trans
acties hun bemiddeling verleencn, wordap,
evenals de houders der vrachtwagens, die
aan dergelijke aanbiedingen gevolg gevea
onverbiddelijk vervolgd, terwijl de betrok
ken vrachtwagens in beslag worden geno
men. Met betrekking tot overtreding van
de voorschriften, bij of krachtens boven
genoemd besluit gegeven, is het bepaald?
in de artikelen 3, 4, 5 en 6 van de wet ge
bruik vervoermiddelen 1939 van overeen
komstige toepassing.
Aan de-burgemeesters is medegedeeld, dal
in de vorige maand een aantal dienstplichti
gen die zich nog b ijde regelingsbureaux van
de Nederlandsche weermacht in werkclijken
dienst bevonden, wegens reorganisatie met
groot verlof gezonden zijn.
Ook is medegedeeld, dat in den loop van
dqze maand en mogelijk ook later, met het
v.erleenen van groot verlof aan zoodanige
personen zal wordeh doorgegaan. Het is
wenschelijk, dat na het vertrek met groot
verlof van deze dienstplichtigen de kostwin
nersvergoeding nog ecnigen tijd doorbetaald
wordt, waarbij de volgende regelen in acht
te nemen zijn.
Ten aanzien van allen, die na 15 October
1940 met groot verlof zijn gezonden, wordt de
kostwinnersvergoeding doorbetaald tot en
met de week, volgende op dig, waarin het
groot verlof wordt verleend, nog geen loon-
gevendearheid hebben gevonden, wordt de
kostwinnersvergoeding doorbetaald, gedu-
-rende de twee weken, volgende op eerstbe
doelde week.
In de gevallen, waarin de militaire inkom
sten invloed hebben gehad op het bedrag
van de kostwinnersvergoeding, wordt deze
met ingang van den dag. waaroy het groot
verlof ingaat, nader vastgesteld, in dien zin.
dat de militaire inkomsten niet worden me-
degerekend. In gelijken zin wordt gehandeld,
indien als gevolg van de militaire inkom
sten geen kostwinnersvergoeding kon wor
den toegekend.